2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

+40
BodenSwe
Bjoern
Blinders
KaptenBlodskelett
NilsOskar
Popup
delphi
tibet
Donten_
GustenA
Lajon
kamelbullen
MickkeJ
Mange
Kagen
Urken
Dilox
Old Brooklyn
Donowitz
Redbear
Pajala
rasbiologen
Tigerman
ski3r
amarule
Mr Bister
Jonken
Kapten Haddock
delpiero
Hankburger
NallePhu
Tony Moore
Dustin
LHF96
Lulefan
Rikky
Bamsefar
Rönken
Puckad
Admin
44 posters

Sida 8 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Dilox fre 29 mar 2019, 07:53

Hörde att Shinnimin anmäls. Han ska ha setts förbannad i Vida igår efter snack med tränaren när beskedet kom. Får se....

Dilox

Antal inlägg : 738
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Blinders fre 29 mar 2019, 08:03


Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Tony Moore fre 29 mar 2019, 08:03

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Tigerman fre 29 mar 2019, 08:14

Beskrivningen "med en kraftfull rörelse" kan nog ha en avgörande betydelse för om han blir avstängd eller inte. OM jag hade spelat på något hade jag satt en hundring på att han får sitta på läktaren resten av kvartsfinalserien. Och det hade nog varit ett rimligt straff för förseelsen rent objektivt också, under serielunken. Men det är ju slutspel och man vet aldrig hur det påverkar DN, något som Tornberg också påpekade under eftersnacket.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 29 mar 2019, 08:28

Lajon skrev:
delphi skrev:Låter vi det här gå till sju så sumpar vi nog guldchansen även om det säkert finns exempel på guldlag som har haft långa kvartar och semi. Nog tveksamt om något av de lagen har tappat ett 3-0-överläge i matcher. Så för allas trevnad, 4-1 på lördag, tack.

Ja, det var ju att vi tappade 3-0 mot DIF i kvarten som vi till slut vann med 4-3, men hade vi gjort 4-0 i matcher där hade vi tagit hem skiten, nu orkade vi inte hela vägen. VI tog slut mitt i semifinal serien mot SAIK.
Nja det var väl ändå för att Niniimaa spelade skadad
Med han i hel så hade vi haft större chans han betydde lika mycket för det laget som Gustafsson gör i årets lag.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 29 mar 2019, 08:33

Det var ju inte direkt överraskande att vi skulle torska den här matchen.
Växjö MÅSTE vinna imorgon och det öppnar för spelvändningar för oss då dom kommer trycka på i början av matchen tror knappast dom ställer upp på blå ä väntar.
Hade jag vart Sam hade jag beordrat det d.v.s stäng mittzonen för att få ner farten på Luleå och vi har en bra chans att vinna puck och vända snabbt.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 29 mar 2019, 09:00

Vad gäller Engsund situationen så är det ju inte första gången han gör så där i år.
Jag är faktiskt förvånad över att han inte åkt på fler matchstraff eller för den delen blivit utvisad flera ggr har han klarat sig utan utvisning under säsongen

Jag har sett ett gäng med liknande situationer där det inte blivit en utvisning där motståndaren åkt med huvudet före in i sargen efter att Engsund knuffat motståndaren i ryggslutet när dom stått 1 meter från sargen.

Det påminner ju lite om hur Isac for in med huvudet före i sargen och missade tre sista matcherna i grundserien.

Även om motståndaren just i den situationen kom med ganska hög fart så är det en liknande situation då just själva knuffen i ryggslutet gör att du tappar balansen.

Engsund bör sluta upp med att knuffa i ryggslutet på motståndare som är 1 meter från sargen det kan sluta som för Nobbe.

Nu förstärkte ju säkert Shinnimin situationen efteråt och spelade mer skadad än vad han egentligen var när han åkte ut i båset men det förtar inte situationen i sig eftersom det kan skada motståndaren allvarligt och sånt bör beivras.


Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 29 mar 2019, 09:02

Shinnimin anmäld..
Alltid något ska bli spännande å se vad utfallet blir..
https://www.shl.se/article/h2dqajttp-403dd/anmalan-till-disciplinnamnden-brendan-shinnimin

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av BodenSwe fre 29 mar 2019, 09:23

Om det blir något så blir han ju per automatik borta resten av kvarten. Återfall och allt.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av GustenA fre 29 mar 2019, 09:32

Lasse Proppmätt skrev:Vad gäller Engsund situationen så är det ju inte första gången han gör så där i år.
Jag är faktiskt förvånad över att han inte åkt på fler matchstraff eller för den delen blivit utvisad flera ggr har han klarat sig utan utvisning under säsongen

Jag har sett ett gäng med liknande situationer där det inte blivit en utvisning där motståndaren åkt med huvudet före in i sargen efter att Engsund knuffat motståndaren  i ryggslutet när dom stått 1 meter från sargen.

Det påminner ju lite om hur Isac for in med huvudet före i sargen och missade tre sista matcherna i grundserien.

Även om motståndaren just i den situationen kom med ganska hög fart så är det en liknande situation då just själva knuffen i ryggslutet gör att du tappar balansen.

Engsund bör sluta upp med att knuffa i ryggslutet på motståndare som är 1 meter från sargen det kan sluta som för Nobbe.

Nu förstärkte ju säkert Shinnimin situationen efteråt och spelade mer skadad än vad han egentligen var när han åkte ut i båset men det förtar inte situationen i sig eftersom det kan skada motståndaren allvarligt och sånt bör beivras.


Håller med i allt. Huvudtacklingar beivras hårt med borde beivras hårdare. Detsamma gäller boarding en meter från sargen och våld mot nacken. Här tycker jag att tacklarens ansvar ska vara väldigt stort. Om Shinnimin vill förbereda sig så att han kraschar in i sargen så får han väl göra det, hade Engsund gått in med kraft så hade nog Shinnimin spelat klart för säsongen oberoende av eventuell avstängning. Hursomhelst så ska Engsund inte göra sånt.

GustenA

Antal inlägg : 3082
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Rikky fre 29 mar 2019, 09:54

Tycker inte Engsund gör något fel. Det är Shinnimin som ramlar in i sargen i en lättare närkamp. Matchstraff? Shocked
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lulefan fre 29 mar 2019, 09:55

Håller inte alls med om Engsund, inte i situationen mot Shinnimin i senaste matchen. Man ser tydligt hur skridskon hugger fast för Shinnimin, vad ska Engsund göra? Han ligger nära Shinnimin, han kan inte bara gå upp i rök, han trycker inte direkt till honom heller. I mina ögon så är det en ren olyckshändelse.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av ski3r fre 29 mar 2019, 09:57

Lulefan skrev:Håller inte alls med om Engsund, inte i situationen mot Shinnimin i senaste matchen. Man ser tydligt hur skridskon hugger fast för Shinnimin, vad ska Engsund göra? Han ligger nära Shinnimin, han kan inte bara gå upp i rök, han trycker inte direkt till honom heller. I mina ögon så är det en ren olyckshändelse.
Exakt, knappt en två.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Puckad fre 29 mar 2019, 10:29

Rikky skrev:Tycker inte Engsund gör något fel. Det är Shinnimin som ramlar in i sargen i en lättare närkamp. Matchstraff? Shocked
Jag lyssnade på SR Plays direktsändning med Canadicken Mike som bisittare.
Kommentatorn: " Och nu åker Shinnimin ut i omklädningsrummet!"
Mike: "Han gör så, han kommer tillbaka och spelar PP!"
Sug på den!


Båda var överens om att Engsund inte gjorde något fel.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Bamsefar fre 29 mar 2019, 10:35

Lasse Proppmätt skrev:Vad gäller Engsund situationen så är det ju inte första gången han gör så där i år.
Jag är faktiskt förvånad över att han inte åkt på fler matchstraff eller för den delen blivit utvisad flera ggr har han klarat sig utan utvisning under säsongen

Jag har sett ett gäng med liknande situationer där det inte blivit en utvisning där motståndaren åkt med huvudet före in i sargen efter att Engsund knuffat motståndaren  i ryggslutet när dom stått 1 meter från sargen.

Det påminner ju lite om hur Isac for in med huvudet före i sargen och missade tre sista matcherna i grundserien.

Även om motståndaren just i den situationen kom med ganska hög fart så är det en liknande situation då just själva knuffen i ryggslutet gör att du tappar balansen.

Engsund bör sluta upp med att knuffa i ryggslutet på motståndare som är 1 meter från sargen det kan sluta som för Nobbe.

Nu förstärkte ju säkert Shinnimin situationen efteråt och spelade mer skadad än vad han egentligen var när han åkte ut i båset men det förtar inte situationen i sig eftersom det kan skada motståndaren allvarligt och sånt bör beivras.


Är du på riktigt ?? Du anser alltså att man som back skall släppa av och lämna motspelaren minst ett till två meters utrymme vid sargen ? Shocked
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Bamsefar fre 29 mar 2019, 10:41

Blinders88 skrev:Anmälan till disciplinnämnden - Brendan Shinnimin
https://www.shl.se/article/h2dqajttp-403dd/anmalan-till-disciplinnamnden-brendan-shinnimin

Helt rätt och ännu mer , Engsund blev alltså inte anmäld för ett matchstraff som normalt föranleder granskning
Säger en hel del om domarkapaciteten ( eller snarare , brist på det )
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Tony Moore fre 29 mar 2019, 10:49

Tony Moore skrev:
Tony Moore skrev:Johan o Petter friar Engsund både från matchstraffet och 2an för interference..
Minimin fick ett felskär strax innan sargen och Engsund tog emot både honom och sej själv! Vid 2an spände han kroppen för att skydda sej själv då VLH spelaren kom..
Ung. så uppfattade jag studions snack.
Med anknytning av vad Johan T o Petter R sa i studion, kolla ca 58 sek in i klippet, där ser man Oscar hålla sina händer i sidan på #24 för att snarare hålla fast, inte bakom för att knuffa. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/8mpjXA/brendan-shinnimin-anmals--riskerar-avstangning
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 29 mar 2019, 11:01

Lulefan skrev:Håller inte alls med om Engsund, inte i situationen mot Shinnimin i senaste matchen. Man ser tydligt hur skridskon hugger fast för Shinnimin, vad ska Engsund göra? Han ligger nära Shinnimin, han kan inte bara gå upp i rök, han trycker inte direkt till honom heller. I mina ögon så är det en ren olyckshändelse.
Han ska INTE trycka med handskarna mot ryggslutet hallå!!
När Isac råkade ut för exakt samma sak så lät det annorlunda härinne då var det minsann fel att trycka händerna i ryggslutet på Isac även om nu den spelaren kom med fart.
Det som blir FARLIGT oavsett om motståndaren råkar fastna i skäret eller om man står still eller kommer med fart är just själva KNUFFEN mot ryggslutet finns ingen spelare som INTE tappar balansen i det skedet och är man då 1 meter från sargen så kan det vara slut på karriäreren för spelaren som åker in i sargen med huvudet före

Det ska Engsund låta bli och alla andra spelare med såklart.
Och som jag påpekade så är det inte första gången han gör detta.

Tillåter man sånt och ingen tycker att det är "nåt fel" så kommer det förr eller senare ske en olycka och nån bryter nacken när huvudet brakar in i sargen.

Jag tycker det är lika vårdslöst och respektlöst som en huvudtackling eller en armbågstackling mot huvudet eller en medveten bentackling.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Donowitz fre 29 mar 2019, 11:02

Puckad skrev:Jag tycker inte Bulan säger att det påverkat vårt spel.
Hans säger det som behövs för att vara tydlig mot domare och Samhall och för att vinna det mentala spelet.
Att lämna Samhall som en ensam hundvalp till journalisterna var ju ett genidrag.

Vet inte om det var ett genidrag.
Såg mest ut som att Hallam försökte hålla sig för skratt alt. var nöjd av att detta kommit in i "Bulans" huvud och påverkade honom såpass.
Detta är knappast något som leder till att man fokuserar på rätt saker. Ska vi åka runt och vara arga samt lägga energi på fel saker kommer vi bli sämre som lag.

"Bulan" får gärna understryka och ta upp saker. Inget fel i det. Men när man med darrig röst har svårt att hålla ihop det, börjat anklaga brett om att alla i Växjö filmar och till sist stormar ut är knappast något som Hallam mår dåligt över. Visar snarare ett tecken på att man inte är i kontroll. Hoppas som redan nämnt att detta inte når laget som behöver fokusera på helt andra saker.

Vad gäller Shinnimin hoppas jag att han får ett extra saltat straff med tanke på hans historik. Vore skönt att slippa detta as.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Bamsefar fre 29 mar 2019, 11:20

Tycker att: Bulan gjorde helt rätt som klargjorde vilka filmare fakers ändå är, oavsett om hallam ler i mjugg så tar sig sådana ord fram till de ursäkter för rättskipare vi har i shl , speciellt med den grova missen på minimins överfall på foppa.

Att: Engsunds "knuff", om det ens kan kallas så , han lägger handen på vilket alla backar gör vid alla liknade situationer, om det är så farligt så borde shl krylla av boardingutvisningar i varje match men så är det inte , där han efter ett gm+5 inte ens anmäls till disciplinnämnden vilket borde vara standardförfarandet. Minimin får ett felskär/hugg med skrillan , ramlar o Engsund försöker ju snarast fånga upp han.
De hade inte speciellt många rätt , rättskiparna.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lajon fre 29 mar 2019, 11:21

Lasse Proppmätt skrev:
Lajon skrev:
delphi skrev:Låter vi det här gå till sju så sumpar vi nog guldchansen även om det säkert finns exempel på guldlag som har haft långa kvartar och semi. Nog tveksamt om något av de lagen har tappat ett 3-0-överläge i matcher. Så för allas trevnad, 4-1 på lördag, tack.

Ja, det var ju att vi tappade 3-0 mot DIF i kvarten som vi till slut vann med 4-3, men hade vi gjort 4-0 i matcher där hade vi tagit hem skiten, nu orkade vi inte hela vägen. VI tog slut mitt i semifinal serien mot SAIK.
Nja det var väl ändå för att Niniimaa spelade skadad
Med han i hel så hade vi haft större chans han betydde lika mycket för det laget som Gustafsson gör i årets lag.
Jo men härrörde sig  inte Ninimaas skada från de sista tuffa matcherna mot DIF?
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av NallePhu fre 29 mar 2019, 11:22

Stopp nu alla kolla VAR Engsund har klubban på Shinnimin vid midjan om han skulle satt den fullt ut hade det blivit en annan rotationsrörelse dvs Shinnimin hade åkt bakåt med kroppen inte framåt, Tacklingen i sig är inte farlig vart många vill komma till då det är Shinnimin själv som är bidragande till framåt rotationen men Engsund ska inte sätta sig i de tveksamma situationerna med dessa domare som var och spec då han har Shinnimin framför sig!

Att Bulan var arg visar mer en frustration att inte domarna gör sitt jobb ute på isen mer än något annat skulle jag säga, Det är dyl saker som ger laget mer energi och man vill visa vart skåpet skall stå inom Luleå HF!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Kagen fre 29 mar 2019, 11:40

Tony Moore skrev:Det ryker ur öronen på bulan, jag älskar när hans polerade yttre brister efter år av media träning och hans riktiga "jag" kommer fram Very Happy  
Nu ger vi järnet med liite kyla 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 809714025 https://www.shl.se/play/video/49908070

Han har ju rätt. Det blir svårt för domarna. Det är bara titta på den här tråden (och tusen andra likadana på andra hockeyforum runt om i världen) där fans som sitter framför teven och ser reprisbilderna upprört svär över att domarna inte ser filmningarna.
Ofta är det svårt för domarna att uppfatta exakt vad som hänt. De ser däremot att en spelare ligger ned och verkar vara närmast ihjälslagen. De vet ju inte att samma spelare efter att den knappt för egen maskin tagit sig ut till omklädningsrummet sen återkommer uppstånden som fågeln fenix några minuter senare.

Dessutom är varje situation unik. Vi minns Skellefteås Jimmy Erixsson (stavning) som efter massor av förstärkningar råkade ligga på isen med hälsenan perforerad i en ren olycka. Domarna kan inte veta i varje läge hur spelaren känner och hur skadad en spelare är. Fan spelare kan ju svimma på isen för att de skriker av glädje.

Domarens uppgift är inte bara att vara rättvis utan också att skydda spelarna. Hellre blåsa en gång för mycket än en gång för lite om en spelare ligger på isen.

Allt detta går naturligtvis att utnyttja. Men som Bulan säger; Det är inte bra för svensk hockey.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lulefan fre 29 mar 2019, 12:15

Lasse Proppmätt skrev:
Lulefan skrev:Håller inte alls med om Engsund, inte i situationen mot Shinnimin i senaste matchen. Man ser tydligt hur skridskon hugger fast för Shinnimin, vad ska Engsund göra? Han ligger nära Shinnimin, han kan inte bara gå upp i rök, han trycker inte direkt till honom heller. I mina ögon så är det en ren olyckshändelse.
Han ska INTE trycka med handskarna mot ryggslutet hallå!!
När Isac råkade ut för exakt samma sak så lät det annorlunda härinne då var det minsann fel att trycka händerna i ryggslutet på Isac även om nu den spelaren kom med fart.
Det som blir FARLIGT oavsett om motståndaren råkar fastna i skäret eller om man står still eller kommer med fart är just själva KNUFFEN mot ryggslutet finns ingen spelare som INTE tappar balansen i det skedet och är man då 1 meter från sargen så kan det vara slut på karriäreren för spelaren som åker in i sargen med huvudet före

Det ska Engsund låta bli och alla andra spelare med såklart.
Och som jag påpekade så är det inte första gången han gör detta.

Tillåter man sånt och ingen tycker att det är "nåt fel" så kommer det förr eller senare ske en olycka och nån bryter nacken när huvudet brakar in i sargen.

Jag tycker det är lika vårdslöst och respektlöst som en huvudtackling eller en armbågstackling mot huvudet eller en medveten bentackling.

Tagga ned lite. I situationen igår så trycker inte Engsund ens till. Ska man inte ens få ligga nära en spelare som är nära sargen för att de kan få felskär?
Det är knuffar mot ryggslut i princip i varje närkamp, ska man inte få göra det? Det är ofta så man lyckas trycka fast en motståndare i hörnen.

Jag har aldrig uttalat mig om någon knuff mot Isac och vet inte vilken situation du syftar på, men om han inte fick felskär så är det en annorlunda situation, den enda anledningen till att Shinnimin flyger in i sargen är hans eget felskär, inget annat, Engsund är knappt på honom.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av delpiero fre 29 mar 2019, 13:08

Med Shinimin troligtvis avstängd så ska det otroligt mycket till för att dom ska ta oss. Visst är han en filmare av rang med man måste ge honom cred för det energi och driv han tillför Växjö. Igår var det ju i stort sett bara han som vi behövde oroa oss för, förstalinan såg ju i stort sett bakis ut...

Nån som vet status på Ola förresten? Är det ryggen?
delpiero
delpiero

Antal inlägg : 236
Join date : 12-03-14
Age : 48
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lars158 fre 29 mar 2019, 13:14

Oj oj. Jag som fortfarande sitter och funderar om Engsund ens vidrörde Shinnimin, möjligt att fingertopparna vidrör den fladdrande tröjan men säker är jag inte.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Rikky fre 29 mar 2019, 13:30

Lars158 skrev:Oj oj. Jag som fortfarande sitter och funderar om Engsund ens vidrörde Shinnimin, möjligt att fingertopparna vidrör den fladdrande tröjan men säker är jag inte.
Det är lite märkligt att sådana avgörande situationer inte videogranskas. Den avgjorde indirekt matchen då Engsund fick matchstraff och inte fick fortsätta.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Dilox fre 29 mar 2019, 13:37

3 matcher på Shinnimin! Bye bye!

Dilox

Antal inlägg : 738
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Dustin fre 29 mar 2019, 13:38

Tre matcher på shinnimin. Vi slipper möta honom igen i år.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Puckad fre 29 mar 2019, 13:43

Rikky skrev:
Lars158 skrev:Oj oj. Jag som fortfarande sitter och funderar om Engsund ens vidrörde Shinnimin, möjligt att fingertopparna vidrör den fladdrande tröjan men säker är jag inte.
Det är lite märkligt att sådana avgörande situationer inte videogranskas. Den avgjorde indirekt matchen då Engsund fick matchstraff och inte fick fortsätta.
Eller målet ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av BodenSwe fre 29 mar 2019, 13:46

Det finns ingen möjlighet för Växjö att exempelvis överklaga? Dra ut på tiden och då iallafall ha honom till morgondagens match.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av kamelbullen fre 29 mar 2019, 13:46

Lite konstigt att domarna som var på planen inte valde att anmäla . Konstigt att det är situationsrummet som tar upp anmälan först . Snacka om att vi har äckligt korrupta domare i SHL...

kamelbullen

Antal inlägg : 266
Join date : 13-05-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Urken fre 29 mar 2019, 13:51

Tre matcher för rödtotten.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lajon fre 29 mar 2019, 13:51

BodenSwe skrev:Det finns ingen möjlighet för Växjö att exempelvis överklaga? Dra ut på tiden och då iallafall ha honom till morgondagens match.
Dom kan väl överklaga till CAS? och få spela under tiden?
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lajon fre 29 mar 2019, 13:53





2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 AT2127_480x280


Med fyra minuter kvar av den andra perioden av gårdagens möte mellan Växjö och Luleå hade gästernas Johan Forsberg pucken i offensivt sarghörn. Forsberg uppvaktades av två Växjöspelare, tappade balansen och blev knästående på isen med pucken liggande under sig. Växjöspelaren Brendan Shinnimin crosscheckade då Forsberg i nacken med en kraftfull rörelse.

Forsberg utgick ur matchen efter situationen. Shinnimin anmäls för crosschecking, alternativ bestraffning är checking to the head.

Situationsrummet valde att anmäla händelsen till disciplinnämnden som nu har fällt Brendan Shinnimin för crosschecking.

Nyckelfaktorer


– Tacklingen är våldsam och obehärskad
– Tacklingen utdelas på en spelare som är i en sårbar position
– Tacklingen medför stor skaderisk


Avstängning


2019-03-29 till 2019-04-03, vilket bedöms motsvara 3 matcher

Böter


21 250 kronor
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Lajon fre 29 mar 2019, 13:54

Blev lika glad för ovanstående som när vi gjorde 2-1 i går...
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av kokostrollet fre 29 mar 2019, 14:02

Lajon skrev:



2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 AT2127_480x280


Med fyra minuter kvar av den andra perioden av gårdagens möte mellan Växjö och Luleå hade gästernas Johan Forsberg pucken i offensivt sarghörn. Forsberg uppvaktades av två Växjöspelare, tappade balansen och blev knästående på isen med pucken liggande under sig. Växjöspelaren Brendan Shinnimin crosscheckade då Forsberg i nacken med en kraftfull rörelse.

Forsberg utgick ur matchen efter situationen. Shinnimin anmäls för crosschecking, alternativ bestraffning är checking to the head.

Situationsrummet valde att anmäla händelsen till disciplinnämnden som nu har fällt Brendan Shinnimin för crosschecking.

Nyckelfaktorer



– Tacklingen är våldsam och obehärskad
– Tacklingen utdelas på en spelare som är i en sårbar position
– Tacklingen medför stor skaderisk


Avstängning



2019-03-29 till 2019-04-03, vilket bedöms motsvara 3 matcher

Böter



21 250 kronor

Positivt överraskad och känns som en helt korrekt dom. Dock tycker jag de kunde uppmärksammat att det handlar om en återfallsförbrytare i beslutstexten. Killen var ju avstängd så sent som för ett par matcher sedan för gesten han gjorde hos oss, dessutom för filmning så sent som i februari...
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2667
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Tigerman fre 29 mar 2019, 14:04

Lajon skrev:
BodenSwe skrev:Det finns ingen möjlighet för Växjö att exempelvis överklaga? Dra ut på tiden och då iallafall ha honom till morgondagens match.
Dom kan väl överklaga till CAS? och få spela under tiden?
Man kan överklaga till RF, det har skett minst ett par gånger denna säsong. Har dock ingen aning om man får spela under den tiden eller hur länge RF brukar ta på sig för att avgöra.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av kokostrollet fre 29 mar 2019, 14:27

Tigerman skrev:
Lajon skrev:
BodenSwe skrev:Det finns ingen möjlighet för Växjö att exempelvis överklaga? Dra ut på tiden och då iallafall ha honom till morgondagens match.
Dom kan väl överklaga till CAS? och få spela under tiden?
Man kan överklaga till RF, det har skett minst ett par gånger denna säsong. Har dock ingen aning om man får spela under den tiden eller hur länge RF brukar ta på sig för att avgöra.

På sätt och vis hoppas jag att de är korkade nog att göra det. Twisted Evil

Särskilt med tanke på den svansföring Anders Öman haft kring just Shinnimin och Luleåfans och snack om "skam för idrotten" och "slödder och dåliga vinnare". Tror det kan bli en klassisk back fire på det nämligen... Inte nog med att jag hoppas att media blir påminda om vad som tidigare sas och hänger ut hycklarna ordentligt, utan också för att jag tror att det kan göra att Shinnimin får en lite annan bedömningsnivå i matchen hos oss än vad han är van vid. För att inte tala om det negativa fokus det skulle ge Lakers som lag och de övriga spelarna överlag.

Bara vi lyckas hålla oss skärpta och fokuserade, så ser jag inga direkta nackdelar med ett sådant steg på totalen faktiskt.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2667
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av GustenA fre 29 mar 2019, 14:44

Bara för att man överklagar får man inte spela under tiden. Linköping överklagade en avstängning tidigare i år men han fick ändå inte spela.

GustenA

Antal inlägg : 3082
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Hankburger fre 29 mar 2019, 14:59

Och Växjöfans sitter bokstavligen och menar att Forsberg filmar. Det är ju skrattretande att se hur de ska förklara hur Forsberg skulle filmat så att hans axel gått ur led..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av GustenA fre 29 mar 2019, 15:20

Jag släpper Växjö och deras fans nu. Det är ett själslöst lag som hade en spelare och en supporter som ”väckte känslor”, så till den grad att hela filmnings och klackdebatten överskuggade hockeyn. Spelaren är avstängd och det finns enögda supportrar till alla lag.

Bra att Engsund inte blev avstängd, fullt lag utom Foppa då. Hur lång tid är man borta med axel ur led? Det är väl inte så att Foppa gjort sin sista match hos oss, det skulle ju vara enormt tråkigt.

GustenA

Antal inlägg : 3082
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Puckad fre 29 mar 2019, 15:23

De flesta fans fattar nog att crosscheckar man en axel ur led så finns det risk för avstängning.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Hankburger fre 29 mar 2019, 15:27

GustenA skrev:Jag släpper Växjö och deras fans nu. Det är ett själslöst lag som hade en spelare och en supporter som ”väckte känslor”, så till den grad att hela filmnings och klackdebatten överskuggade hockeyn. Spelaren är avstängd och det finns enögda supportrar till alla lag.

Bra att Engsund inte blev avstängd, fullt lag utom Foppa då. Hur lång tid är man borta med axel ur led? Det är väl inte så att Foppa gjort sin sista match hos oss, det skulle ju vara enormt tråkigt.

Beror ju helt på vad som är trasigt (muskler och ledband etc) däremot skulle jag bli ytterst förvånad om Forsberg kom tillbaka till detta slutspel.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Tony Moore fre 29 mar 2019, 15:35

Obekräftad uppgift idag att den gode Johan är helt eller delvis utan känsel i ena armen.. Kan iofs vara en nerv som kommit i kläm men karriären kanske tog slut igår, hoppas verkligen inte.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Blinders fre 29 mar 2019, 15:44

Oklara beskedet efter skadan: "Vet inte hur det ser ut än"
ISHOCKEY Luleå Hockeys forward Johan Forsberg missar kvartsfinalen – men vill vara tillbaka på isen inom kort. Men nu ska testerna avgöra hur allvarlig skadan är

Martin Hallén Almroth15:15 | 2019-03-29
När Luleå Hockeys herrar var tillbaka i Luleå för möte och lunch var Sporten på plats för att prata med Johan Forsberg.

Forwarden blev cross-checkad av Brendan Shinnimin – som sedan fälldes för den förseelsen – och utgick skadad

– Det gör väldigt ont i dag men förutom det så känns det okej, det är bättre än i går (torsdags) åtminstone.

Vad hände när du fick smällen?

– Axeln for ur led så det var därför jag var tvungen att kliva av. Vi var tvungna att gå in omklädningsrummet och så fick det medicinska teamet dra den till rätta.

– Det krävdes lite våld för att få den rätt men förhoppningsvis är det bra nu. Vi kommer att sticka i väg och kolla till den under dagen så får vi se.

Du kände direkt att det var axeln som hoppat ur led?

– Ja, det kändes att något var fel. Sen visste jag kanske inte direkt att det var det men det kändes inte rätt.

Kvartsfinal nummer fem på lördag är inte aktuell säger Forsberg till sporten. Men mer besked än så är svårt att ge menar forwarden.

– Det är så klart tråkigt att missa en match nu i slutspelet. Sen får vi se vad testerna ger för svar under dagen och vad både läkare och sjukgymnaster säger innan man kan vara tillbaka. Vi vet inte riktigt hur det ser ut än, säger Forsberg och fortsätter:

– Axeln sitter där den ska nu så förhoppningsvis är det inga problem.

Och själva smällen från Shinnimin är Johan Forsberg fåordig om.

– Vad som hände har jag inga kommentarer till.

– Jag märkte aldrig vem det var egentligen utan jag försökte bara ta mig av isen.

Du har inte sett den i efterhand?

– Nej faktiskt inte. Jag klev bara av för att få hjälp. Jag har inte sett någonting från matchen.

Trots skadan och smärtan så står forwarden och ler under stora delar under intervjun.

Du känns förvånansvärt glad för att ha blivit skadad i slutspel?

– Nu har det förhoppningsvis gått rätt bra och jag hoppas på att kunna lira inom kort igen. Det är inte så mycket att gräma sig över.

Har du någon förhoppning?

– Det jag vet är att det inte blir på lördag och sedan vill jag vara tillbaka så snabbt som möjligt men det är inte bara jag som tar det beslutet.

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/oklara-beskedet-efter-skadan-vet-inte-hur-det-ser-ut-an-nm5066050.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Tony Moore fre 29 mar 2019, 15:56

Bra besked av Johan.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Puckad fre 29 mar 2019, 17:10

Då stänger vi den här matchen genom att tacka Herr Kinin för han sina insatser i SHL och för att han närmast enahanda säkrade ytterligare en miljon i kassan för LHF.

Luleå HF Luleå HF Luleå HF Luleå HF Luleå HF
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn fre 29 mar 2019, 17:14

Ytterligare en gång ett fruktansvärt underkännande av de som dömer på isen. Minimin skulle inte ha spelat vidare och Engsund skulle kanske inte åkt ut för resten av matchen. Tror vi det hade någon betydelse för utgången? Ganska stor va?

Jag fattar att det är svårt att se när spelare "förstärker" situationer, men samtidigt måste ju domarna veta att han är en spelare som filmar, och filmar konstant. De har ju koll på "fula" spelare, så de måste ju även ha koll på filmisar?

Minimin är en skam för yrket. Han skulle ju verkligen inte behöva hålla på som han gör då han även är grymt skicklig. Men hissen går ju inte hela vägen upp. Det lyser i fönstena men ingen är hemma. Han har ju ett gediget register av avstängningar för både fult spel och filmningar sen juniortiden. Nä, den killen är eljest. Om inte domarna börjar våga ta ut honom så är jag rädd att någon kommer invalidisera honom på isen till slut.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Jonken fre 29 mar 2019, 17:37

Egentligen är bara på sig själva Öman, Hallam & Shinnimin drar på sig en dum-strutar -genom att snacka och agera dynga. Det behövs så mycket mer -än vad Växjö är kapabla till; för att de kan förhindra oss att skicka vi dem på semester i morgon.

-Endast nyfiken på hur dumma & löjliga kommentarerna kommer att vara från dessa herrar när det står klart att de åkt ur slutspelet…

- BRING IT!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå - Sida 8 Empty Sv: 2019-03-28, SM-kvartsfinal 4, Växjö - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 8 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet