Jenni Hiirikoski

+11
Högljudd
Old Brooklyn
Kagen
pingu
Jokerman
Snikne Ville
Freno
kokostrollet
Tony Moore
hokkzorz
Luleåfan
15 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Jenni Hiirikoski

Inlägg av Luleåfan tis 28 jun 2016, 21:29

Vet inte om damspelare få vara med här men...

Kanske bästa backen i världen ska spela för Luleå - roligt!

Luleåfan

Antal inlägg : 108
Join date : 14-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av hokkzorz tis 28 jun 2016, 22:27

Tervetoula Jenni Smile

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore tis 28 jun 2016, 23:25

Mycket välkommen till Luleå och Luleå HF Jenni Very Happy
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av kokostrollet fre 01 jul 2016, 10:33

Luleåfan skrev:Vet inte om damspelare få vara med här men...

Kanske bästa backen i världen ska spela för Luleå - roligt!

Underbar nyhet! Självklart skall damspelare vara med, tycker det är dags för forumadmin att göra en separat Dam-sektion snart med samma upplägg som för herrarna och inte blanda ihop det med jun.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2665
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Freno fre 01 jul 2016, 12:32

kokostrollet skrev:
Luleåfan skrev:Vet inte om damspelare få vara med här men...

Kanske bästa backen i världen ska spela för Luleå - roligt!

Underbar nyhet! Självklart skall damspelare vara med, tycker det är dags för forumadmin att göra en separat Dam-sektion snart med samma upplägg som för herrarna och inte blanda ihop det med jun.
Kan bara instämma i det du säger

Freno

Antal inlägg : 196
Join date : 15-05-24
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore lör 02 jul 2016, 13:55

Freno skrev:
kokostrollet skrev:
Luleåfan skrev:Vet inte om damspelare få vara med här men...

Kanske bästa backen i världen ska spela för Luleå - roligt!

Underbar nyhet! Självklart skall damspelare vara med, tycker det är dags för forumadmin att göra en separat Dam-sektion snart med samma upplägg som för herrarna och inte blanda ihop det med jun.
Kan bara instämma i det du säger
Instämmer, öppna egen dam/tjej sektion, vi bör göra allt för att hjälpa till och höja statusen. Ett litet strå till detta är just en egen sektion. Vårat gäng är dessutom regerande Svenska Mästarinnor queen cheers
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Snikne Ville ons 24 aug 2016, 23:23

På gymet...fysmonster!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6386
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman sön 18 sep 2016, 11:54

Jag såg Jenni spela igår kväll bounce  

Fantastisk spelare  Very Happy

Grattis alla pitebor som får se laget idag

Gå och se!

#60 Hiirikoski
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ons 21 sep 2016, 22:28

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=6462494

Ibland översätter sisuradio reportage till svenska på deras hemsida. Det gjorde de inte denna gång. Men innebörden av det som Jenni säger är att att hon valde Luleå eftersom klubben satsar och att detta ger henne chansen att utvecklas ytterligare.

Är det #60 eller #6
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Snikne Ville ons 21 sep 2016, 22:50

Jokerman skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=6462494

Ibland översätter sisuradio reportage till svenska på deras hemsida. Det gjorde de inte denna gång. Men innebörden av det som Jenni säger är att att hon valde Luleå eftersom klubben satsar och att detta ger henne chansen att utvecklas ytterligare.

Är det #60 eller #6
#60
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6386
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore sön 26 nov 2017, 00:03

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore sön 26 nov 2017, 00:06

Citat av Lasse Persson till ovanstående tweet "De skulle behöva en mindre puck så de orkade skjuta hårdare... Moahahahahahaahahahahaaaa"
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av pingu lör 31 mar 2018, 20:37

Skriv fast henne bums på ett låångt kontrakt!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman lör 31 mar 2018, 20:58



Vilken start!! Hiirikoski!!! Smack!!!

cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Kagen lör 31 mar 2018, 21:09

Som någon skrev i annan tråd, det Jenni gjorde när bucklan skulle hissas. Vilket ledarskap hon visade där. Så stort.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Old Brooklyn lör 31 mar 2018, 21:25

En härförare. Bäst i världen och bäst när det gäller.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore lör 31 mar 2018, 21:38

Laglojal till 100a, stenhård och skoningslös när det gäller!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore lör 07 apr 2018, 16:24

Stjärnan tänker stanna i Luleå Hockey queen
http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/stjarnan-tanker-stanna-i-lulea-hockey-nm4805594.aspx
Det skålar vi på tycker jag, skål tammefaan  Skål!

Spoiler:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Old Brooklyn lör 07 apr 2018, 16:29

Härligt!!!
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av pingu lör 07 apr 2018, 17:35

Kanon!!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av pingu fre 13 apr 2018, 18:51

Härligt med förlängning Smile
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore fre 13 apr 2018, 20:05

Minst 2 år till med världens bästa back queen! Tack för kaffet och BIG stolthet att hon VILL vara hos oss!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman tis 12 mar 2019, 09:27

Mimmi Åkerlund, Norrbottens Media, intervjuar vår kapten. Mycket läsvärt!

Stålmannen

Jenni Hiirikoski slår sig ner vid bordet med en kopp svart kaffe. Sporten träffar Luleås lagkapten några dagar innan finalstarten på ett fik i centrala Luleå.

Hon är redo att leda laget mot en ny mästartitel.

– Vi har tränat för det här hela säsongen, säger hon.

Sommaren 2016 stod det klart att världens bästa back var klar för Luleå Hockey/MSSK.

Nu är Hiirikoski inne på sin tredje säsong i klubben.

– Luleå har blivit mitt hem. Jag har funnit mig till ro här, säger 31-åringen som kommer från Lempäälä, ungefär två mil utanför Tammerfors i södra Finland.

Kan du tänka dig att stanna här efter den aktiva karriären?

– Ja, det kan jag.

Som tränare?

– Ja, precis. Förhoppningsvis kan jag hjälpa den yngre generationen till toppen. Jag tror att jag har något att ge tillbaka efter min egen karriär, säger hon och fortsätter:

– Jag kanske blir förbundskapten för Damkronorna, säger hon skämtsamt.

Men än ser hon inte slutet på karriären. Hennes kontrakt med Luleå sträcker sig även över nästa säsong.

– Det känns som att jag har mycket kvar att ge, även fast jag har passerat 30. Jag hoppas jag har många år kvar. Och jag hoppas jag får ett nytt kontrakt. Att de vill ha kvar mig.

Jenni Hiirikoski  6064d310


När Jenni Hiirikoski kom till Luleå blev hon assisterande lagkapten.

Säsongen efter fick hon C:et på bröstet.

Jenni Hiirikoski  1a8e3b10


Hon har många gånger hyllats för sitt sätt att driva laget framåt.

– Jag lever som jag lär. Jag förväntar mig mycket från mig själv och jag förväntar jag mig att alla runt mig håller en hög nivå. Jag vill hjälpa mina lagkamrater att nå toppen och jag tycker att vi har skapat en bra atmosfär som gör det möjligt att ta sig dit.

Du känns ofta väldigt lugn när man pratar med dig. Kan du bli arg?

– Jo, det blir jag.

När blir du det?

– När vi spelar dåligt och inte kommer upp i den nivå som vi kan spela på. När vi är lata försöker jag trycka på knappen för att få igång laget.

Ställer du dig upp i omklädningsrummet eller hur gör du?

– Ja, det gör jag. Det kan bli ganska högljutt.

När vi följde laget under bortamatcherna i Vilhelmina, och ni spelade rätt dåligt mot SDE, var det som att en eld tändes i dina ögon. Du tog över hela matchen och ledde laget till seger.

– Det är mitt matchansikte. När det är match och träning går jag in i en annan roll. Då gör jag vad som helst för att vinna. Jag hatar att förlora och pushar mig till gränsen. Jag har temperament när jag är hockeyspelaren Jenni. Då är jag som Lilla My i Mumin.

Hon fortsätter:

– Det är också en av mina bästa egenskaper. Jag ger allt när jag är där ute, men när matchen är slut så är den slut. Det är en annorlunda Jenni som går från rinken. Det är mitt sätt att hantera det.

Det låter som att du har höga krav på dig själv?

– Ja, det har jag. Jag har varit i bra lag och haft bra tränare som hjälpt mig hur jag ska hantera det. Man tror att man alltid ska vara på topp, men man måste förstå att jag är mänsklig också. Ibland fungerar det inte.

Hiirikoski förklarar vad hon menar:

– Om jag behöver gå igenom en mur, så går jag igenom muren. Jag hittar en väg att göra det. Men nuförtiden är jag smartare. Jag springer inte rakt igenom den och kraschar på andra sidan. Nu letar jag efter små hål som jag kan ta mig igenom. Så hanterar jag de tuffa perioderna i mitt liv som hockeyspelare.

Är det den inställningen som gjort dig så bra?

– Jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill tävla mot de bästa. Jag vill vara en av de bästa. Vill du ta nästa steg måste du se dig själv, hur du är som person. Ibland måste man höja handen och säga förlåt, det här blev fel, lära sig av det och gå vidare. Det försöker jag alltid säga till de yngre spelarna.

Du känns säker i dig själv?

– Jag är väldigt säker i mig själv som hockeyspelare. Jag vet vad jag gör när jag är på isen. Det är min värld.

Inte privat?

– Då är jag ingen speciell.

Vad gör du helst på fritiden?

– Jag är mycket hemma och jag gillar det. Jag gillar att promenera, men också träffa människor. Här umgås jag med mina vänner runt hockeyn. Hemma i Finland är jag mycket med min familj, framför allt med farmor och farfar.

Jenni Hiirikoski har så här långt stått för en imponerande säsong. I grundserien slutade backen tvåa i poängligan med 63 poäng, 19 mål och 44 assist, på 34 matcher. En poäng bakom vinnaren Michela Cava från Modo.

Lägg till tio poäng i slutspelet vilket innebär totalt 73 poäng.

Dessutom ligger hon på 50 i plus/minus-statistiken.

Det är inte svårt att förstå att hon är en stor förklaring till Luleås succé.

– Bakom alla dessa siffror finns ett helt lag. Jag har också fått spela en hel del i powerplay, vilken är en stor anledning, säger hon och forstätter:

– Om jag ska vara helt ärlig så är det ingen som vinner poängligan över Michelle Karvinen om hon är skadefri. Det är underbart att få spela med henne, Emma Nordin och de yngre spelarna i laget. Jag har njutit av varenda sekund.

Jag hörde att du spelade 37 minuter i en match. Det är otroligt mycket.

– Det var någon gång i januari, då vi hade jättemånga matcher och flera skador, så det blev en hel del istid. Under bronsmatchen i senaste OS spelade jag 33 minuter. Det är också mycket på internationell nivå. Man tar varje minut som man får.

Hiirikoski har ett stort intresse för fysträning och håller ofta i lagets träningar i gymmet.

– Jag har alltid varit intresserad i all sport. Jag har spelat fotboll och kastat spjut, men när jag var 17 år bestämde jag mig att satsa helt på hockeyn.

Varifrån kommer gymintresset?

– Jag hade en bra tränare när jag var 14 som hjälpte mig i gymmet. Han lärde mig teknik och hur man ska träna som elitidrottare. Jag har tidigare haft en egen fystränare under hockeysäsong. Nu har det varit kul att arbeta med Petter Pettersson (fystränare i klubben). Vi har möten och diskuterar hur vi ska göra. Sedan är det mitt jobb att leda fysträningarna.

Din skridskoåkning är helt otrolig. Hur har du blivit så bra?

– Jag har haft stora lårmuskler sedan jag var fem år, säger hon, skrattar och fortsätter:

– Jag försöker hela tiden pusha mig själv till nästa nivå. Jag vet att jag kan åka snabbare, det gäller bara att träna. Jag har tillbringat många timmar för att träna upp fotlederna.

Som många damspelare från Hiirikoskis generation tränade hon med killar när hon var liten.

– Jag gillar att träna med killar för allt går mycket snabbare. Men jag förstår att jag är mycket mindre. Om jag går in i en närkamp får jag deras armbågar i huvudet hela tiden. Det är inte så bra, även om jag kan vara med och tävla i många andra moment.

Hon blir tyst en stund. Sedan forstätter hon:

– Jag känner inte att jag behöver slå någon man eller pojke för att visa att jag är bra nog. I min sport är jag tillräckligt bra. Det räcker för mig.

I Luleå Hockey tränar dam- och herrlaget ofta tillsammans i gymmet.

Något Hiirikoski tycker om.

– Det är så respekt skapas. De ser vad vi gör varje dag. De ser att vi gör samma saker, även fast vi inte har samma lön. Ishockey handlar inte om pengar, det handlar om hjärta och vilja, säger hon och fortsätter:

– Jag är stolt över att tillhöra Luleå Hockey där alla kan jobba ihop. Det är bra för de yngre pojkarna att se att klubben har ett elitlag på damsidan som tränar så här hårt.

Hiirikoski har flera säsonger bakom sig i den finska högstaligan. Totalt har det blivit fyra guld.

Hon berättar om ett speciellt minne från tiden i JYP som hon bär med sig än i dag.

– Vi började på en låg nivå men tog steg och klättrade. Min sista säsong hade vi nio spelare med i finska landslaget. Jag kommer ihåg en träningsmatch vi hade mot ett killag i klubben.

– De sa olämpliga saker till oss på isen och visade absolut ingen respekt. Jag var upprörd över hur de betedde sig så jag gick till deras omklädningsrum efter matchen.

Vad sa du?

– Har ni sett att vi har samma märke på tröjan? Vi spelar i samma klubb. Det här är den högsta nivån vi kan komma till som damspelare i Finland. Vi är jätteglada att vi får möta er för vi har inte det tempot eller den skridskoåkningen i vår liga, men ni respekterar inte vad vi gör. Jag har spelat på den högsta nivån i världen, och där finns inga rövhål.

Brandtalet i det tysta omklädningsrummet fortsatte:

– Man måste veta vem man är och hur man beter sig om man vill nå dit. Ni har möjligheten att gå till NHL, eller vart ni vill, för mycket pengar. Ni vet att vi kommer sitta hemma i soffan och titta på killarna som vi tränade med. Vi kommer komma ihåg det, men ni vill inte komma ihåg att ni betedde er så här mot oss.

Hur reagerade killarna?

– Alla satt som tända ljus med öppna munnar. Jag avslutade med att önska killarna lycka till och sen gick jag tillbaka till vårt omklädningsrum.

Fem minuter senare fylldes damlagets omklädningsrum.

– Spelarna stod på rad och bad om ursäkt. Det var en vändpunkt i den klubben. Efter det kom killarna på våra matcher och de tävlade om vem som skulle få träna med oss. När vi vann guldet på övertid var hela laget där.

Hiirikoski har också hunnit med två sejourer i Ryssland med SKIF Nizhny Novgorod.

Hon berättar om en annorlunda tid i karriären.

– Jag var 20 år när jag åkte dit första gången. Det var mitt första år som proffs, vilket var en stor händelse för mig.

När jag såg misären där var jag tacksam över min uppväxt i Finland. Jag hade alla möjligheter att bli vad jag ville, men det har inte alla i Ryssland. Jag fick höra många historier från mina lagkamrater hur deras liv var. Mer än hälften av pengarna de tjänade skickade de tillbaka till sina familjer, som de knappt träffade.

Hon återvände till laget säsongen 2011-2012.

– Det var väldigt annorlunda, men jag gillade det. Det bästa var att man fick fokusera på att spela hockey. Det gjorde mig bättre. Och man fick ta hand om sin egen business.

Kunde man bli lurad annars?

– Ja, det finns många historier, men mig har de behandlat bra.

Hur mycket pengar tjänade du?

– Det får jag inte säga. Men det var bra för att vara damspelare. Vi tjänade kanske som en städerska.

Trots att Hiirikoski har dominerat stort i Luleå har ingen konkurrent försökt få hennes underskrift.

– Nej. Här i Sverige respekterar man att man sitter på kontrakt. Och jag skulle aldrig vilja spela för något annat lag i den här ligan.

Finns det någon annan liga du drömmer om att spela i?

– Nej, inte direkt. Kanada är bra, men jag känner inte att jag behöver åka dit. Vi har bra saker här också. Vi gör saker på ett bra sätt. Jag gillar det.

Vad hade du gjort om du inte spelat hockey?

– Då hade jag haft en bondgård hemma i Finland eller drivit en egen målarfirma. Jag gillar att arbeta med händerna, säger hon och forstätter:

– Jag kommer från en liten stad, det är inte ens en stad, där min farmor och farmar hade en bondgård med kor. Jag var där varenda sommar och hjälpte till. Korna var mina bästa vänner.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore tis 12 mar 2019, 15:27

Suveränt med förlängning och att Jenni vill stanna i Luleå!
Hon kan bli våra damers bulan efter karriären cheers
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av pingu tis 12 mar 2019, 19:15

Förläng kontraktet med ett par år med en gång
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Högljudd tis 12 mar 2019, 22:29

En fantastisk hockeyspelare och lika fantastisk och ödmjuk personlighet som jag är oerhört stolt att ha representerande mitt Luleå Hockey.
Hiirikoski och Karvinen är den stora anledningen till damlagets framgångar och jag hoppas bägge blir kvar här många år ytterligare.
För er som ännu inte sett en dammatch med vårat Luleå råder jag er att se en och med egna ögon beskåda dessa bägge totalt dominera isen, ren världsklass.
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman lör 16 mar 2019, 18:33

Taistella Jenni!

Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman sön 17 mar 2019, 16:51

Jennie Hiirikoski - vilket mål!! Smack!! Very Happy

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore lör 23 mar 2019, 00:14

Ligans MVP och bäste back, ingen direkt skräll SDHL 2018/19
Men detta är stort och vackert
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore mån 09 sep 2019, 19:46

”En ära att sätta på mig tröjan varje år”

Finska stjärnan Jenni Hiirikoski är tillbaka i Luleå, efter några veckor hemma i Finland, för att dra i gång säsongen igen. Hon går in i sin fjärde säsong – och har bott in sig i Luleå.
–Jag trivs verkligen här. Organisationen jobbar väldigt hårt för damhockeyn och alla i laget jobbar hårt tillsammans. Jag gillar verkligen att vara här tillsammans med alla människor runtomkring.
Och det är inte bara i föreningen som hon trivs i, utan även i staden. I år blev hon nominerad till ”Årets Luleåbo” med motiveringen:
"Lagkapten och världsstjärna i guldlaget och en idrottslig förebild”.
– Det var kul. Jag var väldigt förvånad men jag antar att jag har gjort något rätt när folk minns dig och vill ge dig något även utanför hockeyn.

Hur trivs du i Luleå?
– Det har blivit som ett andra hem för mig, så klart trivs jag verkligen bra här och har fått bra vänner här. Sen gillar jag verkligen organisationen, hur de arbetar och hur de verkligen satsar på damhockeyn. Det är en ära att sätta på mig matchtröjan varje år.

Mer Jenni i arikeln!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman tor 12 sep 2019, 21:41

Jenni Hiirikoski  716cc710
Bild: Simon Jakobsson | Jenni Hiirikoski är redo för en ny säsong som Luleå Hockey/MSSK:s lagkapten.

Hiirikoski förklarar sitt galna poängrekord

I vintras skrev hon hockeyhistoria i SDHL. Hon slutade tvåa i poängligan och satte nytt rekord för backar.

På 34 SDHL-matcher gjorde hon smått ofattbara 63 poäng (19 mål och 44 assist).

Luleåbacken gjorde fler poäng än forwardstrion med Emma Nordin (59), Michelle Karvinen (56) och Noora Tulus (53) mäktade med.

Men för er som lärt känna Jenni Hiirikoski är det inte henne själv hon helst pratar om i media.

Jenni Hiirikoski  5595fe10
BILD: Simon Jakobsson | Jenni Hiirikoski, Luleå Hockey/MSSK.

Hennes förklaring till den galna poängproduktionen i fjol är inget undantag.

– Jag spelar med fantastiska spelare som hjälper mig varje dag och förhoppningsvis känner de likadant med mig, säger Luleå Hockey/MSSK:s lagkapten och fortsätter:

– Vi älskar att spela ihop och det är nog den bästa förklaringen till alla mina poäng.

På tre säsonger i Luleå har hon spelat 106 SDHL-matcher och samlat ihop 163 poäng totalt – 53 mål och 110 assist.

Säsongen 2016/2017 slutade hon fyra i poängligan med 45 poäng på 36 matcher och 2017/2018 blev hon återigen fyra med sina 56 poäng på 36 matcher.

– Jag funderar aldrig över sådana saker (poängligor). För mig handlar det bara om att lyckas med laget, säger Jenni Hiirikoski.

När Sporten talar med den finska kaptenen vill hon hellre prata om fredagens SDHL-premiär hemma mot Modo Hockey i Coop Norrbotten Arena.

– Härligt att äntligen dra igång på allvar. Det är det här vi har längtat efter hela försäsongen, säger hon och fortsätter:

– Äntligen ska vi få spela inför vår fantastiska hemmapublik.

Senast laget spelade en tävlingsmatch i arenan var när SM-guldet bärgades mot Linköping i våras.

– Ett fantastiskt slut på en fantastisk säsong, säger 32-åringen.

– I det stora hela var det en riktigt bra säsong med seger i Champions Cup och sedan ett SM-guld på hemmaplan efter riktigt bra fajter med Linköping som verkligen var en tuff motståndare.

Luleå Hockey/MSSK är favorit i år igen. Och Jenni Hiirikoski och hennes lagkamrater har inget annat mål än att försvara SM-guldet.

Hon tror dock att det kommer bli tuffare än någonsin att lyckas.

– Det finns flera lag som ser starka ut. Det kommer att krävas mer av oss – tillsammans ska vi nå en ny nivå i vårt spel, säger Jenni Hiirikoski.

– I det stora hela handlar det om att fokusera på rätt saker. Vi har ingen anledning att göra något annorlunda. Fokus och hårt arbete ger framgång.

Under SDHL:s upptaktsträff i veckan fick Luleå Hockey/MSSK och HV71 flest guldtips från tränarna i vardera lag. Jenni Hiirikoski nämner HV71 som en av lagets tuffaste konkurrenter i vinter.

– Om man enbart går efter laguppställningarna är det HV71 och Brynäs som ser starkast ut. Men jag tror det finns fler lag som har nya spännande spelare – det kommer att bli en intressant säsong.

Simon Jakobsson norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman sön 15 sep 2019, 02:06

Tifo i premiären  cheers
Jenni Hiirikoski  Eebp0x10
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore tis 17 sep 2019, 21:04

YESS!! LHF/MSSK minst tom säsongen 2021/2022
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ons 18 sep 2019, 10:14

Underbara nyheter! Fredag 27 september är nästa hemmamatch!   cheers                  

Jenni Hiirikoski  95cf5410
Bild: Kent Vikström | Stjärnspelaren Jenni Hiirikoski har förlängt sitt kontrakt med Luleå Hockey/MSSK ytterligare två säsonger.

”Luleå är mitt hem"

Jenni Hiirikoski har förlängt sitt kontrakt med Luleå Hockey/MSSK och blir klubben trogen de tre kommande säsongerna. "Det känns fantastiskt bra och det här är något jag velat göra länge", säger hon.

I samband med att Luleå Hockey/MSSK presenterade den nye tränaren Mikael Forsberg kom ytterligare en nyhet.

Att mästarklubben har förlängt kontraktet med spelaren som anses vara världens bästa back, Jenni Hiirikoski.

Den 32-åriga finskan hade ett år kvar på kontraktet med Luleå som nu förlängdes med ytterligare två säsonger fram till 2021/2022.

– Jag har hittat ett riktigt fint ställe att spela hockey på och Luleå känns som mitt hem. Det är inspirerande att få jobba med så motiverade och ambitiösa personer. Nu får vi en ny tränare också så det blir en nystart och ny resa tillsammans, säger Jenni Hiirikoski och fortsätter:

– Det här är det bästa stället att spela hockey på för damspelare så jag vill definitivt stanna kvar här. Jag har alltid önskat att kunna leva på hockey och det här är bästa stället att göra det på. Därför är jag väldigt glad just nu.

Betyder den här förlängningen att du kommer avsluta spelarkarriären i Luleå?

– Ha ha, nej det är för tidigt att slå fast ännu. Jag har tidigare sagt att jag kommer spela så länge det är kul och har kvar passionen så vi får se hur länge det blir.

Hon berättar att det gick väldigt snabbt från när Luleå presenterade kontraktsförslaget till att hon valde att skriva på.

Tror du att Luleå var rädda att du skulle följa med Fredrik Glader till Modo?

– Kanske det? Nej det vet jag inte men de vill behålla mig och det är jag glad över, säger hon och ler.

– När det blev klart att det skulle bli ett tränarbyte så börjar du alltid fundera på din situation. Därför blev jag väldigt glad när Stefan (Enbom) meddelade att de ville erbjuda mig ett nytt kontrakt.

Hur ser du på att Glader lämnar så tidigt på säsongen?

– Det var en överraskande besked men det är en del av den här branschen att det kan bli förändringar. Vi i laget respekterar Fredriks beslut och jag tror att det kommer bli riktigt bra nu när vi får in "Micke" (Forsberg) som ny tränare. Han är full av energi och jag tror att den kommer smitta va sig på laget och ge oss en bra nystart. Vi har pratat om det i laget och i slutändan kände sig alla positiva till att få in en ny röst.

– Jag vill bara säga tack till Fredrik (Glader). Han är den som tagit hit mig och många andra av spelarna i laget hit och givit oss chansen att spela här. Han är en god vän till mig även vid sidan av hockeyn också så jag är glad för hans skull att han får den här möjligheten och jag önskar honom all lycka.

Kent Vikström norrbottenmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman sön 13 dec 2020, 09:52

Luleå Hockey/MSSK:s lagkapten

Jenni har två SM-guld med Luleå, har spelat tolv VM och tre OS med sitt Finland och blivit vald till världens bästa back i de åtta senaste storturneringarna: VM 2019, OS 2018, VM 2017, VM 2016, VM 2015, OS 2014, VM 2013 och VM 2012.

Det här är bara ord.

Jenni måste upplevas från läktaren eller rinkside något som tyvärr nu inte är möjligt för oss hockeyälskare men det här är, kortfattat, varför hon helt enkelt är bäst:

- skridskoåkningen
- spelförståelsen
- noggrannheten (läs ödmjukheten)
- tävlingsinstinkten
- puckbehandlingen
- moominheten (den viktigaste egenskapen)

Viva Jenni!!!

Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Gäst mån 23 aug 2021, 08:01

Jenni har nu spelat flest VM matcher av alla damspelare i världen, Respekt!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll tor 26 aug 2021, 09:53

Snacka om kapten

Jenni Hiirikoski Älska
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll lör 11 sep 2021, 09:50

Coffee intervju i norrmedias Hockeybilaga

…fråga 16 Vilket föremål hade du tagit med dig till en öde ö?
– En skivstång!

Very Happy
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll lör 02 okt 2021, 21:26

Hiirikoski är i en klass för sig. Det tål att upprepas.

Hörde någon kommentator på SVT för ett tag sen, tror det var Rooth, som tyckte Hiirikoski inte var lika dominant som hon brukade vara. Kan inte hålla med. Med tanke på Ronjas avstängning och att vi tappat Berglund och Olofsson och ersatt de med juniorspelare så har Hiirikoski anpassat sitt spel för att kunna spela betydligt mer minuter och ändå hålla en otroligt hög nivå och det är det hon gör. Inga misstag.

Som att detta inte är nog, är fullständigt övertygad om att Hiirikoski visste vad hon gjorde när hon såg till att vi fick låna från RoKi i Rovaniemi, 23-åriga backen Aino Karppinen och 27-åriga forwarden Jenna Pirttijärvi.

Bägge gjorde bra ifrån sig i segermatchen mot DIF trots att de varit här bara några dagar och knappt hunnit träna nånting med laget. Imponerande.

Älska
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll tor 21 okt 2021, 23:53

300 poäng gjorda i föreningen.

Hiirikoski hyllades välförtjänt ikväll innan SHL-matchen mot Leksand.

Helt rätt att göra det inför en fullsatt hemmaarena också.

Älska
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll fre 22 okt 2021, 14:37

Vilken fredag!

Jennie förlänger med 3 säsonger.

Petra förlänger med 3 säsonger.

Ronja förlänger med 2 säsonger.

Na-na-na-na-na-na-na-na

Stålmannen
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Gäst tor 04 nov 2021, 07:52

Jenni Hiirikoski  Skzirm11

Så värd detta kontrakt...

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll tor 04 nov 2021, 09:08

Ny skrev:Jenni Hiirikoski  Skzirm11

Så värd detta kontrakt...
Top shelf

På alla plan. Värd varenda penny.

Tycker svtsport och andra tunga medier rapporterar om sdhl pliktskyldigt, de vill ha ”highlights” och underhållning vid intervjuer och sådana saker.

Vad krävs det för att bli en så bra hockeyspelare som Hiirikoski?

Ingen, i stort sett, förutom norrrmedia, vill veta.

Att inte Hiirikoski lyfts fram mer är ett hån mot alla som håller på med flick- och damhockey.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Bamsefar and pingu like this post

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll fre 08 apr 2022, 10:48

Vilken fredag! Very Happy

Under säsongen 21/22 gjorde SVT:s s.k. ”experter” bl.a. följande uttalande ett par gånger: ”Hiirikoski är inte är lika dominant som tidigare.”
Jenni Hiirikoski  A4c13010
Kan samma ”experter” vara vänlig att summera säsongen 21/22 och speciellt Hiirikoskis säsong?

Det vore smakfullt.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Bamsefar and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll fre 08 apr 2022, 11:21

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Bamsefar, Högljudd, Norlin and Sunderbyare like this post

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Gäst fre 08 apr 2022, 12:00

Jokerman ll skrev:Vilken fredag!  Very Happy

Under säsongen 21/22 gjorde SVT:s s.k. ”experter” bl.a. följande uttalande ett par gånger: ”Hiirikoski är inte är lika dominant som tidigare.”
Jenni Hiirikoski  A4c13010
Kan samma ”experter” vara vänlig att summera säsongen 21/22 och speciellt Hiirikoskis säsong?

Det vore smakfullt.

Beror ju på hur Maria på SVT resonerar, jämför man poängmässigt och plus/minus mot för när hon gjorde mer poäng än just i denna säsongs grundserie så stämmer det lite grann iaf men det beror ju på att hela laget hade det slitsamt under grundspelet med tunn trupp, skador, covid och avstängningar.

Men oavsett vad så blev hon invald i OS turneringens världslag och hon är också åter och igen vår bästa back och utan Jenni inget guld så är det bara.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Tony Moore lör 09 apr 2022, 10:44

Fy faan vad fint, såå välförtjänt queen
(För er som inte vet så är Håkan Hellqvist en helylle-skåning med LHF hjärta, ägare till åkeriet SveLast och änkeman efter fru Marie från Luleå. Marie som var en stoor supporter av Luleå Hockey avled i cancer för något år sedan och hade som en av sina sista önskningar att han skulle fortsätta stötta LHF/MSSK. Han har kvar stugan här uppe och besöker den rätt ofta med barnen.)
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7690
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar, Norlin, Wolfhunter and Jokerman ll like this post

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll sön 10 apr 2022, 10:48

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Pajala sön 10 apr 2022, 12:07

Antigen Jenni eller Maja.

Maja tog flest poäng i grundserien och även i slutspel.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Jokerman ll sön 10 apr 2022, 12:26

Pajala skrev:Antigen Jenni eller Maja.

Maja tog flest poäng i grundserien och även i slutspel.
lol!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Jenni Hiirikoski  Empty Sv: Jenni Hiirikoski

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet