Slutspelet SHL 2013/2014

+17
hokkzorz
storstruten
MickkeJ
Urken
Zeb Macahan
Lulefan
Bamsefar
Kallepedal
Lars158
Tigerman
Lajon
stormvägen
Rönken
Slapshot
Pajala
LulefanGBG
Snikne Ville
21 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 mån 10 mar 2014, 17:05

Lulefan skrev:Jag blir lite nervös när Csports skriver "Se SM-slutspelet på Csports!" och sedan i liten text "Se utvalda matcher från SM-slutspelet". Visar de inte alla matcher? Var visas resterande? Inga play-in matcher ligger uppe än iaf och det är lite oroväckande.

Csports.se och Cmore TV sände allting ifjol i nånting som hette slutspelskanalen typ. Men som Rönken skrev i nåt inlägg så missa man mycket av studio där. Men alla matcher gick då se på Csports.se ifjol

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 10 mar 2014, 17:20

Zeb Macahan skrev:
Lulefan skrev:Jag vet inte varför, men jag är inte det minsta nervös inför detta slutspel, jag tror vi går långt i år också.

Hur spelas slutspelet?

Kvartsfinaler:
1. Skellefteå - HV71/Leksand
2. Frölunda - Linköping/Modo
3. Växjö - Luleå
4. Brynäs - Färjestad

Hur ser sedan semifinalerna ut?
1 vs 4 och 2 vs 3?

Vore trevligt få Linköping i en eventuell semi(så jag kan gå på matcher, främst) och sedan ta revansch på Skellefteå i finalen.
Det lag som kom högst upp i serien möter hela tiden det lag som kom längs ner, näst högst upp får laget näst längst ner om jag fattat rätt (vilket jag tror).

Så du har börjat skriva i trådarna nu igen? Är du sån där slutspelsräv som bara vaknar till liv när det vankas slutspel?  Basketball 
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan mån 10 mar 2014, 18:02

Rönken skrev:
Zeb Macahan skrev:
Lulefan skrev:Jag vet inte varför, men jag är inte det minsta nervös inför detta slutspel, jag tror vi går långt i år också.

Hur spelas slutspelet?

Kvartsfinaler:
1. Skellefteå - HV71/Leksand
2. Frölunda - Linköping/Modo
3. Växjö - Luleå
4. Brynäs - Färjestad

Hur ser sedan semifinalerna ut?
1 vs 4 och 2 vs 3?

Vore trevligt få Linköping i en eventuell semi(så jag kan gå på matcher, främst) och sedan ta revansch på Skellefteå i finalen.
Det lag som kom högst upp i serien möter hela tiden det lag som kom längs ner, näst högst upp får laget näst längst ner om jag fattat rätt (vilket jag tror).

Så du har börjat skriva i trådarna nu igen? Är du sån där slutspelsräv som bara vaknar till liv när det vankas slutspel?  :bball: 

Djuret i mig vaknar då vettu, inte att leka med..
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 10 mar 2014, 18:08

Rönken skrev:
Lulefan skrev:Jag blir lite nervös när Csports skriver "Se SM-slutspelet på Csports!" och sedan i liten text "Se utvalda matcher från SM-slutspelet". Visar de inte alla matcher? Var visas resterande? Inga play-in matcher ligger uppe än iaf och det är lite oroväckande.

Kanal5/Kanal9 har köpt vissa matcher för slutspelet inkl. Play-In. Ikväll visas Linköping-Modo på Csports.se och HV71-Leksand på Kanal9. Jag undrar om det inte blir som i förra slutspelet sedan att alla matcher visas på Csports men att matcherna som Kanal5/Kanal9 har är utan studio på Csports.se?
Något djävulskap är det säkert.

Reklam lär det blir till förbannelse i vart fall.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 10 mar 2014, 18:19

LulefanGBG skrev:
Rönken skrev:
Lulefan skrev:Jag blir lite nervös när Csports skriver "Se SM-slutspelet på Csports!" och sedan i liten text "Se utvalda matcher från SM-slutspelet". Visar de inte alla matcher? Var visas resterande? Inga play-in matcher ligger uppe än iaf och det är lite oroväckande.

Kanal5/Kanal9 har köpt vissa matcher för slutspelet inkl. Play-In. Ikväll visas Linköping-Modo på Csports.se och HV71-Leksand på Kanal9. Jag undrar om det inte blir som i förra slutspelet sedan att alla matcher visas på Csports men att matcherna som Kanal5/Kanal9 har är utan studio på Csports.se?
Något djävulskap är det säkert.

Reklam lär det blir till förbannelse i vart fall.

Du får hoppas på att man inte visar Luleås matcher i Kanal5 - Tommy Åström som håller i trådarna där cheers  rabbit 
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Tigerman mån 10 mar 2014, 20:02

Men vad är detta för påhitt egentligen? Jag trodde i min enfald att SHL körde Hemma-Borta-Hemma i Play-In. Men något stolpskott har kommit på att man ska köra Borta-Hemma-Hemma istället. Det betyder ju att det sämre placerade laget får en stor fördel i och med att få börja på hemmaplan. Om man då gör sitt förväntade jobb och vinner har man plötsligt två matchbollar att avgöra, vilket förstås sätter en oerhörd press på det högre placerade laget som är piskade att vinna varje nästkommande match.

I en serie bäst av tre är första matchen oerhört betydelsefull, alltså borde man ha gjort sig förtjänt av att få börja hemma, inte tvärtom som det är nu.  scratch 

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Urken mån 10 mar 2014, 20:44

Tigerman skrev:Men vad är detta för påhitt egentligen? Jag trodde i min enfald att SHL körde Hemma-Borta-Hemma i Play-In. Men något stolpskott har kommit på att man ska köra Borta-Hemma-Hemma istället. Det betyder ju att det sämre placerade laget får en stor fördel i och med att få börja på hemmaplan. Om man då gör sitt förväntade jobb och vinner har man plötsligt två matchbollar att avgöra, vilket förstås sätter en oerhörd press på det högre placerade laget som är piskade att vinna varje nästkommande match.

I en serie bäst av tre är första matchen oerhört betydelsefull, alltså borde man ha gjort sig förtjänt av att få börja hemma, inte tvärtom som det är nu.  scratch 

Om man tar hänsyn till den psykologiska delen vill säga. Tar man istället hänsyn till den ekonomiska så blir detta upplägg bättre. Med detta sagt så kan den psykologiska delen sätta käppar i hjulet vilket medför att laget åker ur istället och missar kvartsfinalerna som hade vägt upp den ekonomiska biten med resor sinsemellan.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 mån 10 mar 2014, 20:47

Tigerman skrev:Men vad är detta för påhitt egentligen? Jag trodde i min enfald att SHL körde Hemma-Borta-Hemma i Play-In. Men något stolpskott har kommit på att man ska köra Borta-Hemma-Hemma istället. Det betyder ju att det sämre placerade laget får en stor fördel i och med att få börja på hemmaplan. Om man då gör sitt förväntade jobb och vinner har man plötsligt två matchbollar att avgöra, vilket förstås sätter en oerhörd press på det högre placerade laget som är piskade att vinna varje nästkommande match.

I en serie bäst av tre är första matchen oerhört betydelsefull, alltså borde man ha gjort sig förtjänt av att få börja hemma, inte tvärtom som det är nu.  scratch 

Har du rätt i. Men svensk hockey tradition är sån. Div1 PO har alltid varit med start hemma för det lägre rankade laget. Sen hemmamatcher för det högre rankade. Har nog att göra med att dom två matcherna i slutet är två dagar i följd i smatliga fall här ovan. Riksserien eller vad det heter för damer är också samma.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av MickkeJ mån 10 mar 2014, 21:02

Tycker nya spelupplägget är skit. Tycker synd om 7:an Leksand som mycket väl kan bli utslagna av 10: an som de har 12 poäng mer efter 55 matcher. Nu ska det hela avgöras i en serie på bäst av 3 (!) som blir rätt slumpmässig.
SHL spelar totalt 330 matcher under grundserien och nu har man lagt till 4-6 matcher. Känns rätt meningslöst faktiskt. Detta ger 1 till 2 matcher fler för de lag som spelar denna fortsättningsserie, knappast som det kommer någon större skillnad på det stora hela. Någon gång måste serien ta slut och är man inte topp-8 efter 55 matcher så kan det gott få vara över. Kommer man däremot 7:a SKA man inte behöva kämpa mot 10:an för att ha rätt att spela det slutspel som man kvalificerat sig till under grundserien!
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2807
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 10 mar 2014, 21:05

MickkeJ skrev:Tycker nya spelupplägget är skit. Tycker synd om 7:an Leksand som mycket väl kan bli utslagna av 10: an som de har 12 poäng mer efter 55 matcher. Nu ska det hela avgöras i en serie på bäst av 3 (!) som blir rätt slumpmässig.
SHL spelar totalt 330 matcher under grundserien och nu har man lagt till 4-6 matcher. Känns rätt meningslöst faktiskt. Detta ger 1 till 2 matcher fler för de lag som spelar denna fortsättningsserie, knappast som det kommer någon större skillnad på det stora hela. Någon gång måste serien ta slut och är man inte topp-8 efter 55 matcher så kan det gott få vara över. Kommer man däremot 7:a SKA man inte behöva kämpa mot 10:an för att ha rätt att spela det slutspel som man kvalificerat sig till under grundserien!

Håller med i stora drag, känns lite underligt att 10:e placerade laget ska ha chans att vinna sm-guld. Denna säsongen räddades ett uselt HV71 av att framför allt AIK men även Örebro var ännu uslare. Sedan lyfts streckstriden upp som något, men den har väl ändå bara förflyttats från att hamna topp8 till topp6? HV71 har ju inte varit alltför stort hot att hamna topp8 vilket känns lite fel att sedan slåss om guldet kan jag tycka.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 10 mar 2014, 21:33

MickkeJ skrev:Tycker nya spelupplägget är skit. Tycker synd om 7:an Leksand som mycket väl kan bli utslagna av 10: an som de har 12 poäng mer efter 55 matcher. Nu ska det hela avgöras i en serie på bäst av 3 (!) som blir rätt slumpmässig.
SHL spelar totalt 330 matcher under grundserien och nu har man lagt till 4-6 matcher. Känns rätt meningslöst faktiskt. Detta ger 1 till 2 matcher fler för de lag som spelar denna fortsättningsserie, knappast som det kommer någon större skillnad på det stora hela. Någon gång måste serien ta slut och är man inte topp-8 efter 55 matcher så kan det gott få vara över. Kommer man däremot 7:a SKA man inte behöva kämpa mot 10:an för att ha rätt att spela det slutspel som man kvalificerat sig till under grundserien!
Kunde inte instämma mer.

Jävla hittepå det här!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 10 mar 2014, 21:33

LulefanGBG skrev:
MickkeJ skrev:Tycker nya spelupplägget är skit. Tycker synd om 7:an Leksand som mycket väl kan bli utslagna av 10: an som de har 12 poäng mer efter 55 matcher. Nu ska det hela avgöras i en serie på bäst av 3 (!) som blir rätt slumpmässig.
SHL spelar totalt 330 matcher under grundserien och nu har man lagt till 4-6 matcher. Känns rätt meningslöst faktiskt. Detta ger 1 till 2 matcher fler för de lag som spelar denna fortsättningsserie, knappast som det kommer någon större skillnad på det stora hela. Någon gång måste serien ta slut och är man inte topp-8 efter 55 matcher så kan det gott få vara över. Kommer man däremot 7:a SKA man inte behöva kämpa mot 10:an för att ha rätt att spela det slutspel som man kvalificerat sig till under grundserien!
Kunde inte instämma mer.

Jävla hittepå det här!

Nakendemonstration på Avenyn i morgon?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Kallepedal mån 10 mar 2014, 21:34

Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Lajon mån 10 mar 2014, 22:10

Jo men samtidigt har ju det varit känt att det skulle bli så här hela säsongen, nu blev det en del poäng mellan Leksand och HV, men samtidigt har HV varit avhängda ett bra tag och har säkert haft fokus just på detta playin.

Alla har ju varit med på detta från början, kunde lika gärna varit målskillnad som skiljt lag 7 och 10 åt.

Nu är det som det är och då kan man inte börja klaga på upplägget nu... Skall man börja prata om att det är orättvist så kan man ju ge Saik guldet på en gång, det vore ju mest rättvist.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tis 11 mar 2014, 00:52

Tydligen blev inte Hjelm bänkad mot Brynäs utan stukade handen eller vad det var för kroppsdel i andra perioden. Det missade jag totalt och antog att han blev bänkad i och med att han mest satt som ett frimärke i sargerna, där ser man.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tis 11 mar 2014, 00:56

https://www.youtube.com/watch?v=slc7qiVy8_E

Så ska våra backar spela i slutspelet! Då blir det guld! Haha Smile Rejält ska det vara!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG tis 11 mar 2014, 01:49

Lajon skrev:Jo men samtidigt har ju det varit känt att det skulle bli så här hela säsongen, nu blev det en del poäng mellan Leksand och HV, men samtidigt har HV varit avhängda ett bra tag och har säkert haft fokus just på detta playin.

Alla har ju varit med på detta från början, kunde lika gärna varit målskillnad som skiljt lag 7 och 10 åt.

Nu är det som det är och då kan man inte börja klaga på upplägget nu...    Skall man börja prata om att det är orättvist så kan man ju ge Saik guldet på en gång, det vore ju mest rättvist.
Jag har klagat på det upplägget sedan första dagen.


Håller annars med dig. Alla vet ju om förutsättningarna så det är inget snack. Däremot är upplägget som sådant orättvist tycker jag. Hänvisar till tidigare inlägg från min sida i det ämnet för motivering.

En ny aspekt som jag inte tagit med i beräkningen innan, /vad jag minns - vet inte heller om någon annan tagit upp det?), är ju att förutsättningarna inför Kvartsfinalerna inte kunde bli mer orättvisa. Oavsett vilka lag som tar sig vidare från Play In så innebär ju det att Skellefteå och Fusklunda som placerat sig bäst i tabellen får möta motstånd på olika villkor. Deras motståndare kommer dels att gå stärkta ur sin första slutspelsrunda, det självförtroendet  betyder hur mycket som helst, och dels kommer man att ha spelat 2 - 3 matcher under en vecka när SAIK och FHC vilat. Det går ju alltid att säga si eller så om det där men jag är av åsikten att det alltid är fördel för det lag som är inne i matchtempo både fysiskt och mentalt, förutsatt att de inte spelat 5 matcher på 7 dagar eller så. Men 2 - 3 matcher på en vecka är vardagsmat för de här killarna och alltså inget som sliter för mycket även om det nu är slutspelshockey.

Hur som helst, även om man inte håller med mig så måste vi ju vara överens om att förutsättningarna inte är detsamma för lagen i hälften av kvartsfinalerna. De lag som enligt mig missgynnas mest av det här upplägget är Skellefteå och Fusklunda. Jag skall inte säga att jag är glad att vi inte slutade högre upp i tabellen för det vore att ljuga men när det nu är som det är så är jag samtidigt glad att slippa möta t.ex. ett Linköping eller HV71 som redan hittat slutspelsformen när Kvartsfinalerna börjar. Då tar jag faktiskt hellre Växjö även om jag tror att det blir en svår nöt att knäcka för vårt något stukade lag.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Bamsefar tis 11 mar 2014, 06:26

Urken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=slc7qiVy8_E

Så ska våra backar spela i slutspelet! Då blir det guld! Haha :)Rejält ska det vara!

Tja, hade det vart i SHL, med rättsskipare Kuben eller Persson eller random randig så hade det förmodligen renderat en tvåa.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Lajon tis 11 mar 2014, 10:24

LulefanGBG skrev:
Lajon skrev:Jo men samtidigt har ju det varit känt att det skulle bli så här hela säsongen, nu blev det en del poäng mellan Leksand och HV, men samtidigt har HV varit avhängda ett bra tag och har säkert haft fokus just på detta playin.

Alla har ju varit med på detta från början, kunde lika gärna varit målskillnad som skiljt lag 7 och 10 åt.

Nu är det som det är och då kan man inte börja klaga på upplägget nu...    Skall man börja prata om att det är orättvist så kan man ju ge Saik guldet på en gång, det vore ju mest rättvist.
Jag har klagat på det upplägget sedan första dagen.


Håller annars med dig. Alla vet ju om förutsättningarna så det är inget snack. Däremot är upplägget som sådant orättvist tycker jag. Hänvisar till tidigare inlägg från min sida i det ämnet för motivering.

En ny aspekt som jag inte tagit med i beräkningen innan, /vad jag minns - vet inte heller om någon annan tagit upp det?), är ju att förutsättningarna inför Kvartsfinalerna inte kunde bli mer orättvisa. Oavsett vilka lag som tar sig vidare från Play In så innebär ju det att Skellefteå och Fusklunda som placerat sig bäst i tabellen får möta motstånd på olika villkor. Deras motståndare kommer dels att gå stärkta ur sin första slutspelsrunda, det självförtroendet  betyder hur mycket som helst, och dels kommer man att ha spelat 2 - 3 matcher under en vecka när SAIK och FHC vilat. Det går ju alltid att säga si eller så om det där men jag är av åsikten att det alltid är fördel för det lag som är inne i matchtempo både fysiskt och mentalt, förutsatt att de inte spelat 5 matcher på 7 dagar eller så. Men 2 - 3 matcher på en vecka är vardagsmat för de här killarna och alltså inget som sliter för mycket även om det nu är slutspelshockey.

Hur som helst, även om man inte håller med mig så måste vi ju vara överens om att förutsättningarna inte är detsamma för lagen i hälften av kvartsfinalerna. De lag som enligt mig missgynnas mest av det här upplägget är Skellefteå och Fusklunda. Jag skall inte säga att jag är glad att vi inte slutade högre upp i tabellen för det vore att ljuga men när det nu är som det är så är jag samtidigt glad att slippa möta t.ex. ett Linköping eller HV71 som redan hittat slutspelsformen när Kvartsfinalerna börjar. Då tar jag faktiskt hellre Växjö även om jag tror att det blir en svår nöt att knäcka för vårt något stukade lag.

En annan aspekt är ju också att varken Skellefteå eller Frölunda vet vilket lag dom skall möta på lördag... Luleå kan ju sedan lördag fokusera enbart på Växjö.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av storstruten tis 11 mar 2014, 13:30

Jävla dagisnivå på det här. Alla får vara med. Alla går till slutspel. Går HV och LHC långt i slutspelet är det inget annat än skandal. Om SHL dessutom avskaffar kvalserien kan vi lika gärna skita i att spela 55 omgångar.

storstruten

Antal inlägg : 215
Join date : 12-03-14

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot tis 11 mar 2014, 17:34

LulefanGBG skrev:
MickkeJ skrev:Tycker nya spelupplägget är skit. Tycker synd om 7:an Leksand som mycket väl kan bli utslagna av 10: an som de har 12 poäng mer efter 55 matcher. Nu ska det hela avgöras i en serie på bäst av 3 (!) som blir rätt slumpmässig.
SHL spelar totalt 330 matcher under grundserien och nu har man lagt till 4-6 matcher. Känns rätt meningslöst faktiskt. Detta ger 1 till 2 matcher fler för de lag som spelar denna fortsättningsserie, knappast som det kommer någon större skillnad på det stora hela. Någon gång måste serien ta slut och är man inte topp-8 efter 55 matcher så kan det gott få vara över. Kommer man däremot 7:a SKA man inte behöva kämpa mot 10:an för att ha rätt att spela det slutspel som man kvalificerat sig till under grundserien!
Kunde inte instämma mer.

Jävla hittepå det här!


Kan bara hålla med. Är man topp 8 efter 55 omg ska man fan till slutspel! Nu kanske man tappar slutspelsplatsen till 10:an som har varit typ 10 poäng efter...Otroligt orättvist och jag tycker inte alls det blir mer spännande med flera streck, snarare tvärtom. Gör om gör rätt SHL!

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tis 11 mar 2014, 17:36

Slapshot skrev:
LulefanGBG skrev:
MickkeJ skrev:Tycker nya spelupplägget är skit. Tycker synd om 7:an Leksand som mycket väl kan bli utslagna av 10: an som de har 12 poäng mer efter 55 matcher. Nu ska det hela avgöras i en serie på bäst av 3 (!) som blir rätt slumpmässig.
SHL spelar totalt 330 matcher under grundserien och nu har man lagt till 4-6 matcher. Känns rätt meningslöst faktiskt. Detta ger 1 till 2 matcher fler för de lag som spelar denna fortsättningsserie, knappast som det kommer någon större skillnad på det stora hela. Någon gång måste serien ta slut och är man inte topp-8 efter 55 matcher så kan det gott få vara över. Kommer man däremot 7:a SKA man inte behöva kämpa mot 10:an för att ha rätt att spela det slutspel som man kvalificerat sig till under grundserien!
Kunde inte instämma mer.

Jävla hittepå det här!


Kan bara hålla med. Är man topp 8 efter 55 omg ska man fan till slutspel! Nu kanske man tappar slutspelsplatsen till 10:an som har varit typ 10 poäng efter...Otroligt orättvist och jag tycker inte alls det blir mer spännande med flera streck, snarare tvärtom. Gör om gör rätt SHL!

Det blir väl inte heller mer streck egentligen? Tidigare var det topp 8 nu är det topp 6, hurvida det blir fler lag inblandade är ju från säsong till säsong beroende på hur jämn ligan är. Men visst det är väl småkul att se på Play-In som opartisk tittare. Men det motiverades väl även med att det skulle innebära fler matcher för lag 9 och lag 10? En match till (som ger intäkter) är väl inget att hurra över heller.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av hokkzorz ons 12 mar 2014, 14:57

Intressant hur det blir med 2 eller 4 lag upp i SHL efter KS redan i år. Det måste ju betyda att man tar upp 4 lag från div1 till AS oxo för att fylla på. Det öppnar ju chanserna för att Piteå skall ta klivet upp till AS. Coolt med 2 norrbottens lag i AS i sånt fall Smile

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av CKa ons 12 mar 2014, 22:24

hokkzorz skrev:Intressant hur det blir med 2 eller 4 lag upp i SHL efter KS redan i år. Det måste ju betyda att man tar upp 4 lag från div1 till AS oxo för att fylla på. Det öppnar ju chanserna för att Piteå skall ta klivet upp till AS. Coolt med 2 norrbottens lag i AS i sånt fall Smile

Men plz, tror du fortfarande att dom överväger det?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 tor 13 mar 2014, 23:49

Kvartarna klara och dom blir

Saik-HV71. Saik till semi

FHC-LHC. LHC till semi

Växjö-LHF. LHF till semi

Brynäs-FBK. Brynäs till semi.

Semifinalerna blir då:

Saik-LHC. Saik till final

Brynäs-LHF. Luleå till final

Vi pissar på Saik i finalen och guldet är vårt  cheers 

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken fre 14 mar 2014, 10:35

Lars158 skrev:Kvartarna klara och dom blir

Saik-HV71.  Saik till semi

FHC-LHC.  LHC till semi

Växjö-LHF.  LHF till semi

Brynäs-FBK.  Brynäs till semi.

Semifinalerna blir då:

Saik-LHC. Saik till final

Brynäs-LHF. Luleå till final

Vi pissar på Saik i finalen och guldet är vårt  cheers 

Förutom att du tog Pölsan så har vi tippat likadant, tror på Färjestad i semin jag bounce
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG fre 14 mar 2014, 15:29

Jag tippar:

Skellefteå- HV71: 4 - 2 i matcher. HV imponerade mot Leksand och kommer att störa Skellefteå lite men inte mer än att man grejar det tämligen enkelt ändå.

Fusklunda - Linköping: 3 - 4 i matcher. Linköping har grym form. Seriens bästa powerplay och har nu fått ordning på målvaktsspel och försvarsspel. En del rutin i laget. Fusklunda känns egentligen som ett lag med färre absoluta spetsspelare men samtidigt som ett lag med fler ganska bra spetsspelare. Håller målvakterna och det unga laget står pall för slutspelshockeyn så kan det räcka långt, men jag lägger ändå mina slantar på Linköping som inte har någonting att förlora efter en fiaskosäsong.

Växjö - Luleå: 3 - 4 i matcher. Om man tar vårt bedrövliga försvarsspel med i beräkningen, samt vår urusla form så får Växjö gälla som klara favoriter trots att vi har flera riktigt bra spelare i laget. Det största frågetecknet är om vårt försvar, med flera backar som ramlar varje gång någon tacklar dem, står pall för slutspelshockeyn? Annars kan det bli enkelt för Växjö. Men jag tycker vi har mängder med karaktär i laget och slutspel är trots allt något annat än grundserie. Spelare som Ledin, Fabricius, Forsberg, Fogström m.fl. är alltid som bäst i den här typen av matcher och det är nu det är dags för dem att kliva fram och avlasta Klasen och Omark. Jag tippar en del med hjärtat här men tycker som sagt att Växjö är favorit om jag skall vara ärlig.

Brynäs - Färjestad: 4- 2 i matcher. Brynäs har hittat formen och har mer spets och bredd än Färjestad. Dessutom ett härligt go i laget. Den här gången slår det all Färjestads rutin, jag tar med Brynäs sedvanliga tur i beräkningen också.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Myrman fre 14 mar 2014, 18:47

Kanske man skulle göra ett undantag och tippa kvartarna den här gången

Skaik - HV71 4-0. Jag har svårt att tro att Hv ska kunna ta mer än max en match.

F-lunda - LHC. 4-1. Trots Linköpings fina form, så tar Frölunda det här enkelt. Joel Lundqvist orsakar ett par hjärnskakningar på ledande LHC-spelare. Han kommer dock undan straff, som vanligt.

Växjö - Luleå 2-4. Väljer att tippa med hjärtat här. Tycker att vi har en hyfsad chans.

Brynäs - Färjestad. 3-4. Av två onda ting, vinner det mest onda.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot fre 14 mar 2014, 19:48

Skellefteå - HV71 4-1

Frölunda - Linköping 4-3

Växjö - Luleå 4-2

Brynäs - Färjestad 4-2


Får Luleå ordning på försvarsspelet och "rätt" spelare får spela och blomma ut så kan det bli semifinal. Men vad är egentligen oddsen för det med våra tränare? Mest troligt blir det ändå tidig semester.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av knutten lör 15 mar 2014, 10:54

Hoppet är det sista som överger än, men det är klart att när Luleå avslutade med fem raka förluster är väl förväntningarna på en mycket bra kvartsfinal kanske inte så stora.

Två stycken 4-1-vinster och tre raka uddamålförluster mot Växjö kan väl ändå tyda på jämna matcher. Men laget måste höja sig något snäpp. Fem forwards i pp är intressant (vet inte om Linus Persson borde vara där dock, men det var väl inte oväntat). Jag hoppas verkligen att de gnuggat och åter gnuggat på att alla spelare hänger med på slutspelståget.

Det kommer vara ruggigt tempo och hänger inte spelarna med i det kommer det bli tufft. Backarna kommer stressas rejält och Växjöspelarna kommer smälla på i varje närkamp. Jag hoppas spelarna är inställda på det så att det inte skulle komma som en chock. Då är det kört. Jag avstår från att tippa denna matchserie. Jag vill bara se ett bra Luleå från start. Växjö känns dock på förhand som en bättre motståndare än Brynäs och Färjestad. PÅ FÖRHAND.

Andra har sagt att första matchen skulle betyda allt, jag säger dock att 2:a-matchen är betydligt viktigare att få med sig en vinst.
Men en vinst i Växjö i 1:a skulle vara så skönt.

Räkna inte med fullsatt första hemmamatchen. Det brukar aldrig vara fullsatt första hemmamatchen i en kvartsfinal., tyvärr.
Men det brukar vara detsamma i de flesta lagen.

Nu kör vi.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG lör 15 mar 2014, 11:17

Vårt slutspelsfacit med Rönken ser ut som följer:

2010/2011:
Luleå - Djurgården: 4 - 3 i matcher
Luleå - Skellefteå: 2 - 4 i matcher

2011/2012:
Luleå - AIK: 1 - 4 i matcher

2012/2013
Luleå - Fuslunda: 4 - 2 i matcher
Luleå - Färjestad: 4 - 1 i matcher
Luleå - Skellefteå: 0 - 4 i matcher

Totalt: 15 segrar och 18 förlsuter.

Det ser inte så jättelovande ut men samtidigt säger ju den statistiken väldigt lite eftersom det är olika lag och olika förutstättningar från år till år. Första slutspelet anser jag som lyckat. Vi tog oss till semi men förlorade mot ett bättre Skellefteå. Andra slutspelet var såklart ett praktfiasko modell större. Tredje slutspelet, i fjol var en succé ända fram till finalen där vi mötte ett betydligt bättre Skellefteå.

Jag hoppas att man nu under veckan samtlat sig ordentligt och gått igenom vad man har för förväntningar på varandra där ute på isen och vilka mål man har. Jag hoppas att man rett ut det som eventuellt strulat och ställt till det och att ett flertal av de spelare och ledare som eventuellt är på väg bort vill se till att avsluta på ett snyggt sätt för den klubb som faktiskt tagit dem dit där de är idag.

Optimismen börjar så smått smyga sig på igen trots vår enormt dåliga trend. Som jag varit inne på tidigare har vi så otroligt mycket kvalité i laget och inte minst spelare som är kända för att vara som allra bäst nu när allvaret börjar.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Bamsefar lör 15 mar 2014, 11:49

Huruvida Slutspelsutfall är bra eller inte är nog beroende på vilka förväntningar man har innan. Första året så var man ju van vid att åka i kvarten så det blev ju succè, året efter så var förväntningarna skyhöga och då åka ut mot aik kändes mycket bittert, och lite ifrågasättande, hur kunde inte Rönnqvist hitta motmedel mot allt fulspel aik ägnade sig åt?. Tredje året kändes som att en finalplats var möjlig och vi skulle bara dit, Rönnqvist hade utvecklat ett motmedel mot fulspel. I Finalen mot ett mycket bra Skellefteå tog dock bränslet slut.

Nu är det dags för slutspel nr 4 under Rönnkens styre/ledning. För varje gång det blir ett bakslag så har ledningen gjort ngt annorlunda för att lösa problemet. Det här slutspelet vore knappast ngt undantag så det ska bli intressant att se hur man löst energiproblemet?. Sen har man då ett kanske inte helt angenämt problem , hur integrera en halvt otränad Omark in i spelsystemet? så att man får ut ngt av han. Hur formera linorna optimalt?

Oavsett så kommer en del av svaret på söndag. Själv tror/hoppas/förväntar jag mig att Luleå kommer ut på isen av med frustande återhållsamhet men troligen spelar vi som det brukar se ut men bara lite mer skärpt, mer noggrant och lite hårdare jobb. Det ska räcka mot Växjö.

FORZA LULEÅ.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Dalle sön 16 mar 2014, 14:05

Härligt, nu drar slutspelet igång!

Det lag som har de bästa (och flesta) kulturbärarna i sin laguppställning vinner SM-guldet. Svårare än så är det inte  Smile 
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Slutspelet SHL 2013/2014 - Sida 2 Empty Sv: Slutspelet SHL 2013/2014

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet