2022-04-30, SM-final 1, Luleå - Färjestad
Sida 1 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Datum: | Lördag 30:e April |
Tid: | 15.15 |
Var: | Coop Arena |
Inbördes möten:
20220310: 20211228: 20211121: 20211028: | Luleå - Färjestad Färjestad - Luleå Färjestad - Luleå Luleå - Färjestad | 4-1 0-8 3-2 OT 2-1 | (SHL) (SHL) (SHL) (SHL) |
Inför matchen:
- Spoiler:
- SM-final 1 av 7
Vinster för Luleå: 0
Vinster för Färjestad: 0
Läs mer:
https://www.shl.se/gamecenter/qbK-6KP615Y9Z0/articles/pre
https://www.luleahockey.se/article/zc2jal2kb-30c4d/vill-bara-att-pucken-slapps
https://www.luleahockey.se/article/slrzal2k9-30c4d/ser-fram-emot-detta-med-tillforsikt
https://www.luleahockey.se/article/17utal2hh-30c4d/infor-forsta-sm-finalen
https://www.luleahockey.se/article/kz05al2iz-30c4d/vagen-till-final-2022
https://www.farjestadbk.se/article/zyq6al2ls-23h01/dagens-laguppstallning
Under matchen:
- Spoiler:
- https://www.shl.se/gamecenter/qbK-6KP615Y9Z0/events
Efter matchen:
- Spoiler:
- Resultat:
Luleå - Färjestad: 4-1 (1-1, 0-0, 3-0)
Läs mer:
https://www.shl.se/gamecenter/qbK-6KP615Y9Z0/articles/post
https://www.shl.se/play/video/Lulea_Hockey_Farjestad_BK-168061?provider=staylive&autoplay=1
https://www.luleahockey.se/article/m4smal2m1-30c4d/emanuelssons-mal-lyfte-taket-i-coop-norrbotten-arena
https://www.luleahockey.se/article/5x2eal2m3-30c4d/presskonferens-lulea-farjestad-30-4
https://www.luleahockey.se/article/11j3al2m4-30c4d/det-ar-nagonting-annat-som-tar-over
https://www.luleahockey.se/article/m2kjal2m3-30c4d/holl-oss-till-var-taktik
https://www.farjestadbk.se/article/34b8al2lv-23h01/fbk-foll-tungt-i-forsta-finalmatchen-i-lulea
Redbear, Norlin, Puckad and Wolfhunter like this post
Sv: 2022-04-30, SM-final 1, Luleå - Färjestad
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Puckad likes this post
Hur slutar detta?
Vad talar för Luleå och vad talar för Färjestad?
Är rädd att det kommer bli extremt tufft
Danneja- Antal inlägg : 745
Danneja skrev:Jaha hur vad tror ni då?
Hur slutar detta?
Allt talar för FBK historiskt iaf.
Pajala- Antal inlägg : 18747
Det vore så förbannat skönt tyst och ödmjukt i detta medgångskaxiga landskap ett bra tag, om vi plockar hem detta
Hoppass hoppas hoppas.
Nu har ju Sammy mfl målat upp oss som favoriter vilket vi historiskt sett haft väldigt svårt för. Förutom 96. Hoppas årets upplaga har mer ballar än en del tidigare upplagor.
Jisses så nervös tid vi går mot nu!
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
Luleå Hockey vill mer, kämpar hårdare och har en sjuhelsikes defensiv i år. Det är ett lag jag inte varit med om, sen...ja, jag minns inte senast (96?)
Men det är samma recept som innan; hålla sig borta från utvisningsbåset, våga forechecka högt, jobba med hela femman defensivt, spela fysiskt utan att bli fula och mata skott på mål...ingen målvakt är 100%-ig
Vi har sett att vår trafik framför mål gett utdelning, Omark, Andreasson är taggade. Men vi har också sett framsteg från Fröberg, Berglund och Honka..bl.a.
Så, fäll ner hornen..ta fram den norrbottniska arbetarandan, tugga taggtråd, spotta eld. För nu jävlar kommer vi, som ett lokomotiv...dragande med Svenskt stål, från Luleå!
SM-GULD 2022, SANNA MINA ORD!
Geequed- Antal inlägg : 14
Redbear, Wolfhunter and Blitzwagen like this post
Egentligen obegripligt att de lyckades ordna OT.
Det ska bli intressant att se om vi löser upp färjestads mittzonstjocka.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Jag vill se påkopplade spelare från start, ingen repris av första matchen mot Frölunda tack. Vårt försvarsspel kommer ställas inför sin tuffaste uppgift hittills, FBK har förmodligen SHL:s vassaste offensiv och åtminstone 3 högklassiga offensiva kedjor. Det kommer hänga på att få stopp på deras offensiv och då tror jag vi är det lag som har de bästa förutsättningarna att åstadkomma det. Lyckas vi med det så tror jag vi vinner för jag är inte orolig över att vi ska lyckas göra mål, försvar- och målvaktsspel är deras svaghet.
LHF96- Antal inlägg : 3532
Wolfhunter likes this post
Blitzwagen likes this post
Hurlun- Antal inlägg : 123
Tron kan försätta berg. Det tillsammans med järnvilja, uppoffringar och att inte mjukna inför uppgiften, är vad som behövs. Lita på spelsystemet. Spela föralldel lite "tråkigt". Det kommer ta udden ur FBKs skrillor och hastigheten kommer att sänkas. Äg spelet. Det gäller att komma in hårt och vara laget som styr.
In och brööta, låt inte FBK åka skridskor. Jagar vi puck för mycket i försvarszon kommer de åka ifrån oss. Men kör vi den stålhårda defensiv vi hittils kört och lyckas med våra uppspel är jag fullt övertygad att Luleå har Midas på sin sida ...valören är GULD.
Geequed- Antal inlägg : 14
LulefanGBG likes this post
Danneja- Antal inlägg : 745
LulefanGBG, Pajala, Wolfhunter, Lehto and Geequed like this post
Sedan en match i matchen mellan vårt PP och deras dito tycker jag.
Båda vill spela med hög press men vi jagar lite mer puck och har fokus på att vända hemåt medan de jagar mer tacklingar. Både vil vända spelet snabbt och är skickliga på det, så här gäller det att de våra har blicken åt båda hållen. Lyckas vi med det kan vi få en fördel och kanske lyckas vända mot dem istället.
Sedan som vanligt lär det bli en kamp om ytorna framför båda målen. Här känns vi skickligare i egen zon men FBK fysiskt tyngre i offensiv zon så skulle sägs att det är 50/50 i de ytorna på förhand. Kan nog komma att handla mycket om momentum och vilja i det spelet.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12315
Lajon- Antal inlägg : 4397
Lajon- Antal inlägg : 4397
Senast ändrad av Bamsefar den ons 27 apr 2022, 10:39, ändrad totalt 1 gång
Blinders- Antal inlägg : 5245
Urken skrev:Haha! Tänkte att det skulle skrämma nån iaf
Färjestad 47%
Luleå 53%
Totalt har 7392 personer svarat på frågan (i skrivande stund)
Vi verkar ha folkets stöd knappt iaf.
Men samtidigt en bit längre upp så tror fler på Löven än HV i den serien...
Metheuz- Antal inlägg : 758
Urken skrev:Haha! Tänkte att det skulle skrämma nån iaf
Dundernisse- Antal inlägg : 2890
LulefanGBG, LHF96, Puckad and Wolfhunter like this post
icemask- Antal inlägg : 4174
Puckad and Blitzwagen like this post
1,75 Luleå och 2,15 Färjestad för hela serien.
Hua, det knyter sig (på riktigt) i magen av att bara tänka på finalmatchen. Försöker att släppa allt och gå med skygglappar tills på lördag.
Norlin- Antal inlägg : 4515
icemask skrev:fysiska spelet är vi lika i men i resten är vi bättre på alla punkter, 4-0 eller 4-1 i matcher till oss
Skulle inte gå så långt. För på pappret har ju FBK en riktigt bra offensiv. Och sett till produktion är de snarlika med Luleå där man har ungefär lika många spelare i topp 10 under slutspelet i poäng med en viss överkant till målskytte. Defensivt däremot är Luleå betydligt starkare och som Lassi spelat stora delar av slutspelet så är man även klart bättre på målvaktssidan. Det som definitivt talar för Luleå är att man har två färre matcher i benen och tre dagar mer vila samt hemmaplansfördel självfallet eftersom man under seriespelet var det tredje bästa hemmalaget i serien.
Senast ändrad av Hankburger den ons 27 apr 2022, 15:49, ändrad totalt 1 gång
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Danneja likes this post
Jag ser det fysiska spelet mer till färjestads favör och det största hotet mot VÅRT guld faktiskt. Tänkte på hur stora många av deras spelare var i kamperna emot de små möglarna. Tror vi står upp betydligt bättre än dom gjorde, men samtidigt att warullfvens enda chans är att (försöka) mosa osss fysiskt.icemask skrev:fysiska spelet är vi lika i men i resten är vi bättre på alla punkter, 4-0 eller 4-1 i matcher till oss
Jag hoppas givetvis att de mmisslyckas.
Nterade ett antal ggr igår tex hur möglarna sjabblade till det i uppspel på ett sätt jag inte tror aatt vi gör mer än i perioder.
Tror på guld. Kan, om vi tar första matchen, bli en snabb affär. Lite psykologi med match må-ti sen. Är vi med där och tar en av de två första tror jag vi knäcker dom. Sjabblar vvi till det i första som vi brukat efter uppehåll, blir måndagsmatcheln en nyckel tror jag.
Kände mig vidskeplig så skippade det första matchen mot Frölunda, ny förlust. Cheesus samtliga matcher efter, vi vann.
Jävligt trött på deras mat vid det här laget men det är väl bara köra på nu.
Lulefan- Antal inlägg : 2285
Urken, Bamsefar, Redbear, Jonken, Puckad, Wolfhunter, Metheuz and like this post
Wolfhunter skrev:Jag ser det fysiska spelet mer till färjestads favör och det största hotet mot VÅRT guld faktiskt. Tänkte på hur stora många av deras spelare var i kamperna emot de små möglarna. Tror vi står upp betydligt bättre än dom gjorde, men samtidigt att warullfvens enda chans är att (försöka) mosa osss fysiskt.icemask skrev:fysiska spelet är vi lika i men i resten är vi bättre på alla punkter, 4-0 eller 4-1 i matcher till oss
Nterade ett antal ggr igår tex hur möglarna sjabblade till det i uppspel på ett sätt jag inte tror aatt vi gör mer än i perioder.
Tror på guld. Kan, om vi tar första matchen, bli en snabb affär. Lite psykologi med match må-ti sen. Är vi med där och tar en av de två första tror jag vi knäcker dom. Sjabblar vvi till det i första som vi brukat efter uppehåll, blir måndagsmatcheln en nyckel tror jag.
Rögle har det tredje längsta laget i SHL, endast 2,2mm kortare snittlängd än Örebro som ligger högst upp, Luleå har den i särklass kortaste truppen i SHL.
CKa- Antal inlägg : 1359
Tycker det är liten fördel för FBK i finalen.
Pajala skrev:FBK har gjort en jävla uppryckning av hela laget, visst kan dom vara lite ihåliga bakåt men spelar dom med samma fysik och energi som mot SKE så tar dom hem guldet, jag hoppas verkligen vi kan stå emot deras fysiska spel och även att Omark och Pontus kan vara skadefria, får vi en skada på någon av dessa så kan vi kyssa guldet adjö.
Vart ligger fbks fördel?
CKa- Antal inlägg : 1359
CKa skrev:Pajala skrev:FBK har gjort en jävla uppryckning av hela laget, visst kan dom vara lite ihåliga bakåt men spelar dom med samma fysik och energi som mot SKE så tar dom hem guldet, jag hoppas verkligen vi kan stå emot deras fysiska spel och även att Omark och Pontus kan vara skadefria, får vi en skada på någon av dessa så kan vi kyssa guldet adjö.
Vart ligger fbks fördel?
Deras fysik, om dom spelar med samma energi som i serien mot SKE så vinner dom mot oss.
Det kommer de inte att orka. Guldet är vårt.Pajala skrev:CKa skrev:Pajala skrev:FBK har gjort en jävla uppryckning av hela laget, visst kan dom vara lite ihåliga bakåt men spelar dom med samma fysik och energi som mot SKE så tar dom hem guldet, jag hoppas verkligen vi kan stå emot deras fysiska spel och även att Omark och Pontus kan vara skadefria, får vi en skada på någon av dessa så kan vi kyssa guldet adjö.
Vart ligger fbks fördel?
Deras fysik, om dom spelar med samma energi som i serien mot SKE så vinner dom mot oss.
Dustin likes this post
Det blir guld och man blir glad.
Dustin- Antal inlägg : 7169
Urken likes this post
Dustin skrev:Färjestad kommer aldrig orka mot oss i sju matcher. Ja, de kan spela fysiskt men det kommer inte påverka oss. Omark och Lepistös intåg ger oss den skickligheten och erfarenheten som blir tungan på vågen.
Sju matcher? dom kanske tar det på fyra?
Nä nu hoppas vi att Luleå visar att bäst hockey spelas i norr.
Pajala skrev:Dustin skrev:Färjestad kommer aldrig orka mot oss i sju matcher. Ja, de kan spela fysiskt men det kommer inte påverka oss. Omark och Lepistös intåg ger oss den skickligheten och erfarenheten som blir tungan på vågen.
Luleå kanske tar det på fyra..
Dustin likes this post
Urken skrev:Pajala skrev:Dustin skrev:Färjestad kommer aldrig orka mot oss i sju matcher. Ja, de kan spela fysiskt men det kommer inte påverka oss. Omark och Lepistös intåg ger oss den skickligheten och erfarenheten som blir tungan på vågen.
Jag ser det faktiskt inte som omöjligt. Max fem matcher tror jag det blir.
Dustin- Antal inlägg : 7169
Dustin skrev:Urken skrev:Pajala skrev:Dustin skrev:Färjestad kommer aldrig orka mot oss i sju matcher. Ja, de kan spela fysiskt men det kommer inte påverka oss. Omark och Lepistös intåg ger oss den skickligheten och erfarenheten som blir tungan på vågen.
Jag ser det faktiskt inte som omöjligt. Max fem matcher tror jag det blir.
Jag tror på 4-1 eller 4-2 i matcher till Luleå. Även om vi skulle må sjukt dåligt inför sista matchen, så hade det väl ändå varit sagolikt med en sjunde avgörande i Luleå? Övertid på det. Omark får en straff..
Det var som fanCKa skrev:Wolfhunter skrev:Jag ser det fysiska spelet mer till färjestads favör och det största hotet mot VÅRT guld faktiskt. Tänkte på hur stora många av deras spelare var i kamperna emot de små möglarna. Tror vi står upp betydligt bättre än dom gjorde, men samtidigt att warullfvens enda chans är att (försöka) mosa osss fysiskt.icemask skrev:fysiska spelet är vi lika i men i resten är vi bättre på alla punkter, 4-0 eller 4-1 i matcher till oss
Rögle har det tredje längsta laget i SHL, endast 2,2mm kortare snittlängd än Örebro som ligger högst upp, Luleå har den i särklass kortaste truppen i SHL.
Att jag skrev så var endast baserat på synintryck i närkamper. Kanske var det Ejdsellkedjan som nitadee fast ett kortväxt backpar i möglaran då?
Jag pendlar oavsett mellan en känsla av trygghet (falsk eller grundad?) som säger att vi städar av dom och en känsla av osäkerhet då warulfven fått blodad tandd och kommer komma ut furiöst. Jag hoppas vid gudarna att vi ntaar dit dom nåt jävulskt.
Puckad, Wolfhunter and Blitzwagen like this post
Pajala skrev:Danneja skrev:Jaha hur vad tror ni då?
Hur slutar detta?
Allt talar för FBK historiskt iaf.
Senast Luleå mötte FBK i ett slutspel så slog man ut dem. Så hur exakt talar historien för FBK?
Hankburger- Antal inlägg : 7433
De två senaste gångerna vi mötts i slutspelet , 2013 , 2016 så vann Luleå serien. Så Pajala är som vanligt ute o snurrar i sitt eviga baissande av Luleå hockey.
Tack till Sven Savage som tog fram siffrorna.
Donowitz, Puckad, Hankburger and Blitzwagen like this post
Vi ska visst vara ödmjuka vi har en jädra tendens att tro vi är bättre än vad vi är och då går man ner sig några procent för att man inte är redo att möta ett mycket skickligt hockeylag som dessutom är underdogsGeequed skrev:Jag tycker nte vi ska vara ödmjuka alls.
Tron kan försätta berg. Det tillsammans med järnvilja, uppoffringar och att inte mjukna inför uppgiften, är vad som behövs. Lita på spelsystemet. Spela föralldel lite "tråkigt". Det kommer ta udden ur FBKs skrillor och hastigheten kommer att sänkas. Äg spelet. Det gäller att komma in hårt och vara laget som styr.
In och brööta, låt inte FBK åka skridskor. Jagar vi puck för mycket i försvarszon kommer de åka ifrån oss. Men kör vi den stålhårda defensiv vi hittils kört och lyckas med våra uppspel är jag fullt övertygad att Luleå har Midas på sin sida ...valören är GULD.
Går vi ut och tror vi är bäst så är det kört.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
LHF96 and Wolfhunter like this post
Vara ödmjuka, i helvete heller, vi är bättre och ska visa att det är vi som har kommandot i varje match, man vann inte guldet 96 för att man var ödmjuka, man uttalade målet och var inte blyga med det, kröp under skinnet på motståndarna
FBKs "effektivitet" i målskyttet tillkom för att Orcherna gick bort sig och gjorde fatala misstag i egen zon, detsamma för röglematcherna utan att de behövde spela hårt och ändå gjordes misstag av försvararna
Defensivt är vi ett solidare lag med en klar plan hur man agerar
Offensivt har vi oxå en bredare forwardsuppsättning med högre lägstanivå än FBK
Vår backlinje håller en högre nivå och minimerar misstagen, FBKs blandar och ger under matcherna
PP är vi Ljusår bättre, samma gäller BP
Så vi ska gå ut och visa att det är vi som är bättre, för det är vi !!!!!
Bamsefar, Norlin and Blitzwagen like this post
Vad är det för ett j-la tankesätt, går man inte ut och tror att man är bättre än motståndarna så är det garanterad förlust !Lasse Proppmätt skrev:Vi ska visst vara ödmjuka vi har en jädra tendens att tro vi är bättre än vad vi är och då går man ner sig några procent för att man inte är redo att möta ett mycket skickligt hockeylag som dessutom är underdogsGeequed skrev:Jag tycker nte vi ska vara ödmjuka alls.
Ödmjuk = Inte glida in på en grilla och tro vi är bäst och att 'det löser sig'.icemask skrev:Vad är det för ett j-la tankesätt, går man inte ut och tror att man är bättre än motståndarna så är det garanterad förlust !Lasse Proppmätt skrev:Vi ska visst vara ödmjuka vi har en jädra tendens att tro vi är bättre än vad vi är och då går man ner sig några procent för att man inte är redo att möta ett mycket skickligt hockeylag som dessutom är underdogsGeequed skrev:Jag tycker nte vi ska vara ödmjuka alls.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Urken, LHF96 and Wolfhunter like this post
Sida 1 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
» 2022-05-03, SM-final 3, Luleå - Färjestad
» 2022-05-05, SM-final 4, Färjestad - Luleå
» 2022-05-07, SM-final 5, Luleå - Färjestad
» 2022-05-09, SM-final 6, Färjestad - Luleå