NHL 2017/2018

+14
hokkzorz
LulefanGBG
rasbiologen
keevvs
Hedanders
Puckad
Mange
Urken
Hankburger
Tigerman
Donowitz
icemask
Bamsefar
Jokerman
18 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Hedanders ons 25 apr 2018, 16:06

Har ni något "favoritlag" i NHL?

Jag själv är ju fan av Toronto Maple Leafs. Jag tror dock inte att jag kommer kunna vara vaken inatt för att se game 7 mot Bruins...
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av keevvs ons 25 apr 2018, 16:54

Hedanders skrev:Har ni något "favoritlag" i NHL?

Jag själv är ju fan av Toronto Maple Leafs. Jag tror dock inte att jag kommer kunna vara vaken inatt för att se game 7 mot Bruins...

Pingvinerna för min del Smile Jag hoppas Toronto vinner mot Bruins orkar inte Brad Marchand.....

keevvs

Antal inlägg : 69
Join date : 16-04-27

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad ons 25 apr 2018, 16:59

Steve Dangle är skäl nog att gilla Toronto. bounce
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Bamsefar ons 25 apr 2018, 21:19

Hoppas innerligt att Big Bad Bruins "misshandlar" leafs inatt, Det har väl i stort sett handlat om att Andersen stått på huvudet i tre matcher , men han kan ju inte rädda dom varje gång.
Rolling Eyes
GO BRUINS
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tor 26 apr 2018, 18:36

Per Bjurman, Aftonbladet, om kvartsfinalerna 

WASHINGTON CAPITALS – PITTSBURGH 



– Washington –

Stanley Cup-titlar: 0
Poäng och placering i grundserien: 105 poäng, etta i Metropolitan-divisionen.
Poängbäst i förstarundan: John Carlson 9 (1+åtta).
Coach: Barry Trotz.
Målvakter: Braden Holtby (Philipp Grubauer).
Svenskar i laget: Nicklas Bäckström, Andre Burakovsky, Christian Djoos.


– Pittsburgh –


Stanley Cup-titlar: 5 (inklusive de två senaste).
Poäng och placering i grundserien: 100 poäng, tvåa i Metropolitan-divisionen.
Poängbäst i förstarundan: Sidney Crosby och Jake Guentzel, båda 13 (6+7).
Coach: Mike Sullivan.
Målvakter: Matt Murray (Casey DeSmith).
Svenskar i laget: Patric Hörnqvist, Carl Hagelin.


Kommentar: – Solen går upp i öst, vi ska alla dö och Washington Capitals möter Pittsburgh Penguins i Stanley Cup-slutspelets andrarunda. Det finns ändå några givna axiomer här i tillvaron. För tredje året i rad, och för fjärde gången sedan 2009, har vi the never ending Crosby vs. Ovetjkin-thriller i knäet nu igen. Den har hittills, varje gång, slutat med tårar och jämmer för Caps och risken är överhängande att det blir likadant nu också. De hade visserligen en bättre utstrålning under segermatcherna mot Columbus än i många playoff-framträdanden på senare år, verkade lugnare och mer samlade  och beslutsamma – och birollsinnehavarna i tredje- och fjärdekedjorna gjorde betydligt tyngre avtryck än vanligt. Men Penguins är Penguins. De har truppen full av extrema matchvinnare och även när de inte är i slag vet laget bättre än alla andra hur man vinner matcher den här tiden på året. Så min gissning är att Bäckis & co nog kan tvinga fram ännu en Game 7 i huvudstaden. Men i den dör drömmarna ännu en gång…
Bjurmans tips: 3-4
Mitt tips: 1-4


TAMPA BAY LIGHTNING – BOSTON BRUINS


– Tampa –
Stanley Cup-titlar: 1.
Poäng och placering i tabellen: 113 poäng, etta i Atlantic-divisionen.
Poängbäst i förstarundan: Nikita Kutjerov 10 (5+5).
Coach: Jon Cooper.
Målvakter: Andrei Vasilevsky (Louis Domingue).
Svenskar i laget: Victor Hedman, Anton Strålman.


– Boston –
Stanley Cup-titlar: 6
Poäng och placering i tabellen: 112 poäng, tvåa i Atlantic-divisionen och östra konferensen.
Poängbäst i förstarundan: David Pastrnak 13 (5+åtta)
Coach: Bruce Cassidy.
Målvakter: Tuukka Rask (Antoin Khudobin).
Svenskar i laget: Inga.


Kommentar: De skulle aldrig erkänna det, men Lightning hoppades säkerligen att Maple Leafs skulle vinna Game 7 i TD Garden igår natt. Bruins äger Lightnings numer sedan länge och slog dem gång på gång under den tidiga vårens fajt om förstaplatsen i Atlantic-divisionen – utom vid sista tillfället, ska man kanske komma ihåg. Då var de, Bolts, å andra sidan nere i en liten svacka och den är nu över, visade de med besked när de väl fokuserade på det de skulle göra i inledningsserien mot Devils. ”Vasy” är lysande i kassen igen, mästerlige snipern Kutjerov har åter blivit lika het som i höstas och i sista matchen i Devils-serien såg hela kollektivet ut som maskinen som mosade alla i början av grundserien. Men ändå. Med sin kombination av tyngd och speed, sitt psykologiska övertag och sin förstakedja, den bästa i hela hockeyvärlden våren 2018, ska björnarna från norr kunna pressa sig vidare i en avgörande Game 7.
Bjurmans tips: 3-4
Mitt tips: 2-4


NASHVILLE PREDATORS – WINNIPEG JETS



– Nashville –
Stanley Cup-titlar: 0
Poäng och placering i grundserien: 117 poäng, etta i Central-divisionen, västra konferensen och ligan.
Poängbäst i förstarundan: Austin Watson 7 (4+3).
Coach: Peter Laviolette.
Målvakter: Pekka Rinna (Juuse Saros).
Svenskar i laget: Filip Forsberg, Viktor Arvidsson, Mattias Ekholm, Calle Järnkrok.


– Winnipeg –
Stanley Cup-titlar: 0.
Poäng och placering i grundserien: 114 poäng, tvåa i Central-divisionen.
Poängbäst i grundserien: Mark Scheifele 5 (4+1).
Coach: Paul Maurice.
Målvakter: Connor Hellebuyck (Steve Mason).
Svenskar i laget: Toby Enström.


Kommentar: – Hela slutspelets klimax redan nu. Det är ju, på grund av NHL:s stupida slutspelsformat, ettan och tvåan i tabellen som möts här. De borde såklart, som tidigast, kunna gå i clinch i konferensfinalen, men vi får försöka hålla till godo med den hand vi spelats av monsieur Bettman och njuta så länge the showdown of the year pågår. De har utkämpat monstruösa slag i grundserien och nu, när insatserna höjs ytterligare, finns det klassiker-potential i varje rond. Utgången är löjligt svår att sia om. Predators har bättre backar och mer bredd, men Jets är i kraft av två regelrätta förstakedjor vassare och har dessutom fysiskt övertag, speciellt när den väldige Dustin Byfuglien är på isen. Samtidigt har bägge varsin lysande målvakt – och mäktigt stöd av fanatiska fans i de två skränigaste hallarna i ligan. Det kan verkligen gå hur som helst. Men min långtifrån stensäkra gissning är att Predators tar det, tack vare hemmaplansfördel, djupet på centersidan, erfarenheten från ifjol och det faktum att laget i så hög utsträckning är byggt just för de här ögonblicken. 
Bjurmans tips: 4-3
Mitt tips: 3-4


VEGAS GOLDEN KNIGHTS – SAN JOSE SHARKS


– Vegas –


Stanley Cup-titlar: 0
Poäng och placering i tabellen: 109 poäng, etta i Pacific-divisionen.
Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Reilly Smith 3 (0+3).
Coach: Gerard Gallant.
Målvakter: Marc-Andre Fleury (Malcom Subban).
Svenskar i laget: William Karlsson, Oskar Lindberg.


– San Jose –
Stanley Cup-titlar: 0
Poäng och tabellplacering i grundserien: 100 poäng, trea i Pacific-divisionen.
Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Logan Couture 5 (2+3).
Coach: Pete DeBoer.
Målvakter: Martin Jones (Aaron Dell).
Svenskar i laget: Melker Karlsson, Marcus Sörensen, Joakim Ryan.


Kommentar: – ”Börja inte tro på oss nu. Vi trivs bäst med att vara nederlagstippade”, vädjade William Karlsson efter de mirakulösa riddarnas osannolika sweep mot LA Kings. Okej. Jag tycker verkligen det vore fantastiskt om sagan om hockeylaget på Strippen bara fortsatte, men det förefaller FÖR otroligt att de ska kunna knocka ytterligare en av Kaliforniens bjässar. Det tål förvisso att påpekas att Knights inte kommit så här långt av något slags slump. De är utomordentligt väl-coachade, spelar förträfflig hockey i fruktansvärt högt tempo, har ligans kanske ettrigaste och kvickaste forechecking och håller alltid, i alla sekvenser, ihop som lag på ett imponerande sätt. Men de kommer inte kunna åka ifrån den här motståndarna som de gjorde mot Kings. Sharks är också snabba och spelar verkligen fullgången laghockey de med, har udd i alla formationer och truppen full av individuella virtuoser i stånd att avgöra matcher på egen hand, med trade-fyndet Evander Kane i spetsen. Jag tror med andra ord att hajarna kan bita hål på riddarrustningen. Men jag erkänner härmed att jag gärna har fel…
Bjurmans tips: 2-4
Mitt tips: 4-2
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av rasbiologen fre 27 apr 2018, 12:03

rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av LulefanGBG fre 27 apr 2018, 13:08

Haha klockrent!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av hokkzorz fre 27 apr 2018, 15:28

Jag vill se Vegas - Pittsburg i finalen.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman lör 28 apr 2018, 04:56

Hellebuyck!!!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman lör 28 apr 2018, 20:17

Å


En lektion i hockey cheers Don Cherry är beryktad för att vara uttalat prokanadensisk och för att föredra spelare från sin hemprovins Ontario, och helst av allt från sin hemstad Kingston. Han föredrar fysisk hockey framför spelande hockey och har vanligtvis inte alltför mycket till övers för europeiska spelare. Exempelvis kallade Cherry då han tränade Colorado Rockies sin svenske målvakt Hardy Åström för "The Swedish Sieve", "Det svenska sållet". Peter ”den lilla vesslan Very Happy” Forsberg får sig också en släng av sleven. Old school!!



Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tis 08 maj 2018, 04:19

Jevgenij Kuznetsov!

Caps är vidare!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman fre 11 maj 2018, 19:20

NHL 2017/2018 - Sida 2 B1458710

27 NHL-lag är skjutna i sank – fyra står fortfarande upp.
De möts nu i konferensfinaler – och här försöker Per Bjurman reda ut hur det kommer att gå och berätta vilka som kommer mötas i Stanley Cup-finalen om några veckor. 

TAMPA BAY LIGHTNING – WASHINGTON CAPITALS

 
Tampa

Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Nikita Kutjerov 12 (6+6).

Washington

Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Alex Ovetjkin 15 (8+7).

Kommentar: Det är två lag som just drivit ut sina värsta demoner som gör upp om herre-på-täppan-status i östra konferensen. Tampa hade alla problem i världen med gamla rivalen Boston under slutet av grundserien och få trodde att de skulle kunna stoppa maskinen från Massachusetts i andra omgången . Men efter en inledande förlust började Bolts spela lika storartad hockey som i höstas och vann fyra raka. Washingtons exorcism var av ännu större magnitud. 

De bröt ju en evig förbannelse genom att för första gången under den mer än tio år långa Ovetjkin-eran slå ut plågoanden Pittsburgh och äntligen komma ut ur andra playoff-omgången. Därmed torde alla mentala blockeringar ha släppt och nu är det inte omöjligt att de kör över Tampa på ren inspiration. Potentialen finns, om Braden Holtby spelar lika magnifikt i kassen som mot Bruins, om Ovetjkin fortsätter skjuta skarpt, om de går in i matcherna med samma hårda attityd – och om Nicklas Bäckström kan spela. Men även Bolts har fått en sjusatans kick av det som nyss hände och kommer också gå in i serien fulltankade med inspiration och självförtroende – och frågan är om inte de med sin fina kombination av spets och bredd, och sin välbalanserade mix av ungt, hungrigt blod och erfarenhet har ännu fler vapen. De har dessutom hemmaplansfördel och jag gissar att det till slut blir utslagsgivande.


Bjurman tips: 4-3 till Tampa



Mitt tips: 4-2 till Capitals

Målvakten Holtby, backarna Matt Niskanen och John Carlson, matchvinnarna Jevgenij Kuznetsov
och Alexander Ovetjkin är spelare som just nu är topp, toppklass och därför tror jag de slår
ut Bolts.

WINNIPEG JETS – VEGAS GOLDEN KNIGHTS

 Winnipeg


Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Mark Scheifele 16 (11+5).

 Vegas

Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Jonathan Marchessault 11 (4+7).

[size=16]Kommentar: Ja, det visste väl alla, att västra konferensfinalen skulle komma att utkämpas mellan Winnipeg och Vegas…inte. Denna ”match-up” är en av historiens största skrällar. Och snart får världen häpna över att laget som verkar på NHL:s minsta marknad ska spela sin allra första Stanley Cup-final. Jag tror alltså på Winnipeg här. Det är ingen ”diss” visavi Vegas, jag hävdar ingalunda att riddarnas framgångar bara är en ”fluke” och att den otroliga ”sagan” måste ta slut snart. De har spelat enastående bra under playoff och medelst sin våldsamma speed, sin ettrighet och sin fantastiska lagmoral gjort livet outhärdligt för Anaheim och San Jose. Det är bara det att det hela tiden känts som att segraren i den knallhårda Central Division-finalen kommer att gå hela vägen för slår man Nashville (eller Winnipeg, om det nu blivit tvärtom) slår man alla. Risken finns förstås att krafterna börjar tryta efter en så lång och mastig serie, men Jets såg sannerligen inte särskilt slitna ut i torsdagens Game 7 i Bridgestone Arena. Däremot kanske det plötsliga favorittrycket blir svårhanterligt. Särskilt mot en motståndare som älskar att slå ur underläge och sannerligen inte misstycker att praktiskt taget alla nu sätter sina pengar på motståndaren. Men grundtipset måste bli att Winnipeg tar det här. [/size]


Bjurman tips: 4-2 till Jets



Mitt tips: 4-3 till Vegas

Vegas försvarsspel med målvakten Fleury ser oerhört starkt ut. Backarna och Fleurys samspel imponerar
Pierre-Edouard Bellemare är riktigt härlig att se, fan jag kan inte hjälpa det. Spelar mycket box-play och gör hela tiden bra ifrån sig. Finnen Erik Haula, James Neal och William Karlsson är också riktiga matchvinnare men det är framförallt laget som imponerar. Winnipeg har ett liknande lagbygge, med en målvakt som Connor Hellebuyck som ligger på samma höga nivå som Fleury. Ojoj, den här serien vill man inte missa!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman fre 11 maj 2018, 20:15

TAMPA. Semifinallagen är klara. DN:s Sven Gustavsson tippar hur det kommer gå i Stanley Cup-avgörandet.


Gustavsson spådde innan start att Winnipeg kunde bli årets Ottawa. Nu är Winnipeg framme i semifinal, där laget ställs mot nykomlingssensationen från Vegas. När Washington för första gången på 20 år spelar semi ställs de mot slutspelets mest kompletta lag. Tampa har också en förhållandevis bekväm slutspelsresa så här långt. 


Gutavssons finaltips är Tampa mot Winnipeg.


Eastern Conference


Tampa–Washington


Tampas plus: Har fått en smidig resa så långt. Djupaste laget av de fyra är också skadefritt. Har hittat bra femma med Brayden Point, Ondrej Palat, Tyler Johnson, Anton Strålman och Ryan McDonagh att matcha mot motståndarnas bästa. Förstakedjans Nikita Kutjerov och Steven Stamkos kom i gång mot Boston. Målvakten Andrej Vasilevskij har också varit stabil, en matchvinnare. Finns också mycket outtagen kraft kvar i laget, som visat det kan spela både snabbt och fysiskt.


Tampas minus: Börjar komma tillrätta med boxplay, men får passa sig för utvisningsbåset. Alla måste tävla från första nedsläpp. Laget har haft en del matcher där så inte varit fallet, typ match 1 mot Boston. 


Washingtons plus: Stark offensiv och det lag som gjort mest mål, med NHL:s skyttekung Alexander Ovetjkin i spetsen. Ryssen har 15 poäng på de tolv första slutspelsmatcherna, ser tänd ut och vill verkligen ha bucklan i år. Men också playmakers som Jevgenij Kuznetsov och Nicklas Bäckström. Ett snabbt lag, mycket bra på att ta tillvara motståndarnas misstag i snabba spelvändningar. Coachen Barry Trotz har coachat femte flest matcher genom tiderna. Laget leder ligan för flest blockade skott, så försvaret med offensive John Carlson i spetsen är också bra. Semifinalens bästa lag i powerplay.


Washingtons minus: Hur allvarligt skadad är Nicklas Bäckström? Hans handskada kan vara skillnaden mellan final och sommarlov. Han går inte att ersätta. Skadade André Burakovskys fart saknas också. Tom Wilson måste hålla sig på isen med sitt fysiska spel, som banar väg för Ovetjkin och Kuznetsov. Laget är tunnare än Tampa. Försvaret kan få svårt när Tampa biter sig fast och sätter press djupt i egen försvarszon. Ju längre serien blir, desto mer talar det för Tampa.

Kommentar: Här är det upplagt för fantastisk hockey mellan två spelande lag, som mycket väl kan gå till sju matcher. Effektiviteten kan bli avgörande, men också viljan. 


Tampas spelare vill till varje pris revanschera sig för fiaskot i fjol och de nöjer sig bara med att få lyfta bucklan. De har varit här tidigare. Vet hur svårt det är att nå en semifinal och vill till varje pris ta den här chansen. Washington tog sig för första gången på 20 år hit. Kan finnas en viss mättnad. Rutinen från att spela så här djupt i slutspelet överväger skyhögt till Tampas fördel.
Tips: 4–3
 
Western Conference


Winnipeg–Vegas


Winnipegs plus: Kombinerar de två viktigaste egenskaperna i modern hockey – fart och tyngd. Laget är svårtstoppat när det får upp farten med toppduon Blake Wheeler och Mark Scheifele. Men också backveteranen Dustin Byfuglien, i par med Tobias Enström. Värvningen av Paul Stastny gav en rutinerad andrecenter som var strålande mot Nashville, där han hade stor hjälp av vindsnabbe Nikolaj Ehlers. 


Stastny matchvinnare med två mål mot Nashville. Connor Hellebyuck har klivit fram som en vinnarkeeper. Patrik Laine har fortfarande mycket krut kvar i sitt skytte. Laget visade i kvarten att det är ett bra bortalag.


Winnipegs minus: Klubben har aldrig nått så här långt och laget är förhållandevis orutinerat. Det visar laget i form av ojämnhet. Typisk de inte kunde vinna två matcher i rad mot Nashville. Storleken är bra när den används i fart. Blir de stillastående kommer Vegas hårt jobbade spelare att surra som bålgetingar kring bjässarna från prärien, som nu är hela Kanadas hopp. Laget är inte supervasst vare sig i powerplay eller boxplay.


Vegas plus: Jämnheten har varit lagets styrka hela säsongen. Många kan bidra och alla jobbar för varandra som inget annat lag i semifinalerna. Ändå sticker förstakedjan ut med Jonathan Marchessault, Rielly Smith och William Karlsson. 
Försvaret har också varit strålande med klart minst insläppta mål av de fyra lag som är kvar. Coachen Gerard Gallant har visat fingertoppskänsla när det gäller att ge rätt spelare ansvar. Sist men inte minst – Marc-André Fleury i mål, har redan hållit nollan fyra gånger. Han spelar om Stanley Cup när hans gamla klubb Pittsburgh är utslaget.


Vegas minus: Laget har egentligen inte ställts på prov vad gäller motgångar efter alla målvaktsskadorna i början. Vad händer om någon viktig spelare skadas eller laget plötsligt ligger under med 0–2 i matcher och ska ta emot ett bra bortalag hemma i Vegas? 


Framgångsvågen kan plötsligt ebba ut mot en betongpir i form av Winnipegs bjässar. Vegas powerplay är också klart sämst av de fyra som är kvar. Laget har också gjort minst mål av de fyra som nu är kvar.


Kommentar: Det här är en semifinal från väst ingen hade trott på i höstas. Båda har skrällt och känner därför ingen större press. Härifrån är allt bonus för de här båda lagen, vilket talar för en trevlig matchserie. Men mycket talar för att Winnipegs tyngd och effektivitet till slut fäller avgörandet i vad som kan bli en mycket jämn matchserie.


Tips: 4–3
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman fre 11 maj 2018, 22:08

Tom Kühnhackl - STOR SHOW! 
[color:080e=rgba(0, 0, 0, 0.870588)]


PK Diving Doh

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman lör 12 maj 2018, 16:02

Aftonbladet:


Washington Capitals glöder.


De inte bara vann den första konferensfinalen mot Tampa Bay i Amalie Arena i natt.
De körde bokstavligen över favoriten från Florida – trots att Nicklas Bäckström inte kunde spela den här matchen heller.
– Vi har insett att vi bara ska fortsätta spela vår hockey vad som än händer, säger den ruskigt hete Alex Ovetjkin efter 4-2-segern.

4-2 låter kanske inte som så särskilt märkvärdiga siffror.
Men faktiskt:
Washington var överlägsna Tampa i sin första konferensfinal på två decennier, ryckte åt sig initiativet direkt från start, hade ledningen med 4-0 efter två perioder och borde egentligen vunnit med betydligt större siffror.
– Ja, framförallt var vi fruktansvärt bra i första perioden, säger Alex Ovetjkin när han möter media efteråt.
– Då skulle vi gjort ytterligare några mål. Men deras målvakt (Andrej Vasilevskij) höll dem kvar i matchen. Han var duktig 

”Något har hänt”

”Ovie” pangade själv in ett – sitt nionde i årets slutspel – på favoritsättet med ett otagbart direktskott i powerplay när bara sex sekunder återstod av inledningsperioden. Han stod senare också för en assist och såg överhuvudtaget fantastisk ut matchen igenom. Det är som att alla mentala spärrar bara pulvriserats hos den ryske superstjärnan och hans lagkamrater efter den emotionella segern mot Pittsburgh i måndags och nu, när de äntligen tagit sig förbi andra omgången, spelar på ren inspiration. 

- Vi har insett att vi bara ska fortsätta spela vår hockey vad som än händer, menar Ovetjkin och får medhåll av målvakten Braden Holtby, sitt livs form han också.

- Något har hänt. Känslorna i omklädningsrummet var extremt starka efter matchen när vi slog ut Penguins och de har vi tagit med oss in i den här serien, säger han.


Burakovsky comeback

Nicklas Bäckström missade dessvärre sin andra raka match på grund av en skadad hand, men Caps-ledningen insisterar på att han snart ska vara tillbaka – och Andre Burakovsky, som tvingats genomgå en operation mitt under slutspelet och missade hela serien mot Pittsburgh, gjorde comeback redan i natt.
För Tampa var starten på konferensfinalen en lika stor besvikelse som diton mot Boston i förra omgången, då de öppnade med en 2-6-förlust på hemmais och sedan vände och vann fyra raka matcher.
– Washington ville vinna mer än vad vi ville och vi fick vad vi förtjänade säger Chris Kunitz.
– I nästa match krävs en helt annan insats från vår sida. Vi måste göra allt annorlunda.

Den matchen spelas natten till måndag.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad sön 13 maj 2018, 16:49

On ni någon gång har en dålig dag, tänk då på detta:

Columbus erbjöd William Karlsson till Vegas Knights, och som motprestation så var
Vegas Knights tvungna att ta emot ett 1.a runda val i draften, Erik Brännström!

Avdelningen affärer man kan ångra! jocolor
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman mån 14 maj 2018, 20:01



Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tis 15 maj 2018, 09:47

När Jonathan Marchessault kom fri med Connor Hellebuyck så såg man på en gång att nu blir det mål. Hellebuyck såg ut som Rinne. Slagen.

Den känslan får man aldrig när det gäller Marc-Andre Fleury. Fleury var mänsklig i 1:a matchen men nu är han magisk och på sin nivå. Fantastisk. Har aldrig sett en sådan här målvakt. Jag sticker ut hakan: inte en chans i helvetet att Jets går segrande ur den här kampen.

Marchessault såg glödhet ut tillsammans med Karlsson och Reilly Smith. Fan vad jag gillar Vegas. Backspelet, farten framåt, Karlsson, ja, herrejävlar A L L T

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Donowitz tis 15 maj 2018, 11:08

Ja riktigt imponerande backspel av Vegas. Kombinerat med flertalet goda skyttar och en erfaren målvakt. Ser lovande ut.

Donowitz

Antal inlägg : 4067
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Urken tis 15 maj 2018, 11:35

Hoppas att de vinner hela skiten! Smile
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av hokkzorz tis 15 maj 2018, 13:29

Jo Vegas har blivit ett nytt favvo-team, Snacka om att pissa på alla experter och tyckare som inför säsongen inte trodde på dem alls. Typ ett gäng med "rejects". Fatta om dealen med Ottawa hade gått igenom precis innan trade deadline och dom hade fått Erik Karlsson oxo. O.M.G. Man kan ju hoppas att Karlsson skriver på för vegas i vilket fall nu när han blir UFA till sommaren tror jag det var.

Gillar sättet dom spelar på och hur man har byggt sitt lag, snacka om knäpp på näsan för övriga GM's.

Bifogar ett par intressanta artiklar just angående expansion draften med analyser.

https://lasvegassun.com/news/2017/dec/17/six-teams-that-gave-up-too-much-to-the-golden-knig/

https://nhl.nbcsports.com/2018/04/18/dont-blame-expansion-draft-rules-for-vegas-success-blame-your-gm/


hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman lör 19 maj 2018, 09:53

William Karlsson gjorde ett mål och hade mest speltid (20:43) av alla Vegas forwards i fjärde matchen hemma mot Mighty Winnipeg Jets om slutade 3-2. Kedjekamraten Reilly Smith stänkte in segermålet med sju minuter kvar. 

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad lör 19 maj 2018, 10:58

Snälla hockeygudar, Vegas - Caps i final, tack.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman mån 21 maj 2018, 14:01

NHL 2017/2018 - Sida 2 E18c8a10

Vegas är det tredje laget i NHL:s historia som går till Stanley Cup-final sin första säsong. Dåvarande Toronto Arenas (numera Maple Leafs) gjorde det 1918 och St. Louis Blues upprepade bedriften 1968.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman mån 21 maj 2018, 19:06

Alla som vill att Niklas Holmgren ska kommentera Stanley Cup finalerna kan göra sin röst hörd 

- skicka ett mail till Viasat kundservice:

fraga@viasat.se

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tor 24 maj 2018, 04:03

Game 7 Bolts-Caps. Alex Ovetjkin visar vägen och stänker in 1-0 i 1:a perioden. Vilken jävla kapten han är, en krigare utan dess like, som gör mål på mål trots att han borde vara sönderläst av alla målvakter. Andre Burakowsky(!!) gör 2-0 och 3-0 i 2:a. Domarn missar en solklar checking from behind på Orphik. Hemmapubliken buar åt Stamkos när han tappar pucken.


En period kvar.

Go Caps!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad tor 24 maj 2018, 06:43

Puckad skrev:Snälla hockeygudar, Vegas - Caps i final, tack.
Tack hockeygudar! cheers
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Lulefan tor 24 maj 2018, 13:25

Kommer bli en sjukt intressant finalserie! Blir nog många långa nätter framöver.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tor 24 maj 2018, 19:56

cheers serien har förutsättningar att bli en riktig hockeyklassiker, fan det kan bli nått för richterskalan

Caps med Captain Ovetjkin i spetsen mot starka kollektivet Knights med otrolige Fleury i målet (plus en drös andra fantastiska käppa-och skridskovirtuoser!)

Ett måste för oss hockeyälskare! Very Happy


SÅ HÄR SPELAS STANLEY CUP-FINALEN 2018

    
    Natten till tisdag 29 maj: Vegas – Washington
    Natten till torsdag 31 maj: Vegas – Washington
    Natten till söndag 3 juni: Washington – Vegas
    Natten till tisdag 5 juni: Washington – Vegas
    Natten till fredag 8 juni: Vegas – Washington
    Natten till måndag 11 juni: Washington – Vegas
    Natten till torsdag 14 juni: Vegas – Washington
  
   *Samtliga matcher börjar 02.00, svensk tid.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tis 29 maj 2018, 07:52

Match 1: 5-4 till Vegas. Plus: Fan va bra hockey och va spännande! Sverige levererar: Karlsson hade mest speltid av Knights forwards och Bäckström hade mest av Caps. Bägge var grymma. Minus: Tom Wilson borde inte få spela en match till efter den jävligt fula blindside-tacklingen på Marchessault. Alla ser vad Wilson gör och det blir inga konsekvenser!!?!?

Tacklingar från blindside är fega, respektlösa och framförallt medför de en stor skaderisk!!!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman ons 30 maj 2018, 12:04

Wilson blev inte avstängd.

Wilson som fick en tvåminuters utvisning för situationen har tidigare i slutspelet varit avstängd i tre matcher för en tackling på Pittsburghs Zach Aston-Reese. Den här gången tyckte NHL ändå att det inte fanns behov för nya sanktioner.

Ligan betonade att tacklingen inte träffade Marchessaults huvud utan axeln. Tacklingen kom sent men inte så sent att den skulle ha varit förtjänt en avstängning.

Bedrövligt

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad ons 30 maj 2018, 12:18

Man hade kunnat plocka en spelare från varje lag i en match för att markera.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman ons 30 maj 2018, 22:32

Det kommer tyvärr alltid bli skador inom hockey vid situationer utan att någon spelare haft för avsikt att skada någon eller varit vårdslös. Wilsons tackling var vårdslös, bara tur att det inte blev en rejäl huvudtackling, dessutom visar det att han ingenting lärt då han varit avstängd tidigare under slutspelet.

Jävligt svagt och konstigt att NHL släpper sånt här, man har ju kommit ganska långt och nästan fått bort boarding, checking from behind, där domarna är konsekventa och där spelarna anpassat sig och inte vill riskera en utvisning. Sen blir man ju galen på spelare som filmar vid t.ex. ”boarding” och på det sättet får fördelar.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tor 31 maj 2018, 06:14

Match 2: 3-2 till Caps. Satan vilken match!! Very Happy Ovetjkin gör mål!! Holtby överglänste Fleury som ser mänsklig ut. Grinigt och brutalt spel där domarna och ligan får ta på sig ansvaret för att det blir så här. Wilson var jävligt bra, det måste man erkänna, han är grym när han spelar så här och att han inte blev avstängd kan vara det som blir avgörande för hela serien.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tor 31 maj 2018, 06:54

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad tor 31 maj 2018, 07:42

Fleury har släppt in två mål nu där han klivit ut hårt på skytten
och blivit bortspelad rejält.
Undrar om han törs fortsätta så.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman sön 03 jun 2018, 08:28

Match 3: Ovetjkin och Kuznetsov gör mål när Caps vinner med 3-1. Betydligt lugnare tempo jämfört med de två första matcherna och fler misstag än man är van att se. Kuznetsov var tillbaka efter skada och vilket kliniskt avslut. 



Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad sön 03 jun 2018, 19:39

Ovetjkin är en helt annan person.
Vi varje mål nu så firar han inte längre som ett barn som vunnit i fiskdammen,
Det är ett argt ansikte och mycket adrenalin som ska ut.

Han har bestämt sig och han släpper inte detta ifrån sig.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman sön 03 jun 2018, 22:33



Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman tis 05 jun 2018, 19:31



Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Tigerman fre 08 jun 2018, 13:42

Grattis till Capitals, efter lång och trogen tjänst fick Ovi/Bäckis äntligen lyfta bucklan. Det är väl många med mig som börjat tvivla på att det någonsin skulle hända efter alla misslyckade försök. cheers

Nog för att det hade varit en kul grej om Vegas skulle gått hela vägen redan första året, men det hade ju varit otroligt surt för Washington som år efter år legat i topp i serien utan att lyckas ta hem skiten och så kommer det en nykomling och gör det direkt. Så man får väl säga att rättvisan segrade.

Lite synd att det bara blev 5 matcher, Nashville hade antagligen blivit en svårare nöt i en final. Vegas fick nog slut på soppa antar jag även om de bjöd på bra motstånd i sista matchen.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Lulefan fre 08 jun 2018, 15:33

Det hade såklart varit ballt om Vegas tagit hem det första året, men det kändes verkligen som att Capitals med Ovechkin och Bäckström förtjänade att ta hem det.

Håller normalt sett inte på Capitals, men fick lite gåshud när man såg Ovechkin och Bäckström lyfta bucklan.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Puckad fre 08 jun 2018, 17:08

Kul match att titta på, men framförallt häftigt att höra Ovechkin skrika "Bäckie!" när han äkte med pokalen över huvudet!
Grattis , så välförtjänt!!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman sön 10 jun 2018, 00:36

Hade Vegas spelat som mot Kings, Sharks och Jets så hade det aldrig varit nått snack vart Stanley Cup bucklan skulle hamnat - hos Knights! Vegas hade kört över Capitals! Man hade kunnat möta Nashville, man hade dragit ner brallorna på det laget också! Very Happy

Felet i finalen var att Vegas plötsligt fick finna sig i att vara favoriter. Helt uppåt väggarna om du frågar mig. Experterna är ett jävla pack alltså, man satte alltså William Karlsson och grabbarna i Vegas före spelare med Ovie, Bäckis, Oshie, John Carlson och Kutznetsov? Snälla nån. Laget som hela säsongen slagit ur underläge var nu experternas och spelbolagens favoriter trots att man inte var i närheten av Capitals, spelare för spelare. Capitals hade ett ton med erfarenhet av att spela slutspel och spelade bitvis fult när det fanns utrymme (som det fanns här). Vegas hade aldrig spelat slutspel. Hade det varit Pittsburgh i finalen så hade jag begripit att Capitals inte var favoriter, men nu var det Vegas!

Vegas har levererat under säsong o slutspel på helt jävla grymt sjukt bra sätt, spelat bästa och renaste hockeyn, Capitals och andra har mycket att lära. Vegas har från första till sista man bara kuggat i och gasat på ända fram till finalserien men att som ett helt nytt lag och sin första säsong någonsin gå ut och spela en Stanley Cup final BIG-TIME och dessutom göra det som favoriter att vinna hela skiten, det blev sten på börda.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av icemask lör 23 jun 2018, 02:06

Habs draftar Kotkaniemi, borde gå efter Walle oxå, eller Lunde, kanske Nisse oxå satsa för framtiden,
Go Habs Go, satsa ungt jag vill se ett nytt Habs som regerar under många år framöver !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av icemask lör 23 jun 2018, 03:43

Lunde faller hårt i draften, får svårt att bli draftad i första rundan många centrar verkar ha haft bättre utveckling än honom, iofs bra för oss !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Neurofunk20 lör 23 jun 2018, 04:54

icemask skrev:Lunde faller hårt i draften, får svårt att bli draftad i första rundan många centrar verkar ha haft bättre utveckling än honom, iofs bra för oss !

Nja, han må ha fallit lite i förhållande till dom tidigare listorna, men dom senaste listorna har haft honom runt 20.
Jämför detta med Veleno som låg runt 10 på dom senaste listorna, och blev draftad som 30e spelare av Detroit (som dessutom lyckades stjäla Zadina med sitt 6e val).

Det har varit en lite udda draft med flera spelare som har blivit draftade betydligt högre än förväntat.

Men grattis till Både Lundeström (23 ovr) och Lundkvist (28 ovr) som blev draftade i första rundan i natt av Anaheim respektive NYR. Wine
Neurofunk20
Neurofunk20

Antal inlägg : 120
Join date : 15-02-05

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman fre 20 jul 2018, 10:17

DN 20 juli 2018

NHL 2017/2018 - Sida 2 001ffe10




Han kom till ett nystartat lag i en spelstad i Nevadas öken. 43 mål och en Stanley Cup-final senare kan William Karlsson blicka tillbaka på en säsong där både han och Vegas Golden Knights knäppte en hel hockeyvärld på näsan.


 - Det blev bättre än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig, Vegas är en hockeystad nu, säger Karlsson.


Det är en avslappnad William Karlsson som träffar DN strax efter lunchtid en sommar­eftermiddag. Försäsongsträningen har dragit igång på allvar och William har nyligen avslutat ett träningspass tillsammans med några andra spelare.
– Det är skönt att vara igång igen. Jäkligt tufft, jag har värk i hela kroppen. Lite kortare sommar nu än normalt så man får lägga upp det lite annorlunda. Jag får köra hårdare direkt, det är tufft men det är bra, säger Karlsson.


Att Williams sommar skulle bli ”lite kortare än normalt” var det nog knappast någon i ishockeyvärlden som trodde – inte minst han själv.  


För ett år sedan valdes han av det nystartade NHL-laget Vegas Golden Knights. Vegas fick plocka en spelare från vart och ett av de 30 redan existerande lagen. De andra lagen fick skydda ett visst antal spelare från att bli valda vilket gjorde att Vegas inte kunde plocka några som betraktades som ”nyckelspelare” i sina respektive lag.


Att Karlsson skulle bli vald av Vegas hade legat i luften ett tag. 25-åringen blev inte skyddad av dåvarande klubben Columbus Blue Jackets, och hade en ganska blygsam roll spelmässigt.
Offensivt fick han inte särskilt mycket förtroende, och den huvudsakliga uppgiften var att inte släppa in mål – snarare än att göra mål.
– Jag var inte jättenöjd över situationen, jag ville spela mer. Samtidigt accepterade jag rollen och försökte göra det så bra som möjligt, lite sådär svenskt. Försökte vara lojal mot laget och sådant där, säger Karlsson. 


25 poäng varav sex mål på 81 matcher i sista säsongen med Columbus vittnar om att den offensiva kraften hos Karlsson hölls tillbaka. 


Hur var det att få beskedet att du hade blivit vald av Vegas?
– Det var ju lite blandade känslor. Tråkigt att lämna Columbus, ett riktigt roligt lag med många unga grabbar som hade kul ihop. Jag trivdes också, men samtidigt var det en bra chans att få spela mer och spela en offensiv roll som jag alltid har velat.


I Vegas väntade en nystart. Inte bara för William Karlsson– utan även för de andra spelarna i laget.
– Vi var alla i samma situation och alla ville bevisa någonting.
När träningslägret nalkades i september var det inte bara något nytt som väntade för spelarna. Även hela staden och laget stod inför något främmande. 


– Det var lite annorlunda. Man visste ingenting om hur det skulle vara. Det var skönt att jag kände Oscar Dansk och Oscar Lindberg som jag åkte över med. Det var en liten trygghet för annars kände jag ingen. Det är alltid lite läskigt att komma in i ett nytt lag. Men det gick rätt fort att lära känna alla. Träningsanläggningen var fin, och allt fanns ju liksom.


Klubben hade alltså fått till allt innan? 
– Ja precis. Det fanns inget att klaga på riktigt som man kanske hade trott från början. Det blev ändå ganska lätt att komma in i det. Sen var det alltid i tankarna, ”var ska tränarna spela mig?” ”Hur ska det bli?” ”Kommer jag få chansen nu?”


I de fyra första matcherna syntes inte Williams offensiv till i statistiken. Han gick poänglös, men sen satte det fart. 


Ordentligt.


William gjorde poäng i de fyra kommande matcherna, och ganska tidigt under säsongen satte Vegas coach Gerard Gallant, William i en kedja tillsammans med Jonathan Audy-Marchessault och Reilly Smith. 


– Vi hittade den där kemin rätt omgående som är viktig, och spelade ett spel som passar mig och dem. Spelar ingen roll att vi tappar puck på offensiv blålinje, utan vi försökte igen nästa gång och tränaren tillät oss.


Målen och poängen trillade in för trion som blev en av de farligaste kedjorna i NHL. Samtidigt som laget vann en hel del matcher. 


– Rätt tidigt förstod vi ändå att vi är ett ganska bra lag. Det gick fort när vi lirade, folk kunde hålla det tempot och hålla upp det i en hel match. Sen hade vi givetvis flera bra målvakter. Alla kom in och spelade bra vilket såklart hjälper. Sen som du säger, vi var alla i samma situation och alla ville bevisa någonting. Lite som en snöbolls­effekt att det bara byggdes på och det gick bättre och bättre.


När kände ni att ni var att räkna med?
– Det var väl någon gång runt alla målvaktsproblemen i början av november. Fick väl en tre, fyra skador men klarade oss hyfsat och fick en del poäng ändå. Sen kom december och då förlorade vi bara en match – på straffläggning – under hela månaden. Det var väl där vi kände att det kommer bli slutspel i år.


När man följde er utifrån kändes det ändå som att raset skulle komma. 
– Det var ju det alla trodde. Men vi ville ju visa att det inte skulle stämma så det var bara att köra på. Sen blir det så jäkla lätt när man fortsätter vinna hela tiden. Det flyter ju på liksom.


Tidigt blev Vegas det bästa nystartade laget i NHL:s historia och det flöt på hela vägen till slutspel. Bara det var en bedrift. 


Men att de sedan skulle slå ut Los Angeles Kings, San Jose Sharks och Winnipeg Jets för att nå Stanley Cup-finalen var det väl ingen som trodde? 


Det var dock precis vad de gjorde. 


Mot Los Angeles förlorade Vegas inte en match. San Jose och Winnipeg besegrades välförtjänt och i finalen väntade Washington Capitals. 


Vegas kopplade ett grepp om Stanley Cup-bucklan efter vinst i första matchen på hemmaplan. I match två låg Vegas under med ett mål i slutet av matchen och tryckte på för en kvittering. 


Men en av säsongens bästa räddningar, signerad Washingtons målvakt Braden Holtby, gjorde att motståndarna gick segrande ur matchen.
– De spelade bättre i match två, men vi var väldigt nära att kvittera i slutet när Tuch (Alex) missar, ja i princip öppet mål, och Holtby gör en drömräddning med klubban. Det kanske satte tonen lite för resten av matchserien, säger Karlsson.


Washington vann de återstående matcherna och Alexander Ovetjkin och Nicklas Bäckström fick för första gången lyfta Stanley Cup-bucklan. Vegas fick inte det ultimata sagoslutet på säsongen utan fick i stället rikta in sig på att lyckas ännu bättre nästa säsong. 
– De var bättre än oss och förtjänade att vinna helt enkelt.


Att Vegas stod för en av de mest imponerande prestationerna som ett lag i NHL någonsin har gjort är ingen underdrift, och den spelare som blev ansiktet utåt för den överraskande säsongen var just William Karlsson. 


6 mål med Columbus säsongen innan blev till 43 med Vegas – en explosionsartad utveckling som få kan matcha.
– Det är väl rätt extremt. Började med att jag fick chansen att spela i alla situationer, tränare som tror på en och givetvis att få spela med Marchessault och Smith. 


Det finns flera faktorer som spelar in i Williams genombrottssäsong. 


Kedjekamraterna är en, att han kapade klubban med en decimeter är en annan. Träningsmässigt körde han på som vanligt och blev starkare och snabbare.
– Snabbheten är något som har blivit ett vapen. Att vara kvick, speciellt när man kommer ut ur egen zon. När det ställer om det tycker jag hela vår lina har gjort jäkligt bra.


Det har väl blivit en hel del mål efter att ni just har ställt om snabbt?
– Det känns som det. Jag har ingen statistik, men ja det känns som det. Den där snabbheten är viktig. 


Annars är William ett tydligt exempel på vad en ny miljö och omgivning kan göra för spelet.
– Det handlar om att få chansen. Nu trodde ju inte Columbus att jag kunde vara den spelaren så då fick jag chansen i Vegas och det är jag evigt tacksam över, säger han och fortsätter:
– Jag trivs jättebra i Vegas. Det är inte bara party och gamble, utan det är ett normalt liv utanför. Jag trivs med allt. Sen är livet alltid bra när jobbet går bra. Det har varit ett riktigt bra år, ett miljöombyte som var grymt positivt för mig, säger han. 


Hur var det att komma till en stad som fick sitt första stora idrottslag? Själv hade jag mina tvivel då Vegas inte är känt för att vara en idrottsstad.
– Jag tänkte likadant. ”Hur ska det här bli, kommer vi ens ha några fans eller kommer det vara motståndarens hela tiden?” Men det blev bättre än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig. Vegas är ju en hockeystad nu. Går du runt så ser du Vegasgrejer på folket runt i stan, och när jag går ut får jag ta kort nästan varje gång. Det har blivit riktigt hockeytokigt.


– Man har ju sett hur det har växt hela tiden, månad för månad, att intresset har stigit. Det har varit riktigt coolt att få följa den utvecklingen.


I hockey pratas det ibland om baksmällor efter en framgångsrik säsong – finns den risken hos er?
– Det finns ju de som säger att vi inte kan göra det igen. Folk säger att jag inte jag kan göra det igen. Det blir en bra motivation att ha inför säsongen. Jag tror många kommer ha motivation, eller ja, det vet jag. Vi vann ju ingenting, säger han.
Först ska dock ett nytt kontrakt skrivas på. Om inte Vegas och William kommer överens kommer det att tas upp i skiljedomstol den 4 augusti.



Hur långt ifrån är ni i förhandlingarna?
– Lite längre än vad man kanske hade önskat men vi får se. Kommer säkert inte hända något nu utan i stället närmare fjärde augusti. Annars får vi gå till domstol och ta det därifrån.

Vad anser du dig själv vara värd?
– I mitt fall är det svårt att jämföra eftersom jag har gått från 6 mål till 43. Det blir ett väldigt sällsynt fall. Får se vad som händer helt enkelt, oavsett så kommer jag vara glad över att stanna i Vegas.


Du ser dig själv där framöver?
– Ja, det är i Vegas jag vill spela. Om de inte byter bort mig så hoppas jag på att få spela där, säger William och skrattar.
– Förhoppningsvis länge.


Karlsson, uppvuxen i Märsta, befinner sig i Stockholm över sommaren och förbereder sig för nästa säsong i NHL.


[size=18]Anton Johanssonanton.johansson@dn.se[/size]


Namn: William Karlsson
Ålder: 25 år.
Position: Center.
Moderklubb: Arlanda HC.
NHL-klubbar:
Anaheim Ducks (2014–2015)
Columbus Blue Jackets (2015–2017)Vegas Golden Knights (2017–)
Statistik i NHL 2014-2017 (totalt på tre säsonger): 50 poäng (18 mål och 32 assist) på 183 matcher.
Statistik i NHL 2017-2018: 78 poäng (43 mål och 35 assist) på 82 matcher.
Meriter: JVM-guld 2012, Årets rookie i SHL 2013, VM-guld 2017, Lady Byng Trophy 2018, Guldpucken 2018.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Norrlandstoken mån 10 dec 2018, 05:57

Nu urholkas vår liga ytterligare när det nya laget Seattle befäst sig i NHL.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Jokerman ll fre 19 nov 2021, 07:28

Jokerman skrev:Helt ok road trip från Canucks. 3 vinster, 1 oavgjord (förlust i straffar) och två förluster.

Att man vinner över Predators borta med 5-3 är grymt starkt gjort. Jag säger bara "The Twins"  Very Happy  Daniel Sedin gjorde sin 1000 och 1001 poäng i den matchen. Nilsson hade god hjälp av målramen vid flera tillfällen.


Sedinarna är därmed de enda bröderna i NHL någonsin där båda nått upp i 1000 poäng. De andra som kommit närmast är Henri Richard (1046) och Maurice ”Rocket” Richard (966).
Daniel blev också den femte svensken att nå drömgränsen, vilket tidigare bara gjorts av; Mats Sundin, Daniel Alfredsson, Nicklas Lidström och Henrik Sedin.

SVENSKAR SOM GJORT 1000 POÄNG I NHL
Mats Sundin, 1349 poäng
Daniel Alfredsson, 1157
Nicklas Lidström, 1143
Henrik Sedin, 1035
Daniel Sedin, 1001

Från Aftonbladet idag
NHL 2017/2018 - Sida 2 Huvudb11

VANCOUVER-ÖRNSKÖLDSVIK. De hade inte lämnat tonåren när de kom till Vancouver Canucks. 17 år senare är Henrik och Daniel Sedin klubbens överlägset största spelare genom alla tider. Är det dags för det sista kapitlet i sannsagan om super-­tvillingarna som har svarat för mer än 2 000 NHL-poäng?

ÖRNSKÖLDSVIK 23 år har gått sedan de nämndes i rikspressen första gången. Det var den 16 oktober 1994 och Tidningarnas telegrambyrå skickade en nyhetsartikel under rubriken ”ÅNGERMANLAND MÄSTARE I TV-PUCKEN” till tidningsredaktioner runt om i landet.

”Efter en rysare i semifinalen mot Stockholm blev det en enkel finalseger med 6–2 (4–2) mot Skåne. Finalen var dock jämn i nästan halva matchen. Men när Henrik Sedin och ­Tobias Näslund gjorde 3–2 och 4–2 i slutet av första perioden kopplade ångerman­länningarna segergreppet. I ledning spelade laget på säkerhet och släppte inte tillbaka ­skåningarna in i matchen. I stället ökade ­
Daniel Sedin till 5–2 och Henrik Eriksson ­fastställde slutresultatet 6–2.”

– Finalen spelades i Växjö och det var jättespännande, minns tvillingarnas mor, Tora ­Sedin, 66.

NHL 2017/2018 - Sida 2 F-sedi10
Tora och Tommy Sedin utanför huset i Ström. Foto: STEFAN HOLM

Hon och pappa Tommy, 68, tar emot i hemmet i Ström utanför Örnsköldsvik. De bjuder på kaffe och morotskaka i den inglasade verandan som vetter mot Örnsköldsviksfjärden.
Höstsolens strålar får vattnet att gnistra och minnesbilderna har samma effekt på deras ögon.
– Jo, jag kommer ihåg att de vann. Vi kände Mathias Tjärnqvist, som spelade för Skåne, ganska väl. Han, eller rättare sagt hans föräldrar, är här uppifrån. Fråga vad jag minns av TV-pucken 1965 också, ber Tommy och spricker upp i ett leende.

NHL 2017/2018 - Sida 2 F-bb9410
Daniel och Henrik Sedin efter segern i TV-pucken med Ångermanland 1994. Foto: BILDBYRÅN

Vad minns du av TV-pucken 1965?

– Då var jag med och vann. Jag var center och vi slog Stockholm med 3–0 i finalen. Vi hade en återsamling för två år sedan. Alla levde och det var bara två som inte kunde komma. Det är otroligt, för det brukar ju alltid hända något på 50 år. Vi var på Mammamia och käkade och ­sedan såg vi en match med Modo. Det var ­roligt, faktiskt.
Tommy Sedin spelade för Modo men följde i början av 1970-talet med tränaren ”Kabben” Berglund till grannföreningen Järveds IF.
– 1973, samma år som Modo var på väg att åka ur, kvalade vi till elitserien med lilla Järved. Vi förlorade med 2–3 hemma mot Skellefteå, med Hardy Nilsson och Christer Johansson. Om vi vunnit den matchen hade vi gått upp.

Järveds IF höll då som nu till på uterinken på Getinghov och det var där Tommys och Toras fyra söner inledde sina karriärer. Det borde inte vara möjligt, men den lilla föreningen­ har fostrat fyra NHL-proffs. Bevisen – tröjor och idolbilder på Markus Näslund, Hasse Jonsson och tvillingarna Sedin – hänger b­akom glas och ram i det lilla klubbhuset.

När Näslund efter tolv säsonger lämnade Vancouver var det som klubbens bästa poängplockare genom alla tider. Han svarade för 756 poäng på 884 matcher men har passerats av två spelare med samma moderförening. Henrik och Daniel tog över efter ”Nazzy”, som han kallades av fansen, och såg till att spelare som fostrats i Järved vann Canucks interna poängliga mellan 1999 och 2016.
– De dominerade redan när de spelade ­minihockey, höll jag på att säga. Jo, det gjorde de faktiskt. De var väldigt överlägsna. Jag minns när de vann pojk-SM med Modo. Allt ramlade in bakåt i finalen, men de vann ändå med 9–8. Pojkarna gjorde sju av målen, trots att de spelade vartannat byte i kedjan, vart­annat i försvaret, säger Tommy.

Han berättar att de redan i tidig ålder sökte sig till sarghörnen, vilket alltid har känne­tecknat Sedinarna.
– De upptäckte möjligheter och nya passningsvägar genom att byta platser, göra överlämningar och röra till det för motståndarna. De fick mycket kritik för det och Niklas Wikegård var till och med jävlig. På ett VM sa han ungefär att han hoppades att de skulle bli s­kadade så att han slapp se dem på isen. N­ormalt kan man inte säga så i tv, men Niklas Wikegård kan.

Det unika med tvillingarna Sedin är att de var lika överlägsna inom fotbollen. De ­spelade för Arnäs IF, kallades till elitlägret i Halmstad och antogs till fotbollsgymnasierna i Norr­köping och Sundsvall.
– Thomas Lyth var och tittade på dem jättemycket och Henrik skulle spela en pojklandskamp mot Norge. Samtidigt blev de uttagna till pojklandslaget i hockey. Då gjorde de sitt val, bestämde sig för att gå på hockeygymnasiet här i Ö-vik. De fortsatte ändå med fotbollen tills de var 17 år. Det tror jag var bra. De sprang och rörde sig, tränade aldrig styrketräning.

I dag förstör sig många genom att börja med styrketräning för tidigt, säger Tommy ­Sedin.
Han tittar ut över vattnet och berättar att skarvarna är ett problem, att de glupska ­fåglarna har påverkat fiskbeståndet så att i­nvasionen av idfiskare tillhör det förflutna. Läget andas NHL-miljoner, men inget kunde vara mer fel. På den här tomten hade Toras morbror en sommarstuga, och huset är för­hållandevis l­itet. En metallplatta på entré­tröskeln berättar att Trivselhus står bakom l­everansen.
– Min morbror är 97 år och pigg och fräsch men har inga barn, så vi fick chansen att ta över det. Nu har vi bott här i sex år, berättar Tora.

Har inte Henrik och Daniel skämt bort sina föräldrar?

– Inte mer än de andra barnen. Vi har fått åka dit och det har de bjudit på. Det gör de med syskonen också, säger hon.
– Vi tycker det är bättre att de hjälper de a­ndra barnen, om det skulle behövas. Vi är uppfödda på det sättet att man ska klara sig själv och det har vi gjort, fortsätter Tommy.

När tvillingarna växte upp bodde familjen Sedin i Toras barndomshem i Gullänget i Örnsköldsviks norra utkant. Hon utgjorde den femte generationen som var bosatt där, men Tora längtar inte tillbaka till det 380 k­vadratmeter stora boningshuset som upp­fördes 1836.
– Jag har ingen saknad, inte alls. Det var mest jobb men det var bra när barnen var hemma. De spelade fotboll på gräsmattan och hade ­roligt. Jag tror att de minns den tiden, säger hon.

Hur var det när de föddes? Ni hade redan två pojkar och, oj, det blir visst två till…

– Ja, du. Ha, ha, ha. Det har gått jättebra, ­svarar Tora.
– Ja, det var fyra enkla pojkar att ha hemma. De var seriösa i skolan och där tror jag att många tabbar sig. Det blir bara hockey och misslyckas du står du där. Det finns alldeles för många exempel på det, säger Tommy.

Han jobbade som rektor på Parkskolan i Ö-vik och såg till att tvillingarna, som gick på Noraskolan, kunde studera på naturvetenskapsprogrammet i fyra i stället för tre år.
– Det förslaget har jag gett till många ­spelare. Det är fullt möjligt att gå gymnasiet i fyra år, men nej. Många tar det inte på allvar, slarvar bort gymnasiet, har nästan inga betyg och kommer inte in på Komvux, säger han.

Var de duktiga i skolan, Henrik och ­Daniel?

– Stefan hade lättast för sig, men alla fyra har varit riktigt duktiga. Henrik och Daniel hade över fyra i snittbetyg. Då spelade de i Modo och juniorlandslaget, så det försvann mycket tid. Det var därför de läste ett fjärde år.

Hur såg ni skillnad på dem i början?

– Det var inte så svårt. De är lite olika, och det var samma sak då som nu: Daniel har ett ganska rakt ansikte, Henrik är lite rundare. S­edan, när de blev äldre, var de ganska olika till sättet. Om det inte var kompisar hos oss for Daniel iväg när han kom hem från skolan. ­Henrik var mycket hemma, säger Tora, som jobbade som undersköterska bortsett från de elva år hon var hemma med barnen.

Trots en tidsskillnad på nio timmar och att det fågelvägen skiljer 7 071 kilometer mellan Örnsköldsvik och Vancouver har tvillingarna i princip daglig kontakt med sina föräldrar och äldre bröder.
– Ringer telefonen klockan 07.00 vet man att de har vunnit. Däremot brukar de aldrig ringa om de har förlorat. Jag är förvånad över att de är så bra på att hålla kontakten med Peter, ­Stefan och oss. Jag vet inte om det är så jättevanligt, säger Tommy Sedin.

VANCOUVER När Henrik och Daniel Sedin kom till Vancouver år 2000 fanns Markus
N­äslund och Mattias Öhlund redan i klubben. Sedan dess har Canucks utvecklats till ett slags blågul hockeykoloni.
– Jag tror att vi tangerar rekordet med ­sju–åtta svenskar i år. Det är kul, säger Daniel ­Sedin.

I omklädningsrummet har de i dag sällskap av Loui Eriksson, Alexander Edler och det helsvenska målvaktsparet Jacob Markström och Anders Nilsson. I farmarlaget Utica Comets finns ytterligare två landsmän, Anton Rödin och Philip Holm.

Det blågula inslaget är så starkt att det alltid finns kaviar i loungedelen där spelarna fyller på depåerna efter träningar och matcher.
– Markström brukar fara till Ikea och köpa. Ja, det är han som fyller på lagret. Det är kul att ha lite svenska grejer, men de andra spelarna tycker att kaviar luktar fruktansvärt, säger ­Daniel och skrattar.

Det är inte bara där lagets kanadicker och jänkare rynkar på näsan åt Sedinarnas mat­vanor. Canucks har medarbetare som regelbundet åker till något av de två Ikea-varu­husen och köper de tre sillsorter som saluförs, dill-, senaps- och inlagd sill. Det, tillsammans  med kokt potatis och hårt bröd, är vad tvillingarna helst äter under flygresorna till borta­matcherna.
– Sill, som de också tycker luktar hemskt, är det bästa vi vet. Det beror på vilka som jobbar, men det finns ett par som brukar åka och ­köpa. Då finns det sill på planet när vi kommer och det är alltid trevligt, säger Henrik.

Han har varit lagkapten i Canucks sedan 2010 och svarade för sin tusende poäng förra säsongen. En bild på Henrik Sedin täcker en stor del av fasaden vid klubbens supporter­shop vid korsningen Pacific Boulevard-Pat Quinn Way, och det är tvillingarna som dominerar utbudet innanför glasdörrarna. Snart kommer sortimentet att bli ännu större, för
i vinter kommer även Daniel att nå den ­magiska tusenpoängsgränsen. Minnespuckar, jubileumströjor och andra prylar är redan ­beställda.
– Det känns jobbigt, säger han och garvar.
Om någon sagt det när ni kom hit som 19-åringar…
– Då var man nöjd med att vakna och fort­farande vara kvar i NHL. Samtidigt har vi alltid tränat bra, velat utvecklas och bli bättre, ­bevisa att vi kan spela. Ja, även när vi vann p­oängligan ville vi fortsätta utvecklas, säger Henrik.

Sedinarna var uppskrivna inför ankomsten till Vancouver och hade som nyblivna N­HL-proffs svårt att leva upp till de omänskliga förväntningarna. Tanken på att ge upp och återvända till Modo slog dem mer än en gång.
– När vi var mitt uppe i det kanske det var närmare än när man tänker tillbaka, men vi ­ville visa vad vi kunde, att de som trodde på oss hade gjort rätt. Samtidigt visste vi att Ö-vik fanns och att vi kunde komma hem till Modo och spela, säger Henrik.

ÖRNSKÖLDSVIK Tora Sedin sätter sig till r­ätta i loungemöbeln och tänker tillbaka på år 2000. Henrik och Daniel landade i Vancouver den 5 juli tillsammans med flickvännerna som skulle bli deras fruar, Johanna Westerin och ­Marinette Gyllenflykt. Ett par månader senare var de tillbaka i Sverige för att genomföra ett träningsläger med Vancouver, som besegrade Modo (5–2) och Djurgården (2–1) i Globen.
– Daniel spelade fram till det första målet och gjorde ett mål själv mot Modo, och mot Djurgården gjorde båda pojkarna mål. Daniel avgjorde när han kom fri med (Mikael) Tellqvist och satte pucken under ribban. Det var lyckat på det sättet, men sedan kom minuten de ­skulle åka. Då hade hon det jobbigt, säger Tommy och nickar mot sin fru.
– Usch. Hemskt. Det var hemskt, men nu är det bara kul, säger Tora.
Vad framkallade hemlängtan?

– Vi kom från lilla Ö-vik, där vi kände alla, och växte upp i Modo, där vi kände alla. Sedan reser vi runt halva jordklotet och kommer hit. Ny stad. Nytt språk. Nya lagkamrater. Nya coacher. Ny hockey. När det går dåligt är det lätt att längta hem, men jag tror aldrig att det var riktigt nära. Vi bestämde oss för att satsa allt vi hade, ville visa oss själva och de som trodde på oss att vi kunde lyckas, säger Daniel.

Vad betydde det att ni hade varandra när det gick tungt?

– Helt klart mycket. Vi gick ju igenom precis samma sak och kunde prata. Samtidigt blev vi stöttade stenhårt av alla lagkamrater. Ja, vi ­kände verkligen stöd från alla i vår närhet. Det betydde mycket.

17 år senare sitter ni här som de två ­största spelarna i klubbens historia…

– Vi har aldrig tänkt så utan tagit det år för år. Att inte se sig själv som en duktig spelare och hela tiden vilja utvecklas tror jag är en av grunderna till att man kan hålla på så här länge. Vi kämpar och tränar hårt varje år för att bibehålla det vi har och vara de här spelarna som tränaren litar på, säger Daniel Sedin.

ÖRNSKÖLDSVIK Tora Sedin sätter sig till r­ätta i loungemöbeln och tänker tillbaka på år 2000. Henrik och Daniel landade i Vancouver den 5 juli tillsammans med flickvännerna som skulle bli deras fruar, Johanna Westerin och ­Marinette Gyllenflykt. Ett par månader senare var de tillbaka i Sverige för att genomföra ett träningsläger med Vancouver, som besegrade Modo (5–2) och Djurgården (2–1) i Globen.
– Daniel spelade fram till det första målet och gjorde ett mål själv mot Modo, och mot Djurgården gjorde båda pojkarna mål. Daniel avgjorde när han kom fri med (Mikael) Tellqvist och satte pucken under ribban. Det var lyckat på det sättet, men sedan kom minuten de ­skulle åka. Då hade hon det jobbigt, säger Tommy och nickar mot sin fru.
– Usch. Hemskt. Det var hemskt, men nu är det bara kul, säger Tora.

Att Mattias Öhlund och Markus Näslund r­edan fanns i klubben var en trygghet för föräldrarna, men det innebar inte att starten var problemfri.
– Vi for över när de fortfarande bodde på ­hotell och sökte lägenhet. Sedan dess har vi åkt över två–tre gånger varje år. När de for var det jättenyttigt att de var två. Annars hade de nog varit hemma, för det var jobbigt i början. Förväntningarna var höga och det kanske inte gick som de tänkte. Som de har berättat var det ganska nära att de kom hem, berättar Tora.

– Om Vancouver fått sin vilja igenom hade de åkt redan året innan, men det satte vi och pojkarna stopp för. De skulle gå gymnasiet färdigt. Brian Burke flög hit enkom för att övertala oss, men han vände och for hem när han förstod att vi bestämt oss. Han har betytt mycket för dem. Det var han som värvade dem och trodde på dem från första minuten. Han var här flera gånger och tittade på matcher, så vi hann träffa honom ett antal gånger. När trading deadline närmade sig klargjorde han för dem: ”En sak ska ni ha klart för er, att er ger jag inte bort. Ni ska vara kvar här!” Sedan, när han fick sparken som general manager, hade de varit där några år och klättrat på stegen, säger Tommy.
dag är tvillingarna Sedin så stora i Van­couver Canucks att deras föräldrar får skriva autografer när de besöker staden.
– Om man har handlat, ska betala och de upptäcker vem man är… En gång kom nästan alla expediter i butiken och ville ha en autograf. Ha, ha, ha. Det är otroligt. Sådant händer aldrig hemma, kan jag säga. Jo förresten, en gång låg jag på sjukhuset en natt. När jag s­kulle skrivas ut drog läkaren bort skynket och frågade efter autografen. Det går bra det, svarade jag, berättar Tora och skrattar igen.
– Nog har jag också skrivit någon autograf, men jag brukar hålla en väldigt låg profil när jag är där. Det är för många som försöker ­synas. När vi är på hockey kan vi bli uppmärksammade och visas på jumbotronen, men då vill man ju se på hockey. Folk som känner igen en ska ta selfies men nej, då blir jag störd, s­äger Tommy.

Tvillingarnas hockeyäventyr har gett dem många minnen för livet. De har firat jul med en radda svenska NHL-proffs, sett sina söner ­vinna OS, VM och gå till final i Stanley Cup-slutspelet.
– Stanley Cup-finalen är det jag minns bäst, även om det inte är något roligt minne. M­atchen i sig var jättebra, fast jag minns egentligen bara det som hände efteråt. Det var förskräckligt, säger Tora.

Hon och de övriga familjemedlemmarna var 2011 på plats i Rogers Arena när Boston
b­esegrade Canucks med 4–0 i den sjunde och avgörande finalen. Efteråt utbröt oroligheter i Vancouver, så familjen Sedin och andra a­nhöriga slussades till en sal i arenan. Där blev de sittande i flera timmar och kunde på ­tv-skärmarna följa vad som försiggick utanför.
– Det var fruktansvärt. Tydligen hade folk lejts utifrån, bland annat en läkarson från T­oronto som dömdes till fängelse. Maskerade män tände eld på bilar, fick med sig ett antal Vancouver-fans och förstörde innerstaden. Hua. Det var hemskt att vara på plats. Jag ­förstår inte hur folk funkar. Det är ändå bara en hockeymatch. Efteråt var Daniel och H­enrik på polisstationen för att tacka, säger Tommy.

Ni måste ha fler positiva minnesbilder.

– Ja, jag var väldigt stolt när de vann VM i Stockholm (2013). Trots tidsskillnaden var de på isen någon dag efter att de kom dit, och att spela som de gjorde… Det var otroligt starkt. Pär Mårts gav dem löfte om att få spela sin i­shockey och det gav resultat. Många förbundskaptener gör det svårt för spelarna. Det är system hit, system dit. Vancouver-OS (2010) blev en flopp men Bengt-Åke (Gustafsson) var en mycket svag ledare. Daniel och Henrik h­ade gjort sin absolut bästa säsong och fick nästan ingen istid. I stället satsade han på andra s­pelare. Jag förstår inte hur han tänkte. Det var jättekonstigt. Landslaget har sett mycket b­ättre ut på senare tid.

Få, om något, slår dock dansbandsveckan i Malung 2007. Åtminstone om du frågar
T­ommy Sedin. I ett möte mellan Jofa All Stars och dansbandslandslaget Tre Toner fick han bilda femma med sina fyra söner.
– Sture Mattsson, som höll i det där, frågade om jag kunde övertala Daniel och Henrik att spela en välgörenhetsmatch för att samla in pengar till Barncancerfonden. Då sa jag att jag hade ett bättre förslag, att vi fixar en hel Sedin-femma. Peter och Stefan har ju spelat som backar, så jag ordnade det. Dansbandslaget ­hade förstärkt laget med (Håkan) Loob, (T­homas) Rundqvist, Roger Melin och Claes-Göran Wallin. I vårt lag spelade Per Elofsson, Torgny Mogren och Calle Johansson. Det var kul.

Glänste du?

– Ha, ha, ha. Det kan jag inte säga, men jag fick i alla fall vara med. Jag var äldst på plan, skulle jag tro. Jag har fått vara med om en hel del tack vare grabbarna, säger Tommy ­Sedin.
ÖRNSKÖLDSVIK Den som närmar sig Örnsköldsvik österifrån via länsväg 1 060 plöjer samtidigt igenom historien om talangfabriken Modo. Få sagoböcker rymmer lika många h­jältar som den här sträckan. Där, i ett modernt hus med vitt tak, bor Niklas Sundström.

Lite längre fram, nere vid havsbandet, har Per Svartvadet sitt hem och bara några hus ­där­ifrån bor Pierre Hedin, som är granne med Hasse Jonsson. Ännu närmare Ö-vik, bakom en hög häck i utkanten av Järved, ligger ­Markus Näslunds herrgård på drygt 400 k­vadratmeter och bland hans grannar märks en viss Samuel Påhlsson.
Den enda till salu-skylten utmed vägen ­avser Conny Strömbergs hus, som om hockeyspelare utan NHL-meriter inte hör hemma här.

På andra sidan Örnsköldsviksfjärden, i Vågsnäs, har Peter Forsberg sitt majestätiska sommarhus. I en villa inte långt därifrån, i utkanten av Domsjö, bor Andreas Salomonsson och utmed strandremsan har Mattias ­Timander, Oscar Hedman och tvillingarna S­edin fasta och temporära adresser.
Det snickras för fullt där borta och varje hammarslag berättar att Daniel Sedin är på väg att flytta hem.
– Vi bor grannar på landet och jag har koll på bygget, hur det framskrider. Både Daniel och Henrik är ganska hemmakära och deras fruar kommer från stan. Det är inte osannolikt att de flyttar hem, men det kan ta några år efter att de har avslutat sina karriärer. Det ska ju fungera med barn och övriga familjen, skola och annat, säger Peter Sedin.

Om tvillingarna är varandras spegelbild är mannen som sitter på ett kafé i ­centrala Ö-vik och äter ceasarsallad med räkor en n­ågot ­äldre kopia. 41-åringen berättar att han har
­blivit ­tagen för att vara den ena tvillingen när han promenerat med Daniel eller Henrik på g­atorna i Vancouver.
– När jag varit tillsammans med en av dem har det hänt att folk har sträckt fram autografblocket, men då säger jag att det är fel person, att de får prova med honom som står där b­orta i stället. Rätt ska vara rätt, säger Peter.
Han är en av tvillingarnas två bröder, men det är inte så han tilltalas. I Örnsköldsvik är han Peter Sedin, inte ”tvillingarna Sedins store­brorsa”. Här, där ishockeyspelare är ett yrke bland alla andra, får alla ha sin egen identitet.
– Ja, här i stan är det ingen som kallar mig ­Daniels och Henriks storebror, säger Peter.

Hur har dina bröder förändrats under åren i NHL?

– Ingenting, egentligen. De är som vilka ­familjefäder som helst, tar hand om sina familjer och uppskattar det omkring. Det är inga större märkvärdigheter. Visst har de ekonomiska möjligheter och kan köpa dyrare grejer, men det är inget som sticker ut. Det tror jag gäller många spelare, åtminstone de som k­ommer från Ö-vik. Det är ingen extra flärd.

Visst, att se ett NHL-proffs i Ö-vik är u­ngefär som att springa på en svamp
i skogen. Är det därför många spelare v­äljer att bosätta sig här efter karriären?

– Ja, det är inga konstigheter. De rör sig på stan och beter sig som vilka andra människor som helst. Då tror jag att man uppfattas och tas emot på det sättet.

Peter var också en talang utöver det vanliga. Han gick på hockeygymnasiet, var lagkamrat med Niklas Sundström och Per Svartvadet och drömde om att bli en ny Mats Näslund.
– Han var liten, duktig, skridskostark och h­ade bra spelsinne – egenskaper jag uppskattade.

Det blev inte så. I de sena tonåren gav Peter upp hockeyn och bestämde sig för att följa store­bror Stefans fotspår, till universitetet i Luleå. I dag är han civilingenjör i maskinteknik och jobbar som produktions- och inköpschef på BAE Systems Hägglunds. Stefan, den först­födde, bor i Östersund och ingår, i sin roll som elnätschef, i ledningsgruppen för Jämtkraft.

Berättar det något om drivkraften i familjen Sedin, att ska man göra
något ska man göra det förbannat bra?

– Ja, det strävar vi alltid efter. Samtidigt ­måste man vara intresserad av de bitarna. ­Både Stefan och jag gillar att vara delaktiga och ­kunna påverka, att till viss del leda ett lag.

Men inom näringslivet spelas inga Stanley Cup-finaler…

– Nej, men det finns andra utmaningar.

Tror du att Henrik och Daniel fortsätter med hockeyn efter säsongen?

– Ja, men det ska definitivt vara i roller där de bidrar, inte som utfyllnadsspelare. Då kan de lika väl lägga av. De är tävlingsmänniskor och det har de alltid varit. Jag minns när jag och Stefan hade hockeyträningar i Kempehallen. Då sprang de runt läktaren på övre plan. Ja, u­nder varje träning körde de sina rundor, och det var tävling varje gång.

När Stefan Sedin i dag står vid en rink är det för att se dottern Moa, 12, ägna sig åt ­konst­åkning. Sonen Fabian, 10, har aldrig varit hockey­intresserad utan föredrar fotboll, längdåkning och skidskytte.
Peter har dock inte släppt hockeyn utan fungerar i dag som tränare för Modos U13-lag.
– Det är roligt att få vara en del av Modo och bidra till en stämning så att sonen och de ­andra barnen tycker det är kul att komma till ­träningen. Vi är ett bra ledarteam och jag ­gillar att jobba i team, säger han.

”Bra ledarteam” kan vara det här århundradets största understatement. Den NHL-­meriterade världsmästarbacken Mattias T­imander, norske Modo-ikonen Per-Åge S­kröder och Robert Bergström, huvudtränare i Umeå IK, ingår också i lagledningen.
– Alla bidrar med sin erfarenhet. Det är kul att se hur barnen utvecklas från år till år.

Dottern Wilma, 14, gav upp ishallen för s­tallet, men sonen Olle, 12, drömmer om NHL. Det innebär inte att han tvunget fantiserar om Vancouver. Ö-vik är som sagt en hockeystad och Peters fru, Ulrika, är kusin med Sanna Grundberg, som lovade en viss Victor Hedman evig kärlek i somras.
– Vi har varit i Tampa och hälsat på Victor och Sanna. Dessutom bor vi bara någon kilometer från varandra på somrarna. Victor har gett Olle en Tampa-keps och sådant, men V­ancouver ligger nog överst på listan. Där har han haft möjligheter att se matcher och fått v­ara med i omklädningsrummet.

För Peter Sedin, och inte minst barnen han tränar, är bortamötena med Järved speciella.
– Det var ju där vi fyra bröder började spela. Det var inte sällan 15–20 grader kallt, så man tränade en stund, gick in och värmde sig i omklädningsrummen och sprang sedan ut igen. Ibland var det snö på isen och då spelade vi med bandyboll. Många har det bättre förspänt i dag. Det är bara Järved som spelar på uterink och det är jätteläckert. Varje gång vi ska möta Järved ­pratar barnen om Winter Hockey Classic.

VANCOUVER Sedinarna fyllde 37 år i sep­tember och deras kontrakt med Vancouver l­öper ut efter den pågående säsongen, men mycket talar för att de fortsätter spela. F­rancesco Aquilini, klubbens ordförande och ägare, har personligen uttryckt att de tar pension den dag de själva anser att de är klara med hockeyn.
– Vi får se hur länge vi har kvar att spela. Det kanske tar slut efter den här säsongen eller så spelar vi i två år till, säger Daniel.
– Efter säsongen ska vi sätta oss och diskutera hur det blir. Det beror på laget, om det går åt rätt håll. Vill de satsa nytt och ungt kanske två 38-åringar inte är vad de vill ha. Det är upp till oss att visa att vi fortfarande kan spela, s­äger Henrik.

Jaromir Jagr, 45, spelar för Calgary…

– Ja, vi kanske spelar i tio år till, skämtar H­enrik och skrattar där han sitter i omklädningsrummet i Rogers Arena.
– Jag kan lova att jag inte spelar när jag är 45, men Jagr gör det bra varje år. Varför då sluta? Jag vet inte varifrån han får sin ”push”, men det är imponerande, säger Daniel.

Vad är det som driver er?

– Vi får ett stort driv av varandra, vill inte ­göra den andre besviken. Om jag inte är bra tränad eller har förberett mig åker Daniel ner i samma svacka. Vi måste vara på högsta nivå i varje match. Annars får båda skit och kritik. Sedan har vi alltid velat utvecklas, även när det gick tungt i början. Vi ville ta över efter förstakedjan med Markus (Näslund), (Todd) ­Bertuzzi och (Brendan) Morrison. Samtidigt som vi såg upp till dem ville vi på något sätt slå dem. Så har vi fungerat sedan vi var sex år ­gamla, säger Henrik.

Minns ni första gången ni kom hit, till Rogers Arena?

– Absolut. Både sommaren innan vi kom över på riktigt, då vi signade kontrakten, och när vi spelade våra första matcher. Sådant kommer man ihåg.

Berätta om NHL-debuten.

– Det var mot Philadelphia borta. Då tänkte man, wow, vilken liga. Det var bra spelare överallt. Sedan kom man sakta men säkert in i det. Det blev lättare och lättare att spela, men i början var det stort, säger Daniel.

Nu är ni inne på er 17:e säsong i Vancouver. Hur mycket är passion, hur mycket är ­arbete?

– Dagarna börjar bli räknade tills man är klar med det här, så vi försöker njuta och ha kul v­arje dag. Ett par år tillbaka var pressen väldigt stor. Vi skulle alltid producera och vara de som vann matcher. Då kände man av pressen. Det är annorlunda nu, säger Henrik.

Vancouver har två misslyckade säsonger bakom sig, men tvillingarna Sedin slutar a­ldrig tro på klubben i sina hjärtan.
– Vi hade ett fantastiskt bra lag i många år, gick till slutspel och Stanley Cup-final. Att ­sedan ha två så svaga säsonger är frustrerande och jobbigt för alla, spelare, ledare, fansen och folk runt omkring. Det vill vi inte vara med om igen. Vi är hungriga och ska vända trenden. ­Laget är på uppgång, och det känns som att det kan bli riktigt bra, säger Daniel.

Har ni kommit över förlusten i Stanley ­C­up-finalen 2011 än?

– Nej, och det kommer vi inte göra om vi inte vinner. Så är det faktiskt. Det kanske är den ­enda chansen man får, och att då vara så nära… Det var bittert och det är det fortfarande. Men nu är det en ny säsong och vårt lag blir bättre och bättre. Man vet aldrig… Vi hoppas fortfarande.

Lek med tanken att Vancouver gör en ny dålig säsong, klubbledningen kan trejda er till ett topplag och uppmanar er att lämna Canucks så att ni kan vinna Stanley Cup. Vad svarar ni?

– Nej, det är inte aktuellt, klargör Daniel.

Varför inte?

– Det kanske är svårt att förstå, men har man spelat så länge i samma lag… Att då åka någonstans i två–tre månader för att vinna Stanley Cup med en organisation som man inte har hjälpt den långa vägen? Nej, det skulle inte kännas rätt, säger Henrik.
– Många kanske tycker det är fel att man i­nte vill vinna Stanley Cup till varje pris, men för oss är det Vancouver eller ingenting, säger D­aniel.

Ni känner bevisligen för klubben. Kan det bli så att ni stannar kvar och jobbar inom Canucks?

– Det vore fantastiskt att jobba vidare i organisationen om det skulle finnas något som passar, men det får vi se. Vi vet inte vad vi vill och är öppna för allt, säger Henrik.
– Ja, nu är det hockey som gäller. Vi har alltid fokuserat på en sak i taget, säger Daniel.

Även utanför isarna har Sedinarna blivit r­espekterade i Vancouver. De har hyllats för sina medborgerliga insatser, fick 2012 ta emot Jack Diamond Award och så sent som i maj ­utsågs de till hedersdoktorer vid Kwantlen P­olytechnic University.
Det är belöningen för att de har skänkt 10 miljoner kronor till ett barnsjukhus och ­startat en stiftelse för barn och ungdomar i British ­Columbia. Bland annat har ­tvillingarna e­ngagerat sig i skolbarnen i Surrey, en av V­ancouvers förorter.
– Sedan vi kom hit år 2000 har det varit ­inpräntat i varje spelares huvud att vad som än händer på isen så hjälper vi till utanför. Det är kul att spela för en sådan organisation och när vi skrev nya kontrakt fick vi chansen att göra n­ågot. Som lag har vi varje år hälsat på barnen på barnsjukhuset. Det har alltid stått oss nära och det tar hårt när man träffar familjer med sjuka barn. Surrey är det största skoldistriktet som finns i Vancouver, och det är väldigt ­utsatt om man ser till fattigdom och sådana grejer. Vi hjälper till att driva ett ställe dit barnen kan komma efter skolan för att få hjälp med läxor, ägna sig åt andra aktiviteter och åka på utflykter, säger Henrik.
– Ja, i stället för att dras med i gängverk­samhet. Det känns viktigt att vi gör något för folket i Vancouver och British Columbia, fortsätter Daniel.

Han har själv tre barn, Ronja, 11, Erik, 9, och Anna, 6. Henrik har två söner, Valter, 11, och Harry, 7.
– Mina barn håller på med tennis, fotboll, gymnastik och hästar, så det är fullt upp, säger Daniel.
– Ja, vi spelar hockey, sedan åker vi hem och skjutsar våra barn. Det är det liv vi lever, säger Henrik.

Vad hade ni sysslat med om ni inte valt hockeyn?

– Det är en fråga jag har ställt mig många gånger. Antagligen hade vi följt våra bröder och gått någon universitetsutbildning, men vi kom aldrig så långt förrän hockeyn tog över. Sedan har det flutit på, säger Daniel.

Hypotetisk fråga, men hur långt tror ni att ni hade nått inom fotbollen?

– Division 3 kanske, säger Henrik och ler ­finurligt.

Du blev ju uttagen till pojklandslaget.

– Ja, men jag ringde och tackade nej så fort truppen togs ut. ”Danne” var lika bra, men jag hade förmånen att spela på en annan position.
– Fotboll är ju en tuffare sport med fler ­utövare. Det hade varit svårt att komma till ­någon högre nivå, säger Daniel.

Vad möter ni för reaktioner när ni rör er på stan?

– Det är ingen större grej när folk ser oss ute. Vi har aldrig gömt oss och far och handlar på matvaruaffären, säger Daniel.
– Downtown, om vi skulle shoppa på ­gågatan, skulle det bli lite värre, men vi bor u­tåt flygplatsen och åker med barnen på olika ­aktiviteter. Det är där vi försöker hålla oss, ­säger Henrik.

Vilket är ert första minne av ishockey?

– När vi klev ut på uterinken i Järved och harvade runt sargen i fem minuter. Sedan klev vi av och kom inte tillbaka förrän efter ett år. Det är i alla fall vad mamma har sagt, säger Henrik.
– Ja, det var en tuff start, säger Daniel och garvar.

STOCKHOLM Tobias Näslund, han som ­gjorde det viktiga 4–2-målet när Ångermanland vann TV-pucken 1994, drömde också om ett liv som hockeyproffs i Nordamerika.
– Det är klart att jag ville till NHL. Det var de drömmarna jag hade, men det är tufft, ett nålsöga man ska igenom, säger han 23 år senare.

Tobias kom inte så långt, men spelade i allsvenskan för Vallentuna och skulle få chansen att spela ishockey utomlands. 2005 gick flyttlasset till Australien av alla hockeynationer på den här planeten. 38-åringen, som ursprungligen kommer från Härnösand, spelade 21 matcher för Blue Haven Rhinos i AIHL. Klubben, som har sin bas i Erina och numera heter Central Coast Rhinos, vann bara fyra matcher och blev ohjälpligt sist i tabellen, men lagets svenske center samlade på sig minnen för l­ivet.
– Jag var ute efter ett roligt äventyr och skickade ett mejl till förbundet och frågade om det fanns någon liga och vad den i sådana fall höll för klass. Sedan fick jag en inbjudan och spelade där en säsong. Det var en skojig upplevelse, berättar han.
TV-pucken minns han också med glädje.
– Vi var favorittippade och hade tränat stenhårt hela sommaren. Ångermanland vann året innan så vi hade pressen på oss, kunde vinna dubbeln. Finalen var jämn, men sedan gjorde vi två snabba mål.

Stack Sedinarna ut redan då?

– Ja, de var jätteduktiga. De är ju födda 1980 och var dessutom ett år yngre än de flesta av spelarna.

Varför lyckades just de?

– De var gudabenådade talanger och minst lika bra i fotboll. De hade blivit proffs om de valt den sporten också. Dessutom är det två ö­dmjuka killar. De har talat genom det de gör, och då behöver man inte vara kaxig och dryg. Jag känner dem inte personligen, men ingenting verkar stiga dem åt huvudet. Det är jättekul att det har gått bra för dem, fast jag trodde inte att de skulle komma så långt. Absolut elitserien, men de hade sitt speciella spel och var mycket ute i hörnen, vilket de fortsatte med i NHL.

Förresten, hur tror du att Sedinarna hade hävdat sig i Australien?

– De hade gjort 350–400 poäng var. Minst.

Text: Stefan Holm Aftonbladet
Citat Wikegård: Dom kommer att komma hem efter en säsong med svansen mellan benen. Att hålla på att snurra runt i hörnen håller inte i världens bästa liga. Dom kommer att bli söndertacklade. Dom är dessutom långa, smala och bräckliga. Dom kommer att gå av som tändstickor... Slut citat.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1290
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

NHL 2017/2018 - Sida 2 Empty Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet