2016-02-20, SHL-omgång 45, Luleå - MoDo
+40
JuniorX
pingu
Slapshot
Bamsefar
Lajon
Donten_
delphi
Donowitz
Vexet
Myrman
Mr Bister
nummer 17
stormvägen
KaptenBlodskelett
JohanO
Sir Prozac
Kato
MickkeJ
Mange
Kallepedal
snugge
Lars158
Snikne Ville
Mickeee
NallePhu
GustenA
GLHF
Tony Moore
Puckad
FruktHamster
dubstep
Qirren
Number 69
Lasse Proppmätt
Rönken
Urken
Pajala
Kapten Haddock
Redbear
Admin
44 posters
Sida 4 av 5
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: 2016-02-20, SHL-omgång 45, Luleå - MoDo
Det där var ju riktigt skit.
Lars158- Antal inlägg : 9805
Vi skulle till och med vinna trippeln CHL, Grundserien och slutspelet.
Mange- Antal inlägg : 6611
Mange skrev:Vi skulle till och med vinna trippeln CHL, Grundserien och slutspelet.
Nåja Grundserien fixar vi imorgon, tänke åka och se när vi tar oss an Sundsvsll borta imorgon, matchstart 15:15 tror jag.
Lajon- Antal inlägg : 4397
Hur svårt kan det vara att lägga in 3 st 2 timmarspass i veckan dedikerat åt PP tills mål börjar komma?
GustenA- Antal inlägg : 3114
Vi gör en helt ok match. Spelar ut Modo under stora delar av matchen och det är bara målen som saknas, vissa dagar är det så här. Vi har 3-1 i matcher mot dom denna säsong och det är bra. Sällan nån vinner alla matcherna mot nån annan. Fbk förlorade mot Malmö och Hv mot Karlskrona. Ibland förlorar det högre placerade laget och vissa matcher vinner det för dagen sämre laget. Så är det bara och det handlar om alla lag i alla ligor.
nummer 17- Antal inlägg : 1214
Hade sett Gunderson på backplats helt givet!pingu skrev:NallePhu skrev:Svårt då Skuggan är en av Ostens spelare sedan -96 och då är händerna låsta på Jocke tyvärr, Tror nog att han ser problemen men sväljer rätt bra tills topplocket går på han men det är åt fel håll det briserar!stormvägen skrev:NallePhu skrev:Har en teori kring coacherna som börjar bli mer och mer uppenbar i mina ögon, Jocke ska vara head men jag kan ge mig sjutton på mer och mer att Skuggan på ngt sätt tagit den tjänsten då man ser jocke står rätt handlings förlamad i båset!
Burra har jag nu funderat vad sjutton har han för funktion???
Lille Skutt eller hoppar om kring och klappar spelarna???
Nej ngt måste hända och det innan slutspelet för nu har det sett ut så här 2 säsonger snart & kommer det en lika 3:e börjar jag fan ge upp
Man har ju läst om att det är "högt i tak", men Fagervall som head borde väl skeppa någon som inte hittar pp-lösningar under två säsonger. Spiller ju över hårt på honom när förlusterna duggar tätt
Osten borde gjort något åt vårt PP som inte fungerat på snart två säsonger. Skuggan bort är det minsta vi kan kräva innan slutspelet kan jag tycka.
Skuggan han skulle inte ens fått uppdraget som ass coach men men nu fick han det och misslyckandet är total tyvärr!
NallePhu- Antal inlägg : 18666
Luleås kurva under de här säsongerna börjar man kunna nu. Det ser lovande ut i början. Sen rasar vi ner i ett hål som bara vidgar sig och vi faller djupare och djupare. Och så lyckas vi formera någonting igen, vi börjar vinna och linjer börjar långsamt synas. Och då närmar vi oss slutspel och den viktiga slutspurten innan. Då förlamas vi och undrar återigen vilka vi är och vi hankar oss vidare till slutspel trots allt, på nåt konstigt sätt.
Och hur går det då? Vi spelar bra ett tag men sen tar krafterna slut och vi blir utslagna. Så kommer det att se ut om vi ska döma efter historien.
Allt det här är en ledarskapsfråga. Det går inte att komma ifrån det.
Och hur går det då? Vi spelar bra ett tag men sen tar krafterna slut och vi blir utslagna. Så kommer det att se ut om vi ska döma efter historien.
Allt det här är en ledarskapsfråga. Det går inte att komma ifrån det.
JuniorX- Antal inlägg : 4186
Tränarnas funktion i båset, Skuggan har offensiven, Fagervall defensiven, Burra är mental coxch och lite alltiallopingu skrev:NallePhu skrev:Svårt då Skuggan är en av Ostens spelare sedan -96 och då är händerna låsta på Jocke tyvärr, Tror nog att han ser problemen men sväljer rätt bra tills topplocket går på han men det är åt fel håll det briserar!stormvägen skrev:NallePhu skrev:Har en teori kring coacherna som börjar bli mer och mer uppenbar i mina ögon, Jocke ska vara head men jag kan ge mig sjutton på mer och mer att Skuggan på ngt sätt tagit den tjänsten då man ser jocke står rätt handlings förlamad i båset!
Burra har jag nu funderat vad sjutton har han för funktion???
Lille Skutt eller hoppar om kring och klappar spelarna???
Nej ngt måste hända och det innan slutspelet för nu har det sett ut så här 2 säsonger snart & kommer det en lika 3:e börjar jag fan ge upp
Man har ju läst om att det är "högt i tak", men Fagervall som head borde väl skeppa någon som inte hittar pp-lösningar under två säsonger. Spiller ju över hårt på honom när förlusterna duggar tätt
Osten borde gjort något åt vårt PP som inte fungerat på snart två säsonger. Skuggan bort är det minsta vi kan kräva innan slutspelet kan jag tycka.
Ni ser ju själva vart det är fantasilöst, uddlöst och skjuts mest lösplugg över och utanför !
icemask- Antal inlägg : 4174
Mr Bister skrev:Jag garanterar att Rajala gjort minst 40 poäng i nästan alla andra SHL lag,det är något med LHL.s spel som är fel, när LHF ska spela upp pucken är det ofta sarg ut eller lobbar, då är det inte så lätt att få samlade anfall.
Det var den mest korkade s.k analys jag läst i det här forumet.
Man lobbar bara ut pucken när man är satt under hårdpress och samma sak om man slår sarg ut..
Det är knappast tänkt till att "spela upp pucken"
Och det gör man för att man inte har tillräckligt bra spelande backar..
Innan man började med det ( i nov) så försökte man spela konstruktivt och då så tappade backarna pucken och vi fick massor av baklängesmål så vad är bäst försöka spela konstruktivt och släppa in massor av baklängesmål och förlora nästan varje match eller lobba ut pucken och i.a.f ge laget chansen att vinna??
Antar du väljer spela konstruktivt..
Lasse Proppmätt- Antal inlägg : 2144
äh en förlust som inte betyder ett jota. Vår atlantångare är i hamnen och fyller på bränsle inför viktigare uppgifter.
Mickeee- Antal inlägg : 910
Vårat PP dog när Niinimaa försvann.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WRwKuyEq2jM#t=9592
Titta och njut, denna match gör mig gladare en skitkväll som denna. Vilket jävla tryck det var i delfinen alltså.
Titta och njut, denna match gör mig gladare en skitkväll som denna. Vilket jävla tryck det var i delfinen alltså.
Lasse , då ska man inte skälla på forwards att dom inte producerar när man aldrig får pucken i fart, dom flesta andra topp lagen spelar sig ur zon och därmed skapar kontrollerade anfall, det lärde jag mig iallafall på tränarkursen.
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Niinimaa är saknad så ini helsike agerade med pondus och säkerhet på isen spred ett lugn som jag aldrig kommer se mer förmodligen, Osten MÅSTE hitta en liknade back till kommande säsong!Mange skrev:Vårat PP dog när Niinimaa försvann.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12315
Där håller jag med dig till fullo bra analys!Mr Bister skrev:Lasse , då ska man inte skälla på forwards att dom inte producerar när man aldrig får pucken i fart, dom flesta andra topp lagen spelar sig ur zon och därmed skapar kontrollerade anfall, det lärde jag mig iallafall på tränarkursen.
Glöm en ny Niinimaa, tiden för såna backar i SHL är nog förbi för tillfället. Han hade ju princip allt, elak och jävlig, direktskott, bra slagskott, fick igenom skotten, bra passningar, kunde spela defensivt och rensa framför kassen.
Får hitta någon som får igenom puckar på mål, lika bra slagskott som Niinimaa blir svårt. Höstlöv går bra så länge dessa hittar in på mål.
Får hitta någon som får igenom puckar på mål, lika bra slagskott som Niinimaa blir svårt. Höstlöv går bra så länge dessa hittar in på mål.
Rönken- Antal inlägg : 17811
Helt plötsligt var det som att skruva tillbaka klockan till i höstas spelet var otäckt likt hur det såg ut i höstas..
Framför allt försvarsspelet var bedrövligt man stod som statyer ibland..
Och anfalls spelet var förlagt till hörnen och endast ett fåtal ggr var man framför må å bökade..
Det känns också som att jag fick rätt ang Lagace Rajala Sweatt linan ingen vill sticka in näsan i hetluften..
Bland backar var Melart och Jaros var urusla idag likaså Mikkelsson
Enda som får godkänt var Sigalet
Bland forwards får bara Grana och Cehlarik + betyg
Sylle å Petrell godkänt resten underkänt.
T.o.m Foppa var dålig idag..
Framför allt försvarsspelet var bedrövligt man stod som statyer ibland..
Och anfalls spelet var förlagt till hörnen och endast ett fåtal ggr var man framför må å bökade..
Det känns också som att jag fick rätt ang Lagace Rajala Sweatt linan ingen vill sticka in näsan i hetluften..
Bland backar var Melart och Jaros var urusla idag likaså Mikkelsson
Enda som får godkänt var Sigalet
Bland forwards får bara Grana och Cehlarik + betyg
Sylle å Petrell godkänt resten underkänt.
T.o.m Foppa var dålig idag..
Mr Bister skrev:Lasse , då ska man inte skälla på forwards att dom inte producerar när man aldrig får pucken i fart, dom flesta andra topp lagen spelar sig ur zon och därmed skapar kontrollerade anfall, det lärde jag mig iallafall på tränarkursen.
Men det stämmer ju inte man lobbar ju förfan inte ut pucken varje gång man får pucken ge dig nu se reprisen den går nu..
Senast ändrad av Lasse Proppmätt den lör 20 feb 2016, 22:16, ändrad totalt 1 gång
NallePhu skrev:Niinimaa är saknad så ini helsike agerade med pondus och säkerhet på isen spred ett lugn som jag aldrig kommer se mer förmodligen, Osten MÅSTE hitta en liknade back till kommande säsong!Mange skrev:Vårat PP dog när Niinimaa försvann.
Håller med till 100%. Vilken jävla gud han var på offensiva blå. Dock är det så jävla synd att spelare likt Niinimaa sällan växer på träd.
Det behöver inte vara en Niinimaa. Det behöver bara vara någon som klarar av att inte tappa ut pucken hela jävla tiden, och då och då träffa mål.Mange skrev:NallePhu skrev:Niinimaa är saknad så ini helsike agerade med pondus och säkerhet på isen spred ett lugn som jag aldrig kommer se mer förmodligen, Osten MÅSTE hitta en liknade back till kommande säsong!Mange skrev:Vårat PP dog när Niinimaa försvann.
Håller med till 100%. Vilken jävla gud han var på offensiva blå. Dock är det så jävla synd att spelare likt Niinimaa sällan växer på träd.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Oj där gör modo mål via en SARG UT passning till Oloffson ironiskt nog
Mange skrev:Är vi underdogs? skojjar du eller? idag har vi garanterat ett av seriens dyraste trupp, föreningen går ut med att vi redan vunnit guldet 15/16 och media skapar utrycket Real Luleå och vips så har vi all press på oss. I början av rönkens tid som coach var vi underdogs på riktigt.
"Real Luleå"-retoriken startade innan säsongen hade börjat när vi faktiskt var guldtippade, och titta hur det gick? En katastrof senare var vi snart halvvägs in i säsongen och ingen pratade om Luleå och guld i annat avseende än att håna oss för tveksamt väggfärgsval. Bojorna av när pressen från serievinst och CHL-guld försvann och man kunde börja spela mera avslappnat. Klassisk sportdramaturgi. Nu skrivs Luleå upp igen med möjligheterna att peta ner Frölunda från andraplatsen efter en makalöst bra period (seriens formstarkaste lag) inför senaste speluppehållet, och återigen luften ur en aning igen. Inga konstigheter där.
Sen tror jag att som tabellen ser ut idag så är Modo betydligt mer angelägna om att vinna än Luleå.
Jag tror som några andra här att Luleå kommer prestera bättre igen när det är dags för slutspel.
JohanO- Antal inlägg : 814
KaptenBlodskelett skrev:Det behöver inte vara en Niinimaa. Det behöver bara vara någon som klarar av att inte tappa ut pucken hela jävla tiden, och då och då träffa mål.Mange skrev:NallePhu skrev:Niinimaa är saknad så ini helsike agerade med pondus och säkerhet på isen spred ett lugn som jag aldrig kommer se mer förmodligen, Osten MÅSTE hitta en liknade back till kommande säsong!Mange skrev:Vårat PP dog när Niinimaa försvann.
Håller med. Skulle vara otroligt skönt att bara ha en back som kan ta emot en puck på blå och träffa mål då o då som du skrev. Tycker bara att det är synd att spelare LIKT Niinimaa sällan växer på träd för det är en spelare man verkligen saknar.
Första perioden avklarad jag räknade till 3 lobbar och en sarg ut
En lobb och en sarg ut var i BP.
Man kan även räkna LHF:s mål som sarg ut då han ju använder sargen till att valla sig ur zon
Antalet felpass direkt till motståndare tappade jag räkningen på vid 15-17 typ
4 heta målchanser till Modo kom till p.g.a att man passa direkt på bladet på en Modo spelare passningenj hade ingen adress.
Man tappa också puck i försvarszonen p.g.a att man var överkonstruktiva..
Men som sagt någon Sarg ut hockey förekom inte i period 1 Mister Bister!!
Däremot dumpar vi palldels fö mycket puck även när vi kommer samlade 3 man genom mittzon..Dags för period 2 återkommer med mer statistik fakta då..
En lobb och en sarg ut var i BP.
Man kan även räkna LHF:s mål som sarg ut då han ju använder sargen till att valla sig ur zon
Antalet felpass direkt till motståndare tappade jag räkningen på vid 15-17 typ
4 heta målchanser till Modo kom till p.g.a att man passa direkt på bladet på en Modo spelare passningenj hade ingen adress.
Man tappa också puck i försvarszonen p.g.a att man var överkonstruktiva..
Men som sagt någon Sarg ut hockey förekom inte i period 1 Mister Bister!!
Däremot dumpar vi palldels fö mycket puck även när vi kommer samlade 3 man genom mittzon..Dags för period 2 återkommer med mer statistik fakta då..
JohanO skrev:Mange skrev:Är vi underdogs? skojjar du eller? idag har vi garanterat ett av seriens dyraste trupp, föreningen går ut med att vi redan vunnit guldet 15/16 och media skapar utrycket Real Luleå och vips så har vi all press på oss. I början av rönkens tid som coach var vi underdogs på riktigt.
"Real Luleå"-retoriken startade innan säsongen hade börjat när vi faktiskt var guldtippade, och titta hur det gick? En katastrof senare var vi snart halvvägs in i säsongen och ingen pratade om Luleå och guld i annat avseende än att håna oss för tveksamt väggfärgsval. Bojorna av när pressen från serievinst och CHL-guld försvann och man kunde börja spela mera avslappnat. Klassisk sportdramaturgi. Nu skrivs Luleå upp igen med möjligheterna att peta ner Frölunda från andraplatsen efter en makalöst bra period (seriens formstarkaste lag) inför senaste speluppehållet, och återigen luften ur en aning igen. Inga konstigheter där.
Sen tror jag att som tabellen ser ut idag så är Modo betydligt mer angelägna om att vinna än Luleå.
Jag tror som några andra här att Luleå kommer prestera bättre igen när det är dags för slutspel.
"Sen tror jag att som tabellen ser ut idag så är Modo betydligt mer angelägna om att vinna än Luleå."
Det där "tron" köper jag inte för 5 öre. Tex. se bara på Karlskrona, totalt avsågade sedan lång tid tillbaka. Trots det så krigar dom på och verkligen försöker vinna matcher och har till och med lyckats göra det senaste tiden. För att bygga upp ett bra självförtroende inför ett kommande kval. I vårat fall bygga upp ett bra självförtroende inför ett slutspel. Visst är det nu skillnad på att spela ett kval och ett slutspel men alla lag måste ju vilja vinna matcher och att alltid ge 100% avsett vart man än ligger i tabellen.
Period två avklarad inga lobbar om man inte räknar ett felpass i midjehöjd som lobb
5 icing 13 felpass till Modospelare samt några tappade puckar som sen Modo spelare tog hand om
Vi fick några av felpass av dom också
Såg inga sarg ut annat än av Modo
5 icing 13 felpass till Modospelare samt några tappade puckar som sen Modo spelare tog hand om
Lasse Proppmätt skrev:Period två avklarad inga lobbar om man inte räknar ett felpass i midjehöjd som lobb
haha att du har psyket att kolla om matchen jag hade inte klarat av o se 5 minuter ens
Mange skrev:JohanO skrev:Mange skrev:Är vi underdogs? skojjar du eller? idag har vi garanterat ett av seriens dyraste trupp, föreningen går ut med att vi redan vunnit guldet 15/16 och media skapar utrycket Real Luleå och vips så har vi all press på oss. I början av rönkens tid som coach var vi underdogs på riktigt.
"Sen tror jag att som tabellen ser ut idag så är Modo betydligt mer angelägna om att vinna än Luleå."
Det där "tron" köper jag inte för 5 öre. Tex. se bara på Karlskrona, totalt avsågade sedan lång tid tillbaka. Trots det så krigar dom på och verkligen försöker vinna matcher och har till och med lyckats göra det senaste tiden. För att bygga upp ett bra självförtroende inför ett kommande kval. I vårat fall bygga upp ett bra självförtroende inför ett slutspel. Visst är det nu skillnad på att spela ett kval och ett slutspel men alla lag måste ju vilja vinna matcher och att alltid ge 100% avsett vart man än ligger i tabellen.
Vad är anledningen då? Att vi är ett sämre lag än Modo? Som du själv är inne på, det är viktigare att överleva ett kval än att överleva ett slutspel. Nä, Modo ville vinna mer än Luleå som kommer gå på en ganska medelmåttig sparlåga resten av säsongen, någon skrev att vi förmodligen kommer sluta runt 6e-plats, vilket låter väldigt rimligt tycker jag. Men jag blir gärna motbevisad av ett Luleå som går in i andra andningen inför slutspel och avslutar serielunket precis som innan uppehållet men känslan är att Luleå inte har ett lag i år som är kapabelt till att hålla uppe energi och intresse över 52+ matcher som kanske t.ex. Skellefteå.
JohanO- Antal inlägg : 814
En analys som duger bra:
Forwarden: "Känner inte att vi ville vinna"
21:51 | 16-02-20 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Hittade nätet och gjorde en av sina bästa matcher den här säsongen – då ställer 19-åringen högre krav på sitt lag.
Dela Tweeta
När Bill Sweatt placerades i tredjekedjan med Toni Rajala och Jacob Lagacé tog 19-åringen Peter Cehlarik platsen i förstakedjan. I lördagens hemmamöte med Modo lossnade också målskyttet för slovaken i den första perioden.
– "Grana" (Jonathan Granström) kom på vänsterkanten och jag tror att han ska passa till (Johan) Harju, men pucken hamnar på mitt blad och jag försöker skjuta så snabbt jag kan. Det var ett bra skott, säger Peter Cehlarik.
Luleåforwarden hade också riktigt nära att bli tvåmålsskytt i matchen, men hans backhandavslut efter passning från Johan Harju träffade stolpen.
Håller du med mig om att det här var en av dina bättre matcher den här säsongen?
– Ja, det känns bra för mig just nu. Jag försöker bidra med energi och vinna alla närkamper för det är roligare att spela med pucken än att jaga pucken, säger Cehlarik.
Trots 19-åringens mål i den första perioden skulle Luleå inte kamma hem några poäng från lördagens match. Trots ställningen 1–1 och hård press framåt med bara två minuter kvar slutade matchen med en 3–1-förlust för norrbottningarna. Då kräver Peter Cehlarik att laget steppar upp.
– Jag känner inte att vi ville vinna matchen. Vi måste in med mer passion och visa att vi vill vinna, säger Cehlarik och fortsätter:
– Vi jobbar inte nog hårt för att vinna hockeymatcher. Matcherna vi vann tidigare var också jämna, vi vann inte med 5–1 utan det var 2–1 och 3–2, men vi jobbade hårdare och det måste vi hitta tillbaka till, säger Peter Cehlarik.
Forwarden: "Känner inte att vi ville vinna"
21:51 | 16-02-20 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Hittade nätet och gjorde en av sina bästa matcher den här säsongen – då ställer 19-åringen högre krav på sitt lag.
Dela Tweeta
När Bill Sweatt placerades i tredjekedjan med Toni Rajala och Jacob Lagacé tog 19-åringen Peter Cehlarik platsen i förstakedjan. I lördagens hemmamöte med Modo lossnade också målskyttet för slovaken i den första perioden.
– "Grana" (Jonathan Granström) kom på vänsterkanten och jag tror att han ska passa till (Johan) Harju, men pucken hamnar på mitt blad och jag försöker skjuta så snabbt jag kan. Det var ett bra skott, säger Peter Cehlarik.
Luleåforwarden hade också riktigt nära att bli tvåmålsskytt i matchen, men hans backhandavslut efter passning från Johan Harju träffade stolpen.
Håller du med mig om att det här var en av dina bättre matcher den här säsongen?
– Ja, det känns bra för mig just nu. Jag försöker bidra med energi och vinna alla närkamper för det är roligare att spela med pucken än att jaga pucken, säger Cehlarik.
Trots 19-åringens mål i den första perioden skulle Luleå inte kamma hem några poäng från lördagens match. Trots ställningen 1–1 och hård press framåt med bara två minuter kvar slutade matchen med en 3–1-förlust för norrbottningarna. Då kräver Peter Cehlarik att laget steppar upp.
– Jag känner inte att vi ville vinna matchen. Vi måste in med mer passion och visa att vi vill vinna, säger Cehlarik och fortsätter:
– Vi jobbar inte nog hårt för att vinna hockeymatcher. Matcherna vi vann tidigare var också jämna, vi vann inte med 5–1 utan det var 2–1 och 3–2, men vi jobbade hårdare och det måste vi hitta tillbaka till, säger Peter Cehlarik.
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
JohanO skrev:Mange skrev:JohanO skrev:"Real Luleå"-retoriken startade innan säsongen hade börjat när vi faktiskt var guldtippade, och titta hur det gick? En katastrof senare var vi snart halvvägs in i säsongen och ingen pratade om Luleå och guld i annat avseende än att håna oss för tveksamt väggfärgsval. Bojorna av när pressen från serievinst och CHL-guld försvann och manMange skrev:Är vi underdogs? skojjar du eller? idag har vi garanterat ett av seriens dyraste trupp, föreningen går ut med att vi redan vunnit guldet 15/16 och media skapar utrycket Real Luleå och vips så har vi all press på oss. I början av rönkens tid som coach var vi underdogs på riktigt.
kunde börja spela mera avslappnat. Klassisk sportdramaturgi. Nu skrivs Luleå upp igen med möjligheterna att peta ner Frölunda från andraplatsen efter en makalöst bra period (seriens formstarkaste lag) inför senaste speluppehållet, och återigen luften ur en aning igen. Inga konstigheter där.
Vad är anledningen då? Att vi är ett sämre lag än Modo? Som du själv är inne på, det är viktigare att överleva ett kval än att överleva ett slutspel. Nä, Modo ville vinna mer än Luleå som kommer gå på en ganska medelmåttig sparlåga resten av säsongen, någon skrev att vi förmodligen kommer sluta runt 6e-plats, vilket låter väldigt rimligt tycker jag. Men jag blir gärna motbevisad av ett Luleå som går in i andra andningen inför slutspel och avslutar serielunket precis som innan uppehållet men känslan är att Luleå inte har ett lag i år som är kapabelt till att hålla uppe energi och intresse över 52+ matcher som kanske t.ex. Skellefteå.
parallellen jag drog med Karlskrona så menade jag att laget måste ju ha ett driv av att vilja vinna matcher för att skapa ett bra självförtroendet inför det som komma skall. Det måste ju vara bättre att avsluta en säsong med lite vinster i bagaget än att ha en massa torskar med ett stukat självförtroende inför ett slutspel. Har också samma känsla som du skrev i din sista mening, jag blir dock irriterad när vissa spelare inte ens kan visa lite jävlar anamma.
Granström backcheckar och slänger sig mot pucken med 1-3 och 2 sekunder kvar. Rajala backcheckar....... Inte en gång på hela matchen.
— Tom Niemi (@NiemiTom) 20 februari 2016
Vet han vad backchecking innebär ?Urken skrev:Granström backcheckar och slänger sig mot pucken med 1-3 och 2 sekunder kvar. Rajala backcheckar....... Inte en gång på hela matchen.
icemask- Antal inlägg : 4174
Det var väl förra lönen.icemask skrev:Vet han vad backchecking innebär ?Urken skrev:Granström backcheckar och slänger sig mot pucken med 1-3 och 2 sekunder kvar. Rajala backcheckar....... Inte en gång på hela matchen.
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Mange skrev:Lasse Proppmätt skrev:Period två avklarad inga lobbar om man inte räknar ett felpass i midjehöjd som lobb
haha att du har psyket att kolla om matchen jag hade inte klarat av o se 5 minuter ens
Tja blev trött och somna på soffan i början av tredje men jag såg en lobb ingen sarg ut dock annat än ett felpass rakt över isen och mellan klubban och benen på våran gubbe & studsa i sargen lyckligtvis var ingen Modo spelare där så han som skulle ta emot passet hann få den ändå då den studsade in på banan igen ..
Just sarg ut grejjen var orsaken till att jag började se matchen igen för jag läste flera kommentarer om sarg ut hockey mm och jag hade ju sett matchen på plats och VISSTE att så inte var fallet..
T.o.m Skaik å Frölunda slår sarg ut om dom är pressade och dom t.o.m lobbar fast inte lika ofta som vi gör men det händer..Ack så viktigt att poängtera men dom har ju backar som är mycket bättre och vet att dom oftast kan vända bort sin gubbe och hitta fri forward eller annan back att slå pass till..
Våra backar transporterar ju pucken hellre runt buren men igår var det mycket pass mellan backarna och den obligatoriska diagonalen som jag tror är ORSAKEN till att vi förlorar matcher just nu när vi vann mycket använde vi den väldigt sällan.
Måste dock säga att på Tv såg det oändligt mycket bättre ut än vad det gjorde inne i Delfinen (man får en helt annan "känsla" på plats det går nästan att ta på den "känslan" redan efter några min visste jag att vi skulle torska om inte nåt oförutsett och väldigt konstigt inträffade som t.e.x en massa bjudningar av Modo och dom uteblev ju.
Inte ens efter 1-1 fick laget energi underligt Modo blev ett helt annat lag efter målet dom gjorde för dom stod på hälarna i början..
Lennart Petrells tackling på Emil Djuse (vinkel 1) #twittpuck #moritzgifs #modose pic.twitter.com/Nke1pcFrHP
— Daniel Moritz (@moritzdaniel) February 20, 2016
Lennart Petrells tackling på Emil Djuse (vinkel 2) #twittpuck #moritzgifs #modose pic.twitter.com/UDgsB2PyHo
— Daniel Moritz (@moritzdaniel) February 20, 2016
Känns onödigt, nog måste Petrell se att Moodooisten är helt chanslös på att se honom där? Skulle inte förvåna om det blir avstängning. Vilket klaffar perfekt när Petrell behöver få matchvana inför slutspelet. Suck.
Var det inte Mr Bills gubbe som gjorde 1-2 målet? Toni fumlade ju bakom ryggen på sin Modoit framför vår kasse strax innan.
http://www.kuriren.nu/bloggar/hockeybloggen/lulea-har-borjat-tvivla/?blog=4171576&entry=8743074
Håller helt med där, problemet är att Rajala behöver speltid, vilket jag håller med Snikne et al om. Kruxigt. Men det är verkligen bara Lagace som driver på i den kedjan just nu. Sweatt är väl förklarligt kanske, men jag skulle gärna se en matchtränad Petrell i den kedjan. Som kan riva sarg, ta defensivt ansvar så inte bara Lagace ska ta det. Sweatt är en två-vägare men är en bit kvar med tanke på skadan.
Sweatt-Lagace-Petrell, fast nu får nog Petrell vila 2-3 matcher minst. Sedan är frågan var man skulle peta in Rajala. Svårt att peta Cehlarik just nu t.ex., då ligger Harju mer pyrt till men med tanke på hans C är det inte aktuellt.
Nu sållas... Jag ska inte dra till en klyscha men är snubblande nära. Luleå Hockey skapade nog mycket för att vinna mot Modo. Harju, Granström, Wallmark, Jaros och Rajala för att nämna några hade öppna lägen. Det gäller att sätta puckarna på mål eller som vid Rajalas friläge sikta högre än benskyddet eller dra isär målvakten.
Det är ingen hel vetenskap till orsaken. Självförtroendet. Med sju omgångar kvar går inte Luleåspelarna på ryggmärgsbeteende utan väntar ett extra ögonblick och tror att pucken måste skjutas genom nätet för att sitta. De blir avväpnade och får börja om.
Fagervall behöver ta ett snack med Rajala. 24-åringen var igenom ett par gånger men väljer det bekväma alternativet och viker inte in framför sin back. Rädd att skada sig för framtida kontrakt? Hur som är prestationen inte tillräcklig. Den kedjan behöver, som jag skrivit tidigare, någon som kliver in i trafiken. Just nu är det Lagace och han behöver styra spelet.
Sju omgångar kvar och topp fyra lever i allra högsta grad. Både Färjestad och Linköping torskade i går.
Jimmy Landström
Håller helt med där, problemet är att Rajala behöver speltid, vilket jag håller med Snikne et al om. Kruxigt. Men det är verkligen bara Lagace som driver på i den kedjan just nu. Sweatt är väl förklarligt kanske, men jag skulle gärna se en matchtränad Petrell i den kedjan. Som kan riva sarg, ta defensivt ansvar så inte bara Lagace ska ta det. Sweatt är en två-vägare men är en bit kvar med tanke på skadan.
Sweatt-Lagace-Petrell, fast nu får nog Petrell vila 2-3 matcher minst. Sedan är frågan var man skulle peta in Rajala. Svårt att peta Cehlarik just nu t.ex., då ligger Harju mer pyrt till men med tanke på hans C är det inte aktuellt.
Det enda positiva (som jaf jag ser det), var intervjun efter slutsignalen med Fagervall. Jocke hade en HELT KORREKT analys: Man jobbar inte riktigt färdigt i defensiven -som man gjorde tidigare. Något som var HELA GRUNDEN till framgångarna före.
Att detta i allra högsta grad är en färskvara -förstår Jocke. Nu verkar LHF ha tok-nött på att bli bättre i powerplay på sista tiden. Detta givetvis lite till förmån till att nöta -och åter nöta på grundspelet.
Nu har man även fått tillbaka Sweatt -som definitivt verkar vara lite vilse i det defensiva jobbet. (Den halvtama markeringen på sin gubbe på MoDo's 2-1 -mål är bara ett exempel på detta.) Dessutom väljer lagledningen fortsatt att spela Sweatt tillsammans med Rajala. Nu har Rajalas defensiv visserligen blivit bättre på sistone -men den är fortfarande LÅNGT IFRÅN solid. Detta med för att Legacé blir på tok för ensam i form av någelunda stabilitet i den linan.
Även Lassi har varit lite mänskligare på sistone i kassen. Han har tappat in betydligt fler enklare grejer än vad han gjort tidigare. Vad detta beror på; är svårt att svara på som utomstående.
Det syns att Luleå gärna vill vända spelet snabbare. Detta har medfört man i sin iver har åter börjat att slänga in puckar till stillastående spelare i allt större grad. När detta funkar; gör det detta med mer rötstudsar -än med skicklighet. Dock oftast får man vända om igen och försöka med fart mot ett organiserat motståndarförsvar. Dump puckarna i offensiv zon funkar ungefär 50/50 nu. Dock skalas effektivitetsprocenten på de positiva 50% av ganska rejält för att ofta när en LHF spelare är först på trissan i offensiv zon; är denna på tok för ensam innan hjälpen av de pigga, ny inbytta lagkamraterna kommer.
PP't (som jag tycker nu har varit HELT i baklås så länge) -måste man tyvärr prioritera mindre nu på träningarna. Inte pga av att det behövs -utan pga av att man måste åter prioritera grundspelet före det. På detta sätt får man åter in trygghet -och genom detta flera viktiga saker:
A.) Man kommer att förhindra betydligt fler mål motståndare gör på Luleå Hockey framöver.
B.) Eftersom LHF har svårt med målskyttet: Behöver laget inte göra lika många mål för att vinna hockeymatcher.
C.) Förhoppningsvis innebär en återskapad trygghet i grundspelet en trygghet i det offensiva/kreativa spelet.
Tycker att Luleå Hockey hanterar motståndarpressen i offensiv zon på ett på tok för bekvämt sätt. Man spelar den mesta tiden för att vinna extra tid med pucken. Detta från spelfördelare till backar. Man slänger in puckar på mål -vilket är bra. Och man har folk framförkassen. MEN: Problemet är att spelarna man har där är ofta stationära istället för mobila/rörliga i sin skymning av motståndarmålisen. Hemligheten (som jag tror är nyckeln) är följande:
- Att tajma avsluten emot motståndarmålet -i att VERKLIGEN DRIVA rakt in på kassen. Detta antingen i skottriktningen -eller komma in från sidan när skotten kommer. (Många forwards vill ju gärna ha bröstkorgen emot skytten -för att se pucken komma. Jag hävdar dock att det man vinner på detta -är betydligt mindre jämfört emot det man vinner genom att samtidigt vara rörelse och driva rättvänd emot kassen: Både för effektivare skymning SAMT att eliminera tiodelarna som är skillnaden mellan att slå in en retur -genom att vara rättvänd när man skall göra detta. Att vara i rörelse in mot mål -innebär också alternativ i fråga om rörelse förmåga som kan anpassas till hur motståndarbackarna framförmålet väljer att agera. Oavsett "hur" -så skapar drivet in mot mål ALLTID någonting positivt!
- För att detta skall funka MÅSTE tajmingen mellan de spelare är på väg in i skiten framför mål tajmas! Detta innebär att det måste in en bättre "sync" mellan de som bakar puck -eller tänker ta ett avslut -och de som driver in på kassen. När pucken är under kontroll i offensiv zon -måste någonting "syncat" ske på en gång. Inget oroligt letande eller gnugg rull kring sargerna. När våra killar utan puck driver in på kassen; DÅ MÅSTE avsluten komma. Att passa runt och vänta medans en av våra killar får klubb-spö framför målet till ingen effektiv nytta: Är endast onödigt, o effektivt och ett svek mot spelaren som väljer att ta skitjobbet där.
Att detta i allra högsta grad är en färskvara -förstår Jocke. Nu verkar LHF ha tok-nött på att bli bättre i powerplay på sista tiden. Detta givetvis lite till förmån till att nöta -och åter nöta på grundspelet.
Nu har man även fått tillbaka Sweatt -som definitivt verkar vara lite vilse i det defensiva jobbet. (Den halvtama markeringen på sin gubbe på MoDo's 2-1 -mål är bara ett exempel på detta.) Dessutom väljer lagledningen fortsatt att spela Sweatt tillsammans med Rajala. Nu har Rajalas defensiv visserligen blivit bättre på sistone -men den är fortfarande LÅNGT IFRÅN solid. Detta med för att Legacé blir på tok för ensam i form av någelunda stabilitet i den linan.
Även Lassi har varit lite mänskligare på sistone i kassen. Han har tappat in betydligt fler enklare grejer än vad han gjort tidigare. Vad detta beror på; är svårt att svara på som utomstående.
Det syns att Luleå gärna vill vända spelet snabbare. Detta har medfört man i sin iver har åter börjat att slänga in puckar till stillastående spelare i allt större grad. När detta funkar; gör det detta med mer rötstudsar -än med skicklighet. Dock oftast får man vända om igen och försöka med fart mot ett organiserat motståndarförsvar. Dump puckarna i offensiv zon funkar ungefär 50/50 nu. Dock skalas effektivitetsprocenten på de positiva 50% av ganska rejält för att ofta när en LHF spelare är först på trissan i offensiv zon; är denna på tok för ensam innan hjälpen av de pigga, ny inbytta lagkamraterna kommer.
PP't (som jag tycker nu har varit HELT i baklås så länge) -måste man tyvärr prioritera mindre nu på träningarna. Inte pga av att det behövs -utan pga av att man måste åter prioritera grundspelet före det. På detta sätt får man åter in trygghet -och genom detta flera viktiga saker:
A.) Man kommer att förhindra betydligt fler mål motståndare gör på Luleå Hockey framöver.
B.) Eftersom LHF har svårt med målskyttet: Behöver laget inte göra lika många mål för att vinna hockeymatcher.
C.) Förhoppningsvis innebär en återskapad trygghet i grundspelet en trygghet i det offensiva/kreativa spelet.
Tycker att Luleå Hockey hanterar motståndarpressen i offensiv zon på ett på tok för bekvämt sätt. Man spelar den mesta tiden för att vinna extra tid med pucken. Detta från spelfördelare till backar. Man slänger in puckar på mål -vilket är bra. Och man har folk framförkassen. MEN: Problemet är att spelarna man har där är ofta stationära istället för mobila/rörliga i sin skymning av motståndarmålisen. Hemligheten (som jag tror är nyckeln) är följande:
- Att tajma avsluten emot motståndarmålet -i att VERKLIGEN DRIVA rakt in på kassen. Detta antingen i skottriktningen -eller komma in från sidan när skotten kommer. (Många forwards vill ju gärna ha bröstkorgen emot skytten -för att se pucken komma. Jag hävdar dock att det man vinner på detta -är betydligt mindre jämfört emot det man vinner genom att samtidigt vara rörelse och driva rättvänd emot kassen: Både för effektivare skymning SAMT att eliminera tiodelarna som är skillnaden mellan att slå in en retur -genom att vara rättvänd när man skall göra detta. Att vara i rörelse in mot mål -innebär också alternativ i fråga om rörelse förmåga som kan anpassas till hur motståndarbackarna framförmålet väljer att agera. Oavsett "hur" -så skapar drivet in mot mål ALLTID någonting positivt!
- För att detta skall funka MÅSTE tajmingen mellan de spelare är på väg in i skiten framför mål tajmas! Detta innebär att det måste in en bättre "sync" mellan de som bakar puck -eller tänker ta ett avslut -och de som driver in på kassen. När pucken är under kontroll i offensiv zon -måste någonting "syncat" ske på en gång. Inget oroligt letande eller gnugg rull kring sargerna. När våra killar utan puck driver in på kassen; DÅ MÅSTE avsluten komma. Att passa runt och vänta medans en av våra killar får klubb-spö framför målet till ingen effektiv nytta: Är endast onödigt, o effektivt och ett svek mot spelaren som väljer att ta skitjobbet där.
Jonken- Antal inlägg : 7057
Jag gillar att han pekar ut bristerna inom sitt ansvarsområde, defensiven.Jonken skrev:Det enda positiva (som jaf jag ser det), var intervjun efter slutsignalen med Fagervall. Jocke hade en HELT KORREKT analys: Man jobbar inte riktigt färdigt i defensiven -som man gjorde tidigare. Något som var HELA GRUNDEN till framgångarna före.
Men, vi gör ett mål! Mot Modo!
Med 3 minuter kvar har vi bara släppt in ett. Det skall räcka för vinst. Det är inte spelet utan puck som gör att vi förlorar.
Även om vi, snällt uttryckt, var klena vid 2-1 målet.
Puckad- Antal inlägg : 11372
Rajala alibipetar med klubban mot pucken lite vilket inte hindrar Modoiten från att med full kontroll sparka pucken till Filppula som får öppet mål.Tony Moore skrev:Var det inte Mr Bills gubbe som gjorde 1-2 målet? Toni fumlade ju bakom ryggen på sin Modoit framför vår kasse strax innan.
En forward som jobbar hårt och korrekt går in för att ta bort spelaren från pucken i det läget, inte tvärtom. Kör in kroppen i motståndaren helt enkelt. Rajala jobbar just nu inte mycket mer än Jesse Niinimäki gjorde under sina glansdagar i Luleåtröjan, det hela är sorgligt att se.
För att göra något åt saken skulle jag låta Hedman gå med Rajala och Lagacé. Eller möjligen Rajala, Wallmark & Micflikier. Enda problemet är väl att Hedman-Wallmark-Micflikier varit en hyfsat fungerande enhet även i dessa senaste matcherna. Kanske även skulle kunna gå att ha Rajala med Fabbe & Foppa där Foppa får vara center.
Foppa har också, helt apropå, blivit betydligt mer osynlig sedan Fabbe försvann, men det är ju ett känt faktum att det inte alltid går bra om man försöker sära på siamesiska tvillingar.
Tigerman- Antal inlägg : 3431
Vid 1-2 målet står Melart och Jaros i knäet på Lassi helt utan markering eller ens i närheten av nån motståndare. Det är dom som gör fel i den situationen, dom måste kliva upp på sin gubbe. Jaros ska ha Filppula i det läget, låsa/lyfta hans klubba. Sweatt och Rajala har sina markeringar uppe på blå, dom ska inte behöva sjunka nåt djupare i defensiven än dom gör, dom måste hinna upp i skottlinjen om pucken går upp till Modo backarna på blå. Är i första hand Jaros som får ta på sig målet då det är hans gubbe som gör det men även Melart som står bredvid Lassi och tittar på.
nummer 17- Antal inlägg : 1214
Oavsett vem ni anser gjorde fel vid Modos mål, så.. Vi gör ett (1) mål. Kanske där felet sitter, inte sant? Både Harju och Rajala har jävligt bra lägen, men skjuter inte, bara väntar tills de blir av med pucken. Blir så jävla frustrerad och arg.
Enda som gladde mig var Pistol Pete, som är distinkt. Rappar till pucken så fort han får chansen.
Enda som gladde mig var Pistol Pete, som är distinkt. Rappar till pucken så fort han får chansen.
Sänder ju jävligt dåliga signaler då vissa spelare går ut och festar efter förlusten igår. Bl.a Toni Rajala. Bort bort bort.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Vad är nu detta?Slapshot skrev:Sänder ju jävligt dåliga signaler då vissa spelare går ut och festar efter förlusten igår. Bl.a Toni Rajala. Bort bort bort.
Slapshot skrev:Sänder ju jävligt dåliga signaler då vissa spelare går ut och festar efter förlusten igår. Bl.a Toni Rajala. Bort bort bort.
han var väl och käka med kompisar som kom på besök från Finland, tror inte han var dyngrak på krogen men då har jag inte all information.
Pajala- Antal inlägg : 18747
Äh, låt grabben få sig en rejäl brakfylla så att han tvingas reboota hela systemet efter ett dygns atomvinter. Inte fan kan det då bli sämre av det.
KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2848
Urken skrev:Vad är nu detta?Slapshot skrev:Sänder ju jävligt dåliga signaler då vissa spelare går ut och festar efter förlusten igår. Bl.a Toni Rajala. Bort bort bort.
Läste på fb att det var nån som sett han. Tycker han borde engagera sig mer på isen istället för på krogen.
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Så farligt är det väl inte att gå på krogen en lördag?
Tvivlar på att han hinkade i sig tvåsiffrigt med öl.
Jag vet någon annan som dock gjorde detRönken skrev:Så farligt är det väl inte att gå på krogen en lördag?
Urken skrev:Jag vet någon annan som dock gjorde detRönken skrev:Så farligt är det väl inte att gå på krogen en lördag?
Blanda inte in Snikne nu.
Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» 2016-09-10, Träningsmatch, Luleå - MoDo
» 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå
» 2014-03-04, SHL-omgång 53, Luleå - MoDo
» 2013-12-12, SHL-omgång 32, MoDo - Luleå
» 2014-10-24, SHL-omgång 14, Luleå - MoDo
» 2014-10-11, SHL-omgång 10, MoDo - Luleå
» 2014-03-04, SHL-omgång 53, Luleå - MoDo
» 2013-12-12, SHL-omgång 32, MoDo - Luleå