2019-09-28, SHL-match 6, Oskarshamn - Luleå
+23
farre
ski3r
Högljudd
Tigerman
Mange
Lars158
Hankburger
MickkeJ
Donowitz
Dustin
Urken
chiII
Blinders
PM
Pajala
NallePhu
Rikky
Tony Moore
GustenA
Bamsefar
Jonken
Puckad
Admin
27 posters
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
ski3r- Antal inlägg : 1992
Sv: 2019-09-28, SHL-match 6, Oskarshamn - Luleå
Jaaaa Matsson!
tre poäng
tre poäng
PM- Antal inlägg : 1947
Det kändes onödigt att köra på så med så lite tid kvar.PM skrev:Hmmm
Å andra sidan så spelade forwarden oerhört naivt.
Men att kalla det crosschecking när armarna hänger ...????
Puckad- Antal inlägg : 11374
Precis!Puckad skrev:Det kändes onödigt att köra på så med så lite tid kvar.PM skrev:Hmmm
Å andra sidan så spelade forwarden oerhört naivt.
Men att kalla det crosschecking när armarna hänger ...????
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta så jag skrev bara hmmm
PM- Antal inlägg : 1947
märklig definition på Oscars utvisning men skit samma , vi vann och spelade klart bästa bortamatchen den här säsongen.
Bamsefar- Antal inlägg : 12243
Hur såg Sellgren ut i dagens match? Hörde inte många ord om honom i dag (på radion).
Rikky- Antal inlägg : 1944
Lulesolen tittar fram i dryga 11 grader samtidigt som Hr Mattsson hämtar hem 3 pinnar http://stats.swehockey.se/Game/Events/441843, Daniel Ståhl skickar iväg kvaldiskusen som överägsen 1a nästan 68m (gräns 65,5m) och lille mondo krossar 5,60m i stavhoppets VM kval, man blir jävligt glad så mina vänner!
Senast ändrad av Tony Moore den lör 28 sep 2019, 17:44, ändrad totalt 1 gång
Nisse, makalöst så bra han är, hatten av!
Mange- Antal inlägg : 6625
för första borta segern!
En riktigt trevlig lördags afton till Er alla!
En riktigt trevlig lördags afton till Er alla!
Jonken- Antal inlägg : 7091
Tycker att det är dags att låta #75 leda en egen lina. De har fått nog med chanser nu och det funkar bevisligen inte.
Tyrväinen måste stäppa upp sig, årets flopp hittils!
Farley gjorde mål idag men är för klen tycker jag. Man bör byta plats på Mattson och Farley som det är nu. Tror det hade spetsat vår leading line
Farley gjorde mål idag men är för klen tycker jag. Man bör byta plats på Mattson och Farley som det är nu. Tror det hade spetsat vår leading line
farre- Antal inlägg : 2143
farre skrev:Tycker att det är dags att låta #75 leda en egen lina. De har fått nog med chanser nu och det funkar bevisligen inte.
Tack! Precis så jag vill ha det.
Urken skrev:farre skrev:Tycker att det är dags att låta #75 leda en egen lina. De har fått nog med chanser nu och det funkar bevisligen inte.
Tack! Precis så jag vill ha det.
Great minds think alike!
farre- Antal inlägg : 2143
Hoppas att Olle kommer tillbaka snart; så vi får "på" Kovacs i poängprotokollen igen.
Härligt med tre poäng, Luleå var bättre som helhet i matchen, men vi saknar verkligen Olle i PP, det kommer man inte ifrån.
Pajala- Antal inlägg : 18817
Såg inte matchen men det lät som en rättvis seger av kommentatorerna att döma (även härifrån ).
Olausson och Gustavsson ska tydligen vara tillbaka i spel snart, kan det vara redan till nästa match?
Olausson och Gustavsson ska tydligen vara tillbaka i spel snart, kan det vara redan till nästa match?
Rikky- Antal inlägg : 1944
Urken skrev:Oskarshamn spelar, precis som kommentatorn är inne på, sig ur egen zon genom att kasta in puckarna i det egna slottet. Undrar hur det skulle se ut om vi placerade en gubbe där istället för att pressa med alla tre forwards.
Samma som Detroit har gjort under ett decennium i NHL, så det är not inte "barra" att ställa dit en gubbe så löser sig allt, dom har ju 1-2 gubbar där själva oxo. Väldigt smart att spela avlastning på det sättet eftersom forwards stänger oftast sargerna. Flyttar motståndarna in en gubbe där blir det ledigt på andra ställen. Dom spelade precis så genom hela HA ifjol, såg inget lag som lyckades "läsa av" det och utnyttja det på ngt vettigt sätt.
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
Klart det måste gå att göra något åt det. Annars hade ju fler spelat så.
Spela in i mitten är lite high risk-high reward. Visst det det jävligt fint ut men när det väl skiter sig så skiter det sig rejält.
Men kollar man på oss så vet man att vi kommer vägga sarg före allt annat. Kliver du ut och försöker kapa den ytan lämnar du massa is i mitten. Det är lite samma dilemma för försvarande lag. Skillnaden är väl att det är mycket mindre risk med att vägga i kontrast med att slänga in den i slottet.
Men kollar man på oss så vet man att vi kommer vägga sarg före allt annat. Kliver du ut och försöker kapa den ytan lämnar du massa is i mitten. Det är lite samma dilemma för försvarande lag. Skillnaden är väl att det är mycket mindre risk med att vägga i kontrast med att slänga in den i slottet.
Diktatorn- Antal inlägg : 724
Håller med om att riskprocenten med att spela in i slottet är för stora. Det kanske funkar i början av säsongerna. Men ju mer SHL-lagen börjar kugga i under grundserien; ju effektivare blir även lagens press/check -lir. Då blir lätt att såna här saker ringer i baken istället.
Oj det är vääldigt mycket konservativt tänk inom HockeynUrken skrev:Klart det måste gå att göra något åt det. Annars hade ju fler spelat så.
Ytterst få har lyckats ruska om Hockeysverige genom åren
Under alla år jag följt hockeyn så kan jag bara komma på 4 st
Sandlin, Lasse Falk, Hardy, Rönken/Bulan
Sen har alla tagit efter och förfinat deras "revolution" förutom torpedhockeyn den levde bara något år sen sluta alla spela så.
Så vem vet om ett par år kanske alla lag spelar på ett liknande sätt som IOK gör idag.
MEN det kräver ju sina mannar att utföra det också
Samt att när alla lag till slut vet om hur dom spelar så kommer man hitta på åtgärder för att motarbeta dessa uppspel.
Och IOK var långt ifrån först
Skaik sökte ju mitten också ibland i uppspelen när dom var som bäst för några år sen fast dom hade många fler alternativ också.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Då har vi samma lista! (Kanske skulle jag sätta Boorken där i unga år..)Lasse Proppmätt skrev:....
...
Och alla har fått samma omdöme från början: "Så kan man väl inte spela!"
( Och i Boorken-fallet hade de rätt ...)
Puckad skrev:Då har vi samma lista! (Kanske skulle jag sätta Boorken där i unga år..)Lasse Proppmätt skrev:....
...
Och alla har anklagats för att spela tråkigt (I Falks fall hade de rätt).
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Sandlin tråkigt??Hankburger skrev:Puckad skrev:Då har vi samma lista! (Kanske skulle jag sätta Boorken där i unga år..)Lasse Proppmätt skrev:....
...
Det minns jag inte
Inte Falk heller för det tog flera år innan man tyckte det var tråkigt
Och det berodde på att Dif var i det närmaste oslagbara under 3 års tid och medias gullebarn
Sen när dom inte var oslagbara längre DÅ blev det tråkigt
Det var bara Rönken som jag minns anklagats för tråkigt spel mer eller mindre direkt men det tog ju typ en halv säsong innan Cmore och AB = ROS anklagade dom för det innan så var det ju en sensation Wikegård var eld och lågor stod med stoppur och klockade byten t.e.x
Och då hajjar ju alla vad det är som bestämmer vad som är tråkigt eller inte tråkigt jo MEDIA:
När gulligull laget Dif härjade som värst i slutet på 80 början på 90 talet var det aldrig tal om tråkigt
Men när dom började förlora många matcher och rasa i tabellen och alla andra lagen började spela 1-3-1 då minsann blev det tråkigt.
Det var f.ö första gången sen jag började följa hockey på nära håll (slutet på 70 talet) som ett spelsätt blev kallad tråkigt SSK som spelade äckligt disciplinerat under Timo Lahtinen blev aldrig kallad för tråkiga.
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
Det trodde nog många tills fiskrenset gjorde mål genom att köra på målvakten.Tigerman skrev:Man har väl ändrat på reglerna i år (igen)? Har åtminstone för mig att målområdet numera är totalfredat.Urken skrev:Fjantigt att blåsa av för att en skridskor kommer i kontakt med målgården..
Hips vips så var en ny praxis och tolkning införd av Sören och situationsrummet.
Dom gör det inte lätt för sig...
Lasse Proppmätt skrev:Sandlin tråkigt??Hankburger skrev:Puckad skrev:Då har vi samma lista! (Kanske skulle jag sätta Boorken där i unga år..)Lasse Proppmätt skrev:....
...
Det minns jag inte
Inte Falk heller för det tog flera år innan man tyckte det var tråkigt
Och det berodde på att Dif var i det närmaste oslagbara under 3 års tid och medias gullebarn
Sen när dom inte var oslagbara längre DÅ blev det tråkigt
Det var bara Rönken som jag minns anklagats för tråkigt spel mer eller mindre direkt men det tog ju typ en halv säsong innan Cmore och AB = ROS anklagade dom för det innan så var det ju en sensation Wikegård var eld och lågor stod med stoppur och klockade byten t.e.x
Och då hajjar ju alla vad det är som bestämmer vad som är tråkigt eller inte tråkigt jo MEDIA:
När gulligull laget Dif härjade som värst i slutet på 80 början på 90 talet var det aldrig tal om tråkigt
Men när dom började förlora många matcher och rasa i tabellen och alla andra lagen började spela 1-3-1 då minsann blev det tråkigt.
Det var f.ö första gången sen jag började följa hockey på nära håll (slutet på 70 talet) som ett spelsätt blev kallad tråkigt SSK som spelade äckligt disciplinerat under Timo Lahtinen blev aldrig kallad för tråkiga.
Oberoende hur länge det tog så anses det idag vara tråkig hockey. Det mest komiska med Ros och Rönken var att Luleå mer eller mindre låg i topp i alla relevanta statistiska sammanställningar när Ros började blabba om "Tråkhockey". Man var bäst i PP/BP samt ledde ligan och hade gjort topp 3 mest mål. En stämpel som följer Luleå än idag tack vare amatörexpertens yttranden. :/
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Bulan sa det snyggt under Rönken-eran:
"Hockey består av 2 delar, spelet med puck, och spelet utan puck.
Spelet utan puck handlar om att försvåra och förstöra så mycket som möjligt av motståndarens spel med puck."
Är det tråkigt att se sitt lag aldrig få ro att spela ett snyggt uppspel? Troligen.
Men spelet utan puck SKA vara spelförstörande. Det är andra lagets jobb att vara konstruktiv med puck.
Däremot blir ju vårt anfallsspel inte så vackert eftersom vi gärna tar pucken i anfallszon, och så länge det lyckas så blir det ju inga långa, snygga, uppspel eller kontringar.
- Jag kan ta den sorgen...
Många Fabbe/Foppa mål var ju press bakom mål, puckstöld och ett snabbt instick och pang!
"Hockey består av 2 delar, spelet med puck, och spelet utan puck.
Spelet utan puck handlar om att försvåra och förstöra så mycket som möjligt av motståndarens spel med puck."
Är det tråkigt att se sitt lag aldrig få ro att spela ett snyggt uppspel? Troligen.
Men spelet utan puck SKA vara spelförstörande. Det är andra lagets jobb att vara konstruktiv med puck.
Däremot blir ju vårt anfallsspel inte så vackert eftersom vi gärna tar pucken i anfallszon, och så länge det lyckas så blir det ju inga långa, snygga, uppspel eller kontringar.
- Jag kan ta den sorgen...
Många Fabbe/Foppa mål var ju press bakom mål, puckstöld och ett snabbt instick och pang!
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» 2019-11-16, SHL-match 18, Luleå - Oskarshamn
» 2020-09-26, SHL-match 2, Oskarshamn - Luleå
» 2021-10-02, SHL-match 5, Luleå - Oskarshamn
» 2022-11-19, SHL-match 18, Luleå - Oskarshamn
» 2021-01-09, SHL-match 29, Luleå - Oskarshamn
» 2020-09-26, SHL-match 2, Oskarshamn - Luleå
» 2021-10-02, SHL-match 5, Luleå - Oskarshamn
» 2022-11-19, SHL-match 18, Luleå - Oskarshamn
» 2021-01-09, SHL-match 29, Luleå - Oskarshamn