Linus Omark, Del 1
+105
kniba
Klabbe
JohanO
Jaguaren
NilsOskar
eklunden
Puckad
KaptenBlodskelett
RogerC
Patrik82
johan74
stormvägen
Polyfemos
Pontaking
Dentos
kobbe
Micke80
PM
LHF96
Hentos_Bror
Hedanders
Sundance Kid
Donten_
nummer 17
luleptr
farre
Zeth
Dilox
rasbiologen
Mr Bister
DonP
MrA
Högljudd
dubstep
Kagen
Kallepedal
mango
Donowitz
UnSaccoDiSoldi
jessen
Kraftkung
Mickeee
Hellcop
Man of Steel
BodenSwe
kralle
rumpztr
håkke
Tony Moore
LuleåWinston
Lasse Proppmätt
kjell
Old Brooklyn
Pajala
Ingemar
MRGHOST
Lulefan
zamboni
icemask
LubosC
knutten
HalleLuleå
Rönken
Dalle
pingu
Purre
barbapapi
kokostrollet
Slapshot
Norlin
Pentothal
Huselius1
tibet
CKa
Pickadoll
Rikky
Homer96
Wirbelwind
Redbear
Johan__
Dustin
hokkzorz
Mange
Urken
FruktHamster
Jovi
JahNT
Lars158
Jonken
LulefanGBG
Snikne Ville
amarule
makkanmakkan
Lajon
NallePhu
Rayko
Chris Hendrix
Tigerman
Zeb Macahan
Salle
Dave Rock
Beast.
Bamsefar
MickkeJ
109 posters
Sida 5 av 20
Sida 5 av 20 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20
Sv: Linus Omark, Del 1
Jonken skrev:Det är ett helt annat spel idag i SHL -än det var tiden i SSK när Klasen gjorde poängen du refererar till.
Samuel Påhlsson har aldrig haft ens i närheten -70 säsong i NHL. Han hade sällan allt för kyliga siffror i +/- trots att han matchades att neutralisera motståndarnas topp linor. Samuel Påhlssons sämsta notering -16 i NHL. (Och detta var en GRYM prestation med tanke på vad han gjorde i Ducks.)
Men en sak borde vi ändå kunna vara överens om, trots att vi tycker så olika:
Eftersom Klasen eller Omark inte lyckats att etablera sig ordentligt i NHL än; borde de väl kanske testa att utveckla det som NHL-klubbarna tycker att de borde bli bättre på?
Du missar ju helt min poäng, bortse från spelets utveckling och spelarens ålder då en ung spelare är såklart mer attraktiv för NHL.
Med det i åtanke kan du väl svara på frågan?
Dessutom undrar jag om du på allvar trodde att jag menade att Samuel Påhlsson hade haft -70 under en säsong? Menade såklart under hela hans NHL-karriär och ville med det visa att en bra +/- statistik inte behöver berätta så speciellt mycket, det är många andra faktorer som spelar in.
Purre- Antal inlägg : 276
Det värsta scenariot på klotet vore om Omark landar i Skellefteå, likt andra sportchefer så har nog Lasse J meddelat sitt intresse. Därmed inte sagt att jag tror han hamnar där ifall det blir SHL men dom har ekonomin för det men dock behöver SAIK backar i första hand.
För övrigt tycker jag att Linus är väl mycket hajpad mest överallt, visst är han duktig och rolig att titta på men det är inte någon världsstjärna på långa vägar, då hade han lirat i NHL.
För övrigt tycker jag att Linus är väl mycket hajpad mest överallt, visst är han duktig och rolig att titta på men det är inte någon världsstjärna på långa vägar, då hade han lirat i NHL.
Zeb Macahan- Antal inlägg : 3287
Zeb Macahan skrev:Det värsta scenariot på klotet vore om Omark landar i Skellefteå, likt andra sportchefer så har nog Lasse J meddelat sitt intresse. Därmed inte sagt att jag tror han hamnar där ifall det blir SHL men dom har ekonomin för det men dock behöver SAIK backar i första hand.
Lite så är det, och i Luleås fall behöver vi en mest av allt en sniper av rang på forwardssidan. Men frågan är om inte en Niinimaa som han var för några år sen i Luleå hade varit allra mest välbehövligt.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Hade Omark haft en mer ödmjuk personlighet hade han redan spelat i NHL. Där ligger hans största fel. Ingen gillar dom som är dryg och tror dom är bäst. Speciellt inte inom sporten ishockey. Sådana personligheter hör mer hemma inom fotbollen.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Om jag känner Omark rätt ser han nog SHL endast som en sista utväg efter att NHL och KHL gått i stöpet. Att han skulle ta en ordinarie plats i ett NHL-lag, vilket som helst, är inte helt säkert, men det vore en stor sensation om han INTE skulle få ett lukrativt KHL-kontrakt. Med andra ord, att han landar i SHL denna säsong eller ens inom ett par år är inget jag skulle satsa några pengar på överhuvudtaget.
Det jag såg av Omark i NHL visade att bristerna i det defensiva mest låg i den egna zonen, t.ex. att han tar onödiga risker man mot man istället för att bara ligga i skottlinjen och störa. Lika svårt som det är att ta pucken från honom i offensiv zon, lika enkelt blir han överspelad i den defensiva, lustigt nog. Om inte EDM fått ordning på honom på så här lång tid vet jag inte hur Rönken ska lyckas. Hur som helst, jag tror att Brynäs säkert lockar honom mer än Luleå just av den anledningen, att han får större chans att glänsa och ligga i toppen av poängligan. Om han mot förmodan nu skulle hamna i SHL alltså.
Angående judasdiskussionen, varför ska spelarna alltid behöva "visa klubbhjärta" så länge de är tillräckligt bra och fansen vill ha dem, men när de inte längre riktigt platsar så kan klubben skicka dem på första bästa buss utan att någon gråter? Av någon outgrundlig anledning verkar kraven på visat klubbhjärta alltid öka exponentiellt med talang och prestationsförmåga.
Det jag såg av Omark i NHL visade att bristerna i det defensiva mest låg i den egna zonen, t.ex. att han tar onödiga risker man mot man istället för att bara ligga i skottlinjen och störa. Lika svårt som det är att ta pucken från honom i offensiv zon, lika enkelt blir han överspelad i den defensiva, lustigt nog. Om inte EDM fått ordning på honom på så här lång tid vet jag inte hur Rönken ska lyckas. Hur som helst, jag tror att Brynäs säkert lockar honom mer än Luleå just av den anledningen, att han får större chans att glänsa och ligga i toppen av poängligan. Om han mot förmodan nu skulle hamna i SHL alltså.
Angående judasdiskussionen, varför ska spelarna alltid behöva "visa klubbhjärta" så länge de är tillräckligt bra och fansen vill ha dem, men när de inte längre riktigt platsar så kan klubben skicka dem på första bästa buss utan att någon gråter? Av någon outgrundlig anledning verkar kraven på visat klubbhjärta alltid öka exponentiellt med talang och prestationsförmåga.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Mange skrev:FruktHamster skrev:Lite trist att folk börjat skrika "Judas" när det än så länge bara är ett rykte.
SKULLE det bli så att Omark sajnar för Brynäs, så skulle det onekligen vara väldigt intressant att få veta varför. Jag tror personligen inte att Luleås spelsystem är något som lockar spelare till klubben direkt (möjligtvis målvakter och backar då) och just Omark är nog en kille som gärna vill ligga och fiska högre upp i banan än vad han skulle få tillåtelse att göra under Rönkens ledning.
Men som sagt, än spelar han inte i en annan SHL-klubb, så vi kan väl skruva ned på hatet ett tag till va?
Kysser man klubbmärket ena stunden och andra stunden vägrar att spela i Luleå Hockey så är man judas, punkt slut
Eftersom du verkar använda arslet för att tänka med, så kan jag inte låta bli att undra vad du använder hjärnan till..
När nu dessutom det mesta pekar mot att det var ett falskt rykte, har du lust att kommentera din kommentar om att han är Judas?
Var kommer egentligen dessa jävla entitlement issues ifrån? Varför är Omark skyldig att ge hela sin hockeykarriär åt LHF? Klart det skulle svida att se han representera en annan ES-klubb, men det måste ju för satan finnas någon måtta. Jag har någonstans förståelse för att man i affekt ryter till lite när man är som mest besviken. Jag kallade Renberg både det ena och det andra när det begav sig vill jag minnas. Men i det här fallet är det bara ett jävla rykte. Tycker det borde krävas mer innan folk blir så jävla butt hurt att de börjar sätta öknamn på spelare.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Precis min tanke!Rönken skrev:Zeb Macahan skrev:Det värsta scenariot på klotet vore om Omark landar i Skellefteå, likt andra sportchefer så har nog Lasse J meddelat sitt intresse. Därmed inte sagt att jag tror han hamnar där ifall det blir SHL men dom har ekonomin för det men dock behöver SAIK backar i första hand.
Lite så är det, och i Luleås fall behöver vi en mest av allt en sniper av rang på forwardssidan. Men frågan är om inte en Niinimaa som han var för några år sen i Luleå hade varit allra mest välbehövligt.
Bortsett möjligtvis från att jag kanske ännu hellre sett en rejäl defensiv backklippa, men det går inte komma ifrån att vi saknade en Niinimaa eller Chris Lee. Däremot tror jag att vi har framtida sådana i Hjelm och Kukan framförallt men kanske också Gunnarsson och nu när Fransson stannar finns riktigt mycket offensiv spets på backen, både vad gäller att skjuta och transportera puck samt att lägga bra första mackor. Är mer orolig för den defensiva biten just med tanke på Skrbeks skadebenägenhet samt att han inte sett riktigt lika dominant ut förra säsongen, även om han på intet vis var dålig. Är orolig att det blir lite för tunt om han går sönder. Nu har vi ju inte Fredrik Svensson som kan gå in och "kötta" och styra upp.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Håller med, en riktigt bra och tung backklippa känns prio ett till truppen.
pingu- Antal inlägg : 2418
LulefanGBG skrev:Precis min tanke!Rönken skrev:Zeb Macahan skrev:Det värsta scenariot på klotet vore om Omark landar i Skellefteå, likt andra sportchefer så har nog Lasse J meddelat sitt intresse. Därmed inte sagt att jag tror han hamnar där ifall det blir SHL men dom har ekonomin för det men dock behöver SAIK backar i första hand.
Bortsett möjligtvis från att jag kanske ännu hellre sett en rejäl defensiv backklippa, men det går inte komma ifrån att vi saknade en Niinimaa eller Chris Lee. Däremot tror jag att vi har framtida sådana i Hjelm och Kukan framförallt men kanske också Gunnarsson och nu när Fransson stannar finns riktigt mycket offensiv spets på backen, både vad gäller att skjuta och transportera puck samt att lägga bra första mackor. Är mer orolig för den defensiva biten just med tanke på Skrbeks skadebenägenhet samt att han inte sett riktigt lika dominant ut förra säsongen, även om han på intet vis var dålig. Är orolig att det blir lite för tunt om han går sönder. Nu har vi ju inte Fredrik Svensson som kan gå in och "kötta" och styra upp.
Jepp, har också varit inne på att det kanske är lite för få stabila defensiva pjäser i och med Skrbeks skadehistorik.
Börjar röra på sig tydligen.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6904833
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6904833
Snikne Ville- Antal inlägg : 6528
Ja hoppas. Så kanske man ids se några NHL matcher.
Lars158- Antal inlägg : 9806
Skulle ju ONEKLIGEN vara grymt skönt om Linus nu ÄNTLIGEN skulle kunna komma till en NHL-klubb som passar honom lite bättre. Inget illa om Edmonton; men dom har ju redan en drös topprundeval som skall matchas in i laget.
Undra vilket lag som det handlar om för Omark här...?
Jonken- Antal inlägg : 7062
Jonken skrev:Skulle ju ONEKLIGEN vara grymt skönt om Linus nu ÄNTLIGEN skulle kunna komma till en NHL-klubb som passar honom lite bättre. Inget illa om Edmonton; men dom har ju redan en drös topprundeval som skall matchas in i laget.
Har för mig att jag läste på nån sida om att det är Columbus...är dock inte helt 100 på det, hade varit häftigt att se han i Detroit men det lär inte ske.
#96- Antal inlägg : 2192
Håller med: Detroit hade ONEKLIGEN varit TOK-häftigt för Linus!#96 skrev:Har för mig att jag läste på nån sida om att det är Columbus...är dock inte helt 100 på det, hade varit häftigt att se han i Detroit men det lär inte ske.Jonken skrev:
Jonken- Antal inlägg : 7062
Försäsong med AIK.
http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggentry.aspx?blogg=4171576&entry=6906137
http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggentry.aspx?blogg=4171576&entry=6906137
Omark har skrivit på ett tvåvägskontrakt med Edmonton Oilers. Trist att han inte fick ett envägs...
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6923899
Redbear- Antal inlägg : 6780
Trodde inte Omark skulle acceptera ett 2-vägs. Men visar att han verkligen vill spela i NHL att han godtar det.Redbear skrev:Omark har skrivit på ett tvåvägskontrakt med Edmonton Oilers. Trist att han inte fick ett envägs...
Fast varför har Oilers svängt så pass i frågan? Gick inte fullt så bra sist och verkade inte få förtroende, vad ska ha förändrats tills nu egentligen. Kan inte reglerna så bra, men finns det någon fördel för Oilers att teckna Omark och byta bort kort efter säsongsstart eller något sådant?
Ny GM, ny coach och nya förutsättningar.
LubosC- Antal inlägg : 472
Missat det, eller ja, jag följer inte NHL så noga. Ser någon match här och där men inte mer än så. Fast kanske kan kika lite fler Edmonton-matcher under kommande säsongLubosC skrev:Ny GM, ny coach och nya förutsättningar.
Edmonton har ett ungt och lovande år. Behövs några tyngre pjäser, kanske framförallt på backen samt något år till på några spelare för att de skall kunna utmana om titeln, men ett ungt och lovande lag som sagt.
Det har varit lite av OMarks problem också. Svårt att slå sig in i ett lag med många unga talanger. Pääjärvi-Svensson hade ju lite av samma dilemma.
Det har varit lite av OMarks problem också. Svårt att slå sig in i ett lag med många unga talanger. Pääjärvi-Svensson hade ju lite av samma dilemma.
Tror Omark hoppas på att bli upplockad av ett annat lag, skickar Oilers ner han till AHL så måste de gå via waiver och då har ngt annat lag möjlighet att ta han.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
surt att Edmonton sajnade honom, han lär ju på sin höjd få spela i en tredje lajn och då i rollen som checking line
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6942380
Lite optimistiskt kanske, Gagner och Jones är knappast Oilers första lina , en testmatch där man luftar prospekts med olika kvaliteer. Sen kan nog Oilers dra sig för att skicka ner Omark då han måste gå via waivers.Snikne Ville skrev:http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6942380
Uppsatt på waivers och nu har samtliga NHL klubbar chansen på Omark under 24 timmar
Snälla MOntreal, hugg!
Inte så troligt, men vore såklart riktigt kul för mig som håller på Canadiens!
Inte så troligt, men vore såklart riktigt kul för mig som håller på Canadiens!
Ännu inget lag som plockat Omark från waivers. Vilket klockslag är det dom 24h går ut?
Inte många spelare som uttalar sig i såpass klartext som Omark
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7064653
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7064653
Precis sådana uttalanden som de ogillar där borta, tycker det är synd att han inte hamnade i Red Wings från första början då det känns som både spelsätt och coachning passar Linus bättre där.
Purre- Antal inlägg : 276
Det jag vet. Tycker det gör det ännu mer imponerande på sitt sätt. Dumdristigt men tufft.Purre skrev:Precis sådana uttalanden som de ogillar där borta, tycker det är synd att han inte hamnade i Red Wings från första början då det känns som både spelsätt och coachning passar Linus bättre där.
Hade han platsat i NHL hade han spelat i NHL. Omark är enligt mig väldigt överskattad i Sverige, framförallt bland Luleås fans. Han är ju helt bedrövlig i egen zon tex. Offensivt helt OK men man ska vara bra i bägge ändarna om man ska lira i NHL.
Och nu har han blivit uppkallad till Edmonton Oilers enligt Expressen.
Hoppas det går bra Linus. Var bara lagom 'kaxig' ;-)
Hoppas det går bra Linus. Var bara lagom 'kaxig' ;-)
zamboni- Antal inlägg : 94
Verkar som att han ska spela i natt. Tampa som Edmonton möter. kl 01,35 verkan matchen starta. Nån som ser NHL matcher?
Japp men orkar inte sitta uppe när man ska på arbete Blir repris i så fall...
Ser ut som han får spela med Gordon och Arcobello i tredjelinan. Kan bli spännande, hoppas att just Arcobello o Linus hittar ngn slags kemi. Arcobello har ju visat sig vara en framspelare av rang.
9:04 i speltid i matchen mot Tampa och var ganska anonym. Nedskickad till AHL igen efter matchen pga att folk kommer tillbaka från skador.
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Pelle Johansson @BattlinBilly 2m
Nu ringde Osten. "Vi har löpande kontakt med Omarks företrädare. Än så länge är alla diskussioner teoretiska."
Nu har även Osten kryptiskt öppnat dörren!
Salle- Antal inlägg : 3370
Precis som jag skrev i silly-tråden, så postade Luleå Hockeys officiella FB-sida detta:
"Kuriren rapporterar att Omark är sugen på spel i Luleå Hockey igen - törs du låta bli att köpa ståplatsbiljetten till på lördag om det är så att han skulle komma hem redan till dess? Endast 80 kr/st mot HV71"
Välkommen hem, Linus!?
"Kuriren rapporterar att Omark är sugen på spel i Luleå Hockey igen - törs du låta bli att köpa ståplatsbiljetten till på lördag om det är så att han skulle komma hem redan till dess? Endast 80 kr/st mot HV71"
Välkommen hem, Linus!?
Sjukt många som tar det där på facebook på allvar och verkligen tror att han kommer spela på lördag. Om man tänker lite logiskt så kan det bli lite svårt med tanke på att han förmodligen befinner sig i Oklahoma och att det är drygt två dagar till matchen på lördag.
Såklart tolkar vi det inte som att han spelar på lördag, men att möjligheten öht finns att han kanske dyker upp innan transferfönstret stänger är ju en otroligt rolig nyhet för oss.
Ja fyfan skulle man få in han så får man direkt lite mer spets. Skönt att ha ett par tekniska spelare i laget.
Men....jag tvivlar...speciellt inom någon nära framtid....hoppas jag har riktigt fel
Men....jag tvivlar...speciellt inom någon nära framtid....hoppas jag har riktigt fel
MRGHOST- Antal inlägg : 238
Urken skrev:Såklart tolkar vi det inte som att han spelar på lördag, men att möjligheten öht finns att han kanske dyker upp innan transferfönstret stänger är ju en otroligt rolig nyhet för oss.
Nej men jag menar bara att det är många som tror att han kan komma redan på lördag och att det är lite klumpigt av Luleå att gå ut sådär och ge folk som inte tänker efter riktigt falska förhoppningar.
LubosC skrev:Urken skrev:Såklart tolkar vi det inte som att han spelar på lördag, men att möjligheten öht finns att han kanske dyker upp innan transferfönstret stänger är ju en otroligt rolig nyhet för oss.
Nej men jag menar bara att det är många som tror att han kan komma redan på lördag och att det är lite klumpigt av Luleå att gå ut sådär och ge folk som inte tänker efter riktigt falska förhoppningar.
Äh! De får väl lära sig den hårda vägen :-) Förresten så har Luleå Hockey svarat på användares kommentarer, där de skriver att "jag gillar tänket, men skrev det mest för skojs skull" - typ.
En tanke som slår mig, ett längre kontrakt som gör att han spelar med oss under våren och sedan om han söker sig vidare ev hyrs ut till khl, detta skulle gagna båda parter !
Men vill han stanna längre och inte flacka runt så får han gärna vara kvar för det skulle dramatiskt öka chanserna att Klasen, Frallan, Olle skulle tänka sig för innan de lämnar, Harju och andra målskyttar ansluter säkert gärna !.
Men vill han stanna längre och inte flacka runt så får han gärna vara kvar för det skulle dramatiskt öka chanserna att Klasen, Frallan, Olle skulle tänka sig för innan de lämnar, Harju och andra målskyttar ansluter säkert gärna !.
icemask- Antal inlägg : 4174
icemask skrev:En tanke som slår mig, ett längre kontrakt som gör att han spelar med oss under våren och sedan om han söker sig vidare ev hyrs ut till khl, detta skulle gagna båda parter !
Varför skulle det gagna Omark? OM han kom till Luleå säsongen ut och sedan efter säsongen DESSUTOM vill stanna en säsong till, så kommn han naturligtvis att få det. Inget han behöver skriva klontrakt på i dagsläget. Tvärt om skulle detligga hnom i fatet att åste hyras ut till tex ett KHL-lag snarare än att vara fri att gå dit.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Vore ju grymt skoj givetvis, och snacka om spetsvärvning!
Låter för bra för att vara sant dock. (Nu menar jag inte just på Lördag, utan över huvud taget).
Låter för bra för att vara sant dock. (Nu menar jag inte just på Lördag, utan över huvud taget).
LulefanGBG skrev:Vore ju grymt skoj givetvis, och snacka om spetsvärvning!
Ja man förväntar ju sig en avdankad finsk hockeypensionär eller mer åt det hållet. Men om nu Omark själv öppnar för Luleå - vem vet?
Urken skrev:Precis som jag skrev i silly-tråden, så postade Luleå Hockeys officiella FB-sida detta:
Välkommen hem, Linus!?
Riktigt dåligt av Luleå Hockey!
#96- Antal inlägg : 2192
Sida 5 av 20 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20
Liknande ämnen
» Linus Omark, Del 2
» Linus Nässén
» Musiken presenteras av Linus Omark, vilken låt?
» Linus Fröberg
» Linus Persson
» Linus Nässén
» Musiken presenteras av Linus Omark, vilken låt?
» Linus Fröberg
» Linus Persson
Sida 5 av 20
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet