Juhani Tyrväinen
Sida 11 av 12 • 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12
Sv: Juhani Tyrväinen
Burskydd- Antal inlägg : 590
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Tiden är ur ledBamsefar skrev:Låter positivt med tanke på hur Tyrre såg ut när han lämnade, inget brutet med andra ord, kan varit något ur led eller dyl
Lehto- Antal inlägg : 783
Serkan122 likes this post
Jag ser det också så. Min oro var nyckelbenet.Bamsefar skrev:Låter positivt med tanke på hur Tyrre såg ut när han lämnade, inget brutet med andra ord, kan varit något ur led eller dyl
Puckad- Antal inlägg : 11372
Fick precis en intervju med Juhani Tyrväinen, som säger så här:
- Klart det är tråkigt, men det är inte en lång skada.
Hur upplevde du situationen?
-Jag tror jag ramlade på backens skridsko och jag hann inte ta emot mig. Jag hade lite otur, säger Tyrväinen som inte vill berätta vilken kroppsdel det handlar om.
Vad händer nu?
- Det är dag för dag och vi får se. Efter den här veckan är det ju uppehåll så det kommer ganska bra.
Du spelar alltså inte mot Växjö imorgon ?
- Nej, precis.
Ni hade minst sagt många skador senast…hur ser du på det?
- Det kändes som det var fredagen den 13e, säger han, skakar på huvudet och fortsätter: - Det händer i hockey och nu är det många andra bra spelare som får spela mer."
Braun- Antal inlägg : 1095
Jag har en teori om att han har haft konternuerliga problem och därför han ofta sett loj ut till och från. Inte spelat fysiskt osv.
Taabe- Antal inlägg : 286
"Det har inte blivit något guld med Luleå Hockey än, men det är ingen som har haft det lätt mot dem så länge Juhani Tyrväinen varit en del av laget. På torsdag börjar det som kan vara finländarens sista strid i föreningens tjänst.
"Jag kommer att ge allt jag har", säger den 33-årige centern.
"Det hade verkligen varit speciellt att vinna ett guld med det här laget", säger Juhani Tyrväinen.
Foto: Pär Bäckström/ Frilans
Det här slutspelet kan vara det sista han gör i föreningens tjänst, för senare i vår går hans kontrakt med Luleå Hockey ut.
– Luleå känns nästan som hemma för mig, och jag har inte varit i någon annan klubb lika länge som jag har varit i Luleå Hockey, så det hade verkligen varit speciellt att vinna ett guld med det här laget, säger Juhani Tyrväinen.
– Jag kommer att ge allt jag har, fortsätter han.
Är din kropp okej då?
– Ja. Jag mår bra. Våren börjar närma sig, solen är uppe längre, och jag känner mig piggare. Sedan är ju det här bästa tiden på året för oss hockeyspelare. Jag känner mig taggad och längtar tills slutspelet sätter igång.
Vad händer i dig när slutspelet börjar?
– Det är mycket mentalt för mig. Varenda byte är betydelsefullt och jag känner att jag kan påverka motståndarna mer när vi möter samma lag varannan dag än när det går en månad mellan mötena. Så det är något jag försöker dra nytta av.
Vad är du beredd att göra för att stå där som segrare i slutändan?
– Allt. Jag har spelat skadad i slutspel förut och är beredd att göra det igen.
Om något skulle hända."
Redbear, Jonken, Metheuz, Kneten, Blitzwagen, Flippass, Serkan122 and Bellissimo like this post
Pontaking- Antal inlägg : 1342
Redbear, Meyhem and Stålis16 like this post
Kiruna- Antal inlägg : 58
Kneten- Antal inlägg : 248
Lulefan, Pajala, Donowitz and Xinpei like this post
Dustin- Antal inlägg : 7168
Stålis16 and Kiruna like this post
NallePhu- Antal inlägg : 18664
LulefanGBG likes this post
NallePhu skrev:Tror nog att vi kan räkna ut han iom klubbar i Schweiz är på jakt efter Tyrre, Han vill nog göra en vända och tjäna in de pengar han ska innan han lägger av och det är han fan värd!
Nämn en enda klubb i Schweiz som är seriöst intresserad av honom är du gullig?
CKa- Antal inlägg : 1359
Det funkar inte att glida genom hela serien för att sprattla till lite i slutspelet, vi måste bygga ett lag som går för att vinna serien.
Pajala- Antal inlägg : 18747
Lulefan likes this post
GustenA- Antal inlägg : 3114
Kiruna likes this post
– Det fanns tankar innan matchen att det här kunde bli sista matchen. Samma tankar var i huvudet när jag satt i omklädningsrummet inför förlängningen. Endera hade vi kommit tillbaka som vinnare eller så hade säsongen varit slut. Sedan blev det en jätteliten tillfällighet som avgjorde till vår fördel, säger Tyrväinen.”
Känns som att han lämnar
Serkan122- Antal inlägg : 3208
Lehto likes this post
Serkan122 skrev:” Hur gick tankarna inför kvällens match?
– Det fanns tankar innan matchen att det här kunde bli sista matchen. Samma tankar var i huvudet när jag satt i omklädningsrummet inför förlängningen. Endera hade vi kommit tillbaka som vinnare eller så hade säsongen varit slut. Sedan blev det en jätteliten tillfällighet som avgjorde till vår fördel, säger Tyrväinen.”
Känns som att han lämnar
Det där är ju dock bara en kommentar om att säsongen hade kunnat ta slut efter matchen. Även Lassi hade kunnat ge exakt samma kommentar trots att vi vet att han kommer vara kvar nästa säsong.
Kneten skrev:JT har gjort mycket för klubben men är på klar nedgång. Det är ett bra läge att gå skilda vägar, ta in någon yngre och hungrigare istället. Om han går ner i lön och spelar tredjecenter ser jag det som ett klart vettigt alternativ att han blir kvar, annars inte.
Vi kommer aldrig få en bättre tredjecenter än Tyrre. Förläng som ersättare till Connolly.
Så gullig är jag inte med dig iallafall serruCKa skrev:NallePhu skrev:Tror nog att vi kan räkna ut han iom klubbar i Schweiz är på jakt efter Tyrre, Han vill nog göra en vända och tjäna in de pengar han ska innan han lägger av och det är han fan värd!
NallePhu skrev:Så gullig är jag inte med dig iallafall serruCKa skrev:NallePhu skrev:Tror nog att vi kan räkna ut han iom klubbar i Schweiz är på jakt efter Tyrre, Han vill nog göra en vända och tjäna in de pengar han ska innan han lägger av och det är han fan värd!
Skrällen att du bara satt och spekulerade som vanligt
Lillwitte- Antal inlägg : 218
Lillwitte skrev:Man får inte glömma att conolly helt säkert sticker och då han ersättas med vad är frågan jo kanske Yetman Mora och det är långt ifrån tyrre klass på han i längden. Är väl självklart att det skulle vara bättre att skriva 1plus 1 med tyrre på Jacks position och ta in en ny sen. Lite märkligt att han spelar 3e center som det är så kan vara så att Luleå fortfarande inte bestämt sig. Jag tror inte man kommer bestämma sig innan vi vunnit guld (eller åkt ut) för tyrre är en spelare som ska vara bäst i mars /april inte i november. Bulans spelstil är helt gjord för slutspelshockey tror inte man har så höga ambitioner att komma 1-2 klart det är extra pengar men tror att topp 4 är det viktiga och vad får vi in om vi skeppar tyrre förmodligen någon lilja eller Pasic typ då man kommer satsa allt på en förstacenter oxh forward. Jag tror att tyrre kommer bli kvar åtminstone 1 år till speciellt då man för in Levtchi i femmorna nästa säsong. Senast i januari var budet at han skulle bli kvar och doxk tror jag det krävs ett grymt bra slutspel av honom i så fall.
Nej det har inte varit något bud att han ska vara kvar, det har inte varit ett svar på den frågan på hela säsongen.
Och Luleå vill behålla han, det är redan klart. Men beror på vad han själv vill.CKa skrev:Lillwitte skrev:Man får inte glömma att conolly helt säkert sticker och då han ersättas med vad är frågan jo kanske Yetman Mora och det är långt ifrån tyrre klass på han i längden. Är väl självklart att det skulle vara bättre att skriva 1plus 1 med tyrre på Jacks position och ta in en ny sen. Lite märkligt att han spelar 3e center som det är så kan vara så att Luleå fortfarande inte bestämt sig. Jag tror inte man kommer bestämma sig innan vi vunnit guld (eller åkt ut) för tyrre är en spelare som ska vara bäst i mars /april inte i november. Bulans spelstil är helt gjord för slutspelshockey tror inte man har så höga ambitioner att komma 1-2 klart det är extra pengar men tror att topp 4 är det viktiga och vad får vi in om vi skeppar tyrre förmodligen någon lilja eller Pasic typ då man kommer satsa allt på en förstacenter oxh forward. Jag tror att tyrre kommer bli kvar åtminstone 1 år till speciellt då man för in Levtchi i femmorna nästa säsong. Senast i januari var budet at han skulle bli kvar och doxk tror jag det krävs ett grymt bra slutspel av honom i så fall.
Nej det har inte varit något bud att han ska vara kvar, det har inte varit ett svar på den frågan på hela säsongen.
Serkan122- Antal inlägg : 3208
Serkan122 skrev:Och Luleå vill behålla han, det är redan klart. Men beror på vad han själv vill.CKa skrev:Lillwitte skrev:Man får inte glömma att conolly helt säkert sticker och då han ersättas med vad är frågan jo kanske Yetman Mora och det är långt ifrån tyrre klass på han i längden. Är väl självklart att det skulle vara bättre att skriva 1plus 1 med tyrre på Jacks position och ta in en ny sen. Lite märkligt att han spelar 3e center som det är så kan vara så att Luleå fortfarande inte bestämt sig. Jag tror inte man kommer bestämma sig innan vi vunnit guld (eller åkt ut) för tyrre är en spelare som ska vara bäst i mars /april inte i november. Bulans spelstil är helt gjord för slutspelshockey tror inte man har så höga ambitioner att komma 1-2 klart det är extra pengar men tror att topp 4 är det viktiga och vad får vi in om vi skeppar tyrre förmodligen någon lilja eller Pasic typ då man kommer satsa allt på en förstacenter oxh forward. Jag tror att tyrre kommer bli kvar åtminstone 1 år till speciellt då man för in Levtchi i femmorna nästa säsong. Senast i januari var budet at han skulle bli kvar och doxk tror jag det krävs ett grymt bra slutspel av honom i så fall.
Ja det vill dom ju såklart, men nog finns det en anledning att det har låtit annorlunda från tyrres sida denna gången jämför med tidigare kontraktsår.
Tyrväinens tårar: "Tror jag kommer lämna Luleå"
Tårarna rinner nerför Juhani Tyrväinens kinder när han tackar fansen. Nu tyder det mesta på att publikfavoriten lämnar Luleå Hockey. "Jag har sagt att de ska koncentrera sig på nästa säsong och behöver inte bryr sig om mig", säger han.
Juhani Tyrväinen lämnade isen i tårar efter att ha tackat publiken.
Foto: Simon Eliasson
När Juhani Tyrväinen kom till Luleå Hockey 2019 blev han snabbt en publikfavorit med sitt fysiska spel.
Tillsammans med Erik Gustafsson har han varit själen och hjärtat i laget de senaste fem åren.
Under det som mest troligt var hans sista match i Luleåtröjan stod han för en tackling som blev talande för hans tid i klubben.
Tyrväinen var hämndlysten och tog en rejäl sats innan han satte in en stenhård tackling på Växjös center Kalle Kossila.
Det blev Luleås väg in i matchen.
– Han gjorde en slewfoot på mig i bytet innan och jag ville ge tillbaka litegrann. Det är mitt spel och det var en bra chans att tacklas. Det kändes som att publiken också fick energi av det, säger Tyrväinen när Kalle Kossila plötsligt kommer förbi och de tar i hand.
Jag gissar att ni känner varandra?
– Ja, säger Tyrväinen.
Det märks tydligt på Juhani Tyrväinen att han är känslosam. Efter att laget tackat publiken åkte han själv runt mot läktarna och drog i klubbmärket på tröjan för att visa sin kärlek.
– Jag är inte säker på vad som kommer att hända. Jag kan inte säga si eller så, men jag tror att jag kommer att lämna Luleå Hockey.
Det kändes som ett avsked...
– Ja, eftersom jag inte vet vad som kommer att hända så ville jag ändå ge det där sista och de kände nog också att det kan vara den sista gången de såg mig på isen här. Det är bättre att ta ett farväl, än att inte göra det.
Kan du berättar hur du tänker kring framtiden?
– Jag kommer fylla 34 snart och jag har haft bra samtal med Skuggan och Bulan. Jag har sagt att jag vill se världen, andra ligor, och nu är det sista chansen för mig. Om jag stannar här tror jag inte att jag kommer att få uppleva det så jag har sagt att jag vill se om det finns någonting intressant för mig i Europa någonstans. Men ingenting är klart än, säger han och fortsätter att berätta om diskussionerna med Luleå Hockey: – Det är skönt att de fattar vad jag menar och hur jag känner. Vi har varit tydliga med varandra om hur situationen ser ut och jag försöker vara så ärlig jag bara kan vara. Om jag skriver på ett kontrakt kommer jag säga det till Luleå direkt.
Tyrväinen är medveten om att Luleå Hockey inte kan vänta på hans beslut.
– Jag har sagt att de ska koncentrera sig på nästa säsong och behöver inte bryr sig om mig. Jag kan vara 13:e forward om jag känner att jag vill stanna här. Jag tar rollen som finns om det blir så. Men jag vill se om det finns något annat först och ta ett beslut efter det.
Har det hittills kommit något intressant erbjudande?
– Litegrann, men inget på riktigt än.
Prag?
– Det finns där också.
Vad har de här fem åren i Luleå betytt för dig?
– Det känns som hemma för mig. Laget och staden. Jag har lärt mig språket och lärt känna folk utanför hockeyn också. Det känns som en stad jag kan leva i också. Jag har spelat i tre olika lag i Finland, men aldrig varit lika länge som i Luleå. Luleå är ett lag som betyder jävligt mycket för mig, säger han och fortsätter: – Den stora anledningen till att jag förlängde mina kontrakt är för att det är så bra stämning här. Jag älskar att spela i Luleå.
Du har träffat kärleken här också?
– Ja, min flickvän är från Luleå och det kan hända att jag bor i Luleå senare i mitt liv, säger Tyrväinen som har ett stort stöd från sin tjej: – Planen är att hon följer med mig. Hon vill att jag följer mina drömmar och det känns kul. När jag slutat med hockeyn kan hon följa sina drömmar och så får jag följa med.
Juhani Tyrväinen tackar supportrarna. "Jag älskar att spela här", säger han.
Juhani Tyrväinen känslofull efter det som mycket troligt var hans avsked till Luleåfansen. På bilden omfamnas han av Jonas Berglund (som inte kunde spela pga gipsade fingrar orsakat av ett skott på handen)
Metheuz, Kneten and Serkan122 like this post
Blitzwagen likes this post
Nej, han är ju ärlig med alla, citat från artikeln:Pontaking skrev:Jag tror Juhani spelar schack med sportcheferna. Han ser till att de värvar tillräckligt med centrar för nästa säsong sen skriver han på ett kontrakt i slutet om han känner truppen är nog bra för guld. Han har inte någon gång uteslutit helt att han inte spelar i Luleå.
"Tyrväinen är medveten om att Luleå Hockey inte kan vänta på hans beslut.
– Jag har sagt att de ska koncentrera sig på nästa säsong och behöver inte bryr sig om mig. Jag kan vara 13:e forward om jag känner att jag vill stanna här. Jag tar rollen som finns om det blir så. Men jag vill se om det finns något annat först och ta ett beslut efter det."
LulefanGBG likes this post
Tony Moore skrev:Nej, han är ju ärlig med alla, citat från artikeln:Pontaking skrev:Jag tror Juhani spelar schack med sportcheferna. Han ser till att de värvar tillräckligt med centrar för nästa säsong sen skriver han på ett kontrakt i slutet om han känner truppen är nog bra för guld. Han har inte någon gång uteslutit helt att han inte spelar i Luleå.
"Tyrväinen är medveten om att Luleå Hockey inte kan vänta på hans beslut.
– Jag har sagt att de ska koncentrera sig på nästa säsong och behöver inte bryr sig om mig. Jag kan vara 13:e forward om jag känner att jag vill stanna här. Jag tar rollen som finns om det blir så. Men jag vill se om det finns något annat först och ta ett beslut efter det."
Precis så jag hade sagt för att lämna det öppet och se var truppbygget går
Kneten- Antal inlägg : 248
Har vi någonsin haft en center som haft lika mycket speltid?
Jokerman ll- Antal inlägg : 1466
Jag vet att Tyrre säger att han vill testa andra ligor men det har väl till stor del att göra med pengarna?
Småland- Antal inlägg : 1004
Frukthamster har väl nån miljard att skjuta till.Småland skrev:Kan Sparta Prag verkligen erbjuda mer pengar än vi?
Jag vet att Tyrre säger att han vill testa andra ligor men det har väl till stor del att göra med pengarna?
Småland skrev:Kan Sparta Prag verkligen erbjuda mer pengar än vi?
Problemet är ju att Luleå behöver få in tre centrar varav minst två skall vara spets. Så man har ju inte alla pengar i världen att lägga på Tyrväinen som i så fall skulle vara tredjecenter. Så det handlar inte om att man inte kan utan att man inte vill lägga hur pengar som helst på en 33 årig center som varit på nedgång de senaste två säsongerna.
Detta trots att man personligen anser att Tyrväinen är en riktig stålman och en hyvens kille men detta är ett rent ekonomiskt beslut.
Xinpei- Antal inlägg : 951
icemask and Sigge75 like this post
Inspelat 5 april 2024.
Programledare: Robert Hedlund
Tony Moore likes this post
Tony Moore skrev:Juhani Tyrväinen sammanfattar sina fem år i Norrbotten samt blickar framåt.
Inspelat 5 april 2024.
Programledare: Robert Hedlund
Få hockeyspelare man känner så otroligt starkt för och inte vill att det ska behöva ta slut. Nu är det två säsonger i rad med Engsund och Tyrre. Orolig över vilket tamt hockeylag som troligen kommer ställas på isen kommande säsong.
Dustin- Antal inlägg : 7168
Tony Moore, Redbear and Serkan122 like this post
https://hockeynews.se/nyheter/uppgifter-hit-flyttar-luleprofilen
Metheuz- Antal inlägg : 758
Bamsefar, Redbear and lhffan like this post
Men lär ju aldrig bli något guld ändå...
Jojjan- Antal inlägg : 404
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Donowitz and Kiruna like this post
As mentioned above, Tyrväinen is moving to Cologne in the DEL. We also have a long summer break and I would be happy if you could report something about him. What kind of player can we look forward to? What are his strengths and weaknesses?
Many thanks in advance and best regards
Cologne- Antal inlägg : 2
Metheuz likes this post
He will be a fan favorite of your fans in Kölner Haie he gives all for the team Big hits on open ice and against boards he plays physical game he can score also!Cologne skrev:Hello dear hockeyfans
As mentioned above, Tyrväinen is moving to Cologne in the DEL. We also have a long summer break and I would be happy if you could report something about him. What kind of player can we look forward to? What are his strengths and weaknesses?
You will see him as total asset to your team!
Cologne skrev:Hello dear hockeyfans
Amazing allround, smart center and team player who can play a physical game too. Has been a great asset for our team during his years here and I am sure he will be in Cologne too.
kokostrollet- Antal inlägg : 2684
Sida 11 av 12 • 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12