#metoo

2 posters

Gå ner

#metoo Empty #metoo

Inlägg av Jokerman lör 23 nov 2019, 13:40

#metoo 68b16910
Gretchen Carlson har skrivit två böcker och 2017 utsågs hon av Time Magazine till en av världens 100 mest inflytelserika personer. Dessutom är hon ordförande för Miss America – där hon har passat på att avskaffa baddräktsmomentet i tävlingen. Foto: Pontus Höök

Hon vågade stämma Fox-chefen 
– tack vare ”det svenska arvet”

LÖRDAG 23 NOVEMBER 2019

Under ett decennium var ­Gretchen Carlson profilerad ­programledare på Donald Trumps favoritkanal, den höger­populistiska bastionen Fox News. Sedan slog hon larm om chefen Roger Ailes sexuella trakasserier och lade samtidigt grunden till metoo.

I den kommande Hollywoodfilmen ”Bombshell” spelas hon av Nicole Kidman.

DN:s Björn af Kleen och ­Pontus Höök träffade en ­osannolik ­feministisk pionjär i New York.
– Jag kan tala lite svenska.  

Gretchen Carlson låter vän, nästan vädjande, på rösten när hon yttrar de fem ord som hon behärskar på svenska.

Hon härstammar från småländska utvandrare. Hon växte upp i Minnesota. Föräldrarna är lutheranska bilhandlare.

När vi ses i en hotellsvit på Manhattan lyfter hon fram sina ”svenska värderingar” som avgörande för det beslut hon fattade på kvällen den 5 juli 2016. Hon låter stolt och patriotisk när hon lutar sig fram i soffan.

Det var då, sommaren för tre år sedan, hon bestämde sig för att stämma Roger Ailes för sexuella trakasserier.

Ailes var den amerikanska tv-industrins mäktigaste man. Under två decennier lade han grunden till Trumps presidentskap genom att etablera USA:s största och mest ohämmat propagandistiska kabelkanal, högerpopulistiska Fox News.

Under sju år var Gretchen Carlson kvinnan med kort klänning mellan två manliga programledare i morgonsoffan på ”Fox and Friends”, president Trumps favoritprogram.

Den positionen kom med ett pris.

I början av september 2009 sade Carlson till sina chefer att hon fått nog av Steve Doocy, en av två manliga kollegor på ”Fox and Friends”. (Han jobbar fortfarande kvar).

Enligt Carlsons stämningsansökan bemötte Doocy henne på ett ”sexistiskt och nedlåtande sätt”. Mobbade henne under reklamavbrott. Vägrade att interagera med henne i sändning. Han reducerade henne, enligt Carlson, till ”blond kvinnlig rekvisita”.

När Ailes fick nys om klagomålen stämplade han Carlson som en ”manshatare” och förklarade att hon var tvungen att lära sig att ”komma överens med pojkarna”.

Han erbjöd sig att hjälpa till:

”Jag tycker du och jag borde ha haft en sexuell relation för länge sedan och då hade du varit bra och bättre och jag hade varit bra och bättre”, sade Ailes till Carlson, enligt hennes stämningsansökan.

Förslaget finns inspelat på hennes mobiltelefon.

När Carlson nekade Ailes inviter blev tillvaron på Fox News motigare. Hon fick mindre prestigefulla uppslag. Sänkt lön. Till sist sparkades hon.

Carlsons stämningsansökan ledde till att fler kvinnor som arbetat under Ailes vittnade om hans övergrepp och trakasserier, vilket resulterade i att Fox News ägare Rupert Murdoch slutligen gav honom sparken. Detta trots att Ailes hade försett ägarfamiljen med årliga miljardvinster och var god vän med USA:s blivande president.

Stämningen av Ailes blev ett slags prolog till metoo, som femton månader senare förändrade världen då miljoner kvinnor vittnade om sina erfarenheter av sexuellt förtryck. I den kommande filmen ”Bombshell”, som har premiär under julhelgen, spelas Gretchen Carlson av Nicole Kidman, en hedersbetygelse från Hollywood.

Hur vågade hon stämma Roger Ailes?

Tack vare det ”svenska arvet”, säger Gretchen Carlson.  

– Mod är inget som kommer till en i ögonblicket. Mod byggs upp inom en under lång tid. Och allt går tillbaka till min uppfostran. Att båda mina föräldrar, och deras föräldrar, är svenska har varit enormt viktigt för mig. Svenskarna tog nämligen med sig något till Amerika – en protestantisk arbetsetik. Det var enligt den jag uppfostrades.

Kvällen innan stämningsansökan lämnades in, ”mitt livs mest gastkramande ögonblick”, satt hon uppe sent med sin make, det tidigare baseballproffset och nuvarande agenten Casey Close.

– Han frågade mig: ”Du kommer verkligen att göra det här?” ”Ja, jag kommer verkligen att göra det”. Då sade han: ”Jag tror verkligen att de under­skattade dig”.

Som barn strävade Gretchen Carlson efter att bli klassisk violinist – som tioåring spelade hon inför mästaren Isaac Stern. Vid 21 kröntes hon till Miss America i USA:s äldsta skönhets- och talangtävling och turnerade till 240 städer under ett år.

Hon betraktar beslutet att stämma Ailes som ett utslag av samma jävlar anamma, samma nedärvda småländska nit.

Stämningen av Ailes fick mindre uppmärksamhet i Europa än avslöjandena om filmproducenten Harvey Weinstein.

Men flera experter säger att Carlsons beslut var avgörande för metoo.

Carlsons stämning, skriver mediekolumnisten Margaret Sullivan i ett mejl, slog ett ”första hål i förövarnas rustning”. Carlson visade att gärningsmän som trodde att de skulle kunna fortsätta att trakassera anställda i all evighet var möjliga att stoppa. ”Jag tror det gav andra kvinnor modet att träda fram”, bedömer Sullivan.

Gabriel Sherman instämmer. Han är författare till en biografi om Roger Ailes, ”The loudest voice in the room”, som ligger till grund för den hyllade HBO-serien ”The loudest voice”, där Gretchen Carlson spelades av Naomi Watts.

– Före Carlsons stämning så hade ingen på Fox News någonsin öppet utmanat Roger Ailes. Så världen står i tacksamhetsskuld till henne och hennes mod, säger Sherman.

I den nya boken ”She said”, av reporterduon på New York Times som avslöjade Weinstein, skriver Megan Twohey och Jodi Kantor att initia­tivet att granska Weinstein föddes efter Roger Ailes fall.

I april året efter Carlsons stämning ägnade två reportrar på New York Times åtta månader åt att granska Bill O’Reilly, en av Fox News mest populära programledare.

Fox och O’Reilly, avslöjade New York Times, hade betalat ut motsvarande 130 miljoner kronor för att tysta kvinnliga medarbetare som uppgav att de hade blivit trakasserade av O’Reilly. (Han nekar till anklagelserna.)

I berättelsen om tystnadskontrakten på Fox News såg New York Times ”ett nytt sätt att rapportera om trakasserier”.

Grävredaktören på New York Times, Rebecca Corbett, kallade till sig Jodi Kantor och bad henne att söka svaret på en fråga, apropå Ailes och O’Reillys fall: ”Finns det andra mäktiga män som har lyckats dölja sitt våldsamma beteende mot kvinnor?”

I dag, efter metoo, framstår den undran som nästan naiv. Men det är delvis tack vare Gretchen Carlson.  

– Ja, jag tror att min historia inte bara ledde till att andra kvinnor trädde fram utan också till att medier började bevaka sexuella trakasserier på ett annat sätt, säger Carlson.  

Förutsåg du den effekten?

– Aldrig. Hur skulle jag kunna ha vetat? Jag trodde jag skulle sitta hemma och gråta eftersom min karriär var över. I stället tände mitt beslut en rörelse. Det är helt ofattbart.

När stämningsansökan offentliggjordes inträffade två, för Carlson, oväntade saker.

Andra kvinnor, även interna konkurrenter till Carlson som programledaren Megyn Kelly, tog hennes parti och berättade om egna erfarenheter av Ailes.

Mängder med okända röster ur allmänheten hörde av sig till Carlson med egna vittnesmål från arbetsplatser. Snart hade hon högar med utskrivna mejl och meddelanden från sociala medier; ett journalistiskt underlag.

Kvinnorna som tog kontakt – kände de för­troende för dig eftersom du arbetat på just Fox News, som är populärt ute i landet?

– Några gjorde förmodligen det. Men mer hade det nog att göra med att de visste att jag förstod dem. Eftersom jag gått igenom det själv. Det finns en omedelbar identifikation, en känsla av att man inte behöver säga något. Folk invänder: men vad har du, som välbetald journalist verksam i New York City, för förståelse för en snabbmatsarbetare som tjänar 15 dollar i timmen i New Orleans? Och mitt svar är: all!

I tv-dokumentären ”Breaking the silence” skildrar Carlson en afroamerikansk kvinna som trakasserats som anställd på McDonald’s. I boken ”Be fierce” skriver Carlson att 40 procent av kvinnor anställda på golvet i den amerikanska snabbmatsindustrin har trakasserats i tjänsten – ett korrektiv till föreställningen om att sexuella trakasserier skulle vara värre i kreativa yrken, i Ailes och Weinsteins värld.

– Jag ville fokusera på att skildra kvinnor med minimilöner som ingen någonsin bryr sig om, som varken har ekonomiska medel att kunna anställa bra advokater eller få ut sina berättelser i nationella medier.

I USA, likt i Sverige, resulterade metoo i en folklig resning som tvingat bort mäktiga män från sina ämbeten. Men den amerikanska metoo-journalistiken har också avtäckt en hemlig juridisk-ekonomisk apparat.

Amerikanska företagsledningar hade satt i system att köpa kvinnors tystnad med hjälp av lukrativa kontrakt. Carlson är själv ett exempel på den strukturen: hon mottog 200 miljoner kronor av Fox News, samt fick en offentlig ursäkt, i en förlikningsuppgörelse. Kontraktet förbjuder henne att prata om Ailes och Fox News.

I tv-serien ”Loudest voice” framställdes Gretchen Carlson som en hjälte. Att få Ailes sparkad satte onekligen en snöboll i rullning. Samtidigt är hon bakbunden. 200 miljoner kronor rikare men förhindrad att själv berätta sin historia, på grund av tystnadsklausulerna i hennes uppgörelse med kanalen.  

Metoo har visat att det finns offer för sexuella trakasserier i varje vrå av samhället. Att förövare inte väljer sina byten utifrån deras samhälleliga status eller politiska tillhörighet. Men när Gretchen Carlson trädde fram som visselblåsare på Fox News förvånade hon ändå kollegor och branschbedömare.

Det finns olika sorters reportrar på Fox News. Några värnar sitt politiska oberoende. Andra är öppet ideologiska i sin yrkesutövning.

Gretchen Carlson var ofta lojal med Roger ­Ailes högerkonservativa linje.

– Hon var en true believer, säger Gabriel Sherman.

Under sju år ledde hon morgonprogrammet ”Fox and Friends”.

– Det tydligaste uttrycket för Fox News blandning av underhållning och högerpolitik, säger Sherman. Så nej, jag trodde inte att Gretchen Carlson var den som skulle spränga hela huset.

I Shermans bok beskriver han Gretchen Carlson som ett ”arketypiskt Fox-ankare”: ”blond, höger, stolt anti-intellektuell”.

På gamla klipp från ”Fox and Friends”, Trumps favoritprogram, möter man en version av Gretchen Carlson i uppklippt frisyr och pastellfärgade klänningar. Hon ser äldre ut än i dag. Hon utstrålar en frejdig glesbygdsglamour. Hennes journalistiska röst består av lika delar aggressivitet och aningslöshet.

Roger Ailes ville att hans kvinnliga program­ledare skulle spela rollen av tittarens mamma, älskarinna och bästa vän – på en och samma gång. Gretchen Carlson hade övat på den balansakten som 1989 års Miss America.

Vid sidan om morgonsoffan extraknäckte Carlson som ”kulturkrigare” på Bill O’Reillys program.

Uppgiften gick ut på att rynka på näsan åt nymodigheter i USA: jämställdhetsinitiativ på förskolan, skönhetstävlingar för pojkar. Fox News övergripande affärsidé under Ailes var att slå larm om ”politisk korrekthet”.

Carlson var en lydig lärjunge. I sin självbiografi ”Getting real” från 2015 skriver hon att det kristna julfirandet är hotat i det mångkulturella USA. Fox News varnade ofta för ett fenomen som kanalen kallade ”kriget mot julen”. Ett av många sätt att misstänkliggöra muslimer och andra som inte firade jul. ”Saken är”, skriver Carlson i ”Getting real”, ”att detta är inte ett skämt för mig. Jag kan inte tänka mig någon annan religion vars heliga dag behandlas som ett skämt”.

I dag ger hon intryck av att vara befriad från Fox News.

Ångrar du dina år på kanalen?

– Det är en väldigt bra fråga, säger hon. Ja, i efterhand, kanske. Men låt mig backa bandet. Jag arbetade mycket hårt för att ta mig in på nationell tv. Jag började med lokalnyheter på 1990-­talet, jobbade i Ohio, Dallas och anställdes sedan på CBS i New York. Men min dröm var hela tiden att göra ett morgonprogram fem dagar i veckan. Och när jag slut till fick mitt jobb på Fox 2005 var jag så lycklig eftersom jag hade kämpat så hårt för att nå den positionen. Jag tror de flesta kan föreställa sig den känslan.  

Hon blev, antyder hon, förblindad av sin egen dröm om Fox News. De skyhöga tittarsiffrorna. Den feta lönen. Närheten till republikanska makthavare. Hon intervjuade Henry Kissinger, George W Bush, Condoleezza Rice. Donald Trump var gäst var och varannan vecka.

Frågar man Carlson hur hon stod ut med resten – propagandan, antiintellektualismen, främlingsfientligheten – säger hon att man kan bli ”hjärntvättad” av en ”företagskultur”, ”som om man vore medlem i en sekt”.

Även om det svaret befriar henne från eget ansvar, tycker Gabriel Sherman att det är en rimlig förklaring. I sin bok citerar Sherman en annan kvinnlig programledare som i sin stämningsansökan mot Fox News liknar redaktionen vid en ”Playboy mansion-sekt”, ”nedsänkt i fientlighet och kvinnohat”.

– Fox formades kring kulten av Ailes, säger Gabriel Sherman. Varje person på kanalen levde i skräck för honom och var tvungen att dagligen manifestera sin lojalitet. En sekt är den närmaste liknelse jag kan komma på.

Gabriel Sherman tolkar Carlsons program­ledarskap som politisk performance, rollspel.  

Skulle du kunna gå tillbaka till Fox News nu när Ailes är död?

– Det står i vårt förlikningsavtal att det inte är möjligt, säger Carson. Men det är heller inget som jag personligen skulle vilja.

Carlson pluggade på Stanford, ett av USA:s mest välrenommerade universitet, som hon tog ett sabbatsår från för att pröva lyckan som Miss America. Hennes mamma Karen hade alltid drömt om att dottern skulle kamma hem förstaplatsen i en skönhetstävling.

När processen började befann hon sig i England, på en utbytestermin vid Oxford. Karen ringde och bad henne avbryta i förtid för att kandidera som Fröken Minnesota.

Gretchen lämnade en tillvaro där hon suttit hemma i sin litteraturprofessors privatbostad och diskuterat Virginia Woolf. För att åka hem och banta så att hon fick ”diamanter av ljus” mellan låren, tillräckligt slanka ben för att se aptitlig ut i baddräkt.

Är det motsägelsefullt att kvinnan som utlöste metoo avbröt kvalificerade universitetsstudier för att bli skönhetsdrottning?

Kanske inte.

Att turnera till 240 städer som Miss America utsatte henne för alla härskartekniker som finns.

När hon besökte arbetsplatser hände det att hon blev introducerad enbart med sina kroppsmått.

Titeln, och den uppmärksamhet som en skönhetsdrottning söker, tolkades som en inbjudan.

En konsult som hjälpte henne med mediefrågor föreslog middag efter deras möte. Så fort de hade satt sig i bilen på väg till restaurangen grabbade han tag om hennes nacke och tvingade hennes ansikte mot sitt skrev.

När Carlson återvände till Stanford skrev hon en uppsats om sin tid som objektifierad. ”När jag tittar tillbaka på min erfarenhet”, skrev hon, ”inser jag att Miss America på ett tillspetsat sätt konfronteras av alla av de fientligheter som kvinnor möter på daglig basis i en manlig värld”.

– Det fortsatte när jag började med tv, säger hon. Jag försökte göra vad man ska göra som reporter. Söka upp människor, ställa dem till svars. Jag insåg inte att det också innebar att jag gav makthavare tillåtelse att försöka bryta sig in i mina byxor.

– Om man aldrig har upplevt det är det svårt att förstå hur demoraliserande det är. Man tror att folk ställer upp på en intervju på grund av ens talang. Man känner sig smart. Sen kan en endaste liten hand på knäet radera hela ens självkänsla. Man börjar ifrågasätta sig själv. Det är vad vi lär oss nu: att sluta skambelägga offret.

Hon säger att det är ”surrealistiskt” att bli porträtterad av Naomi Watts och Nicole Kidman.  

– Men det är samtidigt frustrerande att inte själv kunna prata med skådespelarna, säger hon.

Förlikningsuppgörelsen förbjuder henne.

Hon försöker kompensera, säger hon, genom att ”tillbringa mycket tid på Capitol Hill”, kvarteret i Washington DC där lagar stiftas. Carlson kämpar för att kongressen ska förbjuda företag från att automatiskt skriva in skiljedomsklausuler i sina anställningskontrakt. Klausuler som innebär att anklagelser om sexuella trakasserier avgörs i hemlighet, utanför allmän domstol. Utslaget kan inte överklagas.

60 miljoner amerikaner – över hälften av alla anställda inom privat sektor – påverkas av skiljedomsklausuler.  

– Som anställd kastas man in i en hemlig kammare där företag kan gömma undan all sin smutstvätt. Förövaren får fortsätta eftersom ingen någonsin får reda på vad den har gjort. Det är otroligt hur långt vårt samhälle är berett att gå för att skydda förövaren!  

Hon har haft viss framgång. I december 2017 meddelade Microsoft att företaget skulle skrota sina skiljedomsklausuler ”eftersom tystandet av kvinnor har bidragit till bevarandet av sexuella trakasserier”.

Hur stor påverkan kommer metoo, och frågan om kvinnors utsatthet, att ha för utgången av nästa amerikanska presidentval?

– Det borde vara en del allmänna politiska diskussionen. Inför en av de demokratiska debatterna skrev jag en kolumn tillsammans med rättschefen för Time’s up (en organisation för att skapa säkra arbetsplatser för kvinnor) där vi uppmanande programledarna att ställa frågor om det, och inte bara till de kvinnliga kandidaterna. I grunden är det en fråga om mänsklig anständighet.

Och anständighet, säger hon med en gest mot den sittande presidenten, ”should trump policy”, borde trumfa sakpolitiska meningsskiljaktigheter.

– Det är vad jag lär mina ungar.

Carlson fick bort Roger Ailes. Men flera av hans biträdande chefer arbetar kvar. En av dem, Suzanne Scott, är i dag Fox News högste chef.  

Det finns fortfarande saker att uträtta.

Gretchen Carlson är det slags makthavare som dyker upp till en intervju med en mindre stab av sminkös, frisör, stylist och pr-agent.

Metoo har förvandlat henne till ett nytt slags kulturkrigare. Kanske visar hennes förvandling på kraften i rörelsen.

– Det är möjligt att göra vad man vill så länge som man arbetar hårt, säger hon.

Björn af Kleen
bjorn.afkleen@dn.se

Vem är 
vem i Fox-
skandalen?
Roger Ailes: 
chef för och ­grundare av Fox News

Roger Ailes utbildade sig i radio och tv i Ohio. Som 27-årig producent för ett nyhetsprogram träffade han den blivande presidenten Richard Nixon, och blev hans kampanjrådgivare. Ailes var politisk rådgivare för flera administrationer.

År 1993 kom han tillbaka till tv-branschen, som chef för CNBC.

År 1996 lanserades Fox News med Roger Ailes som chef. Kanalen gick snart om CNN i antalet tittare, och har sedan des varit den mest populära kabelkanalen i USA. Med tiden blev Ailes allt mer paranoid och rapporteras bland annat ha installerat övervaknings­kameror på arbetsplatsen.

Roger Ailes gjorde Fox News till en alltmer konservativ kanal, och han ska ha haft daglig kontakt med George W Bush under hans tid som president. Han jobbade också för att ge Trump stort utrymme under primärvalen 2016.

Det som till slut innebar slutet för Roger Ailes tid på Fox News var anklagelser om sexuella trakasserier mot anställda. Ailes själv nekade, men trycket blev för stort, och han avgick som chef i juli 2016.

Nästan ett år senare avled Roger Ailes.

Gretchen Carlson: visselblåsaren

Nyhetsankaret Gretchen Carlson var en tidigare Miss America-vinnare som arbetade som program­ledare för Fox News morgon­program ”Fox and Friends”. Hon blev en del av Fox News-familjen 2005.

I juli 2016 stämde hon Roger Ailes, men strax innan stämningen skickades in avslutades hennes kontrakt på Fox News. Enligt Gretchen Carlson hade Ailes under flera år trakasserat henne sexuellt.

Carlsons stämning ledde till att flera kvinnor berättade om sexuella trakasserier och övergrepp från Roger Ailes.

I en text i New York Times hösten 2017 beskrev hon hur hon insett hur många som drabbas av trakasserier.

”När jag har lyssnat på deras upplevelser har jag insett att de nedslående svar som kvinnor ofta får när de väljer att bli offent­liga både uppmuntrar gärnings­männen och får offren att hålla tyst,” skrev hon.

Gretchen Carlson har fortsatt att vara en förkämpe för att kvinnor ska tala om sexuella övergrepp och trakasserier.

Laurie Luhn: ­rapporterade om sexuella trakasserier

I juli 2016 avslöjade Laurie Luhn för journalisten Gabriel Sherman att hon under 20 år blivit sexuellt trakasserad av Roger Ailes.

– Det var psykologisk tortyr.

Laurie Luhn träffade Ailes 1988 under George Bush den äldres presidentkampanj. Övergreppen började 1991 på ett hotell. Ailes filmade enligt Luhn övergreppen och använde filmen för att pressa henne att fortsätta ses.

År 1996 rekryterades Laurie Luhn till Fox News, där hon menar att övergreppen fortsatte under tio års tid – tills Roger Ailes bad henne rekrytera nya unga kvinnliga medarbetare, för att ta hennes plats.

Hon har berättat att hon redan år 2011 skrev ett brev till en av företagets jurister där hon berättade om övergreppen. Hon gick med på en förlikning, med ett långtgående tystnadsavtal.

Luhn fick ett psykiskt sammanbrott, och började känna sig alltmer över­vakad. Till Gabriel Sherman har hon sagt att hon förstår att hennes psykiska ohälsa kan göra hennes berättelse mindre trovärdig.

– Oavsett om jag är galen eller inte så rapporterar jag sexuella trakasserier.

Megyn Kelly: 
­nyhetsankaret

Megyn Kelly arbetade på Fox News mellan år 2004 och 2017. Hon var en av nyhetskanalens mest profilerade medarbetare.

Efter att Gretchen Carlson anklagat Ailes för sexuella övergrepp berättade även Megyn Kelly i en intern utredning att hon blivit utsatt. Trakasserierna skedde enligt Kelly i mitten på 2000-talet.

Megyn Kelly beskriver i sin biografi ”Settle for more” hur hon först inte uppfattade Ailes beteende som trakasserier. Men hans närmanden blev allt grövre, tills hon själv inte kunde förneka vad det var som skedde.

Enligt New York Magazine ska Megyn Kelly också ha hjälpt andra kvinnliga medarbetare att tala ut om vad de upplevt från Roger Ailes.

I sin biografi berättar hon om hur hon flera gånger blev uppmanad att stötta Roger Ailes efter Gretchen Carlsons anklagelser.

”De närmade sig mig flera gånger, och jag vägrade flera gånger. När jag vägrade skapades artiklar om mig online, där ’medarbetare på Fox News’ citerades och insinuerade att jag var ’självisk’ för att jag inte försvarade honom.

Rupert Murdoch: mediemogulen

Murdoch har sedan 1960-­alet byggt upp sitt imperium i både Storbritannien, USA och Australien. Som 21-åring tog han över flera australiensiska mediebolag efter sin far.

År 1968 köpte Rupert Murdoch den brittiska tidningen News of the world, och senare även bland annat The Sun. I början av 1970-talet köpte han upp flera amerikanska kvällstidningar. År 1986 grundades Fox Broadcasting Company, moderbolag till Fox News.

År 2003 utsåg Rupert Murdoch Roger Ailes till chef för satsningen Fox News.

När Roger Ailes stod anklagad för sexuella trakasserier var det Murdochs söner, James och Lachlan, som menade att han måste bort från företaget. I en genomgång av Murdoch-imperiet i New York Times beskrivs hur Rupert Murdoch motsatte sig att avsätta Ailes. När hans avgång var ett faktum var det dock Rupert Murdoch, då 85 år gammal, som fick ta över hans roll.

I ett uttalande om slutet på Ailes karriär som chef för Fox News hyllade Rupert Murdoch hans arbete och sa att de delade samma vision.

Gabriel Sherman: den granskande ­journalisten

Gabriel Sherman har ägnat stora delar av sin karriär åt att rapportera om Roger Ailes och Fox News. År 2014 kom hans bok ”The loudest voice in the room”. Där porträtterar han Roger Ailes styre över nyhetskanalen, utifrån över 600 intervjuer.

Han har själv berättat om svårigheterna med att rapportera kring kanalen, och hur Roger Ailes anlitade privatdetektiver för att försöka smutskasta honom.

– Jag har aldrig rappor­terat om organiserad brottslighet eller nationella säkerhetsfrågor, men jag kan tänka mig att det är ungefär så här, sade han till CBS.

Under tiden som Sherman rapporterade om Ailes upptäcktes svartmålningskampanjer via sociala medier och den höger­populistiska nyhetssajten Breitbart. Ailes medarbetare skapade enligt CNN en 500 sidor lång akt om Gabriel Sherman.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1984

Till överst på sidan Gå ner

#metoo Empty Sv: #metoo

Inlägg av Jokerman ons 01 jan 2020, 09:49

#metoo 9d64a010
Filmproducenten Harvey Weinstein vid en domstolsförhandling i New York i december 2019. Foto: Bryan R. Smith/AFP

Hollywoods kvinnor talade ut – och väckte en hel värld

ONSDAG 1 JANUARI 2020

Granskningarna av Harvey Weinsteins påstådda sexuella övergrepp blev startskottet för metoorörelsen. Två år senare, i januari 2020, ­börjar rättegången mot filmmogulen som ­ligger bakom ­filmsuccéer som ”Sex, lögner och ­videoband”, ”Pulp Fiction” och ”Shakespeare in love”.

Den 8 december 2019. Harvey Weinstein, den tidigare film­mogulen, tar sig till rätten i New York haltande. Han stödjer sig ömsom på en rullator, ömsom på sin assistent. Weinstein ser blek ut och det grå håret är ovårdat. Han är på väg till rätten för en förhandling om att få sin borgen prövad.

Det är en månad kvar till rättegången mot den tidigare chefen för Miramax och The Weinstein Company. Han står anklagad för sexuella övergrepp och åklagarna vill höja borgenssumman till fem miljoner dollar. De menar att den stora förmögenheten gör det möjligt för honom att lämna landet före rättegången, och att han flera gånger har stängt av sin fotboja, vilket gjort det omöjligt för åklagare att veta var han är.

Två år tidigare publicerades två artiklar som skulle komma att förändra bilden av den hyllade Holly­woodproducenten. Artiklarna gav upphov till den världsomspännande rörelse som gjorde att kvinnor talade ut om sexuella trakasserier och övergrepp. Ett stort antal kvinnor anklagade i tidningarna The New York Times och The New Yorker Harvey Weinstein för att ha ofredat dem och begått sexuella övergrepp.

Men vad har avslöjandet om Weinstein egentligen lett till? Och vad var det reportagen avslöjade?

○ ○ ○

Avslöjandet. ”För två decennier sedan bjöd Hollywoodproducenten Harvey Weinstein in Ashley Judd till Peninsula Beverly Hills-hotell. Den unga skådespelaren förväntade sig att det skulle vara ett arbetsrelaterat frukostmöte. I stället skickades hon upp till hans rum, där han kom ut iklädd en badrock och bad henne ge honom en massage eller titta på när han duschade.”

Så börjar The New York Times-reportrarna Jodi Kantor och Megan Twoheys reportage den 5 oktober 2017. Skådespelaren Ashley Judd är inte den enda som vittnar om närmanden från Hollywoodproducenten i tidningens granskning, även om hon är en av få som vågar framträda med namn. Bland de som vittnar om liknande incidenter finns förutom skådespelare och modeller även tidigare assistenter och medarbetare på Weinsteins bolag. En av dessa, Lauren O’Connor, har själv skrivit ett pm till bolagets ledning om det hon kallar en giftig miljö för kvinnor på bolaget.

Harvey Weinstein säger själv i ett uttalande att han har förstått att hans beteende har ”orsakat skada” och att han ber om ursäkt för det. Samtidigt hävdar en av hans jurister, Lisa Bloom, att flera av anklagelserna är ”uppenbart falska”.

Men nu är bollen i rullning, och även om Harvey Weinstein nekar tar bolaget anklagelserna på allvar – särskilt efter att flera kända personer inom filmvärlden uttryckt sin avsky för det som kommit fram. Bara några dagar efter avslöjandet får Harvey Weinstein sparken av bolagets styrelse – enligt dem ”i sken av ny information om felaktigt beteende”.

Bara fem dagar efter New York Times avslöjande publicerar tidningen The New Yorker en granskning, skriven av journalisten Ronan Farrow, om Harvey Weinstein. Där vittnar 13 kvinnor om allt från aggressiva närmanden till regelrätta övergrepp, och incidenterna har skett mellan 90-talet och 2015. Två av dem som träder fram med namn är Rosanna Arquette och Mira Sorvino.

I The New Yorkers artikel beskrivs grövre övergrepp som våldtäkt, och att Harvey Weinstein har onanerat framför kvinnor. Flera medarbetare vittnar om hur de har sett honom sexuellt trakassera kvinnor.

Samma dag som reportaget publiceras skriver skådespelarna Gwyneth Paltrow och Angelina Jolie att även de har blivit utsatta för Harvey Weinstein. Den tidigare presidenten Barack Obama, vars äldsta dotter gjort praktik på Weinsteins bolag, säger att han blivit ”äcklad av rapporterna” och hyllar kvinnornas mod att berätta.

Under de närmaste veckorna träder allt fler kvinnor fram och berättar om sina erfarenheter av Harvey Weinstein. Tio dagar efter The New York Times första rapportering om Weinstein skriver den amerikanska skådespelaren Alyssa Milano ett inlägg på Twitter som ska få enorma följder. Hon skriver:

”Om du utsatts för sexuella trakasserier eller övergrepp, skriv ’me too’ som svar på detta Twitter­inlägg” och fortsätter:

”En vän föreslog detta: ’Om alla kvinnor som har blivit sexuellt trakasserade eller utnyttjade skrev ’me too’ som status kanske män­niskor skulle kunna få en aning om det här problemets omfattning.”

En rörelse är född.

○ ○ ○

Metoo och dess effekter. Miljontals Twitterinlägg kommer in efter Alyssa Milanos. Hashtaggen #metoo sprids över världen – en term som egentligen aktivisten Tarana Burke kom på tio år tidigare som ett sätt att sätta ljus på sexuella övergrepp.

Metoorörelsen får konsekvenser i många länder. Få har missat hur hashtaggen spreds i Sverige och de följder det fick i form av upprop från olika branscher, vittnesmål om övergrepp och trakasserier, och mediegranskningar.

Forskarna Martin Mattsson och Ro’ee Levy på Yale University har studerat hur metoorörelsen påverkade anmälningarna av sexualbrott i 24 OECD-länder, och hur antalet förändrades efter oktober 2017.

– Vår studie visar att effekten av metoorörelsen på antalet anmälda sexualbrott var 14 procent i de länder som hade en stark metoorörelse. Vi kom fram till detta genom att jämföra utvecklingen av anmälda sexualbrott med andra typer av brott, samt genom av att jämföra länder som hade en stark metoorörelse med de länder som hade en svag metoorörelse, säger Martin Mattsson till DN.

Även om ökningen var högst under de första månaderna efter metoo, så fortsatte anmälningarna av sexualbrott att vara större än de varit före rörelsen. Metoorörelsen utgick från ett avslöjande om en känd person i USA som hade makt, och även bland offren fanns flera kända personer. Martin Mattsson säger att det är intressant att se att ett sådant avslöjande kunde driva en folkrörelse som faktiskt förändrade beteendet även hos den bredare allmänheten.

– När vi påbörjade den här studien visste vi inte om metoo­rörelsen skulle påverka den breda massan. Men i vår studie ser vi att det här inte bara blev ett fenomen som var litet och berörde kändisar och människor med mycket makt – utan att det växte till något större, säger Martin Mattsson.

En del av den kritik som har framförts mot metoorörelsen var att den fokuserade på vita kvinnor med hög socioekonomisk status. Men när forskarna studerade siffror från USA fann de att det inte fanns någon skillnad i ökningen av anmälningar om sexualbrott mellan områden med lägre socioekonomisk och utbildningsstatus och de med högre. De såg heller ingen skillnad i ökningen av brottsrapporteringen beroende på om offret var en svart eller vit kvinna.

– Vi såg att effekten var större för kvinnliga brottsoffer än för manliga. Men det var ganska förvånande att effekterna inte skilde sig åt beroende på samhällsklass eller etnicitet.

Reportagen om Harvey Weinstein fick alltså stora konsekvenser i världen – något som Martin Mattsson säger är intressant ur ett sociologiskt och statsvetenskapligt perspektiv.

– Det finns en debatt om vilken roll folkliga rörelser spelar för hur samhället utvecklas. Den här studien visar att folkliga rörelser snabbt kan ha en direkt effekt på människors beteende och att denna effekt kan vara långvarig, säger han.  

Men samtidigt som metoorörelsen spreds över världen fortsatte avslöjandet om Weinstein att få konsekvenser i USA. Och två år senare ska han ställas inför rätta för brott som kan ge livstids fängelse.

○ ○ ○

Åtalet mot Weinstein. ” Jag känner mig som en bortglömd man. Jag har gjort fler filmer regisserade av kvinnor och om kvinnor än någon annan filmskapare. Och jag pratar om för 30 år sedan. Jag pratar inte om nu, när det är hippt. Jag var först! Jag var pionjären!”

I mitten på december sitter Harvey Weinstein i ett sjukhusrum i New York, och ger sin första intervju på över ett år. Han gör den med en reporter från New York Post. Det är bara några veckor kvar tills han ska stå inför rätten. Då står han åtalad för att ha våldtagit en kvinna, vars namn inte har offentliggjorts, på ett hotell 2003. Han ska också åtalas för att ha tvingat en produktionsassistent att låta honom utföra oralsex på henne år 2006. Harvey Weinstein själv hävdar att han är oskyldig.

Men det är inte det Harvey Weinstein vill diskutera i intervjun. I stället vill han prata om allt han gjort för kvinnor inom filmindustrin. Han vill prata om hur han tog sig från ingenting till att bli en av världens främsta filmproducenter.

– Mitt arbete har glömts bort, ­säger Harvey Weinstein.

Intervjun får snabbt starka ­reaktioner. 23 kvinnor som anklagat honom säger i ett uttalande att han inte behöver oroa sig för att glömmas bort.

”Han kommer att kommas ihåg som en obotlig förövare som tog allt och inte förtjänar någonting”, skriver de.

Douglas Wigdor, advokat som företräder en av de kvinnor som kommer att vittna i rättegången mot Weinstein, gör ett uttalande där han menar att intervjun visar att Weinstein inte är beredd att ta ansvar för vad han gjort: ”Han ber New York-borna att komma ihåg hans tidigare prestationer, vilka med all rätt har överskuggats av hans fruktansvärda handlingar,” skriver Wigdor.

Sedan avslöjandena i oktober 2017 har bolaget The Weinstein Company, som Harvey Weinstein startade tillsammans med sin bror, Bob Weinstein, gått i konkurs. Bob Weinstein grundade ett nytt filmbolag, ”Watch this entertainment” i oktober 2019. Något som fick stark kritik av ”Time’s up”, en Hollywoodbaserad lobbyinggrupp som arbetar mot sexuella trakasserier. De menade att Bob Weinstein var medskyldig till sin brors brott eftersom han inte gjort någonting för att stoppa dem.

I ett reportage som The New York Times publicerade i december 2017 beskrevs hur Harvey Weinstein hade använt sitt stora nätverk för att täcka upp vid de anklagelser mot honom som kom in.

Den 11 december i år kom Harveys Weinsteins bolag fram till en förlikning på 47 miljoner dollar. De skulle betalas ut till över 30 kvinnor som anklagat Weinstein för övergrepp. Det innebär att nästan alla civilfall anses uppklarade – och att Weinstein inte behöver erkänna sig skyldig. Flera av kvinnorna menar att förlikningen inte är vad de önskat – men att det är deras enda möjlighet att få någon rättvisa.

– Jag tror inte att det finns möjlighet till en bättre överenskommelse, säger Genie Harrison, en jurist som företräder Sandeep Rehal, en av Weinsteins tidigare assistenter, till New York Times:

– Vi har verkligen gjort vårt bästa i situationen, och det är viktigt för andra offer att veta det, träda fram och få möjlighet att få den bästa kompensationen som vi kan få.

Den 6 januari påbörjas rättegången, som redan har skjutits upp i flera månader. Då kommer domstolen att ta ställning till om Weinstein gjort sig skyldig till brott mot två olika kvinnor. Om han döms är det möjligt att domen kan bli livstids fängelse.

Evelyn Jones
evelyn.jones@dn.se

Fakta. ­
Rättegången mot Harvey Weinstein
Rättegången mot Harvey Weinstein skulle ha börjat i september 2019, men sköts upp till den 6 januari 2020. Han står då åtalad för att ha våldtagit en kvinna på ett hotell i mars 2013, och för att ha tvingat en kvinna att låta honom utföra oralsex på henne i hans lägenhet år 2006. Weinsteins advokat menar att rättegången kan ta upp till sex månader. Weinstein själv har nekat till alla anklagelser om sexuella övergrepp. Om han blir fälld är det hårdaste straffet han kan tilldelas livstids fängelse.

Den 24 december offentliggjorde polisen i Los Angeles att man utreder åtta ytterligare fall av sexuella övergrepp där Weinstein står anklagad. I slutet av december anklagade den tidigare modellen Kaja Skola Weinstein för att ha utnyttjat henne sexuellt år 2002, när hon bara var sexton år.
Jokerman
Jokerman

Inlägg av NallePhu ons 01 jan 2020, 20:07

Vad vill herren med detta old news?
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18665

Inlägg av Jokerman mån 06 jan 2020, 17:35

Björn af Kleen: Domen mot Harvey Weinstein kommer att prägla bilden av metoo
#metoo 32e3fb10
Rättegången mot Harvey Weinsein inleds i dag. Foto: Matthew McDermott/Polaris

MÅNDAG 6 JANUARI 2020

I dag, måndag, inleds rättegången mot Harvey Weinstein i New York. Den amerikanske filmproducenten står åtalad för att ha våldtagit två kvinnor. Men många fler, över 80 personer, säger sig ha blivit sexuellt trakasserade av Weinstein. Domslutet kommer att prägla bilden av metoo.

Washington.
#metoo 07980a10
Tidigare produktionsassistenten Mimi Haleyi. Foto: Seth Wenig

En av de två kvinnorna bakom åtalet, den tidigare produktionsassistenten Mimi Haleyi, säger att hon träffade Weinstein under Cannes filmfestival i maj 2006. Eftersom Haleyi skulle tillbringa tid i New York, där Weinstein har sitt högkvarter, frågade hon om det fanns några filmproduktioner som hon kunde assistera.

Weinstein bjöd över henne till hans hotell i Cannes för att diskutera saken. Efter några minuter av inledande hälsningsfraser frågade Weinstein om Haleyi kunde massera honom. Hon sade nej. När han fortsatte tjata lämnade hon hotellrummet i tårar.

Detta enligt Haleyis version av händelseförloppet, som finns publicerat på den kända kvinnorättsadvokaten Gloria Allreds hemsida. Allred företräder Haleyi. Weinstein nekar till alla anklagelser om sexuella övergrepp.

Senare under 2006 återkom Weinstein med ett arbetsprojekt som Haleyi tackade ja till att medverka i. När inspelningen var klar bad Weinstein Haleyi att komma till hans våning på nedre Manhattan. Weinsteins chaufför hämtade upp henne och eskorterade henne till Weinsteins dörr. Efter några minuters tv-tittande gjorde Weinstein nya sexuella propåer. Haleyi hävdar att hon sade ”nej, nej, nej” – men Weinstein, säger hon, tryckte ned henne på en säng i ett mörkt rum och utförde oralsex på henne mot hennes vilja.

Rättegången som inleds på Manhattan i dag gäller fem åtalspunkter, där de två grövsta handlar om våldtäkt. En fällande dom skulle sannolikt resultera i ett långt fängelsestraff – 67-årige Weinstein, som i dag lever i sitt hem med elektronisk fotboja, kan få tillbringa resten av sitt liv i fängelse.

Trots att åtalet är relativt begränsat i omfång kan rättegången bli en utdragen process. Bakom de två kvinnorna som anklagar Weinstein för våldtäkt står ett 80-tal medsystrar, som säger att Weinstein trakasserat eller förgripit sig på dem. Flera av dessa kvinnor avser att närvara i eller utanför rättegångssalen i solidaritet med de kärande, uppger Hollywood Reporter. Andra, som skådespelerskan Annabella Sciorra, ska sannolikt vittna för åklagarsidan. Sciorra säger att Weinstein våldtog henne i New York i början av 1990-talet.
#metoo 83daa710
Skådespelerskan Annabella Sciorra. Foto: Anthony Behar

Men först ska en jury rekryteras, vilket väntas ta omkring två veckor. Att hitta jurymedlemmar som helt saknar förutfattade meningar om Weinstein kan bli svårt, då filmproducenten har kommit att bli själva symbolen för det systematiska förtryck som beskrivits under vinjetten metoo.

Det gäller för domstolen att undvika jurypersoner som kan tänkas vilja göra ställningstaganden om metoo i sin utvärdering av bevisen mot Weinstein. I USA har metoo fått något av en ideologisk eller partipolitisk laddning, delvis för att 17 olika kvinnor har anklagat den republikanska presidenten Donald Trump för att ha trakasserat dem sexuellt.

Weinstein har tidigare, utan framgång, begärt att rättegången ska flyttas till en mindre domstol utanför New York. Detta för att begränsa medieuppmärksamheten som enligt honom gör det omöjligt för jurymedlemmarna att förhålla sig objektivt till anklagelserna.

Donna Rotunno – en av Weinsteins advokater – säger till Reuters att hon kommer att hårdgranska de 12 personer som utnämns till juryledamöter. Deras sociala medier-konton ska finkammas. Både advokat- och åklagarsidan kan i regel begära att domstolen byter ut tre av jurypersonerna utan vidare motiveringar.
#metoo 4e254f10
En av Weinsteins advokater, Donna Rotunno. Foto: MediaPunch/Shutterstock

Domstolen måste också försöka undvika ledamöter som kan tänka sig att kapitalisera på juryuppdraget. En potentiell framtida bok från en jurymedlem, med partiska ställningstaganden om Weinstein, skulle kunna leda till att domen upphävs.

I mitten av december resulterade flera civilrättsliga mål mot Weinstein i en omfattande förlikningsuppgörelse. Ett 30-tal kvinnor som anklagar Weinstein för sexuella övergrepp fick dela på omkring 250 miljoner kronor från The Weinstein Company, det produktionsbolag som Harvey Weinstein tidigare drev med sin bror Bob och som nu gått i konkurs. Flera kvinnor uttryckte missnöje med uppgörelsen.

Många vittnesmål om sexuella trakasserier på amerikanska arbetsplatser utmynnar i liknande förlikningsuppgörelser. Ofta är uppgörelserna hemliga, och tvingar de som anklagar till tystnad. Rapporteringen om Weinstein började just med en granskning i New York Times i oktober 2017 som avslöjade att Weinstein ”tystat” kvinnor som anklagat honom för sexuella trakasserier.

En del av metoo handlar om att göra det svårare för företag att undergräva vittnesmål om sexuella trakasserier genom sådana kontrakt. Tv-kvinnan Gretchen Carlson, som bidrog till att avsätta Fox News grundare Roger Ailes i ett slags förspel till metoo, arbetar för att kongressen ska förbjuda företag från att automatiskt skriva in skiljedomsklausuler i sina anställningskontrakt. Klausuler som innebär att anklagelser om sexuella trakasserier avgörs i hemlighet, utanför allmän domstol.

Just därför är rättegången som inleds mot Harvey Weinstein i dag så betydelsebärande.

Björn af Kleen
bjorn.afkleen@dn.se

Bakgrund. Åtalad för våldtäkt

Rättegången mot Harvey Weinstein skulle ha börjat i september 2019, men sköts upp till den 6 januari 2020.

Han står åtalad för att ha våldtagit en kvinna på ett hotell i mars 2013, och för att ha tvingat en kvinna att låta honom utföra oralsex på henne i hans lägenhet år 2006. Weinsteins advokat menar att rättegången kan ta upp till sex månader. Weinstein själv har nekat till alla anklagelse om sexuella övergrepp.

Om han blir fälld är det hårdaste straffet han kan tilldelas livstids fängelse.

Den 24 december offentliggjorde polisen i Los Angeles uppgifter om att man utreder åtta ytterligare fall av sexuella övergrepp där Weinstein står anklagad. I slutet av december anklagade den tidigare modellen Kaja Sokola Weinstein för att ha utnyttjat henne sexuellt år 2002, när hon bara var sexton år.

DN
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet