Silly Season och Namedropping 2021/2022, Del 1
Sida 3 av 20 • 1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20
Sv: Silly Season och Namedropping 2021/2022, Del 1
farre skrev:ezz skrev:En fråga jag tycker är intressant som oftast inte blir en tydlig del när vi pratar förlängningar är deras betydelse som person. Alla som varit en del av lag, jobbat i team eller projekt vet att man både behöver sakkompetens men också förmåga att skapa grupper som tillsammans presterar mer än vad de individuella personernas kompetenser motsvarar. Det handlar om högpresterande team helt enkelt.
Detta tycker jag till stor del kan appliceras även i lagidrotten. Det innebär ju att när man sätter ihop en grupp (inkluderar inte bara spelare) så behöver man personer som kan lyfta andra, visa vägen, bidra med god stämning, motivera och skapa gruppkänsla. Sedan kan kunder vara olika personer i olika situationer. Det är kanske vissa under matcherna medans det är andra under träning och runt omklädningsrummet.
Jag har ingen jätteinsyn i hur laget fungerar bakom skynket men jag har några egna tankar om detta.
Att Erik G är en ledare på isen och i matchsituationen är ju solklart. Både genom att ha pondus, visa vägen och ställa krav. Jag har förstått att han nog även ställer krav i omklädningsrummet men jag undrar om hans privata situation gjort det svårare för honom att ha det fokuset hela tiden. Han har ju inte haft samma trygghet i år.
En annan ledare i matchen tror jag är Olle. Inte bara accepterar han de roller han får, han är också verbal och verkar stå upp för laget.
Utanför matcherna tror jag också Olle är viktig för att skapa god och glad stämning i gruppen vilket brukar bidra till en bra sammanhållning.
Fabbe är en självklar ledare utanför matcherna. Han är en förebild och kulturbärare för det hårda jobbet, kan Luleå utan och innan och vad jag hört har han en stor del i att få in nya i gruppens värderingar.
Så det jag vill komma till är att i ett lagbygge är dessa kvalitéer också väldigt viktiga. Det handlar om att helheten ska prestera optimalt, inte enskilda spelare. Därför tror jag det finns goda skäl att behålla både Olle och Fabbe ett år till givet att de accepterar sin speltid och roll på isen.
Förutsatt nu att inte säsongen slutar i katastrof och man måste fundera över de gällande värderingarna i gruppen...
Vad tänker ni andra, vad ser ni för ledare i gruppen som gör helheten bättre?
Fast det blir ju exakt samma sak den dagen de lämnar. Kanske ännu sämre då vi inte vet om Erik spelar med oss efter nästa år.
Sen är det jäkligt tråkigt med ett Luleå utan Olle och Fabbe men någon gång tar sagan slut och om vi vill utvecklas som lag måste en hel del jobbiga beslut tas och jag är glad att jag inte är skuggan.
Visst måste sagan ta slut någon gång. Men fortfarande är det så att man säsong för säsong måste värdera om man har alla pusselbitar för att skapa ett vinnande lag och en högpresterande grupp. Så den dagen nämnda spelare inte längre är kvar måste man se till att man ändå har de rollerna ersatta. Annars kan det sluta som Brynäs, de verkar helt sakna ledarskap och gruppdynamik för att lyckas...
ezz- Antal inlägg : 366
DeSousa - Connolly - Petter
Klasen - Tyrväinen - Einar
Brännström - Olausson - Lysell
Muzik - J.Berglund - Mattsson
Fabricius
Gustafsson - V.Berglund
C.Själin/Hardegård - Sondell
Engsund - P.Själin
K.Johansson - Styrman
Lassinantti
Wallstedt
Jag testade att sätta ihop ett billigt lag för nästa säsong. Där Luleå får coronarabatt på Olle, Fabbe och DeSousa, där alla tre kan systemet. Förlänger med Pontus Själin som dessutom lockar hit sin lillebror Calle Själin. Vi tar in Kim Johansson som vill hit.
En bubblare är att få hit Axel Holmström för lite mer Norrbottenskoppling. Dock så skulle han nog inte passa in i systemet.
Eftersom Luleå ska sänka spelarbudgeten så hade ett liknande lag som ovan varit helt okej att gå in i säsongen med. Där det finns utrymme för förstärkningar under säsongens gång. Backsidan är svagast men jag vet inte vem som Luleå skulle kunna ta in som ersättare till Nisse. Vi får hoppas Victor tar nästa steg .
Edit:
Marcus Hardegård hade jag gärna sett, Norrbottning.
Blinders- Antal inlägg : 5253
Dundernisse- Antal inlägg : 2896
Yes, laguppställningen ovan är mer av ett extremfall. DeSousa tog jag med för jag vet inte vad för spelare som skulle kunna vara aktuell. Kanske Komarek om man vill köra på lokal anknytning.Dundernisse skrev:En rimlig laguppställning men tror nog vi kommer införskaffa något lite spetsigare än DeSousa till en förstalina. Tycker Själin gjort det bra så hoppas han får två nya år. Hittar vi en klassback att para med Gustafsson vilket budgeten borde tillåta så kan vi nog komma topp 4 nästa säsong också.
Dundernisse likes this post
Blinders88 skrev:. Backsidan är svagast men jag vet inte vem som Luleå skulle kunna ta in som ersättare till Nisse. Vi får hoppas Victor tar nästa steg .
Edit:
+1.
Max Lindroth från LHC är en annan back jag gärna velat se ta nästa steg i våra färger.
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
Ja, han verkar intressant. Verkar dock vara på väg till Djurgården.kokostrollet skrev:Blinders88 skrev:. Backsidan är svagast men jag vet inte vem som Luleå skulle kunna ta in som ersättare till Nisse. Vi får hoppas Victor tar nästa steg .
Edit:
+1.
Max Lindroth från LHC är en annan back jag gärna velat se ta nästa steg i våra färger.
Blinders88 skrev:Ja, han verkar intressant. Verkar dock vara på väg till Djurgården.kokostrollet skrev:Blinders88 skrev:. Backsidan är svagast men jag vet inte vem som Luleå skulle kunna ta in som ersättare till Nisse. Vi får hoppas Victor tar nästa steg .
Edit:
+1.
Jag vet, men hoppas vi är med och hugger där ändå.
Målvakter
Joel Lassinantti
Jesper Wallstedt
Backar
Daniel Sondell
Erik Gustafsson
Eddie Larsson
Oscar Engsund
Fredrik Styrman
Victor Berglund
Forwards
Juhani Tyrväinen
Einar Emanuelsson
Fabian Lysell
Linus Klasen
Oscar Tellström
Isak Brännström
Jonas Berglund
Radek Muzik (ny)
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Lassi - Wallstedt
Seriens bästa målvaktspar. Behöver inte säga så mycket mer.
Tim Heed - Gustafsson
Berglund - Sondell
Engsund - Själin
Kim Johansson - Styrman
Kim Johansson; en Luleåkille som har haft god utveckling i allsvenskan. Agerar sjundeback för att sedan ta Sondells plats i framtiden. Tim Heed, en högerskjutande back som ersätter Nisse i PP. Kosta vad det kosta vill.
Jesper Olofsson - Connolly - Petter
Brännström - Tyrväinen - Einar
Klasen - Komarek - DeSousa
Muzik/Mattsson - Berglund - Lysell
Muzik/Matssson - Olausson (bara vid extremt reapris och ska endast vara extraforward och täcka upp för skador)
Jesper Olofsson ersätter Hållander. Här får vi en lite offensivare spelare som även är en målspruta. Komarek kommer in med Klasen och bidrar till en spetsigare och bredare centersida. Muzik och Mattsson får kriga om startplatsen i fjärdelinan. Olausson som extraforward med ett extremt reapris. Han täcker upp för skador och går in där det behövs. Vi behöver kontinuitet i kedjorna således flyttar vi in Olausson vid skador istället för att flytta upp andra i hierarkin vilket rör om väldigt mycket.
Truppen som helhet blir lite dyrare men det krävs om guldet ska inkasseras.
Annars så kanske Daniel Mannberg skulle kunna vara en ersättare till Fabbe i framtiden. Alla vet att Daniel är Bulans favoritspelare .
Blinders88 skrev:Nu skrivs det i hejalule gruppen på Facebook att Axel Holmström är på väg till Luleå.
Nej, nej, nej... hoppas inte, alldeles för dålig på skridskorna.
Vad som gör att jag känner mig tveksam är att det är svårt att se honom spela "Bulan" hockey och att LHF behöver en bättre 1:a center
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Mr Bister skrev:Känner mig inte odelat positiv till Holmström men han är betydligt bättre än hypade Komarek.
Vad som gör att jag känner mig tveksam är att det är svårt att se honom spela "Bulan" hockey och att LHF behöver en bättre 1:a center
Du inser att han kommer vara en tredjecenter och inte en förstacenter va? Du värvar inte en kille som sina tre senaste grundseriesäsonger i SHL har snittat 0.33 p/match med en nedåtgående trend som förstacenter. Det vore groteskt dåligt. Han lär även kosta mer än vi bör betala för en tredjecenter.
Dundernisse skrev:Mr Bister skrev:Känner mig inte odelat positiv till Holmström men han är betydligt bättre än hypade Komarek.
Du inser att han kommer vara en tredjecenter och inte en förstacenter va? Du värvar inte en kille som sina tre senaste grundseriesäsonger i SHL har snittat 0.33 p/match med en nedåtgående trend som förstacenter. Det vore groteskt dåligt. Han lär även kosta mer än vi bör betala för en tredjecenter.
Vet inte heller om det känns helt rätt, men heller inte dåligt om det blir så. Jag hoppas dock att vi inte tänker oss honom som första utan att den hierarkin kommer se ut som nu då med Ny/Jack -Tyrre -axel - Berglund, med Mattsson som bubblare på kanten till vi får skador. Om vi skriver med honom hoppas jag att det inte är i paritet med HV kontraktet utan snarare med kraftig familjerabbat för att han vill komma hem och hitta sig själv igen.
Micke80- Antal inlägg : 3038
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Urken, pingu, kokostrollet, Donowitz and Dundernisse like this post
Dustin- Antal inlägg : 7176
Luleå var intresserad av honom inför 19/20.Määk skrev:Kan Jaedon Descheneau vara något för Luleå? Utgående kontrakt med Brynäs och gör en bra säsong. En uppgradering mot De Sousa om än jävligt mkt dyrare sådan. Högerskytt, jobbar hårt och bra runt kassen.
Blinders88 skrev:Luleå var intresserad av honom inför 19/20.Määk skrev:Kan Jaedon Descheneau vara något för Luleå? Utgående kontrakt med Brynäs och gör en bra säsong. En uppgradering mot De Sousa om än jävligt mkt dyrare sådan. Högerskytt, jobbar hårt och bra runt kassen.
Luleå blev väl erbjuden honom men tackade nej.
Hedanders- Antal inlägg : 2093
https://hockeynews.se/articles/18893/
Sellgren, Hållander etc syns inte, så listorna säger inte allt om läget.Blinders88 skrev:Alla spelare med utgående kontrakt:
LHC ... 19 på utgångende kontrakt, har de planerat för allsvenskan?
Hur ska de få alla att kriga till sista blodsdroppen för att vara kvar i SHL?
Puckad- Antal inlägg : 11372
Sellgren och Hållander är utlånade från sina NHL klubbar.Puckad skrev:Sellgren, Hållander etc syns inte, så listorna säger inte allt om läget.Blinders88 skrev:Alla spelare med utgående kontrakt:
LHC ... 19 på utgångende kontrakt, har de planerat för allsvenskan?
Hur ska de få alla att kriga till sista blodsdroppen för att vara kvar i SHL?
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/klar-for-lulea-om-loven-inte-gar-upp/
https://www.eliteprospects.com/player/212624/pontus-andreasson
Antar att inte alla ska spela centrar, för isåfall..
Men han ska ju såklart ta chansen. Men trodde nog att det skulle vart ett lag som tex Oskarshamn eller Malmö eller ett nytt SHL lag som Löven eller Timrå där han skulle fått sin chans till SHL spel.
— Jonas Gradin (@jonas_gradin) March 3, 2021
Pajala- Antal inlägg : 18775
Väldigt tveksam till om Andreasson är redo för SHL redan nästa säsong. Inte presterat alls i år, och åkt ned rejält i hierarkin och spelar nu ca 10-12 min per match.
— David (@digestivedavid) March 3, 2021
Men visst finns det mycket hockey i killen.
Då borde vi förlänga med EG nu när hans prestation är högst medioker, så kostnaden minskar och öppnar för värvningarDundernisse skrev:Blir spännande att se om Gustafsson skriver nytt efter nästa år om vi inte har ett slagkraftigt lag. Tappar vi Erik lär vi få kriga för att klara oss till slutspel. I sådana fall hoppas jag på nytt blod både i ledningen och på bänken.
icemask- Antal inlägg : 4174
Medioker prestation och ändå femma i backarnas poängliga. Säger en del om hur bra han faktiskt är som hockeyspelare även om defensiven kanske inte fungerat så bra denna säsong. För min del får han gärna 250k/månaden i tre nya år.icemask skrev:Då borde vi förlänga med EG nu när hans prestation är högst mediokerDundernisse skrev:Blir spännande att se om Gustafsson skriver nytt efter nästa år om vi inte har ett slagkraftigt lag. Tappar vi Erik lär vi få kriga för att klara oss till slutspel. I sådana fall hoppas jag på nytt blod både i ledningen och på bänken.
Vilka får ett A på bröstet om Fabbe och Olausson lägger av? Tyrväinen och Berglund/Connolly/Petter?
Fiaskosäsong? Det var till att titta in i kristallkulan. Vem tar guldet och vem åker ut? Jag tänkte spela på Oddset och då är det bra att rådfråga ett orakel.Dundernisse skrev:Siktar vi på fyra fjärdelinor eller vad fan är detta? Helt slut i plånboken? Är det så svårt att hitta sponsorer i Luleå? Ledningen har mycket att bevisa efter en fiaskosäsong så man får hoppas att detta inte är kvaliteten på kommande värvningar. Killen väger även 70 kg enligt Björklövens hemsida. Vi lär få drömma om guldet en lång tid framöver. Med denna värvning pekar allt på att Olausson har gjort sitt i klubben och Andreasson kan få slåss om en plats i fjärde. Nu har vi bredden och saknar spets så kommande värvningar bör ha någon dignitet.
Björnpappa- Antal inlägg : 283
Vi har ett spelsystem som inte fungerar och en nedåtpekande trend. Samtidigt saknar vi kontinuitet i kedjorna med bara en handfull omgångar kvar. Det är fisko i min mening när förväntningarna inför säsongen var finalspel.Björnpappa skrev: Fiaskosäsong? Det var till att titta in i kristallkulan. Vem tar guldet och vem åker ut? Jag tänkte spela på Oddset och då är det bra att rådfråga ett orakel.
https://kuriren.nu/sport/artikel/avslojar-forhandlar-med-landslagsmeriterade-backen/jdmvw1xj
https://www.eliteprospects.com/player/33378/jonathan-andersson
Ja tack, till Andersson, en stabil back som man kan använda både offensivt och defensivt
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Blinders88 skrev:Luleå förhandlar med Jonathan Andersson.
https://kuriren.nu/sport/artikel/avslojar-forhandlar-med-landslagsmeriterade-backen/jdmvw1xj
https://www.eliteprospects.com/player/33378/jonathan-andersson
En helt okej breddback. Hoppas han planerar att ersätta Larsson om kontraktet bryts. Kontrakt som skrivs så här tidigt lär ha rejäl coronarabatt då ingen vet hur nästa säsong spelas. Så det går att se fördelar med att ta rabatterade breddspelare redan nu för att spetsa till det framåt sommaren.
Dundernisse skrev:Vi har ett spelsystem som inte fungerar och en nedåtpekande trend. Samtidigt saknar vi kontinuitet i kedjorna med bara en handfull omgångar kvar. Det är fisko i min mening när förväntningarna inför säsongen var finalspel.Björnpappa skrev: Fiaskosäsong? Det var till att titta in i kristallkulan. Vem tar guldet och vem åker ut? Jag tänkte spela på Oddset och då är det bra att rådfråga ett orakel.
Patetiska påhopp. Matchtråden senast och den här tråden är ingenting annat än en SKAMFLÄCK för forumet och du leder mobben. Stort grattis till alla kortsynta idioter som inte väger in att laget ligger fyra med goda chanser på en topplacering utan bara spyr galla på grund av en svacka.
När det gäller Pontus Andreasson så hoppas jag bara att Olausson tar det bra och spelar klart säsongen på ett hedervärt sätt.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
keevvs likes this post
Att han skulle försvinna om vi inte går upp var väntat. Han är på tok för talangfull för att harva i HA. Skönt att det blir Luleå om vi inte går upp. En viss gammal lövenspelare, numera SC i SHL, har ju sett en del löven matcher på plats. Lär ju ha varit Ponta han kikat på.
— Löven4Ever (@Lovenbloggaren) March 3, 2021
Vad är SC? Scout?Blinders88 skrev:Att han skulle försvinna om vi inte går upp var väntat. Han är på tok för talangfull för att harva i HA. Skönt att det blir Luleå om vi inte går upp. En viss gammal lövenspelare, numera SC i SHL, har ju sett en del löven matcher på plats. Lär ju ha varit Ponta han kikat på.
— Löven4Ever (@Lovenbloggaren) March 3, 2021
Lehto- Antal inlägg : 783
Kenttä förlängde ju tidigt med Andreasson och det är ändå en Sportchef som vet vad han pysslar med.
Lehto skrev:Vad är SC? Scout?Blinders88 skrev:<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="sv" dir="ltr" xml:lang="sv">Att han skulle försvinna om vi inte går upp var väntat. Han är på tok för talangfull för att harva i HA. Skönt att det blir Luleå om vi inte går upp. En viss gammal lövenspelare, numera SC i SHL, har ju sett en del löven matcher på plats. Lär ju ha varit Ponta han kikat på.</p>— Löven4Ever (@Lovenbloggaren) <a href="https://twitter.com/Lovenbloggaren/status/1367100096438030340?ref_src=twsrc%5Etfw">March 3, 2021</a></blockquote>
Skellefteå, sportchef. Erik Forssell.
Nja, känns lite sådär.
men men, vi ska spela klart denna säsong innan vi ger ris eller ros.
Pajala skrev:Två spelare som inte får förlängt med sina klubbar, dom tar vi?
Nja, känns lite sådär.
Andreasson har förlängt med Björklöven redan så förstår inte vad du menar. Hur vet du att Andersson inte får förlängt med Örebro om han skulle vara intresserad av det?
Senast ändrad av Määk den ons 3 mar 2021 - 18:03, ändrad totalt 1 gång
Andreasson har förlängt med Björklöven. Avtalet med Luleå gäller bara om Björklöven inte går upp till SHL.Pajala skrev:Två spelare som inte får förlängt med sina klubbar, dom tar vi?
Nja, känns lite sådär.
Blinders88 skrev:Andreasson har förlängt med Björklöven. Avtalet med Luleå gäller bara om Björklöven inte går upp till SHL.Pajala skrev:Två spelare som inte får förlängt med sina klubbar, dom tar vi?
Nja, känns lite sådär.
Missat det, men är det verkligen spelare för oss? ska vi inte sikta lite högre eller?
Määk skrev:Pajala skrev:Två spelare som inte får förlängt med sina klubbar, dom tar vi?
Nja, känns lite sådär.
Andreasson har förlängt med Björklöven redan så förstår inte vad du menar. Hur vet du att Andersson inte får förlängt med Örebro om han skulle vara intresserad av det?
Då hade han väl varit kvar där? Örebro gör sig av med utfyllnad.
Pajala skrev:Blinders88 skrev:Andreasson har förlängt med Björklöven. Avtalet med Luleå gäller bara om Björklöven inte går upp till SHL.Pajala skrev:Två spelare som inte får förlängt med sina klubbar, dom tar vi?
Nja, känns lite sådär.
Missat det, men är det verkligen spelare för oss? ska vi inte sikta lite högre eller?
Allt beror ju på 1. hur hela laget är byggt som en helhet till seriestart och 2. hur Luleås lag då ser ut i förhållande till konkurrenterna.
Men visst känns det som om vi börjar ha rätt många tredjecentrar. Nåja, LHC åker väl ur senare i vår och tror Markus Ljung hade kunnat funka som en utmärkt ersättare till den förstecenterroll hos oss som Ilo aldrig tog.
Pajala likes this post
Sida 3 av 20 • 1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20
» Silly Season och Namedropping 2021/2022, Del 3
» Silly Season och Namedropping 2020/2021, Del 2
» Silly Season och Namedropping 2020/2021, Del 1
» Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 1