Silly Season och Namedropping 2021/2022, Del 1
Sida 10 av 20 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2021/2022, Del 1
Sant. Dock lär dom säkert även känna sig medgörliga i dessa Corona -tider. Flera av dom har ju själva sagt att de kommer att lira för Timrå igen. Tror förövrigt att några av dessa redan representerat TIK -ifall klubben spelat i SHL. Oavsett -och hur man än drar det: Även som underbetalda; lär dessa spelare kosta en rejäl slant för klubben. Och vad har man då kvar i kassan -för att hindra att det ringer i häcken istället?Hankburger skrev:
Sedan sitter Timrå där med samma ekonomiska problem som för ett par år sedan var minuter från att dra klubben i konkurs. Dessa spelare må ha anknytning till TIK men samtidigt skulle de vilja ha en stjärnlön. Speciellt Pääjärvi och Lander.
Jonken- Antal inlägg : 7062
Hankburger- Antal inlägg : 7433
LulefanGBG and Dundernisse like this post
Christian Jaros
Bättre att ta ny sats via en monster sässe i SHL 21/22 -än att fortsätta åka Taxi och harva där borta.
LulefanGBG likes this post
Brukar ju dyka upp i diverse Sillytrådar..Hankburger skrev:Rasmussen får lämna sitt KHL lag. Hade gärna sett honom i Luleå.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12319
Klasen - Rasmussen - E. Emanuelsson
Thorell - Tyrväinen - Rask
Brännström - Berglund - Hållander
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
LulefanGBG skrev:Utofrån dem som ryktats plus den stänsigt återkommande drömvärvningen Rasmussen:
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
Hållander har ju redan gått ut med att han lämnar Luleå.
Pajala- Antal inlägg : 18777
I dagsläget alla spelare med kontrakt samt de som ryktas in eller ryktas förlänga.
E. Gustafsson - V. Berglund
J. Andersson - D. Sondell
O. Engsund - P. Själin (ryktas förlänga)
E. Larsson - K. Johansson
F. Styrman
Som jag ser det så måste iallafall två backar bort och då ser jag Eddie och Fredrik som bör lämna.
Sen så vet vi inte om Victor Berglund är så sugen att fortsätta ett år till i Luleå med tanken på hur lite istid han har fått denna säsong. Där måste nog Luleå lova en plats i de två första backparen.
Så med två backar ut finns det utrymme för en toppback:
E. Gustafsson - Ny (helst en rightare)
J. Andersson - V. Berglund
O. Engsund - D. Sondell
K. Johansson - P. Själin
Då har vi en bra mix mellan utvecklingsbara spelare och äldre rutinerade.
Blinders- Antal inlägg : 5253
Jasså det hade jag missat. Han bryter sitt kobtrakt eller?Pajala skrev:LulefanGBG skrev:Utofrån dem som ryktats plus den stänsigt återkommande drömvärvningen Rasmussen:
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
Han är utlånad till oss.LulefanGBG skrev:Jasså det hade jag missat. Han bryter sitt kobtrakt eller?Pajala skrev:LulefanGBG skrev:Utofrån dem som ryktats plus den stänsigt återkommande drömvärvningen Rasmussen:
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
Ja jo men han har väl kontrakt moss över nästa säsong också om han inte tar en plats i Penguins?Blinders88 skrev:Han är utlånad till oss.LulefanGBG skrev:Jasså det hade jag missat. Han bryter sitt kobtrakt eller?Pajala skrev:LulefanGBG skrev:Utofrån dem som ryktats plus den stänsigt återkommande drömvärvningen Rasmussen:
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
Bara första året hade han kontrakt sen till den här säsongen lånades han ut på grund av pandemin.LulefanGBG skrev:Ja jo men han har väl kontrakt moss över nästa säsong också om han inte tar en plats i Penguins?Blinders88 skrev:Han är utlånad till oss.LulefanGBG skrev:Jasså det hade jag missat. Han bryter sitt kobtrakt eller?Pajala skrev:LulefanGBG skrev:Utofrån dem som ryktats plus den stänsigt återkommande drömvärvningen Rasmussen:
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
Toronto lär väl vara RÄTT svårt att slå sig in i, men han kanske kör i AHL on han uttalat att han lämnar. Trist, rycker att han varit bättre mot slutet.
LulefanGBG skrev:Utofrån dem som ryktats plus den stänsigt återkommande drömvärvningen Rasmussen:
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
Gallo kommer inte agera extraspelare. Han lär kosta 115-150k Euro netto om man kollar på andra importer med den produktionen i Finland som kanske inte är lika etablerade som Tyrväinen och Illomäki var.
Det gör att det blir rimligare att vi ställer upp med:
X - X - Einar
Klasen - Tyrväinen - Rask
Brännström - Andreasson - Gallo
Muzik - Berglund - Lysell
Mattsson - Nilsson
Det som saknas i sådana fall är en bärande center samt en forward på vänsterkanten med bra skott som kan agera skytt i PP då vi tappar Nisse och kanske även Petter. Med materialet vi har så ser fjärdelinan lovande ut med stor utvecklingspotential. Tredjelinan har en stor uppsida där alla tre är både unga och hungriga. Andralinen är den jag är minst imponerad av då Klasen inte är lika bra som förr i 5 mot 5 men med två skickliga grovjobbare kan det gå vägen.
Dundernisse- Antal inlägg : 2896
Jag håller inte med om din syn på backarna.Blinders88 skrev:Det är synd att Luleå har så många backar på kontrakt inför kommande säsong. För det är där jag tycker Luleå bör lägga krutet nästa säsong.
I dagsläget alla spelare med kontrakt samt de som ryktas in eller ryktas förlänga.
F. Styrman
Som jag ser det så måste iallafall två backar bort och då ser jag Eddie och Fredrik som bör lämna.
Sen så vet vi inte om Victor Berglund är så sugen att fortsätta ett år till i Luleå med tanken på hur lite istid han har fått denna säsong. Där måste nog Luleå lova en plats i de två första backparen.
Vi ser ju redan nu att Styrman går före Berglund, skälet att Berglund fått mer speltid är att vi lånat honom
från Bruins och som motprestation så ska han utvecklas här.
Det finns inget sånt åtagande gentemot Styrman så han får betala priset för den överenskommelsen.
Kim har inget sådant NHL avtal som kan generera speltid, och jag ser inte att han skulle passera Styrman i hackordningen.
(Samtliga tre är backar som har varit 'väldigt' bra i HA)
Styrman lön är nog felräkningspengar på EG's lön och ska något göras där så är det meningslöst att ersätta hans speltid med Kim.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Luleå skrev kontrakt med Victor innan han skrev kontrakt med Boston.Puckad skrev:Jag håller inte med om din syn på backarna.Blinders88 skrev:Det är synd att Luleå har så många backar på kontrakt inför kommande säsong. För det är där jag tycker Luleå bör lägga krutet nästa säsong.
F. Styrman
Vi ser ju redan nu att Styrman går före Berglund, skälet att Berglund fått mer speltid är att vi lånat honom
Det finns inget sånt åtagande gentemot Styrman så han får betala priset för den överenskommelsen.
Kim har inget sådant NHL avtal som kan generera speltid, och jag ser inte att han skulle passera Styrman i hackordningen.
Styrman lön är nog felräkningspengar på EG's lön och ska något göras där så är det meningslöst att ersätta hans speltid med Kim.
Det betyder att Luleå har rätt att ta tillbaka honom till Luleå om inte Victor tar plats i Boston (vilket är osannolikt).
Puckad likes this post
LulefanGBG skrev:Jasså det hade jag missat. Han bryter sitt kobtrakt eller?Pajala skrev:LulefanGBG skrev:Utofrån dem som ryktats plus den stänsigt återkommande drömvärvningen Rasmussen:
Muzik - Matsson - Lysell
Gallo
Han är utlånad och även om det inte är 100% klart att han kommer att lämna så ligger det helt på hur Toronto värderar honom. Om de vill ge honom chansen så lämnar han för NHL.
https://hockeysverige.se/2021/04/13/filip-hallander-lamnar-lulea-efter-slutspelet
Puckad skrev:Jag håller inte med om din syn på backarna.Blinders88 skrev:Det är synd att Luleå har så många backar på kontrakt inför kommande säsong. För det är där jag tycker Luleå bör lägga krutet nästa säsong.
F. Styrman
Men nästa säsong så behöver det inte vara fallet. Orsaken varför Styrman går före Victor är pga. att Styrman går som extraback och man har redan typen av backen i truppen i form av Lundkvist. Det handlar helt enkelt om spelstil och hur bra man är i försvaret. Nästa säsong däremot så kommer Lundkvist åka över och försöka ta en plats i Rangers. Vilket innebär att ett hål öppnas för Victor.. som är en liknande speltyp som Nisse. Att Styrman skulle gå före Berglund nästa säsong ser jag som knappast troligt.
Hankburger skrev:Puckad skrev:Jag håller inte med om din syn på backarna.Blinders88 skrev:Det är synd att Luleå har så många backar på kontrakt inför kommande säsong. För det är där jag tycker Luleå bör lägga krutet nästa säsong.
F. Styrman
Men nästa säsong så behöver det inte vara fallet. Orsaken varför Styrman går före Victor är pga. att Styrman går som extraback och man har redan typen av backen i truppen i form av Lundkvist. Det handlar helt enkelt om spelstil och hur bra man är i försvaret. Nästa säsong däremot så kommer Lundkvist åka över och försöka ta en plats i Rangers. Vilket innebär att ett hål öppnas för Victor.. som är en liknande speltyp som Nisse. Att Styrman skulle gå före Berglund nästa säsong ser jag som knappast troligt.
Helt enig. Styrman är en sämre version av Själin. Johansson och Berglund är båda två i en tidig del av hockeykarriären medan Styrman är 30+. Det finns ingen utvecklingspotential i Styrman medan både Berglund och Johansson har potential att gå in i Luleås två första backpar och cementera en ordinarie plats där kommande år.
Men jag kan inte jämföra rakt av med Nisse, Nisse fyller sin kostym utmärkt i egen zon.
Och Styrman fyller den kostymen bättre än Berglund.
Och dessutom har han PP tid och ett i stolpskott 5v5, så han fyller en funktion i offensiv zon med.
Berglund skulle mycket väl kunnat vara med i truppen som PP back.
Speciellt som Andreas Nilsson spelat noll minuter.
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Niinimaa- Antal inlägg : 233
Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
tja , Wallmark blir RFA den här säsongen, önskar verkligen att man har en kommunikation med honom. Han vill väl ge det mer chanser förmodligen men har man blivit trejdad tre gånger så kanske man börjar tröttna , så Skuggan , Shoot.
Detsamma gäller för Jaros, rfa efter den här säsongen, känns mer tveksam dock.
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark, Omark, Jaros.
Dustin- Antal inlägg : 7176
Määk skrev:Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark, Omark, Jaros.
Omark är ju bara att glömma, såsom han grät ut om hur jobbigt det var att spela i Luleå senast.
Jaros hade varit en dröm.
Tony Moore likes this post
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
Kukan är en etablerad NHLspelare så det finns nog 0 % chans att han spelar i Luleå nästa säsong. Han spelade senast igår dryga 16 minuter.Norrlandstoken skrev:Kukan?
Dröm o realitet är ofta skilda saker.Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Men OK, då nyper jag till med Komarek, Malte o Melart.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Berglund är en offensiv back. Lundkvist likaså. Styrman är snarare en tvåvägsback med styrkor i offensiven. Med andra ord liknar Victor Lundkvist betydligt mer än Styrman gör. Med det sagt så är självfallet Nils en bättre spelare än dessa två.Puckad skrev:Visst har dom olika profiler.
Men jag kan inte jämföra rakt av med Nisse, Nisse fyller sin kostym utmärkt i egen zon.
Och Styrman fyller den kostymen bättre än Berglund.
Och dessutom har han PP tid och ett i stolpskott 5v5, så han fyller en funktion i offensiv zon med.
Berglund skulle mycket väl kunnat vara med i truppen som PP back.
Speciellt som Andreas Nilsson spelat noll minuter.
Det uttalandet var mot folks förväntan att han vore någon frälsare.. och riktat mot supportrarna.. inte laget. Han har ju dessutom sagt att han gärna återvänder.. så varför är det att glömma?Urken skrev:Määk skrev:Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark, Omark, Jaros.
Omark är ju bara att glömma, såsom han grät ut om hur jobbigt det var att spela i Luleå senast.
Hankburger skrev:Det uttalandet var mot folks förväntan att han vore någon frälsare.. och riktat mot supportrarna.. inte laget. Han har ju dessutom sagt att han gärna återvänder.. så varför är det att glömma?Urken skrev:Määk skrev:Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark, Omark, Jaros.
Vet inte vad mer jag ska säga än det du redan sagt- och att snubben älskar pengar över allt annat.
Hankburger skrev:Det uttalandet var mot folks förväntan att han vore någon frälsare.. och riktat mot supportrarna.. inte laget. Han har ju dessutom sagt att han gärna återvänder.. så varför är det att glömma?Urken skrev:Määk skrev:Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark, Omark, Jaros.
"Han har sagt att han gärna återvänder", men han återvänder ändå aldrig. Handlingar säger mer än ord. Det är rätt tydligt att han prioriterar att samla pengar i andra europeiska ligor över utmaningen att vinna ett SM-guld Luleå. Det har han all rätt att göra om han vill. Men jag som håller på Luleå Hockey kommer nog att glömma bort hans karriär som hockeyspelare en vecka efter att han slutat.
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
Urken and kokostrollet like this post
Qirren- Antal inlägg : 1369
Snikne Ville likes this post
Urken skrev:Hankburger skrev:Det uttalandet var mot folks förväntan att han vore någon frälsare.. och riktat mot supportrarna.. inte laget. Han har ju dessutom sagt att han gärna återvänder.. så varför är det att glömma?Urken skrev:Määk skrev:Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark, Omark, Jaros.
Vet inte vad mer jag ska säga än det du redan sagt- och att snubben älskar pengar över allt annat.
Vet inte om du glömde säga att han är en diva också men ifall så är fallet så sa jag det nu
sitta och flirta med oss fans varje säsong för att hypa sig själv ? nä fan han kan få putsa spelarnas skor tycker jag , mer illojal spelare får man ju leta efter (Omark)....Ja han är en dröm , men han verkar också vara en jävla (på ren svenska F*tt*) det är iaf uppfattningen jag har av han
kamelbullen- Antal inlägg : 272
kamelbullen skrev:Urken skrev:Hankburger skrev:Det uttalandet var mot folks förväntan att han vore någon frälsare.. och riktat mot supportrarna.. inte laget. Han har ju dessutom sagt att han gärna återvänder.. så varför är det att glömma?Urken skrev:Määk skrev:Niinimaa skrev:Vad har ni för drömnamn som kan vara realistiska för luleå att kunna ro i hamn ?
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark, Omark, Jaros.
Vet inte om du glömde säga att han är en diva också men ifall så är fallet så sa jag det nu
sitta och flirta med oss fans varje säsong för att hypa sig själv ? nä fan han kan få putsa spelarnas skor tycker jag , mer illojal spelare får man ju leta efter (Omark)....Ja han är en dröm , men han verkar också vara en jävla (på ren svenska F*tt*) det är iaf uppfattningen jag har av han
Lägg bara ner för h-vete.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
Snikne Ville, farre, Donowitz and Wolfhunter like this post
Var kom illojal ifrån?
Marknaden sätter ett högre värde på hans kunskaper än vad LHF är villiga att betala.
Det är inte ett dugg svårare än så.
Som hockeyspelare så har man en kort karriär.
Klart som tusan att har vill få ut max av den.
Det kan vara skillnaden mellan att vara 'set for life' och att inte vara det.
Och innan någon klagar på resonemanget, hur många av er skulle lägga 10-15 år av egentid på att lära sig ett yrke som du bara kanske kan få. Och jobbet kan nästan inte vara längre än 10-15 år. Och en av de största anledningarna till att sluta i förtid är sviter efter en hjärnskakning som inte går bort.
Vi är inte i någon position att vara besvikna eller arga över de valen.
Bamsefar, Snikne Ville, farre, Sportchefen #2, Wolfhunter and Hankburger like this post
Men samtidigt så är väl han en av de få som är helt ärlig med att han vill tjäna pengar medans han kan. Det får man ändå ge honom någon slags respekt för!
Hedanders- Antal inlägg : 2093
farre and Wolfhunter like this post
Under kontrakt nästa säsong, så vi får vänta minst ett år.Hedanders skrev:Visst drömmer man om Omark inför varje säsong.
Men samtidigt så är väl han en av de få som är helt ärlig med att han vill tjäna pengar medans han kan. Det får man ändå ge honom någon slags respekt för!
Wolfhunter- Antal inlägg : 1285
1 center
1 Winge helst RW
Och 1 back.
Wallmark/Omark
Malte
Jaros
Norlin- Antal inlägg : 4516
Puckad skrev: Som hockeyspelare så har man en kort karriär.
Klart som tusan att har vill få ut max av den.
Det kan vara skillnaden mellan att vara 'set for life' och att inte vara det.
Och innan någon klagar på resonemanget, hur många av er skulle lägga 10-15 år av egentid på att lära sig ett yrke som du bara kanske kan få. Och jobbet kan nästan inte vara längre än 10-15 år. Och en av de största anledningarna till att sluta i förtid är sviter efter en hjärnskakning som inte går bort.
Vi är inte i någon position att vara besvikna eller arga över de valen.
Jag köper inte det där resonemanget alls. Visst är du en hockeyspelare i 20-25-årsåldern som inte har tjänat så stora pengar tidigare och har chans att spela i KHL och bli i princip ekonomiskt oberoende så det är en sak, tror väldigt få har anledning att kritisera det. Hade jag själv varit i den situationen hade jag tagit några säsonger i KHL för att samla pengar.
Men Omark har spelat 7 säsonger i KHL samt 2 säsonger i Schweiz. Det är bara 13 % skatt på lönen i KHL vilket inte är mycket. Han har gissningsvis haft en nettolön på ungefär 10-20 miljoner kronor per säsong under sin tid i KHL. Så Omark har varit "set for life" för flera år sedan. Då handlar det inte om att trygga sin ekonomiska framtid utan det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Visst han har all rätt att göra det. Men vi har också all rätt att kritisera hans val om vi vill det. Luleå Hockey har lagt ner mycket tid och pengar på att hjälpa honom att utvecklas och Luleå Hockey är en förening som inte hade funnits utan fansens engagemang. Så klart att folk har rätt att hoppas på att dom spelare som kommer från länet ska "ge tillbaka lite" och spela några säsonger i Luleå om dom inte tar plats i NHL. Men vill man inte göra det så är man ju inte tvungen att göra det.
Sen det där med att "lägga 10-15 års egentid på ett yrke som du bara kanske kan få" tycker jag är ett konstigt argument. Tror väl knappast att barn som är 5-7 år gamla och börjar spela hockey gör ett medvetet val att planera att lägga 10-15 års tid på detta och därmed väljer bort andra eventuella karriärer. När man spelar hockey som barn gör man ju det för att det är kul inte som något karriärmål, att drömma om att en gång spela i NHL räknar jag inte som ett utstuderat karriärmål. När man börjar närma sig 20-årsåldern så märker nog dom flesta om man har någon chans att bli proffs eller inte. Så det är knappast att man "offrar" speciellt mycket för att hålla på med en sport som man älskar när man är yngre. Är du 20 år och inser att du inte kommer lyckas bli hockeyproffs har du då gott om tid att satsa på en civil-karriär om du vill det.
Sen hoppas jag att folk släpper denna grej när Omark avslutar sin karriär. Även om det skulle bli så att han inte spelar i Luleå Hockey något mer så hoppas jag att gemene man i Norrbotten inte hyser något agg mot honom som person över det. Det är ändå bara sport det handlar om.
LHF96 and Donowitz like this post
I övrigt, visst kan man resonera på olika sätt, och jag kan justera en mening:
"Jag är inte i någon position att vara besviken eller arg över de val Omark gjort."
Om andra har arbetat ihop en högre moralisk grund ska jag naturligtvis inte ha någon åsikt om.
Wolfhunter likes this post
I min värld finns inget annat.
Wolfhunter and Blinders like this post
Puckad skrev:Det finns inte på den här planeten att jag kommer att tycka att det är okey att kalla honom en illojal f*tta för att han har ett marknadsvärde som LHF inte kan matcha.
I övrigt, visst kan man resonera på olika sätt, och jag kan justera en mening:
"Jag är inte i någon position att vara besviken eller arg över de val Omark gjort."
Om andra har arbetat ihop en högre moralisk grund ska jag naturligtvis inte ha någon åsikt om.
Jag håller med om att det var onödigt att den användaren uttryckte sig så. Det är inte heller något som jag står bakom.
Jag var inte heller ute efter att försvara det övertrampet. Utan jag ville bemöta argumenten som du skrev i ditt inlägg samtidigt som jag förde fram en del egna poänger. Men jag har framfört nu vad jag tycker om Omark-situationen så jag behöver inte lägga till något mer.
Puckad likes this post
Tony Moore, farre and Puckad like this post
Vad tjänar han?Blinders88 skrev:Kom ihåg att Anton Wedin är en av SHL:s bäst betalda spelare.
Men de har en spelare som hade passat oss helt perfekt.
Jag hoppas verkligen att man går all in på Wedin nu.
farre- Antal inlägg : 2143
Blinders likes this post
Exakt!Snikne Ville skrev:Ilomäkis lönekuvert ligger o väntar på nån, 200k/mån
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Sida 10 av 20 • 1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 20
» Silly Season och Namedropping 2021/2022, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2020/2021, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2020/2021, Del 1
» Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 1