Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

+77
Dilox
Hentos_Bror
Calle
PM
Ivanhoe
LubosC
kralle
kokostrollet
Wirbelwind
greger
KUCERA
Jompen
Hedanders
Lajon
Helge
JayDee
nummer 17
NilsOskar
kamelbullen
mango
hokkzorz
Kraftkung
MickkeJ
farre
stormvägen
BodenSwe
Micke80
knutten
Dentos
Kallepedal
LuleåWinston
Kagen
Tigerman
Loop
JohanO
JahNT
rumpztr
makkanmakkan
kniba
Sir Prozac
LHF96
amarule
Norlin
Högljudd
MrA
dubstep
Mr Bister
Ingemar
Chris Hendrix
Sundance Kid
Donowitz
Tony Moore
Myrman
Dalle
Bamsefar
Old Brooklyn
Slapshot
NallePhu
Redbear
Lulefan
UnSaccoDiSoldi
Urken
Salle
Zeb Macahan
Purre
#96
pingu
FruktHamster
Hellcop
Pajala
Lars158
Rönken
Zeth
LulefanGBG
icemask
Mange
Snikne Ville
81 posters

Sida 4 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken mån 03 feb 2014, 23:17

Myrman skrev:
#96 skrev:Everberg ersätter Hedman??
Är väl det jag blev rädd för när jag såg nyheten. Hoppas inte!

Everberg är väl mer att han söker sig in runt målet och kan vara där inne och gruffa, sätter inte direkt in monster-tacklingar som Hedman. Ja det är vad jag sett, när jag väl sett Everberg. Luleå förlorar väl det lilla man har vad gäller fysik i och med Hedmans uttåg, rätt trist.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av amarule tis 04 feb 2014, 09:38

Jag blir så jävla less på att alla (ja de flesta iaf) spelare sticker efter sina obligatoriska 2 år här?  Evil or Very Mad Varför satsas det inte mer på kontinuitet? Visserligen kan det var så att spelarna själva vill "hem" men kan man inte skriva lite längre kontrakt nån gång och förlänga kontrakten tidigare? Tycker det verkar som alla spelare söderifrån bara ser Luleå som ett lag att utvecklas i för att sen kunna dra vidare till större pengar, varför är det så? Det är så tråkigt! No  Och  varför stannar alla spelare i sak till exempel? Det är väl inte så mycket mörkare här?? Question
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Pajala tis 04 feb 2014, 10:52

Hedman sticker .... fy fan ... han och klasen har ju varit dom två som har gjort Luleå värt att kolla på.

ja, antingen hatar dom något i Luleå för dom försvinner fort, för länge sedan så rankade dom väl vilken klubb man helst vill spela i ... gissa vilka som kom sist ? Luleå hockey givetvis

nä som pessimist jag är så tror jag att det kommer att försvinna fler spelare och dom kommer att ersättas med allsvenska medelmåttor, jag är inte orolig inför nästa säsong, jag är redan inställd på att vi hamnar långt ned i tabellen  No
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18257
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 04 feb 2014, 11:26

Det känns inte så otippat om han lämnar. Blir mer förvånad om han stannar faktiskt. Trist såklart men besvikelsen är inte monumental eftersom jag så gott som räknat bort honom redan. Har liksom haft sedan jul på mig att förbereda mig mentalt. En personlig favorit är han ju så det kommer att svida att se honom i ett annat lag men vill han inte vara kvar så vafan skall man göra? Kan ju inte erbjuda Klasens lön och speltid liksom. Han är ju en rollspelare i första hand. En förbannat jävla bra sådan, en av seriens absolut bästa men vi får väl hoppas att vi kan få in någon lite mer etablerad fysisk spelare än den här Everberg som förvisso verkar otroligt intressant men som jag inte har någon större koll på. Bara sett två matcher med Rögle i år, och det stack han inte ut.

Det värsta är väl att vi i vanlig ordning går in i ett slutspel där det läckt ut att 3 - 4 spelare i vårt lag kommer att spela mot eventuella slutspelsmotståndare nästa säsong. Varför drabbar det alltid oss? Jag menar att det läcker ut. Andra lag lär ju också ha spelar som är klara för andra klubbar säsongen efter. Är ju så det fungerar.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 04 feb 2014, 11:46

Pajala skrev:Hedman sticker .... fy fan ... han och klasen har ju varit dom två som har gjort Luleå värt att kolla på.

ja, antingen hatar dom något i Luleå för dom försvinner fort, för länge sedan så rankade dom väl vilken klubb man helst vill spela i ... gissa vilka som kom sist ? Luleå hockey givetvis

nä som pessimist jag är så tror jag att det kommer att försvinna fler spelare och dom kommer att ersättas med allsvenska medelmåttor, jag är inte orolig inför nästa säsong, jag är redan inställd på att vi hamnar långt ned i tabellen  No
Att Luleå är ett av de minst attraktiva lagen att spela i, (förutsatt att det stämmer?), har nog inte så mycket med staden eller laget att göra som det geografiska avstånden till övriga Sverige. Kan vara tufft att vara så långt borta från familj och vänner. Vad hade du själv som sörlänning valt? 300 000 Kr/mån i HV eller Färjestad och 25 - 30 mil hem till familjen eller 250 000 kr/mån i Luleå och 150 - 180 mil hem till familj? Rätt självklart att de väljer att dra sig söderöver till bättre betalt och närmare hem. Det är ju en verklighet som Luleå inte kan göra något åt fören den dag man kan locka med ännu mer pengar och där är vi inte riktigt ännu och lär nog inte komma dit på ett tag heller. Så vad gör vi då? Bränner allt krut på två super-amerikaner och åker rätt ner i Kvalserien eller fortsätter på den inslagna vägen som gett oss idel topp fyra-placeringar senaste säsongerna?

Samtidigt är det väl snarare positivt att oetablerade spelare vill komma till Luleå för att utvecklas? Det måste ju betyda att vi är ledande i Sverige på att utveckla bra spelare och få dem att ta nästa kliv i karriären. Alla spelare bra AS -spelare sticker ju inte heller efter 2 år som alla vill få det till.

Abbotts, (Nästa säsong blir 6e). Förvisso värvade från Rögle, men när de åkte ur och ner i AS, (får väl ändå betraktas som SHL-värvningar men de är extremt bra spelare som knappast saknat anbud)
Fogström (Nästa säsong blir hans 3e). Otroligt viktig ryggradsspelare i Luleå, värvad från AS.
Olausson (Avslutar sin 5e säsong nu). En av de bästa centrar vi haft i Luleå, värvad från AS. Visst vi tappar honom förmodligen nu men han har ju inte precis bara kommit och stuckit.

Visst finns det spelare som lyfts upp och utvecklats enormt för att sedan dra vidare när kontrakten löpt ut, men det stämmer inte att det alltid är så.  

Jag anser att det är den styrka vi lever på i nuläget då vi inte har samma möjlighet som andra lag med upptagningsområde och värvningsbudget osv.

Att vi värvar allsvenska medelmåttor och hamnar långt ner i tabellen har vi ju hört 4 - 5 säsonger i rad nu och det har hittills inte blivit så en enda gång sedan Rönkens intåg så det där börjar bli ett rätt tröttsamt mantra.

Sedan kan vi ju inte bara jämföra oss med de lag som har de bästa förutsättningarna i serien. Då ser allt nattsvart ut. Det finns andra lag som har precis samma problem att spelare sticker så fort kontrakten löpt ut och att dessa klubbmärken bara ses som en språngbräda av vissa spelare. Sedan har vi andra lag som lever på sin ungdomsutveckling men som sedan också tappar sina talanger direkt när de far över pölen. På det hela taget är ishockeyn en väldigt rörlig arbetsmarknad nu för tiden och det är få klubbar förunnat att kunna behålla bra spelare när andra klubbar lockar med med pengar.

Om man granskar det noga så tror jag egentligen inte att Luleå omsätter så jättemånga fler spelare än våra övriga seriekonkurrenter. Givet att vi inte bara jämför med SAIK såklart.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tis 04 feb 2014, 13:06

Osten varvar genomgående "mycket pang för pengen". Han betalar bara exeptionellt för exeptionella spelare (t ex Klasen) och vägrar genomgående att övebetala utfyllnad och komplement samt juniorer som inte bevisat nåt. Det får HV71 m fl göra. Sen finns det inga absoluta sanningar men när det värvats mindre lyckat som tvekar man ju inte heller att "tacka för visat intresse och önska lycka till framöver".
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av icemask tis 04 feb 2014, 15:19

Snikne Ville skrev:Osten varvar genomgående "mycket pang för pengen". Han betalar bara exeptionellt för exeptionella spelare (t ex Klasen) och vägrar genomgående att övebetala utfyllnad och komplement samt juniorer som inte bevisat nåt. Det får HV71 m fl göra. Sen finns det inga absoluta sanningar men när det värvats mindre lyckat som tvekar man ju inte heller att "tacka för visat intresse och önska lycka till framöver".
Klockren analys !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4125
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 04 feb 2014, 16:37

Jag har spenderat senaste 4 timmarna med att studera statistik över kontrakt på eliteprospects.com. Räknat och sammanställt ett av de mest massiva inlägg jag någonsin skrivit med slutsatser och dyl. Däremot lyckades jag klicka bort allting genom att "backa internetsidan". 4 timmars arbete helt bortkastat.

Jag räknade på nuvarande spelartrupper, hur många på varandra följaden säsonger de gjort i sin nuvarande klubb, samt hur många säsonger nuvarande spelartrupp har kvar i sina rådande kontrakt. Jag hann räkna samtliga lag i bokstavsordning men tappade hela skiten när jag hade gjort halva Växjö. Örebro har jag alltså inte räknat över huvud taget.

Men av samtliga 10 lag jag räknat fullt ut så kan konstateras att Skellefteå är det laget som vinner överlägset, både i räkningen över hur många säsonger nuvarande trupp gjort i följd i Skellefteå, samt överlägset över hur många säsonger nuvarande trupp har kvar i sina nuvarande kontrakt. Tvåa är faktiskt lite förvånande nog Luleå.

Jag har själv tillhört dem som gnällt på att vi saknat kontinuitet i truppen, men att döma av statistiken så finns det ett flertal lag som har det betydligt sämre ställt med kontinuiteten. Som jag skrev i mitt ursprungsinlägg så finns det såklart mängder av variabler som inte är inräknade, t.ex. hamnar Frölunda rätt dåligt till, mycket p.g.a. att man gjort en storstädning inför denna säsong och bytt ut mer än halva laget, men samtidigt kan det ju vara ett tecken på att man kanske haft lite för mycket kontinuitet säsongerna innan och inte gjort sig av med sådant som inte presterar eller är överflödigt?

Som jag också sade kan statistiken ändras väldigt drastiskt när Silly Season drar i gång då det såklart finns klausuler och dyl. så man skall inte ta den räkning jag gjorde alltför noga men den kan väl ändå ge en liten indikation.

En annan slutsats jag kunde dra var att så gott som alla spelare i hela ligan skriver 2-årskontrakt. Det där är absolut inget typiskt för Luleå, det var en överväldigande majoritet.

Sedan som jag sade är det svårt att räkna med juniorer men jag var generös i min räkning och tog med alla juniorer fr.o.m. den säsong när de gjort minst 5 matcher i A-laget, utan hänsyn till vilka typer av kontrakt de hade som juniorer osv.

Tror ni mig inte får ni gärna räkna själva men Luleå tillhör som sagt det lag med flest säsonger tillsammans i truppen, förutom Skellefteå, och Växjö/Örebro undantaget.

Sorry att det här inte har med Anton Hedman att göra.

EDIT: Vill poängtera ytterligare att resultatet inte är något facit över kontinuiteten, eftersom det finns mängder av faktorer som inte vägts in där, men att statistiken trots allt är en liten indikation över vilka lag som just nu har mest kontinuitet i sina trupper.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 04 feb 2014, 16:45

Snikne Ville skrev:Osten varvar genomgående "mycket pang för pengen". Han betalar bara exeptionellt för exeptionella spelare (t ex Klasen) och vägrar genomgående att övebetala utfyllnad och komplement samt juniorer som inte bevisat nåt. Det får HV71 m fl göra. Sen finns det inga absoluta sanningar men när det värvats mindre lyckat som tvekar man ju inte heller att "tacka för visat intresse och önska lycka till framöver".
Tycker Osten är det bästa som hänt Luleå sedan 90-talet. Kan inte önska en bättre ersättare! Hur glad som helst att han förlängde.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Pajala tis 04 feb 2014, 16:48

Visst kan det vara så, men vilka stannar i Luleå och vilka sticker då ? troligtvis så försvinner dom bra spelarna och dom sämre blir kvar eller ?

skulle det vara tvärtom och att Luleå bara behöver fylla på med hyfsade (läs hyfsat bra) spelare så skulle nog guldet redan vara bärgat, det svåra är att få rätt spelare att stanna som t.ex Abbotts och därmed få fram en grupp som verkligen kan slåss om guldet.

Att Hedman försvinner känns verkligen hemskt, att se han spela i ett annat lag nästa säsong och samtidigt vara den som kan tackla sönder Luleås nyckelspelare känns mycket oroande.

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18257
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tis 04 feb 2014, 16:55

LulefanGBG skrev:Jag har spenderat senaste 4 timmarna med att studera statistik över kontrakt på eliteprospects.com. Räknat och sammanställt ett av de mest massiva inlägg jag någonsin skrivit med slutsatser och dyl. Däremot lyckades jag klicka bort allting genom att "backa internetsidan". 4 timmars arbete helt bortkastat.

Jag räknade på nuvarande spelartrupper, hur många på varandra följaden säsonger de gjort i sin nuvarande klubb, samt hur många säsonger nuvarande spelartrupp har kvar i sina rådande kontrakt. Jag hann räkna samtliga lag i bokstavsordning men tappade hela skiten när jag hade gjort halva Växjö. Örebro har jag alltså inte räknat över huvud taget.

Men av samtliga 10 lag jag räknat fullt ut så kan konstateras att Skellefteå är det laget som vinner överlägset, både i räkningen över hur många säsonger nuvarande trupp gjort i följd i Skellefteå, samt överlägset över hur många säsonger nuvarande trupp har kvar i sina nuvarande kontrakt. Tvåa är faktiskt lite förvånande nog Luleå.

Jag har själv tillhört dem som gnällt på att vi saknat kontinuitet i truppen, men att döma av statistiken så finns det ett flertal lag som har det betydligt sämre ställt med kontinuiteten. Som jag skrev i mitt ursprungsinlägg så finns det såklart mängder av variabler som inte är inräknade, t.ex. hamnar Frölunda rätt dåligt till, mycket p.g.a. att man gjort en storstädning inför denna säsong och bytt ut mer än halva laget, men samtidigt kan det ju vara ett tecken på att man kanske haft lite för mycket kontinuitet säsongerna innan och inte gjort sig av med sådant som inte presterar eller är överflödigt?

Som jag också sade kan statistiken ändras väldigt drastiskt när Silly Season drar i gång då det såklart finns klausuler och dyl. så man skall inte ta den räkning jag gjorde alltför noga men den kan väl ändå ge en liten indikation.

En annan slutsats jag kunde dra var att så gott som alla spelare i hela ligan skriver 2-årskontrakt. Det där är absolut inget typiskt för Luleå, det var en överväldigande majoritet.

Sedan som jag sade är det svårt att räkna med juniorer men jag var generös i min räkning och tog med alla juniorer fr.o.m. den säsong när de gjort minst 5 matcher i A-laget, utan hänsyn till vilka typer av kontrakt de hade som juniorer osv.

Tror ni mig inte får ni gärna räkna själva men Luleå tillhör som sagt det lag med flest säsonger tillsammans i truppen, förutom Skellefteå, och Växjö/Örebro undantaget.

Sorry att det här inte har med Anton Hedman att göra.

EDIT: Vill poängtera ytterligare att resultatet inte är något facit över kontinuiteten, eftersom det finns mängder av faktorer som inte vägts in där, men att statistiken trots allt är en liten indikation över vilka lag som just nu har mest kontinuitet i sina trupper.

Lön, lön, lön, känner jag spontant att det handlar om. Ericsson, Forssell, Möller, Holloway, Bellemare, Lindström, Frögren, Lindgren och Henrik Karlsson som visserligen lämnat, har ju alla en rätt duglig lön kan man tänka sig i Skellefteå. Luleå har som som jag personligen tror, varit inne på det i en annan tråd, inte så hög lönebudget jämfört med många andra. HV71, Växjö och Skellefteå är inte så svårt att lista ut, dessa har högre än Luleå. Färjestad och Linköping skulle jag tro kvalar in där, även om bägge har sänkt något så tror jag inte Luleå är ikapp ännu.

Sedan har du lag som Luleå matchar och eventuellt är i paritet med samt kanske passerat. Återigen bara mina egna spekulationer, men då tänker jag på Modo och Brynäs. Leksand och AIK ligger definitivt efter, Örebro gör det också skulle jag tro.

Någonstans plats 6-7-8 tror jag Luleå lägger sig i löneligan, vilket är helt andra förutsättningar. Återigen bara mina egna tankar, men tror man mer får snegla på Brynäs än HV71 vad gäller spelare för spelare egentligen, även om det vore kul att någon gång komma upp i absoluta toppen vad gäller lönebudget.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 04 feb 2014, 16:55

Pajala skrev:Visst kan det vara så, men vilka stannar i Luleå och vilka sticker då ? troligtvis så försvinner dom bra spelarna och dom sämre blir kvar eller ?

skulle det vara tvärtom och att Luleå bara behöver fylla på med hyfsade (läs hyfsat bra) spelare så skulle nog guldet redan vara bärgat, det svåra är att få rätt spelare att stanna som t.ex Abbotts och därmed få fram en grupp som verkligen kan slåss om guldet.

Att Hedman försvinner känns verkligen hemskt, att se han spela i ett annat lag nästa säsong och samtidigt vara den som kan tackla sönder Luleås nyckelspelare känns mycket oroande.

Det hade jag med i mitt ursprungsinlägg som en poäng, dvs att man också måste se till vilka som lämnar, men samtidigt påpekade jag att de som drog upp snittet mest i Luleå är: Chris Abbott, Cam Abbott, Janne Sandström, Johan Fransson, David Rautio, NIklas Olausson. M.a.o. inte precis våra dussinlirare som drar upp snittet i Luleå.

Nu kommer ju i.o.f. Niklaus Olausson högst sannolikt försvinna, och eventuellt Johan Fransson också och det skulle ju försämra vår statistik avsevärt, men båda dessa är ju typexempel på att vi inte bara skriver korta kontrakt med våra bästa spelare och att de sedan försvinner efter 2 år utan att vi kan behålla dem. Chris och Cam lär ju knappast sakna anbud heller men de valde ändå att stanna ytterligare än säsong.

Vad jag vill ha sagt är att vi är långt ifrån den klubb som har det sämst ställt med kontinuiteten i laget spelartruppen. Samtidigt måste det såklart bli ännu bättre i framtiden, där håller jag med dig, men jag tror också att vi har en situation i elithockeyn som nog generellt sett ser ut ungefär som Luleås. Dvs att spelaromsättningen är likvärdig, och faktum är att vi kanske klarar oss lite bättre än vissa seriekonkurrenter t.o.m.

Jag tror från minnet att Luleås lag hade 73 säsonger tillsammans i laget. Och ytterligare 20 säsonger under kontrakt. (93 totalt, ingen förutom Skellefteå kom över 90 sammanräknat). Det måste ju ändå betyda något?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar tis 04 feb 2014, 17:41

Tack Göteborgarn för nedlagd tid och kloka tankar.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot tis 04 feb 2014, 18:03

Visst gör Osten det bra men det blir ju liksom aldrig någon kontinuitet då alla spelare bara stannar max 2 år. Lag som byter ut halva laget efter varje eller varannan säsong vinner sällan mästerskap. Sedan är ju tex Mannberg inte heller någon spelare för förstalinan vilket Hedman inte heller är givetvis men man kan ju ändå förstå Antons tänk. Om spelare som tex Mannberg får lira i 1:a borde ju även en sån som Hedman kunna göra det. Men men tråkigt om han nu lämnar hur som helst.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty hjhjhj

Inlägg av Bamsefar tis 04 feb 2014, 18:29

Slapshot skrev:Visst gör Osten det bra men det blir ju liksom aldrig någon kontinuitet då alla spelare bara stannar max 2 år. Lag som byter ut halva laget efter varje eller varannan säsong vinner sällan mästerskap. Sedan är ju tex Mannberg inte heller någon spelare för förstalinan vilket Hedman inte heller är givetvis men man kan ju ändå förstå Antons tänk. Om spelare som tex Mannberg får lira i 1:a borde ju även en sån som Hedman kunna göra det. Men men tråkigt om han nu lämnar hur som helst.

Var vänlig läs LulefanGBG:s inlägg, gör sedan om o gör rätt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12075
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot tis 04 feb 2014, 18:43

Bamsefar skrev:
Slapshot skrev:Visst gör Osten det bra men det blir ju liksom aldrig någon kontinuitet då alla spelare bara stannar max 2 år. Lag som byter ut halva laget efter varje eller varannan säsong vinner sällan mästerskap. Sedan är ju tex Mannberg inte heller någon spelare för förstalinan vilket Hedman inte heller är givetvis men man kan ju ändå förstå Antons tänk. Om spelare som tex Mannberg får lira i 1:a borde ju även en sån som Hedman kunna göra det. Men men tråkigt om han nu lämnar hur som helst.

Var vänlig läs LulefanGBG:s inlägg, gör sedan om o gör rätt.


Vadå gör om gör rätt? Vad är det som egentligen är rätt och fel? Alla har väl rätt till en egen åsikt och ett eget tyckande. Jag skriver vad jag tycker och själv tror. För mig är det rätt, kanske fel för någon annan men det bryr jag mig knappast om.

Sedan är ju LulefanGBG en av de klokare/vettigare här inne på forumet så han har en hel del poänger i det han skriver givetvis.

Men jag skriver vad jag själv tycker och tänker. Tack.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 04 feb 2014, 18:55

Slapshot skrev:
Bamsefar skrev:
Slapshot skrev:Visst gör Osten det bra men det blir ju liksom aldrig någon kontinuitet då alla spelare bara stannar max 2 år. Lag som byter ut halva laget efter varje eller varannan säsong vinner sällan mästerskap. Sedan är ju tex Mannberg inte heller någon spelare för förstalinan vilket Hedman inte heller är givetvis men man kan ju ändå förstå Antons tänk. Om spelare som tex Mannberg får lira i 1:a borde ju även en sån som Hedman kunna göra det. Men men tråkigt om han nu lämnar hur som helst.

Var vänlig läs LulefanGBG:s inlägg, gör sedan om o gör rätt.


Vadå gör om gör rätt? Vad är det som egentligen är rätt och fel? Alla har väl rätt till en egen åsikt och ett eget tyckande. Jag skriver vad jag tycker och själv tror. För mig är det rätt, kanske fel för någon annan men det bryr jag mig knappast om.

Sedan är ju LulefanGBG en av de klokare/vettigare här inne på forumet så han har en hel del poänger i det han skriver givetvis.

Men jag skriver vad jag själv tycker och tänker. Tack.
Tack för de vänliga orden Slapshot! Självklart har vi alla rätt till våra egna åsikter, egentligen är det ju roligare när vi tycker olika så att det blir lite diskussion även om det egentligen inte leder någon vart.  Rolling Eyes 

Jag håller med er om att mer kontinuitet är önskvärt i vår trupp. Jag tror också att detta är den viktigaste ingrediensen för att nå framgång och jag är övertygad om att Luleå gör allt man bara kan med den budget man har för att bygga truppen så långsiktigt som det bara går. Däremot anser jag att det ibland målas upp en bild av Luleå som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Allt är inte nattsvart. Vi har faktiskt lycakts behålla en riktigt bra stomme i laget senaste säsongern men som för alla lag kommer förr eller senare en punkt när man tappar en del av den stommen och måste börja bygga om. Allt är inte nattsvart!  Rolling Eyes 
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tis 04 feb 2014, 19:27

Pajala skrev:Visst kan det vara så, men vilka stannar i Luleå och vilka sticker då ? troligtvis så försvinner dom bra spelarna och dom sämre blir kvar eller ?

skulle det vara tvärtom och att Luleå bara behöver fylla på med hyfsade (läs hyfsat bra) spelare så skulle nog guldet redan vara bärgat, det svåra är att få rätt spelare att stanna som t.ex Abbotts och därmed få fram en grupp som verkligen kan slåss om guldet.

Att Hedman försvinner känns verkligen hemskt, att se han spela i ett annat lag nästa säsong och samtidigt vara den som kan tackla sönder Luleås nyckelspelare känns mycket oroande.

Mmm, det går ju så innihelvete bra för LHC o BIF som "tagit" våra tvåårsspelare,,,
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6429
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Dalle tis 04 feb 2014, 19:33

LulefanGBG: Ah, synd att din sammanställning föll bort. Hade varit intressant att ta del av.

Som en liten komplettering kring dina konstateranden vad gäller jämförelser med Skellefteå så har jag tidigare sammanställt Skellefteås situation utifrån förutsättningarna som anges inledningsvis i Lars "Osten" Bergström-tråden. Det är ju intressant att jämföra med Skellefteå då de varit mer framgångsrika de senaste åren och att de kommer vinna SM-guld även i år.

Luleå har värvat 62 spelare (iom värvningarna nu av Mark O och Fagerudd) de senaste 6 säsongerna medan Skellefteå värvat 42 spelare (signingen av Stefan Warg inkluderad) under samma period.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Bamsefar tis 04 feb 2014, 19:35

Slapshot skrev:
Bamsefar skrev:
Slapshot skrev:Visst gör Osten det bra men det blir ju liksom aldrig någon kontinuitet då alla spelare bara stannar max 2 år. Lag som byter ut halva laget efter varje eller varannan säsong vinner sällan mästerskap. Sedan är ju tex Mannberg inte heller någon spelare för förstalinan vilket Hedman inte heller är givetvis men man kan ju ändå förstå Antons tänk. Om spelare som tex Mannberg får lira i 1:a borde ju även en sån som Hedman kunna göra det. Men men tråkigt om han nu lämnar hur som helst.

Var vänlig läs LulefanGBG:s inlägg, gör sedan om o gör rätt.


Vadå gör om gör rätt? Vad är det som egentligen är rätt och fel? Alla har väl rätt till en egen åsikt och ett eget tyckande. Jag skriver vad jag tycker och själv tror. För mig är det rätt, kanske fel för någon annan men det bryr jag mig knappast om.

Sedan är ju LulefanGBG en av de klokare/vettigare här inne på forumet så han har en hel del poänger i det han skriver givetvis.

Men jag skriver vad jag själv tycker och tänker. Tack.

Du skriver "alla spelare bara stannar max 2 år" vilket inte är med sanningen stämmande, objektivt sett, Det är inte ett tyckande utan ett påstående som inte stämmer vilket i sin tur ligger till grund för din argumentation. Du är naturligtvis fri att framföra hur mycket subjektiva åsikter du vill men du kan inte göra det på ett objektivt felaktigt underlag.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12075
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu tis 04 feb 2014, 19:57

Det viktigaste för mig är att vi har spelare som visar hjärta och kan spela efter vår gamla tradition av riktigt bra fysiskt spel. Ersätt Hedman med minst två powerforwards och inga jävla Persson.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tis 04 feb 2014, 22:27

Jag tror vi får leva med och inse att vi lever på några hungriga spelare från AS var säsong. Det viktiga är att man värvar rätt och att man sedan kan göra sig av med det som inte fungerar, för att ta in nytt och justera.

Asplöven har ännu sämre förutsättningar och kan nog klassas som ett extremt exempel i fallet. I princip var spelare på korttidskontrakt.

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tis 04 feb 2014, 22:30

bearjew skrev:Jag tror vi får leva med och inse att vi lever på några hungriga spelare från AS var säsong. Det viktiga är att man värvar rätt och att man sedan kan göra sig av med det som inte fungerar, för att ta in nytt och justera.

Asplöven har ännu sämre förutsättningar och kan nog klassas som ett extremt exempel i fallet. I princip var spelare på korttidskontrakt.

Ja är nog bättre att sikta långsiktigt än att satsa alla kort på en säsong. Upprepar mig själv med att Luleås spelaretrupp inte kan jämföras spelare för spelare med HV71 eller ens Skellefteås då det är några miljoner i skillnad.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 14:37

Försöker få en ungefärlig bild av hur läget ser ut för 14/15.

Mannberg
Abbott
Abbott
Ledin
Wallmark
Everberg (ny)
Forsberg
Cehlarik
Bryggman
Fogström
Fabricius

Räknar med att Trukhno ryker.

Intressant grund men man behöver inte vara något geni, för att förstå att det är spetskompetens som behövs.

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 14:40

En riktigt bra center och en trollgubbe är nog vad som man kan förvänta sig? Abbott-NY-Wallmark-Fogström som centeruppsättning känns väl rätt okej beroende på vem som värvas så klart.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 14:43

Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 14:48

bearjew skrev:Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Känns det inte som ett rätt högt spel att förvänta sig att Wall-e ska leda den poängproducerande kedjan? Gäller verkligen att han kliver upp då. Abbotts är visserligen "förstakedja" men mcket i egenskap av att Chris är gud personifierad när det gäller tekningar och att man sätter tonen för hur laget ska spela. Men ansvaret för poänggörandet och den mer traditionella åsynen av förstakedja blir väl den kedja som Wallmark centrar? Jag gillar Wallmark och kan tänka mig att han får större roll nästa säsong och får spela i PP #2 minst men rätt högt spel att sätta honom som bärande center. Fast å andra sidan om det kommer in riktigt bra wingar så. Sen så är väl Everberg som bäst på ytterkanten som jag förstår det?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LHF96 ons 05 feb 2014, 14:59

Jag vet inte, det känns faktiskt bara som att Hedman är den spelarförlust som riktigt svider, möjligtvis Klasen då. De andra spelarna har ju alla något man stör sig på.

- Olle är nonchalant och gör sällan bra matcher, vågar inte heller ta skott utan ska passa sig förbi allt. Gnäller jämt på domaren och tenderar att filma. På det lär han säkert inte heller vara billig.

- Gunnarsson kan inte träffa mål och är väl inte direkt någon klippa i defensiven.  Lär kräva högre lön till nästa säsong, kan få drabba något annat lag.

- Persson gör ju inte direkt några stora avtryck, helt anonym spelare trots allt förtroende han får.

- Klasen är seriens dyraste spelare och väger lätt. Gör visserligen poäng men faller även bort många matcher. För den prislappen bör man leverera i princip varje match.

En hel del pengar kommer frigöras för att ta in en back som kan träffa mål en ny center som även kan teka samt en ny powerforward, ge därtill våra unga killar mer förtroende.

Behöver inte vara dåligt, se på växjö som har ett helt nytt lag från säsong till säsong, de har lyckats få ihop det med kvalitetsimporter.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 15:12

Rönken skrev:
bearjew skrev:Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Känns det inte som ett rätt högt spel att förvänta sig att Wall-e ska leda den poängproducerande kedjan? Gäller verkligen att han kliver upp då. Abbotts är visserligen "förstakedja" men mcket i egenskap av att Chris är gud personifierad när det gäller tekningar och att man sätter tonen för hur laget ska spela. Men ansvaret för poänggörandet och den mer traditionella åsynen av förstakedja blir väl den kedja som Wallmark centrar? Jag gillar Wallmark och kan tänka mig att han får större roll nästa säsong och får spela i PP #2 minst men rätt högt spel att sätta honom som bärande center. Fast å andra sidan om det kommer in riktigt bra wingar så. Sen så är väl Everberg som bäst på ytterkanten som jag förstår det?

Hade missat att Everberg är LW:are.

Håller med ang. Wallmark. Han behöver speltid och bra spelkamrater för att utvecklas. Frågan är om man ska göra en tredjeformation till en såpas spelande kedja på bekostnad av fart/fys.

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 15:20

bearjew skrev:
Rönken skrev:
bearjew skrev:Skulle gissa centerupsställningen kommer se ut som följande.
Chris Abbott
Lucas Wallmark
Dennis Everberg
Niklas Fogström

Känns det inte som ett rätt högt spel att förvänta sig att Wall-e ska leda den poängproducerande kedjan? Gäller verkligen att han kliver upp då. Abbotts är visserligen "förstakedja" men mcket i egenskap av att Chris är gud personifierad när det gäller tekningar och att man sätter tonen för hur laget ska spela. Men ansvaret för poänggörandet och den mer traditionella åsynen av förstakedja blir väl den kedja som Wallmark centrar? Jag gillar Wallmark och kan tänka mig att han får större roll nästa säsong och får spela i PP #2 minst men rätt högt spel att sätta honom som bärande center. Fast å andra sidan om det kommer in riktigt bra wingar så. Sen så är väl Everberg som bäst på ytterkanten som jag förstår det?

Hade missat att Everberg är LW:are.

Håller med ang. Wallmark. Han behöver speltid och bra spelkamrater för att utvecklas. Frågan är om man ska göra en tredjeformation till en såpas spelande kedja på bekostnad av fart/fys.

Jo, lite av ett dilemma, fast samtidigt så är förstakedjan med Abbotts rätt så bra på den biten med fart och i viss mån fysik, åtminstone hårt jobb. Så vet inte om en tredjekedja med Wallmark, en skarp ytter och en Ledin-typ är så pjåkigt för lagets helhet. Med Abbotts som mer av en tredjekedja skulle man nog ha seriens absolut bästa tredjekedja.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 05 feb 2014, 15:27

Ja ett är säkert. Nästa säsong vill man bara ha den PP-backen som vi saknat så många säsonger nu! Prioritet 1! Om det blir en värvad sådan eller en ungtupp som växer ut spelar ingen roll, bara någon axlar den rollen. Precis som du säger LHF96 så får det gärna vara någon som träffar mål!

Ilkka Heikkinens kontrakt med Lugano löper ut. Höra sig för med agenten? Nu är jag inte dummare än att jag begriper att Luleå förmodligen inte kan matcha de anbud han får i Schweiz bara sådär, men det lär ju ges ett rejält utrymme i lönebudgeten om samtliga av dem man befarar försvinner från årets trupp också gör så. Skrbek, Fransson, Klasen, Olausson, Hedman är nog inte jättebilliga precis och majoriteten av dessa lär väl försvinna.

Om vi satsar på Wallmark, Bryggman, Cehlarik, Fagerudd, Kukan och Everberg fr.o.m. nästa säsong borde vi ha utrymme till åtminstone 2 pangvärvningar. En Heikkinen/Hersley/Gunderson -typ hade jag gärna sett som en av toppvärvningarna i sådant fall. Samtliga av dessa tre herrar har ju kontrakt som löper ut. Säger inte att det är så troligt att just någon av dessa hamnar hos oss men tycker absolut det är den här spetskompetensen man skall leta efter i en back.






LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 15:33

Just Hersley har han så mycket mer än sitt skott dock? Lär också vara hyfsat upptrissat pris och för den summan som det kan tänkas kosta bör man väl få mer än ett skott, jag vill se ett ruggigt bra förstapass i sann Niinimaa-klass nästa säsong på förstabacken. Sen får skottet gärna vara bra, behöver inte vara Niinimaa-klass på skottet men åtminstone någon som prickar mål iställte för kortsarg. Men just ett förstapass som friställer spelare så som Janne gjorde, drömmer fortfarande om dessa ögonblick.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 15:34

Ilkka Heikkinen vore huvudet på spiken.

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av #96 ons 05 feb 2014, 15:44

bearjew skrev:Ilkka Heikkinen vore huvudet på spiken.
Heikkinen har väl fått sparken från Lugano, ta in han ist för Gunnarsson =)
#96
#96

Antal inlägg : 2184
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av UnSaccoDiSoldi ons 05 feb 2014, 15:45

MrMadhawk tar med Everberg i sitt Allsvenska All Star-lag.
"Dennis Everberg, Rögle
Redan klar för SHL nästa säsong, då han ska spela i Luleå. Tung ytterforward som verkligen utvecklats i år. Väldigt bra verktyg i lådan. Offensiv spets. Användbar på många olika sätt. NHL-mässig på sikt."

Hittade också detta från ett Rögle-fan.
"Jag ska tillstå att jag inte är ett dugg förvånad att Everberg tar ett kliv uppåt i seriesystemet nästa år. 22-åringen är en late bloomer p.g.a den axel som tidigare krånglade rejält, och hade det inte varit för den hade vi sannolikt redan tidigare fått se Everberg får sitt stora genombrott. Att potentialen finns för att nå NHL är tveklöst. Forwarden är stöpt i samma form som förebilden Scott Hartnell och likheterna är många även bortsett från den imponerande hårmanen."
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 15:46

UnSaccoDiSoldi skrev:MrMadhawk tar med Everberg i sitt Allsvenska All Star-lag.
"Dennis Everberg, Rögle
Redan klar för SHL nästa säsong, då han ska spela i Luleå. Tung ytterforward som verkligen utvecklats i år. Väldigt bra verktyg i lådan. Offensiv spets. Användbar på många olika sätt. NHL-mässig på sikt."

Hittade också detta från ett Rögle-fan.
"Jag ska tillstå att jag inte är ett dugg förvånad att Everberg tar ett kliv uppåt i seriesystemet nästa år. 22-åringen är en late bloomer p.g.a den axel som tidigare krånglade rejält, och hade det inte varit för den hade vi sannolikt redan tidigare fått se Everberg får sitt stora genombrott. Att potentialen finns för att nå NHL är tveklöst. Forwarden är stöpt i samma form som förebilden Scott Hartnell och likheterna är många även bortsett från den imponerande hårmanen."

Jo han blir nog bra, kul att man kunde ta honom framför näsan på Ulfven också. Persson får dom gärna ta.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot ons 05 feb 2014, 16:20

Persson och Gunnarsson bryr jag mig inte ett skvatt om dom tar men Hedman svider som fan! Inte för att han är oersättlig på något sätt men jag gillar Hedman starkt...

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister ons 05 feb 2014, 16:37

Jag förstår inte varför ni är så negativ till Gunnarsson, jag tycker ändå att han ganska högt upp i hierarkin i laget, högerskytt och storlek

Mr Bister

Antal inlägg : 1441
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot ons 05 feb 2014, 16:44

Vad hjälper det att han är högerskytt när han aldrig träffar målet?

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 05 feb 2014, 16:53

Om Gunnarsson blir signad av Minnesota och sedan uthyrd för en billig peng, vore det rentav tjänstefel att inte försöka. Tycker Danne blivit bättre defensivt detta år medan det offensiva stått still en aning. Killen är 21 år.

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 17:04

Frågan är om det blir en billig peng, med tanke på att Färjestad och Leksand verkar sugna. Fast med uthyrningar kanske NHL-laget ser mer på förutsättningarna.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 20:56

Kan inte Osten höra sig för om Gulas i Färjestad? Sån spelare Luleå behöver och skulle väl kunna trissa upp priset om inte annat  pirat 
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sir Prozac ons 05 feb 2014, 22:38

Ja just nu känns det som att Luleå knappt kommer att få ihop ett lag till nästa säsong. Hur tusan ska man kunna ersätta frallan, Ola och klasen?

Sir Prozac

Antal inlägg : 2457
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar ons 05 feb 2014, 23:03

Med dom youngguns som är på väg att etablera sig borde osten ha råd med lite fläskben till hungriga supportrar den kommande sillyn Smile
Men först ett rejält guld, tack!
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 05 feb 2014, 23:04

Det är ju de tre som lär ge mest utrymme för nya värvningar om de försvinner också. Tycker inte vi behöver oroa oss innan vi vet om de verkligen försvinner alla tre, då kan vi börja oroa oss för vilka vi värvar men att oroa sig alltför mycket för hela säsongen innan truppen ens är spikad ser jag ingen anledning till. Hur många räknade med att vi skulle landa Klasen under Silly Season för 2 år sedan?

Ändå gjorde vi det, from out of the blue... så att vi inte kan värva bra spelare till nästa säsong tycker jag är orimligt att utgå ifrån.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12229
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Bamsefar ons 05 feb 2014, 23:15

Sir Prozac skrev:Ja just nu känns det som att Luleå knappt kommer att få ihop ett lag till nästa säsong. Hur tusan ska man kunna ersätta frallan, Ola och klasen?

Det blir Cehlarik, Fagerudd , Wallmark och Bryggman som kommer att ersätta dessa och göra det alldeles utmärkt dessutom.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12075
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken ons 05 feb 2014, 23:17

LulefanGBG skrev:Det är ju de tre som lär ge mest utrymme för nya värvningar om de försvinner också. Tycker inte vi behöver oroa oss innan vi vet om de verkligen försvinner alla tre, då kan vi börja oroa oss för vilka vi värvar men att oroa sig alltför mycket för hela säsongen innan truppen ens är spikad ser jag ingen anledning till. Hur många räknade med att vi skulle landa Klasen under Silly Season för 2 år sedan?

Ändå gjorde vi det, from out of the blue... så att vi inte kan värva bra spelare till nästa säsong tycker jag är orimligt att utgå ifrån.

Ja frågan är väl bara vilken spets som kommer in. Skulle Fransson, Klasen, Olausson och Skrbek försvinna är det väl fyra tyngsta löneposterna som försvinner, dessutom är Jonsson i riskzonen och han kostar 200k+ i månaden vilket är rätt bra summa för en uttalat defensiv back i dessa dagar. Så blir spännande tider, finns det några som helsta spekulationer runt tränarsituationen?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 01:10

Tror anledningen till att Robin inte signat nytt ännu beror på höga lönekrav. Jonsson vill stanna och har satt ankaret i Luleå men kan samtidigt få bättre betalt i andra klubbar. Gissar att förhandling pågår.

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 06 feb 2014, 01:13

bearjew skrev:Tror anledningen till att Robin inte signat nytt ännu beror på höga lönekrav. Jonsson vill stanna och har satt ankaret i Luleå men kan samtidigt få bättre betalt i andra klubbar. Gissar att förhandling pågår.

Ja han har passerat 30 år och vill nog gärna krama ur sista kronorna. Kan väl bara anta men Osten är förmodligen bättre än så att han börjar gödsla pengar på en renodlad defensiv back, summorna som nämnts för Jonsson är inte direkt låga för speltypen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 06 feb 2014, 01:49

Rönken skrev:
bearjew skrev:Tror anledningen till att Robin inte signat nytt ännu beror på höga lönekrav. Jonsson vill stanna och har satt ankaret i Luleå men kan samtidigt få bättre betalt i andra klubbar. Gissar att förhandling pågår.

Ja han har passerat 30 år och vill nog gärna krama ur sista kronorna. Kan väl bara anta men Osten är förmodligen bättre än så att han börjar gödsla pengar på en renodlad defensiv back, summorna som nämnts för Jonsson är inte direkt låga för speltypen.

Nog för att jag bedömer Sandström som bättre totalt sett, med bland annat en offensiv, trots att han är en defensiv back. Så är han nog ännu bra mycket dyrare och dessutom 6 år äldre. Robin är också lite av en lagpappa och väldigt viktig.

Knepigt det där.

Donowitz

Antal inlägg : 4160
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet