Isac Lundeström
+79
Jojjan
Pontaking
Flippass
LetsGoLuleå
Dentos
Jokerman ll
Lukrarn
Wolfhunter
LHF96
MrScout
keevvs
zamboni
Högljudd
ezz
Sir Prozac
delpiero
RSD555
farre
Lars158
Kapten Haddock
Lehto
M
wilmus2007
Norrlandstoken
LubosC
GustenA
NilsOskar
Lajon
Diktatorn
Hostak straffar
tibet
amarule
hokkzorz
Kagen
Kraftkung
Micke80
Myrman
Jonken
Puckad
Sportchefen #2
Mange
Dilox
PM
Blinders
Lillajag
MrA
rasbiologen
Jonsey
Hankburger
Donten_
Redbear
Donowitz
kokostrollet
CKa
pingu
Ferros
Dustin
Slapshot
stormvägen
KaptenBlodskelett
Lulefan
nummer 17
Sundance Kid
Tigerman
Old Brooklyn
Tony Moore
NallePhu
Patrik82
Lasse Proppmätt
icemask
Qirren
Jokerman
ski3r
Bamsefar
LulefanGBG
Pajala
Urken
Snikne Ville
83 posters
Sida 9 av 15
Sida 9 av 15 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 15
Sv: Isac Lundeström
Kan ducks skicka Lundeström till Frölunda om dom vill?
GustenA- Antal inlägg : 3114
GustenA skrev:Kan ducks skicka Lundeström till Frölunda om dom vill?
Tror faktiskt det, de är inte bundna av något med Luleå i alla fall
Bamsefar- Antal inlägg : 12243
FEL iom han Anaheim har satt hans rookie avtal i effekt så kan dem INTE sända Lundeström till Luleå hur än mycket ni önskar och tror på det, Enda dem kan sända han till är AHL iom avtalet är reglerat så att NHL klubben väljer placera dem i AHL så dag att få iin det en gång för alla nu glöm Lundeström!Määk skrev:Ferros skrev:icemask skrev:Ja regeln stämmer men läs noga vad som står, de ligor de kan skicka honom till är AHL eller juniorligan INTE till LHFFerros skrev:icemask skrev:Om han ska lånas ut till luleå så måste hans nuvarande kontrakt rivas och ett nytt upprättas med luleå, men innan dess så måste han sättas upp på waivers så andra klubbar i NHL kan ge honom ett erbjudande och det tror jag inte att Ducks vill chansa med !Puckad skrev:Jag tänker lite samma, fram till igår stipulerade kontraktet att han skulle tillbaka, nu är det upp till Ankornas välvilja att utveckla Isac på bästa sätt.Dilox skrev:Jag tror också att det fortfarande finns en chans att han kommer hem - dock liten sådan. Om något av Anaheim, agenten eller Lundeström själv hellre vill spela i SHL och Luleå för att utvecklas istället för NHL - tror jag inte det är helt omöjligt att få till det.
Dock är det ju ett halmstrå man försöker greppa här.
Från och med i natt blev han NHLs ägodel och det innebär att han INTE kommer tillbaka !
Nej, detta stämmer inte alls. Det som händer efter den 10:e matchen är att man bränner ett år på ELC. Isac var redan Ducks (eller NHLs, som du benämner det) "ägodel" innan han spelat 10 matcher, så att han spelat den senaste matchen förändrar inget i avseendet om vem som "äger" honom. Ducks kan fortfarande skicka honom till SHL om de vill, men sannolikheten att det sker har minskat drastiskt i och med att man bränt ett år på Isacs ELC.
Från NHLs egna sida: "A player on an entry-level contract can skate in nine games before teams must decide whether to send him to the American Hockey League or junior hockey and delay the start of their contract to the following season. Teams still can send a player down after his 10th game, but it would use up the first season of his contract regardless of how many more NHL games he played."
En utespelare som signat sin ELC vid 18 års ålder måste ha spelat minst 160 matcher/varit under kontrakt i 5 säsonger (beroende på vad som inträffar först) innan han måste gå genom waivers, dock finns vissa undantag men dessa är ej applicerbara i Isacs fall. Så att Isac måste gå genom waivers nu är ett direkt felaktigt påstående. Detta står mycket tydligt i NHLs CBA (13.4).
Nej, det fungerar ungefär likadant för europeiska ligor som det gör för kanadensiska juniorligor i det fallet. NHL-lagen kan skicka tillbaka spelare men sedan inte återkalla denna till NHL hursomhelst, eller inte alls i många fall.
Det är därför Peter Wallén, Isacs agent, säger att Isac blir kvar i Ducks "tillsvidare" och inte permanent.
Så har jag förstått det också. Vill Ducks skicka han till SHL i Januari exempelvis så kan de göra det utan att han passerar waivers. Det är nog däremot inger vi ska räkna med. Hoppas han får möjligheten att spela JVM för sin egen skull. Men har han en fast plats i Ducks brukar det kunna vara svårt att komma lös.
Sedan är Martin Nilsson hans agent och inte Peter Wallén men båda arbetar på Agency så att säga!
NallePhu- Antal inlägg : 18683
Bamsefar skrev:GustenA skrev:Kan ducks skicka Lundeström till Frölunda om dom vill?
Tror faktiskt det, de är inte bundna av något med Luleå i alla fall
Det hade ju varit mardröm deluxe
NallePhu skrev:FEL iom han Anaheim har satt hans rookie avtal i effekt så kan dem INTE sända Lundeström till Luleå hur än mycket ni önskar och tror på det, Enda dem kan sända han till är AHL iom avtalet är reglerat så att NHL klubben väljer placera dem i AHL så dag att få iin det en gång för alla nu glöm Lundeström!Määk skrev:Ferros skrev:icemask skrev:Ja regeln stämmer men läs noga vad som står, de ligor de kan skicka honom till är AHL eller juniorligan INTE till LHFFerros skrev:icemask skrev:Om han ska lånas ut till luleå så måste hans nuvarande kontrakt rivas och ett nytt upprättas med luleå, men innan dess så måste han sättas upp på waivers så andra klubbar i NHL kan ge honom ett erbjudande och det tror jag inte att Ducks vill chansa med !Puckad skrev:
Jag tänker lite samma, fram till igår stipulerade kontraktet att han skulle tillbaka, nu är det upp till Ankornas välvilja att utveckla Isac på bästa sätt.
Från och med i natt blev han NHLs ägodel och det innebär att han INTE kommer tillbaka !
Nej, detta stämmer inte alls. Det som händer efter den 10:e matchen är att man bränner ett år på ELC. Isac var redan Ducks (eller NHLs, som du benämner det) "ägodel" innan han spelat 10 matcher, så att han spelat den senaste matchen förändrar inget i avseendet om vem som "äger" honom. Ducks kan fortfarande skicka honom till SHL om de vill, men sannolikheten att det sker har minskat drastiskt i och med att man bränt ett år på Isacs ELC.
Från NHLs egna sida: "A player on an entry-level contract can skate in nine games before teams must decide whether to send him to the American Hockey League or junior hockey and delay the start of their contract to the following season. Teams still can send a player down after his 10th game, but it would use up the first season of his contract regardless of how many more NHL games he played."
En utespelare som signat sin ELC vid 18 års ålder måste ha spelat minst 160 matcher/varit under kontrakt i 5 säsonger (beroende på vad som inträffar först) innan han måste gå genom waivers, dock finns vissa undantag men dessa är ej applicerbara i Isacs fall. Så att Isac måste gå genom waivers nu är ett direkt felaktigt påstående. Detta står mycket tydligt i NHLs CBA (13.4).
Nej, det fungerar ungefär likadant för europeiska ligor som det gör för kanadensiska juniorligor i det fallet. NHL-lagen kan skicka tillbaka spelare men sedan inte återkalla denna till NHL hursomhelst, eller inte alls i många fall.
Det är därför Peter Wallén, Isacs agent, säger att Isac blir kvar i Ducks "tillsvidare" och inte permanent.
Så har jag förstått det också. Vill Ducks skicka han till SHL i Januari exempelvis så kan de göra det utan att han passerar waivers. Det är nog däremot inger vi ska räkna med. Hoppas han får möjligheten att spela JVM för sin egen skull. Men har han en fast plats i Ducks brukar det kunna vara svårt att komma lös.
Sedan är Martin Nilsson hans agent och inte Peter Wallén men båda arbetar på Agency så att säga!
Njaa inte helt rätt, dom kan låna ut honom till SHL.
CKa- Antal inlägg : 1359
Om han spelar under tio matcher blir hans kontrakt automatiskt förlängt med ett år, bekräftar Engman.
Alltså. Spelar han inte mer än nio matcher förlängs kontraktet till 2022.
– Men det är bara en teknikalitet i hans NHL-kontrakt. De kan ju behålla honom i tolv matcher om de vill – men så brukar NHL-klubbarna inte göra, säger Engman.
Det gör NHL-klubbarna för att slippa bränna ett år på rookieavtalet.
Alltså. Spelar han inte mer än nio matcher förlängs kontraktet till 2022.
– Men det är bara en teknikalitet i hans NHL-kontrakt. De kan ju behålla honom i tolv matcher om de vill – men så brukar NHL-klubbarna inte göra, säger Engman.
Det gör NHL-klubbarna för att slippa bränna ett år på rookieavtalet.
Lundeström har dessutom en Europaklausul som gör att han måste bli erbjuden att återvända till Europa innan han eventuellt blir nedskickad till AHL.
– Som det låter på hans agent så är vi förstavalet om han inte spelar i NHL.
Fakta hämmar den fria debatten!CKa skrev:Lundeström har dessutom en Europaklausul som gör att han måste bli erbjuden att återvända till Europa innan han eventuellt blir nedskickad till AHL.
Puckad- Antal inlägg : 11374
Kan ni presentera fakta på det ni skriver om europa klausul mm mm
När ni kan visa kontrakt, regelverk mm då ska jag tro på er, visa belägg för era fria fantasier, leta gärna men ni kommer att bli besvikna !
När ni kan visa kontrakt, regelverk mm då ska jag tro på er, visa belägg för era fria fantasier, leta gärna men ni kommer att bli besvikna !
icemask- Antal inlägg : 4174
icemask skrev:Kan ni presentera fakta på det ni skriver om europa klausul mm mm
Det där är alltså taget från kurirens artikel med Engman, men ring gärna honom om du vill argumentera.
icemask skrev:Kan ni presentera fakta på det ni skriver om europa klausul mm mm
Läs NHLs CBA, samt det som agenten har sagt. Det är rätt bra källor. Tråkig nivå att kalla sånt för "fria fantasier".
Du får gärna presentera dina egna källor.
Ferros- Antal inlägg : 2354
Måste jag ta det one more TIME!
Upp till 9 matcher då skulle Anaheim ta ett beslut ang Lundeström dem gjorde det och då valde dem att börja hans rookie avtal, Därmed så brann chansen inne att sända han till Luleå ånyo för att få spela resten av säsongen 18/19 med Luleå för sedan efter ett slutspel återvända till NHL spel!
Så FORT Anahiem valde sätta avtalet i effekt så kan INTE dem överhuvudtaget sända Lundeström till Luleå dags att mina herrar här på forumet börjar fatta det hela nu, Skulle dem göra det så blir kostnaden åt helsike för stor än att sända han till San Diego & AHL så fungerar avtalen mellan NHL - SHL och det är fakta!
Upp till 9 matcher då skulle Anaheim ta ett beslut ang Lundeström dem gjorde det och då valde dem att börja hans rookie avtal, Därmed så brann chansen inne att sända han till Luleå ånyo för att få spela resten av säsongen 18/19 med Luleå för sedan efter ett slutspel återvända till NHL spel!
Så FORT Anahiem valde sätta avtalet i effekt så kan INTE dem överhuvudtaget sända Lundeström till Luleå dags att mina herrar här på forumet börjar fatta det hela nu, Skulle dem göra det så blir kostnaden åt helsike för stor än att sända han till San Diego & AHL så fungerar avtalen mellan NHL - SHL och det är fakta!
upp till 9 matcher behövde han INGET avtal Lunde men direkt då han spelade game 10 small hans avtal i effekt med Anaheim och där efter sitter han låst enda han kan sändas till är AHL och inte SHL!Ferros skrev:icemask skrev:Kan ni presentera fakta på det ni skriver om europa klausul mm mm
Läs NHLs CBA, samt det som agenten har sagt. Det är rätt bra källor. Tråkig nivå att kalla sånt för "fria fantasier".
NallePhu skrev:upp till 9 matcher behövde han INGET avtal Lunde men direkt då han spelade game 10 small hans avtal i effekt med Anaheim och där efter sitter han låst enda han kan sändas till är AHL och inte SHL!Ferros skrev:icemask skrev:Kan ni presentera fakta på det ni skriver om europa klausul mm mm
Nej, det är inte så det fungerar. Lundeström hade redan ett avtal med Ducks innan han spelade den 10:e matchen. Enda skillnaden är att vid den 10:e matchen så räknas kontraktsåret på hans ELC. Det krävs ett kontrakt för att han ska få spela för Ducks, det är inget som helt plötsligt skrivs på för att han har spelat ett visst antal matcher.
Ferros- Antal inlägg : 2354
NallePhu skrev:upp till 9 matcher behövde han INGET avtal Lunde men direkt då han spelade game 10 small hans avtal i effekt med Anaheim och där efter sitter han låst enda han kan sändas till är AHL och inte SHL!Ferros skrev:icemask skrev:Kan ni presentera fakta på det ni skriver om europa klausul mm mm
Fast det där är inte riktigt korrekt Nalle, han kan åka till SHL. Sen om det är troligt är en helt annan sak.
Som jag ser det så finns det en sida som hänvisar till sportchefers och agenters uttalanden för att underbygga sina argument, och sen har vi de som i princip bara säger "häll käften, du har fel, är du dum i huvudet". Är väl lite upp till var och en att välja vem man vill lyssna på.NallePhu skrev:Måste jag ta det one more TIME!
Sen underlättar det kanske ifall du skrev klart och tydligt. Vad menar du? "Kan de inte överhuvudtaget" eller kommer det bli för dyrt för dem ifall de väljer den vägen? (Se min fetning)
Om nu du och icemask vet så jävla mycket mer än andra så vore det ju trevligt ifall ni kunde hänvisa till något och inte bara skrika som argaste barnet i sandlådan. Själv är jag inte tillräckligt insatt för att säga något om hur det ligger till, och som någon som vill veta mer så lyssnar jag gärna på båda sidor - men när ena sidan framstår som förbannat otrevlig blir det svårare att ta till sig vad den faktiskt säger.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Isac kan fortfarande komma tillbaka och kostnaden för detta är i så fall inget problem.
RSD555- Antal inlägg : 725
Exakt så är det.RSD555 skrev:Isac kan fortfarande komma tillbaka och kostnaden för detta är i så fall inget problem.
Däremot är det förstås inte så sannolikt att det kommer att inträffa så hela debatten känns rätt onödig, speciellt med tanke på tonläget. I och med att de nu bränner första året på hans kontrakt kommer de med största sannolikhet att vilja ha honom tillgänglig för spel i NHL även om han skulle bli nedskickad. Och då är det förstås bra mycket mer praktiskt att ha honom i San Diego än i Luleå. Och i Isacs kläder hade jag även gjort det valet själv i och med att man vet att man bara är en skadad spelare bort från att bli uppkallad igen.
OK, man behöver ju inte ge upp hoppet alldeles men skulle det inträffa är det en ren bonus och inget man behöver ödsla mycket energi på att fundera över.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Enligt Isac själv är inte spel i LHF otänkbart, först NHL ev AHL till JVM, därefter kan det bli LHF.. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7077841
CKa skrev:NallePhu skrev:upp till 9 matcher behövde han INGET avtal Lunde men direkt då han spelade game 10 small hans avtal i effekt med Anaheim och där efter sitter han låst enda han kan sändas till är AHL och inte SHL!Ferros skrev:icemask skrev:Kan ni presentera fakta på det ni skriver om europa klausul mm mm
Fast det där är inte riktigt korrekt Nalle, han kan åka till SHL. Sen om det är troligt är en helt annan sak.
Korrekt. Som jag har förstått det så kan han spela 10 matcher utan att tiden börjar ticka på kontraktet. Efter den tioende matchen så börjar hans avtal att ticka och då skulle en utlåning till SHL räknas som ett år på hans kontrakt.
Så du menar att han i 9 matcher spelat helt utan lön och säkerhet? Det betvivlar jag starkt. Lundeström skrev kontrakt i Augusti med Anaheim. Han hade alltså sedan Augusti ett AVTAL MED ANAHEIM. Du kommer inte ifrån detta faktum oberoende hur mycket du vill påstå något annat.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/oRawla/supertalangen-har-skrivit-nhl-kontrakt
Tigerman skrev:Exakt så är det.RSD555 skrev:Isac kan fortfarande komma tillbaka och kostnaden för detta är i så fall inget problem.
Däremot är det förstås inte så sannolikt att det kommer att inträffa så hela debatten känns rätt onödig, speciellt med tanke på tonläget. I och med att de nu bränner första året på hans kontrakt kommer de med största sannolikhet att vilja ha honom tillgänglig för spel i NHL även om han skulle bli nedskickad. Och då är det förstås bra mycket mer praktiskt att ha honom i San Diego än i Luleå. Och i Isacs kläder hade jag även gjort det valet själv i och med att man vet att man bara är en skadad spelare bort från att bli uppkallad igen.
OK, man behöver ju inte ge upp hoppet alldeles men skulle det inträffa är det en ren bonus och inget man behöver ödsla mycket energi på att fundera över.
Beror väl på vilken roll? Hade jag varit Isac så hade jag hellre tagit en offensiv och bärande roll i Luleå en säsong än att haverera i AHL. Det är både mer utvecklande och framförallt tryggt för Isac.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
På frågan om Isac kan lånas ut till Luleå eller om det är AHL som gäller vid nedflyttning:
"De har möjligheten att göra både och. Men om de skickar honom till Luleå är det rimligen en utlåning som gäller hela säsongen."
- Uffe Bodin
"Skjut mig inte om jag har fel, för det där är en jävla djungel av regler hit och dit, men jag är rätt säker på att de kan det. Vill minnas att det i somras tex. nämndes som ett alternativ för Montreals Kotkaniemi att lira i Nordamerika fram till JVM och sedan åka hem till Finland efter det."
-Jonathan Lindquist
Inget facit direkt men två av de mest kunniga journalisterna när det kommer till NHL.
"De har möjligheten att göra både och. Men om de skickar honom till Luleå är det rimligen en utlåning som gäller hela säsongen."
- Uffe Bodin
"Skjut mig inte om jag har fel, för det där är en jävla djungel av regler hit och dit, men jag är rätt säker på att de kan det. Vill minnas att det i somras tex. nämndes som ett alternativ för Montreals Kotkaniemi att lira i Nordamerika fram till JVM och sedan åka hem till Finland efter det."
-Jonathan Lindquist
Inget facit direkt men två av de mest kunniga journalisterna när det kommer till NHL.
Dustin- Antal inlägg : 7191
Tony Moore skrev:Enligt Isac själv är inte spel i LHF otänkbart, först NHL ev AHL till JVM, därefter kan det bli LHF.. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7077841
Skulle gissa att det är 50% chans att han kommer tillbaka efter jul/nyår. Beror väl på om han kört på max(över sin förmåga) och får en dipp snart eller om han fortsätter utvecklas.
Tony Moore skrev:Enligt Isac själv är inte spel i LHF otänkbart, först NHL ev AHL till JVM, därefter kan det bli LHF.. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7077841
Såja Icemask och Nalle, dags att Pudla nu.
Nope, Här kan ni roa er att läsa och sätta er in i, läs även alla hänvisningarna kors och tvärs och sätt er in i vad det innebär under gällande kontraktsläge !
Det Är 540 sidor så ni får lite att bita i !
Sen finns det ett avtal mellan NHL och IIHF men det tror jag inte gäller eftersom han nu går under gällande kontrakt !
http://www.nhl.com/nhl/en/v3/ext/CBA2012/NHL_NHLPA_2013_CBA.pdf
Sen finns det ett avtal mellan NHL och IIHF men det tror jag inte gäller eftersom han nu går under gällande kontrakt !
icemask- Antal inlägg : 4174
icemask skrev:Nope, Här kan ni roa er att läsa och sätta er in i, läs även alla hänvisningarna kors och tvärs och sätt er in i vad det innebär under gällande kontraktsläge !
Du lyssnade inte på intervjun alltså? Eller tror du på riktigt att Lundeström själv inte har koll på hur hans säsong skulle kunna utveckla sig?
CKa skrev:Tony Moore skrev:Enligt Isac själv är inte spel i LHF otänkbart, först NHL ev AHL till JVM, därefter kan det bli LHF.. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7077841
Såja Icemask och Nalle, dags att Pudla nu.
Fair enough, men om han faktiskt dyker upp i LHF tröjan innan midsommar , kan vi få en pudel då?icemask skrev:Nope, Här kan ni roa er att läsa och sätta er in i, läs även alla hänvisningarna kors och tvärs och sätt er in i vad det innebär under gällande kontraktsläge !
Så släpper vi det för stunden.
Om inte så, vid midsommar så säger jag "Ni hade rätt!"
Puckad- Antal inlägg : 11374
Engmans uttalande finns överst på förra sidan i tråden(sida 8 )
Diverse hockeyexperter, Ulf Engman och Isac själv hävdar att det fortfarande finns möjlighet att spela i Luleå under säsongen. Sen får man väl välja om man anser de vara mer trovärdiga än icemask och nallephu. Jag har då gjort mitt val. Nog om det.
Dustin- Antal inlägg : 7191
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
KaptenBlodskelett skrev:Vad vi vet alldeles säkert är att det blir som Ducks vill.
Nja, finns ju europa(Luleå) klausul. Om Isac inte har en betydande roll i Ducks.
Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag har för mig att det brukar vara så att om spelaren själv väljer att spela i AHL så kan han inte hindras av avtalet. Och då är det ju i slutändan Ducks som bestämmer ändå.RSD555 skrev:KaptenBlodskelett skrev:Vad vi vet alldeles säkert är att det blir som Ducks vill.
Nja, finns ju europa(Luleå) klausul. Om Isac inte har en betydande roll i Ducks.
Men jag kan inte peka på några tidigare exempel i närtid, kan helt enkelt inte komma på något fall där en svensk juniorspelare börjat säsongen i NHL och spelat in sig i laget från start för att sedan skickas iväg till antingen AHL eller SHL. De jag kommer på så här på rak arm har antingen fortsatt i NHL hela säsongen eller skickats hem p.g.a. att han inte tagit en plats öht
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Tigerman skrev:Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag har för mig att det brukar vara så att om spelaren själv väljer att spela i AHL så kan han inte hindras av avtalet. Och då är det ju i slutändan Ducks som bestämmer ändå.RSD555 skrev:KaptenBlodskelett skrev:Vad vi vet alldeles säkert är att det blir som Ducks vill.
Men jag kan inte peka på några tidigare exempel i närtid, kan helt enkelt inte komma på något fall där en svensk juniorspelare börjat säsongen i NHL och spelat in sig i laget från start för att sedan skickas iväg till antingen AHL eller SHL. De jag kommer på så här på rak arm har antingen fortsatt i NHL hela säsongen eller skickats hem p.g.a. att han inte tagit en plats öht
Korrekt så egentligen är det spelaren själv som väljer om han vill spela i AHL eller SHL men klubben kan pressa Lundeström att göra just det val de vill. Vilket är ganska vanligt...
Hankburger skrev:Tigerman skrev:Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag har för mig att det brukar vara så att om spelaren själv väljer att spela i AHL så kan han inte hindras av avtalet. Och då är det ju i slutändan Ducks som bestämmer ändå.RSD555 skrev:KaptenBlodskelett skrev:Vad vi vet alldeles säkert är att det blir som Ducks vill.
Korrekt så egentligen är det spelaren själv som väljer om han vill spela i AHL eller SHL men klubben kan pressa Lundeström att göra just det val de vill. Vilket är ganska vanligt...
Det är väl så att om Kvacke Anka säger att han utvecklas bäst i ahl så kommer förmodligen inte en 18-årig Isac att hävda ngt annat.
Tigerman skrev:Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag har för mig att det brukar vara så att om spelaren själv väljer att spela i AHL så kan han inte hindras av avtalet. Och då är det ju i slutändan Ducks som bestämmer ändå.RSD555 skrev:KaptenBlodskelett skrev:Vad vi vet alldeles säkert är att det blir som Ducks vill.
Vill minnas att Joel Eriksson Ek började säsongen 16/17 i Minnesota i NHL och gjorde en del poäng. Men någon månad senare var han tillbaka och spelade resten av säsongen med Färjestad i SHL.
Sundance Kid- Antal inlägg : 812
Sundance Kid skrev:Tigerman skrev:Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag har för mig att det brukar vara så att om spelaren själv väljer att spela i AHL så kan han inte hindras av avtalet. Och då är det ju i slutändan Ducks som bestämmer ändå.RSD555 skrev:KaptenBlodskelett skrev:Vad vi vet alldeles säkert är att det blir som Ducks vill.
Vill minnas att Joel Eriksson Ek började säsongen 16/17 i Minnesota i NHL och gjorde en del poäng. Men någon månad senare var han tillbaka och spelade resten av säsongen med Färjestad i SHL.
Efter 9 matcher ja.
Exakt min poäng. Det blir som Ducks vill. Avtalen är inte vatten värda.Bamsefar skrev:Hankburger skrev:Tigerman skrev:Nu är jag ute på lite djupt vatten, men jag har för mig att det brukar vara så att om spelaren själv väljer att spela i AHL så kan han inte hindras av avtalet. Och då är det ju i slutändan Ducks som bestämmer ändå.RSD555 skrev:KaptenBlodskelett skrev:Vad vi vet alldeles säkert är att det blir som Ducks vill.
Det är väl så att om Kvacke Anka säger att han utvecklas bäst i ahl så kommer förmodligen inte en 18-årig Isac att hävda ngt annat.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Isac 11:04 min inatt, noll i pp, 0,27 i BP, risken är stor att han fastnar i fjärdelinaträsket, i nhl är det ett träsk, alternativt skickas ner. Samtidigt gör Pontus Åberg succé
så en waiwerrunda behöver inte vara fel
För övrigt spelade kvacke anka 8 centrar inatt.
Bamsefar skrev:Isac 11:04 min inatt, noll i pp, 0,27 i BP, risken är stor att han fastnar i fjärdelinaträsket, i nhl är det ett träsk, alternativt skickas ner. Samtidigt gör Pontus Åberg succé
Vem skulle gå via Waiver? Lundeström kan inte gå genom iaf.
CKa skrev:Bamsefar skrev:Isac 11:04 min inatt, noll i pp, 0,27 i BP, risken är stor att han fastnar i fjärdelinaträsket, i nhl är det ett träsk, alternativt skickas ner. Samtidigt gör Pontus Åberg succé
Vem skulle gå via Waiver? Lundeström kan inte gå genom iaf.
Tror nog han menar Åberg. Alltså att Anaheim plockade upp honom på Waiver.
Spelar inte nattens match.
ski3r- Antal inlägg : 1992
ski3r skrev:Spelar inte nattens match.
Och han är inte skadad heller så det är bara läktaren.
Så nu är han bänkad tills vidare, hade han inte utvecklats mer i Luleå än på bänken i kvacke anka, trist.
Läktaren när Sveriges bästa lag har en plats ledig mellan landslagsmannen Emil och gamle vapendragaren Einar... Kom igen nu kvack-salvare!
Bra planering av Ducks!
Donowitz- Antal inlägg : 4312
Hur länge är rookiekontraktet skrivet på
Norrlandstoken- Antal inlägg : 2500
tre årNorrlandstoken skrev:Hur länge är rookiekontraktet skrivet på
Isac tjänar ju sköna pengar ock får hänga i Los Angeles/San Diego. Låt han ha det bra!
Blev lite förvånad när jag vaknade till i 2 perioden och såg att han inte var med. Trodde först John Blund skojade lite med mig innan jag insåg att han inte ens var med.
Man blir ju besviken, när man vet hur bra han skulle vara för vårt lag och att han skulle få klart större offensiva roller med väldigt bra spelare. Han skulle lattja fint mellan Larsson och Einar även i år och då förmodligen vara än mer förberedd för större uppgifter i Anaheim nästa år.
Dom kanske gör som med Åberg? Ställer han utanför, för att se om de ger ytterligare effekt?
Man blir ju besviken, när man vet hur bra han skulle vara för vårt lag och att han skulle få klart större offensiva roller med väldigt bra spelare. Han skulle lattja fint mellan Larsson och Einar även i år och då förmodligen vara än mer förberedd för större uppgifter i Anaheim nästa år.
Dom kanske gör som med Åberg? Ställer han utanför, för att se om de ger ytterligare effekt?
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
- Lundeström: "Jag är i NHL av en anledning":
- Ishockey Han skulle bara åka över Atlanten en sväng och återvända till Luleå inom kort. Men det blev inte riktigt så. Sporten tog ett längre snack med Isac Lundeström som numera lever ut sin dröm i världens bästa hockeyliga.
Det var i början av september, efter Luleå Hockeys träningsturnering i Schweiz, som Isac Lundeström hoppade på flyget för att visa upp sig för Anaheim Ducks under NHL-lagets rookiecamp.
Tanken var att han i värsta fall (för Luleå Hockeys del) skulle missa två SHL-matcher.
Men det blev inte riktigt så. Efter att ha dominerat under rookiecampen fortsatte centern imponera under lagets main camp och en dryg månad senare stod det klart att han tog en plats i lagets NHL-trupp till premiären mot Los Angeles Kings den 3 oktober. Efter att ha stått över premiären och även den andra omgången har han haft en ordinarie Anaheim Ducks-tröja och spelat 13 raka matcher fram till natten mot onsdag då han var utanför laget för första gången sedan 6 oktober.
Även om han stod över förlustmatchen mot derbyrivalen Los Angeles Kings ser chanserna att Gällivaresonen återvänder till Luleå inte särskilt stora ut. Och det är inget huvudpersonen själv klagar över – hockeylivet leker för Lundeström som fyllde 19 år i tisdags.
– Det är jättekul. Jag har verkligen inget att klaga på just nu, säger Isac Lundeström.
Det har gått så pass bra att han till och med har fått lämna hotellet han spenderade sin första tid i.
– Jag har fått flytta till ett lägenhetshotell där jag har kök, vardagsrum och så vidare. Det är mer som en egen lägenhet.
När Sporten får tag i honom sitter han och spelar fotbollsspelet FIFA på sin spelkonsol.
– Det blir rätt många timmar framför tv-spelet, betydligt mer än hemma, säger Lundeström som för närvarande bor själv i lägenheten i Orange County eftersom att hans flickvän har vänt hem för att arbeta i Luleå.
– När vi har hemmamatcher blir det en del timmar framför tv:n. Under bortamatcherna blir det mer att jag umgås framför allt med svenskarna i laget.
Anaheim är en riktig svenskkoloni, sju svenskar har för närvarande en ordinarie NHL-tröja. Det handlar om backarna Hampus Lindholm, Marcus Pettersson och Jacob Larsson samt forwardstrion med Rickard Rakell, Jakob Silfverberg och Pontus Åberg. Att ha så många landsmän har gjort flytten till Kalifornien betydligt smidigare.
– Pontus Åberg bor i samma lägenhetshotell och jag brukar åka med honom till träningarna eftersom att jag inte har körkort själv, säger Lundeström som fick pausa sina planer på eget körkort när vistelsen i Nordamerika blev betydligt längre än vad han räknat med.
– Jag hade hunnit komma ganska långt med körskolan. Det började närma sig uppkörning – men nu får det väl vänta till jag kommer hem – då ska jag fixa det direkt, säger Lundeström som medger att han kan sakna en del vardagliga saker som att umgås med flickvännen och sina kompisar hemma i Luleå.
Men att dela omklädningsrum med superstjärnor som Ryan Getzlaf, Corey Perry och Ryan Kesler är inget han vill byta ut.
– Nej, det är riktigt kul att vara här.
Han erkänner att det, till en början, kändes väldigt annorlunda att helt plötsligt att träna och umgås med spelare som han sett upp till tidigare.
– Men det blev snabbt en vardag och nu känns det inte lika speciellt som i början då det verkligen var en upplevelse.
Men han kan fortfarande imponeras av en sådan som Ducks-kaptenen Ryan Getzlaf. Anaheims centerbjässe, som är 193 centimeter lång och väger över 100 kilo, har en diger meritlista som innehåller bland annat en Stanley Cup-ring och två OS-guld.
– Klart det är coolt att spela matcher och träna med Getzlaf. Jag har ju följt honom sedan jag var yngre och kollar givetvis lite extra på honom även nu, säger han och fortsätter:
– När han är på spelhumör är det inte många som kan stoppa honom. Han kan lägga otroliga passningar och har ett riktigt bra skott – Getzlaf är en komplett spelare.
Under sin inledning på NHL-karriären har Isac Lundeström lovordats i media och av lagkamrater för sina insatser. Isac Lundeström menar att anledningen till att han har lyckats så bra är hans inställning till sin sport. De höga förväntningarna på honom är inget han ser som negativt.
– Jag tycker det bara är kul med pressen man har på sig. Jag tänker: "Det är ändå bara hockey jag spelar och det är inte på liv och död".
Han fortsätter:
– Jag försöker bara gå ut och göra det jag redan kan. Jag vet att jag är i NHL av en anledning – jag har redan gjort många saker bra på vägen hit.
Under sina 13 NHL-matcher har han använts både som center och ytterforward.
– Det har faktiskt funkat riktigt bra att spela ytter även om det är lite annorlunda jämfört med center som jag är van vid att spela, säger Lundeström som inte har fått speciellt mycket feedback kring sina insatser från Anaheim lagledning.
– Jag har inte hört allt för mycket om jag ska vara ärlig. De är ganska tysta och jag har inställningen att det förmodligen betyder att jag har gjort något bra där ute på isen.
Ett kvitto på att han har kommit ett steg längre i karriären syns även på bankkontot. Han har gått från ett rookiekontrakt i SHL, med en årslön på 240 000 kronor (plus diverse bonusar), till en årslön i NHL som landar på 7,5 miljon kronor.
– Det känns jättekul. Skillnaden mellan min lön i Sverige och den jag har här är otroligt stor.
Bara för någon vecka sedan fick han även sin sign on-bonus på drygt 830 000 kronor utbetald. Då gav sig Isac Lundeström ut på shoppingtur i Kalifornien.
– Det blev en telefon och en ny kostym, säger Lundeström som har ett stort modeintresse.
– Jag älskar kläder och skor. Det blir nog rätt mycket shopping framöver.
Men det är inte bara tv-spelet och klädbutikerna som får Isac Lundeströms uppmärksamhet under hans lediga tid. Han försöker även se som många Luleåmatcher som möjligt och han är mäkta imponerad över att laget är i serieledning.
– Det är verkligen otroligt stort. Jag har hunnit se några matcher – det har varit otroliga kämpainsatser – det är kul att följa, säger Lundeström som berättar att han håller kontakten med Luleåspelarna Nils Lundkvist och Jonas Berglund.
Som det ser ut i dagsläget blir han kvar i Nordamerika säsongen ut. Men det är inte upp till Isac Lundeström att bestämma. 19-åringen menar att han bara kan göra sitt bästa för att behålla sin plats i Anaheims trupp.
– Jag har aldrig lagt någon fokus på det där. Det är min agent som sköter all kontakt mellan Anaheim och Luleå Hockey.
Fakta
Fakta
Namn: Isac Lundeström.
Född: Gällivare.
Ålder: 19 år (född år 6 november 1999).
Längd: 184 centimeter.
Vikt: 84 kilo.
Position: Center/forward.
Klubbfattning: Vänsterskytt.
Moderklubb: Malmbergets AIF.
Tidigare klubbar: Luleå Hockey.
Klubb: Anaheim Ducks (NHL).
Statistik i NHL: 2 assist, 0 i plus/minus-statisken, 2 utvisningsminuter på 13 matcher.
Kontrakt: Ett treårigt rookieavtal som sträcker sig till och med säsongen 2020/2021. Årslönen i NHL ligger på 7,5 miljoner kronor och i farmarligan AHL är årslönen 630 000 kronor. Utöver det har han en sign on-bonus på 830 000 kronor per säsong (källa: capfriendly.com).
Spelar nu på morgonen svensktid 7:37min på isen so far +1 måste vart inne på ngt av målen Lunde!
Sida 9 av 15 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 15
Sida 9 av 15
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet