COVID-19

+35
Raimo Myllys
Blinders
farre
Lars158
LulefanGBG
Redbear
LHF96
Lulefan
Kanellängd
Norlin
Dundernisse
Jonken
Jokerman ll
Björnpappa
Lajon
RSD555
Lehto
Lukrarn
Urken
Högljudd
NallePhu
Pajala
Jokerman
tibet
Snikne Ville
Dustin
Bamsefar
icemask
Old Brooklyn
Rikky
Micke80
Hankburger
Tony Moore
Tigerman
Puckad
39 posters

Sida 3 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet fre 11 dec 2020, 23:02

Synd för Luleå att Brynäs fick sin släng av Covid. Vi hade behövt ett tätt spelschema för att komma snabbt komma tillbaka i bra form.

Trycket på Sunderbyn har lättat betydligt i dagarna och man hoppas att det är en fingervisning till det bättre här i vår kommun.

Jul och nyår lär skapa fula pucklar i statistiken är jag rädd för. Inser att jag har en märklig förmåga att vilja säga statestik vilket är fel men känns rätt. Förmodligen samma som att vara en Skaikare om ni förstår vad jag menar..

Människor i riskgrupper ska få vaccinet först och det är sjukjournalerna som ska avgöra vilka som hör dit. Ingen ska behöva engagera sig utan detta ska ske per automatik enligt uppgift. Kommer nog funka för de flesta men jag misstänker att många borde kolla upp så att dom själva blir rätt behandlade. Jag personligen litar inte på att alla kommer få en adekvat bedömning av deras eventuella behov av att vara långt fram i kön.

Folk som har haft Covid och därigenom har antikroppar samt andra typer som inte vill ha vaccin kommer troligtvis korta tiden för oss andra att få vaccinet. Lägger man till att de under 18 kanske inte ska ha vaccin till att börja med så sjunker antalet som ska vaccineras initialt rätt rejält. Gasas det på rejält med godkännande och tillverkning av alla aktuella vacciner så hoppas och tror jag att den stora massan är färdigvaccinerade redan i vår.

Kan bli aktuellt att skjuta fram slutspelet någon/några veckor så att publik kan tillåtas..

En mycket spännande tid har vi i alla fall framför oss!



tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore lör 19 dec 2020, 17:30

Förbannade elände, ge sej nu:
Den snabbt tilltagande smittspridningen i sydöstra England i kombination med nymodelleringsdata tyder på att den nya brittiska covid-19-stammen sprider sig snabbare än tidigare varianter. Det skriver den brittiska regeringens medicinske rådgivare Chris Whitty i ett uttalande, enligt Financial Times politikreporter Sebastian Payne.
”Vi har underrättat Världshälsoorganisationen och fortsätter att analysera tillgänglig data för att öka vår förståelse.”
I nuläget tyder inget på att den nya stammen är mer dödlig än tidigare varianter.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av NallePhu lör 19 dec 2020, 18:24

Tony Moore skrev:Förbannade elände, ge sej nu:
Den snabbt tilltagande smittspridningen i sydöstra England i kombination med nymodelleringsdata tyder på att den nya brittiska covid-19-stammen sprider sig snabbare än tidigare varianter. Det skriver den brittiska regeringens medicinske rådgivare Chris Whitty i ett uttalande, enligt Financial Times politikreporter Sebastian Payne.
”Vi har underrättat Världshälsoorganisationen och fortsätter att analysera tillgänglig data för att öka vår förståelse.”
I nuläget tyder inget på att den nya stammen är mer dödlig än tidigare varianter.
Förvånar mig inget att den muterar sig viruset frågan är är det åt det mildare varianten som virus brukar göra eller, Tror oron hos BoJo är att vaccinet inte kanske fungerar mot denna nya variant!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman tor 31 dec 2020, 11:52

”Jag vill skrämma livet ur folk”

Tänk att gå till historien som den som varit ”allra sjukast i covid i hela landet och överlevt”.

Kent Östling, brandman i Luleå, låg kopplad till en Ecmomaskin i 35 dygn.


Kent Östling var inte typisk som covidpatient. Han var inte i riskgrupp, inte pensionär och inte otränad. Den 21 mars började han få symptom, i pandemins första skede i Sverige. Han var trött och fick hög feber, 41 grader. I det skedet togs han emot på Sunderby sjukhus. Han blev snabbt sämre och hamnade i respirator på Piteå sjukhus intensivvårdsavdelning.

Sjukdomen tog allt värre på honom och när läkare bedömde att han hade mindre än ett dygn kvar att leva lades han i en Ecmo-maskin och skickades till Karolinska sjukhuset i Stockholm. Maskinen tog över hans andning och syresatte hans blod utanför kroppen.

Ecmo – eller konstgjord lunga – är den mest avancerade formen av behandling mot covid-19. Det är sista chansen när inte ens intensivvård räcker.

Efter tolv veckors behandling och 35 dygn i maskinen fick han komma hem igen. Men hans liv är mycket annorlunda idag än före den 21 mars.

När han såg sig i spegeln kände han inte igen sig själv. Han hade gått ner 28 kilo och hade inga muskler och inget fett på kroppen, han som före sjukdomen varit en av de starkaste på brandstationen.

Idag slipper han både rullstolen och syrgasen, men sjukdomen har satt spår.

Smak- och luktsinnet är borta, han har domningar och tycker att han har fått sämre lokalsinne. Han har ärr på lungor och hjärta. Diafragman, muskeln som får lungorna att andas, är halvt förlamad.

Kent Östling hade som första mål för sitt tillfrisknande att han skulle kunna dansa med sin fru Sara igen. Det är många som sett filmen där de båda tar sina första gemensamma danssteg sedan Kent kommit hem.

Nu har han blivit känd i hela Sverige som en överlevare, men det är inte därför han ställer upp i media.

– Jag vill skrämma livet ur folk. Det är något fruktansvärt hur lättvindigt vissa tagit på det här. Det är som om de fortfarande än i dag inte tror det är allvar. Det här är en dödlig sjukdom. Jag hade tur, men alla har ju inte det.
COVID-19 - Sida 3 Ac39f410
COVID-19 - Sida 3 15685610








COVID-19 - Sida 3 A19e7610
Från Kurirens Årskrönika 31 december
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet tis 12 jan 2021, 22:23

Dödstalen kommer att dala då de som är mest utsatta fått sitt vaccin. Finns ett bra skydd redan någon vecka efter första sprutan. Vi är inne i en kass period när det gäller virusets verkningsgrad. Stängning av samhällsfunktioner är väldigt viktigt just nu. För "egen" del så är isoleringen hemsk. Jag har en liten grabb som jag försöker vara aktiv med, går sådär. Vi ägnar oss åt aktiviteter som inte är riskabla, men det är inte helt lätt. Man längtar tills det att samhället klarar av att öppna upp. Positivt är att vaccinerna kommer att komma i en hyfsad takt framöver. Israel har (inte förvånande) lyckats bra när det gäller sin befolkning. Våren sammanfaller med att den stora massan får sitt vaccin, det blir en härlig klubba mot Covid 19! Min förhoppning är att de styrande i Sverige tar sitt ansvar och driver vaccinationen stenhårt både med tanke på inköp och själva vaccinationen. Vi behöver människor som driver denna utmaning effektivt. Vi borde tillsätta Bulan som chef!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman ons 20 jan 2021, 18:38

Zhang Zhan har torterats av de kinesiska myndigheterna sedan juni 2020 och har nu dömts till fyra års fängelse. Hennes brott? Att ha rapporterat om utbrottet av covid-19 i Wuhan.

Zhan måste omedelbart släppas fri, och skyddas från vidare tortyr!

Skriv under hos Amnesty International, för att mejla till Kinas president Xi Jinping nu! Det räcker med ditt namn och en e-postadress.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet sön 31 jan 2021, 22:05

Vaccinationerna är i gång på allvar. Tyvärr så strular leveranserna av vaccinet. Brist på råvara sägs vara en av orsakerna. Jag personligen tror att vissa stater och privata intressen har gått in och köpt lös stora partier bakvägen. Föga förvånade. Osolidariskt, javisst. Man undrar ändå varför inte det har byggts nya vaccinfabriker som stått redo när tillverkningen dragit igång. Det borde väl ändå ha varit prio på det tycker man. Optimalt vore om alla länder haft egen tillverkning. Tyvärr så hinner vi nog inte vaccinera nog fort för att det ska kunna tillåtas publik till slutspelet. Även om vi skulle kunna ta in publik som är vaccinerade så vill nog inte dom som styr att smittan sprids mer än nödvändigt. Även vaccinerade smittar tyvärr, dock inte lika mycket som ovaccinerade vad det har rapporterats. Tyvärr dök vaccinet upp lite för sent. Vilken jävla fest vi kunde ha haft! Det viktigaste är ändå att vi kan börja leva som vanligt igen.

Många av oss har ganska lite respekt för smittan. Luttrade syrror som jobbar med Covid vittnar om att dom har fått sig en riktig funderare och tar skiten på största allvar. Verkar som att 50+are ska vara extra försiktiga. Må denna pandemi dra åt helvete och nästa dröja 500 år..
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad tis 09 feb 2021, 12:11

Brilliant...!
 Vårdanställda gick före i kön        
                                       
 Flera anställda inom Region Norrbotten
 vaccinerade sig mot covid-19, trots  
 att de inte var prioriterade och trots
 att deras chef hade sagt nej.        
                                       
 30 av de anställda inom verksamheten  
 vaccinerade varandra. Ärendet har nu  
 lämnats över till verksamhetsansvarig
 för fortsatt hantering.              
                                       
 Enligt regiondirektören Anna-Stina    
 Nordmark kan de anställda få vänta    
 "ett tag" på den andra dosen.        
                                       
 Vaccinet som de anställda vaccinerade
 sig med är prioriterat för personer  
 över 65 år, enligt SVT Norrbotten.    
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore lör 13 feb 2021, 12:19

Personalen på corona-iva: Regionen ska be om ursäkt
– Det var godkänt från högre ort än verksamhetschefen och våra chefer har dubbelkollat. De har fått svaret: ”Jajjemen, vi kasserar inte vaccin utan vi ger till personalen på corona-iva”, säger Patrik Flodström

Vad vill du att regionledningen ska göra nu?
– De ska gå ut med en dementi, helst igår, och be om offentlig ursäkt till samtliga anställda.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/personalen-pa-corona-iva-regionen-ska-be-om-ursakt

Vårdförbundet: ”Ok har getts från ledningen”
Situationen mellan personal på corona-IVA i Piteå och regionledningen beskrivs som en förtroendekris enligt Vårdförbundet. Det efter att Region Norrbotten sagt att person vaccienrat sig själva ”trots att deras chef sagt nej”.
– Ok har getts från ledningen, säger Camilla Eriksson Sundberg vid ordförande för Vårdförbundet i Norrbotten. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vardforbundet-ok-har-getts-fran-ledningen

Hör när regionen undviker att svara om fuskanklagelserna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/regionen-efter-kritiken-behover-titta-pa-vad-som-gatt-fel
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 17 mar 2021, 20:36

Tony Moore skrev:Personalen på corona-iva: Regionen ska be om ursäkt
– Det var godkänt från högre ort än verksamhetschefen och våra chefer har dubbelkollat. De har fått svaret: ”Jajjemen, vi kasserar inte vaccin utan vi ger till personalen på corona-iva”, säger Patrik Flodström

Vad vill du att regionledningen ska göra nu?
– De ska gå ut med en dementi, helst igår, och be om offentlig ursäkt till samtliga anställda.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/personalen-pa-corona-iva-regionen-ska-be-om-ursakt

Vårdförbundet: ”Ok har getts från ledningen”
Situationen mellan personal på corona-IVA i Piteå och regionledningen beskrivs som en förtroendekris enligt Vårdförbundet. Det efter att Region Norrbotten sagt att person vaccienrat sig själva ”trots att deras chef sagt nej”.
– Ok har getts från ledningen, säger Camilla Eriksson Sundberg vid ordförande för Vårdförbundet i Norrbotten. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vardforbundet-ok-har-getts-fran-ledningen

Hör när regionen undviker att svara om fuskanklagelserna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/regionen-efter-kritiken-behover-titta-pa-vad-som-gatt-fel
"Jajjemen, vi kasserar inte vaccin utan vi ger till personalen på corona-iva"
Sånt regler brukar leda till att mycket behöver kasseras.


Nåväl, hockey hanterar Covid-19 bra,
I handbollsallsvenskan avstod ett lag match pga Covid i laget. De tilldömdes en WO förlust...
Vad ville man lära ut i o m det?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman fre 19 mar 2021, 10:18

COVID-19 - Sida 3 8da8b810
Britta Svensson Aftonbladet
Vaccinationsplanen i Sverige är dubbelt fel.

Livet har helt stannat upp.

Allt handlar bara om att undvika att få covid-19 innan det är dags för vaccin.
Det får bara inte bli så att mitt liv blir förstört bara för att yngre gick före i kön.

När Sverige hade färdigvaccinerat 320 000 personer mot covid-19 var bara en tredjedel över 80 år.

En hemsk siffra som borde debatteras varje dag.

Men Sverige är en skräckkammare där sanningen vänds till sin motsats. 
En professor och coronaexpert sa bara häromdagen att orsaken till att Sverige ligger så dåligt till med att vaccinera mot covid-19 jämfört med andra länder är för att ”vi har inriktat oss på de som är äldst och mest sköra. Det är klart att det tar tid”.

Det är ju en rak, ren och skär lögn.
 
När jag läser sånt känner jag för att skratta som valfri medlem av Familjen Addams. Ni vet ett sånt där ihåligt skratt djupt inifrån en spökslott.

”Börjar man med att vaccinera unga går det naturligtvis fortare”, förklarar denna expert att det går så fort för andra länder, men långsamt för Sverige som enligt honom, lägger tiden på att åka hem till gamla och sköra och ge dem sprutor.

Det är ju bara det att sanningen är att Sverige vaccinerar väldigt många unga OCH det görs väldigt långsamt. Gamla med hemtjänst har fått sitta och vänta i månader för att ingen kunde komma och vaccinera dem. Vaccin som kunde räddat äldres liv har gått till yngre. 

Danmark har färdigvaccinerat fler 80+ än Sverige OCH en större del av befolkningen.
I England var i februari tre gånger så många 80+ färdigvaccinerade jämfört med yngre.
Sveriges vaccination är dubbelt fel, den är för långsam och det är för få äldre som får sprutorna. 

Jag skulle hellre förvandlas till Morticia Addams än gräva ner mig i siffrorna för Stockholm, men tyvärr är jag tvungen.
I Stockholm finns nära 50 000 färdigvaccinerade personer, och av dem är mindre än en femtedel 80 år och äldre.
Vi har fått för lite vaccin, blir hela tiden svaret från olika myndighetspersoner. Men det jag skriver om här, är andelen som går till äldre.
Av tio doser ger Stockholm två till 80-plussare, medan Storbritannien började med att ge sju doser av tio till samma åldersgrupp.
”Nu vaccinerar vi 80+!” trumpetar myndigheterna i Stockholm. Och en del 80-plussare har dragit vinstlotten. Men jag hör fortfarande om yngre som går före. 

När det i veckan stod klart att tandvårdspersonal i Stockholm lyckats boka tid för vaccin genom en app för vårdpersonal, fast det inte var deras tur, svarade ansvarig chef, administrativ direktör för Stockholms läns sjukvårdsområde: ”Vi styr ju inte hur personal har agerat”.

Oviljan att ta ansvar, undanflykterna, den lögnaktiga retoriken, bristen på följdfrågor, oförmågan att läsa statistik, allt skapar ett spökslott där man sitter inlåst av sin egen skräck för sjukdom och död, stirrar på fyra väggar medan spindelväven växer runt omkring, och bara väntar och väntar på att betjänten Lurch ska dyka upp och med tordönsstämma deklarera:
”Frun, Ert vaccin har anlänt!”.
 

▪
Johan Carlson, Folkhälsomyndigheten: ”Nu gäller det att snabbt fullfölja vaccinationen av äldre med hemtjänst och påbörja vaccinationen av alla över 65 år med de äldsta först”.

▪
Varför de äldsta först? ”Då kommer vi också se att dödligheten sjunker ytterligare och att trycket på vården minskar”, säger Johan Carlson. Varför slogs inte detta fast från början?

▪
Nu pausar flera regioner all vaccination för dem under 65 år. Allt vaccin som finns ska gå till äldre. Och man har rätt att vaccinera sig i valfri region, enligt information från Folkhälsomyndigheten.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad fre 19 mar 2021, 11:06

Vi är inte världsbäst direkt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman fre 19 mar 2021, 12:36

Vi pissar på dom äldre. Vem företräder våra äldre? Svar: ingen gör det.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore lör 10 apr 2021, 17:56

Fortfarande, jag fattar inte att SHL tillåter publik, i både Växjö och Ängelholm sitter människor bredvid varann, inte många cm mellan! MAX 8 pers gäller väl, kryphål med loger, konstgjorda restauranger, skämmes tamejfaan, vi är i en livsfarlig pandemi där människor fortfarande dör!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Micke80 sön 11 apr 2021, 05:12

Tony Moore skrev:Fortfarande, jag fattar inte att SHL tillåter publik, i både Växjö och Ängelholm sitter människor bredvid varann, inte många cm mellan! MAX 8 pers gäller väl, kryphål med loger, konstgjorda restauranger, skämmes tamejfaan, vi är i en livsfarlig pandemi där människor fortfarande dör!

Håller helt med dig. Såg lika dant ut i Umeå under matchen där. De klubbar som tänjer på gränserna borde inte få statligt stöd, eller i vart fall en reducerat sådant.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore sön 11 apr 2021, 17:28

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet fre 16 apr 2021, 23:22

Smittan tar sats för sista gången och för egen del ligger jag rätt lågt förutom arbete och lite gym. Sen har man Jr som går på föris, det är ju en riskfaktor så klart. Sprutorna går ner i ålder och om några veckor får man förhoppningsvis sin lilla dos av miraklet. Sommaren som kommer lär bli en klang och jubelföreställning för hela folket! Satt och räknade ut oddset för att bli smittad innan man får vaccin, kom fram till en risk på runt 2 procent. Jag är nog inte jätterädd för att bli allvarligt sjuk men att tappa smaken, det vill jag då inte, alls.. Början på slutet, verkar vara nära. Halleluja, peppar peppar..
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore mån 26 apr 2021, 21:55

Bättre sent än aldrig, krossa covid-19
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Pajala mån 26 apr 2021, 22:17

Bra nyheter iaf, är så jävla less på att vara sjuk, är på vecka fyra nu men det har iaf börjar vända, hostan är verkligen seg och vill inte försvinna.

Kött kan jag inte äta, det luktar och smakar förjävligt.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman ll lör 22 maj 2021, 11:16

Enligt hjälporganisationen Oxfam hade världens åtta rikaste människor för några år sedan lika stora tillgångar som den fattigaste halvan av jordens befolkning tillsammans (se nedan). 

Pandemin har bara förstärkt klyftorna, de tio rikaste i världen har tjänat en halv biljon dollar (4 500 000 000 000 kronor) hittills under covid. 

Summan hade, enligt Oxfam, räckt till att finansiera vaccin för hela jordens befolkning och sett till att ingen hamnat i fattigdom på grund av pandemin.

……….

DN 2017
Skillnaden mellan de rikaste och de fattigaste i världen är större än vad som tidigare har varit känt. 

Chockerande nog visar vår nya rapport att världens åtta rikaste personer äger lika mycket som den fattigaste hälften av befolkningen. Och klyftorna fortsätter att öka. Denna utveckling måste vändas, skriver Robert Höglund, hjälporganisationen Oxfam.

En värld där 1 procent av mänskligheten kontrollerar lika stor del av tillgångarna som de övriga 99 procenten kan aldrig vara stabil.” Orden är Barack Obamas och uttalades vid öppnandet av FN:s generalförsamling i september förra året. 

Dessvärre ser den ekonomiska ojämlikheten inte ut att minska och instabiliteten ökar på många håll i världen. 

En rapport som hjälporganisationen Oxfam presenterar i dag – vid början av Davosmötet – visar att skillnaden mellan de allra rikaste och världens fattiga är värre än vad som tidigare varit känt. 

Chockerande nog äger världens 8 rikaste personer lika mycket som den fattigaste hälften av befolkningen.

För att räkna ut denna siffra har Oxfam använt tidningen Forbes lista på världens rikaste individer och jämfört den med data för all världens förmögenheter från Credit Suisse global wealth databook. 

Båda källorna är de bästa tillgängliga i sitt slag. Uträkningen visar att de fattigaste 50 procenten av jordens befolkning tillsammans endast äger 0,2 procent av världens förmögenheter, 409 miljarder dollar. 

Samtidigt äger de 8 rikaste individerna 426 miljarder dollar. Båda siffrorna är nettoförmögenheter det vill säga tillgångar minus skulder. 

Förra året rapporterade Oxfam att världens 62 rikaste personer ägde lika mycket som hälften av befolkningen men årets data från Credit Suisse visar att världens fattiga har ännu mindre tillgångar och mer skulder än vad som tidigare var känt.

Oxfams rapport visar också att världens miljardärer med en chockerande hastighet drar ifrån alla andra. 

2009 fanns det 793 dollarmiljardärer som tillsammans ägde 2,4 biljoner dollar. De 793 rikaste individerna i världen äger nu 5 biljoner dollar, en fördubbling på sju år. Det är dock inte bara miljardärerna som blir rikare. Under de senaste 25 åren har den rikaste 1 procenten i världen haft större inkomstökningar än de fattigaste 50 procenten tillsammans.

Även i Sverige har klyftan mellan de mest välbeställda och övriga ökat. Ny forskning visar att de rikaste 10 procenten av svenskarna såg sin nettoförmögenhet växa mer än alla andras mellan 2007 och 2012. 

DN:s nyligen genomförda granskning av näringslivstopparnas löner visar att också de har ökat mycket snabbare än övriga befolkningens de senaste decennierna.

Ökande klyftor riskerar att skapa instabilitet och slita isär samhällen. 

Att allt mer pengar ackumuleras hos de rikaste när 700 miljoner människor fortfarande lever i extrem fattigdom – de människor Oxfams arbete riktar sig till, är väldigt upprörande. 

Världsbanken kommer inte målet att utrota extrem fattigdom till 2030 att kunna nås om inte ojämlikheten minskar och de fattigas inkomster ökar snabbare än övrigas.

Allt fler har också börjat tala om de skador som ojämlikhet medför och ökande klyftor har av flera setts som en faktor som påverkade presidentvalet i USA och Brexitomröstningen i Storbritannien. 

Än så länge har dock inte insikterna landat i tillräckliga politiska åtgärder.

Utvecklingen måste vändas. 

I rapporten som Oxfam presenterar i dag skissar vi ett manifest för en mänsklig ekonomi som minskar ojämlikheten och uppfyller alla människors behov, inte bara den översta procentens. 

Det är en ekonomi som måste inkludera följande perspektiv:

1 Regeringar tar särskild hänsyn till de fattigaste. Förutom att tillhandahålla sjukvård, utbildning och annan samhällsservice bör man också bedriva en aktiv omfördelningspolitik via skattsedeln för att jämna ut förmögenhets- och inkomstklyftor. Regeringar kan också aktivt stödja nya typer av företagsformer som inte bara går ut på att maximera vinsten.

2 Globalt samarbete om rättvis skatt. I dag pågår en tävling mot botten där länder sänker sin bolagsskatt och inför skadliga undantag för att locka till sig investeringar. Även om ett land kan tjäna kortsiktigt på det förlorar alla utom företagens ägare på det i längden. Det behövs ett internationellt samarbete kring bolagsskatt och aktiva ansträngningar för att stänga världens skatteparadis.

3 Företag jobbar för majoriteten. Dels måste företag betala skatt på sina vinster och inte försöka undkomma detta genom avancerad skatteplanering. Fler företag borde också hitta nya modeller för sin verksamhet där maximal vinst inte är det huvudsakliga målet. Medarbetarägda företag är ett exempel på detta.

4 Extrem rikedom avskaffas. Vissa kommer alltid att vara rikare än andra men vi kan inte ha en värld där 8 personer äger lika mycket som den fattigaste halvan av befolkningen. Många miljardärer ger frivilligt bort stora summor pengar till välgörande ändamål men det är ingen ersättning för skatt. Skatt på finansiella transaktioner och en global förmögenhetsskatt är åtgärder som kan behöva införas.

5 Kvinnors arbete värderas lika högt som mäns. Med nuvarande trend kommer det att ta 170 år innan kvinnor får lika mycket betalt som män. Kvinnors obetalda arbete behöver bli vidare erkänt, reducerat och omfördelat.

6 De teknologiska framstegen kommer alla till del. Exempelvis satsas det enorma summor på läkemedelsforskning men oproportionerligt lite på sjukdomar som drabbar fattiga människor. Produktivitetsökningarna som sker i ekonomin behöver också gynna alla, och inte bara genom lägre priser på vissa produkter och högre vinster till aktieägare.

7 Framgång mäts på andra sätt än i BNP. Samhället är på många sätt fixerat vid ekonomisk tillväxt, att främja den ses ofta som ett självändamål. Tillväxt mäter dock inte det viktiga i samhället och tar inte hänsyn till exempelvis miljö och människors välbefinnande. Ett land med hög BNP behöver inte vara mer framgångsrikt än ett med lägre. Exempelvis så har Sydkorea samma poäng i Social progress index – ett mått på samhällens välmående via en rad olika indikatorer – som Costa Rica, som endast har hälften så hög BNP per capita.

TEXT
Robert Höglund, kommunikationschef för Oxfam i Sverige. Oxfam är en av världens största hjälporganisationer och arbetar med att bekämpa fattigdom i över 90-länder.


Senast ändrad av Jokerman ll den lör 22 maj 2021, 11:36, ändrad totalt 2 gånger
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1294
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad lör 22 maj 2021, 11:22

Pajala skrev:Bra nyheter iaf, är så jävla less på att vara sjuk, är på vecka fyra nu men det har iaf börjar vända, hostan är verkligen seg och vill inte försvinna.
Kött kan jag inte äta, det luktar och smakar förjävligt.
Hoppas att allt är bra med dig nu @Pajala , eller i alla fall bättre.
Surt att få det så här på målsnöret när vaccinet rullas ut.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jonken lör 22 maj 2021, 14:01

Tråkigt och höra. Krya på Dig "P".
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore lör 29 maj 2021, 17:35

Skön och trovärdig yrkesman, stolt AIF:are men detta är riktigt skamligt:
"Anders Nystedt, som är född i Kiruna och bor i Piteå, håller nämligen på Skellefteå AIK och Kiruna AIF.
Det berättar han i en lång intervju på Kiruna AIF:s hemsida.
– När AIF kom ner och spelade mot PIF brukade jag gå och se matcherna och i lönndom heja på AIF. Ännu mer engagerad var jag i matcherna mot Luleå (IFK och Groko och allt vad dom hette). Jag är lite svart får i detta avseende SHL också. Hejar lite mer på ”Pite Södra” dvs Skellefteå." Puke
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Jokerman ll fre 17 sep 2021, 11:04

Jan Guillou Aftonbladet 12 september

Därför kan vi vara på väg mot en katastrof.

Vänsterns motvilja mot coronapass är obegriplig.

Det är lite kul att kunna framhålla Danmark som ett politiskt föredöme för Sverige. Den chansen får man ju inte så ofta.

Men Danmark har, med distinkta och enkla politiska åtgärder, skaffat sig en betydligt högre vaccinationsgrad än Sverige. Tidigt införde man kravet på vaccinpass för att få gå på krogen och offentliga sammankomster. Och man har börjat vaccinera skolbarn från tolv år och uppåt.

Att sådana åtgärder fungerar förstår vem som helst, till och med våra journalistepidemiologer.

Säg åt danska män att de måste vaccinera sig för att kunna ta en bajer med kamraterna så kommer de att vaccinera sig fortare än kvickt. Därmed kommer man också åt den besvärligaste gruppen inom den ovaccinerade delen av befolkningen, män mellan 20 och 40 år.
 
Vaccinera skolbarnen och samhällssmittan reduceras avsevärt, särskilt sen det visat sig att den nya, och numera förhärskande, deltavarianten av viruset biter på barn i mycket högre utsträckning än tidigare varianter. Fortfarande är allt detta lätt att förstå. Men det finns ett politiskt problem av särskilt svensk typ. Krav på en svensk ordning med coronapass, likt elva andra EU-länder, kommer från höger, från M, KD och SD.

Det kan upplevas som suspekt, jag vet. Dessvärre kan det också vara en förklaring till att Vänsterpartiet och Socialdemokraterna är emot den till synes självklart nyttiga åtgärden.

Då gäller det att hålla de politiskt orienterade hjärnvindlingarna kalla. Man måste till exempel fråga sig om högerpartister alltid har fel. Det kan vara frestande, men intellektuellt orimligt, att svara ja på den frågan, det vet jag också. Men likväl utesluter jag inte möjligheten att högerpartister ibland kan ha rätt, exempelvis vid väderobservationer. Säger en moderat, eller än värre en SD:are, att solen skiner kan man alltså inte automatiskt utgå från att det regnar.

För övrigt infördes coronapass som kvalifikation för ölhävning av Danmarks socialdemokratiska regering.
 
Jag har verkligen ansträngt mig för att försöka förstå den svenska motviljan från vänster mot coronapass. Det är inte lätt. Aftonbladets ledarsida är emot, men inte ens med noggrann läsning går det att begripa varför. Vänsterpartiet tycks mena att det vore orättvist mot dem som inte behagat vaccinera sig. Och då vurmar man inte för kategorin slappsvansade svenska män mellan 20 och 40 år, den befolkningskategori där för övrigt SD är största parti. Man är däremot ovillig att peka ut eller ”diskriminera” en helt annan kategori, förortsbefolkning med utomeuropeisk bakgrund, där vaccinmotståndet är lika stort som bland de vita slappsvansarna mellan 20 och 40 år.

Följaktligen har denna vänster enats om att ”utreda” nyttan med vaccinpass, vilket betyder begrava frågan utan diskussion.

Regeringen-Folkhälsomyndigheten har i stället valt att proklamera faran över med det populära beskedet att alla pandemirestriktioner, lika för vaccinerade och ovaccinerade, skall upphöra den 29 september.

Det påminner om förra hösten vid just den här tiden då man efter en lugn sommar reducerade restriktionerna så att vi strax hamnade i en andra våg. Det ledde till myndighetspanik och nya restriktioner.
 
Nu befinner sig världen i en stigande pandemisk våg på nytt. Läget är på sina håll katastrofalt, särskilt i USA, där vaccinmotståndet kommer från höger och extremhöger.

I det läget vidtar alltså regeringen en drastisk kursändring som får det att se ut som om allt vore över. När vi fortfarande har fyra miljoner ovaccinerade människor i Sverige, där sjukhussängarna nu på nytt fylls med till 80 procent ovaccinerade patienter.

De slappsvansade männen kommer naturligtvis inte att masa sig iväg till vaccinering när regeringen blåser faran över. Lika lite som den vaccinskeptiska invandrarbefolkningen.

Regeringen-Folkhälsomyndigheten avhände sig alltså ett gyllene tillfälle att få turbofart på den enda hittills bevisligen fungerande metoden att bekämpa pandemin. Hade man kopplat den nya friheten att dricka öl i grupp, gå på teater och trängas på sportarenor till det enkla och högst rimliga kravet att uppvisa ett vaccinpass vid entrén så hade läget varit ett helt annat.

Nu kan vi i stället vara på väg mot en ny katastrof. Det kan till och med en kolumnist begripa. Alltså begriper även socialdemokratiska politiker och än mer kvalificerade tjänstemän på Folkhälsomyndigheten det.

Återstår att se hur de i efterhand kommer att försöka förklara sig när nästa smittovåg rullar in över landet.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1294
Join date : 21-05-19

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad fre 17 sep 2021, 11:12

Han har en poäng.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore fre 17 sep 2021, 19:24

Jag är ingen med. expert men tycker vi borde väntat till november med att släppa helt.. Vis av förra hösten och det vi vet att influensor trivs ju kallare det blir.. Hade svensken klarat det till november kunde lättnade kommit, vaccinpass tror jag stenhårt på, har inget emot att "tvinga" antivaxxare att stanna hemma ellerr vaccinera sig!
Vaccinera mera, skydda äldre, skörare personer och skona tröttkörd vårdpersonal! Fortsätt håll avstånd
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Tony Moore fre 17 sep 2021, 19:30

Känner mig fortfarande lite tveksam till fulla läktare, har inget problem i sidled, funderar däremot på höjdled när det gäller sluttande läktare. När du sitter/står rätt långt ned och personer ovanför skriker, hejjar, hostar, hur mycket "virus dammar det nedför läktarna..?
Jajja, "viftar bort tankarna" och sätter mig på rad 9 i ett fullsatt Delfinen och vrålar på Vårat gäng!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av tibet fre 17 sep 2021, 23:46

Hur ligger vi till nu då?

Rätt bra skulle jag vilja påstå!

En stor del av de som drabbas hårt av Coronan i dagsläget är människor av utländsk härkomst. Låg vaccineringsgrad samt troligen känsligare för smittan gör detta till ett faktum.

Publiken i Shl består nästan uteslutande av "ursvenskar" vilket troligtvis innebär att vi inte kommer att få några större problem med Coronan trots fulla läktare. Tror jag..

Gillar egentligen inte att man påtvingar människor saker men just i detta fall tycker jag att vaccinpass borde utnyttjas som påtryckningsmedel för att folk ska dra sitt strå till stacken och vaccinera sig.

Hoppas verkligen att säsongen flyter på as usual. Speciellt nu då guldet ska hem!





tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad lör 18 sep 2021, 07:03

Och vaccinpass ska inte ses som ett tvång, det ska ses som en möjlighet till lättnad från restriktioner.
Nu kommer icke-vaccinerade att tycka att det är skönt att restriktionerna släpps och börja röra sig i samhället.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 12:06

Gör ett inlägg i off-topicdelen, för att förhindra att SHL-tråden förpestas av OT-snack.

Rörande Covidpass.. Känslig fråga, som många verkar tycka är en okej lösning. Tills de inser var det kan, och enligt mig, mest troligen kommer att leda. Inskränkningar i folks liv, vilket indirekt tvingar dem att vaccinera sig. Detta blir en omväg, då man inte kan tvinga folk att vaccinera sig, enligt grundlag. Således fryses de ovaccinerade ut, tills dess att de faller in i ledet.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Bamsefar ons 01 dec 2021, 12:16

Urken skrev:Gör ett inlägg i off-topicdelen, för att förhindra att SHL-tråden förpestas av OT-snack.

Rörande Covidpass.. Känslig fråga, som många verkar tycka är en okej lösning. Tills de inser var det kan, och enligt mig, mest troligen kommer att leda. Inskränkningar i folks liv, vilket indirekt tvingar dem att vaccinera sig. Detta blir en omväg, då man inte kan tvinga folk att vaccinera sig, enligt grundlag. Således fryses de ovaccinerade ut, tills dess att de faller in i ledet.
Ja, eller så är det man behöver göra för att stoppa smittspridningen, för så länge de som vägrar vaccinera sig på icke-medicinska grunder gör så så kommer smittspridningen inte att hejdas.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Norlin, Puckad, Kanellängd and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 01 dec 2021, 12:44

Helt klart är det mer demokratiskt att frysa ut alla, som man gör om man tar bort publiken helt. Alternativet att inte agera finns inte i min värld.

Jag gillade hur danskarna gjorde när de öppnade upp:
Man fick gå på puben på kvällen så fort man hade vaccinerat sig.

Det finns en pedagogiskt skillnad i en selektiv öppning kontra en selektiv nedstängning. Smile

Troligen behöver alla ta en booster också.



Omikron verkar vara det som alla virus muterar mot:
Ett virus som sprider sig snabbare men som är mindre dödligt.
Ett virus vill kunna sprida sig, och bägge delarna ovan gör att det går fortare.
Det kommer att bli fler sådana här mutationer och alla kommer att vara snabbare och mindre dödliga.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 13:16

Bamsefar skrev:
Urken skrev:Gör ett inlägg i off-topicdelen, för att förhindra att SHL-tråden förpestas av OT-snack.

Rörande Covidpass.. Känslig fråga, som många verkar tycka är en okej lösning. Tills de inser var det kan, och enligt mig, mest troligen kommer att leda. Inskränkningar i folks liv, vilket indirekt tvingar dem att vaccinera sig. Detta blir en omväg, då man inte kan tvinga folk att vaccinera sig, enligt grundlag. Således fryses de ovaccinerade ut, tills dess att de faller in i ledet.
Ja, eller så är det man behöver göra för att stoppa smittspridningen, för så länge de som vägrar vaccinera sig på icke-medicinska grunder gör så så kommer smittspridningen inte att hejdas.

Kan så vara, men vi vet inte. Det är ett argument som vaccinmotståndarna nyttjar, vilket jag också kan köpa till viss del i detta fall. Är för vaccin, men när det trollas fram något över en natt (i förhållande till i vanliga fall).. Nej.

Kombinera ovanstående ovisshet med noll förtroende för auktoriteter, vilka är ena riktiga pajaser, så har jag full förståelse för de som avstår vaccinet.

Ett annat exempel där man drar öronen åt sig, då man inte får något vettigt svar från de som man anser borde ha koll, är följande: Pfizers vaccin rekommenderas för barn från 12 år och uppåt. Dock är det fritt fram för gravida att injicera vaccin, då de bär på ett foster. Det känns, märkligt. När man lyfter frågor likt dessa, blir man inte hörd. Endast avfärdad som en foliehatt, för att man överhuvudtaget har funderingar kring vaccinet. Det är oerhört tråkigt.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Dundernisse ons 01 dec 2021, 14:06

Urken skrev:
Bamsefar skrev:
Urken skrev:Gör ett inlägg i off-topicdelen, för att förhindra att SHL-tråden förpestas av OT-snack.

Rörande Covidpass.. Känslig fråga, som många verkar tycka är en okej lösning. Tills de inser var det kan, och enligt mig, mest troligen kommer att leda. Inskränkningar i folks liv, vilket indirekt tvingar dem att vaccinera sig. Detta blir en omväg, då man inte kan tvinga folk att vaccinera sig, enligt grundlag. Således fryses de ovaccinerade ut, tills dess att de faller in i ledet.
Ja, eller så är det man behöver göra för att stoppa smittspridningen, för så länge de som vägrar vaccinera sig på icke-medicinska grunder gör så så kommer smittspridningen inte att hejdas.

Kan så vara, men vi vet inte. Det är ett argument som vaccinmotståndarna nyttjar, vilket jag också kan köpa till viss del i detta fall. Är för vaccin, men när det trollas fram något över en natt (i förhållande till i vanliga fall).. Nej.

Kombinera ovanstående ovisshet med noll förtroende för auktoriteter, vilka är ena riktiga pajaser, så har jag full förståelse för de som avstår vaccinet.

Ett annat exempel där man drar öronen åt sig, då man inte får något vettigt svar från de som man anser borde ha koll, är följande: Pfizers vaccin rekommenderas för barn från 12 år och uppåt. Dock är det fritt fram för gravida att injicera vaccin, då de bär på ett foster. Det känns, märkligt. När man lyfter frågor likt dessa, blir man inte hörd. Endast avfärdad som en foliehatt, för att man överhuvudtaget har funderingar kring vaccinet. Det är oerhört tråkigt.
Ja vi ska givetvis ignorera den sånär rådande konsensus från personer med adekvat bakgrund och göra vår egna bedömning av Covid. Det kommer bli bra.

Dundernisse

Antal inlägg : 2761
Join date : 21-01-16

LHF96 and Kanellängd like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 14:21

Jag tror att du missar min poäng. Gissar på att det är på grund av den polarisering som återfinns i alla samhällsfrågor i dagens läge. Det är antingen eller, inget utrymme för diskussion och förståelse för varandra.

Nå. Exempelvis kan man tycka att de bäst lämpade skall vara de som leder forskning, nationer och organisationer. Tyvärr är så inte fallet. Se senaste fadäsen från sosseriet, med Strandhäll i spetsen. Det urholkar all form av förtroende för auktoriteter och uttalanden från desamma.

Jag och min sambo vaccinerades i somras. När hon blev gravid, valde vi att skippa hennes andra spruta, just på grund av den ovisshet som råder kring frågan. Jag tänker inte låta mitt kommande barn bli ett föremål för det experiment som pågår, speciellt med avseende på det jag tidigare beskrivit.

Notera följande: diskussioner av denna typ grundar sig i okunskap. Jag har för dålig insyn i frågan, varför jag önskar ta del av experternas utlåtanden. Problem uppstår dock när de som skall förmedla denna information totalt saknar trovärdighet.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Norlin ons 01 dec 2021, 15:18

Man kan ju också argumentera för att det förmodligen är världens mest beprövade vaccin nu och hur mycket bieffekter har vi sett, nära noll om man slår ut det på antal tagna doser. "Men långtidseffekterna då?", ja det har gått bra många månader nu och vad jag läst mig till har man inte sett några negativa effekter alls, 5g-täckningen verkar inte heller förbättrats nämnvärt.


Passus: Frun vaccinerade sig 2 doser under graviditet och ungen älskar att kolla på hockey. What a Face
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

LHF96, Puckad and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 16:17

Oavsett vad man tycker, så kringgår man grundlagsstiftningen genom att göra på detta sättet. Kalla det smart eller fult, men det är precis vad man gör.

Nå. Något som blir off-topic i denna tråd blir då ett av grundproblemen i denna diskussion: tilltron till auktoriteter. Det är skandal i Sverige.

@Norlin - kanske får överväga en andra spruta ändå, ifall det är vad som krävs för att få henne hockeyintresserad  Very Happy
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Kanellängd ons 01 dec 2021, 16:26


Det man har märkt är att individer som tar sig an sakfrågan med grundinställningen att inblandade auktoriteter, forskare och övriga människor av betydelse i ämnet är idioter är idioter hela bunten, sällan heller hyser någon tilltro till den information dessa experter delger oss ”dödliga”. Ett naturligt led i denna missförtroendekedja blir vaccinskepsis - kanske inte för alla, men för en stor del.

Det är en av anledningarna till att jag tycker det är rätt att gå hårt åt de som ifrågasätter rådande konsensus och empirisk forskning kring exempelvis vaccinets (bi)effekter, virusets påverkan och hur vi människor bör agera i en liknande situation får vårt eget bästa. Ju fler som tillåts att högljutt sprida denna typ av desinformation utan något som helst motstånd, desto fler kommer att gå på myten om att vaccinet är ett ondskans påfund och statsmaktens verktyg för att motivera ytterligare, mer djuplodande inskräkningar i våra mänskliga rättigheter. 
Visst, det är subjektivt och var och en får tycka vad fan de vill om det - men jag gråter inte över att dessa individer känner sig nedtystade och polariserade eftersom det för mig är uppenbart att de, via sina högljudda övertygelser, bidrar till en förlängd pandemi och människors död.

För mig är ekvationen enkel: jag väljer att ha tilltro till de som är utbildade och bevisligen (vilket också är subjektivt, antar jag) kunniga och erfarna i ämnet. Jag väljer även att tolka vetenskaplig fakta med ett verklighetsförankrat och icke-konspiratoriskt förhållningssätt, vilket gör att jag kan känna tilltro för det som de facto är bevisat via vetenskapliga metoder
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 857
Join date : 20-02-22

LHF96 and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Puckad ons 01 dec 2021, 16:38

Ungefär så.
Vi sitter på läktaren och har åsikter om hur vårt hockeylag ska agera.

Men inom det medicinska området så sitter på läktaren i en annan kommun.
Och har ändå åsikter.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 16:43

Notera att när jag skriver "auktoriteter" så menar jag inte forskarna själva, utan de som delger oss informationen och dessutom har makten att genomföra vaccinationer öht, dvs politiker/annat patrask. För det är precis vad de är: idiotiska tomtar, som jag för allt i världen inte kan förstå hur de kunnat få förtroendet att leda en hel nation. Det går inte att helt plötsligt separera deras tidigare fadäser och få ny tilltro till vad de säger. Det blir automatiskt att man blir oerhört skeptisk/snarare anti än pro.

Jag får i vilket fall som helst inget svar på de frågor jag ställer, exempelvis varför barn <12 inte blir vaccinerade, men gravida kvinnor skall vaccineras.

Det saknas en tydlighet, med riktiga hänvisningar, gentemot befolkningen. Det bör finnas en portal, där all information finns tillgänglig, med källhänvisning, där det enkelt och överskådligt ska gå att följa skeendena. Inte som det varit. Tegnell säger si ena dagen, så andra dagen. Återigen en riktig tomte. Och då är han ändå, vad? Statsepidemiolog.

Rörande läkare: de kan inte förväntas kunna allt. Bara för att man är en läkare så har man inte insikt i forskning kring exempelvis vaccin. Du har mest troligen en bättre förståelse än gemene man, men ingen fackkunskap. Precis som att det finns olika typer av ingenjörer. Ordet ingenjör innebär inte per automatik att du kan bygga broar, programmera med mera.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Dundernisse ons 01 dec 2021, 16:56

Urken skrev:
Rörande läkare: de kan inte förväntas kunna allt. Bara för att man är en läkare så har man inte insikt i forskning kring exempelvis vaccin. Du har mest troligen en bättre förståelse än gemene man, men ingen fackkunskap. Precis som att det finns olika typer av ingenjörer. Ordet ingenjör innebär inte per automatik att du kan bygga broar, programmera med mera.
Du inser att forskning som granskas ses som peer reviewed när andra experter på berörda sakområdet har dissekerat studien och det är således inte material din husläkare delgivits via flashback.

Dundernisse

Antal inlägg : 2761
Join date : 21-01-16

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 17:07

Dundernisse skrev:
Urken skrev:
Rörande läkare: de kan inte förväntas kunna allt. Bara för att man är en läkare så har man inte insikt i forskning kring exempelvis vaccin. Du har mest troligen en bättre förståelse än gemene man, men ingen fackkunskap. Precis som att det finns olika typer av ingenjörer. Ordet ingenjör innebär inte per automatik att du kan bygga broar, programmera med mera.
Du inser att forskning som granskas ses som peer reviewed när andra experter på berörda sakområdet har dissekerat studien och det är således inte material din husläkare delgivits via flashback.
Ja, det inser jag. Jag hänvisade till läkare, såsom husläkare/whatever. En anekdot i frågan är just att den enda läkare jag talat med i frågan har sagt att det inte alls är självklart att man bör vaccinera sig. "Man vet helt enkelt inte". Nå..

Jag litar inte på auktoriteter, i den bemärkelse jag angett. Forskning, absolut. Det är just forskningens resultat jag vill ha tillgängligt för gemen man. I en form som de flesta kan förstå. Helst ska den förmedlas, av trovärdiga personer, ledare för landet, så att gemene man inte behöver sätta sig in i det. Alla kan, och bör inte, agera forskare. Det här här jag försöker påvisa att det finns enorma brister, då förtroendet för just auktoriteter är extremt lågt. Jag litar mer på en dörrförsäljare än valfri politiker/s.k. expert som uttalar sig i media.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Norlin ons 01 dec 2021, 17:13

Ang. att forskare ena dagen säger ditten och andra dagen säger datten ger mig faktiskt mer förtroende för dem. Forskning är per definition ett ständigt sökande efter sanningen. Blir en tes motbevisad vänder man på en femöring istället för att stå som en idiot och kämpa för sin sak.
Ingen hade koll på virusets effekter i början och då gör man helt rätt i att först och främst agera från erfarenhet för att sedan revidera sina ståndpunkter utifrån insamlad information.
Det är lockande att hamna i en konspiratorisk vagga eftersom det är mycket enklare och rakare. Där letar man bevis som styrker sin ståndpunkt till skillnad från forskningen som hela tiden söker motbevisa den tes man för närvarande testar.


@Urken Jag menar inte att låta spydig nu utan är uppriktigt intresserad, vilken grundlag är det man bryter genom att kräva covidpass?
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

LHF96 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 17:30

Norlin skrev:@Urken Jag menar inte att låta spydig nu utan är uppriktigt intresserad, vilken grundlag är det man bryter genom att kräva covidpass?
Det är ingen grundlag som bryts. Man går runt den, vilket jag också skrev.

Undrar du specifikt vilken paragraf, så:

https://lagen.nu/1974:152#K2P6S1

För de som inte vill inse vartåt det barkar väg, så, läs ett av mina tidigare inlägg. Det blir indirekt att man tvingar folk att vaccinera sig. Tycka vad man tycka vill om det.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Norlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Norlin ons 01 dec 2021, 17:35

Urken skrev:
Norlin skrev:@Urken Jag menar inte att låta spydig nu utan är uppriktigt intresserad, vilken grundlag är det man bryter genom att kräva covidpass?
Det är ingen grundlag som bryts. Man går runt den, vilket jag också skrev.

Okej, undrar ändå vad det innebär och vilken grundlag du menade. Jag hänger verkligen med på att det är inskränkande mot den del av folket som inte vaccinerat sig men förstår inte hur detta har med någon grundlag att göra.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Norlin ons 01 dec 2021, 17:52

Urken skrev:
Norlin skrev:@Urken Jag menar inte att låta spydig nu utan är uppriktigt intresserad, vilken grundlag är det man bryter genom att kräva covidpass?
Det är ingen grundlag som bryts. Man går runt den, vilket jag också skrev.

Undrar du specifikt vilken paragraf, så:

https://lagen.nu/1974:152#K2P6S1

För de som inte vill inse vartåt det barkar väg, så, läs ett av mina tidigare inlägg. Det blir indirekt att man tvingar folk att vaccinera sig. Tycka vad man tycka vill om det.


Topp, tack för info.
Blir lite fundersam när det i samma paragraf står att man är skyddad mot "kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång". Finns ju absolut platser som kräver kroppsvisitation för att få komma in som ex. konserter men det har jag aldrig hört någon protestera mot.
Sen förstår jag vart du vill komma men tycker nog ändå att man har en frihet att vaccinera sig eller inte. Att gå på evenemang är ingen mänsklig rättighet. Dessutom är ett negativt test samma som vaccinpass så även de som inte kan/vill ta vaccin har möjlighet att göra vad de vill, om än lite osmidigare, vilket jag är helt okej med för egen del.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Urken ons 01 dec 2021, 18:03

Jag vill inte komma någon vart med denna diskussion, utan bara lyfter några, för mig, intressanta frågeställningar. Jag är varken jurist eller epidemiolog, utan gillar bara att diskutera. Kombinera det med mitt politikerförakt, ger denna vaccinationshistoria dålig smak i munnen, för egen del.

Det är ingen mänsklig rättighet att gå på evenemang, men ponera att nästa steg är att du lär uppvisa vaccinationspass vid inpassering i matbutik. Vad händer då?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Dundernisse ons 01 dec 2021, 18:25

Norlin skrev:
Urken skrev:
Norlin skrev:@Urken Jag menar inte att låta spydig nu utan är uppriktigt intresserad, vilken grundlag är det man bryter genom att kräva covidpass?
Det är ingen grundlag som bryts. Man går runt den, vilket jag också skrev.

Undrar du specifikt vilken paragraf, så:

https://lagen.nu/1974:152#K2P6S1

För de som inte vill inse vartåt det barkar väg, så, läs ett av mina tidigare inlägg. Det blir indirekt att man tvingar folk att vaccinera sig. Tycka vad man tycka vill om det.


Topp, tack för info.
Blir lite fundersam när det i samma paragraf står att man är skyddad mot "kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång". Finns ju absolut platser som kräver kroppsvisitation för att få komma in som ex. konserter men det har jag aldrig hört någon protestera mot.
Sen förstår jag vart du vill komma men tycker nog ändå att man har en frihet att vaccinera sig eller inte. Att gå på evenemang är ingen mänsklig rättighet. Dessutom är ett negativt test samma som vaccinpass så även de som inte kan/vill ta vaccin har möjlighet att göra vad de vill, om än lite osmidigare, vilket jag är helt okej med för egen del.
Nu var det några år sedan jag berörde grundlagar i någon större utsträckning vid mina universitetsstudier men jag kan göra ett försök att förklara debatten. En del av regeringsformen ger möjlighet att begränsa flera grundlagsskyddade rättigheter. 2 kap. 20 § RF kan du titta närmare på om du vill få en bättre bild av sådana inskränkningar. Ett rekvisit för att göra en sådan begränsning kan vara för att motverka farsot. För att inskränka på grundlagsskyddade rättigheter ska en proportionalitetsbedömning göras. En debatt som finns är om proportionalitetsbedömningen har skett på rätt grunder och om beslut varit förhastade.

Dundernisse

Antal inlägg : 2761
Join date : 21-01-16

LHF96 and Norlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Norlin ons 01 dec 2021, 19:44

Urken skrev:Jag vill inte komma någon vart med denna diskussion, utan bara lyfter några, för mig, intressanta frågeställningar. Jag är varken jurist eller epidemiolog, utan gillar bara att diskutera. Kombinera det med mitt politikerförakt, ger denna vaccinationshistoria dålig smak i munnen, för egen del.

Det är ingen mänsklig rättighet att gå på evenemang, men ponera att nästa steg är att du lär uppvisa vaccinationspass vid inpassering i matbutik. Vad händer då?

Nej, jag vet inte heller om jag vill komma någon vart egentligen. Jag tycker mest det är roligt att diskutera frågan och höra andras sätt att se på saker, vill absolut inte hävda att jag har någon absolut rätt här eller föra dålig ton. I övrigt försöker jag blanda in så lite partipolitik i detta som möjligt och har främst skrivit om vaccinet som sådant, blir så lätt tråkig stämning annars, alltid någon som tycker man är en idiot vilken utgångspunkt man än har på det politiska spektrat så vill inte ge någon det nöjet och tycker kanske inte heller det är rätt forum för sådana diskussioner.

Ang. din slutfråga så kanske jag är naiv men steget från att begränsa nöjesevenemang till livsuppehållande medel är för mig skyhög och inget jag ser någonsin kommer hända, åtminstone i Sverige.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Lulefan tor 02 dec 2021, 10:48

Jag förstår verkligen inte logiken kring vaccinet.

Experterna säger att man smittar även om man är vaccinerad, vad fan spelar det då för roll om man är vaccinerad eller inte? Då är det ju bara en själv som utsätter sig själv för risker och varför ska man inte få ta sina egna beslut kring sin egen hälsa och medicin? Ska folk som inte käkar pencillin när de har halsfluss bli bannade också?

Säg att vaccinet stoppar smittan då, varför då oroa sig så förbannat för ovaccinerade? Vaccinerade är då inte i någon risk att bli smittade och ovaccinerade får väl ta risken.

Det borde dessutom vara grundlagsvidrigt att låsa ute människor från delar av samhället pga vilka vaccin man tar och inte tar. Vad hände med "min kropp - mitt val"?

Man ska inte behandlas som en andra klassens medborgare för att man inte vill ta en spruta man är skeptisk till och som dessutom verkar sakna någon större effekt.

Skrämmande hur lättvindigt folk låter staten inskränka på deras liv utan att ifrågasätta det.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

COVID-19 - Sida 3 Empty Sv: COVID-19

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet