Börje Salming ALS

2 posters

Gå ner

Börje Salming ALS Empty Börje Salming ALS

Inlägg av NallePhu mån 17 okt 2022, 19:22

https://www.expressen.se/sport/salmings-svara-liv--med-als-kan--inte-langre-prata/
Ja kan bara lida och tycka skiten är väldigt tråkig över det hela!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Börje Salming ALS Empty Sv: Börje Salming ALS

Inlägg av Jokerman ll mån 17 okt 2022, 19:47

NallePhu skrev:https://www.expressen.se/sport/salmings-svara-liv--med-als-kan--inte-langre-prata/
Ja kan bara lida och tycka skiten är väldigt tråkig över det hela!
Livet är fan inte rättvist.

Det här hockeyforumet har naturligtvis en Börje Salming -tråd där vi som älskar Börje kan läsa om han.

Rekommenderas varmt.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1294
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Börje Salming ALS Empty Sv: Börje Salming ALS

Inlägg av NallePhu fre 11 nov 2022, 23:47

NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Börje Salming ALS Empty Sv: Börje Salming ALS

Inlägg av Jokerman ll lör 19 nov 2022, 09:46

TV-KRÖNIKAN.

Johan Croneman

Bilderna på Börje och bilden av Börje är ett dilemma, både för oss som läsare/tittare och för de som bestämmer vad som publiceras på vem.

Jag deltog inte i den diskussionen, men jag vet att man på Dagens Nyheters sportredaktion ingående diskuterade hur man skulle förhålla sig, både för att sköta sitt uppdrag (att publicera) och samtidigt ta hänsyn till de integritetsproblem som uppstod.

Här fanns hänsyn att ta, både till Börje Salming själv, hans familj och till tidnings- och tv-konsumenterna, och det trots att familjen gett sitt klartecken, och genom dem också, indirekt, Börje Salming själv.

DN valde bort de mest utlämnande bilderna, många andra mediehus gick på linjen att publicera rubbet, även de där det tydligt framkom att Börje Salming gått från att vara en orubblig gigant till en sjuk och skör medmänniska som förlorat många av sina grundläggande förmågor.

De flesta av oss upplevde givetvis bilderna som starka, några såg den nakna verkligheten, andra, som jag själv, tyckte att man kanske gått för långt – inte för att verkligheten var obehaglig, utan för att bilderna var oerhört utlämnande. Jag tror att vi alla går tillbaka till oss själva: Hur hade vi själva valt, om vi kunnat?

Före detta medieombudsmannen (MO) Ola Sigvardsson hade i veckan, i tidningen Journalistens mediepodd, ett resonemang som är värt att beakta. Han menade att han som medieombudsman förmodligen hade fällt en del av de publicerade bilderna på Börje Salming – under förutsättning att Börje Salming själv hade anmält.

Nu var ju som sagt inte det aktuellt, eftersom familjen så uppenbart stod bakom publiceringarna, men hans synpunkt är intressant. Ola Sigvardsson såg de enskilda bilderna, bortom sitt sammanhang, som både olämpliga och integritetskränkande. Jag är benägen att hålla med honom.

Det handlar inte om att dölja eller försköna verkligheten, medierna har alltid ett eget särskilt ansvar för sina publiceringar, oavsett vad huvudpersonerna själva anser vara acceptabelt.

Det är svårt, man blir lätt kluven. Hur vill man, och hur kommer man att minnas, en svårt sjuk människa som i sin glans dagar var hälsan och styrkan inkarnerad? Vilka bilder blir kvar på näthinnan? Och vem är det som har makten att påverka den bilden.

SVT skötte balansgången hyggligt under torsdagens långa ”Tidernas hockeygala”, ända tills ögonblicket då Dusan Umicevic, backstage till varje pris skulle tränga sig in i familjekretsen och lämna över Hockeygalans pris.

Jag tror inte bara det var jag som var tvungen att ta några extra varv ut i köket för att hyperventilera. Dusan lade sin hand på Börjes axel och informerade både honom och oss tittare om vilken stor hockeypelare han var, hur älskad han var och avslutade med ett: ”Känn in det”!

Dusan Umicevic tyckte förmodligen själv att det var en höjdpunkt i hans karriär, vi andra uppfattade det mer som både ett personligt och yrkesmässigt övertramp.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1294
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Börje Salming ALS Empty Sv: Börje Salming ALS

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet