Anton Levtchi

+19
Haparanda
Jojjan
Tackleberry
Donowitz
Diktatorn
Tony Moore
SammyO
KaptenBlodskelett
Kanellängd
Pajala
BulanFanClub
Wolfhunter
Dustin
SatanicPanic
LetsGoLuleå
Sigge75
NallePhu
Jonken
Blinders
23 posters

Gå ner

Anton Levtchi Empty Anton Levtchi

Inlägg av Blinders fre 03 maj 2024, 12:03

Välkommen.

Kontraktet gäller för säsongen 24/25.

https://www.luleahockey.se/article/k7mascw-30c4d/view

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Metheuz likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jonken fre 03 maj 2024, 12:10

Tervetuloa Luulajaan Anton!
Ja: Uusi, kiiltävä kultakypärä päälle ensi kauden loppuun!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

NallePhu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av NallePhu fre 03 maj 2024, 13:34

NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Sigge75 fre 03 maj 2024, 13:35

Ja känns ju som en vettig spelare att få in i laget. Skyttekung i slutspelet, 29 år, finne. Låter bra.

Sigge75

Antal inlägg : 200
Join date : 23-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av LetsGoLuleå fre 03 maj 2024, 15:26

Underlig situation dock. Han har skrivit på för Luleå för säsongen 24/25 och med Tappara säsongen 25/26.

LetsGoLuleå

Antal inlägg : 197
Join date : 24-03-30
Ort : Amsterdam

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av NallePhu fre 03 maj 2024, 15:57

Intressant situation som agenten förklarade i NSD att inget är självskrivet att han återvänder till Tappara, Allt hänger på om han trivs och fungerar i Luleå då är möjligheten att han stannar längre i Luleå!
Sedan Levtchi är urusel på engelska men gissar han får trimma till kunskaperna i omklädningsrummet samt vi har finska spelare och Alamäki i laget, kan tänka mig att Antti kommer ta steget till båset delar av säsongen för vara hjälpreda i båset!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Wolfhunter and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av SatanicPanic fre 03 maj 2024, 16:39

Allt hänger på om han trivs i lule, han kan tydligen två språk finska och ryska vill inte till schweiz pga språket. oavsett vad det står i media så vantrivdes han tydligen så mycket i Nordamerika att han ville hem.
SatanicPanic
SatanicPanic

Antal inlägg : 631
Join date : 22-04-15

NallePhu and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Dustin fre 03 maj 2024, 16:59

Har en känsla av att det kommer brinna hos Bulan när Levtchi inte fattar vad han säger.

Jaja, tur vi har Alamäki och andra finländare i laget som kan hjälpa till. Onekligen en skicklig spelare, frågan är om han får utrymme att spela sitt spel eller kommer köra sig slut både fysiskt och mentalt av spelsystemet.


Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Wolfhunter fre 03 maj 2024, 17:52

Tervetuloa Anton!
Tror detta blir kanonbra jag Very Happy

Wolfhunter

Antal inlägg : 1172
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av BulanFanClub fre 03 maj 2024, 18:21

Starkt välkommen! Ska bli spännande och se dig i våran tröja i höst!
BulanFanClub
BulanFanClub

Antal inlägg : 536
Join date : 22-04-08
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Pajala fre 03 maj 2024, 19:31

Grym värvning men att han redan är klar för tappara efteråt känns lite surt, vi hade behövt en 2+1 av honom.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av NallePhu fre 03 maj 2024, 20:15

Pajala skrev:Grym värvning men att han redan är klar för tappara efteråt känns lite surt, vi hade behövt en 2+1 av honom.
Läs vad AGENTEN skriver i media innan du bolsunerar ut en killgissning, Allt handlar om han vill se om han trivs gör han det då kommer dem förlänga kontraktet!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Kanellängd fre 03 maj 2024, 20:25

NallePhu skrev:
Pajala skrev:Grym värvning men att han redan är klar för tappara efteråt känns lite surt, vi hade behövt en 2+1 av honom.
Läs vad AGENTEN skriver i media innan du bolsunerar ut en killgissning, Allt handlar om han vill se om han trivs gör han det då kommer dem förlänga kontraktet!
Äh, nu är vi snälla och sympatiska. Det är fredag, solen skiner och vi har landat en, vad det verkar, kanonvärvning. 


We shall overcome, osv. Trevlig helg. Skål!
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 857
Join date : 20-02-22

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av KaptenBlodskelett fre 03 maj 2024, 21:05

Välkommen! Smile
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2847
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av SammyO fre 03 maj 2024, 21:52

NallePhu skrev:Intressant situation som agenten förklarade i NSD att inget är självskrivet att han återvänder till Tappara, Allt hänger på om han trivs och fungerar i Luleå då är möjligheten att han stannar längre i Luleå!
Sedan Levtchi är urusel på engelska men gissar han får trimma till kunskaperna i omklädningsrummet samt vi har finska spelare och Alamäki i laget, kan tänka mig att Antti kommer ta steget till båset delar av säsongen för vara hjälpreda i båset!

Tjäna alla. Kom hit bara att gratulera er. Lite svårt för mej att ta den här på svenska, ok om jag byter till svenskt fingelska?

Vi visste att vi ska förlora honon. Till Luleå (jag var också där i det där spelet, Tack, fin city. Även visitarade sista sommaren Smile )
Ni ska låna en spelare som e taikuri
Ni ska också få låna en spelare spm ska kör er nuts (om det inte går idag, så går det int)
Ni ska få låna en väldigt intressant spelare

He will drive you grazy. He will take some penalties turhautuneena. He will be walking in shadows. But, he will also deliver.

The point quoting what I did is. Ei se ole kielitaidosta kiinni. Han e lite sån, att han måste ha en feeling "this is my home". Om ni kan bygga den till honom, ni e vinnarna. Jos hän tuntisi olonsa kotoisaksi paikassa missä tahansa, han spelade int i Sverige, int Finland heller.

Saatanan hyvä mielialapelaaja. Antakaa hänelle tuki. Hän toimittaa.



SammyO

Antal inlägg : 2
Join date : 24-05-03

Bamsefar, NallePhu, Tony Moore, Redbear, Diktatorn, Donowitz, Pontaking and like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av SammyO fre 03 maj 2024, 22:58

NallePhu skrev:

Am I some sort of Columbo or something? Came back. Not to ask any questions, but clarify this video. It isn´t about #76. It is about the guy in the radio. He didin´t do this on TV. He did this on radio. Been doing that from 1980`s. The clip was just made from some nice guy, to see what the player did and syncing "our voice" into that. Kudos till who ever did it.

Nu ska jag hem, ha det så bra.


SammyO

Antal inlägg : 2
Join date : 24-05-03

NallePhu, Loop, Tackleberry, Metheuz, Kneten and Bengtfredlund78 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Tony Moore lör 04 maj 2024, 00:32

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Tony Moore and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Tony Moore lör 04 maj 2024, 00:50

Guldmakaren: "Jag hatar verkligen att förlora"
Under fredagen bekräftade Luleå Hockey det vi avslöjade i slutet av februari – att Tapparas bäste poänggörare kommer spela för dem nästa säsong. Han är en riktig vinnare, de tre senaste säsongerna har han lett den finska klubben till fyra titlar, och det är bara ett guld som är gott nog för honom. "Jag hatar verkligen att förlora", säger Anton Levtchi.

Det var många klubbar som ville ha den 28-årige finländaren, som gjorde flest poäng av alla spelare den finska ligan förra säsongen, och ledde Tappara till ett nytt guld.

Det var Luleå Hockey som fick honom.
– Jag har inte koll på hur många klubbar det var, men jag hade flera bra alternativ runt om i Europa, säger Anton Levtchi och tillägger: – Fast jag kände att det här var bäst för mig.

Han känner sig ännu inte bekväm med att intervjuas på engelska och agenten Jonatan Tanus agerar tolk åt oss.
Åtminstone en av tränarna i Luleå Hockeys stab kan finska, hur viktigt var det för dig?
– Det är klart att det, och att ha några finsktalande lagkamrater, är en fördel. Det var också en av anledningarna till att jag valde att skriva på för dem.
– Jag har känt honom i mer än tio år, och att höra honom prata gott om staden och föreningen gjorde mitt beslut lättare. Fast jag har hört bra saker även från spelare.
– Sedan minns jag att deras supportrar var fantastiska när vi mötte dem, säger han – och syftar på 2023 års final i CHL – innan han fortsätter:
– Jag vill spela på en så hög nivå som möjligt, och det här känns som rätt läge ta nästa steg i min karriär. Sedan var det viktigt för mig att komma till en förening som jag tror att jag kommer kunna nå framgångar med.

Du gjorde 28 mål och 43 assist och vann guld, jag antar att du är rätt nöjd med den säsong du har bakom dig?
– Jag vet vilken min roll är, jag måste producera, och det var en bra säsong. Men för mig betyder guldet mer än poängen.

Han har vunnit fyra titlar med Tappara.
Efter det guld de vann 2022 värvades guldhjälmenvinnaren av Florida Panthers, fast han lyckades inte att ta en ordinarie plats i det stjärnfyllda laget, och återvände efter två matcher med dem och 35 med farmarlaget Charlotte Checkers till moderklubben.
Han hjälpte sedan Tappara att vinna dubbeln.
– Det blev inte så många minuter i de där matcherna jag fick i NHL, och då är det svårt, säger Anton Levtchi och tillägger:
– Jag var samtidigt inte tillräckligt bra för att ta en plats i någon av deras toppkedjor.

Vad kan de som inte har koll på dig sedan tidigare förvänta sig?
– Det är i anfallsspelet jag har mina styrkor. Jag ser mig själv både som spelfördelare och målskytt. Sedan hatar jag verkligen att förlora och är en sådan där spelare som brukar kliva fram i jämna matcher."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Tony Moore lör 04 maj 2024, 01:23

"..Sedan är planen att han ska återvända till Tappara, som alltså har ett gällande kontrakt med honom för säsongen 2025-2026.
– Vi får se om han återvänder eller stannar, det finns ingen klausul för 2025 i hans kontrakt med dem, men allt är möjligt om han gör bra ifrån sig och trivs säger agenten Jonatan Tanus."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Pajala lör 04 maj 2024, 06:14

NallePhu skrev:
Pajala skrev:Grym värvning men att han redan är klar för tappara efteråt känns lite surt, vi hade behövt en 2+1 av honom.
Läs vad AGENTEN skriver i media innan du bolsunerar ut en killgissning, Allt handlar om han vill se om han trivs gör han det då kommer dem förlänga kontraktet!

Klart agenten säger så, men tappara säger att han är klar för dom, vi får se vem som får rätt.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av SatanicPanic lör 04 maj 2024, 07:58

Pajala skrev:
NallePhu skrev:
Pajala skrev:Grym värvning men att han redan är klar för tappara efteråt känns lite surt, vi hade behövt en 2+1 av honom.
Läs vad AGENTEN skriver i media innan du bolsunerar ut en killgissning, Allt handlar om han vill se om han trivs gör han det då kommer dem förlänga kontraktet!

Klart agenten säger så, men tappara säger att han är klar för dom, vi får se vem som får rätt.

Det är ganska uppenbart att du vill lat garantera
dig ett "vad var det jag sa!" En typisk tornedalsk skadeglädje men om du tar och försöker läsa om detta:

– Vi får se om han återvänder eller stannar, det finns ingen klausul för 2025 i hans kontrakt med dem, men allt är möjligt om han gör bra ifrån sig och trivs säger agenten Jonatan Tanus.

Så finns det inget egentligen som säger att han återvänder chansen är lika god att han stannar i Luleå som att han återvänder till Tappara eftersom Levtchi har en tendens att vantrivas där ingen kan finska!
SatanicPanic
SatanicPanic

Antal inlägg : 631
Join date : 22-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Pajala lör 04 maj 2024, 08:47

SatanicPanic skrev:
Pajala skrev:
NallePhu skrev:
Pajala skrev:Grym värvning men att han redan är klar för tappara efteråt känns lite surt, vi hade behövt en 2+1 av honom.
Läs vad AGENTEN skriver i media innan du bolsunerar ut en killgissning, Allt handlar om han vill se om han trivs gör han det då kommer dem förlänga kontraktet!

Klart agenten säger så, men tappara säger att han är klar för dom, vi får se vem som får rätt.

Det är ganska uppenbart att du vill lat garantera
dig ett "vad var det jag sa!" En typisk tornedalsk skadeglädje men om du tar och försöker läsa om detta:

– Vi får se om han återvänder eller stannar, det finns ingen klausul för 2025 i hans kontrakt med dem, men allt är möjligt om han gör bra ifrån sig och trivs säger agenten Jonatan Tanus.

Så finns det inget egentligen som säger att han återvänder chansen är lika god att han stannar i Luleå som att han återvänder till Tappara eftersom Levtchi har en tendens att vantrivas där ingen kan finska!

Vi får vänta och se vem som får rätt.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

SammyO likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av NallePhu lör 04 maj 2024, 09:40

SammyO skrev:
NallePhu skrev:

Am I some sort of Columbo or something? Came back. Not to ask any questions, but clarify this video. It isn´t about #76. It is about the guy in the radio. He didin´t do this on TV. He did this on radio. Been doing that from 1980`s. The clip was just made from some nice guy, to see what the player did and syncing "our voice" into that. Kudos till who ever did it.

Nu ska jag hem, ha det så bra.

This one Juha Lindegren is probably better than Antero Mertaranta in do play by play on icehockey, But never the less this shows skills that Anton has and going to transit in to Luleå!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av NallePhu lör 04 maj 2024, 09:42

SatanicPanic skrev:
Pajala skrev:
NallePhu skrev:
Pajala skrev:Grym värvning men att han redan är klar för tappara efteråt känns lite surt, vi hade behövt en 2+1 av honom.
Läs vad AGENTEN skriver i media innan du bolsunerar ut en killgissning, Allt handlar om han vill se om han trivs gör han det då kommer dem förlänga kontraktet!

Klart agenten säger så, men tappara säger att han är klar för dom, vi får se vem som får rätt.

Det är ganska uppenbart att du vill lat garantera
dig ett "vad var det jag sa!" En typisk tornedalsk skadeglädje men om du tar och försöker läsa om detta:

– Vi får se om han återvänder eller stannar, det finns ingen klausul för 2025 i hans kontrakt med dem, men allt är möjligt om han gör bra ifrån sig och trivs säger agenten Jonatan Tanus.

Så finns det inget egentligen som säger att han återvänder chansen är lika god att han stannar i Luleå som att han återvänder till Tappara eftersom Levtchi har en tendens att vantrivas där ingen kan finska!
Det är inte lönt föra den konversationen med Pajala då han har sin fix över hur det är men Agenten säger en annan, Sedan som du säger Anton har en tendens att vantrivas där ingen kan Finska språket och i Luleå så är väl det nu spelare & ledare som kan språket samt många i Luleå kan språket också!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

SatanicPanic likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Diktatorn lör 04 maj 2024, 11:06

SammyO skrev:

He will drive you grazy. He will take some penalties turhautuneena. He will be walking in shadows. But, he will also deliver.



Förväntar mig inget annat än ”in the shadows” av The Rasmus som mållåt.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 613
Join date : 13-03-30

SammyO likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Donowitz lör 04 maj 2024, 11:27

Vi kan väl konstatera följande då, för att han ska stanna ytterligare en säsong/fler säsonger än en.

- Är han för bra, kommer alplandet kasta alla pengar de kan på honom och han försvinner.
- Rullar det inte på i SHL som önskat, lär han få hemlängtan till Tammerfors redan under jul.

Alltså. Han behöver vara bra. Men inte för bra. Och samtidigt trivas i Luleå - om vi ska se honom fortsättningsvis Smile

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jonken lör 04 maj 2024, 11:43

Bara för Anton; att börja lyssna på meänkieli radio -och ta det därifrån. Smile
Sedan hoppas man ju att lagkamraterna i LHF; verkligen lägger ner EXTRA -på att konversera med Anton på Svenska. Grymt VIKTIGT att INGEN känner sig utanför i laget. Man vill ju inte heller att det skall bli några grupperingar inom laget; där 'Finnarna' håller för sig själva.

Luleå Hockey ska vara ett LAG -där man ALLTID bryter ner hindren TILLSAMMANS.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Kneten and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jonken lör 04 maj 2024, 11:48

Oskari Laaksonen och Antti Alamäki -i spetsen kommer att få dra ett stort lass i den här språkbiten.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jonken lör 04 maj 2024, 12:02

Luulen että ei vain Luulajassa -vain koko Norrbottenissa toivotaan -että Anton aika nopeasti tulee todella viihtymään Luulajassa. Jäällä, jäähallissa sekä jään ulkopulella. Kun aina täysi puna-keltainen-musta H-seinä alkaa todella mylläämään Coop Norrbotten Arenassa: Sen rakkauden TUNTEE!!!

Älska Stålmannen
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

NallePhu and Tackleberry like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Tackleberry lör 04 maj 2024, 13:54

Tervetuloa meille, pelaa kovaa ja anna kaikkesi, niin sinusta tulee kuolematon, kuten monista Luulajassa pelanneista suomalaisista.

Svenska:
Välkommen till oss, spela hårt och ge allt så blir du odödlig precis som många finnar som spelat för Luleå.
Tackleberry
Tackleberry

Antal inlägg : 62
Join date : 15-04-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jojjan lör 04 maj 2024, 14:14

Svårt med såna språkbarrier, är ju skrämmande att snubben inte ens lärt sig engelska som en 28-årig hockeyspelare.
Men man hoppas ju ändå att han kan anpassa sig å inte bli sidsteppad på grund av det...
Han verkar ju trots allt kunna spela hockey!

Jojjan

Antal inlägg : 325
Join date : 19-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Haparanda lör 04 maj 2024, 15:43

Jojjan skrev:Svårt med såna språkbarrier, är ju skrämmande att snubben inte ens lärt sig engelska som en 28-årig hockeyspelare.
Men man hoppas ju ändå att han kan anpassa sig å inte bli sidsteppad på grund av det...
Han verkar ju trots allt kunna spela hockey!

Ja, är man skiftarbetare på pappersbruket Metso är det väl sak samma om man lär sig hjälplig engelska eller inte. Men som hockeyspelare kan man ju tycka att det är angeläget om man vill maximera sin karriär. Å andra sidan är det ju kul att alla inte är som andra.

Haparanda

Antal inlägg : 49
Join date : 23-09-30

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Pajala lör 04 maj 2024, 17:29

Tyrre lärde ju sig svenska så nog kommer Anton att ta till sig det, fast viktigast är att hans klubba får "tala" Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Donowitz, Blitzwagen, BulanFanClub and Haparanda like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Pontaking sön 05 maj 2024, 01:50

Vi får se det positivt. Om han får en svag start så förstår han inte om folk skulle kritisera honom.

Pontaking

Antal inlägg : 1216
Join date : 14-03-16

Kneten and Lehto like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jonken sön 05 maj 2024, 09:24

Jojjan skrev:Svårt med såna språkbarrier, är ju skrämmande att snubben inte ens lärt sig engelska som en 28-årig hockeyspelare.
Men man hoppas ju ändå att han kan anpassa sig å inte bli sidsteppad på grund av det...
Han verkar ju trots allt kunna spela hockey!
Absolut inte skrämmande. Bara annorlunda. Anton har ju endast gått den 'andra' vägen hemma: Han kan även Ryska.
Finska och Ryska språket härstammar ju från samma släktträd. Medan Svenska språket kommer ur ett helt annat släktträd -som är besläktad med Engelskan. Historiskt har dock många Finnar haft förhållandevis lätt -att lära sig det Svenska språket.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av LetsGoLuleå sön 05 maj 2024, 10:06

Jonken skrev:
Jojjan skrev:Svårt med såna språkbarrier, är ju skrämmande att snubben inte ens lärt sig engelska som en 28-årig hockeyspelare.
Men man hoppas ju ändå att han kan anpassa sig å inte bli sidsteppad på grund av det...
Han verkar ju trots allt kunna spela hockey!
Absolut inte skrämmande. Bara annorlunda. Anton har ju endast gått den 'andra' vägen hemma: Han kan även Ryska.
Finska och Ryska språket härstammar ju från samma släktträd. Medan Svenska språket kommer ur ett helt annat släktträd -som är besläktad med Engelskan. Historiskt har dock många Finnar haft förhållandevis lätt -att lära sig det Svenska språket.

Inte riktigt. Ryska är ett slaviskt språk medan finska är ett Finsk-urgiskt språk. Dessa två kommer från två skiljt olika språkgrupper. Ryskan är snarare närmare besläktad med det engelska språket än vad svenskan är med finskan eftersom ryska, engelska och svenska är indo-europeiska språk medan finskan inte är det.

LetsGoLuleå

Antal inlägg : 197
Join date : 24-03-30
Ort : Amsterdam

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Lasse Proppmätt sön 05 maj 2024, 10:32

Pajala skrev:Tyrre lärde ju sig svenska så nog kommer Anton att ta till sig det, fast viktigast är att hans klubba får "tala" Very Happy
Tyrre kunde svenska innan han kom till oss

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Jojjan likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av storeken sön 05 maj 2024, 10:47

Det är viktigt att han mår bra utanför isen och att det sociala fungerar. Hade han varit ensam finne i laget hade jag nog varit orolig, men ser ju att bli ett stort gäng finnar i år. Omark fick ju livet att funka i KHL med alla ryssar som han knappt kunde kommunicera med så nog borde Levtchi kunna trivas trots språksvårigheterna. Hoppas bara inte Bulan blir galen på att Levtchi inte förstår hans instruktioner, men där finns ju Alamäki som stöd så tror inte det blir en ny Raffl eller Zdrahal.

storeken

Antal inlägg : 124
Join date : 22-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jonken sön 05 maj 2024, 10:51

LetsGoLuleå skrev:
Inte riktigt. Ryska är ett slaviskt språk medan finska är ett Finsk-urgiskt språk. Dessa två kommer från två skiljt olika språkgrupper. Ryskan är snarare närmare besläktad med det engelska språket än vad svenskan är med finskan eftersom ryska, engelska och svenska är indo-europeiska språk medan finskan inte är det.
Helt rätt.

Anton Levtchi Sprc3a5ktrc3a4d
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

pingu and Ekan like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Pajala sön 05 maj 2024, 11:37

Lasse Proppmätt skrev:
Pajala skrev:Tyrre lärde ju sig svenska så nog kommer Anton att ta till sig det, fast viktigast är att hans klubba får "tala" Very Happy
Tyrre kunde svenska innan han kom till oss

Om jag inte kommer ihåg fel så två första åren pratade han bara finska vid intervjuerna, kanske han kunde svenska men han kanske kände sig osäker med just svenskan, två sista åren så började han använda svenska hela tiden.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Jojjan sön 05 maj 2024, 12:39

Tyrre pratade engelska i första intervjuerna...

Jojjan

Antal inlägg : 325
Join date : 19-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Lars158 sön 05 maj 2024, 12:54

Jag tänker att Tyrre hela tiden förstod svenska men blev bekväm tala det med tiden?

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Jojjan likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Tony Moore sön 05 maj 2024, 13:31

Nu ska vi inte spamma Antons tråd, men tyrre har väl haft en svensk tjej något år som oxå lett till bättre svenska.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Pajala and Lehto like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av NallePhu sön 05 maj 2024, 17:07

Levtchi fick inte plats i Finska VM truppen vad det verkar, Kan vara av godo att få en bra sommarträning och god grund inför vintern!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Puckad, Kneten and Lehto like this post

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av NallePhu sön 12 maj 2024, 20:57


För alla som kan finska så är detta en rätt intressant YT intervju....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Anton Levtchi Empty Sv: Anton Levtchi

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet