2017-01-28, SHL-omgång 39, Luleå - Växjö
+38
Davidoff
Donowitz
LHF96
Donten_
Sportsman
Norrlandstoken
Norlin
PM
NilsOskar
CKa
MickkeJ
Old Brooklyn
Mange
Hedanders
HarryHaffa
ski3r
Myrman
amarule
Lars158
Urken
LulefanGBG
NallePhu
GLHF
Anthrax
Ferros
Bamsefar
Rikky
stormvägen
Puckad
JuniorX
hokkzorz
Micke80
Pajala
Dustin
Tigerman
Jonken
Rönken
Admin
42 posters
Sida 6 av 6
Sida 6 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: 2017-01-28, SHL-omgång 39, Luleå - Växjö
Ja tackMange skrev:Nästa match vill jag se
Hedman / Falk / P.Emanuelsson
Sweatt / Lundeström / E.Emanuelsson
Harju / Legacé / Juntilla
Fabbe / Mouillierat / Foppa
Hillding
Lars158- Antal inlägg : 9805
+1Mange skrev:Nästa match vill jag se
Hedman / Falk / P.Emanuelsson
Sweatt / Lundeström / E.Emanuelsson
Harju / Legacé / Juntilla
Fabbe / Mouillierat / Foppa
Hillding
Puckad- Antal inlägg : 11372
Tar vi 2 poängare resten av matcherna så hamnar vi på 80p efter 52 omgångar. Det räcker till en säker 7'e plats
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
Bra:
- Två poäng mot seriens just nu kanske bästa lag.
- Vi klättrar en placering
- Hedman, bäste forward igen.
- Todd i offensiven. Och Janne i defensiven.
- Lassi med en stabil insats.
Dåligt:
- Återigen tappar vi en tvåmålsledning i tredje och slarvar bort en pinne.
- Flera backar som hade lätt för att spela fast sig, i synnerhet i tredje. Egentligen samtliga utom Janne. Och Mikkelsons uppspel hamnade precis överallt utom på klubbladen.
- Hilldings forecheck, ligger alltid minst 5 m från motståndaren.
- Mouillerats försvar på Emil Pettersson vid 3-2.
- Lagacé har åter 2-3 bra chanser men missar i vanlig ordning.
Tror vi kan slå fast nu att 6:eplatsen är definitivt borta. Omöjligt ta in 12 poäng på 14 matcher när det dessutom är två lag mellan och vi verkar helt oförmögna att ta 3p.
Å andra sidan är kvalet än mer osannolikt. Leksand ska ta in 14 p och en usel målskillnad på lika många matcher, samtidigt som vi har tre lag mellan. Det kommer inte att hända, även om vi bara tuggar 0-2p/match framöver.
I bästa fall kan vi passera FBK för hemmafördel i Play-In. I sämsta fall slutar vi i Ingenmansland.
- Två poäng mot seriens just nu kanske bästa lag.
- Vi klättrar en placering
- Hedman, bäste forward igen.
- Todd i offensiven. Och Janne i defensiven.
- Lassi med en stabil insats.
Dåligt:
- Återigen tappar vi en tvåmålsledning i tredje och slarvar bort en pinne.
- Flera backar som hade lätt för att spela fast sig, i synnerhet i tredje. Egentligen samtliga utom Janne. Och Mikkelsons uppspel hamnade precis överallt utom på klubbladen.
- Hilldings forecheck, ligger alltid minst 5 m från motståndaren.
- Mouillerats försvar på Emil Pettersson vid 3-2.
- Lagacé har åter 2-3 bra chanser men missar i vanlig ordning.
Tror vi kan slå fast nu att 6:eplatsen är definitivt borta. Omöjligt ta in 12 poäng på 14 matcher när det dessutom är två lag mellan och vi verkar helt oförmögna att ta 3p.
Å andra sidan är kvalet än mer osannolikt. Leksand ska ta in 14 p och en usel målskillnad på lika många matcher, samtidigt som vi har tre lag mellan. Det kommer inte att hända, även om vi bara tuggar 0-2p/match framöver.
I bästa fall kan vi passera FBK för hemmafördel i Play-In. I sämsta fall slutar vi i Ingenmansland.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Med lite distans så var ju detta ändå en positiv Hockeykväll. Vi klättrar förbi KHK i tabellen, som har en match mer spelad och har nu 2 poäng ner till DIF istället för 1!
Woohoo!
Woohoo!
Hedanders- Antal inlägg : 2093
Leder man med 3-1 inför 3:e så ska man bara stänga ned matchen och inget annat!
Problemet är vi bli "skitnödiga" då som nu Växjö kommer in som hungriga vilt djur och då faller vi tillbaka i defensiven, Svårt att ge en analys varför men tror att spelsystemet vi ska spela efter ger ingen trygghet i det defensiva jobbat då man ska försvara en ledning!
2p är bättre än ngt annat just nu men problemen kvarstår likförbannat!
Problemet är vi bli "skitnödiga" då som nu Växjö kommer in som hungriga vilt djur och då faller vi tillbaka i defensiven, Svårt att ge en analys varför men tror att spelsystemet vi ska spela efter ger ingen trygghet i det defensiva jobbat då man ska försvara en ledning!
NallePhu- Antal inlägg : 18671
NallePhu skrev:Leder man med 3-1 inför 3:e så ska man bara stänga ned matchen och inget annat!
Jag skulle säga att det sitter mer i skallarna efter flera raka torskar att det blir brunt i kallingarna när motståndarna börjar jaga. Visst, vårat "spela sig ur alla situationer"-försvarsspel är under all kritik, men lika förbannat måste folk klara av att slå en icing ibland när det är hönsgård. Sweatt (och han är inte ensam) missade vid två tillfällen klara lägen att lägga ut pucken ur zonen idag när vi var under press men lyckas slå pucken mitt på backen bägge gångerna, Det har fan inget med spelsystem att göra, det har med skit i skallen och trötthet att göra, man tar dåliga korkade beslut, det kan inget spelsystem i världen ändra på.
hokkzorz skrev:NallePhu skrev:Leder man med 3-1 inför 3:e så ska man bara stänga ned matchen och inget annat!
Jag skulle säga att det sitter mer i skallarna efter flera raka torskar att det blir brunt i kallingarna när motståndarna börjar jaga. Visst, vårat "spela sig ur alla situationer"-försvarsspel är under all kritik, men lika förbannat måste folk klara av att slå en icing ibland när det är hönsgård. Sweatt (och han är inte ensam) missade vid två tillfällen klara lägen att lägga ut pucken ur zonen idag när vi var under press men lyckas slå pucken mitt på backen bägge gångerna, Det har fan inget med spelsystem att göra, det har med skit i skallen och trötthet att göra, man tar dåliga korkade beslut, det kan inget spelsystem i världen ändra på.
Det är då coachen tar en TO för att klarlägga saker o ting.
Bamsefar- Antal inlägg : 12233
Problemet är lite att coachen inte får ut de direktiven eller så har han tappat omklädningsrummet!Bamsefar skrev:hokkzorz skrev:NallePhu skrev:Leder man med 3-1 inför 3:e så ska man bara stänga ned matchen och inget annat!
Bamsefar skrev:hokkzorz skrev:NallePhu skrev:Leder man med 3-1 inför 3:e så ska man bara stänga ned matchen och inget annat!
Situationerna jag nämde var i 1'a och 2'a perren. Det är ngt som vi gör konsekvent dåligt, tappade puckar i försvarszonen när vi har pucken under kontroll och kan lägga ut alternativt till Icing. Vi har bara en TO.
Urken skrev:Vi lägger ner skiten!
Så ja! Äntligen lite mer substans.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Rönken skrev:Urken skrev:Vi lägger ner skiten!
Så ja! Äntligen lite mer substans.
Men är du vaken?
Redbear- Antal inlägg : 6780
JA, vi spelar konsekvent dåligt i egen zon, konstant, är det så att alla spelare är imbecilla, eller behöver vi lägga om den taktiska dispositionen ? så jag ser det mer som en ledningsfråga.hokkzorz skrev:Bamsefar skrev:hokkzorz skrev:NallePhu skrev:Leder man med 3-1 inför 3:e så ska man bara stänga ned matchen och inget annat!
Situationerna jag nämde var i 1'a och 2'a perren. Det är ngt som vi gör konsekvent dåligt, tappade puckar i försvarszonen när vi har pucken under kontroll och kan lägga ut alternativt till Icing. Vi har bara en TO.
hokkzorz skrev:Bamsefar skrev:hokkzorz skrev:NallePhu skrev:Leder man med 3-1 inför 3:e så ska man bara stänga ned matchen och inget annat!
En TO är en TO, nyttja den. Skulle spelarna vara trötta kan man köra målvaktsbyte a la Lener eller begära mätning av en lakersklubba eller benskydden på Andrèn
stormvägen- Antal inlägg : 3073
Vi hade tydligen finbesök idag oxo, vart väl i samband med j-20 matchen.
https://www.facebook.com/LuleaHockey/videos/10154036511180793/
https://www.facebook.com/LuleaHockey/videos/10154036511180793/
Så jag saknar dem. Även om de ibland drog på sig korkade utvisningar så gav de alltid sitt allt. Det är kärlek det.
Bamsefar skrev:JA, vi spelar konsekvent dåligt i egen zon, konstant, är det så att alla spelare är imbecilla, eller behöver vi lägga om den taktiska dispositionen ? så jag ser det mer som en ledningsfråga.Hokkzorz skrev:
Ni kan ju inte på allvar tro att skuggan har sagt åt spelarna att när ni har chansen att lägga ut i mittzonen eller till icing när vi har varit under lång press, lägg pucken mitt i famnen på backen på blålinjen?
JA, spelsystemet med att vårda puck i egen zon i absurdum suger, det får Skuggan (och övriga tränare) ta på sig, men att spelarna inte klarar av att slå sarg ut eller lobba ut i mittzonen (när man är helt ostressad och med pucken under kontroll) eller slå en passning på bladet till medspelaren så tror jag inte det har ngt med spelsystemet att göra. Vi slarvar som fan med passningsspelet
hokkzorz skrev:Bamsefar skrev:JA, vi spelar konsekvent dåligt i egen zon, konstant, är det så att alla spelare är imbecilla, eller behöver vi lägga om den taktiska dispositionen ? så jag ser det mer som en ledningsfråga.Hokkzorz skrev:
Ni kan ju inte på allvar tro att skuggan har sagt åt spelarna att när ni har chansen att lägga ut i mittzonen eller till icing när vi har varit under lång press, lägg pucken mitt i famnen på backen på blålinjen?
JA, spelsystemet med att vårda puck i egen zon i absurdum suger, det får Skuggan (och övriga tränare) ta på sig, men att spelarna inte klarar av att slå sarg ut eller lobba ut i mittzonen (när man är helt ostressad och med pucken under kontroll) eller slå en passning på bladet till medspelaren så tror jag inte det har ngt med spelsystemet att göra. Vi slarvar som fan med passningsspelet
Jag tror att man så ini bänken präntat in att pucken skall småspelas ut till varje pris att man skapat en osäkerhet hos spelarna vilket avspeglar sig i vilken tveksamhet man visar i varje stressituation i egen zon, man är helt enkelt osäker i sitt agerande o rädd ör att det skall bli fel, det är oftast då misstagen kommer. När man inte skapar frihet under ansvar.
Det är en ledningsfråga.
hokkzorz skrev:Bamsefar skrev:JA, vi spelar konsekvent dåligt i egen zon, konstant, är det så att alla spelare är imbecilla, eller behöver vi lägga om den taktiska dispositionen ? så jag ser det mer som en ledningsfråga.Hokkzorz skrev:
Ja vi slarvar som som fan, se då till att spelarna blir om något mer harmoniska, även om dom inte fixar spelsystemet. Jobbar Plate fortfarande? Skuggan får väl se sig om efter hjälp, kan vara hans uppgift.
Varken den förlorade poängen igår eller förlusten mot Örebro ser med mina ögon ut att vara beroende på spelsystemet. Mot Örebro dominerade vi stundtals och borde vunnit ifall spelarna utnyttjat chanserna som man kan förvänta sig av dem. Mot Växjö spelar vi helt ok förutom i tredje då vi fegar ur. Många av pucktappen i egen zon var dessutom misslyckade försök till rensningar, inte misslyckade försök till att spela oss ur zonen. Som jag ser det var det som hände i tredje igår en solklar effekt av dåligt självförtroende. Gruppsykologi mer än taktik.
Med det sagt så anser jag inte att Skuggan är rätt man för Luleå. Bäst att få det sagt innan anklagelserna om att vara frozzare och uppmaningarna om att "öppna ögonen" och "vakna" börjar hagla.
Med det sagt så anser jag inte att Skuggan är rätt man för Luleå. Bäst att få det sagt innan anklagelserna om att vara frozzare och uppmaningarna om att "öppna ögonen" och "vakna" börjar hagla.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Jag måste ändå säga att två poäng mot Växjö känns riktigt bra. Tror att denna match kan vara en trendbrytare då vi fått lite självförtroende. Skuggan kommer att vara kvar i båset säsongen ut, finns ingen anledning att ödsla mer energi på det nu.
Lyckas vi få en ordentligt formtopp nu på slutet så kan ett eventuellt slutspel bli riktigt intressant.
Lyckas vi få en ordentligt formtopp nu på slutet så kan ett eventuellt slutspel bli riktigt intressant.
ski3r- Antal inlägg : 1992
Kollat matchen i repris och well Växjö gör inte sin bästa match för säsongen då har Luleå chansen att mäta sig mot laget, Känns att glappet upp till toppen har vuxit rejält medans mot botten har det tagit in för Luleå....
16p ner till kvalserien man kan säga förlust 5omg samt dem där nere börjar ta 3p så är gapet igen, Tror lite att likväl vi kommer missa play in och om inte lär Malmö käka upp oss i bästa av 3 är känslan!
16p ner till kvalserien man kan säga förlust 5omg samt dem där nere börjar ta 3p så är gapet igen, Tror lite att likväl vi kommer missa play in och om inte lär Malmö käka upp oss i bästa av 3 är känslan!
Tror inte heller att Luleå gjorde sin bästa match för säsongen !!!!!!!!!!!!!!!!NallePhu skrev:Kollat matchen i repris och well Växjö gör inte sin bästa match för säsongen då har Luleå chansen att mäta sig mot laget, Känns att glappet upp till toppen har vuxit rejält medans mot botten har det tagit in för Luleå....
Mif blir en mumsbit i play-in sen tar vi växjö och de andra av bara farten och guldet guldet bärgas och sen kommer negativiteten att flöda på forumet, att det minsan inte kommer att räcka till ett ett andra guld i rad vi har för vi gjorde en dålig grundserie, för skadade backar, klen benstomme på vissa forward, bulan är fel man och Rönken leker med grannfruar !
Sveriges sämsta klubb, kan inte göra någonting rätt !!!!!!!!!!!!
icemask- Antal inlägg : 4174
Jag saknar inte passningarna tvärs över isen till en stillastående på blå.
Vi har inte åkt på många mål på kontringar när de bryter våra uppspel.
När backar släpper pucken till forward som vänder in egen zon så är det oftast till forward i fart.
Det finns mycket från förra säsongen som jag inte saknar.
Men det är ingen bedömningssport.
Så förr eller senare behöver vi få utdelning på de saker vi gör bättre.
Eller också är de inte bättre, bara snyggare.
Vi har inte åkt på många mål på kontringar när de bryter våra uppspel.
När backar släpper pucken till forward som vänder in egen zon så är det oftast till forward i fart.
Det finns mycket från förra säsongen som jag inte saknar.
Men det är ingen bedömningssport.
Så förr eller senare behöver vi få utdelning på de saker vi gör bättre.
Eller också är de inte bättre, bara snyggare.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Old Brooklyn skrev:Varken den förlorade poängen igår eller förlusten mot Örebro ser med mina ögon ut att vara beroende på spelsystemet. Mot Örebro dominerade vi stundtals och borde vunnit ifall spelarna utnyttjat chanserna som man kan förvänta sig av dem. Mot Växjö spelar vi helt ok förutom i tredje då vi fegar ur. Många av pucktappen i egen zon var dessutom misslyckade försök till rensningar, inte misslyckade försök till att spela oss ur zonen. Som jag ser det var det som hände i tredje igår en solklar effekt av dåligt självförtroende. Gruppsykologi mer än taktik.
Jag har precis samma analys av de två matcherna.
NallePhu skrev:Kollat matchen i repris och well Växjö gör inte sin bästa match för säsongen då har Luleå chansen att mäta sig mot laget, Känns att glappet upp till toppen har vuxit rejält medans mot botten har det tagit in för Luleå....
Alltid när lag förlorar mot luleå så gör dom inte sin bästa match. Vilken grym egenskap att ha som lag för luleå
NallePhu skrev:Kollat matchen i repris och well Växjö gör inte sin bästa match för säsongen då har Luleå chansen att mäta sig mot laget, Känns att glappet upp till toppen har vuxit rejält medans mot botten har det tagit in för Luleå....
Slutspelslagen förbereder sig för slutspel. Vårt slutspel har redan börjat. Växjö är väl tränar väl ner sig nu, något vi missar
Det säger väl sig självt att Växjö kanske inte var på topp, hur ofta går topplagen på max i slutet på serien? Dessutom fick vi bra hjälp av domarna. Men när matchen var slut så hade vi två poäng, det ska man vara nöjd med mot Växjö, även om vi själva hade varit ett topplag. Hur vi får poängen är egentligen oväsentligt i det här skedet, det viktigaste är att de ramlar in. Motståndarna kan lämna WO i varje match och jag hade ändå tacksamt tagit emot poängen.
Jag funderade på det här med självförtroendeboost efter matchen. Ja, det kan man få om man tänker på omständigheterna innan matchen. Samtidigt tappar vi 3-1 till 3-3 i slutet på tredje perioden, sånt ger garanterat sämre självförtroende - inte bättre. Det gäller nu för tränarna att peka på, och lyfta fram, det positiva, att vi vann mot seriens bästa lag och att vi pajade deras historiska vinstsvit. Tankarna får inte fastna på att vi tappade ännu en tvåmålsledning i tredje perioden, slarvade bort ytterligare poäng och att vi har stora problem att knyta ihop säcken. Den här matchen kan ses som mycket positiv, framförallt resultatet av den, men den kan också ses som mycket negativ, när det kommer till självförtroendet, det gäller för de ansvariga att sköta det på rätt sätt nu, även om det också kan bero på personligheterna hos spelarna.
Att vi igår rasade ihop i tredje har, såklart, mestadels att göra med vilket läge laget befinner sig i, samt att de flesta spelarna antagligen lider av grymt dåligt självförtroende. Jag tänker inte skylla det på tränarna, de hade nog kunnat göra lite vad som helst och det hade ändå slutat likadant.
Jag funderade på det här med självförtroendeboost efter matchen. Ja, det kan man få om man tänker på omständigheterna innan matchen. Samtidigt tappar vi 3-1 till 3-3 i slutet på tredje perioden, sånt ger garanterat sämre självförtroende - inte bättre. Det gäller nu för tränarna att peka på, och lyfta fram, det positiva, att vi vann mot seriens bästa lag och att vi pajade deras historiska vinstsvit. Tankarna får inte fastna på att vi tappade ännu en tvåmålsledning i tredje perioden, slarvade bort ytterligare poäng och att vi har stora problem att knyta ihop säcken. Den här matchen kan ses som mycket positiv, framförallt resultatet av den, men den kan också ses som mycket negativ, när det kommer till självförtroendet, det gäller för de ansvariga att sköta det på rätt sätt nu, även om det också kan bero på personligheterna hos spelarna.
Att vi igår rasade ihop i tredje har, såklart, mestadels att göra med vilket läge laget befinner sig i, samt att de flesta spelarna antagligen lider av grymt dåligt självförtroende. Jag tänker inte skylla det på tränarna, de hade nog kunnat göra lite vad som helst och det hade ändå slutat likadant.
Ferros- Antal inlägg : 2354
Det fanns en tid under Rönken och Bulan när Luleå bara stängde matcher. De kunde spela hem en uddamålsseger sista tio på ett sätt som nog äcklade till och med Timo Lahtinen.
Jag är helt säker på att det har med tryggheten i spelsystemet att göra. Tydliga roller. Noga intränade. Varje spelare anpassad för just sin roll.
Jag vet också att luften helt gick ur Rönkens och Bulans bygge sista halvan av sista säsongen och jag förstår att det är mycket psykologi som spelar in när man väl har börjat tappa ledningar och säkra poäng.
Men systemet som ska hjälpa Luleå i det här läget finns inte och har inte funnits på hela säsongen och inte de senaste heller. Att kalla Fagervalls sarg ut, dumpa i hörnen-hockey för system vägrar jag.
Jag är helt säker på att det har med tryggheten i spelsystemet att göra. Tydliga roller. Noga intränade. Varje spelare anpassad för just sin roll.
Jag vet också att luften helt gick ur Rönkens och Bulans bygge sista halvan av sista säsongen och jag förstår att det är mycket psykologi som spelar in när man väl har börjat tappa ledningar och säkra poäng.
Men systemet som ska hjälpa Luleå i det här läget finns inte och har inte funnits på hela säsongen och inte de senaste heller. Att kalla Fagervalls sarg ut, dumpa i hörnen-hockey för system vägrar jag.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 940
Sam Hallam tyckte första och sista perioden var några av de bästa de spelat på hela säsongen. I andra hade de domarna mot sig och förlorade initiativet och flytet samtididgt som Luleå spelade riktigt bra, framförallt högt upp i banan. I egen zon var vi fortfarande alldeles för passiva när det kom till försvarsspel. I tredje sket vi ner oss.NallePhu skrev:Kollat matchen i repris och well Växjö gör inte sin bästa match för säsongen då har Luleå chansen att mäta sig mot laget, Känns att glappet upp till toppen har vuxit rejält medans mot botten har det tagit in för Luleå....
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Old Brooklyn skrev:Sam Hallam tyckte första och sista perioden var några av de bästa de spelat på hela säsongen. I andra hade de domarna mot sig och förlorade initiativet och flytet samtididgt som Luleå spelade riktigt bra, framförallt högt upp i banan. I egen zon var vi fortfarande alldeles för passiva när det kom till försvarsspel. I tredje sket vi ner oss.NallePhu skrev:Kollat matchen i repris och well Växjö gör inte sin bästa match för säsongen då har Luleå chansen att mäta sig mot laget, Känns att glappet upp till toppen har vuxit rejält medans mot botten har det tagit in för Luleå....
Jag håller med Mr. Hallam. Växjö såg ruggigt bra ut i både första men speciellt i sista perioden. Vi neutraliserade dem bra men tyvärr inte tillräckligt bra. Lassinanti stod för ett par ruggiga räddningar i sistaperioden som annars kunde inneburit 0p för oss.
Norlin- Antal inlägg : 4518
Sida 6 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» 2017-10-21, SHL-match 12, Luleå - Växjö
» 2017-01-21, SHL-omgång 46, Växjö - Luleå
» 2017-11-30, SHL-match 23, Växjö - Luleå
» 2018-01-18, SHL-match 37, Växjö - Luleå
» 2014-02-08, SHL-omgång 49, Luleå - Växjö
» 2017-01-21, SHL-omgång 46, Växjö - Luleå
» 2017-11-30, SHL-match 23, Växjö - Luleå
» 2018-01-18, SHL-match 37, Växjö - Luleå
» 2014-02-08, SHL-omgång 49, Luleå - Växjö