2020-10-03, SHL-match 4, Luleå - Växjö
+21
Myrman
PM
kokostrollet
Hankburger
NallePhu
Donowitz
Bamsefar
GustenA
Jonken
Old Brooklyn
Snikne Ville
Lasse Proppmätt
Tony Moore
Blinders
Puckad
Dentos
Redbear
Micke80
Urken
Jokerman
MickkeJ
25 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Datum: | Torsdag 3:e Oktober |
Tid: | 19.00 |
Var: | Coop Arena |
Inbördes möten:
Inga möten hittills denna säsong. |
Inför matchen:
- Spoiler:
- Tabellen inför dagens matcher:
Nr: Lag: GP: GD: P: 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14Luleå
Örebro
Frölunda
Oskarshamn
Rögle
Växj
Skellefteå
Leksands
Brynäs
Djurgården
Linköping
Färjestad
Malmö
HV 713
3
3
3
3
3
3
3
3
2
3
4
2
46
6
3
2
2
1
0
-1
-2
1
-2
-5
-5
-69
9
6
6
6
6
5
4
4
3
3
2
0
0
Läs mer:
https://www.luleahockey.se/artikel/v43vakfrw-30c4d/infor-lulea-hockey-vaxjo-lakers-3-10
https://www.luleahockey.se/artikel/fhwwakfs3-30c4d/utmaningen-ar-att-ladda-om
https://www.luleahockey.se/artikel/cu5pakfs0-30c4d/visa-vilka-som-bestammer-har-uppe
https://www.vaxjolakers.se/artikel/frnaakfth-4af7d/infor-lulea-vaxjo
Under matchen:
- Spoiler:
- https://www.shl.se/gamecenter/qY7-AfexgYC97/events
Efter matchen:
- Spoiler:
- Resultat:
Luleå - Växjö: 2-1 (0-0, 1-0, 1-1)
Första perioden:
Inga mål.
Andra perioden:
1-0 Oscar Engsund (Petter Emanuelsson, Jack Connolly).
Tredje perioden:
1-1 Robert Rosén (Richard Gynge, Joel Persson), spel fem mot fyra,
2-1 Linus Klasen (Juhani Tyrväinen, Erik Gustafsson).
Skott: 24-21 (8-4, 7-12, 9-5).
Utvisningar: Luleå 12 minuter. Växjö 16 minuter.
Domare: Andras Harnebring och Tobias Björk.
Tabellen efter dagens matcher:Nr: Lag: GP: GD: P: 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14Örebro
Luleå
Frölunda
Rögle
Brynäs
Växjö
Oskarshamn
Skellefteå
Leksand
Djurgården
HV 71
Malmö
Linköping
Färjestad4
4
4
4
4
4
4
4
4
3
5
3
4
58
7
5
4
-1
0
-1
-1
-3
-1
-3
-3
-4
-712
12
9
9
7
6
6
5
4
3
3
3
3
2
Läs mer:
https://www.shl.se/gamecenter/qY7-AfexgYC97/articles/post
https://www.shl.se/play/video/Lulea_Hockey_Vaxjo_Lakers-97167?provider=staylive&autoplay=1
https://www.luleahockey.se/artikel/g4ghakftw-30c4d/presskonferensen-efter-lulea-hockey-vaxjo-3-10
https://www.luleahockey.se/artikel/l0yiakftw-30c4d/wallstedt-efter-forsta-shl-starten
https://www.vaxjolakers.se/artikel/s4huakfto-4af7d/forlust-trots-val-utfort-arbete
https://sportbloggare.com/dragskott/lhfvxo1020
MickkeJ- Antal inlägg : 2825
Ny hemmamatch lördag 15:15. Berglund borta pga hjärnskakning (hoppas hoppas det inte är allvarligt men huvudtacklingen kan ha tagit illa. Helvetes jävla skit!)
Förändring:
In med Styrman.
Mattsson går in med Klasen och Tyrre.
Själin, Fabbe (hoppas han kan vara tebaks! ) och Ola.
Målvakt:
Rautio i kassen
Nu går vi för 4:e raka!
Förändring:
In med Styrman.
Målvakt:
Rautio i kassen
Jokerman- Antal inlägg : 1984
Sv: 2020-10-03, SHL-match 4, Luleå - Växjö
Kom ihåg att köpa era stödbiljetter! Femtio kronor finns det många som kan undvara :-)
Wolfhunter likes this post
Jokerman skrev:Ny hemmamatch lördag 15:15. Berglund borta pga hjärnskakning (hoppas hoppas det inte är allvarligt men huvudtacklingen kan ha tagit illa. Helvetes jävla skit!)
Förändring:
In med Styrman.
Målvakt:
Rautio i kassen
Den typen av laguttag förstår jag inte riktigt. Varför inte låta Music (eller annan junis) ta en plats när det finns en ledig. Var ju så man pratade inför säsongen.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Man ser kanske en möjlighet att få igång Styrman? Han har ju inte spelat en tävlingsmatch på bra länge.
Redbear- Antal inlägg : 6781
Vi behöver tajta till defens, inte ge motståndaren lika fritt spelrum som senast, Muzik som extra forward - absolut. Luleå - Växjö 3-0Micke80 skrev:Jokerman skrev:Ny hemmamatch lördag 15:15. Berglund borta pga hjärnskakning (hoppas hoppas det inte är allvarligt men huvudtacklingen kan ha tagit illa. Helvetes jävla skit!)
Förändring:
In med Styrman.
Målvakt:
Rautio i kassen
Den typen av laguttag förstår jag inte riktigt. Varför inte låta Music (eller annan junis) ta en plats när det finns en ledig. Var ju så man pratade inför säsongen.
Jokerman- Antal inlägg : 1984
Ovanstående om laguttagningen var bara spekulationer va? Jag hoppas man ställer upp på följande vis om Jonas blir borta:
Hållander-Connolly-Petter
Klasen-Tyrväinen-Gunler
Brännström-Ilomäki-Einar
Mattsson-Olausson-Fabbe
Muzik
Eventuellt utifrån hur de spelade efter Jonas skada igår kan det väl bli
Klasen-Tyrväinen-Olausson
Brännström-Ilomäki-Einar
Fabbe-Mattsson-Gunler
Muzik
Tror och hoppas det ska mer till för att börja kasta in Själin på forwardspositionen igen än en skada.
Klasen-Tyrväinen-Gunler
Brännström-Ilomäki-Einar
Mattsson-Olausson-Fabbe
Muzik
Eventuellt utifrån hur de spelade efter Jonas skada igår kan det väl bli
Klasen-Tyrväinen-Olausson
Brännström-Ilomäki-Einar
Fabbe-Mattsson-Gunler
Muzik
Tror och hoppas det ska mer till för att börja kasta in Själin på forwardspositionen igen än en skada.
Dentos- Antal inlägg : 894
Om Jonas vilar så borde Olle centra.
Det öppnar för att skapa en annan arbetsmiljö för Klasen, kanske är det Gunler, men kanske är det Brännström och ev. Ilomäki.
Jag kan inte minnas att sett Brännström bättre än igår.
Det öppnar för att skapa en annan arbetsmiljö för Klasen, kanske är det Gunler, men kanske är det Brännström och ev. Ilomäki.
Jag kan inte minnas att sett Brännström bättre än igår.
Puckad- Antal inlägg : 11374
Hoppas inte Luleå slänger iväg en talang som Gunler. Dags att ge han förtroende i en lugn miljö och inte slänga runt han mellan trettonde forward och fjärdelinan. Jag vet att Gunler är ojämn i spelet utan puck men det är inte så lätt att spela mellan 4-8 minuter per match och bli bänkad för minsta lilla misstag. Ge han förtroende i PP och i en lina med duktiga spelare så kommer Noel prestera bättre.
I PP hade jag velat se:
Olausson
Gunler Tyrväinen Klasen
Lundkvist
I PP hade jag velat se:
Olausson
Gunler Tyrväinen Klasen
Lundkvist
Blinders- Antal inlägg : 5258
Tony Moore and Wolfhunter like this post
Det var det finaste jag hört sedan... Att slå sej fram som en sniper i eliten är nog det svåraste tillsammans med målvakt i dagens hockey. Jag tror stenhårt på Noel, men han behöver både trygghet att få misslyckas OCH krav på sitt spel över hela banan samt uppförande i gruppen. Tror stenhårt på Noel (tillsammans med pappa Jakob https://www.eliteprospects.com/player/989/jakob-gunler som jag har med på läktarn idag) och bulans förmåga att förklara kraven och utveckla talang.Blinders88 skrev:Hoppas inte Luleå slänger iväg en talang som Gunler. Dags att ge han förtroende i en lugn miljö och inte slänga runt han mellan trettonde forward och fjärdelinan. Jag vet att Gunler är ojämn i spelet utan puck men det är inte så lätt att spela mellan 4-8 minuter per match och bli bänkad för minsta lilla misstag. Ge han förtroende i PP och i en lina med duktiga spelare så kommer Noel prestera bättre.
I PP hade jag velat se:
Olausson
Gunler Tyrväinen Klasen
Lundkvist
Tony Moore skrev:Det var det finaste jag hört sedan... Att slå sej fram som en sniper i eliten är nog det svåraste tillsammans med målvakt i dagens hockey. Jag tror stenhårt på Noel, men han behöver både trygghet att få misslyckas OCH krav på sitt spel över hela banan samt uppförande i gruppen. Tror stenhårt på Noel (tillsammans med pappa Jakob https://www.eliteprospects.com/player/989/jakob-gunler som jag har med på läktarn idag) och bulans förmåga att förklara kraven och utveckla talang.Blinders88 skrev:Hoppas inte Luleå slänger iväg en talang som Gunler. Dags att ge han förtroende i en lugn miljö och inte slänga runt han mellan trettonde forward och fjärdelinan. Jag vet att Gunler är ojämn i spelet utan puck men det är inte så lätt att spela mellan 4-8 minuter per match och bli bänkad för minsta lilla misstag. Ge han förtroende i PP och i en lina med duktiga spelare så kommer Noel prestera bättre.
I PP hade jag velat se:
Olausson
Gunler Tyrväinen Klasen
Lundkvist
Jodå han lär få chanser i nån av toppkedjorna och mer speltid var så säker han fick ju va i första kedjan nån gång ifjol om jag minns rätt?.
Men speltid ska man också FÖRTJÄNA inte bara få för att man är talang
Ja tycker han har tagit ett kliv till i år av det lilla jag sett men han behöver fortfarande jobba på spelat utan puck och såklart även spelet i egen zon.
Han skulle behöva göra något skitmål samt även nån stänkare i krysset så han kan sänka axlarna och få lite självförtroende så kommer det lossna.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Ruggig potential i Gunler vilket han själv är ytterst medveten om. Gäller att ge Bulan det han vill ha o jag tror inte krvdpecifikationen i första hand är produktion när han lirar i fjärde... tror att det främst gäller att klara av grundjobbet o visa rätt attityd som det handlar om för tillfället.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6533
Tony Moore likes this post
Ska bli intressant å se om vi kan få det att funka i 60 min och om vi kuggar i det har vart väl mycket slarv i egen zon och om vi leder med 3 puckar vill ja inte se att vi slutar pressa som vi gjorde mot FBK och HV utan ligger på deras backar hela tiden när dom har puck i egen zon
Mot HV försvann pressen helt efter 3-5 målet
Sen vore det ju skoj om vi nån gång INTE spelar en ledning utan öser på hela matchen.
Kul att PP funkar så bra för Connolly's PP lina hoppas att Klasens PP lina kommer igång imorgon.
In med Gunler eller Einar istället för Olle.
Men när PP börjar funka så har BP blivit lite sämre endast Fabbe/Berglund å kaptenen går att känna igen
Mot HV försvann pressen helt efter 3-5 målet
Sen vore det ju skoj om vi nån gång INTE spelar en ledning utan öser på hela matchen.
Kul att PP funkar så bra för Connolly's PP lina hoppas att Klasens PP lina kommer igång imorgon.
In med Gunler eller Einar istället för Olle.
Men när PP börjar funka så har BP blivit lite sämre endast Fabbe/Berglund å kaptenen går att känna igen
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
PM likes this post
Alla matcherna hittills har visat att vi har lite problem när spelet blir mer chansartat. Både Färjestad och HV började chansa i sista perioden då de låg under och Oskarshamn spelar ju på chans mest hela tiden. Tanken är ju då att vi ska kunna hålla strukturen och skapa lägen då de öppnar sig bakåt. Problemet har väl varit att deras chanshockey fått några puckar att trilla in lite väl enkelt på grund av misstag från backar och inte helt övertygande målvaktsspel. Vi tappar fokus lite när puckarna trillar in så pass enkelt för motståndarna.
Backarna måste minimera misstagen i egen zon, som ofta kommit när vi har haft pucken i uppspelsfasen. Rautio lämnar väl mycket nät öppet på plocksidan när motståndarna kommer från hans höger och han tar första stolpen. Samarbete mellan målvakt och backar samt lite putsande på detaljer borde kunna minska dessa chanser och mål.
Backarna måste minimera misstagen i egen zon, som ofta kommit när vi har haft pucken i uppspelsfasen. Rautio lämnar väl mycket nät öppet på plocksidan när motståndarna kommer från hans höger och han tar första stolpen. Samarbete mellan målvakt och backar samt lite putsande på detaljer borde kunna minska dessa chanser och mål.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Jag håller med. Vårat lir har helt klart varit oroväckande o tryggt; när utskällda motståndarspelare har kommit ut och typ; lirat med ett geting stick i baken. På något sätt att många av de våra inte fysiskt och mentalt kunnat matcha upp -när detta skett. Att Berglund fortfarande måste lära sig att läsa när motståndare "går för livet" -och då kanske lira BETYDLIGT ENKLARE (mindre kreativt) -köper jag. Men när spelare som varit med längre inte fixar slå om switchen; känns ju lite "så där"...
Om det kommer till punkten att skiten i princip havererar; måste fler än kaptenen fatta hur mycket MER man måste vara beredd att offra -för att vinna.
Sedan börjar jag känna lite (bara lite) oro gällande vår målvaktsverkstad. Jag tycker att de seglat förbi några billigare på rad nu. Gusten behöver nog slänga en lapp på det där; för det håller inte i längden. Tycker att backarnas lir framför vår kasse mestadels varit riktigt bra.
Vill se fulla 60 idag av Luleå Hockey.
Om det kommer till punkten att skiten i princip havererar; måste fler än kaptenen fatta hur mycket MER man måste vara beredd att offra -för att vinna.
Sedan börjar jag känna lite (bara lite) oro gällande vår målvaktsverkstad. Jag tycker att de seglat förbi några billigare på rad nu. Gusten behöver nog slänga en lapp på det där; för det håller inte i längden. Tycker att backarnas lir framför vår kasse mestadels varit riktigt bra.
Jonken- Antal inlägg : 7091
GustenA- Antal inlägg : 3114
Framåt hoppas jag på lite mer sprätt i benen av Linus Klasen. Han är en fenomenal passningsspelare; men det är också allt i nuläget. Linus adelsmärke är ju hans teknik med pucken. För att han skall vara ett individuellt hot -måste han kunna utmana motståndare en-mot-en. Men han måste kunna göra "sina grejer" i mer än planterare skenor i styrfart. Saknar; tempoväxlingarna, start och stopp, frekvensen i överstegsåkningen. Linus söker sig just nu bara ren isyta varje gång -utan att variera detta med att gå in i hetluften -där han får stora fördelar med sin teknik. Egentligen precis samma sak som under Rönken; när han kom första gången till Luleå Hockey. Han effektivitet exploderade i LHF; när han lärde sig gå in där det händer.
Linus lirar i samma kedja med Olle -som inte har ryggen att vara först in i sargduellerna. Och det håller inte i längden att ha två killar i samma kedja som inte kan lira insida utan puck.
Linus lirar i samma kedja med Olle -som inte har ryggen att vara först in i sargduellerna. Och det håller inte i längden att ha två killar i samma kedja som inte kan lira insida utan puck.
Klasen är helt klart ett sparkapital.Jonken skrev:Framåt hoppas jag på lite mer sprätt i benen av Linus Klasen. Han är en fenomenal passningsspelare; men det är också allt i nuläget. Linus adelsmärke är ju hans teknik med pucken. För att han skall vara ett individuellt hot -måste han kunna utmana motståndare en-mot-en. Men han måste kunna göra "sina grejer" i mer än planterare skenor i styrfart. Saknar; tempoväxlingarna, start och stopp, frekvensen i överstegsåkningen. Linus söker sig just nu bara ren isyta varje gång -utan att variera detta med att gå in i hetluften -där han får stora fördelar med sin teknik. Egentligen precis samma sak som under Rönken; när han kom första gången till Luleå Hockey. Han effektivitet exploderade i LHF; när han lärde sig gå in där det händer.
För mig är Olles mål ett exempel på de du beskriver. Kalaspassning, men sen ... glider i styrfart in bakom mål i stället för att driva på mot mål och ge Olle ett alternativ.
Med annan åkning där så kunde han gjort sitt första mål för säsongen.
Wallstedt i mål idag enligt laguppställningen, intressant.
Bamsefar- Antal inlägg : 12243
Kul! Då får försvaret se till att det blir en bra upplevelse för honom i sin första SHL start.Bamsefar skrev:Wallstedt i mål idag enligt laguppställningen, intressant.
Edit:
Och Mattsson som center.
Laguppställningen till lördagens hemmamatch i SHL.
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) October 3, 2020
Se matchen på C More Live 3. Nedsläpp 15:15.
Stödbiljetter via https://t.co/chvLYv5Fxz eller Swish till 123 009 52 32. pic.twitter.com/7KgsTPUnzb
Hmmm Muzik före Gunler, den är lite spännande och förhoppningsvis kommer Gunler att få några offensiva byten
Jonken skrev:
Jag tror att Wallstedt och Rautio kommer få chansen att övertyga fram till årsskiftet. Ser det dåligt eller bara ok ut, så lär Wallstedt lånas ut samtidigt som vi får en ny första målvakt för slutracet och slutspel.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Gissar det kan gå snabbare än så.....bearjew skrev:Jonken skrev:
Jag tror att Wallstedt och Rautio kommer få chansen att övertyga fram till årsskiftet. Ser det dåligt eller bara ok ut, så lär Wallstedt lånas ut samtidigt som vi får en ny första målvakt för slutracet och slutspel.
NallePhu- Antal inlägg : 18683
Skall bli intressant och se Växjös unge center Jack Drury idag. En värvning som jag på förhand; gärna sett hamnat hos oss. Han verkar inte utmärkt sig än i SHL. Men det finns en hel låda med potential i den killen.
Kronwall/Wikegård tycker alltså att tacklingen från Lias inte träffar Berglunds huvud Följt av att avstängningen är på tok för lång.
Kronwall flinar samtidigt när Dick Axelssons situation dyker upp men tycker att det är förkastligt. Verkligen?
Redan börjat störa mig på denna herre som "expert". Kommentatorinsatsen under Luleå - Färjestad var horribel.
Kronwall flinar samtidigt när Dick Axelssons situation dyker upp men tycker att det är förkastligt. Verkligen?
Redan börjat störa mig på denna herre som "expert". Kommentatorinsatsen under Luleå - Färjestad var horribel.
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Bra pucktempo av Luleå hittills. Tycker man stundtals spelar ut Växjö.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Hankburger skrev:Bra pucktempo av Luleå hittills. Tycker man stundtals spelar ut Växjö.
Stundtals bara?
Bra, intensiv, start av Klasen och Olle.
Lägre tempo nu.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Urken skrev:Hankburger skrev:Bra pucktempo av Luleå hittills. Tycker man stundtals spelar ut Växjö.
Stundtals bara?
Ja. PP:et var inte great och vissa sekvenser är det mest hafsspel.
Ilomäki med Klasen och Ola. Tokigt byte eller har det hänt nått med Tyrre?
Hankburger skrev:Urken skrev:Hankburger skrev:Bra pucktempo av Luleå hittills. Tycker man stundtals spelar ut Växjö.
Stundtals bara?
Luleeeeeååå!
Urken skrev:Hankburger skrev:Urken skrev:Hankburger skrev:Bra pucktempo av Luleå hittills. Tycker man stundtals spelar ut Växjö.
Stundtals bara?
Luleeeeeååå!
BSTL!
Urken skrev:Ilomäki med Klasen och Ola. Tokigt byte eller har det hänt nått med Tyrre?
Tillfälligt vad det verkar..
Men Ilomäki. Du vet att domarna ser stenhårt på crosscheckingar (minsta lilla) denna säsong men du väljer ändå att göra en typ en halv meter från en stirrande domare. Hur tänker du?
Hankburger skrev:Men Ilomäki. Du vet att domarna ser stenhårt på crosscheckingar (minsta lilla) denna säsong men du väljer ändå att göra en typ en halv meter från en stirrande domare. Hur tänker du?
Ja, den var riktigt onödig. I anfallszon dessutom.
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
Hankburger likes this post
Wallstedt är på hugget iaf. Skönt att se med tanke på att han inte haft mycket att göra hittills.
Grymt bra start, men det stannade av efter PP't.
Puckad skrev:Grymt bra start, men det stannade av efter PP't.
Tycker personligen att Luleå visade klara intentioner i slutet av perioden. Mer rörlighet, bättre pucktempo och framförallt.. mer skott än vi såg majoriteten av förra säsongen.
Synd att Klasen inte klaffade rakt av. Inte helt inne i det än.
JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!
MickkeJ- Antal inlägg : 2825
Jaaa
Kung Oscar
Kung Oscar
Redbear- Antal inlägg : 6781
Såå välförtjänt!
Fladderpuckar tar sig igenom 1-0 kan det lossna nu då?
Fille styr in den med arslet
Fille styr in den med arslet
Senast ändrad av NallePhu den lör 03 okt 2020, 16:11, ändrad totalt 1 gång
NallePhu- Antal inlägg : 18683
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» 2020-02-25, SHL-match 45, Växjö - Luleå
» 2020-01-30, SHL-match 37, Luleå - Växjö
» 2020-11-14, SHL-match 12, Växjö - Luleå
» 2020-03-12, SHL-match 52, Luleå - Skellefteå
» 2020-11-24, SHL-match 16, HV71 - Luleå
» 2020-01-30, SHL-match 37, Luleå - Växjö