2012-11-20, Elitserieomgång 24, Färjestad - Luleå

+38
Chris Hendrix
INXen
CKa
Tigerman
Mange
Högljudd
Bamsefar
Midiland
MttG
Lajon
MrA
storraggarn
Limpan
LHF96
Kato
Sir Prozac
NallePhu
BodenSwe
chiII
Dave Rock
Jonken
Babblo
JahNT
Zeb Macahan
Salle
Donten_
Beast.
Myrman
Lars158
MickkeJ
Snikne Ville
LulefanGBG
Slapshot
Johan__
Urken
Redbear
Admin
42 posters

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Gå ner

2012-11-20, Elitserieomgång 24, Färjestad - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2012-11-20, Elitserieomgång 24, Färjestad - Luleå

Inlägg av Lars158 tis 20 nov 2012, 22:39

Midiland skrev:
Sir Prozac skrev:Man behöver absolut inte oroa sig för missat slutspel. Inte ens nära, men detta bekostat på vad? Spelglädje, vilja, passion VS strikt styrspel av en grå massa. Det är inte direkt spännande att se Luleå spela just nu, man fortsätter göra exakt samma saker match efter match byte efter byte. Det spelar liksom ingen roll vilket motstånd man möter, hemma eller borta oavsett om det fungerar eller inte. Kalla mig egoist men jag vill ha mer, jag vill se snygga individuella prestationer, jag vill se vilja, jag vill se känslor! Förlorar man en match med 4-0 vill jag se avbrutna klubbor i frustration, jag vill se glöden i ögonen som visar att man inte accepterar att bli utspelade, att bli nollade. Jag vill se spelare som står upp för laget, som gör fansen stolta!

WORD!!!!!

Var ju det här jag var inne på efter lördagsmatchen. Det är så fruktansvärt känslolöst!

Lars158

Antal inlägg : 9806

Till överst på sidan Gå ner

2012-11-20, Elitserieomgång 24, Färjestad - Luleå - Sida 6 Empty Sv: 2012-11-20, Elitserieomgång 24, Färjestad - Luleå

Inlägg av Snikne Ville tis 20 nov 2012, 22:51

Ser att Stålnacke spekulerar i en "normal" formsvacka. Hoppas han har rätt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6533

Inlägg av Tigerman tis 20 nov 2012, 23:18

Det allmänna problemet med offensiven just nu är att det går så förbaskat LÅNGSAMT när man ska ställa om. Att få in pucken i anfallszon innan motståndarna är där med 4 man händer sällan. Och grunden i det ligger på backplats, möjligen delvis p.g.a. oförmåga och delvis p.g.a. press. Snabba pass på forwards i fart ser man knappt, inte i denna matchen och knappt under senaste 10 omgångarna. Istället vänder man djupt, tar burskydd, passar i sidled till backkollegan, passar till stillastående forward i fickan. Ja, i stort sett visar man prov på hela registret när det gäller att låta motståndarna få tid att ställa upp med köttmuren på egen blå. Med resultat att vi tappar puckar, får dumpa in den eller hamnar i sarghörnen.

Nu är det inget jag har statistik på men jag är rätt övertygad om att mål i dagens hockey (5 mot 5) görs företrädesvis inom ca 5-10 sekunder efter att man vunnit pucken (se bara FBK idag). Långa anfall är möjligen ett bra sätt att skaffa powerplay och att trötta ut motståndarna så de inte orkar ställa om men resulterar sällan i något konkret.

Att sedan PP't är statiskt hjälper heller inte till att vinna matcher.

Tigerman

Antal inlägg : 3431

Inlägg av Högljudd ons 21 nov 2012, 09:55

Kanske är det så enkelt att övriga lag nu efter 2,5 år kommit på hur man skall hantera Rönkenhockeyn?
Nu är det upp till oss att utveckla den och fortsätta ligga steget före.

Det är absolut ingen fara med slutspelsplatsen, kom ihåg att 5 andra lag också förlorade igår.
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011

Inlägg av amarule ons 21 nov 2012, 11:09

Finns väl egentligen inget mer att säga om gårdagens match..
Luleå kan inte göra mål, det måste ha med de snabba korta bytena o allt pressande att göra. Går all ork och koncentration åt till det? I så fall vore det väl tjänstefel att inte försöka ändra systemet. Eller är det bara så att alla lag avslöjat oss? Prozac o Högljudd är nog helt rätt ute..
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184

Inlägg av Krobbe ons 21 nov 2012, 11:17

Bamsefar skrev:
Vi har nog vänt en del matcher, synd att supportrar köper den gängse stereotypen sjösatt av stockholmsjournalister o skaikare, så enkelt är det inte.

"sjösatt av stockholmsjournalister o skaikare" Är inte säker på om du menar att journalister från riksmedia samt supportrar till Skellefteå, tillsammans skulle ligga bakom talet om "tråkhockeyn". I så fall har väl L-G Niemi bytt läger.

Nä något märkligt med Luleå är väl ändå att i matcherna mot oss så visar man upp giftig offensiv likaväl som effektiv defensiv. Men sedan blir det som med Finland på -70 och -80-talet, efter att storspela mot Sverige, så blir det platt fall mot övriga lag.
Det kan bara handla om tränarfilosofi. För nog finns väl tillräcklig individuell styrka i laget. Eller är sanningen att de som ska bära den offensiva biten är för ineffektiva?
Ibland bländande skridskoåkning kryddad med prickfritt passningsspel, men fram till motståndarnas nät når man inte.
Det hela andas mystik, eller helt enkelt fel utstakad kurs från början.
Att andra lag dessutom lärt sig Luleås spelmodell bidrar säkert till kräftgången, men då borde Rönnqvist/Berglund ha en plan B att tillgå. A Forsberg t.ex. kör ju med olika taktik beroende på var i serien man befinner sig, eller hur motståndarna spelar.
Krobbe
Krobbe

Antal inlägg : 73

Inlägg av Snikne Ville ons 21 nov 2012, 11:51

Alla som nu verkar övertygade om att Luleå är sönderlästa kan då få förklara varför vi forfarande, med marginal, är det lag som ännu inte släppt in 40 baljor? Känns ju inte så jävla sönderläst.
Problemet med att göra poäng har vi haft sen dag 1 sen vi blev ett topplag igen (läs: när Rönken tog över) så där har man ju inte behövt läsa in så innihelvete mycket direkt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6533

Inlägg av Bamsefar ons 21 nov 2012, 12:43

Krobbe skrev:
Bamsefar skrev:
Vi har nog vänt en del matcher, synd att supportrar köper den gängse stereotypen sjösatt av stockholmsjournalister o skaikare, så enkelt är det inte.

"sjösatt av stockholmsjournalister o skaikare" Är inte säker på om du menar att journalister från riksmedia samt supportrar till Skellefteå, tillsammans skulle ligga bakom talet om "tråkhockeyn". I så fall har väl L-G Niemi bytt läger.

Nä något märkligt med Luleå är väl ändå att i matcherna mot oss så visar man upp giftig offensiv likaväl som effektiv defensiv. Men sedan blir det som med Finland på -70 och -80-talet, efter att storspela mot Sverige, så blir det platt fall mot övriga lag.
Det kan bara handla om tränarfilosofi. För nog finns väl tillräcklig individuell styrka i laget. Eller är sanningen att de som ska bära den offensiva biten är för ineffektiva?
Ibland bländande skridskoåkning kryddad med prickfritt passningsspel, men fram till motståndarnas nät når man inte.
Det hela andas mystik, eller helt enkelt fel utstakad kurs från början.
Att andra lag dessutom lärt sig Luleås spelmodell bidrar säkert till kräftgången, men då borde Rönnqvist/Berglund ha en plan B att tillgå. A Forsberg t.ex. kör ju med olika taktik beroende på var i serien man befinner sig, eller hur motståndarna spelar.

Du kan knappast vara omedveten om att under Luleås första säsong så hyllades Rönnqvist som en innovativ tränare, Luleås spel sågs som frejdigt , "offensivglatt", ja faktiskt.Detta förändrades när vi slog ut Djurgården i kvarten. Helt plötsligt så skrev sådana som roooosenraaasande o mögholm på aftonslasken om "tråkiga" Luleå, "filmande" Luleå o s v. Sen dess så har dessa , stockholmsbaserade media tillsammans med troll i div forum pumpat ut fraseologi om "tråkiga" Luleå, så till den milda grad att det blivit ett accepterat rekvisita oavsett. Med detta sagt så kan det mycket väl diskuteras vad problemet ligger i Luleås offensiva spel, för att där är ett problem kan vi alla vara överens om, men varför har vi olika uppfattningar om och i min värld så är det inte mängden mål som avgör om det är roligt eller inte.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12234

Inlägg av Högljudd ons 21 nov 2012, 13:14

Krobbe skrev:I så fall har väl L-G Niemi bytt läger.

Du är från Skellefteå va?
I så fall är du ursäktad för hur skall du kunna veta LHF:s historia 25 år bakåt i tiden.

L-G Niemi hatar LHF och Osten i synnerhet så vad han skriver och tycker skrattar vi åt.
Synd bara att sådana som du tror att han är ett hardcore LHF-fan eftersom han spelat i laget.
Nu vet du annat.

Mvh
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011

Inlägg av Krobbe ons 21 nov 2012, 13:36

Högljudd skrev:
Du är från Skellefteå va?
I så fall är du ursäktad för hur skall du kunna veta LHF:s historia 25 år bakåt i tiden.

L-G Niemi hatar LHF och Osten i synnerhet så vad han skriver och tycker skrattar vi åt.
Synd bara att sådana som du tror att han är ett hardcore LHF-fan eftersom han spelat i laget.
Nu vet du annat.

Mvh
Jag har Skellefte-sympatier, ja. Och nej, jag visste inte att Niemi hatar Lhf och Osten.
Mitt "I så fall har väl L-G Niemi bytt läger" var bara en ironisk gissning.
Jag har inga som helst anti- eller sympatier för L-G Niemi.
Att jag däremot tycker att han angriper kärnan i problemet kan du/ni läsa i tråden Luleå Hockey i media. Skrev om ämnet där då jag kom på att det kanske blev lita ot i denna tråd.

Krobbe
Krobbe

Antal inlägg : 73

Inlägg av MickkeJ ons 21 nov 2012, 19:16

Högljudd skrev:Kanske är det så enkelt att övriga lag nu efter 2,5 år kommit på hur man skall hantera Rönkenhockeyn?

Det är absolut ingen fara med slutspelsplatsen, kom ihåg att 5 andra lag också förlorade igår.
Så precis just nu, under landslagsuppehållet, så ska alla lagen ha kommit fram till exakt hur Luleå spelar och de ska ha kommit på något motknep för det? Föga troligt. Hur många gånger tidigare har vi inte fått höra av motståndarfans att vi är sönderlästa? Typ varje gång vi har en liten svacka!
Problemet ligger inte hos de andra lagen eller hur de spelar, detta handlar om Luleås ständiga ineffektivitet. Något som vi debatterar speciellt mycket då det gått så pass dåligt sedan uppehållet. Att vi knappt fick till ett kvalificerat skott på mål är problemet. Kolla in videon från senaste röglematchen (finns postad i den tråden) där någon klippte ihop alla missade klara målchanser för Luleå. Det var typ skrämmande mycket.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2825

Inlägg av PM ons 21 nov 2012, 22:27

MickkeJ skrev:
Högljudd skrev:Kanske är det så enkelt att övriga lag nu efter 2,5 år kommit på hur man skall hantera Rönkenhockeyn?

Så precis just nu, under landslagsuppehållet, så ska alla lagen ha kommit fram till exakt hur Luleå spelar och de ska ha kommit på något motknep för det? Föga troligt. Hur många gånger tidigare har vi inte fått höra av motståndarfans att vi är sönderlästa? Typ varje gång vi har en liten svacka!
Problemet ligger inte hos de andra lagen eller hur de spelar, detta handlar om Luleås ständiga ineffektivitet. Något som vi debatterar speciellt mycket då det gått så pass dåligt sedan uppehållet. Att vi knappt fick till ett kvalificerat skott på mål är problemet. Kolla in videon från senaste röglematchen (finns postad i den tråden) där någon klippte ihop alla missade klara målchanser för Luleå. Det var typ skrämmande mycket.

Kanske inte just under uppehållet, men nog fan har andra lag börjat hitta motmedel mot vissa moment i Rönkens spelidé. Att vi sen alltid haft svårt att måla med detta spelsystem och att PP suger hästk*k är ju inte heller någon nyhet så när en svacka eller skada på random toppspelare kommer i laget så blir det snabbt problematiskt.
Sen efterlyser jag som alltid känslor! Var fan är glädjen i LHF anno 2012?

PM

Antal inlägg : 1947

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet