2017-09-05, Träningsmatch, Djurgården - Luleå

+19
Norrlandstoken
GLHF
Kagen
Dustin
Lillajag
Myrman
Rikky
ski3r
Old Brooklyn
icemask
Donowitz
Redbear
Mange
Urken
Pajala
NallePhu
hokkzorz
Anthrax
lhffan
23 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

2017-09-05, Träningsmatch, Djurgården - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2017-09-05, Träningsmatch, Djurgården - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken tis 05 sep 2017, 21:53

Gillar tempot och linjerna. Harju och Hedan vantrivs hårt.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500

Till överst på sidan Gå ner

2017-09-05, Träningsmatch, Djurgården - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2017-09-05, Träningsmatch, Djurgården - Luleå

Inlägg av Tigerman tis 05 sep 2017, 21:53

Såg inte matchen men jag kan ana mig till att forwardssidan såg ungefär lika bra ut som förväntat, d.v.s. mer kreativitet och speed än i fjol, i synnerhet det förstnämnda. Men hur var backarna? Någon som vågar sig på individuell kritik?

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Rikky tis 05 sep 2017, 22:05

Tigerman skrev:Såg inte matchen men jag kan ana mig till att forwardssidan såg ungefär lika bra ut som förväntat, d.v.s. mer kreativitet och speed än i fjol, i synnerhet det förstnämnda. Men hur var backarna? Någon som vågar sig på individuell kritik?
Tycker att Johnston såg bra ut framåt, mycket bättre än vad jag trodde (har väl läst för mycket här kanske Smile )
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944

Inlägg av Ferros ons 06 sep 2017, 01:14

Har precis kikat klart på matchen och jag måste säga att jag blev mycket imponerad av vårt spel. Första var sådär, men ändå bra försvarsspel. I andra hade vi både en och två växlar mer än Djurgården, även i tredje så var vi ganska klart bättre och hade inte Henrik Eriksson lyckats med sin fuling där han trippade Forsberg så att skansen fick en 3mot2:a där just Eriksson satte kvitteringspucken så är jag tämligen säker på att vi vunnit efter full tid.

Jag gillade även att de spelare som tidigare sett mediokra ut (Johnston, Sondell och Rydahl exempelvis) såg klart bättre ut idag. Johnston har fortfarande problem i defensiven men han skridskoåkning och teknik var stundtals riktigt bra, och Sondell såg grymt bra ut i framförallt PP, dock så var han ansvarig för det första baklängesmålet där han i princip vägrade ta kampen med DIF-spelaren innan det är försent.

Olausson känns grymt spännande, hans skridskoåkning var riktigt bra idag, vilket även resulterade i två frilägen. Samspelet med Sondell och Harju (nästan uteslutande bra beslut från hans sida idag, tycker han sett riktigt bra ut under Bulan hittills) i PP var stundtals lysande också, jag ber till hockeygudarna att herrarna kan spinna vidare på det här spelet till när SHL drar igång.

En annan som jag tycker visat mycket framfötter är  Emil Larsson, hoppas han klarar av att växa in i SHL-kostymen för då kan vi ha gjort ett riktigt kap där.

Avslutningsvis så var Einar och Isac grymma igen, Isac är verkligen stundtals dominant och Einars finess och speed är extremt imponerande.

Mer än så orkar jag inte skriva, klockan är för mycket. Men det här var en kul match att se - jag längtar redan till nästa! alien

Ferros

Antal inlägg : 2354

Inlägg av hokkzorz ons 06 sep 2017, 08:14

Pajala skrev:Luleå har klart styrt händelserna i andra, intressant vändning på matchen Very Happy

vem har hackat Pajalas konto?

hokkzorz

Antal inlägg : 1697

Inlägg av Lillajag ons 06 sep 2017, 09:28

Tigerman skrev:Såg inte matchen men jag kan ana mig till att forwardssidan såg ungefär lika bra ut som förväntat, d.v.s. mer kreativitet och speed än i fjol, i synnerhet det förstnämnda. Men hur var backarna? Någon som vågar sig på individuell kritik?

Generellt kan man nog säga att våran backbesättning ser något rörligare, puckskickligare och något bättre offensivt än ifjol. Å andra sidan har dom en del problem med det fysiska spelet och framförallt kampen framför eget mål, sammantaget något svagare defensivt.

Lillajag

Antal inlägg : 737

Inlägg av GLHF ons 06 sep 2017, 10:20

DIFs andra mål var ju också en bjudning. Engsund tar inte upp markering på sin kille och djurgårdaren får slå in egen retur. Ska tilläggas att hans skott var otroligt tamt och Lassi släpper returen rakt ut. Några individuella misstag som djurgårdarna lyckas utnyttja till max och en Lassi som inte blivit vän med skydden än.

Med matchen mot finnarna i bakhuvudet så var ändå gårdagens prestation riktigt imponerande. Som flera redan nämnt så börjar spelet klaffa. PPt ser så sjukt lovande ut. Det var länge sen vi hade två uppställningar med skills.

På pappret har vi en tunn backsida men tycker inte det märktes igår. De lyckades bara pressa oss i första perioden och sen hade de inget att komma med. Kanske såg fel men visst fick Janne ganska lite speltid?

Tror man kan dra slutsatsen att de lag som saknar speed kommer få problem med Luleå i vinter. Typ urboms puckout och sekvensen då en diffare tvingas ta livtag på Einar för att inte hamna på läktarn. Sen tycker jag vi lyckas stressa dem rätt bra i deras uppspelsfas. Många pass som hamnade på fel adress tack vare att de fick lite tid att ta beslut.

GLHF

Antal inlägg : 217

Inlägg av Lillajag ons 06 sep 2017, 10:39

icemask skrev:
bearjew skrev:Ni som ser matchen, ge gärna en kort analys av spelet vid periodpaus. Vore väldigt uppskattat!
Börjar se linjerna i spelet, när det funkar så ser det ut så här
Press på difs puckförare sen båga hem, ny spelare press båga hem, ungefär som rönken hockey men när de får fast puckförare flyttar man upp minst 2 man hård press, man går hårdare och rakt på i första pressläget innan man bågar hem
I egen zon sätter en spelare press nästa ger understöd, ut på avlastning, långt andra pass, kommer ibland i djupled, går hår vi kontringslägen, en back följer !
Det är grundspelet som kommer mer och mer, mycket hårt och intensivt jobb !

Bra hockeyöga där Icemask! Det är ju forecheck, backcheck och presspelet Bulan tryckt på hårdast än så länge och det börjar sitta hyfsat bitvis, nu gäller det att sätta det 60 minuter 3 gånger i veckan så kan detta bli bra. Och sen gör ju farten i backchecken att vi får mer fart i spelvändningarna. Offensivt tycker jag vi har mer skicklighet än ifjol både gällande passningsspel, puckbärande och skridskoskicklighet. Svagheten än så länge är att vi förlorar kampen framför eget mål alldeles för ofta, måste bli bättre på att låsa klubban eftersom vi inte riktigt har fysiken att hålla borta motståndarna från slottet så måste vi lära oss att låsa/lyfta klubban då det handlar mer om smartness och timing är råstyrka.

Lillajag

Antal inlägg : 737

Inlägg av Jonken ons 06 sep 2017, 11:47

Så jäkla SKÖNT och se matchen mot DIF efter matchen mot Kärpät! Skönt att personligen få landa ner hjärtfrekvensen lite grann.

Grymt bra analyser redan i tråden. Och som nämns: Nu gäller det bara att få våra unga backar att hantera områden framför egen målvakt lite effektivare. Det är ofta ett mentalt hinderför yngre spelare att våga gå in vrida julnäsor rutinerade motståndare i SHL. Men för att bli defensivt stabil i på nästa nivå; KRÄVS det också att man pissar in sitt revir hos motståndare. DET INGÅR i arbetsuppgifterna -att det skall göra ont att komma in där!

Och om man har ambitioner framöver att spelare på en högre nivå än i SHL: Är adderad tuffhet i princip LAG! Man måste kunna vara kapabel att förmedla -att man inte är en "push-over" därute. Detta innebär inte att leka Mike Tyson där ute. Däremot att ALLT som kommer mot mig -KOMMER jag att ta hårt. Och det finns inte i min bok att jama & backa ur om någon har ett problem med detta. DET HÄR ÄR MITT JOBB! Att bemästra OCH utstråla dessa saker till tränare och motståndare -brukar ofta innebära att man tenderar att ha istid när matcher står och väger.

Känner man kyckling tendenser: Häng en tung sandsäck i garaget -och lägg en glid matta under: Detta tenderar utveckla balans -i kombination med att både stångas/buffla -samt ge hyffsade tassar trots dålig fäste under fötterna.

Oavsett om man är en offensiv -eller defensiv spelare: Bör man besitta kunskaperna i att sätta stopp för motståndare framför den egna kassen. Alla små trix kommer med rutinen. Och utan respekt får man jobba betydligt hårdare varje kväll. Inte bara i SHL utan på alla nivåer inom hockey.

Med detta sagt:
Otroligt imponerad hur våra unga backar visat att de hanterar grundspelet i LHF!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 7057

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet