Luleå Hockey-supportrarnas egna blogg
3 posters
Sida 1 av 1
Luleå Hockey-supportrarnas egna blogg
Första inlägget: http://www.kuriren.nu/bloggar/supporterbloggen/supporterskap/?blog=9162075&entry=9163779
Sv: Luleå Hockey-supportrarnas egna blogg
Ett blogginlägg från ett lulefan:
Med anledning av den underbara snön som fallit de senaste dagarna så skulle jag önska att t.ex. våra dagstidningar kunde skriva lite om snöskottning och tillfälligt slopa träningstipsen som man ärligt talat är ganska trött på.
Snöskottning är ju också träning för den delen.
Hur skottar vi? Finns lokala skillnader? Hur förbereder vi oss? Kan alla skotta eller ska vissa avstå helt? Det är ju långt ifrån riskfritt, det förekommer dödsfall. Hur länge ska man hålla på? Vissa drar ju ut på det en hel dag (masochister), andra skottar i rekordfart och andra går ut och skottar tillsammans.
Det finns ju krutgummor och gubbar och andra i länet som skottat snö hela sina liv och som säkert skulle kunna berätta både intressanta och lärorika saker om hur man går tillväga.
Med anledning av den underbara snön som fallit de senaste dagarna så skulle jag önska att t.ex. våra dagstidningar kunde skriva lite om snöskottning och tillfälligt slopa träningstipsen som man ärligt talat är ganska trött på.
Snöskottning är ju också träning för den delen.
Hur skottar vi? Finns lokala skillnader? Hur förbereder vi oss? Kan alla skotta eller ska vissa avstå helt? Det är ju långt ifrån riskfritt, det förekommer dödsfall. Hur länge ska man hålla på? Vissa drar ju ut på det en hel dag (masochister), andra skottar i rekordfart och andra går ut och skottar tillsammans.
Det finns ju krutgummor och gubbar och andra i länet som skottat snö hela sina liv och som säkert skulle kunna berätta både intressanta och lärorika saker om hur man går tillväga.
Jokerman- Antal inlägg : 1984
Join date : 15-08-23
Sv: Luleå Hockey-supportrarnas egna blogg
”Ishockeyn gick före fotbollen på alla tänkbara plan: man införde tröjreklam 1959 (mot fotbollen 1972), man tillät utländska spelare i högsta serien på 60-talet (medan fotbollen gjorde det fullt ut 1979), man ledde hela den svenska idrottens arenautveckling.
(Lite av den allmänna dynamik och framåtanda som präglat ishockeyn framkommer i företagsekonomen Lars Östmans bok om Leksand, från byalagen till Leksands Stars (1996). En annan nordamerikansk sport, basketen, banade också väg för kommersialiseringen under 70- talet, fast detta skedde inte lika framgångsrikt som inom ishockeyn).
Ishockeyn var annars länge en ekonomisk krissport. Under 60-talet slukade den ofta fotbollssektionens pengar, varför nya grepp behövde tas för att finansiellt bära sporten. Man kunde inte förlita sig på sin publik i samma utsträckning som fotbollen slentrianmässigt ofta gjort. Man har heller inte kunnat leva på spelarförsäljningar utomlands, eftersom världsishockeyns hegemoniska NHL-organisation aldrig tillämpat det transfersystem som finns inom europeisk fotboll.
Ett år som 1992 var exempelvis spelarförsäljningar de allsvenska klubbarnas största inkomstkälla, de stod för drygt 38 % av intäkterna att jämföra med under 2 % för ishockeyns del. (Sen kom Bosman-1995-och det vände upp och ner på allt!)
Svensk ishockey tvingades tidigt bli mer affärstänkande och mindre bunden till amatörideal och folkrörelsetankar, ett förfarande som underlättades av sportens starkt kommersiella, nordamerikanska ursprung.
Utfallet blev att ishockeyn under 1970- och 80-talen arbetade sig förbi fotbollen och rentav kan sägas ha blivit landets nationalsport nummer ett - en position som fotbollen först återerövrade under 2000-talets början, för att måhända nyligen åter ha tappat den. Vid samma tid slog sponsringen igenom i Sverige och följaktligen blev hockeyfolket skickligare på att locka till sig dessa. Fotbollen låg inte i sponsringens framkant.
Det är frapperande hur lite som skrivs om fotbollen i Uno Grönkvists banbrytande bok om idrottssponsring, Sponsring, från 1985. Sålunda förvånar det inte att landets ishockeyklubbar runt 90-talets mitt som regel hade högre omsättning än Allsvenskans klubbar (frånsett IFK Göteborg som drog in storkovan via Champions League).
Ett år som 1990 var det ishockeyn som drog in två tredjedelar av AIK:s och Djurgårdens sponsorintäkter. Idag finns åtta ishockeyklubbar med bland de tio klubbar som har högst sponsorintäkter.
(Det skulle vara intressant att se siffrorna för speciellt AIK och DIF idag 2024!)
Fotbollens potential framkommer emellertid av att Malmö FF, med sin nya arena, ligger allra högst med 61 miljoner. Likafullt ligger Modo från lilla Örnsköldsvik (55 000 innevånare) före AIK och IFK Göteborg i sponsorligan!
År 2010 kan utvecklingen summeras med att hockeyhallarna nästan är fullsatta,medan fotbollsarenorna står långt mer än halvtomma. Det ser faktiskt ut som att ishockeyns elitserie, för första gången sedan 1992-93, kan få ett högre publiksnitt än Allsvenskan.”
Från ”Spela fotboll bondjävlar!” av Torbjörn Andersson från 2011. Tänk om fotbollen haft samma affärstänk som ishockeyn!!
(Lite av den allmänna dynamik och framåtanda som präglat ishockeyn framkommer i företagsekonomen Lars Östmans bok om Leksand, från byalagen till Leksands Stars (1996). En annan nordamerikansk sport, basketen, banade också väg för kommersialiseringen under 70- talet, fast detta skedde inte lika framgångsrikt som inom ishockeyn).
Ishockeyn var annars länge en ekonomisk krissport. Under 60-talet slukade den ofta fotbollssektionens pengar, varför nya grepp behövde tas för att finansiellt bära sporten. Man kunde inte förlita sig på sin publik i samma utsträckning som fotbollen slentrianmässigt ofta gjort. Man har heller inte kunnat leva på spelarförsäljningar utomlands, eftersom världsishockeyns hegemoniska NHL-organisation aldrig tillämpat det transfersystem som finns inom europeisk fotboll.
Ett år som 1992 var exempelvis spelarförsäljningar de allsvenska klubbarnas största inkomstkälla, de stod för drygt 38 % av intäkterna att jämföra med under 2 % för ishockeyns del. (Sen kom Bosman-1995-och det vände upp och ner på allt!)
Svensk ishockey tvingades tidigt bli mer affärstänkande och mindre bunden till amatörideal och folkrörelsetankar, ett förfarande som underlättades av sportens starkt kommersiella, nordamerikanska ursprung.
Utfallet blev att ishockeyn under 1970- och 80-talen arbetade sig förbi fotbollen och rentav kan sägas ha blivit landets nationalsport nummer ett - en position som fotbollen först återerövrade under 2000-talets början, för att måhända nyligen åter ha tappat den. Vid samma tid slog sponsringen igenom i Sverige och följaktligen blev hockeyfolket skickligare på att locka till sig dessa. Fotbollen låg inte i sponsringens framkant.
Det är frapperande hur lite som skrivs om fotbollen i Uno Grönkvists banbrytande bok om idrottssponsring, Sponsring, från 1985. Sålunda förvånar det inte att landets ishockeyklubbar runt 90-talets mitt som regel hade högre omsättning än Allsvenskans klubbar (frånsett IFK Göteborg som drog in storkovan via Champions League).
Ett år som 1990 var det ishockeyn som drog in två tredjedelar av AIK:s och Djurgårdens sponsorintäkter. Idag finns åtta ishockeyklubbar med bland de tio klubbar som har högst sponsorintäkter.
(Det skulle vara intressant att se siffrorna för speciellt AIK och DIF idag 2024!)
Fotbollens potential framkommer emellertid av att Malmö FF, med sin nya arena, ligger allra högst med 61 miljoner. Likafullt ligger Modo från lilla Örnsköldsvik (55 000 innevånare) före AIK och IFK Göteborg i sponsorligan!
År 2010 kan utvecklingen summeras med att hockeyhallarna nästan är fullsatta,medan fotbollsarenorna står långt mer än halvtomma. Det ser faktiskt ut som att ishockeyns elitserie, för första gången sedan 1992-93, kan få ett högre publiksnitt än Allsvenskan.”
Från ”Spela fotboll bondjävlar!” av Torbjörn Andersson från 2011. Tänk om fotbollen haft samma affärstänk som ishockeyn!!
Jokerman ll- Antal inlägg : 1466
Join date : 21-05-19
Liknande ämnen
» Luleå Hockey-app
» Luleå Hockey Medlem
» Luleå Hockey/MSSK 21/22
» Luleå Hockey - 29 år i elitserien
» Kommunikation med Luleå Hockey.
» Luleå Hockey Medlem
» Luleå Hockey/MSSK 21/22
» Luleå Hockey - 29 år i elitserien
» Kommunikation med Luleå Hockey.
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet