Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 2
Sida 15 av 20 • 1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 2
Lilja - Kempe - PZ
Pasic - JC - Shinnimin
Nikku - JB Einar
Olle
PP1:
Omark - JC - PZ/Shinnimin
Gus - Ponta
Kan nog snurra upp i varje PP motståndrana
PP2:
Lilja - Kempe - Pasic/PZ
Sellgren - Einar
Kan vara en bra PP enhet som andra enhet!
PP 5v3:
Som PP 1 men in med Shinnimin i stället för Gus...
Tror nämligen det är svårt ge utrymme till juniorerna kommande säsong utan tror dem kommer gå på utlåning till olika klubbar i allsvenskan kommande säsong!
NallePhu- Antal inlägg : 18683
Serkan122 likes this post
Blinders skrev:Sen varför ska du gråta ut på Twitter när en annan person lägger fram en annan åsikt om Luleås lagbygge?LinusFröbergsMustasch skrev:Vad snackar du om? Du förstod inte vad jag skrev? Mattsson är på väg bort. Joel Kant är junior, men vi kan inte ha FEM kedjor med ordinarie spelare och EN junior som ska in på det?
Vi får hoppas Kant kommer tillbaka efter sitt allvarliga amrbrott han ådrog sig den här säsongen. Spelar fortfarande inte, pga den.
Ett riktigt pajasbeteende.
Dustin- Antal inlägg : 7191
Kneten likes this post
Dustin skrev:Blinders skrev:Sen varför ska du gråta ut på Twitter när en annan person lägger fram en annan åsikt om Luleås lagbygge?LinusFröbergsMustasch skrev:Vad snackar du om? Du förstod inte vad jag skrev? Mattsson är på väg bort. Joel Kant är junior, men vi kan inte ha FEM kedjor med ordinarie spelare och EN junior som ska in på det?
Vi får hoppas Kant kommer tillbaka efter sitt allvarliga amrbrott han ådrog sig den här säsongen. Spelar fortfarande inte, pga den.
Ett riktigt pajasbeteende.
Ändå fint att ni följer mig på Twitter och bryr er så mycket. Tar det som en komplimang. Yttrandefriheten är det finaste vi har.
LinusFröbergsMustasch- Antal inlägg : 358
SatanicPanic- Antal inlägg : 798
SatanicPanic skrev:Finns det nått av värde på twitter?
För mig? Ja. Jag har fina källor där jag sitter på namn som jag får veta långt innan er.
https://twitter.com/mattssomarcus/status/1627357520640475139?s=46&t=O7yCTXIGFtfFz_OKoF5x2Q
weHoo- Antal inlägg : 103
Donowitz likes this post
Lassi - Ward
Pudas - Gustafsson
Lundkvist - Seider
Sellgren - Lennström
Hardegård
Karlqvist - Suomela - Shinnimin
Hartikainen - Kempe - Zadina
Lilja - Connolly - Omark
Bedard - Olausson - Andreasson
Marco Kasper - Junior - Pasic
Om vi bryter några kontrakt borde det vara möjligt? Tror det där skulle vinna SM guld.
Serkan122- Antal inlägg : 3230
LinusFröbergsMustasch likes this post
Hellcop- Antal inlägg : 590
SatanicPanic skrev:Finns det nått av värde på twitter?
haha nä, ungefär som här.
Hellcop- Antal inlägg : 590
SatanicPanic likes this post
Från MrMadHawk
Det är lite som man vill se få komma hem bli kapten långt kontrakt det är han väl värd för i Luleå är han evigt Kung Oscar!Serkan122 skrev:Oskarshamn verkar ha erbjudit Engsund ett 6-års kontrakt, medan Växjö inte är villiga att ge ett långt kontrakt så där kommer han inte hamna.
Tony Moore likes this post
Verkar klart nu
farre- Antal inlägg : 2143
Tony Moore, Kneten, Kanellängd, Blitzwagen and Braun like this post
Sen kan vi för dom pengarna få in fullgod ersättare alternativt lasta på lite mer till Honka för att få fast han. Jag gråter inte över Engsund alls. Han är bra och man gillar han. Men han behöver att laget funkar som helhet. Han är inte en Lepistö eller Niinimaa som på egen hand fixar och dominerar defensiven.
Dilox- Antal inlägg : 742
LinusFröbergsMustasch skrev:SatanicPanic skrev:Finns det nått av värde på twitter?
För mig? Ja. Jag har fina källor där jag sitter på namn som jag får veta långt innan er.
Var inte så säker på det
Titan 4020- Antal inlägg : 199
Dustin, Kneten, Kanellängd and Braun like this post
NallePhu skrev:Jag gråter inte utan det är något han förtjänat Engsund att få återvända dra på sig IKO tröjan, heller dit än alla andra SHL lag!
Håller helt med. Han har känts förlorad ett bra tag nu och betydligt mer sympatiskt att han drar till Oskarshamn än t.ex. Växjö.
Senast ändrad av Braun den mån 20 feb 2023, 11:37, ändrad totalt 1 gång
Braun- Antal inlägg : 1095
Serkan122 likes this post
Som vissa skriver här känns det givetvis bättre att Oscar går till Oskarshamn än till Växjö eller HV, men det gör fortfarande lite ont. Han var på god väg att bli en Mini-Janne. Samtidigt får man vara glad och tacksam för att han valde att spendera många av sina bästa år hos oss. Fan vad jag hade unnat honom ett SM-guld.
Nu får man hoppas att Oskarshamn, Växjö och HV åker ut de kommande tre åren, så får vi kanske se Oscar i vår tröja igen. Annars får vi göra en Kiruna och flytta Luleå 100 mil söderut.
Småland- Antal inlägg : 1025
Dustin, Donowitz and Kneten like this post
EDIT:
Nu har de bestämt sig för att flytta hem till Sverige efter den här säsongen.
24-åringen har, enligt våra källor, också tackat ja till ett bud från Luleå Hockey.
Det ska handla om ett flerårskontrakt.
SatanicPanic- Antal inlägg : 798
LulefanGBG, Kneten, Kanellängd, Blitzwagen, Bros!, Serkan122 and Småland like this post
LinusFröbergsMustasch skrev:ELLER, så använder vi fler juniorer och bygger ett Norrbottniskt lag, istället för att ta in sörlänningar.
Sörlänningar som Engsund och Olausson ska det alltid finnas en plats för i Luleå.
Dustin, Kneten, Kanellängd and SatanicPanic like this post
LinusFröbergsMustasch skrev:ELLER, så använder vi fler juniorer och bygger ett Norrbottniskt lag, istället för att ta in sörlänningar.
Luleå är dåliga på att spela in juniorer, ja. Däremot kan vi inte bygga ett lag på juniorer. Så många bra juniorer har vi inte och det vore en farlig gambling. I den bästa av världar kan man spela in en eller max två juniorer per säsong i A-lagstruppen. Högre målsättning än så vore en utopi. Då bör man också ha bredden där bakom för att täcka upp.
Bamsefar and Kneten like this post
Säger inte att vi ska SLUTA ta in spelare ifrån andra regioner.
Men, att ha en kärna som är mer hemvävd, där truppen får en en tydligare identitet kan aldrig vara fel. Kolla på Skellefteå. Massvis med spelare ifrån egna regionen eller närregionerna.
Men, klart det ska finnas plats för andra också. Men fler juniorer måste få chansen, men tyvärr får vi nog se 1-2 om ens det, nästa säsong, i A-laget. Bulan vurmar inte för juniorer.
Småland likes this post
Dustin skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:ELLER, så använder vi fler juniorer och bygger ett Norrbottniskt lag, istället för att ta in sörlänningar.
Luleå är dåliga på att spela in juniorer, ja. Däremot kan vi inte bygga ett lag på juniorer. Så många bra juniorer har vi inte och det vore en farlig gambling. I den bästa av världar kan man spela in en eller max två juniorer per säsong i A-lagstruppen. Högre målsättning än så vore en utopi. Då bör man också ha bredden där bakom för att täcka upp.
Är det så? Hur kommer det sig att (återigen, kolla på våra grannar) Skellefteå tar upp 7-10 juniorer per säsong, där 3-5 stycken tar en A-lagsplats med rätt regelbundna mellanrum? Ett ständigt topplag. Varför ska det inte kunna funka hos oss?
jag förstår inte heller att vi inte kan ta upp juniorer, i senaste j-20 matchen vann vi klart mot SAIK trots att dom hade alla A-lagsjuniorer medLinusFröbergsMustasch skrev:Dustin skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:ELLER, så använder vi fler juniorer och bygger ett Norrbottniskt lag, istället för att ta in sörlänningar.
Är det så? Hur kommer det sig att (återigen, kolla på våra grannar) Skellefteå tar upp 7-10 juniorer per säsong, där 3-5 stycken tar en A-lagsplats med rätt regelbundna mellanrum? Ett ständigt topplag. Varför ska det inte kunna funka hos oss?
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Kneten, Burskydd and LinusFröbergsMustasch like this post
Mr Bister skrev:jag förstår inte heller att vi inte kan ta upp juniorer, i senaste j-20 matchen vann vi klart mot SAIK trots att dom hade alla A-lagsjuniorer medLinusFröbergsMustasch skrev:Dustin skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:ELLER, så använder vi fler juniorer och bygger ett Norrbottniskt lag, istället för att ta in sörlänningar.
Men... Dustin säger ju att vi inte har bra juniorer???
#86- Antal inlägg : 271
LinusFröbergsMustasch skrev:Mr Bister skrev:jag förstår inte heller att vi inte kan ta upp juniorer, i senaste j-20 matchen vann vi klart mot SAIK trots att dom hade alla A-lagsjuniorer medLinusFröbergsMustasch skrev:Dustin skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:ELLER, så använder vi fler juniorer och bygger ett Norrbottniskt lag, istället för att ta in sörlänningar.
Men... Dustin säger ju att vi inte har bra juniorer???
Sluta var en pajas. Jag har aldrig sagt att vi inte har bra juniorer. Jag tycker också vi är alldeles för dåliga på att spela in juniorer och har varit så länge. Det lider vi hårt av just nu. Det jag säger är att vi inte kan BYGGA laget på juniorer.
Skellefteå är outstanding när det kommer till att satsa på juniorerna och vi kommer inte vara där i en handvändning. Men att de skulle ta upp 7-10 juniorer per säsong är skitsnack.
Kneten likes this post
https://hockeysverige.se/2023/02/20/ludvig-jansson-ryktas-till-shl-vill-leva-i-nuet
Säger ju bara vad du säger, men ja... Där har du otroligt rätt.
Luleå påbörjade också sin seriösa juniorsatsning aaaalldeles för sent och det har satt sina spår och därför har vi under väldigt många år inte haft A-lagsredo juniorer.
Nej, vi kan inte bygga ett LAG på endast juniorer. Det har jag aldrig sagt och du måste sluta misstolka mig med vilje varenda gång.
Det jag säger är att ge fler juniorer chansen och inte bara 3 stycken som får en match var sen ser man aldrig mer röken av dem.
Jaså? Så det gör de inte? Gissa hur många juniorer som spelat i SHL för Skellefteå i år. 8 stycken.
Förra året? 10.
Året innan det? 11.
Året innan det? 10.
...you were saying?
Problemet handlar inte om det heller som du nu belyser för ärligt talat ingen av de juniorer vi har kan plocka en plats direkt i en 4:e lina så är det tyvärr, Enda sättet att skola in våra juniorer är via utlåning till en klubb i allsvenskan där dem kan få en roll att kunna växa in i och utvecklas som spelare!LinusFröbergsMustasch skrev:Du vet att jag skämtar, sluta ta allt så hårt.
Luleå påbörjade också sin seriösa juniorsatsning aaaalldeles för sent och det har satt sina spår och därför har vi under väldigt många år inte haft A-lagsredo juniorer.
Nej, vi kan inte bygga ett LAG på endast juniorer. Det har jag aldrig sagt och du måste sluta misstolka mig med vilje varenda gång.
Det jag säger är att ge fler juniorer chansen och inte bara 3 stycken som får en match var sen ser man aldrig mer röken av dem.
Jaså? Så det gör de inte? Gissa hur många juniorer som spelat i SHL för Skellefteå i år. 8 stycken.
Förra året? 10.
Året innan det? 11.
Året innan det? 10.
...you were saying?
Bara kolla Lassi & Chelarik är goda exempel då Asplöven var upp lika så Sylvegård dem fick tid mogna och växa som spelare, Att spela spelare bara ör dem är junior fungerar inte heller och well Skellefteå har fått dessa talanger till sig varför ju de ställen som dem haft som moderklubb har ett ingrott har mot Luleå som förening då släpper dem sällan spelare dit!
Vi har ngr talanger som är värda spara men sätta J18 el J16 i spelartruppen fungerar inte riktigt....
Tjågen- Antal inlägg : 142
Kneten likes this post
Har ändrat mig.Blinders skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:Säg nu att Luleå gjort klart med Omark, veganen och Shinnimin till nästa säsong... hur skulle forwardssituationen se ut? Behöver vi få in någon mer? Nej, är mitt bestämda svar.
Bara bland forwards, ser det, i dagsläget ut såhär:
UT: Rask, Sallinen, Komarov, Fröberg, Komarek och Mattsson ser ut att lämna.
IN: Zdráhal, Pasic, Lilja, Vegan (fortfarande bara rykte), Omark (bara rykte).
FÖRLÄNGT: Einar, Shinnimin (99% säkert)
- - -
Formationer:
Omark - Vegan - Shinnimin
Lilja - Kempe - Zdráhal
Pasic - Connolly - Nikupeteri
Junior - Berglund - Einar
Junior
- - -
Summering: I jämförelse till årets Luleå, är det en ruskig uppgradering på många, många positioner. Samt, säg att Kempe blir hel och kommer tillbaka 100-procentig och kan tävla på sin högsta nivå, igen, ja då har vi flertalet ruskigt duktiga offensiva hot, utspridda på tre kedjor.
Omark, Pontus och Shinni skulle kunna utgöra en strålande förstakedja, där Shinnimin kan ta skiten och har drivet, Andreasson har det rappa skottet och Omark... Ja, han är helt enkelt Linus Omark. Han kan lyfta ett lag helt på egen hand, rent offensivt.
David Lilja, Mario Kempe och Zdráhal kommer ha en rejäl uppsida offensivt. Kempe har ett ruskigt bra skott och när han är hel, riktigt bra klipp i åkningen, han kan skapa båda åt sig själv och åt andra.
Zdráhal, från vad man sett på video, så kan han åka ifrån de flesta, har både bra blick, samt ett jäkla bra handledsskott och finfina handleder. Lilja har, i Allsvenskan, haft ansvar i de flesta spelformer. Kan spela PP, kan spela BP, kan centra, spela vinge, gör mål och spelar fram. Med Luleås utveckling av unga spelare ifrån HA som lite av sina starkaste sidor som organisation, kan Lilja bli en hit.
Pasic, Connolly och Nikupeteri har en perfekt balans, den med. Nikupeteri har utvecklat alla sidor hos sig själv, men mest den defensiva. Killen har dock ett jäkla skott, som han bör utnyttja oftare, vilket han inte fått i år, då han spelat extraspelare, åkt jojo i kedjorna och inte haft en uttalad roll. Men han är jobbig att möta, ser ut som en modernare Fabbe, fast med en bättre offensiv uppsida.
Pasic är lite som Lilja, fast mer fysisk. Har en av de bästa blickarna i hela Hockeyallsvenskan och är dessutom inte rädd att ta skott på egen hand. Connolly är mr Reliable och är en perfekt center att sätta mellan två yngre kollegor, där han kan ta ansvar och handleda de två yngre under sina rutinerade vingar. Connolly producerar omkring 25-30 poäng per säsong, där han snittar omkring 20 assists per säsong. Han är en Luleåspelare, through and through.
i fjärdekedjan hittar vi Berglund och Einar, tillsammans med en junior. I Berglund vet vi vad vi får. Tekningssäker, positionssäker, stark både med och utan puck, jobbig att möta i sargdueller och en perfekt defensiv spelare. Einar har hjärtat, lojaliteten och är en perfekt checking-line-spelare. Tillsammans kan de utveckla juniorer vid sin sida, som Luleå gjort senaste säsongerna, med Nikupeteri, Radek, Mattsson, osv.
Balans is the name of the game. Två rent offensiva kedjor. En kedja som är balanserad mellan offensiv och defensiv, samt en kedja som är rent defensivt inriktad, men som kan sticka upp på kontringar och forechecka hårt.
Lagbygget, rent offensivt ser ruskigt välformerat ut, jämfört med Luleå anno 2022/2023.
- - -
När det kommer till backbygget, då? Ja, där har vi inte ens några rykten in, förutom Hardegård, som jag kan se som en ersättare till Andersson, som inte ser ut att bli kvar. 26 år gammal, bra defensivt, inte rädd att smälla på, samt en offensiv uppsida.
Här måste Engsund, såklart, ersättas av en backgeneral. Ge Lepistö ett kontraktsförslag till nästa år, så Luleå har en chans att ta upp en yngre back att skola in under ett år, som lär sig systemet och sen kan ta Engsunds plats. För vi måste se till det faktumet också. Engsund var inte bra när han kom till Luleå, utan blev efter 3-4 säsonger den Engsund vi känner idag.
Skulle det nu bli så att Honka lämnar, så måste man ju leta med ljus och lykta och öppna upp plånbokslädret och få fatt i en back, som är i allra högsta europeiska klass. Men, här har vi också Honka som, när han kom till Luleå var det många som skrev "Vem!?". Luleå har haft många fullträffar senaste åren, det måste man ge dem. även när det kommer till mer okända spelare. Men utvecklingen Honka haft sen dag ETT i Luleå är ruskigt imponerande.
Så här kan Luleå också leta mer budget och det kan slå väl ut. Men, samtidigt är det ju klart att man vill ha en back av samma klass som Honka visat att han är, OM han nu lämnar.
Pyrochta, då? Ja, den platsen kan nog en allsvensk back, eller en junior ta, utan större problem, då Pyrochta inte har så mycker mer än sin skridskoåkning. Det räcker, såklart inte. Nästa back Luleå tar in, vare sig det blir en junior eller en "budgetback", så måste den också kunna antingen ta den defensiva rollen, eller utveckla sin offensiva sida.
Summa, summarum: Forwardssituationen ser riktigt bra ut. Oförskämt bra, redan nu. Vilket är ovanligt.
Det är backsidan som måste vara prio, från och med nu.
Den här säsongen struntar vi i, va. En plump i protokollet.
Tror mer på följande forwardssida:
Omark - Tyrväinen - Andreasson
Pasic - Kempe - Ny (Spets)
Lilja - Connolly - Shinnimin
Zdráhal - Berglund - Emanuelsson
Nikupeteri - Mattsson - Joel Kant
(Hoppas på repris på 21/22)
Lilja - Kempe - Pasic
(Två offensiva talanger med rutinerade Kempe)
Shinnimin - Connolly - Petter
(En perfekt tredjelina i SHL)
Zdráhal - Berglund - Einar
(Zdráhal och Einar skapar kaos hos motståndarna med sin speed, Berglund städar upp i defensiven)
Extra: Nikupeteri
Joel Kant
Blinders- Antal inlägg : 5258
Det stämmer, Lundeström flyttade redan i högstadiet till luleå och då följde pappa med, efter det så värvar man till gymnasiet, har för mig att klubbarna talat om en gentlemans agreement gällande detta men det brukar ju sällan hållas av alla berördaLehto skrev:Nu ska jag inte ta gift på detta, men har för mig jag hörde i någon intervju med en pappa så vill inte LHF "värva" dom så tidigt.
Å där av var SKAIK där å smöra in sig istället. Som sagt ska inte ta gift på detta, men intervjun var väl på CMORE i samband med senaste SKAIK vs LHF matchen.
Ingen mer som hörde detta?
Jag tror lasse johansson är involverad i värvningen av pellika, när han varit borta har det varit lugnt och städat men han är lite som trump han bryter mot de regler han kan bara det gynnar hans klubb
icemask- Antal inlägg : 4174
Lehto likes this post
Hade alla dessa speltid?LinusFröbergsMustasch skrev:Du vet att jag skämtar, sluta ta allt så hårt.
Förra året? 10.
Året innan det? 11.
Året innan det? 10.
...you were saying?
Puckad- Antal inlägg : 11374
Blinders skrev:Har ändrat mig.Blinders skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:Säg nu att Luleå gjort klart med Omark, veganen och Shinnimin till nästa säsong... hur skulle forwardssituationen se ut? Behöver vi få in någon mer? Nej, är mitt bestämda svar.
- - -
Formationer:
Lilja - Kempe - Zdráhal
Junior
- - -
Summering: I jämförelse till årets Luleå, är det en ruskig uppgradering på många, många positioner. Samt, säg att Kempe blir hel och kommer tillbaka 100-procentig och kan tävla på sin högsta nivå, igen, ja då har vi flertalet ruskigt duktiga offensiva hot, utspridda på tre kedjor.
Omark, Pontus och Shinni skulle kunna utgöra en strålande förstakedja, där Shinnimin kan ta skiten och har drivet, Andreasson har det rappa skottet och Omark... Ja, han är helt enkelt Linus Omark. Han kan lyfta ett lag helt på egen hand, rent offensivt.
David Lilja, Mario Kempe och Zdráhal kommer ha en rejäl uppsida offensivt. Kempe har ett ruskigt bra skott och när han är hel, riktigt bra klipp i åkningen, han kan skapa båda åt sig själv och åt andra.
Zdráhal, från vad man sett på video, så kan han åka ifrån de flesta, har både bra blick, samt ett jäkla bra handledsskott och finfina handleder. Lilja har, i Allsvenskan, haft ansvar i de flesta spelformer. Kan spela PP, kan spela BP, kan centra, spela vinge, gör mål och spelar fram. Med Luleås utveckling av unga spelare ifrån HA som lite av sina starkaste sidor som organisation, kan Lilja bli en hit.
Pasic, Connolly och Nikupeteri har en perfekt balans, den med. Nikupeteri har utvecklat alla sidor hos sig själv, men mest den defensiva. Killen har dock ett jäkla skott, som han bör utnyttja oftare, vilket han inte fått i år, då han spelat extraspelare, åkt jojo i kedjorna och inte haft en uttalad roll. Men han är jobbig att möta, ser ut som en modernare Fabbe, fast med en bättre offensiv uppsida.
Pasic är lite som Lilja, fast mer fysisk. Har en av de bästa blickarna i hela Hockeyallsvenskan och är dessutom inte rädd att ta skott på egen hand. Connolly är mr Reliable och är en perfekt center att sätta mellan två yngre kollegor, där han kan ta ansvar och handleda de två yngre under sina rutinerade vingar. Connolly producerar omkring 25-30 poäng per säsong, där han snittar omkring 20 assists per säsong. Han är en Luleåspelare, through and through.
i fjärdekedjan hittar vi Berglund och Einar, tillsammans med en junior. I Berglund vet vi vad vi får. Tekningssäker, positionssäker, stark både med och utan puck, jobbig att möta i sargdueller och en perfekt defensiv spelare. Einar har hjärtat, lojaliteten och är en perfekt checking-line-spelare. Tillsammans kan de utveckla juniorer vid sin sida, som Luleå gjort senaste säsongerna, med Nikupeteri, Radek, Mattsson, osv.
Balans is the name of the game. Två rent offensiva kedjor. En kedja som är balanserad mellan offensiv och defensiv, samt en kedja som är rent defensivt inriktad, men som kan sticka upp på kontringar och forechecka hårt.
Lagbygget, rent offensivt ser ruskigt välformerat ut, jämfört med Luleå anno 2022/2023.
- - -
När det kommer till backbygget, då? Ja, där har vi inte ens några rykten in, förutom Hardegård, som jag kan se som en ersättare till Andersson, som inte ser ut att bli kvar. 26 år gammal, bra defensivt, inte rädd att smälla på, samt en offensiv uppsida.
Här måste Engsund, såklart, ersättas av en backgeneral. Ge Lepistö ett kontraktsförslag till nästa år, så Luleå har en chans att ta upp en yngre back att skola in under ett år, som lär sig systemet och sen kan ta Engsunds plats. För vi måste se till det faktumet också. Engsund var inte bra när han kom till Luleå, utan blev efter 3-4 säsonger den Engsund vi känner idag.
Skulle det nu bli så att Honka lämnar, så måste man ju leta med ljus och lykta och öppna upp plånbokslädret och få fatt i en back, som är i allra högsta europeiska klass. Men, här har vi också Honka som, när han kom till Luleå var det många som skrev "Vem!?". Luleå har haft många fullträffar senaste åren, det måste man ge dem. även när det kommer till mer okända spelare. Men utvecklingen Honka haft sen dag ETT i Luleå är ruskigt imponerande.
Så här kan Luleå också leta mer budget och det kan slå väl ut. Men, samtidigt är det ju klart att man vill ha en back av samma klass som Honka visat att han är, OM han nu lämnar.
Pyrochta, då? Ja, den platsen kan nog en allsvensk back, eller en junior ta, utan större problem, då Pyrochta inte har så mycker mer än sin skridskoåkning. Det räcker, såklart inte. Nästa back Luleå tar in, vare sig det blir en junior eller en "budgetback", så måste den också kunna antingen ta den defensiva rollen, eller utveckla sin offensiva sida.
Summa, summarum: Forwardssituationen ser riktigt bra ut. Oförskämt bra, redan nu. Vilket är ovanligt.
Lilja - Kempe - Pasic
(Zdráhal och Einar skapar kaos hos motståndarna med sin speed, Berglund städar upp i defensiven)
Joel Kant
Spännande uppställningar.
Tror dock att det kan börja knorras för Zdráhal och Nikupeteri som kommer önska/kräva mer framträdande roller.
Har förstått att Skuggan & Engman varit i långt gångna diskussioner med Petter i november men att det har varit tyst sedan dess. Vet att han har varit skadad men avvaktandet kan också bero på att man har andra spår. Möjligen att du kan flytta upp just Zdráhal (till Petters plats) och Nikupeteri (till fjärde med Berglund och Einar). Tror att Niku annars ser en utlåning/att han lämnar som bästa alternativ för sin utveckling.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Zdrahal kommer nog inte hit för att spela i u fjärdelinan.Donowitz skrev:Blinders skrev:Har ändrat mig.Blinders skrev:LinusFröbergsMustasch skrev:Säg nu att Luleå gjort klart med Omark, veganen och Shinnimin till nästa säsong... hur skulle forwardssituationen se ut? Behöver vi få in någon mer? Nej, är mitt bestämda svar.
- - -
Formationer:
Lilja - Kempe - Zdráhal
Junior
- - -
- - -
Lilja - Kempe - Pasic
Joel Kant
Spännande uppställningar.
Tror dock att det kan börja knorras för Zdráhal och Nikupeteri som kommer önska/kräva mer framträdande roller.
Har förstått att Skuggan & Engman varit i långt gångna diskussioner med Petter i november men att det har varit tyst sedan dess. Vet att han har varit skadad men avvaktandet kan också bero på att man har andra spår. Möjligen att du kan flytta upp just Zdráhal (till Petters plats) och Nikupeteri (till fjärde med Berglund och Einar). Tror att Niku annars ser en utlåning/att han lämnar som bästa alternativ för sin utveckling.
Omark - Tyrre/X - Andreasson
Zdrahal - Kempe - Pasic
Nikupeteri - Olausson - Einar
Berglund
Finns nog inte plats för Petter eller Sylvegård som en del hoppats på.
LinusFröbergsMustasch skrev:Hur mycket ni/vi än vill se Olle, så blir han nog inte kvar nästa säsong. Alls.
Om vi går för guld nästa säsong, och samtidigt tänker att Kempe ska vara en av två toppcentrar, så vore det väl inte helt fel att ha en billig Olausson som kan spela både PP och BP samt hoppa in i en producerande lina ifall Kempe går sönder igen.
Om Omark kommer hem, och övriga laget faller på plats likt förra året, så får vi inte sumpa ännu en gyllene chans till guld för att Kempe går sönder i slutspelet och vi inte har någon ersättare.
Men vi får väl se hur han presterar i serien först. Tyckte det såg lovande ut mot Tappara.
Donowitz and Kneten like this post
Hur tror ni att det blir om man bara har spelare som lever på gamla meriter? Don't get me wrong, Olle har en smartness som fortfarande är toppklass. Men, vi måste också tänka framåt och mer modernt. Annars blir det ännu en säsong i mellanmjölkens land.
Forwardsbesättningen är mer eller mindre klar, nu. Tror knappast vi kommer se en till värvning där om man har klart med Omark och Andreasson till nästa säsong, utöver Lilja, Pasic och Zdráhal.
Förstår oron att nån ska gå sönder, men så kan vi inte heller tänka.
Det är därför vi har våra juniorer. Det är de som ska täcka upp när nån går sönder, annars skickas det otroligt fel signaler (vilket det redan gjorts under den pågående säsongen) till de yngre förmågorna. "Vi tror inte på er!" Varför tror ni många juniorer från närregionerna börjar välja andra lags juniorsatsningar? För att de får chans att spela i A-laget.
Vi kan inte fylla upp med enbart stjärnvärvningar, det funkar inte så, hur mycket vi än vill ha ett allstar-lag. Vi måste vurma mer för att ge 1-2 juniorer en ärlig chans under en längre tid, i A-laget och sen fylla på vid skador. Det går att vara framgångsrik, med juniorer.
Olausson är ju den perfekta spelaren att i en trupp. Kan spela PP, boxplay, kan spela var som helst och täcka upp för skador och sjukdomar när spelare högre upp hierarkin saknas. Sedan är han även en glädjespridare och tar en ledar roll.LinusFröbergsMustasch skrev:Jag älskar, som sagt, också Olle. Jag älskar vilken kärlek han får. Men, han är bara tilltänkt för att täcka upp den avslutande tiden, den här säsongen.
Hur tror ni att det blir om man bara har spelare som lever på gamla meriter? Don't get me wrong, Olle har en smartness som fortfarande är toppklass. Men, vi måste också tänka framåt och mer modernt. Annars blir det ännu en säsong i mellanmjölkens land.
Forwardsbesättningen är mer eller mindre klar, nu. Tror knappast vi kommer se en till värvning där om man har klart med Omark och Andreasson till nästa säsong, utöver Lilja, Pasic och Zdráhal.
Det är därför vi har våra juniorer. Det är de som ska täcka upp när nån går sönder, annars skickas det otroligt fel signaler (vilket det redan gjorts under den pågående säsongen) till de yngre förmågorna. "Vi tror inte på er!" Varför tror ni många juniorer från närregionerna börjar välja andra lags juniorsatsningar? För att de får chans att spela i A-laget.
Vi kan inte fylla upp med enbart stjärnvärvningar, det funkar inte så, hur mycket vi än vill ha ett allstar-lag. Vi måste vurma mer för att ge 1-2 juniorer en ärlig chans under en längre tid, i A-laget och sen fylla på vid skador. Det går att vara framgångsrik, med juniorer.
+ att han spelar för små pengar
Donowitz and Småland like this post
Men han ska inte vara en del av nästa års Luleå. Vi kan inte fylla upp platser som måste finnas till för juniorer, annars kommer än fler unga spelare välja Skellefteå, Timrå, ja till och med Björklöven, för de inser att de aldrig kommer få en chans att spela A-lagshockey annars.
Tjågen skrev:Forwardssidan börjar ta form......dags att få in minst 2st kvalitativa backar åsså
Känns som mycket hänger på vad Honka bestämmer sig för att göra. Vilket kan ta tid.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Tjågen likes this post
Braun- Antal inlägg : 1095
LulefanGBG, Kanellängd, Bros!, LinusFröbergsMustasch, Småland and Tjågen like this post
LinusFröbergsMustasch skrev:Jag älskar, som sagt, också Olle. Jag älskar vilken kärlek han får. Men, han är bara tilltänkt för att täcka upp den avslutande tiden, den här säsongen.
Ingen ska leva på gamla meriter, Olausson får självklart bevisa att han fortfarande håller innan en förlängning kan bli aktuell. Men om han fortfarande håller, vilket jag tror han gör, så är han en unik spelare sett till skicklighet och nytta per spenderad krona. Du har absolut en poäng i att juniorer måste få chansen, och en vanlig säsong skulle jag hålla med dig, men en säsong där Omark spelar för oss är inte en vanlig säsong utan kanske den bästa chansen på flera decennier för oss att ta vårt andra guld. En sådan säsong tycker jag att man kan få tänka lite kortsiktigt, och ta alla chanser man får att fylla på med billig spets/moral.
Hade vi haft en yngre toppcenter med friskt knä så hade det varit en no-brainer att ge en junior chansen, men nu är läget som det är med Kempe.
Mina two cents. Jag tror dock som du att det i princip är uteslutet med en förlängning.
https://www.eliteprospects.com/player/104067/jarkko-parikka
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Men iom osäker status på Kempe så behöver vi en förstacenter i sådant fall. Tyrväinen kan vara den centern om både Omark och Andreasson kommer hem, men annars behöver vi ett pulver där. Vi behöver en riktig leading line som övriga kedjor kan växa under.
Samtidigt vill man starta säsongen med lite plats för juniorer, men samtidigt, (till skillnad från i år), ha absoluta spetsen på plats redan från start.
En hel Kempe om han återhämtar sig är givetvis ett enormt sparkapital och tillhör spetsen i nästa års trupp, men eftersom man inte riktigt vet hur hans knä kommer att hålla så krävs fler kreativa spelare. Helst Omark och en spetscenter.
Starta säsongen typ något liknande:
Första: Omark - Manninen/Tyrväinen/Rasmussen- Andreasson
Andra: Pasic - Kempe - Shinnimin
Tredje: Nikupeteri/Junior 'X' - Connolly - Lilja
Fjärde: Nikupetteri /Junior 'Y' - Berglund - Emanuelsson
Extra: Emanuelsson/Nikupetteri/Junior X/Junior Y.
Einar och Olli samt två juniorer slåss om tre platser. En i tredje och två i fjärde. Den som visar framfötterna och hittar kemi med 'Pappa Jack' och Lilja får spela där.
Sedan lasta på backsidan som kommer behöva förstärkas rejält. Utgår ifrån att även Honka lämnar. Vi behöver alltså en riktig spelskicklig PP-back och en försvarsgeneral.
Sellgren har vuxit mot slutet. EG lär nog komma tillbaka i ett bättre lag. Själlin är helgjuten. Sedan ge
Försvarsgeneral - PP-back
EG - Sellgren
Hardegård - Själlin
Junior - Junior
Ps. Åker Malmö ut så vore Emil Sylvegård mumma.
Åker Brynäs ut vore Sklenicka mumma.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12328
Braun likes this post
Zdrahal ska också in i laget och Einar kommer inte vara extra, så finns ingen plats för Emil.LulefanGBG skrev:Känner på mig att Tyrväinen lämnar av någon anledning.
Men iom osäker status på Kempe så behöver vi en förstacenter i sådant fall. Tyrväinen kan vara den centern om både Omark och Andreasson kommer hem, men annars behöver vi ett pulver där. Vi behöver en riktig leading line som övriga kedjor kan växa under.
Samtidigt vill man starta säsongen med lite plats för juniorer, men samtidigt, (till skillnad från i år), ha absoluta spetsen på plats redan från start.
En hel Kempe om han återhämtar sig är givetvis ett enormt sparkapital och tillhör spetsen i nästa års trupp, men eftersom man inte riktigt vet hur hans knä kommer att hålla så krävs fler kreativa spelare. Helst Omark och en spetscenter.
Starta säsongen typ något liknande:
Första: Omark - Manninen/Tyrväinen/Rasmussen- Andreasson
Andra: Pasic - Kempe - Shinnimin
Tredje: Nikupeteri/Junior 'X' - Connolly - Lilja
Fjärde: Nikupetteri /Junior 'Y' - Berglund - Emanuelsson
Extra: Emanuelsson/Nikupetteri/Junior X/Junior Y.
Einar och Olli samt två juniorer slåss om tre platser. En i tredje och två i fjärde. Den som visar framfötterna och hittar kemi med 'Pappa Jack' och Lilja får spela där.
Sedan lasta på backsidan som kommer behöva förstärkas rejält. Utgår ifrån att även Honka lämnar. Vi behöver alltså en riktig spelskicklig PP-back och en försvarsgeneral.
Sellgren har vuxit mot slutet. EG lär nog komma tillbaka i ett bättre lag. Själlin är helgjuten. Sedan ge
Försvarsgeneral - PP-back
EG - Sellgren
Hardegård - Själlin
Junior - Junior
Ps. Åker Malmö ut så vore Emil Sylvegård mumma.
Åker Brynäs ut vore Sklenicka mumma.
Sida 15 av 20 • 1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 20
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 7
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 4
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 8
» Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5