Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

+31
Mange
NallePhu
Norrlandstoken
Bamsefar
Tony Moore
Hedanders
KaptenBlodskelett
icemask
Urken
Wolfhunter
LulefanGBG
Anthrax
Puckad
Donten_
Pajala
Mr Bister
hokkzorz
Ivanhoe
stormvägen
Slapshot
pingu
farre
JuniorX
Dustin
Old Brooklyn
Micke80
Ferros
Tigerman
Cambbott24
Kapten Haddock
Jonken
35 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Har Stefan "Skuggan" Nilsson ditt förtroende som headcoach för Luleå Hockey?

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey I_vote_lcap5%Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey I_vote_rcap 5% 
[ 6 ]
Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey I_vote_lcap15%Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey I_vote_rcap 15% 
[ 20 ]
Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey I_vote_lcap80%Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey I_vote_rcap 80% 
[ 105 ]
 
Totalt antal röster : 131
 
 
Omröstning stängd

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-07, 19:40

Är Stefan "Skuggan" Nilsson enligt dig rätt ledare för Luleå Hockeys A-lag?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Kapten Haddock 2017-01-07, 20:32

En gudomlig spelare med en sjuk spelförståelse, men han är inte rätt ledare för oss tyvärr!!!

Han har med ett hyfsat material under 32 omgångar inte lyckats med uppgiften att få till spelet och bör ej få ytterligare 22 omgångar till för att försöka rädda sig själv. De kan tyvärr bli både lagets och hans grav om detta fortsätter!

Hur som helst. Lycka till i framtiden Skuggan!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-07, 21:03

Det är möjligt för registrerade användare att delta i denna omröstning i sju (7) dagar.
Rösta enligt hur du personligen upplever/känner i frågan.
Givetvis fritt fram att även diskutera frågan i denna tråd. Våga även stå för din åsikt -och framförallt: Respektera andras åsikter som kan skilja sig från din.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Cambbott24 2017-01-07, 21:24

Skuggan borde från första början aldrig ha anställts som HC och istället fortsatt som antingen assisterande eller HC nere i juniorleden igen. En bra spelare blir nödvändigtvis inte en bra coach och det har bevisats om och om och om igen. Tyvärr tror jag dock att skuggan har enorm makt inom LHF;s inre krets och fortfarande har "fullt förtroende" och det kan mycket möjligt vara så att han är kvar även nästa år. Kanske dags att demonstrera vårat missnöje vid nästa hemmamatch? Mad
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Kapten Haddock 2017-01-07, 21:42

Jonken skrev:Det är möjligt för registrerade användare att delta i denna omröstning i sju (7) dagar.
Rösta enligt hur du personligen upplever/känner i frågan.
Givetvis fritt fram att även diskutera frågan i denna tråd. Våga även stå för din åsikt -och framförallt: Respektera andras åsikter som kan skilja sig från din.

Helt rätt Jonken. Att säga vad man tycker utan att vara för hård, men samtidigt givetvis förstå andras åsikter och tyckanden även när de skenar ibland! De borde gälla hela forumet, när vi ändå hejar på samma lag, samma religion!!!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Bamsefar 2017-01-07, 22:03

Jag var och är övertygad om att det vi såg i början av förra säsongen var initierad av Skuggan och att Fagerwall var den som rätade upp skeppet, det jag sett av den här säsongen har inte fått mig att ändra uppfattning.
Det mest skrämmande är att det har uppenbarligen inte Skuggan heller, han skall köra sitt spelsystem (eller vad det nu är för ngt) in i kaklet, till varje pris och det priset kan bli väldigt kostsamt.
Har alltid tyckt att det funnits en poäng i att inte sparka tränare under säsong , det har sällan lett till ngt bättre, men nu har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara sämre.

Det är dags att inse sina begränsningar, Stefan Nilsson , innan det blir så illa att det är irreparabelt.
Visa ditt Luleåhjärta och lämna över.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-07, 22:20

Detta forum har idag 640 styck registrerade användare. Man hoppas givetvis att flertalet av dessa verkligen är engagerade för Luleå Hockey.

Om det inte finns något alternativ i denna omröstning som inte överensstämmer: Rösta inte. Men dela gärna med Er -vilket svarsalternativ Ni hade föredragit i denna omröstning.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-07, 23:12

Mitt alternativ skulle vara:

Nej, han har inte mitt förtroende. Men jag tror ändå inte ett tränarbyte skulle hjälpa särskilt mycket och vis av erfarenhet från andra lag så kan det t.o.m. bli sämre. Och den risken vill jag definitivt inte ta. Så kör igenom denna säsongen som det är, byt till nya huvuden nästa säsong.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Ferros 2017-01-08, 00:09

Jag har faktiskt svårt att tänka mig att Luleå Hockey skulle kunna bli sämre än vad man är idag, om man byter tränare. Vad finns det egentligen i dagens lag, som tränarna tillför, som håller bra SHL-klass? Jag kommer inte på något alls. Till och med BP är sämre än vad det brukar vara, med ganska mycket dessutom.

Till råga på allt så har vi samma problem i spelet idag, som vi hade under försäsongen och under inledningen av säsongen, så det är uppenbart att tränarna inte är rätt personer för att åtgärda problemen som finns i laget.

Hade gärna sett att man tagit in någon utifrån snarast, så denne kan försöka att ändra på spelet så gott det går, och förhoppningsvis åtminstone bli ett lag som kan utmana i play-in/kvartsfinal.  Just nu är vi ett sjunkande skepp, hade någon erbjudit att Luleå slutar i ingenmansland när säsongen är slut, så hade jag tagit det utan att tveka - så rädd börjar jag att bli för kvalspel, det går fort med trepoängssystemet.

Skulle inte ha något emot att byta ut Skuggan mot typ Säcken eller Lückner, avsluta säsongen med dem och sedan ta in en ny tränare till nästa säsong. Jag tror det hade givit mycket bättre resultat än vad vi kommer att få med Skuggan vid rodret. Mitt förtroende för Skuggan som huvudtränare är lika med noll, i dagsläget - trots att han var en av mina största idoler som barn.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Kapten Haddock 2017-01-08, 00:55

Ferros skrev:Jag har faktiskt svårt att tänka mig att Luleå Hockey skulle kunna bli sämre än vad man är idag, om man byter tränare. Vad finns det egentligen i dagens lag, som tränarna tillför, som håller bra SHL-klass? Jag kommer inte på något alls. Till och med BP är sämre än vad det brukar vara, med ganska mycket dessutom.

Till råga på allt så har vi samma problem i spelet idag, som vi hade under försäsongen och under inledningen av säsongen, så det är uppenbart att tränarna inte är rätt personer för att åtgärda problemen som finns i laget.

Hade gärna sett att man tagit in någon utifrån snarast, så denne kan försöka att ändra på spelet så gott det går, och förhoppningsvis åtminstone bli ett lag som kan utmana i play-in/kvartsfinal.  Just nu är vi ett sjunkande skepp, hade någon erbjudit att Luleå slutar i ingenmansland när säsongen är slut, så hade jag tagit det utan att tveka - så rädd börjar jag att bli för kvalspel, det går fort med trepoängssystemet.

Skulle inte ha något emot att byta ut Skuggan mot typ Säcken eller Lückner, avsluta säsongen med dem och sedan ta in en ny tränare till nästa säsong. Jag tror det hade givit mycket bättre resultat än vad vi kommer att få med Skuggan vid rodret. Mitt förtroende för Skuggan som huvudtränare är lika med noll, i dagsläget - trots att han var en av mina största idoler som barn.

Jag tror också att i dagsläget så kan de inte bli annat än bättre med att ta in en ny röst, en ny erfaren tränare som kan styra upp resten av säsongen. Normalt hade jag sagt nej, men nu är känslan fritt fall utan några några livlinor och då är min första tanke Rönken.
Rönken styr upp spelet snabbt och har ruggig disiplin och kommer att få alla att styra mot samma mål, att vinna matcher till varje pris!

LHF och framför allt Enbom har ju redan gått ut med att dom ska använda Rönken på något sätt och nu är de dags!

Visst är de hårt att försöka vända skutan med en ny tränare, nytt tänk och med helt andra riktlinjer, men är dom fasta och har riktiga linjer, så går det. Nu finns chansen och den kanske inte finns om 10 omgångar. Jag kommer inte kasta skit på Skuggan för att han kliver av och ger laget och föreningen chansen. Han har gjort sitt bästa, men vill allt väl och lämnar till någon som är fullt motiverad att dra båten i rätt riktning.

Ta chansen nu Stefan och hjälp laget innan de är för sent!!!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Micke80 2017-01-08, 07:58

NEJ
Skuggan är inte rätt man att leda laget, frågan är bara om det finns nått bättre att plocka in för att rädda resten av säsongen.
Ett alternativ skulle kunna vara Rönken. Om han är klar som en av de nya i den sportsliga ledningen kan han gå in och coacha laget resten av säsongen medan den andra personen som ska ta över kan leta ny tränare och spelare i samråd med Rönken och med stöd av Osten.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Old Brooklyn 2017-01-08, 10:12

Alternativ till Skuggan borde kunna finnas inom föreningen. Damlaget och juniorlagen går bra. Vi har alltså tränare som uppvisar resultat överallt utom just i a-laget. Skuggan kommer ju också med erfarenhet från juniorhockey, men märkligt nog utan att ha uppvisat bra resultat där. Påminner lite om när Kyrö blev tränare.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-08, 11:58

Old Brooklyn skrev:Alternativ till Skuggan borde kunna finnas inom föreningen. Damlaget och juniorlagen går bra. Vi har alltså tränare som uppvisar resultat överallt utom just i a-laget. Skuggan kommer ju också med erfarenhet från juniorhockey, men märkligt nog utan att ha uppvisat bra resultat där. Påminner lite om när Kyrö blev tränare.
Jag tror också stenhårt på vikten att ärligt jobba sig till framgång. Det håller sällan att hoppa över saker och "gena" i livet.

Ingen spelare blir bättre gratis. Dom betalar envist FAN för det hela vägen tills dom väljer att lägga av. Här snackar man om att "ta nästa steg". Det är som en trappa; där du måste ha betalat fullt pris för steget före -innan man ges grunderna till att börja utveckla nästa steg. INGEN professionell  hockeyspelare (oavsett talang grad) -kan hoppa över "steg" och bli framgångsrik i det dom håller på med. Man måste helt enkelt ha dokumentation på att man lyckats på nivån under -innan man får möjlighet att testa på nivån över.

Men ren fakta är att: Just detta har inte Luleå Hockeys nuvarande lagledning gjort! Man har INGEN dokumentation av att lyckats på tillräckligt hög nivå som ledare; för att vara kvalificerad att leda ett SHL-lag idag. Att helhjärtat tro, försöka och ha en vision för vad man har för avsikt att uträtta: Håller sällan -om man inte på något sätt har varit framgångsrik i det man gör förut. Det enbart är resultatet av detta som vi bevittnar nu. Det är nu den odiskutabla sanningen verkligen kommer fram.

Men detta är INTE BARA "Skuggans" fel! Det är föreningen själva som styrt upp det här! Man har helt enkelt gjort en helt felaktig analys över den sportsliga kompetensen som krävs -för att leda Luleå Hockeys A-lag framgångsrikt säsongen 2016/2017. Man har helt enkelt skjutit sig själva rejält i foten här. Här är det oerhört viktigt att man också inser och accepterar sina misstag.

Om det överhuvudtaget är möjligt att rätta till dessa misstag; är nästintill omöjligt att svara på i dags läget. Hur föreningen väljer att agera nu -eller senare; kommer att visa sig framöver. Kan man överhuvudtaget göra någonting -som kan ge positiv effekt under denna säsong? Eller väljer man att följa utvecklingen ett tag till och hoppas på det bästa? Om så: Reviderar man målen för denna säsong inom föreningen? Finns det överhuvudtaget någon plan för -om Luleå Hockey tvingas att kvala för att hålla sig kvar i SHL?

- Nästa match: Skellefteå AIK hemma på torsdag.... Kan knappast kännas tryggt på kansliet inför detta...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Dustin 2017-01-08, 12:14

Börjar bli dags att sätta press på ledningen av media, supportrar och sponsorer för att få Luleå att agera. Bästa vore ju att Skuggan självmant klev åt sidan. All respekt åt honom och skulle respektera han än mer om han själv också insåg att han inte är rätt person på rätt plats, gör det av kärlek till föreningen.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Cambbott24 2017-01-08, 12:45

Määk skrev:Börjar bli dags att sätta press på ledningen av media, supportrar och sponsorer för att få Luleå att agera. Bästa vore ju att Skuggan självmant klev åt sidan. All respekt åt honom och skulle respektera han än mer om han själv också insåg att han inte är rätt person på rätt plats, gör det av kärlek till föreningen.

Kommer nog inte att hända, all respekt till Skuggan som spelare, han var fantastisk men tror tyvärr han kommer både få och vilja fortsätta och istället för att bli ihågkommen som den passningskung han var bli ihågkommen som den som körde LHF i botten. Crying or Very sad
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av JuniorX 2017-01-08, 12:59

Nu är det ju inte speciellt viktigt om jag har förtroende för Skuggan eller inte. Det är faktiskt en helt omöjlig uppgift att bedöma om han klarar av sitt jobb eller inte. Bland det enda som kan vara en vägledning är ju hur laget presterar och utifrån det perspektivet så ser det verkligen inte bra ut.

Samtidigt så finns det många möjliga förklaringar till det som inte har med Skuggan att göra, t.ex. som att vi har haft många skador på viktiga spelare under långa tider. Speciellt backsidan har varit utsatt och det har märkts.
Å andra sidan så ingår det som en ledares viktigaste uppgifter att ta fram kvaliteter ur sina spelare och i mina ögon är det oftast det som utmärker de duktigaste tränarna. I det perspektivet så har inte Skuggan lyckats speciellt väl. Det är väldigt få utav spelarna som presterar eller har presterat på en nivå som ligger över vad man har förväntat sig. Kanske är det bara Einar, Isac och Hedman som har gått lika bra eller bättre än vad man förväntat sig. Och det är för dåligt totalt sett.

En annan bedömningsgrund för att bedöma ett ledarskap inom idrott är ju hur väl en tränare kan införa ett "system" som spelare underordnar sig. Det visar ju att en ledare har en vision och har en förmåga att göra den visionen levande för sina spelare. Rönken är väl det talande exemplet. Även här har Skuggan inte lyckats övertyga med att det finns en sådan vision. Jag tycker att det finns en ambition och vilja till ett spel som emellanåt har sett lovande ut men lika ofta har det (kanske beroende på motstånd) sett vilset och stereotypt ut.

Samtidigt så tycker jag att Skuggan ligger ganska rätt i de analyser han har gjort på de matcher vi har spelat. Jag tycker att han har identifierat problemen och sett bristerna som funnits. I den frågan har jag förtroende för honom. Men jag vet inte på vilket sätt han återkopplar sina analyser till laget och till spelet. Klarar han av att göra justeringar för att åtgärda saker eller kör han stenhårt på en och samma metod trots att saker kanske inte fungerar? Det vet jag inget om. Det man kan använda som vägledning är hur laget ser ut att förhålla sig till ledarskapet. Och i det tycker jag att laget ser ut att vara med i båten fortfarande. Jag ser inte att det finns några sprickor i bygget. Tvärtom, en som Foppa har ju verkligen klivit fram på slutet och som har lyfts fram av Skuggan också.

Så. Det finns många bra ledare som har lett sina lag till katastrofer. Det finns inte lika många usla ledare som har lett sina lag till framgångar. Kanske är det det perspektivet man måste ha för att kunna göra den bedömningen rättvist.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-08, 13:07

Men för tusan, vi har 12 poäng och över 30 mål till godo ner till kvalstrecket, med 20 matcher kvar att spela. Ligans bevisligen två sämsta lag ska alltså ta in 0,65 p/match på oss för att vi ska hamna där. Den risken finns förstås men den är trots allt rätt liten. Om vi däremot börjar rodda till det i ren panik, stoppar in någon ny tränare som ska försöka implementera ett nytt system på extremt kort tid så är risken överhängande att det går som det brukar göra, nämligen att man vinner 1-2 matcher på ren inspiration men sedan går allt käpprätt åt skogen.

Det är en sak att vara negativ till insatsen och tycka att allt är uselt. Men man kan inte gå in i Full panikmode bara för att man kanske missar slutspelet, i såna lägen är det bättre göra utrensningen efter säsongen istället. Ge spelarna arbetsro under tiden, och stötta laget från läktaren, DET är vad supportrarna och sponsorerna bör göra nu!

MoDo sparkade Larry Huras i fjol redan efter 15 matcher, då låg de ändå 4 poäng under strecket. Det slutade i ett storartat fiasko. Det enda man kan vara säker på där är att tränarbytet inte hjälpte ett skit, däremot får man aldrig veta om Huras hade kunnat få till det och rädda skutan om han fått jobba på i lugn och ro.

Edit: De enda jag skulle kunna tänka mig att ta in i detta läget är någon av Bulan, Rönken eller Fagervall. Den sistnämnde var med i fjol och vände på steken, och de två andra vet hur det funkar innanför väggarna och känner många av spelarna. Alla andra alternativ innebär potentiell katastrof. Och av dessa tre är det förstås bara Rönken som överhuvudtaget kan vara aktuell.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av farre 2017-01-08, 13:16

Det här är svårt tycker jag.
Jag tycker verkligen att de flesta har en större tilltro på spelarmaterialet än vad verkligheten är.
Helt ärligt tycker jag att vi har en högst medioker trupp där knappt någon i truppen hade gått in i en första eller andra kedja i en topp 4 satsande klubb.

Så han har ju inte så mycket att jobba med egentligen men även jag som inte sagt något om Skuggan under hela säsongen utan tyckt att det är truppen det är fel på börjar inse att det inte kan bli sämre med en ny röst även om jag vidhåller att lagbygget är en stor katastrof.
Det smärtar mig något oerhört detta då Skuggan varit en av mina absolut största idoler när jag växte upp.

farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Cambbott24 2017-01-08, 16:14

farre skrev:Det här är svårt tycker jag.
Jag tycker verkligen att de flesta har en större tilltro på spelarmaterialet än vad verkligheten är.
Helt ärligt tycker jag att vi har en högst medioker trupp där knappt någon i truppen hade gått in i en första eller andra kedja i en topp 4 satsande klubb.

Så han har ju inte så mycket att jobba med egentligen men även jag som inte sagt något om Skuggan under hela säsongen utan tyckt att det är truppen det är fel på börjar inse att det inte kan bli sämre med en ny röst även om jag vidhåller att lagbygget är en stor katastrof.
Det smärtar mig något oerhört detta då Skuggan varit en av mina absolut största idoler när jag växte upp.


Håller med om att Truppen också överskattas av många här, Johan Forsberg som är en tilltänkt energispelare i en 4;e har varit Luleås absolut bästa forward under december och januari, det säger en hel del. Våra toppforwards är inte på den nivån som de i frölunda, växjö, brynäs, HV, LHC, saik eller malmö. Vi har våra trotjänare och luleåhjärtan i Fabbe och Foppa som ger 100% varje match, en bra backuppsättning när alla är friska, förmodligen den bästa i ligan när de alla spelar på topp. Men kolla till exempel centersidan; Mou, Masto, Lagacé, Hilding och Falk, ingen av dessa är av första- eller ens andracenter kaliber. På vingarna har vi (tycker jag iaf) lite bättre kvalité men som på grund utav lagets svaga centrar ej presterar som de borde. Sweatt har till exempel inte ens kommit i närheten av den nivå han var på i Brynäs (handlar såklart också om skador men att bara skylla på det är att blunda för problemen). Harju, även fast han leder interna har inte heller presterat på den nivå vi sett honom tidigare. Detta skulle jag säga beror både på avsaknaden av bättre kedjekamrater men även att han själv inte är lika bra längre, han är segare på fötterna och är ofta 2;a in i situationerna. De unga framtidsspelarna går såklart inte att kritisera, ska bli väldigt intressant att se hur de utvecklas och kommer att prestera under nästa säsong. För att sammanfatta anser jag att centersidan är det absolut viktigaste som måste uppgraderas inför nästakommande år; Låt mou lämna, falken stannar å centrar eventuellt en 3;e/4;e, lagacé bör vi också säga ajdö till, ännu osäker på vad som bör göras med hillding, vi får se hur han spelar under resterande matcher men en större roll än 3;e/4;e center kommer inte att hända. Hitta två centrar villiga och kapabla till att ta rollerna som n1 och n2, vilka dessa skulle kunna tänkas vara kan vi ju bara spekulera i för tillfället men det bör finnas några intressanta namn att plocka upp under sommaren, helst sådana som redan presterat på en hög nivå i Europa och inte bara på måfå plockas hit från Nordamerika utav att ha ordentligt scoutats. En klassvinge eller två, gärna att någon av eller både Klasen och Omark kommer tillbaka.

Petter-Ny C-Einar
Omark-Ny C-Harju
Lunde-Falk-Junttila
Hedman-Hilding-Foppa
Fabbe
Cambbott24
Cambbott24

Antal inlägg : 119
Join date : 15-05-02

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av JuniorX 2017-01-08, 16:29

Jag tror inte att ett tränarbyte hjälper speciellt mycket nu. Det man måste prioritera är att stärka försvarsspelet. Jag tror det är den bästa vägen att gå.

Sen är det inte heller så enkelt att hävda att vi gått sämre därför att materialet inte tillhör det bästa. Det är ju hela tiden en kombination av kvalitet, spelsystem, engagemang, vilja och jobb. Lite respekt måste man trots allt ha för den utmaning som det är att få ihop alla de delarna.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-08, 17:11

Oavsett hur man ser på detta; borde väl de flesta ändå vara i alla fall förhållandevis överens om följande:

A.) Vilken position som helst inom en professionell verksamhet -är i grund och botten en resurs för verksamheten i fråga. Kort: Någonting som den verksamma inom denna position gör -är för verksamhetens bästa.
B.) Effekten av jobbet som verksamheten får ut ur varje position skall helst vara positivt gynnande för verksamhetens bästa.
C.) Hur enskilt positiv effekt varje position inom verksamheten ger varierar. Ju positivare den är; desto mer kvalitativ är den.
D.) För att en verksamhet skall kunna verka mot de målbilder man själva satt upp; kräver en viss nivå av kvalitet av samtliga bemannade positioner.

Att år efter år bedriva en verksamhet på ett sätt som sällan motsvarar det man jobbat för: Är inte en verksamhet som mår bra nu -eller har gjort detta under alla de år man kontinuerligt misslyckats att nå de gemensamt uppsatta målen.

Att uppnå sina mål handlar inte i första hand om vilken omgivning -eller världsbild man verkar i. Det handlar om att ha bra koll på vad verksamheten verkligen är kapabel att uträtta varje år. Det är detta som man använder som grund när man lägger upp sina mål. Man kan låga mål, realistiska mål -eller orealistiska mål. Vad allt i slutändan handlar om är att nå de mål som man gemensamt satt upp över en specifik tid.

Om vi tittar på Luleå Hockeys A-lags verksamhet; så förstår man direkt att felen startar redan innan man ens börjar! Genom en monstruös övertro på sin egna, verkliga kapacitet; vill man hellre hojta på mer än vad man är kapabel i slutändan att leverera. Man har tillgång till en god budget för att leverera -men ändå faller målen man sätter upp varje gång.

Av detta är OMÖJLIGT att dra andra slutsatser än att det verkligen inte står rätt till på väldigt många positioner/poster inom föreningen. Man har helt fel folk att analysera sin egna kapacitet -samt man tar in folk som inte är kapabla leverera tillräcklig kvalitet -för i det närmaste en omöjlig uppgift man själva stakat ut riktlinjerna för. När allt sedan skall redovisas är det ingen som vill ta på sig föreningens misslyckanden; utan man väljer bara att med näbbar och klor försöka släta över detta med det minsta lilla positiva man kan komma på offentligt. Och nästa gång är det precis samma sak igen. Och så håller det på. -NÄR ska vi säga STOPP? -När ska vi börja ställa SAMMA KRAV på de som beslutar -som vi gör på de som är tänka att utföra det? -När ska vi sluta acceptera annat -än: SKÖT ERA FÖRBANNADE UPPDRAG RÄTT/BÄTTRE FÖR H-VETE?! (Ber om ursäkt språket.)

Om Luleå Hockey ska någonsin vara solitt och genuint -istället för falskt och ihåligt: MÅSTE vi OMGÅENDE sluta att lura oss själva -och börja jobba betydligt effektivare från grunden!

Mitt tips:
En ärlig analys över VARJE ENSKILD POSITION i föreningen. Bort med ALLT det som inte BEVISLIGEN inte funkar eller levererar. ALLA som är med i båten skall ha en KRISTALLKLAR kravbild över sitt personliga uppdrag/jobb inom föreningen. Det skall inte gå att snacka undan eller gömma sig -om man inte levererar enligt kravbilderna. Det skall inte finnas någon kompis/glidar/kult trygghet för någon i inom verksamheten. Antingen levererar man -eller så tar man in kvalitativare folk som verkligen fixar det.

Resurser:
Bygg resurserna på ett sätt att föreningen -inte enskillda personer inom föreningen; gynnas av dem. Ex: Utbildning, utveckling. Satsa hellre mer resurser på att få en stark, kvalitativ organisation -som verkligen kan leverera istället för att bara snacka varje år. Betydligt större resurser på att ge föreningen en stabil bas -att kunna utbilda egenspetskvalité -istället för köpa in för mycket av det för dyra pengar. En sportslig ledning som otvivelaktigt besitter rutinen och kompetensen till att leverera mer verklighetsförankrade mål som styrelsen lägger ut. Delmål, kortsiktiga -samt långsiktiga mål som inte behöver revideras eftersom: Utan ärliga målbilder -som det jobbas systematiskt efter.

- I en strikt resultat inriktad, sportslig verksamhet måste man som förening hitta en stabil lägstanivå. (Inte alls olik kravbilden som spelarna har). När man hittat tryggheten i detta; ballar man inte ur igen; utan går man systematiskt vidare till nästa steg tillsammans.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av pingu 2017-01-08, 17:21

Det konstiga är att Skuggan fick jobbet i första läget tycker jag. Sedan att han är Ostens gamla kompis färgar även Ostens omdöme som sportchef.

Hoppas Skuggan kliver av självmant så fort som möjligt då skulle han växa hos mig men tyvärr tror jag han stannar kvar och underpresterar resten av säsongen också! Bara hoppas vi klarar oss från kvalserien i så fall.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Slapshot 2017-01-08, 17:23

Har aldrig haft och kommer aldrig ha förtroende för skuggan som tränare. Luleå har dessutom en väldigt överskattad spelartrupp av många. Finns inte många forwards som skulle platsa i ett topplag i shl. Bara bygga nytt nästa år men tyvärr har ju mögelosten förlängt kontrakt på många spelare så det blir ju i princip samma spelare nästa säsong. Och ja, fjärdekedjan är på tok för gammal. Bort med fossiler som Fabbe och spela yngre förmågor.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av pingu 2017-01-08, 17:25

Jonken skrev:Oavsett hur man ser på detta; borde väl de flesta ändå vara i alla fall förhållandevis överens om följande:

A.) Vilken position som helst inom en professionell verksamhet -är i grund och botten en resurs för verksamheten i fråga. Kort: Någonting som den verksamma inom denna position gör -är för verksamhetens bästa.
B.) Effekten av jobbet som verksamheten får ut ur varje position skall helst vara positivt gynnande för verksamhetens bästa.
C.) Hur enskilt positiv effekt varje position inom verksamheten ger varierar. Ju positivare den är; desto mer kvalitativ är den.
D.) För att en verksamhet skall kunna verka mot de målbilder man själva satt upp; kräver en viss nivå av kvalitet av samtliga bemannade positioner.

Att år efter år bedriva en verksamhet på ett sätt som sällan motsvarar det man jobbat för: Är inte en verksamhet som mår bra nu -eller har gjort detta under alla de år man kontinuerligt misslyckats att nå de gemensamt uppsatta målen.

Att uppnå sina mål handlar inte i första hand om vilken omgivning -eller världsbild man verkar i. Det handlar om att ha bra koll på vad verksamheten verkligen är kapabel att uträtta varje år. Det är detta som man använder som grund när man lägger upp sina mål. Man kan låga mål, realistiska mål -eller orealistiska mål. Vad allt i slutändan handlar om är att nå de mål som man gemensamt satt upp över en specifik tid.

Om vi tittar på Luleå Hockeys A-lags verksamhet; så förstår man direkt att felen startar redan innan man ens börjar! Genom en monstruös övertro på sin egna, verkliga kapacitet; vill man hellre hojta på mer än vad man är kapabel i slutändan att leverera. Man har tillgång till en god budget för att leverera -men ändå faller målen man sätter upp varje gång.

Av detta är OMÖJLIGT att dra andra slutsatser än att det verkligen inte står rätt till på väldigt många positioner/poster inom föreningen. Man har helt fel folk att analysera sin egna kapacitet -samt man tar in folk som inte är kapabla leverera tillräcklig kvalitet -för i det närmaste en omöjlig uppgift man själva stakat ut riktlinjerna för. När allt sedan skall redovisas är det ingen som vill ta på sig föreningens misslyckanden; utan man väljer bara att med näbbar och klor försöka släta över detta med det minsta lilla positiva man kan komma på offentligt. Och nästa gång är det precis samma sak igen. Och så håller det på. -NÄR ska vi säga STOPP? -När ska vi börja ställa SAMMA KRAV på de som beslutar -som vi gör på de som är tänka att utföra det? -När ska vi sluta acceptera annat -än: SKÖT ERA FÖRBANNADE UPPDRAG RÄTT/BÄTTRE FÖR H-VETE?! (Ber om ursäkt språket.)

Om Luleå Hockey ska någonsin vara solitt och genuint -istället för falskt och ihåligt: MÅSTE vi OMGÅENDE sluta att lura oss själva -och börja jobba betydligt effektivare från grunden!

Mitt tips:
En ärlig analys över VARJE ENSKILD POSITION i föreningen. Bort med ALLT det som inte BEVISLIGEN inte funkar eller levererar. ALLA som är med i båten skall ha en KRISTALLKLAR kravbild över sitt personliga uppdrag/jobb inom föreningen. Det skall inte gå att snacka undan eller gömma sig -om man inte levererar enligt kravbilderna. Det skall inte finnas någon kompis/glidar/kult trygghet för någon i inom verksamheten. Antingen levererar man -eller så tar man in kvalitativare folk som verkligen fixar det.

Resurser:
Bygg resurserna på ett sätt att föreningen -inte enskillda personer inom föreningen; gynnas av dem. Ex: Utbildning, utveckling. Satsa hellre mer resurser på att få en stark, kvalitativ organisation -som verkligen kan leverera istället för att bara snacka varje år. Betydligt större resurser på att ge föreningen en stabil bas -att kunna utbilda egenspetskvalité -istället för köpa in för mycket av det för dyra pengar. En sportslig ledning som otvivelaktigt besitter rutinen och kompetensen till att leverera mer verklighetsförankrade mål som styrelsen lägger ut. Delmål, kortsiktiga -samt långsiktiga mål som inte behöver revideras eftersom: Utan ärliga målbilder -som det jobbas systematiskt efter.

- I en strikt resultat inriktad, sportslig verksamhet måste man som förening hitta en stabil lägstanivå. (Inte alls olik kravbilden som spelarna har). När man hittat tryggheten i detta; ballar man inte ur igen; utan går man systematiskt vidare till nästa steg tillsammans.




Bra skrivet!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av farre 2017-01-08, 17:52

Slapshot skrev:Har aldrig haft och kommer aldrig ha förtroende för skuggan som tränare. Luleå har dessutom en väldigt överskattad spelartrupp av många. Finns inte många forwards som skulle platsa i ett topplag i shl. Bara bygga nytt nästa år men tyvärr har ju mögelosten förlängt kontrakt på många spelare så det blir ju i princip samma spelare nästa säsong. Och ja, fjärdekedjan är på tok för gammal. Bort med fossiler som Fabbe och spela yngre förmågor.

Tyvärr för föreningen måste man nog köpa ut ett par namn för att optimera truppen nästa år!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-08, 18:01

Luleå Hockey kan inte fortsätta att köpa in mängder av dyr spetskvalitet -och bara "döda" den; pga av att man inte besitter inte ens i närheten av en tillräcklig kompetens för att få ut den -eller förädla den.

Luleå Hockey skall utan tvivel KRÄVA av sig själva; att se till att iaf besitta kompetensen till att få ut hela registret ur en spelare som historiskt levererat tidigare på andra ställen. Att inte kunna göra detta; ÄR ingenting annat en ett TOTALT misslyckande av föreningen.

Idag är skillnaderna  mellan att lyckas -eller misslyckas i SHL så hårfina; att alla man väljer att erbjuda kontrakt till; måste man från föreningshåll kunna säkra upp att dessa spelare och ledare verkligen KAN leverera MINST enligt normen av deras förmåga inom vår organisation. Den kompetensen besitter tyvärr inte Luleå Hockey idag.

I en välmående förening -skall målet givetvis vara att SAMTLIGA spelare och ledare levererar sin absoluta topp kvalitet i våran tröja. Att de även utvecklas under tiden hos oss och levererar ännu mer!

Det är här den sportsliga lednings kvalitén -tillsammans med den övriga organisationen kommer in bilden. Luleå Hockey behöver med il-fart stärka denna kvalitet. Detta inte bara med ett snäpp -utan med betydligt fler....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-08, 20:07

Jonken skrev:Luleå Hockey kan inte fortsätta att köpa in mängder av dyr spetskvalitet -och bara "döda" den; pga av att man inte besitter inte ens i närheten av en tillräcklig kompetens för att få ut den -eller förädla den.

Luleå Hockey skall utan tvivel KRÄVA av sig själva; att se till att iaf besitta kompetensen till att få ut hela registret ur en spelare som historiskt levererat tidigare på andra ställen. Att inte kunna göra detta; ÄR ingenting annat en ett TOTALT misslyckande av föreningen.

Idag är skillnaderna  mellan att lyckas -eller misslyckas i SHL så hårfina; att alla man väljer att erbjuda kontrakt till; måste man från föreningshåll kunna säkra upp att dessa spelare och ledare verkligen KAN leverera MINST enligt normen av deras förmåga inom vår organisation. Den kompetensen besitter tyvärr inte Luleå Hockey idag.

I en välmående förening -skall målet givetvis vara att SAMTLIGA spelare och ledare levererar sin absoluta topp kvalitet i våran tröja. Att de även utvecklas under tiden hos oss och levererar ännu mer!

Det är här den sportsliga lednings kvalitén -tillsammans med den övriga organisationen kommer in bilden. Luleå Hockey behöver med il-fart stärka denna kvalitet. Detta inte bara med ett snäpp -utan med betydligt fler....
Två inlägg i rad från dig där jag kan hålla med om i stort sett allt. Den sportsliga ledningen inkl. styrelse är de som ska svara för varför vi missar tydliga mål alltför ofta, och som det verkar rejält i år. I fjol nådde vi iofs semi vilket jag tycker är en rimlig nivå, det finns trots allt motståndare som också är bra, men nu var det ju året då vi bara skulle ta guld så då är ju även det ett misslyckande.

Och just detta med att många verkar underprestera när de kommer till oss måste analyseras grundligt, vad gör vi för fel och hur förändrar vi det. I synnerhet då det gäller utländska spelare på forwardssidan så tyder det på något systematiskt. I Kennedys fall t.ex. så var signalen övertydlig när han i en intervju bara någon vecka efter ankomsten nämnde något i stil med att gå på Kvantum och handla var vad han gjorde för att försöka roa sig Shocked

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av stormvägen 2017-01-08, 21:40


stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Bamsefar 2017-01-08, 22:12


När man läser detta så framstår det som visas på rinken som än mer kuriöst.
Kan man inte kommunicera ut det man vill?
Är spelarnas spelförståelse minimal?
Har man som ledare inte tillräckligt förstått sitt eget spelsystem och dess påverkan på de spelare man anskaffat och har?

Det finns en del o fundera på men det trista facit av alltihop är att:
Luleå hockey ligger på tionde plats i tabellen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av stormvägen 2017-01-08, 23:34


stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-09, 00:17

I fjol spelade man som krattor till och med omgång 18. Fram tills dess hade vi följande resultat:
W-L-T 5-3-10, målskillnad 45-58 och 20 poäng.

I år t.o.m. omgång 18 såg det ut så här:
W-L-T 7-3-8, målskillnad 47-47 och 26 poäng.

Omgång 19-32 ser ut så här:
2015/16: W-L-T 11-1-2, målskillnad 41-29 och 34 poäng.
2016/17: W-L-T 4-4-5, målskillnad 23-24 och 18 poäng (en match ännu ospelad).

ABC-hockeyn resulterade alltså i betydligt bättre offensiv än dagens mer offensiva system, samtidigt som defensiven rent målmässigt i år är minst lika bra som under ABC-tiden Shocked

Det märkliga i sammanhanget är att jag tycker det inte alls återspeglas i hur det ser ut på isen, eller åtminstone hur jag minns att det såg ut i fjol. Tycker spelet nu borde ge precis motsatt resultat, d.v.s. fler baklängesmål men även mer framåt. Nu beror säkert skillnaden i målproduktion väldigt mycket på att vi i år saknar vettiga ersättare till MicFlikier, Wallmark och Rajala och att den enda som verkligen gjort mål alltså Petter blev skadad. Men ändå kan man ju konstatera att vad man ämnade rätta till i spelsystemet inte har givit önskat resultat överhuvudtaget.

Ett väsentligt syfte med årets system jämfört med ABC är att backarna ska vara mer involverad i anfallszonen, och det tycker jag syns tydligt därute. Möjligen att backarna gör mer poäng i år än i fjol, har inte kollat upp det, men det har inte givit mer mål totalt eller fler vunna matcher i alla fall.

Edit: Lustigt nog ligger backarna på exakt samma poängsnitt denna säsong hittills som i fjol (hela), nämligen 1,56 backpoäng/match. Forwards snitt har däremot sjunkit från 5,3 till 4,0.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-09, 11:15

Jag har vridit & vänt en hel del på vad det är i "Skuggan" & Co's coachning som bidrar att det inte fukar någe vidare. Nu spekulerar jag bara; men: Den engelskspråkiga "en-fras-coachningen" kan ju vara en sak. Det blir ju som att lyssna på en repig, gammal LP-skiva efter ett tag.

Sedan skulle det vara riktigt intressant och höra en hur en djupare kommunikation/dialog mellan lagledningen och en importspelare låter. (Borde innebära att man snackar engelska på detaljnivå där)....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Ivanhoe 2017-01-09, 14:46

Den enda tränaren jag skulle kunna tänka mig i dagsläget, det är om Rönnqvist är tillgänglig. Då skulle jag vilja ha in han i båset som "resurs", eller som rak ersättare till Skuggan.

Annars är det viktigaste att stärka upp truppen, då vi varit enormt skadedrabbade den här säsongen. Det är den enskilt största faktorn till att laget gått dåligt.


Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-09, 15:04

Ivanhoe skrev:Den enda tränaren jag skulle kunna tänka mig i dagsläget, det är om Rönnqvist är tillgänglig. Då skulle jag vilja ha in han i båset som "resurs", eller som rak ersättare till Skuggan.

Annars är det viktigaste att stärka upp truppen, då vi varit enormt skadedrabbade den här säsongen. Det är den enskilt största faktorn till att laget gått dåligt.

Jag pratade med en förälder till en i laget idag som jag känner hyfsat väl, och han menade också att skadorna ställt till det ordentligt. Det är för många tapp på för viktiga spelare för att det ska gå att komma undan med det. Juniorerna har gjort det riktigt bra utifrån deras förutsättningar men har fått ta lite väl stort ansvar p.g.a. detta, som de kanske inte riktigt är mogna att bära än.

Utöver det framhöll han Special Teams som det enskilt största problemet i år vad gäller det prestationsmässiga.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av hokkzorz 2017-01-09, 15:40

Oavsett tränare så tycker jag det är dags för folk att vakna och inse att vi har inte material för top 6, möjligtvis om Kael och Kennedy hade vart riktiga toppspelare och levererat från start. I dagsläget, med dom skador vi har och kvaliten på spelarna så är vi inte bättre än 7-10, det är där vi skall ligga. Om allting hade stämt med nyförvärven så hade vi kunnat utmana om plats 5-6 men det slog inte väl ut.

Jag kan inte se vilken monstertränare vi skulle kunna värva som på magiskt vis skall börja få våra spelare att producera i mängder. Vårat PP suger för att vi inte har tillräckligt puckskickliga spelare som kan slå två raka pass på bladet till varandra utan man sätter polaren i tidsnöd varje gång man slår ett skitpass. Vi har ingen spelfördelare (läs: center) som kan hålla i pucken och skapa ett lugn så vi kan bygga upp ett spel i PP. Skuggan kan rita sig grön på taktiktavlan om åkvägar, passningsalternativ mm om inte spelarna klarar av det mest basala inom hockeyn, slå en bra passning, då blir det bara pannpaka i vilket fall.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Bamsefar 2017-01-09, 15:52

hokkzorz skrev:Oavsett tränare så tycker jag det är dags för folk att vakna och inse att vi har inte material för top 6, möjligtvis om Kael och Kennedy hade vart riktiga toppspelare och levererat från start. I dagsläget, med dom skador vi har och kvaliten på spelarna så är vi inte bättre än 7-10, det är där vi skall ligga. Om allting hade stämt med nyförvärven så hade vi kunnat utmana om plats 5-6 men det slog inte väl ut.

Jag kan inte se vilken monstertränare vi skulle kunna värva som på magiskt vis skall börja få våra spelare att producera i mängder. Vårat PP suger för att vi inte har tillräckligt puckskickliga spelare som kan slå två raka pass på bladet till varandra utan man sätter polaren i tidsnöd varje gång man slår ett skitpass. Vi har ingen spelfördelare (läs: center) som kan hålla i pucken och skapa ett lugn så vi kan bygga upp ett spel i PP. Skuggan kan rita sig grön på taktiktavlan om åkvägar, passningsalternativ mm om inte spelarna klarar av det mest basala inom hockeyn, slå en bra passning, då blir det bara pannpaka i vilket fall.

Så enkelt, vi byter ut 22 spelare o låter skuggan fortsätta, eller?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-09, 16:36

Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:Oavsett tränare så tycker jag det är dags för folk att vakna och inse att vi har inte material för top 6, möjligtvis om Kael och Kennedy hade vart riktiga toppspelare och levererat från start. I dagsläget, med dom skador vi har och kvaliten på spelarna så är vi inte bättre än 7-10, det är där vi skall ligga. Om allting hade stämt med nyförvärven så hade vi kunnat utmana om plats 5-6 men det slog inte väl ut.

Jag kan inte se vilken monstertränare vi skulle kunna värva som på magiskt vis skall börja få våra spelare att producera i mängder. Vårat PP suger för att vi inte har tillräckligt puckskickliga spelare som kan slå två raka pass på bladet till varandra utan man sätter polaren i tidsnöd varje gång man slår ett skitpass. Vi har ingen spelfördelare (läs: center) som kan hålla i pucken och skapa ett lugn så vi kan bygga upp ett spel i PP. Skuggan kan rita sig grön på taktiktavlan om åkvägar, passningsalternativ mm om inte spelarna klarar av det mest basala inom hockeyn, slå en bra passning, då blir det bara pannpaka i vilket fall.

Så enkelt, vi byter ut 22 spelare o låter skuggan fortsätta, eller?
Den kommentaren var lika svag som vårt spel... Du kan bättre än så om du bara jobbar lite hårdare!  Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey 1388751709

Vi skulle behöva två bra centrar så skulle det se klart bättre ut, i alla fall när Petter och Junttila är tillbaka.
Väck med Lagacé och Hillding, låt Falk + Kael centra 3/4:e (bortsett från att Kael säkert kostar skjortan och det knappast är motiverat att ha honom där av den anledningen, men rent spelmässigt menar jag) med Masto som extra. Om man hade adderat Wallmark + Granström till ekvationen så skulle det inneburit ett lyft.

Lägg sedan gärna till en PP-back med ett j-kla bra skott. Det säger sig självt att när vi (p.g.a. skador på Jaros & Todd förvisso) blir tvingade att använda Janne som PP-back så saknas det något på den fronten. Tänk om man hade haft en som Niinimaa... Sad

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Mr Bister 2017-01-09, 16:37

Om vi ska byta ut "Skuggan" måste vi göra det nu och inte vänta för tiden är en faktor för en ny tränare

Mr Bister

Antal inlägg : 1423
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Pajala 2017-01-09, 16:57

hokkzorz skrev:Oavsett tränare så tycker jag det är dags för folk att vakna och inse att vi har inte material för top 6, möjligtvis om Kael och Kennedy hade vart riktiga toppspelare och levererat från start. I dagsläget, med dom skador vi har och kvaliten på spelarna så är vi inte bättre än 7-10, det är där vi skall ligga. Om allting hade stämt med nyförvärven så hade vi kunnat utmana om plats 5-6 men det slog inte väl ut.

Jag kan inte se vilken monstertränare vi skulle kunna värva som på magiskt vis skall börja få våra spelare att producera i mängder. Vårat PP suger för att vi inte har tillräckligt puckskickliga spelare som kan slå två raka pass på bladet till varandra utan man sätter polaren i tidsnöd varje gång man slår ett skitpass. Vi har ingen spelfördelare (läs: center) som kan hålla i pucken och skapa ett lugn så vi kan bygga upp ett spel i PP. Skuggan kan rita sig grön på taktiktavlan om åkvägar, passningsalternativ mm om inte spelarna klarar av det mest basala inom hockeyn, slå en bra passning, då blir det bara pannpaka i vilket fall.


du har rätt, vi har ett uselt lag i grund och botten, vi har också usla tränare som inte fattar att deras tänkta spelsystem inte fungerar, Skuggans prat inför SHL om att vi har ett bättre lag än fjolåret kändes som det vanliga snacket, men nu i efterhand så känns det som att skuggan verkligen trodde att vi skulle gå för guld  Facepalm  därför ligger vi i botten av tabellen, tror inte det hjälper att sparka skuggan mitt under säsongen, att t.ex PP skulle börja fungera för att skuggan försvinner känns ologiskt.

Visst har vi råkat ut för skador men det ändrar inte på faktumet att Luleå inte är ett lag för slutspel, vi är för kassa helt enkelt, onödigt att försöka leta mer förklaringar.

Hoppas vi kan hålla oss kring plats 10 och sedan försöka hitta en formtopp i play-in.

Eller så hamnar vi i ingemansland och säsongen får ett abrupt slut, då är fiaskot fullbordat.

Väntar faktiskt redan på att nästa säsong ska börja, iaf sillyn lol!
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Donten_ 2017-01-09, 17:00

Jag var enormt upprörd när det blev officiellt att skuggan skulle bli huvudtränare. Vilka meriter fanns hos honom, som talade för att han skulle kunna leda oss till guld? Tvärt om visade de meriter som fanns varför han inte borde bli huvudtränare, framförallt med ett riktigt uselt PP som han ansvarade för. Kan man inte styra upp ett PP på två säsonger ska man definitivt INTE ha ansvar för allt ihop.

Även om man aldrig kan vara säker på utfall av en tränartillsättning måste beslutet fattas på objektiva grunder, och inte för att man var en bra spelare eller på vänskap.
Förutom att laget går dåligt är det kan det ju inte vara bra för skuggan själv som person eller i sin tränarkarriär att tillsättas på ett jobb man inte (enligt mig) har kvalifikationerna för och uppenbarligen sen inte klarar av. Osten (och övriga?) gjorde Skuggan en björntjänst.

Redan under CHL var vårt spel riktigt dåligt, sen fortsatte det vidare under hösten. Lassi storspelade så vi hängde med bra ändå men spelet såg allt annat än bra ut generellt.
Någon gång där under senhösten hade jag gärna sett ett tränarbyte, farhågorna som fanns innan säsongen tyckte jag man då hade fått svart på vitt. Men det kanske inte fanns någon tränare att tillgå då….

Ett tränarbyte nu är jag kluven till, det beror på vem det kan va och om vi kommer göra något nyförvärv eller inte.
Görs det några bra nyförvärv, center och back som är vass i PP tycker jag man borde byta ut Skuggan om det finns någon vettig tillgänglig. Alla förutsättningar finns i så fall för att vi skulle kunna spela som ett topplag, men jag tror risken är stor att vi spelar lika dåligt om skuggan är kvar, sen tror jag flertalet befintliga spelare behöver en ny röst och förändring i båset. De ser ut att ha tröttnat/tappat förtroende för sin tränare. Och i ärlighetens namn ser Skuggan själv numera osäker ut.
Donten_
Donten_

Antal inlägg : 2562
Join date : 12-01-23
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Puckad 2017-01-09, 17:00

Skall vi byta tränare måste vi byta till något bättre.

Första frågan för mig är:
Spelar vi det spel(system) vi borde spela för att vinna matcher?

Om svaret är 'Ja' (Det skulle förvåna mig..) så behöver inget göras.
Om svaret är 'Nej'  så är frågan:
Kan dagens ledarstab ändra så att vi spelar det spel vi behöver spela för att vinna?
Fel svar här så behöver vi leta efter ny tränare, men först efter svar på den här frågan.

Jag har en fråga till som snurrar:
Har vi en bra matchcoach?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Bamsefar 2017-01-09, 17:09

Tigerman skrev:
Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:Oavsett tränare så tycker jag det är dags för folk att vakna och inse att vi har inte material för top 6, möjligtvis om Kael och Kennedy hade vart riktiga toppspelare och levererat från start. I dagsläget, med dom skador vi har och kvaliten på spelarna så är vi inte bättre än 7-10, det är där vi skall ligga. Om allting hade stämt med nyförvärven så hade vi kunnat utmana om plats 5-6 men det slog inte väl ut.

Jag kan inte se vilken monstertränare vi skulle kunna värva som på magiskt vis skall börja få våra spelare att producera i mängder. Vårat PP suger för att vi inte har tillräckligt puckskickliga spelare som kan slå två raka pass på bladet till varandra utan man sätter polaren i tidsnöd varje gång man slår ett skitpass. Vi har ingen spelfördelare (läs: center) som kan hålla i pucken och skapa ett lugn så vi kan bygga upp ett spel i PP. Skuggan kan rita sig grön på taktiktavlan om åkvägar, passningsalternativ mm om inte spelarna klarar av det mest basala inom hockeyn, slå en bra passning, då blir det bara pannpaka i vilket fall.

Så enkelt, vi byter ut 22 spelare o låter skuggan fortsätta, eller?
Den kommentaren var lika svag som vårt spel... Du kan bättre än så om du bara jobbar lite hårdare!  Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey 1388751709

Vi skulle behöva två bra centrar så skulle det se klart bättre ut, i alla fall när Petter och Junttila är tillbaka.
Väck med Lagacé och Hillding, låt Falk + Kael centra 3/4:e (bortsett från att Kael säkert kostar skjortan och det knappast är motiverat att ha honom där av den anledningen, men rent spelmässigt menar jag) med Masto som extra. Om man hade adderat Wallmark + Granström till ekvationen så skulle det inneburit ett lyft.

Lägg sedan gärna till en PP-back med ett j-kla bra skott. Det säger sig självt att när vi (p.g.a. skador på Jaros & Todd förvisso) blir tvingade att använda Janne som PP-back så saknas det något på den fronten. Tänk om man hade haft en som Niinimaa... Sad

Bara så trött på att man tror att tabelläget är ett spelarproblem, förra säsongen visade med all tydlighet att man kan åsidosätta den så kallade spetsen och nå framgång om man har en coach som kan värdera materialet. Att Rajala o hajen gjorde poäng spelade ingen roll när laget förlorade men med en anpassning och justering gick det alldeles utmärkt o få ett helt funktioneltt lag med i stort sett samma spelare.
Därför anser jag att problemet är coachningen i första hand och inte spelarnas förståelse (som om de var totalt imbecilla) och att man med det lag vi har skulle kunna prestera mycket bättre om tränartrojkan vore förmögna att identifiera problemet istället för att ständigt upprepa det.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Dustin 2017-01-09, 17:35

Bamsefar skrev:
Tigerman skrev:
Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:Oavsett tränare så tycker jag det är dags för folk att vakna och inse att vi har inte material för top 6, möjligtvis om Kael och Kennedy hade vart riktiga toppspelare och levererat från start. I dagsläget, med dom skador vi har och kvaliten på spelarna så är vi inte bättre än 7-10, det är där vi skall ligga. Om allting hade stämt med nyförvärven så hade vi kunnat utmana om plats 5-6 men det slog inte väl ut.

Jag kan inte se vilken monstertränare vi skulle kunna värva som på magiskt vis skall börja få våra spelare att producera i mängder. Vårat PP suger för att vi inte har tillräckligt puckskickliga spelare som kan slå två raka pass på bladet till varandra utan man sätter polaren i tidsnöd varje gång man slår ett skitpass. Vi har ingen spelfördelare (läs: center) som kan hålla i pucken och skapa ett lugn så vi kan bygga upp ett spel i PP. Skuggan kan rita sig grön på taktiktavlan om åkvägar, passningsalternativ mm om inte spelarna klarar av det mest basala inom hockeyn, slå en bra passning, då blir det bara pannpaka i vilket fall.

Så enkelt, vi byter ut 22 spelare o låter skuggan fortsätta, eller?
Den kommentaren var lika svag som vårt spel... Du kan bättre än så om du bara jobbar lite hårdare!  Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey 1388751709

Vi skulle behöva två bra centrar så skulle det se klart bättre ut, i alla fall när Petter och Junttila är tillbaka.
Väck med Lagacé och Hillding, låt Falk + Kael centra 3/4:e (bortsett från att Kael säkert kostar skjortan och det knappast är motiverat att ha honom där av den anledningen, men rent spelmässigt menar jag) med Masto som extra. Om man hade adderat Wallmark + Granström till ekvationen så skulle det inneburit ett lyft.

Lägg sedan gärna till en PP-back med ett j-kla bra skott. Det säger sig självt att när vi (p.g.a. skador på Jaros & Todd förvisso) blir tvingade att använda Janne som PP-back så saknas det något på den fronten. Tänk om man hade haft en som Niinimaa... Sad

Bara så trött på att man tror att tabelläget är ett spelarproblem, förra säsongen visade med all tydlighet att man kan åsidosätta den så kallade spetsen och nå framgång om man har en coach som kan värdera materialet. Att Rajala o hajen gjorde poäng spelade ingen roll när laget förlorade men med en anpassning och justering gick det alldeles utmärkt o få ett helt funktioneltt lag med i stort sett samma spelare.
Därför anser jag att problemet är coachningen i första hand och inte spelarnas förståelse (som om de var totalt imbecilla) och att man med det lag vi har skulle kunna prestera mycket bättre om tränartrojkan vore förmögna att identifiera problemet istället för att ständigt upprepa det.

Håller med om varenda ord. Vi må kanske inte ha material för en topplacering men att Luleå inte fått ut i närheten av den potential som våra spetsspelare besitter kan delvis tillskrivas tränarna. Det måste gå att få ut mer ur spelare som Sweatt, Junttila, Kennedy, Moullierat, Hillding etc. Jag är också införstådd med att vi saknar en förstacenter och en spelfördelare men hela sanningen ligger tyvärr inte i spelarmaterialet. Dessutom är det tränarens uppgift att försöka få ut max ur det material man förfogar över. Det är inte så att bara offensiven haltar utan defensiven har varit rent katastrofal på sistone, både BP och PP är riktigt riktigt dåligt. Jag kan väl köpa att PP delvis haltar pga spelfördelare men att BP också är kasst har ju knappast med spelarmaterialet att göra. Se bara exempelvis på vad Taavola fick ut av de kanske sämsta uppsättningarna Luleå Hockey som vi på papper har haft, se på hur Karlskrona anpassar sitt spel efter det material man har.

Jag är väl inte heller så dum som tror att vi hade varit ett topplag med andra tränare men just nu fungerar i princip ingenting. Vi underpresterar i alla delar av spelet och delar av planen och det grövsta. Detta är våra tränares fel.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-09, 19:43

Bamsefar skrev:
Bara så trött på att man tror att tabelläget är ett spelarproblem, förra säsongen visade med all tydlighet att man kan åsidosätta den så kallade spetsen och nå framgång om man har en coach som kan värdera materialet. Att Rajala o hajen gjorde poäng spelade ingen roll när laget förlorade men med en anpassning och justering gick det alldeles utmärkt o få ett helt funktioneltt lag med i stort sett samma spelare.
Därför anser jag att problemet är coachningen i första hand och inte spelarnas förståelse (som om de var totalt imbecilla) och att man med det lag vi har skulle kunna prestera mycket bättre om tränartrojkan vore förmögna att identifiera problemet istället för att ständigt upprepa det.
Även jag är rent övertygad över detta. Även om jag tycker att detta handlar lika mycket om hela Luleå Hockeys organisation. Jag har skrivit det förr -och vidhåller stenhårt på det: Detta handlar om bristande kunnighet över stora delar av hela beslutsfattande leden i föreningen. Och jag VÄLKOMNAR med öppna armar Luleå Hockey att bevisa att vissa av oss bara snackar en massa dynga! De flesta av oss som följt laget så länge; har nog för länge sedan lärt oss och se skillnaden mellan harmoni och REJAL disharmoni. Återigen: Nu snackar vi INTE BARA om denna säsong; utan BETYDLIGT längre tillbaka än så.

Det är inte heller så att Luleå Hockey inte försökt sitt yttersta säsong efter säsong. För det har dom verkligen! Men de resultat man lyckats nå -kontra de mål föreningen själva satt upp -ÄR FÖR LÅNGT ifrån varandra. Det finns liksom ingen verklighetsförankring att ens tala om -om det ser ut på detta sätt år efter år.

Så här är det: i dagsläget att ta in nya spelare till Luleå Hockeys A-lag; skulle ENDAST vara konstgjord andning; ifall spelarna ifråga inte är ren NHL-klass. Och då pratar jag om de nivåer; där tränare på BETYDLIGT längre nivå än våra nuvarande 3 -skulle kunna vara lika effektiva. Att klara våra mål med råge; handlar endast om hur många NHL-spelare vi skulle addera in. Och jag skall förklara varför: Skulle vi snacka Ex världens bästa i center i Sidney Crosby + några till: ÄR dessa killar FÖR bra/duktiga -för att misslyckas ÄVEN om det skulle vara Greppa som tog över coachningsrodret! (ursäkta detta sugiga exempel.)

Även om detta troligen skulle kunna funka; måste vi första hand vara föreningen som gör det: INTE att vi köper skiten som en torsk gör ifrån en... (ni fattar). Våra framgångar ska INTE vara beroende av att det är vi som alltid öppnar börsen mest varje år under silly! -Nej-nej. Skall vi känna den äkta stoltheten; är att det är styrkan i föreningen Luleå Hockey; som gör att spelarna som representerar föreningen är tok bra -för att de spelar/verkar inom Luleå hockeys organisation! Att föreningen har utvecklat och jobbat med spelarna så att de blir oslagbara tillsammans i första hand SOM EN GRUPP under vår vackra fana! Styrkan och kompetensen till framgångarna är till stora delar något som föreningen Luleå Hockey skapat tillsammans med laget SOM GRUPP!

För att kunna göra detta KRÄVS hög kompetens av samtliga aktiva inom föreningen. Precis som: För att kunna vända läget föreningen sitter i nu: KRÄVS kompetens. Så frågan är:

- Går det att handla handla in tillräcklig spelarkompetens i nuläget -för att vända på detta?
- Går det att få in tillräcklig ledningskompetens i nuläget -för att vända på detta?

Idag är det VÄLDIGT SVÅRT att köpa sig till framgång! Och det har ALLTID varit OMÖJLIGT att nå framgång utan kompetens! Det säkraste sättet att nå framgång ÄR att strategiskt bygga upp det med tid. Detta har Luleå Hockey försökt att göra -och misslyckats i detta KAPITALT!

Så egentligen: Hur illa denna säsong egentligen avslutas -är en förhållandevis akademisk fråga: Det enda som INTE får hända -är att Luleå Hockey suger ut sig -ur SHL.  Det är idag lite marginal ner till avgrunden; men det är även en hel del poäng kvar att torska bort också ifall det blir total-haveri.

- Just nu stavas faktiskt Luleå Hockeys vara -eller inte vara: -Skrivbordshockey (Typ; -Bygg om -bygg rätt).
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-09, 20:17

Naturligtvis handlar det inte enbart om spelarmaterial, det visade förra säsongen alldeles övertydligt när vi var urusla i början och bäst i SHL under andra halvan, med i stort sett samma lag.

Dock med skillnaden att vi fick in Wallmark ungefär i samma veva som det började vända. Vilket också visar på en brist i dagens lag som är ändå större än det var i fjol, nämligen bristen på högklassiga centrar. Det lag vi har i år är inget guldlag, inte ens ett lag som kan pressa SM-segrarna i en semifinalserie. Det är i normala fall ett kvartsfinallag. Nu har vi dessutom haft bärande spelare borta p.g.a. skador i ovanligt stor utsträckning och då blir det ändå svårare att prestera på lagets möjliga nivå. Tränarnas oförmåga att få laget att prestera i år bedömer jag som skillnaden mellan 7:e och 10:e plats, ungefär. Inte mer.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-09, 20:38

Och med det sagt: Att folk är kritiska till lagets prestation är naturligt, men man har även haft för högt uppskruvade förväntningar på det, till stor del beroende på klubbens egna uttalanden och interna förväntningar. Och det är alltså där den stora bristen finns, nämligen att man misslyckats med att bygga ett lag inkl tränarstab som kan leverera vad som krävs.

Möjligen att det hade kunnat gå bättre med en Rönken bakom rodret, men att han skulle kunna ta guld med detta laget är nog att betrakta som en utopi, när han inte lyckades ens med de faktiskt mycket mer namnkunniga upplagorna vi hade 2010-2014 (Olausson, Arlbrant, Hjalmarsson, Fälth, Abbott x2, Omark, Klasen osv osv.).

Och på grund av allt detta så blir även fansens reaktion oproportionerligt stark. Vi är inte MoDo. I alla fall inte just nu, fast man kan tro det när man läser allt som skrivs. Däremot måste naturligtvis föreningen analysera och agera konstant för att se till att vi inte hamnar där. Men som jag sagt förut, att drabbas av panik är sällan det bästa receptet för att komma ur en trasslig situation.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-09, 21:22

Tigerman skrev:Och med det sagt: Att folk är kritiska till lagets prestation är naturligt, men man har även haft för högt uppskruvade förväntningar på det, till stor del beroende på klubbens egna uttalanden och interna förväntningar. Och det är alltså där den stora bristen finns, nämligen att man misslyckats med att bygga ett lag inkl tränarstab som kan leverera vad som krävs.

Möjligen att det hade kunnat gå bättre med en Rönken bakom rodret, men att han skulle kunna ta guld med detta laget är nog att betrakta som en utopi, när han inte lyckades ens med de faktiskt mycket mer namnkunniga upplagorna vi hade 2010-2014 (Olausson, Arlbrant, Hjalmarsson, Fälth, Abbott x2, Omark, Klasen osv osv.).

Och på grund av allt detta så blir även fansens reaktion oproportionerligt stark. Vi är inte MoDo. I alla fall inte just nu, fast man kan tro det när man läser allt som skrivs. Däremot måste naturligtvis föreningen analysera och agera konstant för att se till att vi inte hamnar där. Men som jag sagt förut, att drabbas av panik är sällan det bästa receptet för att komma ur en trasslig situation.
Panik är det nog inte förrän (ev) Luleå hockey skulle börja nosa på två nedersta platserna i serien. Att det finns brister högt upp i Luleå Hockeys föreningsorganisation; kan nog många addera ihop till själva idag. Dock; trots att detta har pågått i så många år: Är det inte förrän nu vi börjar reagera på det. Både föreningen och vi fans -borde egentligen skämmas för att vi stirrat oss blinda på annat under alla dessa år detta har pågått.

Men för att återgå till frågeställningen i tråden:
-Är Stefan Nilsson, Anders Burström och Petter Nilsson-Lasu de rätta ledarna för Luleå Hockeys A-lag; även om de skulle ha en helt frisk och välmående organisation inom föreningen som back up?

Vilket ställer följande följdfråga:
-Om Luleå Hockey inte lyckas få ordning på sig själva. Finns det någon annan lagledning som kan styra upp det sportsliga mot målen föreningen sätter upp och budgeterar för varje år?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av farre 2017-01-09, 22:00

Jonken skrev:
Tigerman skrev:Och med det sagt: Att folk är kritiska till lagets prestation är naturligt, men man har även haft för högt uppskruvade förväntningar på det, till stor del beroende på klubbens egna uttalanden och interna förväntningar. Och det är alltså där den stora bristen finns, nämligen att man misslyckats med att bygga ett lag inkl tränarstab som kan leverera vad som krävs.

Möjligen att det hade kunnat gå bättre med en Rönken bakom rodret, men att han skulle kunna ta guld med detta laget är nog att betrakta som en utopi, när han inte lyckades ens med de faktiskt mycket mer namnkunniga upplagorna vi hade 2010-2014 (Olausson, Arlbrant, Hjalmarsson, Fälth, Abbott x2, Omark, Klasen osv osv.).

Och på grund av allt detta så blir även fansens reaktion oproportionerligt stark. Vi är inte MoDo. I alla fall inte just nu, fast man kan tro det när man läser allt som skrivs. Däremot måste naturligtvis föreningen analysera och agera konstant för att se till att vi inte hamnar där. Men som jag sagt förut, att drabbas av panik är sällan det bästa receptet för att komma ur en trasslig situation.
Panik är det nog inte förrän (ev) Luleå hockey skulle börja nosa på två nedersta platserna i serien. Att det finns brister högt upp i Luleå Hockeys föreningsorganisation; kan nog många addera ihop till själva idag. Dock; trots att detta har pågått i så många år: Är det inte förrän nu vi börjar reagera på det. Både föreningen och vi fans -borde egentligen skämmas för att vi stirrat oss blinda på annat under alla dessa år detta har pågått.

Men för att återgå till frågeställningen i tråden:
-Är Stefan Nilsson, Anders Burström och Petter Nilsson-Lasu de rätta ledarna för Luleå Hockeys A-lag; även om de skulle ha en helt frisk och välmående organisation inom föreningen som back up?

Vilket ställer följande följdfråga:
-Om Luleå Hockey inte lyckas få ordning på sig själva. Finns det någon annan lagledning som kan styra upp det sportsliga mot målen föreningen sätter upp och budgeterar för varje år?

Föreningen skall skämmas absolut.
Jag tror inte ens att det görs en ordentlig utvärdering efter säsongen för i så fall hade det inte varit centerbrist år ut och år in.
Men att fansen skall skämmas tycker jag är fel.
Det finns bland oss de som påpekat bristerna och till och med blivit avstängda härifrån av och till då realismen tydligen varit för mycket för vissa. Men även de som i alla väder försökt glamorisera föreningen trots bristerna skall ha heder för att brytt sig och fortfarande brinner lika mycket som oss "realister"
Oavsett vilken gruppering man tillhör fyller man en funktion i föreningen och skapar bland annat debatt där saker och ting ibland kommer upp till ytan. Vi bryr oss ju, vi brinner för det här laget oavsett. Där finns inget att skämmas över. Däremot är ingen av oss avlönad för att göra ett jobb eller visa resultat i föreningen. Ingen av oss sitter på den kompetens som beslutsfattande i föreningen sägs ha och därför sitter på de posterna som de gör.
Helt ärligt så tycks kriterierna för att vara anställd i föreningen lite skev kan jag tycka.
Det känns allt som oftast att kompetensen i stort sett alltid är sekundärt där att vara norbottning alltid är primärt.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Tigerman 2017-01-09, 22:38

farre skrev:
Jonken skrev:
Tigerman skrev:Och med det sagt: Att folk är kritiska till lagets prestation är naturligt, men man har även haft för högt uppskruvade förväntningar på det, till stor del beroende på klubbens egna uttalanden och interna förväntningar. Och det är alltså där den stora bristen finns, nämligen att man misslyckats med att bygga ett lag inkl tränarstab som kan leverera vad som krävs.

Möjligen att det hade kunnat gå bättre med en Rönken bakom rodret, men att han skulle kunna ta guld med detta laget är nog att betrakta som en utopi, när han inte lyckades ens med de faktiskt mycket mer namnkunniga upplagorna vi hade 2010-2014 (Olausson, Arlbrant, Hjalmarsson, Fälth, Abbott x2, Omark, Klasen osv osv.).

Och på grund av allt detta så blir även fansens reaktion oproportionerligt stark. Vi är inte MoDo. I alla fall inte just nu, fast man kan tro det när man läser allt som skrivs. Däremot måste naturligtvis föreningen analysera och agera konstant för att se till att vi inte hamnar där. Men som jag sagt förut, att drabbas av panik är sällan det bästa receptet för att komma ur en trasslig situation.
Panik är det nog inte förrän (ev) Luleå hockey skulle börja nosa på två nedersta platserna i serien. Att det finns brister högt upp i Luleå Hockeys föreningsorganisation; kan nog många addera ihop till själva idag. Dock; trots att detta har pågått i så många år: Är det inte förrän nu vi börjar reagera på det. Både föreningen och vi fans -borde egentligen skämmas för att vi stirrat oss blinda på annat under alla dessa år detta har pågått.

Men för att återgå till frågeställningen i tråden:
-Är Stefan Nilsson, Anders Burström och Petter Nilsson-Lasu de rätta ledarna för Luleå Hockeys A-lag; även om de skulle ha en helt frisk och välmående organisation inom föreningen som back up?

Vilket ställer följande följdfråga:
-Om Luleå Hockey inte lyckas få ordning på sig själva. Finns det någon annan lagledning som kan styra upp det sportsliga mot målen föreningen sätter upp och budgeterar för varje år?

Föreningen skall skämmas absolut.
Jag tror inte ens att det görs  en ordentlig utvärdering efter säsongen för i så fall hade det inte varit centerbrist år ut och år in.
Men att fansen skall skämmas tycker jag är fel.
Det finns bland oss de som påpekat bristerna och till och med blivit avstängda härifrån av och till då realismen tydligen varit för mycket för vissa. Men även de som i alla väder försökt glamorisera föreningen trots bristerna skall ha heder för att brytt sig och fortfarande brinner lika mycket som oss "realister"
Oavsett vilken gruppering man tillhör fyller man en funktion i föreningen och skapar bland annat debatt där saker och ting ibland kommer upp till ytan. Vi bryr oss ju, vi brinner för det här laget oavsett. Där finns inget att skämmas över. Däremot är ingen av oss avlönad för att göra ett jobb eller visa resultat i föreningen. Ingen av oss sitter på den kompetens som beslutsfattande i föreningen sägs ha och därför sitter på de posterna som de gör.
Helt ärligt så tycks kriterierna för att vara anställd i föreningen lite skev kan jag tycka.
Det känns allt som oftast att kompetensen i stort sett alltid är sekundärt där att vara norbottning alltid är primärt.
Samtidigt, att sitta på läktaren och ställa en diagnos är inte enkelt. Man kan mycket väl dra felaktiga slutsatser över var problemet sitter. Jag vill inte vara så tvärsäker på vad som är bra och dåligt i klubben. Och den som har lite minne kommer ihåg hur det lät för bara 8-10 år sedan när Stöckel, Jidström och Osten kom in i föreningen. Då var det rätt att göra en storstädning i ledningen, men är det verkligen exakt samma medicin som är den räta idag? Det finns väldigt mycket som är väldigt mycket bättre ställt i föreningen idag, så jag vill nog inte skriva under på Jonkens beskrivning till fullo. Att det skulle krävas en storstädning igen är nog aningens överdrivet, problemet är ändå relativt begränsat, det kanske till och med går att lösa inom nuvarande organisation om man har bara förmågan att analysera öppet och dra rätt slutsatser.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Jonken 2017-01-10, 01:09

Tigerman skrev:Samtidigt, att sitta på läktaren och ställa en diagnos är inte enkelt. Man kan mycket väl dra felaktiga slutsatser över var problemet sitter. Jag vill inte vara så tvärsäker på vad som är bra och dåligt i klubben. Och den som har lite minne kommer ihåg hur det lät för bara 8-10 år sedan när Stöckel, Jidström och Osten kom in i föreningen. Då var det rätt att göra en storstädning i ledningen, men är det verkligen exakt samma medicin som är den räta idag? Det finns väldigt mycket som är väldigt mycket bättre ställt i föreningen idag, så jag vill nog inte skriva under på Jonkens beskrivning till fullo. Att det skulle krävas en storstädning igen är nog aningens överdrivet, problemet är ändå relativt begränsat, det kanske till och med går att lösa inom nuvarande organisation om man har bara förmågan att analysera öppet och dra rätt slutsatser.
Sant. Men samtidigt är det ju svårt att förklara bort kristall klar fakta; över hur det sett -och ser ut säsong efter säsong? Gällande "storstädning": Det är inte ens värt namnet -ifall man inte lyckas identifiera problemen före; och endast byter ut folk i föreningen för att ge illusionen att föreningen gör någonting utåt sätt. Någon av de insatta måste någonstans lyckas klura ut varför föreningen hela tiden envist prickar stolpen?! Är man ansvarig och tok insatt: Varför har man inte rättat till detta för länge sedan? Det är DETTA som skrämmer mig mest!

OM problemen är lösningsbara med nuvarande folk inom Luleå Hockey: Då kan iaf inte jag -ens med hela min begränsade insyn; förstå VARFÖR man inte redan har rättat till problemen?! Att låssas att dessa problem inte finns -håller inte; om föreningens avsikt är att hålla budget -och nå sina egna uppsatta mål under säsongerna.

På ren svenska: Vi behöver mer kompetens & kvalitet ur Luleå Hockey! -Antingen med folket som idag är aktiva inom föreningen, -addera extra folk till föreningen, -eller ersätta folk i föreningen. Så enkelt är det.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey Empty Sv: Stefan "Skuggan" Nilsson - Headcoach Luleå Hockey

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet