Jenna Pirttijärvi
5 posters
Sida 1 av 1
Jenna Pirttijärvi
Ledningen säger en sak men gör en helt annan sak, LHF skulle bara förstärka med riktiga klasspelare om dom förstärker laget och så förlänger dom med
med lånet Pirttijärvi för resten av säsongen.
Nå men dom sparar ju in en hel del pengar på denna säsong det är säkert, men jag tror att det finns yngre spelare i organisationen som är
minst lika bra.
Nå men dom sparar ju in en hel del pengar på denna säsong det är säkert, men jag tror att det finns yngre spelare i organisationen som är
minst lika bra.
Gäst- Gäst
Sv: Jenna Pirttijärvi
Tony Moore skrev:Får inte tag i någon attraktivare i detta läge?
Precis, det finns nog ingen tillgänglig men jag gillar inte när dom säger en sak och gör en helt annan sak.
Nu blir det högst en till spelare av riktigt hög klass om dom får tag i någon och då måste den spelaren lösas ut från sin kontrakt från någon annan klubb.
Jenna är ju en spelare för tredjelinan om alla är tillgängliga för spel och en till forwards ansluter.
Gäst- Gäst
Ny skrev:Ledningen säger en sak men gör en helt annan sak, LHF skulle bara förstärka med riktiga klasspelare om dom förstärker laget och så förlänger dom med
minst lika bra.
Håller med, helt ologiskt när vi skulle utöka budgeten för laget i år. Tråkigt att vi inte bygger ett lag som kan matcha Brynäs.
pingu- Antal inlägg : 2418
pingu skrev:Ny skrev:Ledningen säger en sak men gör en helt annan sak, LHF skulle bara förstärka med riktiga klasspelare om dom förstärker laget och så förlänger dom med
minst lika bra.
Håller med, helt ologiskt när vi skulle utöka budgeten för laget i år. Tråkigt att vi inte bygger ett lag som kan matcha Brynäs.
Hon kan endast räknas som en utfyllnadsspelare för att endast bredda truppen men ändå.
Gäst- Gäst
1+1 hittills idag
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Nu är det klart att vi förlängt med vår finska forward Jenna Pirttijärvi även för säsongen 2022/2023. https://t.co/W3rodn4W6g pic.twitter.com/Eb08YHvBX4
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) June 7, 2022
Avtalet för Jenna sträcker sig över säsongen 2022/2023
Mikael Forsberg, sportchef
- Det känns jättebra att vi kommit överens om en fortsättning med Jenna. Hon är en typ av spelare som det inte finns speciellt många av på damsidan. Hon är en oöm spelare som skapar utrymme för sina medspelare. Hon har dessutom en mycket hög tävlingsinstinkt och ger alltid sitt yttersta, oavsett det handlar om träning eller match.
- Liksom många andra i vårt lag strävar hon hela tiden efter att bli bättre som hockeyspelare. Det blev extra tydligt under SM-slutspelet, där hon växte match för match. Och med tanke på att det kommer bli ett mer fysiskt spel i SDHL kommande säsong känner vi att hon kommer kunna bli än mer betydelsefull för oss.
Bra förlängning!
Jokerman ll- Antal inlägg : 1466
Jokerman ll skrev:Nu är det klart att vi förlängt med vår finska forward Jenna Pirttijärvi även för säsongen 2022/2023. https://t.co/W3rodn4W6g pic.twitter.com/Eb08YHvBX4
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) June 7, 2022
Avtalet för Jenna sträcker sig över säsongen 2022/2023
Mikael Forsberg, sportchef
- Det känns jättebra att vi kommit överens om en fortsättning med Jenna. Hon är en typ av spelare som det inte finns speciellt många av på damsidan. Hon är en oöm spelare som skapar utrymme för sina medspelare. Hon har dessutom en mycket hög tävlingsinstinkt och ger alltid sitt yttersta, oavsett det handlar om träning eller match.
- Liksom många andra i vårt lag strävar hon hela tiden efter att bli bättre som hockeyspelare. Det blev extra tydligt under SM-slutspelet, där hon växte match för match. Och med tanke på att det kommer bli ett mer fysiskt spel i SDHL kommande säsong känner vi att hon kommer kunna bli än mer betydelsefull för oss.
Bra förlängning!
och ekonomiskt rätt bra förlängning då hon är en rätt billig spelare.
Gäst- Gäst
Doldisens osannolika resa till guldstriden
Att kalla Jenna Pirttijärvi för en late bloomer är egentligen en underdrift. 29-åriga finländskan som började spela hockey så sent som för fyra år sedan gör nu succé i Luleå Hockeys guldjakt. "Nästan varje dag lär jag mig något nytt", säger hon.
Jenna Pirttijärvi har fyra mål och tre assist på sex matcher i slutspelet, varav ett mål i den första SM-finalen.
Sensationella siffror för en som nyss har börjat spela ishockey.
– Ibland önskar jag att jag hade börjat tidigare, säger hon.
Pirttijärvis kometkarriär började 2019. En kompis lockade med henne på en träning i finska laget Roki och sen var hon fast.
Snabbt började det viskas om vilken talang hon besatt, vid 25 års ålder, och ryktena om en landslagsplats började tämligen omgående.
Efter drygt två år i Roki hörde Luleå Hockey av sig när man hade skadekris och så hamnade hon i Norrbotten.
Och i dag viskas det inte bara längre. Jenna Pirttijärvi har blivit en landslagsspelare – och en kugge i det Luleå Hockey/MSSK som ska kliva in i finalserien mot Brynäs.
– Jag är så laddad. Jag är bättre förberedd den här gången än för ett år sedan. Jag har mer erfarenhet av ligan och av tuffa matcher, så jag ska vara mer redo nu, säger forwarden.
Jenna Pirttijärvi gjorde fyra mål och en assist under hela grundserien. I slutspelet har hon slagit till med sju poäng på sex matcher.
– Jag har gjort bra matcher innan slutspelet också, men nu när jag har spelat med Noora (Tulus) och Petra (Nieminen) har det blivit en helt annan hockey än i andra kedjor och det passar mig. Vi har spelat bra tillsammans. De är så bra med pucken och så smarta, så de hjälper mig mycket.
Johanna Fällman har sett sin lagkamrats utveckling:
– Det är klart att det är ett jätteuppsving för henne. De har hittat någon slags kemi och pratar väl samma språk. Det kan ju vara bra. Det är inte alltid jag förstår vad de säger, finskorna, men de förstår ju varandra i alla fall, skrattar Fällman och fortsätter sen:
– Det är en guldklimp som hittades förra året. Och det är ingen slump att hon har blivit bättre. Hon är väldigt ofta kvar över en halvtimme och skjuter och tränar teknik. Hon har jobbat hårt och förtjänar det här.
Du har ju spelat i hennes femma nu på slutet. Vad säger du om Pirttijärvis spel?
– Hon är kung. Det är en spelare som gör jobbet i det tysta för laget hela tiden och det är väldigt skönt att ha sådana spelare med sig. Sen tycker jag att det är en rolig prick som sprider mycket glädje omkring sig. Det är en rolig människa som jag uppskattar väldigt mycket.
Norrmedia
Att kalla Jenna Pirttijärvi för en late bloomer är egentligen en underdrift. 29-åriga finländskan som började spela hockey så sent som för fyra år sedan gör nu succé i Luleå Hockeys guldjakt. "Nästan varje dag lär jag mig något nytt", säger hon.
Jenna Pirttijärvi har fyra mål och tre assist på sex matcher i slutspelet, varav ett mål i den första SM-finalen.
Sensationella siffror för en som nyss har börjat spela ishockey.
– Ibland önskar jag att jag hade börjat tidigare, säger hon.
Pirttijärvis kometkarriär började 2019. En kompis lockade med henne på en träning i finska laget Roki och sen var hon fast.
Snabbt började det viskas om vilken talang hon besatt, vid 25 års ålder, och ryktena om en landslagsplats började tämligen omgående.
Efter drygt två år i Roki hörde Luleå Hockey av sig när man hade skadekris och så hamnade hon i Norrbotten.
Och i dag viskas det inte bara längre. Jenna Pirttijärvi har blivit en landslagsspelare – och en kugge i det Luleå Hockey/MSSK som ska kliva in i finalserien mot Brynäs.
– Jag är så laddad. Jag är bättre förberedd den här gången än för ett år sedan. Jag har mer erfarenhet av ligan och av tuffa matcher, så jag ska vara mer redo nu, säger forwarden.
Jenna Pirttijärvi gjorde fyra mål och en assist under hela grundserien. I slutspelet har hon slagit till med sju poäng på sex matcher.
– Jag har gjort bra matcher innan slutspelet också, men nu när jag har spelat med Noora (Tulus) och Petra (Nieminen) har det blivit en helt annan hockey än i andra kedjor och det passar mig. Vi har spelat bra tillsammans. De är så bra med pucken och så smarta, så de hjälper mig mycket.
Johanna Fällman har sett sin lagkamrats utveckling:
– Det är klart att det är ett jätteuppsving för henne. De har hittat någon slags kemi och pratar väl samma språk. Det kan ju vara bra. Det är inte alltid jag förstår vad de säger, finskorna, men de förstår ju varandra i alla fall, skrattar Fällman och fortsätter sen:
– Det är en guldklimp som hittades förra året. Och det är ingen slump att hon har blivit bättre. Hon är väldigt ofta kvar över en halvtimme och skjuter och tränar teknik. Hon har jobbat hårt och förtjänar det här.
Du har ju spelat i hennes femma nu på slutet. Vad säger du om Pirttijärvis spel?
– Hon är kung. Det är en spelare som gör jobbet i det tysta för laget hela tiden och det är väldigt skönt att ha sådana spelare med sig. Sen tycker jag att det är en rolig prick som sprider mycket glädje omkring sig. Det är en rolig människa som jag uppskattar väldigt mycket.
Norrmedia
pingu, Tony Moore, icemask, Kanellängd and Bengtfredlund78 like this post
Pirttijärvi borde ha varit spelare nr 10 från Luleå Hockey MSSK som spelar VM. Hon har en spelstil som passar då det blir hårdare och tigtare spel i VM. Är hon skadad?
Luleås bidrag VM 2023, Bramton Kanada
Finland: Petra Nieminen - Noora Tulus - Viivi Vainikka
Jenni Hiirikoski - Ronja Savolainen
Sverige: Anna Kjellbin - Lisa Johansson - Sara Grahn. (Nathalie Lidman från Piteå, f.d. Luleå, blixtinkallades då Paula Bergström blev skadad).
Tjeckien: Daniela Pejsova
Luleås bidrag VM 2023, Bramton Kanada
Finland: Petra Nieminen - Noora Tulus - Viivi Vainikka
Jenni Hiirikoski - Ronja Savolainen
Sverige: Anna Kjellbin - Lisa Johansson - Sara Grahn. (Nathalie Lidman från Piteå, f.d. Luleå, blixtinkallades då Paula Bergström blev skadad).
Tjeckien: Daniela Pejsova
pingu likes this post
Pirttijärvi
Hon fick iaf inte spela något VM.
Ska vi ha kvar henne så lär hon vara betydligt dyrare nu med tanke på hennes otroliga slutspel, snacka om förvandling till det bättre.
Hon fick iaf inte spela något VM.
Ska vi ha kvar henne så lär hon vara betydligt dyrare nu med tanke på hennes otroliga slutspel, snacka om förvandling till det bättre.
Hejsan- Antal inlägg : 301
pingu likes this post
pingu- Antal inlägg : 2418
Pirttijärvi har varit bra hela säsongen. Oftast snabbast på plats i anfallszon men ända först hem i back-check. Inte mycket poäng under grundserien men då hon var inne så gjorde hon verkligen skillnad. Otroligt stark i kropp o på skridskorna, verkar ha en grym kondition o spelförståelse är noggrann, passningarna sitter oftast på bladet, måste vara en dröm för medspelarna. Är det en spelare som gynnas av att tacklingar blivit tillåtna så är det Pirttijärvi.
Nu hoppas vi på en förlängning!
pingu likes this post
Jokerman ll skrev:Pirttijärvi har varit bra hela säsongen. Oftast snabbast på plats i anfallszon men ända först hem i back-check. Inte mycket poäng under grundserien men då hon var inne så gjorde hon verkligen skillnad. Otroligt stark i kropp o på skridskorna, verkar ha en grym kondition o spelförståelse är noggrann, passningarna sitter oftast på bladet, måste vara en dröm för medspelarna. Är det en spelare som gynnas av att tacklingar blivit tillåtna så är det Pirttijärvi.
I grundserien (förutom i 2-3 matcher) var hon inte bra så där håller jag inte med dig, men när hon fick förtroende
i slutspelet lossnade det och hon var bland dom bästa.
Hejsan skrev:Jokerman ll skrev:Pirttijärvi har varit bra hela säsongen. Oftast snabbast på plats i anfallszon men ända först hem i back-check. Inte mycket poäng under grundserien men då hon var inne så gjorde hon verkligen skillnad. Otroligt stark i kropp o på skridskorna, verkar ha en grym kondition o spelförståelse är noggrann, passningarna sitter oftast på bladet, måste vara en dröm för medspelarna. Är det en spelare som gynnas av att tacklingar blivit tillåtna så är det Pirttijärvi.
I grundserien (förutom i 2-3 matcher) var hon inte bra så där håller jag inte med dig, men när hon fick förtroende
Respekterar din åsikt. Vi har olika uppfattning om henne. 2-3 matcher tycker du, jag tycker hela säsongen. Vill ändå citera mig själv när det gäller matchen mot Modo 29/12, mellandagshockey, där Pirttijärvi INTE gjorde några poäng men där jag var full av beundran över denna late bloomer
https://stats.swehockey.se/Game/Events/631193
”Tycker förresten Pirttijärvi var bäst på plan helt klart, hennes säsong så här långt är klasser vassare än förra säsongen. Bra förlängning.”
Det var Wow som Wikegård säga. Och det i ett lag med 9-10 landslagsspelare där hälften tillhör den absoluta toppen.
Sen tog hon ytterligare steg i slutspelet, det har du helt rätt i.
Jokerman ll skrev:Hejsan skrev:Jokerman ll skrev:Pirttijärvi har varit bra hela säsongen. Oftast snabbast på plats i anfallszon men ända först hem i back-check. Inte mycket poäng under grundserien men då hon var inne så gjorde hon verkligen skillnad. Otroligt stark i kropp o på skridskorna, verkar ha en grym kondition o spelförståelse är noggrann, passningarna sitter oftast på bladet, måste vara en dröm för medspelarna. Är det en spelare som gynnas av att tacklingar blivit tillåtna så är det Pirttijärvi.
Respekterar din åsikt. Vi har olika uppfattning om henne. 2-3 matcher tycker du, jag tycker hela säsongen. Vill ändå citera mig själv när det gäller matchen mot Modo 29/12, mellandagshockey, där Pirttijärvi INTE gjorde några poäng men där jag var full av beundran över denna late bloomer
”Tycker förresten Pirttijärvi var bäst på plan helt klart, hennes säsong så här långt är klasser vassare än förra säsongen. Bra förlängning.”
Det var Wow som Wikegård säga. Och det i ett lag med 9-10 landslagsspelare där hälften tillhör den absoluta toppen.
Jepp, jag har endast missat två grundseriematcher damerna har spelat den gångna säsongen och bildar min uppfattningen därifrån, sen är det lite orättvist
mot Jenna då hon hade en betydligt mer undanskymd roll under Mickes tid som tränare. Blev ju stor skillnad efter ett tag när Jens kom in i bilden.
Jokerman ll likes this post
Nå nu är hon ju iaf klar för ett år till, bra det.
pingu likes this post
Jokerman ll skrev:Hejsan skrev:Jokerman ll skrev:Pirttijärvi har varit bra hela säsongen. Oftast snabbast på plats i anfallszon men ända först hem i back-check. Inte mycket poäng under grundserien men då hon var inne så gjorde hon verkligen skillnad. Otroligt stark i kropp o på skridskorna, verkar ha en grym kondition o spelförståelse är noggrann, passningarna sitter oftast på bladet, måste vara en dröm för medspelarna. Är det en spelare som gynnas av att tacklingar blivit tillåtna så är det Pirttijärvi.
Senast var hon uppsatt som sista forwards, så dålig kan hon väl inte vara?
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet