SHL 2013/2014

+36
Högljudd
Chris Hendrix
LubosC
Bamsefar
Myrman
Redbear
stormvägen
Purre
Pajala
Old Brooklyn
zamboni
GGG78
icemask
NallePhu
Tigerman
Sundance Kid
Mange
JahNT
Dentos
UnSaccoDiSoldi
Kagen
Urken
Kallepedal
Zeb Macahan
Snikne Ville
Krobbe
Lars158
Slapshot
LulefanGBG
knutten
MickkeJ
Salle
Rönken
Norlin
FruktHamster
Admin
40 posters

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Purre lör 07 dec 2013, 13:56

Dessa listor är ganska ointressanta då de inte talar om vad folk har i lön, det ända som man kan läsa ut av den är vad spelarna tjänar som minst..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 lör 07 dec 2013, 15:05

Purre skrev:Dessa listor är ganska ointressanta då de inte talar om vad folk har i lön, det ända som man kan läsa ut av den är vad spelarna tjänar som minst..
Jag förstår hur du menar men i detalj har du fel.
Lönen är precis vad som kan utläsas men inte spelarens kostnad totalt. Det vi inte ser är "lön" i form av pensionsavsättningar.

Siffrorna i artikeln är beskattad inkomst av förvärvsinkomst av ett år. Finns spelare som tar ut mer än 50% av sin kostnad i pensionsavsättningar, och dom avsättningarna beskattas sen när dom börjar tas ut.

Ja inte världens bästa beskrivning och inte kanske 100% rätt heller men i huvudsak tror jag det jag försökte mig på att beskriva ska stämma.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Purre lör 07 dec 2013, 15:27

Lars158 skrev:
Purre skrev:Dessa listor är ganska ointressanta då de inte talar om vad folk har i lön, det ända som man kan läsa ut av den är vad spelarna tjänar som minst..
Jag förstår hur du menar men i detalj har du fel.
Lönen är precis vad som kan utläsas men inte spelarens kostnad totalt. Det vi inte ser är "lön" i form av pensionsavsättningar.

Siffrorna i artikeln är beskattad inkomst av förvärvsinkomst av ett år. Finns spelare som tar ut mer än 50% av sin kostnad i pensionsavsättningar, och dom avsättningarna beskattas sen när dom börjar tas ut.

Ja inte världens bästa beskrivning och inte kanske 100% rätt heller men i huvudsak tror jag det jag försökte mig på att beskriva ska stämma.
Jo men då är det väl ganska ointressant? Det du skrev om pensionavsättningar var precis det jag menade och eftersom alla spelare väljer att göra olika så är sådana här listor ointressanta. Men, man får reda på vad minimumbeloppet för en spelares kostnad i respektive klubb är.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 lör 07 dec 2013, 19:26

Purre skrev:
Lars158 skrev:
Purre skrev:Dessa listor är ganska ointressanta då de inte talar om vad folk har i lön, det ända som man kan läsa ut av den är vad spelarna tjänar som minst..
Jag förstår hur du menar men i detalj har du fel.
Lönen är precis vad som kan utläsas men inte spelarens kostnad totalt. Det vi inte ser är "lön" i form av pensionsavsättningar.

Siffrorna i artikeln är beskattad inkomst av förvärvsinkomst av ett år. Finns spelare som tar ut mer än 50% av sin kostnad i pensionsavsättningar, och dom avsättningarna beskattas sen när dom börjar tas ut.

Ja inte världens bästa beskrivning och inte kanske 100% rätt heller men i huvudsak tror jag det jag försökte mig på att beskriva ska stämma.
Jo men då är det väl ganska ointressant? Det du skrev om pensionavsättningar var precis det jag menade och eftersom alla spelare väljer att göra olika så är sådana här listor ointressanta. Men, man får reda på vad minimumbeloppet för en spelares kostnad i respektive klubb är.
Ja absolut. Säger ingenting om en spelares totala kostnad. Det som ju faktiskt är det intressanta.
Rent tekniskt är ändå artikeln sann. Den presenterar förvärvsinkomst. På så sätt stämmer siffrorna säkert.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av stormvägen lör 07 dec 2013, 23:06

Även om Gunnarsson och Hjelm får relativt lite pengar kan det visa sig att det är mer än kostsamt att spela dom match efter match.

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av zamboni fre 13 dec 2013, 09:03

Varför har de flyttat Luleå-HV71 nu på Lördag 14/12 från planerade 18.30 till 16.00 ?
zamboni
zamboni

Antal inlägg : 91
Join date : 12-10-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Redbear fre 13 dec 2013, 10:09

zamboni skrev:Varför har de flyttat Luleå-HV71 nu på Lördag 14/12 från planerade 18.30 till 16.00 ?

LKAB-dagen.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty SHL 2013/2014

Inlägg av zamboni fre 13 dec 2013, 10:11

Redbear skrev:
zamboni skrev:Varför har de flyttat Luleå-HV71 nu på Lördag 14/12 från planerade 18.30 till 16.00 ?

LKAB-dagen.

Just det , då får man bara acceptera. Den som betalar bestämmer :-)
zamboni
zamboni

Antal inlägg : 91
Join date : 12-10-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Admin lör 14 dec 2013, 14:00

Jag flyttade en massa inlägg angående de föreslagna förändringarna för SHL och kvalserien från denna tråd till tråden "SHL och Kvalseriens utformning":
https://www.luleahockeyforum.com/t193p180-shl-och-kvalseriens-utformning

Detta eftersom att denna tråd handlar om SHL denna säsong och förslaget handlar mer om SHL:s framtid och kommande säsonger.

Fortsätt gärna diskussionen där!
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Myrman lör 14 dec 2013, 16:23

Ska man hinna ta sig hem från en match i Luleå så behöver man starta i god tid. Åtminstone om man som jag bor i Övre Tornedalen/Malmfälten. Tycker inte att vi Luleå-sympatisörer ska gnälla över det. I mina ögon är det ett billigt pris för den goodwill det ger. Särskilt om nu LKAB ska ta över huvudsponsorskapet som det ryktas om.
Att man sedan med viss rätta kan ha andra åsikter om statligt sponsorskap är en fråga vi får ta någon annanstans.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken lör 14 dec 2013, 16:51

Myrman skrev:Ska man hinna ta sig hem från en match i Luleå så behöver man starta i god tid. Åtminstone om man som jag bor i Övre Tornedalen/Malmfälten. Tycker inte att vi Luleå-sympatisörer ska gnälla över det. I mina ögon är det ett billigt pris för den goodwill det ger. Särskilt om nu LKAB ska ta över huvudsponsorskapet som det ryktas om.
Att man sedan med viss rätta kan ha andra åsikter om statligt sponsorskap är en fråga vi får ta någon annanstans.

Fast LKAB är ju ett AB och stödjer det lokala så klart, gäller ju att ha viss goodwill trots allt med tanke på att man skövlar runt om i länet. Sedan kan man väl diskutera hurvida man ska stödja Luleå eller Kiruna mest förvisso kanske.

Att det klagas på LKAB är väl för att det är just Luleå som får ta del av det hela, medan sydligare lag inte får det. Ingen som klagar på Svenska Spel som är huvudsponsor för hela SHL väl?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tor 26 dec 2013, 21:53

Nu är det tight i tabellen, minst sagt. 7 lag inom spannet av 5 poäng, där Brynäs toppar på 53 poäng och Modo sist med sina 48. Luleå har i nuläget 51. En förlustmatch till där lagen under vinner, så ligger vi plötsligt 9a. Det svänger fort.

Skellefteå är ju klara som seriesegrare - eller? Jodå. Garanterat.
Att Frölunda är så starka, det hade åtminstone jag svårt att tro inför säsongen. Många juniorer, men de har ju gjort det strålande. Kul för Rönnberg.

Leksand ligger 5a, en placering framför vårt Luleå, hur har detta gått till? Leksand har -20 i +/-, medan vi har +14. En skillnad på 34 mål!

Äh, vad spelar den skillnaden för roll egentligen? Skellefteå har +43 i samma kolumn. Seriesegraren och framför allt vinnaren av Le Mat är nog korad redan. Försvararen av Le Mat ska tilläggas, då det var Djurgården (som spelar i allsvenskan, haha!) som senast försvarade sitt guld och roffade åt sig pokalen två säsonger efter varandra, 2000 och 2001.

Ja, vad vill jag ha sagt med detta svammel? Bra fråga. Kan nog egentligen inte svara på den på annat sätt än genom att försöka återge de känslor som finns inom mig just nu. Dessa känslor kan sammanfattas genom att kombinera de åsikter jag framfört om Luleås spel och hur bra Skellefteå egentligen är.
Jag menar, i vilken värld har vi ens en mikroskopisk chans att rubba detta Skellefteå? I vilken värld kommer vi ens att få möta dessa i ett slutspel? Svaret på den sista frågan är förmodligen i vår värld, där vi precis hankar oss fram till slutspel och åker ut med dunder och brak. Fyra raka till Skellefteå och vi får det nerstoppat än mer.

Tar mig inte tiden att korrekturläsa detta, så var vänlig och förbise de felaktigheter som må finnas i meningsuppbyggnader och språket som sådant - om någon mot förmodan skulle läsa detta.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Bamsefar tor 26 dec 2013, 22:20

Urken skrev:Nu är det tight i tabellen, minst sagt. 7 lag inom spannet av 5 poäng, där Brynäs toppar på 53 poäng och Modo sist med sina 48. Luleå har i nuläget 51. En förlustmatch till där lagen under vinner, så ligger vi plötsligt 9a. Det svänger fort.

Skellefteå är ju klara som seriesegrare - eller? Jodå. Garanterat.
Att Frölunda är så starka, det hade åtminstone jag svårt att tro inför säsongen. Många juniorer, men de har ju gjort det strålande. Kul för Rönnberg.

Leksand ligger 5a, en placering framför vårt Luleå, hur har detta gått till? Leksand har -20 i +/-, medan vi har +14. En skillnad på 34 mål!

Äh, vad spelar den skillnaden för roll egentligen? Skellefteå har +43 i samma kolumn. Seriesegraren och framför allt vinnaren av Le Mat är nog korad redan. Försvararen av Le Mat ska tilläggas, då det var Djurgården (som spelar i allsvenskan, haha!) som senast försvarade sitt guld och roffade åt sig pokalen två säsonger efter varandra, 2000 och 2001.

Ja, vad vill jag ha sagt med detta svammel? Bra fråga. Kan nog egentligen inte svara på den på annat sätt än genom att försöka återge de känslor som finns inom mig just nu. Dessa känslor kan sammanfattas genom att kombinera de åsikter jag framfört om Luleås spel och hur bra Skellefteå egentligen är.
Jag menar, i vilken värld har vi ens en mikroskopisk chans att rubba detta Skellefteå? I vilken värld kommer vi ens att få möta dessa i ett slutspel? Svaret på den sista frågan är förmodligen i vår värld, där vi precis hankar oss fram till slutspel och åker ut med dunder och brak. Fyra raka till Skellefteå och vi får det nerstoppat än mer.

Tar mig inte tiden att korrekturläsa detta, så var vänlig och förbise de felaktigheter som må finnas i meningsuppbyggnader och språket som sådant - om någon mot förmodan skulle läsa detta.

Vi slog dom senast, kan det hända så kan det hända igen, men vi behöver verkligen steppa upp vår sämstanivå. Avd: evig optimist.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG tis 14 jan 2014, 13:40

Wikegård tycker inte att Leksand fått tillräckligt med ekonomiskt stöd:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/leksand/article18172160.ab

Han är för go' den där Wikegård, när han väl klampar i klaveret så gör han det ordentligt. Han tycker att Leksand borde få större del av TV-pengarna för att Leksand är det lag som drar mest publik på bortaplan. De skall alltså gynnas ekonomiskt nu också. Givetvis beror deras stora publiktal ofta på att det bor många Leksingar på andra orter, Leksand är en extremt liten ort och många flyttar ifrån kommunen till exempelvis Karlstad, Göteborg och kanske framförallt Stockholm. Har själv bott i Dalarna, dock inte Leksand, men vet precis hur i princip varenda ungdom drömmer sig till Stockholm. Lägg därtill att Leksingarna som vill åka på bortamatch dessutom har ett ytterligt gynnsamt geografiskt läge med ett flertal städer med SHL-lag inom räckhåll. Därav två av de mest klassiska lagen, Färjestad och Brynäs endast 22 mil, resp 13,8 mil. Utöver dem, AIK i Stockholm där Leksandssympatierna nog har en förhållandevis hög täthet gentemot övriga landet. (I Göteborg bor många Leksingar också, kan fara med osanning nu men jag tror att enda gången Fusklunda haft fullsatt i år är mot just Leksand. Skulle inte förvåna mig om det ser likadant ut för AIK).

Leksandsfansen i Leksands kommun har följande avstånd till sina närmaste bortamatcher om man utgår ifrån Leksands tätort:

Gävle: 138 km
Örebro: 203 km
Stockholm: 259 km
Karlstad: 220 km

Att jämföra med t.ex. Luleå:

Skellefteå: 135 km
Örnsköldsvik: 349 km
Gävle: 742 km
Leksand: 825 km

Alltså med detta i åtanke, samt att många Leksingar flyttar till storstäderna redan i unga år så tror jag att det faller sig rätt naturligt att Leksand drar fler fans på bortaplan? Visst sedan är det ett klassiskt och populärt lag men att gynna dem ekonomiskt och skapa ännu orättvisare sportliga förutsättningar när de redan har geografiska sådana. Lägg där till en kommun som t.ex. trollar med gatstenar och sätter laget före skolan så har de väl klart bäst förutsättningar redan som det är? Det tycker emellertid inte Wikegård.

Nej jag gillar som sagt laget Leksand och har alltid gjort. Ser dem gärna kvar i ligan också, men att ligan skall dalta med dem redan när de daltas med dem i kommunen är löjeväckande. Nu är ju detta bara ett lustigt utspel av en förstå-sig-på:are och inget som ligan hittat på, (tack och lov), men även sådana utspel kan sätta griller i huvudet på fel sorts folk. Sedan är det lustigt hur folk tänker ibland? Gynna dem som redan gynnast mest naturligt ännu mera? Borde man i sådant fall inte satsa på att förbättra för de lag som har sämst förutsättningar istället? Om man nu skall göra någon särbehandling över huvud taget alltså.

Sedan visst, man kan ju alltid flyga till bortamatcher osv. men jag tror ändå att det är lite enklare att sätta sig i bilen och jöra 1,5 - 2 tim än att tvingas ta flyget. Sedan är det betydligt lättare för supporterklubbar att ordna bussresor och dyl med bättre geografiska förutsättningar.

Sist men inte minst är det ju dessutom så att det lag som har sämst förutsättningar att locka publik till bortaplan också är det lag som rimligtvis borde ha sämst förutsättningar att få andra lags supportrar på besök i den egna arenan vid hemmamatch och missgynnas redan därigenom. Tvärtom gäller ju för dem som har lätt att få supportrar till bortamatcherna, de gynnas ju redan av att publiken i Gävle, Karlstad, Stockholm och Örebro har nära till bortamatcherna i Leksand.

Jag säger nu inte att Luleå har sämst förutsättningar, jag tror det jämnar ut sig i längden bland de som huserar i botten men klart är ju att de finns några lag, däribland Leksand, som har lite bättre förutsättningar än vissa andra och de skall inte få ekonomiskt bonus för det från ligan. IDIOTI!

Anmärkningsvärt är annars att i listan i artikeln ligger Skellefteå 3a. och Luleå 4a. i listan trots att det är de lag som har överlägset längst avstånd till bortamatcherna.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tis 14 jan 2014, 16:45

Tv-pengarna ska väl i så fall fördelas efter antal tittare på tv, inte i arenorna? Men hur kul är det att få La Liga-varianten där Barca+Real har närmare hälften av tv-pengarna och är ju även dessa två som gör upp om ligatiteln allt som oftast.

Finns det några siffror runt tv-tittarna? Förmodar att Leksand har ok med tittare där med men är ju inte helt osannolikt att deras stora bortafölje i arenorna ger negativt resultat i tv-tittarna?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Kallepedal tis 14 jan 2014, 18:29

Trots avstånden så ligger Luleå och Skellefteå i topp i statistiken på bortaplan. Det måste bero på att de lagen spelar den mest attraktiva hockeyn, eller hur "avgå Rönken folket" och "Rosen".
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot tis 14 jan 2014, 18:40

Det beror nog på att Norrland är utflyttat. Många norrbottningar som bor söderöver.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tis 14 jan 2014, 18:42

Är nog mycket det ja, ofta väldigt bra drag på Luleå-publiken när det var matcher mot DIF minns jag. Även bra mot AIK visserligen, men var lite hetare möten mot DIF får man säga.

Känns som en pseudo-diskussion från Wikegårds sida, vad är han ute efter egentligen? Frölunda som har störst arena skulle om man inför Wikegårds ide missgynnas som exempel. Sedan att lag skulle rösta igenom något sånt här, känns mer orealistiskt än Wildcard-historian.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG tor 16 jan 2014, 16:43

Idag när jag skulle besöka shl.se förväntade jag mig givetvis att hamna på startsidan men istället dök en röd-grön-vit jävla röra upp över hela skärmen med en Fusklunda -logga och en 3-logga med en blinkande uppmaning att "Stötta FHC ungdom! -200 Kr till klubben när du tecknar abonnemang hos 3".

Är det något jag alltid hatat innerligt så är det reklam, är det något jag hatar ännu mera så är det pop-up-reklam eftersom det är påtvingad reklam som ej går att undvika!

Får man alltid reklam från de olika klubbarna om man loggar in på klubbarnas respektive ort med omnejd eller är det bara Fusklunda som sysslar med sådant här? Fuslkunda behöver ju köpa upp alla Brynästalanger som blev uttagna till småkrornas Team 17-lag eftersom de bara fick 2 spelare med själva så de kan ju behöva pengar såklart så att de kan fortsätta vara bäst på att producera unga talanger.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LubosC lör 18 jan 2014, 10:48

Förbannat att det ska vara så långa jävla uppehåll hela tiden. Det var ju nyss ett uppehåll för fan. Mitt missnöje för det nya spelschemat med matchdagar på alla möjliga veckodagar, backtoback matcher med olika förutsättningar och helt onödiga uppehåll titt som tätt ökar bara.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 35

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken lör 18 jan 2014, 11:55

Precis så. Det var väl någon som försvarade back-to-back-matcherna genom att säga i stil med: Men spelschemat är så tajt.

Jasså, jaha. Därför vi spelar 2 matcher, paus en vecka, två matcher, paus en vecka..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG lör 18 jan 2014, 13:27

Helt idiotiskt matchschema i år!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av MickkeJ lör 18 jan 2014, 13:28

Vi får kanske ta och skicka in ett eget förslag till spelschema för nästa säsong  Smile 
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2807
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG lör 18 jan 2014, 16:03

MickkeJ skrev:Vi får kanske ta och skicka in ett eget förslag till spelschema för nästa säsong  Smile 
Då gör det förmodligen precis tvärtom så vi får se till och skicka in ett ännu sämre förslag då, om det nu är möjligt?  Rolling Eyes 
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 20 jan 2014, 11:35

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18202733.ab

Kan väl i viss mån hålla med Wikegård litel. Kanske inte tycker att man behöver starta matchen med 10 slagskämpar på plan och 8 matchstraff, men det var ju inte heller det Wikegård sade. Han efterlyser fler "stjärnor" bland spelare och ledare i vår liga. Fler som tar plats och säger vad de tycker.

Jag tycker bara det finns en sådan i vår liga och det fan Per Ledin. Det blir dumt ibland det han säger, men han visar känslor och han ger utlopp för dem i stridens hetta. Precis vad man vill ha! I viss mån Bert Robertsson också, fast i hans fall känns det mer genomtänkt, ett spel för gallerierna snarare än impulser i stridens hetta vilket gör att han bara framstår som en pajas, men den händer åtminstone något och vi får något att snacka om och skratta åt.

Det var bätter förr, eller ju förr dess bättre som vi brukar säga!  Rolling Eyes  När spelare som Per Ledin, 'Bulan' och Jonte Hedström "pissade" på folk i parti och minut. Fanns ju fler exempel förr om åren i andra lag såklart. Nu skall det alltid vara så diplomatiskt och strykas medhårs osv.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Norlin mån 20 jan 2014, 21:33

LulefanGBG skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18202733.ab

Kan väl i viss mån hålla med Wikegård litel. Kanske inte tycker att man behöver starta matchen med 10 slagskämpar på plan och 8 matchstraff, men det var ju inte heller det Wikegård sade. Han efterlyser fler "stjärnor" bland spelare och ledare i vår liga. Fler som tar plats och säger vad de tycker.

Jag tycker bara det finns en sådan i vår liga och det fan Per Ledin. Det blir dumt ibland det han säger, men han visar känslor och han ger utlopp för dem i stridens hetta. Precis vad man vill ha! I viss mån Bert Robertsson också, fast i hans fall känns det mer genomtänkt, ett spel för gallerierna snarare än impulser i stridens hetta vilket gör att han bara framstår som en pajas, men den händer åtminstone något och vi får något att snacka om och skratta åt.

Det var bätter förr, eller ju förr dess bättre som vi brukar säga!  Rolling Eyes  När spelare som Per Ledin, 'Bulan' och Jonte Hedström "pissade" på folk i parti och minut. Fanns ju fler exempel förr om åren i andra lag såklart. Nu skall det alltid vara så diplomatiskt och strykas medhårs osv.

Ja, det är tråkigt att se hur den utvecklingen skett. Det ska vara medieträning hit och dit och välplanerade diplomatiska svar. Möter man ett lag där spelarna tror sig vinna lätt (ex. AIK) dras jämnt den klassiska "Vi möter ett desperat lag som krigar för vart enda poäng, det kommer bli en tuff match". Vill se mer jävlar anamma från spelarna även i intervjuerna. Länge sedan man hörde någon säga att det var 3 klara poäng.

"Hörru tjockis"

"Hörru din tjocka jävla tattare"

"Jag är så grymt besviken på Börje, han är så jävla dålig. Han är så jävla kass så jag skulle dra på han en smäll, det är sant de"

"Nä, det är nån nykomling som går på vår målvakt och då måste man ha stryk, så är det bara"
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 mån 20 jan 2014, 21:38

Precis. Blir väldigt slätstruket allt nuförtiden. Det är riktigt trist. Kärleken till det egna laget större av ett rejält hat mot andra lag

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 20 jan 2014, 21:41

Norlin skrev:
LulefanGBG skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18202733.ab

Kan väl i viss mån hålla med Wikegård litel. Kanske inte tycker att man behöver starta matchen med 10 slagskämpar på plan och 8 matchstraff, men det var ju inte heller det Wikegård sade. Han efterlyser fler "stjärnor" bland spelare och ledare i vår liga. Fler som tar plats och säger vad de tycker.

Jag tycker bara det finns en sådan i vår liga och det fan Per Ledin. Det blir dumt ibland det han säger, men han visar känslor och han ger utlopp för dem i stridens hetta. Precis vad man vill ha! I viss mån Bert Robertsson också, fast i hans fall känns det mer genomtänkt, ett spel för gallerierna snarare än impulser i stridens hetta vilket gör att han bara framstår som en pajas, men den händer åtminstone något och vi får något att snacka om och skratta åt.

Det var bätter förr, eller ju förr dess bättre som vi brukar säga!  Rolling Eyes  När spelare som Per Ledin, 'Bulan' och Jonte Hedström "pissade" på folk i parti och minut. Fanns ju fler exempel förr om åren i andra lag såklart. Nu skall det alltid vara så diplomatiskt och strykas medhårs osv.

"Hörru tjockis"

"Hörru din tjocka jävla tattare"

"Jag är så grymt besviken på Börje, han är så jävla dålig. Han är så jävla kass så jag skulle dra på han en smäll, det är sant de"

"Nä, det är nån nykomling som går på vår målvakt och då måste man ha stryk, så är det bara"
EXAKT! Inte för att man står för allt som sägs varje gång, men det är underbart när känslorna svallar! Det skapar rubriker och känslor om och kring matcherna såväl som i matcherna. Det skall vara krig på alla plan! Som det är nu är det ju SM i stryka medhårs vi följer varje säsong. "Nej jag såg inte" när det gäller ens egna spelare och "ingen kommentar" när det gäller motståndarnas.

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 20 jan 2014, 21:45

LulefanGBG skrev:
Norlin skrev:
LulefanGBG skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18202733.ab

Kan väl i viss mån hålla med Wikegård litel. Kanske inte tycker att man behöver starta matchen med 10 slagskämpar på plan och 8 matchstraff, men det var ju inte heller det Wikegård sade. Han efterlyser fler "stjärnor" bland spelare och ledare i vår liga. Fler som tar plats och säger vad de tycker.

Jag tycker bara det finns en sådan i vår liga och det fan Per Ledin. Det blir dumt ibland det han säger, men han visar känslor och han ger utlopp för dem i stridens hetta. Precis vad man vill ha! I viss mån Bert Robertsson också, fast i hans fall känns det mer genomtänkt, ett spel för gallerierna snarare än impulser i stridens hetta vilket gör att han bara framstår som en pajas, men den händer åtminstone något och vi får något att snacka om och skratta åt.

Det var bätter förr, eller ju förr dess bättre som vi brukar säga!  Rolling Eyes  När spelare som Per Ledin, 'Bulan' och Jonte Hedström "pissade" på folk i parti och minut. Fanns ju fler exempel förr om åren i andra lag såklart. Nu skall det alltid vara så diplomatiskt och strykas medhårs osv.

"Hörru tjockis"

"Hörru din tjocka jävla tattare"

"Jag är så grymt besviken på Börje, han är så jävla dålig. Han är så jävla kass så jag skulle dra på han en smäll, det är sant de"

"Nä, det är nån nykomling som går på vår målvakt och då måste man ha stryk, så är det bara"
EXAKT! Inte för att man står för allt som sägs varje gång, men det är underbart när känslorna svallar! Det skapar rubriker och känslor om och kring matcherna såväl som i matcherna. Det skall vara krig på alla plan! Som det är nu är det ju SM i stryka medhårs vi följer varje säsong. "Nej jag såg inte" när det gäller ens egna spelare och "ingen kommentar" när det gäller motståndarnas.


Klassiker det där, "njäe jag hade inte riktigt koll på situationen". Nähä, varför såg du ut att ha åkt på en stroke eller något när det skedde då? Very Happy
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Norlin mån 20 jan 2014, 21:48

LulefanGBG skrev:
Norlin skrev:
LulefanGBG skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article18202733.ab

Kan väl i viss mån hålla med Wikegård litel. Kanske inte tycker att man behöver starta matchen med 10 slagskämpar på plan och 8 matchstraff, men det var ju inte heller det Wikegård sade. Han efterlyser fler "stjärnor" bland spelare och ledare i vår liga. Fler som tar plats och säger vad de tycker.

Jag tycker bara det finns en sådan i vår liga och det fan Per Ledin. Det blir dumt ibland det han säger, men han visar känslor och han ger utlopp för dem i stridens hetta. Precis vad man vill ha! I viss mån Bert Robertsson också, fast i hans fall känns det mer genomtänkt, ett spel för gallerierna snarare än impulser i stridens hetta vilket gör att han bara framstår som en pajas, men den händer åtminstone något och vi får något att snacka om och skratta åt.

Det var bätter förr, eller ju förr dess bättre som vi brukar säga!  Rolling Eyes  När spelare som Per Ledin, 'Bulan' och Jonte Hedström "pissade" på folk i parti och minut. Fanns ju fler exempel förr om åren i andra lag såklart. Nu skall det alltid vara så diplomatiskt och strykas medhårs osv.

"Hörru tjockis"

"Hörru din tjocka jävla tattare"

"Jag är så grymt besviken på Börje, han är så jävla dålig. Han är så jävla kass så jag skulle dra på han en smäll, det är sant de"

"Nä, det är nån nykomling som går på vår målvakt och då måste man ha stryk, så är det bara"
EXAKT! Inte för att man står för allt som sägs varje gång, men det är underbart när känslorna svallar! Det skapar rubriker och känslor om och kring matcherna såväl som i matcherna. Det skall vara krig på alla plan! Som det är nu är det ju SM i stryka medhårs vi följer varje säsong. "Nej jag såg inte" när det gäller ens egna spelare och "ingen kommentar" när det gäller motståndarnas.


Sådana profiler behövs i varje lag. En sådan profil väcker känslor hos egna supportrar och motståndare. Sådana profiler skapar uppslag i tidningar. Och det hela leder i slutändan till större publiksiffror.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 mån 20 jan 2014, 21:54

Precis. Skapar en rolig patriotism att hålla på sitt lag om det uttrycks lite känslor.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 20 jan 2014, 22:12

Jag tror att detta är en lika bidragande orsak till publiktappet runtom i landet som att de bra spelarna flyr vår liga. Det sistnämnda stämmer kanske i viss mån men ärligt talat tycker jag inte att alla bra spelare lämnar Sverige heller. Det finns helt klart profiler i vår liga också.

Däremot blir serien en enda lång grå lunk när det inte händer någonting runt matcherna. Ligan har gjort bra saker för att förbättra spelet de senaste säsonger, och de visar initiativ och vilja att förändra åtminstone. Det är alltid något även om det behövs mer, men den största förändringen borde ske bredvid isen. Arrangemangen runt matcherna och hur ledare för laget skapar rivalitet, kärlek, hatkärlek och känslor. Detta är ju emellertid upp till klubbarna själva runtom i landet.Hockeyn är en produkt och den måste vara attraktiv för att sälja så enkelt är det. Ingen vill höra. "Såg inget, domarna bestämmer osv" efter att själva ha svurit sig vansinniga på läktaren över att domaren var en jävla idiot eller motståndarens buse borde få på käften osv. När man själv gapar och svär, lever sig in och slits mellan hoppa och förtvivlan så vill man ryckas med av spelarnas och ledarnas glädje i medgång och frustration i motgång. Man vill känna igen sig i laget osv.

Har domaren varit en idiot och motståndarna förjävliga ser man ju hellre en spelare i egna laget säga det. Typ Ledin i senaste förlustmatchen mot SAIK. Han gnällde på filmande SAIK:are i pausen och gav Wikegård svar på tal efter mathcen, som inte ens fattade vilken situation Ledin snackat om i intervjun. MER SÅDANT! Enda behållningen med den matchen för oss med Luleåsympatier var ju Ledins uttalande och det är det enda man minns nu såhär i efterhand. Hade jag suttit i arenan och sett den intervjun på jumbotronen i periodpausen, (vet inte ens om det visas?), hade det fan blivit minst 3 bonusöl i baren för att hylla Ledda under pausen!


Senast ändrad av LulefanGBG den mån 20 jan 2014, 22:16, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 20 jan 2014, 22:15

Just nu, eller i dag, så verkar många (skribenter/journalister) vara inne på att det blir 14 lag i SHL nästa säsong. Fyra lag upp från kvalserien alltså.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 20 jan 2014, 22:17

Rönken skrev:Just nu, eller i dag, så verkar många (skribenter/journalister) vara inne på att det blir 14 lag i SHL nästa säsong. Fyra lag upp från kvalserien alltså.
Snacka om livsviktigt för Djurgården och Malmö att ta sig till KS nästa säsong om så blir fallet. Såklart lika viktigt för alla lag men just dessa känns som katastrofalt om det inte ens kommer med upp när 4 lag går upp.

Topp 3 i AS är ju i sådant fall en halv biljett till SHL mer eller mindre.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 20 jan 2014, 22:20

Malmö och Djurgården samt kanske Västerås från Allsvenskan vore kul att se i SHL. Gärna med AIK, även om dom går dåligt nu. Fast frågan är hur ett sådant scenario skulle slå för Allsvenskan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 mån 20 jan 2014, 22:32

LulefanGBG skrev:Jag tror att detta är en lika bidragande orsak till publiktappet runtom i landet som att de bra spelarna flyr vår liga. Det sistnämnda stämmer kanske i viss mån men ärligt talat tycker jag inte att alla bra spelare lämnar Sverige heller. Det finns helt klart profiler i vår liga också.

Däremot blir serien en enda lång grå lunk när det inte händer någonting runt matcherna. Ligan har gjort bra saker för att förbättra spelet de senaste säsonger, och de visar initiativ och vilja att förändra åtminstone. Det är alltid något även om det behövs mer, men den största förändringen borde ske bredvid isen. Arrangemangen runt matcherna och hur ledare för laget skapar rivalitet, kärlek, hatkärlek och känslor. Detta är ju emellertid upp till klubbarna själva runtom i landet.Hockeyn är en produkt och den måste vara attraktiv för att sälja så enkelt är det. Ingen vill höra. "Såg inget, domarna bestämmer osv" efter att själva ha svurit sig vansinniga på läktaren över att domaren var en jävla idiot eller motståndarens buse borde få på käften osv. När man själv gapar och svär, lever sig in och slits mellan hoppa och förtvivlan så vill man ryckas med av spelarnas och ledarnas glädje i medgång och frustration i motgång. Man vill känna igen sig i laget osv.

Har domaren varit en idiot och motståndarna förjävliga ser man ju hellre en spelare i egna laget säga det. Typ Ledin i senaste förlustmatchen mot SAIK. Han gnällde på filmande SAIK:are i pausen och gav Wikegård svar på tal efter mathcen, som inte ens fattade vilken situation Ledin snackat om i intervjun. MER SÅDANT! Enda behållningen med den matchen för oss med Luleåsympatier var ju Ledins uttalande och det är det enda man minns nu såhär i efterhand. Hade jag suttit i arenan och sett den intervjun på jumbotronen i periodpausen, (vet inte ens om det visas?), hade det fan blivit minst 3 bonusöl i baren för att hylla Ledda under pausen!

EXAKT!

Sluta vara så jävla slätstrukna i SHL så kommer det vara tätare på läktarna. Men sverige vill ju vara ett mjäk land med en åsiktskorridor så tunn så tunn. Väck lite känslor "Vi pissa på dom!" Så kommer läktarna tätna igen är jag övertygad om.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av FruktHamster tis 21 jan 2014, 08:50

Ironiskt dock att journalisterna/expertrr i ena sekunden efterfrågar fler känsloyttringat och i nästa bildar ett drev mot spelaren/ledaren som faktiskt gör det.
Tycker wikegård borde snacka med sina medarbetare i första hand.

"Äh, vi pissade på dem"
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG tis 21 jan 2014, 10:05

Håller med er Hamstern och Lars. Ansvaret att göra produkten attraktivare ligger nästan uteslutande hos klubbarna själva. De är ju de som sätter upp policy för hur man vill framstå och hur media skall tacklas osv. De är de som har ansvar för arrangemangen runt matcherna i arenan osv.

Däremot ligger ju en del av ansvaret på media. Varje gång någon ledare eller representat uttalar sig i skarpa ordalag så sågas denna av media. Ibland med rätta och ibland utan rätta, men det känns som att det konsekvent sågas så fort någon visar känslor. Jag tycker att Media här med Wikegård i spetsen borde förhålla sig lite mer objektiva i rapporteringen. Visst, tycker man som expert att någon uttalar sig olämplig så skall man såklart säga det, men samtidigt kan man ju inte som expert ena stunden fördöma att en spelare/ledare gnäller på domarna och nästa efterlysa mer känslor? Det är väl Wikegård och Boork som ibland kan ta någon i försvar lite känns det som. Inte för att jag oftast håller med dem men de skiljer sig ändå lite från mängden.

Sedan ligger lite av ansvaret hos ligan. Att man inte fördömer och bestraffar dem som uttalar sig negativt om någonting. Jag vet ärligt talat inte hur det är här men jag är tämligen övertygad om att ligan har lite inflytande i fråga om policy gentemot motståndare och kanske framförallt domare, men jag vet inte om det finns exempel på spelare/ledare som fått böta för uttalanden? Hur som så borde det inte vara så, så länge spelaren eller ledaren inte uttrycker sig på ett sätt som bryter mot svensk lag och därmed måste straffas.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken ons 22 jan 2014, 19:43

På SHLs hemsida får man nu meddelandet:

"Serverproblem

Hemsidan du besöker har drabbats av problem av det större slaget. Arbete pågår febrilt."

'Av det större slaget', hm..? Alltså inte planerat. Hoppas att de löser detta snarast möjligt.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Chris Hendrix ons 22 jan 2014, 23:23

Såg det... skulle precis in och kolla hur slutspelet spelas i år. Är det fortfarande så att de högst placerade lagen får välja lag? Eller är det ettan möter sämst placerade osv? Har för mig dom ändrade tillbaka?

Upplys mig nån Smile
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Antal inlägg : 1248
Join date : 12-02-01

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 ons 22 jan 2014, 23:26

Chris Hendrix skrev:Såg det... skulle precis in och kolla hur slutspelet spelas i år. Är det fortfarande så att de högst placerade lagen får välja lag? Eller är det ettan möter sämst placerade osv? Har för mig dom ändrade tillbaka?

Upplys mig nån Smile
Inget val längre har jag för mig precis som du.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG tor 23 jan 2014, 11:58

Inget val. 1an möter 8an, 2an möter 7an osv.

Bra tycker jag.

tar sig 9 an och 10an till slutspel istället för 7an och 8an via Playoff, (Play in eller vad det nu heter?), så gäller samma regler. 1an möter den sämst placerade i tabellen och tvåan den näst sämsta.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Norlin tor 23 jan 2014, 13:28

Hur är det slutspelskvalet spelas mellan 6-10?
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG tor 23 jan 2014, 13:33

Tror 7an möter 10an i bäst av 3 matcher.
8an möter följaktligen 9an i bäst av 3 matcher.

7an och 8an har två matcher på hemmaplan. Vet inte om de börjar hemma eller borta?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tor 23 jan 2014, 16:26

Borta-hemma-hemma, för det bäst placerade.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Snikne Ville sön 26 jan 2014, 00:36

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot sön 26 jan 2014, 07:06

Tror AIK åker ur men ÖIK klarar sig kvar via kval

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG sön 26 jan 2014, 11:33

Blir en riktigt spännande avslutning på serien i år. Som tabellen ser ut just nu känns det rätt bra att ligga 4a faktiskt. Nu är det ju som sagt många omg kvar och förutsättningarna kan vara helt annorlunda när vi summerar säsongen och man skall givetvis alltid ha som målsättning att vinna varje match och nå så högt som möjligt i tabellen men...

Som sagt, sluta 4a om det innebär att man får möta Brynäs i Kvartsfinal kanske inte är så dumt? Nu finns det nog inga enkla kvartsfinaler men känns som att Skellefteå och Frölunda vill man absolut inte ha av förklarliga skäl. Växjö känns otroligt svårtippade och kan bli en riktigt jobbig nöt att knäcka. De är bra i alla lagdelar i år.

Leksand är väl det lag man kanske helst vill ha egentligen, känns som att man bara skall ta dem i slutändan i en serie om 7 matcher men de är väl det lag som kanske skulle gå in i ett slutspel med absolut minst att förlora och mest att vinna och de har spelat på ett defensivt sätt i stort sätt hela säsongen. Dessutom har man en fantommålvakt så de kan verkligen bli jobbiga att möta. Slutar man 1a eller 2a i tabellen så föreligger ju i nuläget en viss risk att få Färjestad/HV71/Linköping i kvarten och då tar jag nog faktiskt hellre Brynäs än 2 av de lagen i vart fall.

Nackdelen med att sluta 4 vore ju i sådant fall att man högst sannolikt förlorar hemmaplansfördel i en eventuell semi och final samt att man kan åka på Skellefteå och Frölunda så tidigt som i en semi men skall man ta det där guldet som man får förmoda att vi åtminstone har ambitionen att göra så räknar jag nog med att man måste slå dem förr eller senare ändå.

Nåväl, självklart skall vi sikta på att hamna högre i tabellen än 4a, det är en no-brainer men jag menar bara att som tabellen ser ut nu behöver det inte bara vara negativt att sluta 4a istället för 2a eller 3a.

Som sagt allt kan ju emellertid förändras men vi är i det läget att tabellen är högintressant efter varje omgång.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot sön 26 jan 2014, 11:57

I en kvartsfinal vore ju drömmen antingen HV71 eller Linköping. Två lag som Luleå brukar vinna mot oftare än man förlorar känns det som. Dessutom är ju LHC tunna, förutom förstakedjan har dom ju ingenting...Dåliga backar som passar Luleås stresspel som handen i handsken.

Brynäs? Aldrig i livet! Ett lag som alltid vinner mot oss och ALLTID har turstudsarna med sig! Brynäs är ju värsta tänkbara motståndare i en kvartsfinal. Tar hellre Färjestad i så fall...

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Purre sön 26 jan 2014, 13:25

Jag tror det bästa vore att undvika både Färjestad och HV i slutspelet, båda lagen har haft en kämpig säsong men sitter inne på mycket rutin och har levererat många gånger om i slutspelssammanhang. Får ett lag som exempelvis HV allt att stämma så har de ju faktiskt en sjukt bra trupp med många matchvinnare.

Nu är det många omgångar kvar och vi kan klättra nån placering likaväl som vi skulle kunna rasa ett par, så snabbt går det faktiskt med 3p-systemet, tror LHC hade varit en bra motståndare för oss. Deras målvaktssida är faktiskt inte toppklass i kombination med ett ojämnt försvar.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet