2019-03-12, SHL-match 51, Färjestad - Luleå

+38
Diktatorn
KaptenBlodskelett
wilmus2007
Lasse Proppmätt
Lulefan
Lehto
Popup
Dilox
NilsOskar
Lajon
amarule
Qirren
Sir Prozac
Dustin
kamelbullen
Rikky
Tony Moore
Norrlandstoken
Tigerman
Puckad
Old Brooklyn
icemask
RSD555
Kagen
ski3r
Mange
Blinders
Sportchefen #2
NallePhu
CKa
Bamsefar
GustenA
Kapten Haddock
Urken
Wolfhunter
Pajala
Jonken
Admin
42 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

2019-03-12, SHL-match 51, Färjestad - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2019-03-12, SHL-match 51, Färjestad - Luleå

Inlägg av Lajon tis 12 mar 2019, 21:45

Popup skrev:Jag är i grunden pessimist och tror att allt kommer gå åt h...e förr eller senare.

Så, inte för att det spelar någon roll i slutändan, men jag kan tycka att detta var en nyttig försmak för truppen av hur en final kommer att kännas. Och vad som kan komma att krävas. Spelet kändes jävligt passivt, ofokat och lojt idag.

Hoppas den här matchen blir en väckarklocka och kan hjälpa truppen stålsätta sig inför slutspelet

(Men missta inte detta för att det inte kommer ändå skita sig i slutändan.
För det kommer det)

Ja självklart kommer det skota sig till slut, alternativet är att vi vinner skiten
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4397

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-12, SHL-match 51, Färjestad - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2019-03-12, SHL-match 51, Färjestad - Luleå

Inlägg av Popup tis 12 mar 2019, 21:49

Lajon skrev:
Popup skrev:Jag är i grunden pessimist och tror att allt kommer gå åt h...e förr eller senare.

Så, inte för att det spelar någon roll i slutändan, men jag kan tycka att detta var en nyttig försmak för truppen av hur en final kommer att kännas. Och vad som kan komma att krävas. Spelet kändes jävligt passivt, ofokat och lojt idag.

Hoppas den här matchen blir en väckarklocka och kan hjälpa truppen stålsätta sig inför slutspelet

(Men missta inte detta för att det inte kommer ändå skita sig i slutändan.
För det kommer det)

Ja självklart kommer det skota sig till slut, alternativet är att vi vinner skiten

Pust...båda scenarierna känns jävligt jobbiga

Popup

Antal inlägg : 49

Inlägg av Kagen tis 12 mar 2019, 21:53

Tänker inte dra några större växlar på den här matchen. I slutspelet kommer vi se lag förlora med 1-7 och vara helt utdömda av fans och media för att sedan på något mirakulöst sätt (precis såsom det händer varenda jädra slutspel) vinna nästföljande match med uddamålet och utjämna serien.

Om vi ställs mot HV, Rögle, Örebro eller Malmö eller vad det nu blir tror jag inte heller spelar sådär jättestor roll. Det som spelar roll är om spelare är hela och i form.

Vad hade vi här, Lunde och Einar borta samt Fabbe och EG förkylda och vi håller emot iaf en period borta mot ett Färjestad som gått som tåget. Om vi möts i en finalserie kommer inte den här matchen betytt ett skit. Då kommer båda lagen gått igenom holmgångar, fått spelare skadade, sett nya hjältar födas och vid nedsläpp i finalen är det ny nerv och ny pärs.

Se till att spelarna är hela och friska till slutspelet nu så blir det här precis hur bra som helst.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1776

Inlägg av ski3r tis 12 mar 2019, 21:54

Kaffesumpen är värdiga seriesegrare, det måste man ge dom. Jag tror dessutom att det passar oss bättre att gå in i slutspelet som tvåa. Vem minns inte seriesegern och AIK-fiaskot som kom som en käftsmäll?
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1992

Inlägg av Dustin tis 12 mar 2019, 21:55

https://twitter.com/Robert_Hedlund/status/1105566657915904000?s=20

Det måste bli så.

Dustin

Antal inlägg : 7176

Inlägg av CKa tis 12 mar 2019, 21:57

ski3r skrev:Kaffesumpen är värdiga seriesegrare, det måste man ge dom. Jag tror dessutom att det passar oss bättre att gå in i slutspelet som tvåa. Vem minns inte seriesegern och AIK-fiaskot som kom som en käftsmäll?

Vinst på Torsdag och det är stor risk att vi får Växjö i kvarten, blir tidigt sommarlov.

CKa

Antal inlägg : 1359

Inlägg av Lajon tis 12 mar 2019, 21:58

Vore coolt med Malmö -Rögle i åttondelen. Vilket lag det än blir som vinner så kommer dom ut från den holmgången med minst några skador och avstängningar. Perfekt kvart för oss
Lajon
Lajon

Inlägg av ski3r tis 12 mar 2019, 22:00

CKa skrev:
ski3r skrev:Kaffesumpen är värdiga seriesegrare, det måste man ge dom. Jag tror dessutom att det passar oss bättre att gå in i slutspelet som tvåa. Vem minns inte seriesegern och AIK-fiaskot som kom som en käftsmäll?

Vinst på Torsdag och det är stor risk att vi får Växjö i kvarten, blir tidigt sommarlov.
Vi kan ju alltid tappa poäng lite snyggt så att vi slipper Växjö i kvarten Rolling Eyes
ski3r
ski3r

Inlägg av Lajon tis 12 mar 2019, 22:01

CKa skrev:

Nja då får vi väl vinna efter straffar... tror Malmö får svårt mot Örebro.. så både Växjö och Saik slipper åttondelen vilket blir bra då vi slipper dom i kvarten
Lajon
Lajon

Inlägg av Puckad tis 12 mar 2019, 22:05

Einar spelare ca 10 minuter, så han saknades inte.
-2 på Sondell/Jalvanti, dessutom var Sondell inne på deras PP mål.

Åka på en kontring i BP känns inte ok...

Edström fick över 3 minuter i sista perioden, det låter inte som om vi gick för det till 100%. Kanske/troligen härjar förkylningar.

13 skott utanför mål, då är det lätt att bli målvaktshjälte.

Svårt att vinna utan att göra mål.

På plussidan
det är alltid förloraren som får ut mer av videogenomgångarna.
Hajen ser ut att har trampat igång.

En match till, sen börjar det.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11372

Inlägg av Sportchefen #2 tis 12 mar 2019, 22:08

Jag blir fan galen på Markus Svenssons spökerier.
Hasek-flaxande-liggande-spretande, spelar över situationer, tur som en tokig med stolparna o s v.
Hoppas vi ses i finalen och att matjorden är slut.
(jo, jag vet att han är en bra målvakt)

Sportchefen #2

Antal inlägg : 940

Inlägg av Norrlandstoken tis 12 mar 2019, 22:10

Jag förstår Luleås framgångssaga på ett sätt. Spela extremt intensivt försvarsspel och sätta upp spelet snabbt för kontringar ev. att erövra pucken och skapa målchanser pga att motståndarbackarna stressas högt upp i forchecken. Ett koncept som lyfter ett lag med inte allt för mycket spets. När sedan ett lag står emot och som är så fysiskt starka, snabba och skickliga som Färjestad så tar möjligheterna slut ganska snabbt och det blir lite mellanmjölk för Luleå. Färjestad drog mest ut Luleås lag hela tiden med hjälp av extremt snabb och intensiv skridskoåkning och vann närkamper likt nazi-tyskar. De har dessutom ett par väldigt resliga herrar i laget och deras klubbor täcker av väldigt mycket isyta. De enda som skapade en aning oreda var Jack och Austin och de tack vare sin extrema rörlighet och kvicktänkthet. Hade de varit målfarligare än vad de är hade knappast spelat i SHL. Petter ser emellanåt ut att spela med ohockad klubba. Pucken den fladdrar och far mest omkring för honom tycker jag. Idag var han ngt bättre. Hmm. Ja. Lite mer backskott + nackskott med styrningar. Det tror jag är receptet på ett lag som FBK. Någon måste in och grisa i mitten och skymma helt enkelt.. Harju kanske... Han har ju lite att bevisa?

Senast ändrad av Norrlandstoken den tis 12 mar 2019, 22:23, ändrad totalt 5 gånger

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500

Inlägg av Tony Moore tis 12 mar 2019, 22:17

Vi släppte 3 onödiga baljor, Joel borde tagit 0-1 (höll inte stolpen, sjönk för snabbt vilket han har haft lite problem med under säsongen), släppte retur rakt ut på 0-2 och utespelare tappar gubben som får öppet mål. Inte på tå när Nygård fick smyga in bakom vår kapten på egen blå - ajabaja får inte ske på den här nivån..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8038

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Lehto tis 12 mar 2019, 22:19

Svensson har alltid varit ett jäkla spöke för oss, redan då när han var i SAIK.
Fan han ensam är ju anledningen till alla förluster mot dom, och det fortsätter såklart i FBK.

Men det jag är mest förvånad över är vad det är för skit kvalité på kamera som dom har vid målen? Hur kan målkameror vara så dåliga så pucken inte syns? Har SHL inte råd med ordentliga kameror eller vad är det frågan om? Min kollega har ju bättre kameror runt sin egna villa...

Lehto

Antal inlägg : 783

Inlägg av Tony Moore tis 12 mar 2019, 22:20

Jag är INTE rädd för FBK eller något lag i slutspelet, tror vi har en ypperlig chans att gå hela vägen. Ex. FBK måste dippa någon gång, kan inte ha detta flyt hela vägen, speciellt om regelbok B (ni vet den som inte finns men ändå används i slutspel..) tillåter även råare spel, interference och inte minst hakningar på deras snabba killar.
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Norrlandstoken tis 12 mar 2019, 22:22

Du menar som Växjö ifjol. När dippade dem?

Norrlandstoken

Inlägg av Tony Moore tis 12 mar 2019, 22:27

Norrlandstoken skrev:Du menar som Växjö ifjol. När dippade dem?
FBK i år är INTE som VLHC ifjol..
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore tis 12 mar 2019, 22:28

Bulan efter förlusten: "Inte funderat på det en sekund"

Det blev Färjestad som drog det längsta strået i den stekheta seriefinalen i Karlstad. Därmed är det värmlänningarna som har slagläge i kampen om seriesegern – men Luleå har fortfarande chansen.

Seriefinal i en fullsatt (8250) Löfbergs Arena. Det var upplagt för en härlig hockeyfest när SHL:s två bästa lag ställdes mot varandra i den näst sista omgången.

Matchen levde direkt upp till förväntningarna. Det var högt tempo och många tuffa dueller ute på isen.

Luleå började matchen lovande och hade bland annat en puck i stolpen efter bara några sekunders spel.

– Ja, vi började väldigt bra och hade många bra lägen, konstaterar tränaren Thomas ”Bulan” Berglund och fortsätter:

– Men sedan började vi slarva väldigt mycket runt egen blå och bjöd in Färjestad i matchen. De gör också första målet på ett slarv från våran sida.

Ja, för när Daniel Viksten snappade upp pucken i anfallszon efter att Luleå misslyckats med att lägga ut pucken ur egen zon kom också matchens första mål.

Det målet gav hemmalaget luft under vingarna och Luleå tvingades att jaga.

Att Färjestad tog ledningen var nog ändå ganska rättvisande för hemmalaget hade skaffat sig ett litet övertag i den första perioden.

Färjestad utökade ledningen till 2–0 i mittperioden. Pucken ändrade riktning på väg mot mål och tvingade Joel Lassinantti att släppa en retur. På den dök Carl Jakobsson upp och hade inga problem att lägga pucken i mål.

Matchen avgjordes definitivt i den tredje perioden. Färjestad spelade powerplay när Johan Ryno friställde Joakim Nygård som satte spiken i kistan genom 3–0.

– Chansmässigt är det en ganska jämn match. Färjestad är effektivare än oss och därför tycker jag att de vinner.

Luleå försökte forcera för att komma närmare i målprotokollet, men utmärkte målvakten Markus Svensson stängde igen helt.

Nu är det Färjestad som har avgörandet i egna händer. Värmlänningarna tar emot Djurgården hemma i den sista omgången på torsdag. För Luleås del väntar Växjö på hemmais. LHF behöver förlita sig på att Djurgården tar tre poäng mot Karlstad, samtidigt som man måste vinna mot regerande svenska mästarna Växjö efter tre perioder.

Hur känns det att inte ha avgörandet i egna händer längre?

– Det är som det är. Jag har inte hunnit känna efter så mycket på det. Vi ska försöka vinna sista matchen. Det går inte att gå och fundera på hur serietabellen slutar. Det har jag inte funderat på en sekund så här långt. Vi ska försöka vinna varje match och skaffa oss ett bra utgångsläge. Punkt slut, säger ”Bulan” Berglund.
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Puckad tis 12 mar 2019, 22:33

Dom om igång väldigt sent med golfsäsongen och hade det jobbigt en bit in i Juli efter en kort försäsong...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11372

Inlägg av Lulefan ons 13 mar 2019, 03:48

Växjö? Vid serievinst vore det väl helt omöjligt få möta Växjö i kvartsfinal?
Växjö kan som sämst sluta 7:a, laget som vinner serien möter det lägst placerade laget, vilket inte kan bli Växjö. Eller har jag missat något?

Enda risken att få Växjö i kvarten borde väl vara om både Malmö och Skellefteå vinner sina matcher samtidigt, vi vinner mot Växjö och Färjestad tar minst 1 poäng, vilket gör att vi slutar 2:a och Växjö 7:a.

Lulefan

Antal inlägg : 2285

Inlägg av Lasse Proppmätt ons 13 mar 2019, 05:09

Jag fastna mest för Larssons kommentar om att vi är bättre än FBK fast tydligen inte på att få in pucken..
Och såklart Lenas kommentar "där hänger en Lulespelare på en FBK spelare
Fast FBK hängde konstant på samtliga LHF spelare i LHF anfallet minuten innan men då höll hon tyst.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2144

Inlägg av Lasse Proppmätt ons 13 mar 2019, 05:26

I kvarten är det väl Rögle eller HV som gäller om vi slutar tvåa beroende vem av dom som slutar 9:a i serien och nåt av lagen Lhc/Bif/Öik om vi vinner serien.
Skaik kan få Växjö om tabellen ser likadan ut när serien är avslutad (man kan ju hoppas och sen ett liknande resultat som förra året Smile ) men det kan bli någon av Dif eller Mif också.

Lasse Proppmätt

Inlägg av Dustin ons 13 mar 2019, 07:18

Lulefan skrev:Växjö? Vid serievinst vore det väl helt omöjligt få möta Växjö i kvartsfinal?
Växjö kan som sämst sluta 7:a, laget som vinner serien möter det lägst placerade laget, vilket inte kan bli Växjö. Eller har jag missat något?

Enda risken att få Växjö i kvarten borde väl vara om både Malmö och Skellefteå vinner sina matcher samtidigt, vi vinner mot Växjö och Färjestad tar minst 1 poäng, vilket gör att vi slutar 2:a och Växjö 7:a.

Vid serievinst är det omöjligt få Växjö, ja. Däremot kan vi skjuta Växjö till en 7e plats imorgon om vi vinner mot dem och övriga resultat faller in. Alltså kan en vinst mot Växjö imorgon i värsta fall betyda att vi får möta dem i kvarten. Samtidigt som ett poängtapp garanterar att det inte blir så.

Dustin

Antal inlägg : 7176

Inlägg av CKa ons 13 mar 2019, 08:09

Määk skrev:
Lulefan skrev:Växjö? Vid serievinst vore det väl helt omöjligt få möta Växjö i kvartsfinal?

Vid serievinst är det omöjligt få Växjö, ja. Däremot kan vi skjuta Växjö till en 7e plats imorgon om vi vinner mot dem och övriga resultat faller in. Alltså kan en vinst mot Växjö imorgon i värsta fall betyda att vi får möta dem i kvarten. Samtidigt som ett poängtapp garanterar att det inte blir så.

Precis så, vi vinner samtidigt som Färjestad, Malmö och Skellefteå vinner = vi kommer tvåa och Växjö kommer sjua. Det kan ju även bli Skellefteå i kvarten vilken om möjligt vore ännu värre.

CKa

Inlägg av Pajala ons 13 mar 2019, 09:12

Tyvärr så besannades mina farhågor, FBK har ett minst lika bra försvar som Luleå, även en mycket duktig målvakt, kryddar man det med seriens bästa offensiv så är det bara att inse att vi är för dåliga för att kunna slå Färjestad, det har varken med otur eller domare att göra.

Färjestad har just nu SHLs bästa lag, att dom har vunnit tre raka mot oss är heller ingen slump, dom är bättre än oss på alla punkter.

Hoppas inte denna match tog knäcken på Luleå nu, då kan det ta stopp direkt i slutspelet.

Livet som Luleåsupporter är ingen dans på rosor, det är en hemsk ökenvandring utan något slut lol!

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18788

Inlägg av wilmus2007 ons 13 mar 2019, 09:22

Lajon skrev:
Dilox skrev:Tycker inte vi viker ner oss. Vi har ganska mycket mot oss idag. Tre ramträffar. 1-0 och 2-0 är ju delvis flyt för FBK. Svensson har sitt vanliga flax. Domarna dömer bara åt ett håll. Hur många fasthållning av klubba har inte FBK idag?

Skulle man möta FBK i slutspel så är Svensson och domarna det största motståndet. Inte att vi viker ner oss.

Dessutom med Lunde i laget höjs vår klass avsevärt. Det betyder också i det stora hela att Einar och Larsson också är tillbaka. Dom försvinner helt utan Lundeström. I praktiken får vi en helt ny farlig kedja till slutspelet som vi inte ser skymten av utan Lundeström.

Sant, vad hade hämta om ramträffen i första bytet gått in i stället...?

Vi hade förlorat med 3-1 istället... Cool
wilmus2007
wilmus2007

Antal inlägg : 627

Inlägg av wilmus2007 ons 13 mar 2019, 09:29

Var det inte så, att vi vann inte en grundseriematch mot FBK för nått år sen men slog dem med 4-1 i matcher i slutspelet?
wilmus2007
wilmus2007

Inlägg av icemask ons 13 mar 2019, 09:32

Kommer ni ihåg slutspelet 2013, vi skulle inte ha en chans mot Fusklunda i kvarten, vi var uträknade av experterna inför semi för vi hade inte vunnit i Kaffeburken på decennier, sen enligt mitt minne så spelades det ingen final det året !
Slutspel är något helt annat än omgång 51 med lite förkylda och slitna spelare !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 13 mar 2019, 10:30

icemask skrev:Kommer ni ihåg slutspelet 2013, vi skulle inte ha en chans mot Fusklunda i kvarten, vi var uträknade av experterna inför semi för vi hade inte vunnit i Kaffeburken på decennier, sen enligt mitt minne så spelades det ingen final det året !
Slutspel är något helt annat än omgång 51 med lite förkylda och slitna spelare !
Precis så är det.

Jag blev lite orolig igår just för att jag inte kände att vi kunde stå upp mot FBK som i mina ögon nästan spelade slutspelshockey, men det är precis som du säger. Det är en väldig skillnad.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2848

Inlägg av wilmus2007 ons 13 mar 2019, 12:16

Om jag inte minns fel var det säs 2015-2016 som vi slog ut FBK...
wilmus2007
wilmus2007

Inlägg av GustenA ons 13 mar 2019, 12:20

wilmus2007 skrev:Om jag inte minns fel var det säs 2015-2016 som vi slog ut FBK...

Nej, 2012/2013 va? Frölunda i kvart och Färjestad i semi. Klasen avgör med en dragare mot FBK.

Edit: Pudlar. Vi slog ut dom 15/16 också! Har dock inget minne av den serien mot FBK dock Smile verkar som att vi har lite polisstatistik på dom i slutspelet de senaste åren iaf.

GustenA

Antal inlägg : 3114

Inlägg av wilmus2007 ons 13 mar 2019, 13:40

Jo 2012/2013 slutspelet och Klasens avgörande i semin glömmer jag aldrig....inte min då 5åriga dotter heller, hon fick för första gången uppleva pappans eufori efter en hockeymatch cheers ....jag fick se matchen i sovrummet och när Klasen hänger så rusar jag ut till vardagsrummet och hoppar över soffan och bara skriker rakt ut...FINAL, DET ÄR FINAL...
Hon pratar fortfarande om den där gången...
Tänkte närmaste gången vi slog dem, vet att det var ett himla tjat om att vi hade förlorat alla matcher i grundserien och skulle inte ha en chans nu heller....men,men Laughing
wilmus2007
wilmus2007

Inlägg av Diktatorn ons 13 mar 2019, 15:27

Lehto skrev:Svensson har alltid varit ett jäkla spöke för oss, redan då när han var i SAIK.
Fan han ensam är ju anledningen till alla förluster mot dom, och det fortsätter såklart i FBK.

Men det jag är mest förvånad över är vad det är för skit kvalité på kamera som dom har vid målen? Hur kan målkameror vara så dåliga så puc
ken inte syns? Har SHL inte råd med ordentliga kameror eller vad är det frågan om? Min kollega har ju bättre kameror runt sin egna villa...

Kamerorna har väl 50fps gissar jag? drar du en puck över 100kmh åker den 27 meter på en sekund(?) Det är inte många bilder som hinner tas mellan att Petter skjuter och pucken träffar ribban tex. Med rolling shutter på det kan pucken försvinna helt.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 720

Inlägg av Urken ons 13 mar 2019, 16:17

Diktatorn skrev:
Lehto skrev:Svensson har alltid varit ett jäkla spöke för oss, redan då när han var i SAIK.

Men det jag är mest förvånad över är vad det är för skit kvalité på kamera som dom har vid målen? Hur kan målkameror vara så dåliga så pucken inte syns? Har SHL inte råd med ordentliga kameror eller vad är det frågan om? Min kollega har ju bättre kameror runt sin egna villa...

Kamerorna har väl 50fps gissar jag? drar du en puck över 100kmh åker den 27 meter på en sekund(?) Det är inte många bilder som hinner tas mellan att Petter skjuter och pucken träffar ribban tex. Med rolling shutter på det kan pucken försvinna helt.

Filmar de i 50 fps kan de lägga ned verksamheten.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av rasbiologen ons 13 mar 2019, 16:34

https://www.shl.se/artikel/6tkgajt4h-403dd/bakom-kulisserna-en-matchdag-i-shl-s-situationsrum

Köp in 30 vettiga kameror och installera dom över målen i vettig vinkel i varje arena så det det inte blir några tveksamheter. Om det är ekonomin som kniper så dra det på fallskärmen på laget som åker ur eller slå ut det över några år om det känns för taskigt mot timrå.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1368

Inlägg av ski3r ons 13 mar 2019, 16:48

t.o.m. en GoPro klarar av 240fps i hygglig kvalitet....
ski3r
ski3r

Inlägg av GustenA ons 13 mar 2019, 19:15

wilmus2007 skrev:Jo 2012/2013 slutspelet och Klasens avgörande i semin glömmer jag aldrig....inte min då 5åriga dotter heller, hon fick för första gången uppleva pappans eufori efter en hockeymatch cheers ....jag fick se matchen i sovrummet och när Klasen hänger så rusar jag ut till vardagsrummet och hoppar över soffan och bara skriker rakt ut...FINAL, DET ÄR FINAL...
Tänkte närmaste gången vi slog dem, vet att det var ett himla tjat om att vi hade förlorat alla matcher i grundserien och skulle inte ha en chans nu heller....men,men Laughing

Haha nice! man kommer ihåg den euforin. Bara att instämma.

Ja, det känns som att det finns utrymme för vissa forwards att kliva upp några snäpp också. Finns utrymme för FBK att droppa lite i effektivitet. Dessutom är ju ett finalspel mot FBK 8-14 matcher bort så mycket kan hända under den tiden.

GustenA

Antal inlägg : 3114

Inlägg av Diktatorn ons 13 mar 2019, 21:11

ski3r skrev:t.o.m. en GoPro klarar av 240fps i hygglig kvalitet....
Du måste också ha ett objektiv så du når ned från taket, kunna skicka livesignal till tvbussen, ha fjärrstyrning så du inte behöver klättra upp i taket i varje powerbreak osv.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 720

Inlägg av Wolfhunter ons 13 mar 2019, 21:22

wilmus2007 skrev:Jo 2012/2013 slutspelet och Klasens avgörande i semin glömmer jag aldrig....inte min då 5åriga dotter heller, hon fick för första gången uppleva pappans eufori efter en hockeymatch cheers ....jag fick se matchen i sovrummet och när Klasen hänger så rusar jag ut till vardagsrummet och hoppar över soffan och bara skriker rakt ut...FINAL, DET ÄR FINAL...
Stod i klacken den kvällen. Vi stannade och sjöng i en halvtimme eller nåt. Borde ha nån filmsnutt sparad på fejjan tror jag Smile bounce bounce cheers cheers Stålmannen

Wolfhunter

Antal inlägg : 1285

Inlägg av Wolfhunter ons 13 mar 2019, 21:33

fösökte ladda upp den men det gick ju fan int

Wolfhunter

Antal inlägg : 1285

Inlägg av Hankburger ons 13 mar 2019, 23:44

Att jämföra Växjö från ifjol med årets FBK går inte. Det är ju som natt och dag när det kommer till trupp samtidigt som form. Växjö tog 116p förra säsongen i grundserien och hade inga problem alls i slutspelet. FBK har haft sina dippar men samtidigt är man inte så överdrivet bra som man vill få det till. Faktum är att Luleå spelat jämnt med FBK under hela säsongen.

CKa skrev:
Määk skrev:

Precis så, vi vinner samtidigt som Färjestad, Malmö och Skellefteå vinner = vi kommer tvåa och Växjö kommer sjua. Det kan ju även bli Skellefteå i kvarten vilken om möjligt vore ännu värre.

Det förutsätter ju att SAIK inte slår Rögle. Vilket oddsen pekar på att de kommer att göra. Rögle har knappt något att spela för.

Urken skrev:
Diktatorn skrev:

De flesta TV apparater klarar bara av 60 Hz (Alltså 60 bilder per sekund) utan interpolation.. vilket är när TVn sitter och gissar hur nästa ruta ska se ut.. vilket i sin tur får det att se ut som att man spolar bilden i 1,25 ggr hastighet. Vilket inte sker hos t.ex. Cmore som antagligen använder den standardiserade sändningsfrekvensen på 50 Hz (Alltså 50 rutor per sekund). Detta pga. att dels man sparar bandbredd (framförallt i 720/1080p) men även för att många TV apparater har en 60 Hz panel (spelar ingen roll att Elgiganten och andra butiker påstår att deras TV apparater går i "600 Hz").
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433

Inlägg av Norrlandstoken tor 14 mar 2019, 05:55

Svensson är grym men stolparna var bättre. Likaså plexiglaset, nätet och sargen bakom mål. Obligatorisk skotträning på samtliga under press.
Minimum 40 skott mot Fasth i kvällens match. En målvakt klarar normalt vart 10:e skott.

Norrlandstoken

Inlägg av Lasse Proppmätt tor 14 mar 2019, 06:27

Norrlandstoken skrev:Svensson är grym men stolparna var bättre. Likaså plexiglaset, nätet och sargen bakom mål. Obligatorisk skotträning på samtliga under press.
Minimum 40 skott mot Fasth i kvällens match. En målvakt klarar normalt vart 10:e skott.

Inget nytt under solen då det gäller LHF och skott.
Vem minns inte Frallans säsong då han sköt mest av alla backar (låg väl rätt högt upp bland alla utespelare om jag minns rätt?) men gjorde bara ett mål han träffade massor med benskydd på försvarande forwards som gick upp för att täcka skott (ibland innebar det ett baklängesmål också) och gick skottet igenom så träffa det magplattan på målisen eller så var det stolparna eller plexit, fångstnätet eller sargen som pucken träffade.

Sen blev han uttagen i Tre Kronor och öste in mål från backplatsen.

Lasse Proppmätt

Inlägg av Pajala tor 14 mar 2019, 07:29

Lasse Proppmätt skrev:
Norrlandstoken skrev:Svensson är grym men stolparna var bättre. Likaså plexiglaset, nätet och sargen bakom mål. Obligatorisk skotträning på samtliga under press.

Inget nytt under solen då det gäller LHF och skott.
Vem minns inte Frallans säsong då han sköt mest av alla backar (låg väl rätt högt upp bland alla utespelare om jag minns rätt?) men gjorde bara ett mål han träffade massor med benskydd på försvarande forwards som gick upp för att täcka skott (ibland innebar det ett baklängesmål också) och gick skottet igenom så träffa det magplattan på målisen eller så var det stolparna eller plexit, fångstnätet eller sargen som pucken träffade.

Sen blev han uttagen i Tre Kronor och öste in mål från backplatsen.

Öste in mål i Tre Kronor var väl att ta i eftersom han inte fick spela i den blågula dressen det året lol!
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18788

Inlägg av CKa tor 14 mar 2019, 08:40

Hankburger skrev:

Att jämföra Växjö från ifjol med årets FBK går inte. Det är ju som natt och dag när det kommer till trupp samtidigt som form. Växjö tog 116p förra säsongen i grundserien och hade inga problem alls i slutspelet. FBK har haft sina dippar men samtidigt är man inte så överdrivet bra som man vill få det till. Faktum är att Luleå spelat jämnt med FBK under hela säsongen.

CKa skrev:
Määk skrev:

Det förutsätter ju att SAIK inte slår Rögle. Vilket oddsen pekar på att de kommer att göra. Rögle har knappt något att spela för.

Urken skrev:
Diktatorn skrev:

De flesta TV apparater klarar bara av 60 Hz (Alltså 60 bilder per sekund) utan interpolation.. vilket är när TVn sitter och gissar hur nästa ruta ska se ut.. vilket i sin tur får det att se ut som att man spolar bilden i 1,25 ggr hastighet. Vilket inte sker hos t.ex. Cmore som antagligen använder den standardiserade sändningsfrekvensen på 50 Hz (Alltså 50 rutor per sekund). Detta pga. att dels man sparar bandbredd (framförallt i 720/1080p) men även för att många TV apparater har en 60 Hz panel (spelar ingen roll att Elgiganten och andra butiker påstår att deras TV apparater går i "600 Hz").

Har Rögle ingenting att spela för? Dom spelar bara för möjligheten att få 2 hemmamatcher istället för 1 i Play in. Med deras tränare så skulle jag nog tro att dom är bland de mest taggade lagen ikväll.

CKa

Inlägg av hokkzorz tor 14 mar 2019, 10:33

Problemet vi hade mot FBK i denna matchen var att vi inte klarade av att stoppa deras uppspel genom mittzonen till spelare i fart som våra stillastående backar på blå inte hann med på vilket resulterade i flertal frilägen eller farliga chanser för FBK som dom sedan utnyttjade skoningslöst. Sen hjälper det ju inte att Svensson i målet stod på huvudet i ett flertal tillfällen.

Men som sagt, det defensiva kan man fixa ganska enkelt i hur man positionerar ena backen, lite bättre djup på ena backen så har man löst detta problemet eller iaf stoppat rena frilägen, plus man är i princip alltid först på alla nedlägg djupt i zonen. Ganska enkelt att styra upp egenKligen.

Tyckte vi var inne och grisade ganska duktigt för att hugga på returer framför Svensson men idag studsade det rätt för dem alternativt att han reflexräddade. Shit happens.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av farre tor 14 mar 2019, 11:57

Problemet vi har är att vi fegspelat oss genom de sista 15 matcherna utan att tänka på att utveckla det egna spelet med puck och det offensiva spelet. Inte ens mot Tik eller Rögle ville vi föra spelet och försöka hitta ett vägvinnande offensivt spel utan bara kontringar och sarg ut. Visst det ger poäng i grundserien och chans till extrapoäng i OT i spel 3-3 eller straffläggning men i ett slutspel ska du faktiskt göra mål i spel 5-5 och med tanke på att vi snittar 2 mål per match (spel 5-5) de senaste 17 matcherna så ser det rätt tufft ut inför slutspelet offensivt.
All frenesi och kvicka omställningar, platsskiften och offensivt tänk är som bortblåst och vi spelar just nu ett stillastående spel likt de åren Fagervall hade ansvaret där man hela tiden spelade till stillastående forwards som bara dumpade ner och jagade på chans.
Det som har stört mig den senaste tiden är just att vi valt att spela på det här sättet trots att vi har material till att vara konstruktiva och bevisligen förmåga att föra matcher. Man fick ett par mål i häcken pga individuella misstag mot TIK, FBK och BIF och valde helt enkelt en annan väg. Jag hade föredragit att man valt att utveckla spelet från de matcherna istället för att gå tillbaka till gnethockeyn.
I seriespelet har det helt klart gett resultat även om vi fått slita enormt för varje poäng Återstår att se om det håller när allvaret börjar och man inte har några räddningsplankor i form av spel 3-3 eller straffar.
farre
farre

Antal inlägg : 2143

Inlägg av Urken tor 14 mar 2019, 12:33

Ser att någon redan anmärkt på denna aspekt, men känner att jag måste skriva det ändå:

satan så stillastående våra backar var. Färjestad kommer med fart längs sargerna, varvid våra stillastående backar blir rundade. Allt backarna gör är att peta lite med klubban, men då är situationen redan över och Färjestad är inne i vår zon.

Detta var något som framför allt skedde vid våran blålinje. Extremt frustrerande.

Ovanstående i kombination med alla de chanspassningar man slår i blindo, bakom rygg/backhand, ger Färjestad extremt mycket onödigt puckinnehav. Hade vi istället vårdat pucken och stoppat bara ett par uppåkningar, hade det sett helt annorlunda ut. Det håller inte att bara ställa upp i egen zon och vänta på motståndarens misstag - speciellt när man själv är den som står för misstagen.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157

http://luleahockey.se/

Inlägg av Jonken tor 14 mar 2019, 18:59

Fortfarande FÖR JÄVLA LESS över det här. Svårt att vara allt för entusiastisk över säsongen; när Luleå Hockey totalt sett gick back mot Färjestad i grundserien. Det enda som kan rädda upp detta (för mig); är om vi vinner SM-guld -eller slår ut Färjestad i slutspelet.....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 7062

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet