Historiska lag, spelare, värvningar och lagledare
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Historiska lag, spelare, värvningar och lagledare
LGP ja revisorn som hitta magin med skuggan på bortre stolpen i PP där var det kemi på hög nivå, Nostalgi kort dessa jissen mer Tony av detta!
NallePhu- Antal inlägg : 18664
1. Ingemar Bergman - slutade alldeles för tidigt
2. Tom Martin - Kanadensisk klasspelare med handledare i krysset
3. Mats Blomqvist - Blomman, säger allt
4. Tobbe Köhler - say no more
5. L-G Pettersson - vilken målspruta
6. V-M Ruismaa - centerkung
7. Mikke Renberg - Han måste vara med trots allt
8. Linus Klasen - nutida favorit
Mr Bister- Antal inlägg : 1505
Tony Moore likes this post
Jarmo Myllys
Anders Nilsson
Obsut-Niinimaa
Sandström-Skrbek
Erik Gustafsson-Petter Nilsson
Bartecko-Olausson-Omark
Chabada-Wallmark-Klasen
Holmström-Granström-Williams
Hedman-Chris-Emil Larsson
Utan inbördesranking.
Dustin- Antal inlägg : 7168
Fucked up!
Jokerman- Antal inlägg : 1984
Bild: Norrbottens Media/Kollage | Mattias Öhlund, Lasse Hurtig och Jarmo Myllys.
Luleå Hockeys guldlag från 1996
Målvakter: Jarmo Myllys, Erik Granqvist, Torbjörn Rosengren.
Backar: Patrik Höglund, Stefan Jonsson, Torbjörn Lindberg, Jan Mertzig, Lars Modig, Erik Nilsén, Petter Nilsson, John Wikström, Roger Åkerström, Mattias Öhlund.
Forwards: Joakim Backlund, Thomas Berglund, Anders Burström, Jakob Gunler, Tomas Holmström, Lars Hurtig, Fredrik Johansson, Jiri Kucera, Mikael Lindholm, Mikael Löfgren, Stefan Nilsson, Robert Nordberg, Johan Rosén, Johan Strömwall.
Petter Lasu Nilsson har väl 305 gånger nu sagt att han lagt av som tränare - men icket. I dag fick han matchstraff i Bodens J20-match borta mot Kiruna, och blev uppskickad på läktaren.
— Robin Lindgren (@robinlindgreen) November 2, 2019
Hand upp den som förvånas över det... #twittpuck
Kultspelare på besök i Delfinen 2019-11-28. "Det är mitt andra hem" -
– Jag var där när Stefan ”Skuggan” Nilssons tröja hissades upp. Och jag var där på Hans ”Nobbe” Norbergs begravning. Jag har kontakt med flera som Roger Åkerström och materialaren Peter ”Greppa” Åström. Åren i Luleå var fantastiska. Jag kallar det mitt andra hem fortfarande, sa Timo Jutila till Sportbladet 2015.
Luleå Hockeys 10 BÄSTA backar genom tiderna
Luleå Hockey firade 40 år som förening 2017 och en mediekoncern rankade föreningens tio bästa backar på herrsidan genom tiderna.
PLATS 1: TIMO JUTILA
Säsonger i Luleå: 4.
På 151 SHL-matcher blev det 125 poäng och ytterligare sex poäng på 15 slutspelsmatcher.
Under tiden han spelade i Luleå fanns det många skickliga spelare – men Jutila var den allra mest begåvade. Jutila var given i det finska landslaget och har vid flera tillfällen blivit uttagen till VM:s all star-lag.
Så mycket poäng som den offensivt livsfarlige backen stod för under sin karriär är det få i Finland som kan mäta sig med.
2015 Och Timo öser beröm över skuggan (och naturligtvis L-G Pettersson och hans andra hem Luleå) tillsammans med Robert Skoog när skuggans tröja ska hissas i Delfinen. https://www.luleahockey.se/artikel/9t11ainry-30c4d/skuggan-var-en-vinnare
2018 hissades tröjan i Hartwall Arena för Timo Jutlia som var lagkapten för det finska landslag som bärgade nationens historiska första VM-guld i Stockholm 1995 och och har också en imponerande CV: Två VM-silver, ett OS-brons, femfaldig finsk mästare, scheweizisk mästare, silver samt brons i Canada Cup. Det var som spelare. Som tränare har han tre VM-silver, två VM-brons och ett OS-brons.
– Taket är fullt av stora namn och det känns fantastiskt att få bli en av dom, säger Jutlia
Öppenhjärtlig intervju om svårigheten när medias strålkastarljus slocknat..
https://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/lulealegendaren-ger-ut-bok-orkade-inte-ens-supa-langre-nm4671183.aspx
Han och Lasse Lindgren är fortfarande top-top shelf när det gäller LHF:s bästa genom tiderna.
Det är alltid svårt att jämföra olika epoker men det som var med Robban och Lasse var ju sättet de spelade på. Spelskickliga starka vinnarskallar. De dominerade men det jag minns allra allra bäst: stod du på läktaren var det omöjligt att inte bli påverkad av deras fysiska spel. Det var ishockey när ishockey är som bäst. Lasse var en otrolig värvning, med rutin från bla en Stanley-Cup final.
Wolfhunter likes this post
Osten: ”Krävande. Fick ut otroligt mycket av laget”.
Bäste han mött: ”Sidney Crosby. Komplett.”
Messier: ”Intensiv.”
Bäste backen han spelat med: ”Niclas Lidström”.
Öhlund har humor: ”Mike Keenan skulle inte ha varit perfekt idag”. Så hanterades hjärnskakningar av NHL då Öhlund var där: ”Ok, du har ont i huvudet, här är två Alvedon”.
Träningarna sista säsongen: ”ok vad ska jag ta? piller eller sprutor? Nä jag tog piller igår så det kan vara farligt att ta det idag”. Om knäskadan som avslutade karriären - från 47:30
Lyssna här
Från 2017.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6525
Jokerman ll- Antal inlägg : 1466
Wolfhunter likes this post
”I Luleå var det många som var upprörda över att han valde bort Luleå Hockey och han fick mycket skit under sin första match med Västerås i Delfinen.
– Det var inte kul. Fast en av de som satt i sekretariatet tystade publiken flera gånger och uppmanade dem att heja på Luleå Hockey i stället för att skrika saker om mig. Jag inser nu att jag aldrig tackade honom för det, säger Robert Nordmark och tystnar.
Sedan tillägger han:
– Men jag är väldigt tacksam över det”.
Mer sånt. Heja! Läxa upp pajasarna!
... "Det var nära att den då 36-årige Robert Nordmark, efter tiden i Västerås, Djurgården, Lukko Rauma, Zürich och Feldkirch, 1998 återvände till Luleå Hockey.Jokerman ll skrev:Robert Nordmark intervjuades av norrmedia i veckan.
”I Luleå var det många som var upprörda över att han valde bort Luleå Hockey och han fick mycket skit under sin första match med Västerås i Delfinen.
– Det var inte kul. Fast en av de som satt i sekretariatet tystade publiken flera gånger och uppmanade dem att heja på Luleå Hockey i stället för att skrika saker om mig. Jag inser nu att jag aldrig tackade honom för det, säger Robert Nordmark och tystnar.
Sedan tillägger han:
– Jag hade haft en ögonskada och var hemma i Luleå. Så jag tränade med dem i några veckor. (Hans) "Nobbe" (Norberg) tjatade om att jag skulle avsluta säsongen med dem, men (Lars) "Osten" (Bergström) övertalade mig att komma till Klagenfurt. Det var en upplevelse att spela där och pengarna var förstås bättre. Men så här i efter hand ångrar jag att jag inte skrev på för Luleå Hockey, säger han."
..."Det var inte spelgeniet Wayne Gretzky som han tyckte var svårast att möta, utan Pittsburgh Penguins storvuxne och oberäknelige center Mario Lemieux.Tony Moore skrev:... "Det var nära att den då 36-årige Robert Nordmark, efter tiden i Västerås, Djurgården, Lukko Rauma, Zürich och Feldkirch, 1998 återvände till Luleå Hockey.Jokerman ll skrev:Robert Nordmark intervjuades av norrmedia i veckan.
Sedan tillägger han:
– Jag hade haft en ögonskada och var hemma i Luleå. Så jag tränade med dem i några veckor. (Hans) "Nobbe" (Norberg) tjatade om att jag skulle avsluta säsongen med dem, men (Lars) "Osten" (Bergström) övertalade mig att komma till Klagenfurt. Det var en upplevelse att spela där och pengarna var förstås bättre. Men så här i efter hand ångrar jag att jag inte skrev på för Luleå Hockey, säger han."
– Han kunde lura vem som helst och var läskig att möta, säger han.
Att det bara blev fyra säsonger i ligan berodde på att hans dåvarande fru längtade hem.
– Hon hade tjatat om att hon ville flytta hem ett tag. Jag hade två år kvar på mitt kontrakt. Men jag hade tappat lite på grund av skadorna och började bli äldre. Jag visste också att de tänkte byta bort mig. Så jag tänkte att det kanske var dags för mig att göra det och bad dem om att få bryta kontraktet i förtid. Det lustiga är att hon ångrade sig och bor där borta nu, säger Robert Nordmark.
Hon kunde inte heller tänka sig att bo i Luleå.
– Hon trivdes inte där, och jag valde att skriva på för Västerås, som hade Tommy Salo, Peter Popovic och flera andra duktiga spelare, eftersom jag trodde att de hade en bra guldchans. Det blev inget guld. Vi vann serien 1993, men efter det fick klubben problem med ekonomin, det berodde bland annat på att de inte fick så mycket pengar som de hade räknat med för (Nicklas) "Lidas" (Lidström), berättar han."
Greger Artursson robbade Robban på ett SM-guld.Tony Moore skrev:..."Det var inte spelgeniet Wayne Gretzky som han tyckte var svårast att möta, utan Pittsburgh Penguins storvuxne och oberäknelige center Mario Lemieux.Tony Moore skrev:... "Det var nära att den då 36-årige Robert Nordmark, efter tiden i Västerås, Djurgården, Lukko Rauma, Zürich och Feldkirch, 1998 återvände till Luleå Hockey.Jokerman ll skrev:Robert Nordmark intervjuades av norrmedia i veckan.
Sedan tillägger han:
– Han kunde lura vem som helst och var läskig att möta, säger han.
Att det bara blev fyra säsonger i ligan berodde på att hans dåvarande fru längtade hem.
– Hon hade tjatat om att hon ville flytta hem ett tag. Jag hade två år kvar på mitt kontrakt. Men jag hade tappat lite på grund av skadorna och började bli äldre. Jag visste också att de tänkte byta bort mig. Så jag tänkte att det kanske var dags för mig att göra det och bad dem om att få bryta kontraktet i förtid. Det lustiga är att hon ångrade sig och bor där borta nu, säger Robert Nordmark.
Hon kunde inte heller tänka sig att bo i Luleå.
– Hon trivdes inte där, och jag valde att skriva på för Västerås, som hade Tommy Salo, Peter Popovic och flera andra duktiga spelare, eftersom jag trodde att de hade en bra guldchans. Det blev inget guld. Vi vann serien 1993, men efter det fick klubben problem med ekonomin, det berodde bland annat på att de inte fick så mycket pengar som de hade räknat med för (Nicklas) "Lidas" (Lidström), berättar han."
Många fina minnen av den ryska björnen under de 2 säsonger han spelade i Vårat gäng.
Internationell karriär med bl.a Olympiskt Guld 1992, NHL spel.
https://www.eliteprospects.com/player/1863/sergei-bautin
Norr Media AB https://kuriren.nu/sport/artikel/tidigare-kultspelare-sergei-bautin-dod-blev-55-ar-gammal-den-karleken-han-fick-tillbaka-tror-jag-ocksa-han-kande/j8wo9yyj
Totalt blev det 89 matcher för Sergej Bautin i Luleåtröjan. Under hans första år i Norrbotten tog laget sig till final. Efter sin tid i Luleå Hockey fortsatte karriären i Ryssland, Tyskland och Japan innan den benhårda backen 2004 lade skridskorna på hyllan.
Sergej Bautin blev 55 år gammal.
Lars "Osten" Bergström var tränare när Bautin var i klubben. Dödsbeskedet kom som en chock för honom.
– Ett jättetråkigt besked. Mina tankar går till hans anhöriga, säger han.
Han minns tillbaka.
– Han var fostrad som en väldigt fysisk spelare som stod upp för sitt lag. Det var från den kulturen han kom ifrån, både från sin ryska miljö och från sin tid i Nordamerika. Det tog lite tid för honom att anpassa sig här. Han hade en väldigt stark heder att stå upp för lagkamrater och inte minst för vår målvakt. Om det skedde något i den riktningen var han där och gick över gränsen ibland. Han fick en del avstängningar, men han var väldigt uppskattad utav laget och oerhört försvarsstark. Det var en profil på sitt sätt, säger Osten och fortsätter:
– Det går ganska mycket stories om honom men han var alltid proffsig, förberedd och noggrann. Han var fostrad i den gamla skolan hur man skulle uppträda mot klubben och ledningen. Det var alltid "Yes coach". Vi hade en annan rysk spelare, en yngre, och han skulle hjälpa till att översätta. Om jag skällde på honom så skällde Bautin ännu mer.
Men hans spelstil tilltalade inte alla och Osten hade många samtal med honom.
– Det fanns en del sponsorer som tyckte att det ibland blev för mycket. Vi försökte markera mot honom och sa att nu får det vara bra. Han nickade och förstod. Vi sa åt honom: "Om Myllys blockerar pucken och en spelare åker på honom så får du inte gå dit". Då tittade han på mig och sa "Coach, jag är ingen mjuk spelare".
Hur gick värvningen av honom till?
– Han hade spelat med ryska landslaget och Fredrik Nilsson som spelat med honom i AHL gav honom väldigt fina vitsord. De hade spelat ihop och vi kände också till honom. Vi hade mött honom i Tampere Cup. Det var en erfaren och välmeriterad spelare.
Har du haft kontakt med honom sedan han lämnade klubben?
– Jag pratade med honom när det var 100-årsjubileum i Boden 2019. När Bodens lag som var nära att gå upp mötte 96-laget. Han nämnde då ingenting om att han var sjuk. Han lät jätteglad och pigg. Det var inte långt bort att han hade kommit som en hemlig gäst, men det blev svårt att ta sig hit från Nordamerika. Han hälsade till laget, föreningen och till alla fans. Han tyckte tiden i Luleå var en av de roligaste i hans karriär.
Sergej Bautin var sluten som person, men Osten tror han tog sig till fansens kärlek.
– Han stod verkligen upp för klubbmärket och den kärleken han fick tillbaka tror jag också han kände. Den betydde mycket för honom. Fast han inte var så kommunicerbar var han en spelare som lämnade ett stort avtryck.
Bamsefar likes this post
https://www.youtube.com/results?search_query=MinnesM%C3%A5ndag&sp=CAISAhAB
Tragiskt att han gått bort men viktigt att uppskatta den tid han hade hos oss!
Får alltid ett leende på läpparna när jag tänker tillbaks på honom
PM- Antal inlägg : 1947
Eller då VIK var på besök och well Bautin var inne och det blev en hög av spelare propparna for på han han bara dök in och grävde fram spelaren drog ut han som en vante från högen....
NallePhu- Antal inlägg : 18664
Bamsefar, PM and Kneten like this post
Sergei Bautin pic.twitter.com/0tavyDrVJP
— Anton (@antonj85) February 18, 2023
Bamsefar and Kneten like this post
Tony Moore skrev:Sergei Bautin pic.twitter.com/0tavyDrVJP
— Anton (@antonj85) February 18, 2023
Det var på den tiden man kunde dela ut en open ice utan att bli utvisad o avstängd
Bamsefar- Antal inlägg : 12230
Jag hade gärna sett några sekunder till, det såg ut som om kaffebönan satsade för att rappa Bautin rätt hårt där.Bamsefar skrev:Det var på den tiden man kunde dela ut en open ice utan att bli utvisad o avstängd
Puckad- Antal inlägg : 11372
Kan ha varit för att IFK Luleå på den tiden fick rätt mycket pisk mot storheterna Kiruna AIF, IFK Kiruna, Piteå IF och Bodens BK i den näst högsta serien. Då hade vi en riktig klippa i Hardy Åström som höll oss kvar i många matcher med sitt fantastiska målvaktsspel.
Sveriges första NHL-målvakt
Han var den förste spelaren från Luleå (och förste målvakten från Sverige) att ta sig till NHL, och höll nollan mot Guy Lafleurs nästan oslagbara Montreal Canadiens i sin debut. Under sina år i NHL lyckades han dessutom med något bara ett fåtal av dåtidens målvakter kan skryta om. Han nollade ligans store stjärna. Men Hardy Åström har, i efter hand, häcklats av Don Cherry. "Fast jag får fortfarande brev från folk som vill ha min autograf", säger han.
Han har bott i Örnsköldsvik i många år, men han kommer från Svartöstaden i Luleå och började sin karriär i Luleå AIK.
Varför blev du just målvakt?
– Tja, det blev väl bara så när vi lirade landbandy som barn hemma i Luleå där jag växte upp. Men faktiskt, och hur otroligt det än kan låta, var jag back i den första matchen som jag spelade. Men det gick väl inte så bra så tränaren ställde in mig i målet i stället.
Minns du än i dag första seriesegern med Luleå AIK i division 4, 1966?
– Jag gjorde debut som fjortonåring i Luleå AIK och då har jag för mig att vi spelade i division 3. Debuten var mot Haparanda och i deras lag spelade bland andra Lars-Göran Tano som jag senare skulle spela tillsammans med i IFK Luleå.
– Man var jämt uppe på Malmvallen (i stadsdelen Svartöstaden). Där fick man hjälpa till att skotta snö eller spola isen och till och med göra rent omklädningsrummen innan motståndarlagen kom för att spela mot oss. Det var inte bara hockey utan jag spelade en del fotboll också. Just seriesegern du nämner minns jag faktiskt inte så noga. Men jag glömmer aldrig våra röda stickade tröjor med gula ok på ärmarna. I de tröjorna fanns det mycket kärlek till ishockeyn.
Var IFK Luleå och Luleå SK lite som storebröder till er i Luleå AIK?
– Ja, det kan man väl säga. Det var i de klubbarna som gräddan inom hockeyn i Luleå spelade. Kan jag ha varit sexton eller sjutton år tro då IFK Luleå värvade mig dit. Jag hade brutit ett finger minns jag och var faktiskt på väg att lägga av med hockey och i stället satsa på fotboll. Men IFK ringde och efter jag spelat någon B-lagsmatch där blev jag kvar.
Fick du direkt börja slåss med Christer Grahn om målvaktsjobbet i IFK?
– ”Slim”, som han kallas, vilken suverän kille. Han var målvakt i Luleå då jag kom med i deras A-lag. Vi hade mycket roligt tillsammans men tyvärr träffas vi för sällan nuförtiden. Det händer att vi springer på varandra någon gång och de tillfällena är alltid fantastiskt roliga.
Hans förmåga att rädda puckar skulle ta honom ända till Madison Square Garden, men det var nära att han la av innan IFK Luleå hörde av sig.
– Jag har bara roliga minnen från de där åren, säger Hardy Åström.
– Jag fick bland annat vara med och inviga Delfinen. Det var mot Brynäs och Stig och Börje Salming var med, fortsätter han.
Matcherna IFK Luleå och Bodens BK emellan var också speciella.
– Det där var tuffa matcher. Det kom alltid mycket folk när vi möttes och stämningen var i det närmaste hatisk. Så att vinna var det enda som gällde och det var som ett krig från det att pucken släpptes tills slutsignalen ljöd, säger han.
Men det var under tiden i Skellefteå, som var nykomlingen i allsvenskan när han anslöt från IFK Luleå, genombrottet kom för Hardy Åström.
– Det gick väldigt bra för mig när jag spelade där, och jag blev uttagen till landslaget. Det var till den där Canada cup-turneringen som Börje Salming fick en stående ovation när vi mötte Kanada, säger han och konstaterar att det var en häftig upplevelse.
Året därpå fick han också chansen i världens bästa liga.
– Jag var den förste från Luleå att ta mig dit, och det kändes roligt att det blev just New York Rangers för mig. Det hade ju alltid varit den klubb jag drömt om att spela för. Det blev bara fyra matcher för mig där, och jag tyckte inte att jag fick en ärlig chans av dem, så jag valde att spela med Skellefteå säsongen efter. Det räckte inte att, som svensk, vara lika bra som de som kom från Kanada och USA. Utan man behövde vara bättre än dem. Men jag glömmer aldrig då vi i min debut slog Montreal Canadiens, som hade 28 segrar i rad bakom sig, säger han.
Det var Phil Esposito, en av NHL:s främsta poänggörare genom tiderna, som var kapten i New York Rangers på den tiden.
– Han var toppen att spela med, men kanske inte emot. Jag minns att han missuppfattade något Stig Salming sa under ett världsmästerskap och ville slå ned honom med en stol, säger han och konstaterar det var några som fick gå emellan.
1979 bytte New York Rangers bort Hardy Åström till Don Cherrys Colorado Rockies.
– Jag har fått mycket skit av honom i efter hand. Han har bland annat sagt att jag är den sämste målvakten någonsin i ligan. Men han är känd för att hata svenskar och jag bryr mig inte, säger han.
– Det har spelat betydligt sämre målvakter än mig i NHL. Han lät ju mig dessutom stå i 49 av 80 matcher under den säsong jag hade honom som tränare, fortsätter han.
Efter två år i Colorado Rockies trejdades han vidare till Calgary Flames, men fyra matcher på bänken var allt tränaren Al Macniel gav honom.
– De hade en duktig målvakt och jag var helt enkelt inte tillräckligt bra för att få spela, säger Hardy Åström.
Men han är tacksam över de 79 matcher han fick göra i NHL, och en sak kan Don Cherry aldrig ta ifrån honom.
– Wayne Gretzky lyckades aldrig göra mål på mig, berättar Hardy Åström.
Sedan tillägger han:
– Och vi mötte ändå dem en hel del gånger.
Men han var bara en av många NHL-legendarer du mötte när du spelade där?
– Ja. Jag har ju spelat mot Guy Lafleur, Marcel Dionne och alla de där. Och Börje Salming. Förstås. Jag har till och med mött Gordie Howe (skratt). Det var när han spelade för Hartford Whalers, och var 50 år. Men han var rätt bra även då.
Fast det många i Nordamerika verkar minnas dig för är det där Don Cherry sa om dig.
– Det var faktiskt jag själv som sa det efter en match. Om du menar det där om att jag var så dålig att jag inte ens hade kunnat stoppa en badboll (skratt)? Han försökte bara få det att låta som att det var hans påfund.
Men det var inte därför bara blev fyra NHL-säsonger för dig?
– Nej. Vi kom bara inte överens om ett nytt kontrakt. Jag kände mig dessutom rätt nöjd.
Livet efter karriären.
– Att bli tränare? Nej, fan. Jag har provat det, men det går inte, jag har för hett temperament och jag blir tokig på domarna.
Han tillägger sedan:
– Fast jag får fortfarande brev från folk som vill ha min autograf. Börje Salming får så klart betydligt fler. Men det brukar komma ett par brev i månaden. Det är inte alla 71-åringar som får skriva autografer. Det är faktiskt lite coolt (skratt).
Norrmedia
Jonathan Hedström har länge misstänkt att han har adhd och för några månader sedan fick han det bekräftat av läkarna. Han tror diagnosen är en stor faktor bakom framgångarna som hockeyspelare. "När andra tyckte saker var jobbiga och obekväma kunde jag pressa mig lite till", säger han.
Som liten grabb hade han svårt att sitta still och att röra på sig blev ett naturligt sätt att göra sig av med all energi.
Under uppväxten förstod Jonathan Hedström inte vad det berodde på, men när han i vuxen ålder började läsa på om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) blev det klarare.
– Jag har alltid haft en orolig kropp och hållit på med många olika idrotter för att stilla surret i huvudet. Att jag skulle få den här diagnosen kom absolut inte som en chock, det var väntat, säger Jonathan Hedström som i dag är 45 år.
Var det viktigt för dig att få diagnosen på papper?
– Egentligen inte. Det var mer för att få medicin för det och se om det kan hjälpa. Jag testade ett tag, men nej, det var ingenting för mig. Det känns fel att stoppa i sig amfetamin.
Den vanligaste medicinen mot adhd innehåller metylfenidat som är ett centralstimulerande ämne som liknar amfetamin.
– Jag blev lugnare och mer produktiv på ett annat sätt, men jag kände biverkningarna också. När det gick ur kroppen blev jag skakig. Jag är en sådan människa som vill veta var det kommer ifrån. Varför har jag det här?, säger han och fortsätter:
– Jag tror det är lätt för sjukvården att skriva ut. "Här, ta det här pillret, det blir bra". Men det är inte alltid att det blir så.
Du är kritisk mot det?
– Jag är emot att man bara skriver ut i stället för att gå till botten med varför man har problem.
Finns det något annat förutom medicin som hjälper dig hantera din adhd?
– Scheman. Om jag har ordning och reda blir det balans i livet. Det är lätt att det spårar ut annars.
Jonathan Hedström har spelat ishockey på elitnivå i 16 år. Under tre säsonger tillhörde han Luleå Hockey och har totalt gjort 540 SHL-matcher. Han fick även chansen i NHL och gjorde framför allt avtryck säsongen 2005-2006 då han stod för 27 poäng i Anaheim Ducks.
Han tror inte att han hade blivit lika framgångsrik utan sin adhd.
– Jag hade tjurigheten och viljan att gå längre. När andra tyckte saker var jobbiga och obekväma kunde jag pressa mig lite till. Det finns såklart jättemånga som blivit svinduktiga hockeyspelare som inte har adhd, men jag kunde kapa i känslobanken vilket gjorde att jag inte hade något problem med att stå och nöta saker.
Ja, adhd och idrott är ofta en bra kombination. Enligt en studie som publicerades i British journal of sports medicine 2020 har 3–7 procent av världens befolkning adhd, medan motsvarande siffra bland proffsidrottare är 7–8 procent.
– Många kriminella har också någon slags form av adhd och jag är glad att idrotten blev mitt kall. Jag var så himla fokuserad på att ge järnet i just den delen och det har absolut varit bra för mig. Dels får man ut energin, för man har ofta mycket energi, och så blir man väldigt fokuserad på det man tycker är roligt. Då orkar man framför allt träna mer.
En del beskriver den positiva delen som en superkraft, är det så?
– Verkligen. Det är svincoolt att se hur det funkar när man har en annan förståelse. Jag har kompisar som inte hållit på med idrott men som är företagare och det är exakt likadant. De sköter inte ekonomin, om jag säger så, men de koncentrerar sig på det som de är bra på.
När han gjorde adhd-utredningen fick han många svar.
– De förklarade för mig att tanken töms efter halva dagen och så är det verkligen. Är det mycket man ska göra, säg betala räkningar i slutet av dagen, då blir man helt slut. Det låter banalt, men det är så.
Hur hanterar du det?
– Nu har jag allt på autogiro. Uppstyrt och scheman. Jag har tidigare skitit i att betala räkningarna och fick sedan inte låna pengar av banken.
Det var alltså inte för att kontot var tomt?
– Nej. Jag tänkte att jag tar det senare, för det inte är nog intressant för stunden, men är det en resa med polarna jag ska göra är jag väldigt snabb.
Det har blivit många spontanköp av bilar, berättar han.
– Det är inte bara en, kan jag säga. Herregud, det är hemskt när man tänker tillbaka. Jag önskar att jag hade haft någon som sagt nej. Det är roligt för stunden men sedan är det inte roligt mer och så står du där med ett bilköp som inte är det bästa.
Hur många bilar har du köpt på feeling?
– Ouch, det måste vara 10-15 stycken. Jag kan åka in och titta. "Åh den såg rolig ut – beställ den" och när jag kört den i några veckor tycker jag inte det är kul längre och så har jag tappat 100 000 kronor på en bil.
Handlar det om kickar?
– Ja, absolut. Man söker kickar hela tiden och så kan det bli åt andra hållet också. När jag inte har något att se fram emot blir jag extremt passiv. När min fru var borta på jobb låg jag och kollade 46 avsnitt i rad av Vikings. Jag tappar lätt tidsuppfattningen.
Du blir fast i det du gör?
– Ja, framför allt om det är något jag gillar.
I dag jobbar Jonathan Hedström som föreläsare där han berättar om sin hockeykarriär och tar upp känsliga saker, så som den ätstörning han drabbades av under karriären. Han pratar också om matchkultur, psykisk ohälsa och försöker tona ner pressen som finns.
Nu vill han också dela med sig av hur en adhd-diagnos kan te sig.
– Jag tror det är viktigt att som kille våga pratar om saker. Det är ju lite skam, jag känner ju det, men när jag tittar tillbaka kan jag tänka: "Tänk om jag vetat mer varför jag agerar som jag gör". Jag vill gärna hjälpa ungdomar så de får en förståelse och lättare kan koppla ihop känslor och ageranden.
Han upplever dock att hans ärliga berättelser ibland får motstånd.
– Det finns en rädsla inom många föreningar. De är rädda för att höra sanningen ibland. Det handlar ju inte om att jag är ute efter att hänga ut folk utan jag försöker prata om saker som behöver lyftas. Det är mycket rädsla kring hur man ska hjälpa killarna om de mår dåligt. Man håller locket på och tror att det ska fungera, men det gör det inte.
Mimmi Åkerlund
Norrmedia
Robin Hanzl (@timra_ik) har klättrat in på listan över de 10 främsta tjeckiska poängmakarna i SHL-historien!
— SHL.se (@SHLse) December 16, 2023
En hel del klassiska namn på den här listan... #SHL #ishockey #twittpuck pic.twitter.com/bk06MObmv9
Burskydd- Antal inlägg : 590
Vårat Gäng-podden med Tobbe Köhler ute nu ️
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) March 1, 2024
Lyssna på Spotify eller andra ställen där poddar finns.https://t.co/QoeBucpim2 pic.twitter.com/ZexCdpGaJ8
Då är det äntligen dags att hylla Kapten Köhler:
4 mars 1984, Luleå Hockey tar klivet upp i Elitserien och Kapten Köhler spelar sin sista match.
2 mars 2024 hyllar vi Torbjörn Köhler som en sann Luleå Hockey-hjälte. Kom i tid ni som ska till Delfinen!
2 mars.
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) February 29, 2024
Ljud: Sveriges Radio pic.twitter.com/811x19fs3y
Pyöräläs första dag i defensivfabriken ....Burskydd skrev:L-G Niemi har skrivit en bok . Är det nån som läst den och kan ge en recension ?
https://www.tv4play.se/klipp/a0c8b122d04acc480beb/video-lulea-hyllar-torbjorn-kohler-kaptenernas-kapten
Det är 40 år sedan Luleå Hockey tog steget upp i Elitserien och målvakt vid såväl avancemanget som den första matchen på högsta nivån var Mats ”Blomman” Blomqvist.
Blomman kom upp genom IFK Luleå som ung målvakt och var en av spelarna som utgjorde vår första trupp efter sammanslagningen med Luleå Sportklubb till Groko inför säsongen 1977/78 - vilket sedemera kom att bli det Luleå Hockey som vi känner idag.
Inför hemmamatchen mot Färjestad den 28 september hyllar vi #31 Mats "Blomman" Blomqvist som nästa LHF Hero. https://t.co/Xaic8lk574
— Luleå Hockey (@LuleaHockey) September 6, 2024
Läs mer på hemsidan och säkra din plats till matchen via https://t.co/chvLYv5Fxz när vi hyllar en av våra hjältar från förr. pic.twitter.com/nsJTQpo4Ak
Sida 2 av 2 • 1, 2