Rebecca "rebban" Stenberg

5 posters

Gå ner

Rebecca "rebban" Stenberg Empty Rebecca "rebban" Stenberg

Inlägg av Tony Moore 2016-05-27, 21:59

Nu är det bara för LHF och Stefan Enbom att skaka fram ett vettigt arbete eller heltidskontrakt till vår "sista" MSSK stjärna så hon kan stanna i LHF/MSSK och satsa vidare mot SM GULD, landslag och OS (skam vore annars!):
Spoiler:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 8046

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Rebecca "rebban" Stenberg Empty Sv: Rebecca "rebban" Stenberg

Inlägg av Kapten Haddock 2016-05-28, 00:34

Jaa. Jag måste säga att de inte känns speciellt bra att ha ett damlag och de inte ens kan leva på hockey även om dom skulle få socialbidrag!!!!!!!
Jag mår nästan illa!

Visst fick vi jobba gammalt tillbaka men nu är de väl ändå 2016 och sponsorer slänger pengar över oss herrar och de finns "spetsherrar" som inte presterar hälften av de som DOM ska pretera!

Jag mår dåligt av att se hur stor skillnad de är mellan dam och herrhockeyn!

Jag säger absolut inte att vi är sämre än andra klubbar i Sverige....inte på något sätt, men nu måste de bli bättring över lag!

Jag tycker att damhockeyn i Sverige ska bli och vara ett heltidsarbete och betalt där efter. Vet att de inte är lätt att ändra på saker rakt av och de krävs insatser, men de här är ju skamligt....helt sjukt!

Nu tycker jag vi har gjort väldiga saker på damfronten och de har verkligen imponerat (t.o.m världen över) hur vi utvecklat damhockeyn och intresset runt om den.
Nu när vi verkligen har tagit steget, blivit nr.1 och visat världen vad vi kan prestera inom damhockey på ett år, så tycker jag att vi ska ta ytterligare steg och budgetera för en än mer proffesionell damhockey. Säger inte att de bara är att trycka på knappen och göra det, men vill att vi ska ta ordentliga kliv framåt för en proffesionell damhockey!

De måste vara klart lättare att hitta sponsorer efter detta år och då tror jag att minst hela Sveriges marknad är öppen för detta.

Kämpa för de här!

Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527

Inlägg av icemask 2016-05-28, 09:54

Kapten Haddock skrev:Jaa. Jag måste säga att de inte känns speciellt bra att ha ett damlag och de inte ens kan leva på hockey även om dom skulle få socialbidrag!!!!!!!
Jag mår nästan illa!

Visst fick vi jobba gammalt tillbaka men nu är de väl ändå 2016 och sponsorer slänger pengar över oss herrar och de finns "spetsherrar" som inte presterar hälften av de som DOM ska pretera!

Jag mår dåligt av att se hur stor skillnad de är mellan dam och herrhockeyn!

Jag säger absolut inte att vi är sämre än andra klubbar i Sverige....inte på något sätt, men nu måste de bli bättring över lag!

Jag tycker att damhockeyn i Sverige ska bli och vara ett heltidsarbete och betalt där efter. Vet att de inte är lätt att ändra på saker rakt av och de krävs insatser, men de här är ju skamligt....helt sjukt!

Nu tycker jag vi har gjort väldiga saker på damfronten och de har verkligen imponerat (t.o.m världen över) hur vi utvecklat damhockeyn och intresset runt om den.
Nu när vi verkligen har tagit steget, blivit nr.1 och visat världen vad vi kan prestera inom damhockey på ett år, så tycker jag att vi ska ta ytterligare steg och budgetera för en än mer proffesionell damhockey. Säger inte att de bara är att trycka på knappen och göra det, men vill att vi ska ta ordentliga kliv framåt för en proffesionell damhockey!

De måste vara klart lättare att hitta sponsorer efter detta år och då tror jag att minst hela Sveriges marknad är öppen för detta.

Kämpa för de här!

Mycket bra skrivet !

Tror att elitlagen har tappat detta med att spelare måste jobba vid sidan av, kanske därför mindre klubbar klarar av att fixa jobb !

En sak jag undrar över är var är de "kvinnliga" företagen ?
HM, mfl
Eller lever de i tron att kvinnliga hockeyspelare ser ut som karlar, tuggar lössnus och skrämmer små barn ?

En stor del av publiken är (Hör och häpna) faktiskt tjejer, att tex få in HM, Kappahl, lindex som huvudsponsorer för ligan skulle göra oerhört mycket framförallt för de mindre lagens ekonomi !

Hoppas att nya ligan jobbar hårt för att profilera sig och lyckas bra !

Kul att LHF/MSSK`s tröja går att köpa i souvernirbutiken, tror inte många andra klubbar har det i sitt sortiment !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4174

Inlägg av Tony Moore 2016-06-09, 20:08

Tyvärr för LHF så blev arbetssituationen avgörande, Rebecca klar för DIF.
http://kuriren.nu/sport/forwarden-lamnar-lulea-hockey-for-konkurrenten-8877967.aspx

Det tar emot men, lycka till Rebecca och hoppas vi se dej i vackraste tröjan igen!
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore 2017-03-15, 22:11

Matchvinnare i första SM finalen, grattis Rebecca!

Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore 2017-03-18, 17:19

Rebecca hos Dusan http://www.svt.se/sport/ishockey/drommer-om-sm-guld-valdigt-tavlingsinriktad/
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore 2017-03-18, 19:48

Mer http://www.nsd.se/sport/100-hockey/forre-luleaspelaren-tog-nytt-historiskt-guld-nm4494595.aspx?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore 2017-03-29, 11:08

Hemma igen  Stålmannen
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av KaptenBlodskelett 2017-03-29, 12:22

cheers Basketball
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2848

Inlägg av Jokerman 2017-09-08, 08:48

#27 levererade direkt. Ska bli
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1984

Inlägg av Jokerman 2017-09-08, 12:45

kul och se henne i Delfinen i den rätta tröjan.
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Jokerman 2018-01-12, 19:37

Kuriren rapporterar att Rebecca Stenberg är klar för OS 2018 i Pyeongchang i Sydkorea.

Rebecca "rebban" Stenberg 9f9ff310

Rebecca Stenberg, 25, gör OS-debut i Sydkorea.

Faktum är att Luleåforwarden inte heller har gjort något världsmästerskap tidigare.

Däremot har hon varit nära de senaste åren.

– Jag har varit reserv i några år nu till VM men inte riktigt tagit mig dit, men jag har känt att jag har haft en bra säsong och utvecklat mina svagheter lite mer samtidigt som jag har utvecklat mina styrkor, säger Stenberg.

Precis som övriga spelare fick hon beskedet i onsdags.

– Man blev väldigt glad. Sen har jag varit med på alla turneringar och haft en bra känsla, men man vet aldrig riktigt innan man får beskedet. Det var en vikt som släppte från axlarna, säger Stenberg och fortsätter:

– Det här är något man har drömt om sen man var liten. Det är sjukt häftigt och jag har inte riktigt fattat det än. Det får sjunka in lite grann nu och när vi väl åker dit kommer det väl att det är på riktigt.

Luleå HF

FAKTA
OS-truppen
Målvakter: Sara Grahn, Brynäs, Minatsu Murase, AIK, Sarah Berglind, Modo.

Backar: Emmy Alasalmi, AIK, Johanna Fällman, Luleå Hockey, Johanna Olofsson, Modo, Annie Svedin, Modo, Emilia Ramboldt, Linköping, Maja Nylén Persson, Leksand, Elin Lundberg, Leksand.

Forwards: Sara Hjalmarsson, AIK, Sabina Küller, AIK, Lisa Johansson, AIK, Pernilla Winberg, Linköping, Anna Borgqvist, Brynäs, Maria Lindh, Djurgården, Fanny Rask, HV71, Erica Udén Johansson, Brynäs, Rebecca Stenberg, Luleå Hockey, Erika Grahm, Modo, Hanna Olsson, Djurgården, Emma Nordin, Luleå Hockey, Olivia Carlsson, Modo.
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Jokerman 2018-01-27, 18:15

Text: Jimmy Stålnacke, norrbottenmedia

Luleåstjärnan visade OS-form på hemmaplan. Sista matchen innan Sydkorea. Då visade Rebecca Stenberg OS-form – på hemmaplan.
Efter fredagens 7–1-seger mot jumbon Göteborg flyttade Luleå Hockey/MSSK ner till LF Arena och Piteå för lördagens möte med samma lag.

Då var Luleå Hockeys OS-forward Rebecca Stenberg, från Piteå, tillbaka där allt började.

Hemma är ju också oftast bäst – och det visade Stenberg direkt från start.

Redan efter 3.03 sköt hon 1–0 och med 1.44 kvar till pausvilan forcerade hon in 2–0.

En drömstart för både henne och laget.

Rebecca "rebban" Stenberg E0565c10

– Vi fick en bra start på matchen. Jag tycker att vi i första perioden visar och spelar som ett lag. Vi har ett bra passningstempo och allting, säger Rebecca Stenberg och fortsätter:

– Men sen börjar vi köra mer individuellt. Då går det inte. Så en bra första period, sen strular vi till det lite.

Trots det såg det ut att bli en behaglig resa mot de tre poängen.

Efter att Göteborg reducerat klev Michelle Karvinen fram med två mål innan andra paus.

Men sen kom tredje perioden, sen kom två reduceringsmål från gästerna och med sex minuter kvar var det en riktig rysare.

Då tog hemmatränaren Fredrik Glader timeout och fick sen stopp på det som höll på att sluta i en tappad ledning.

– Det var lite nonchalant innan den. Det var inte så bra backcheck och såna där detaljer som vi vill ska funka. Det var väl det han var missnöjd med, säger Stenberg och kommer in på sin egen match:

– Jag kände mig pigg. Det är alltid kul att spela hemma här och det var ändå ganska mycket folk. Så det var kul.

Till veckan drar hon och Damkronorna till OS.

– Det börjar komma lite resfeber och så. Det ska bli fantastiskt roligt och en upplevelse, säger Stenberg.

Det kändes som att ni stundtalas redan var på väg till Sydkorea i dag.
– Ja, det kan nog vara så. Tankarna har redan börjat åka dit. Vi har fått kläderna och allt sånt där, så man har börjat fundera lite på sånt.

Var det skönt att få göra två mål så här i sista matchen innan OS?
– Det tycker jag. Jag hade lite lägen i går också och det är alltid skönt att sätta dit dem.

Du såg ut att vara sugen på ett tredje mål också.
– Ja, absolut. Jag får spara det till OS istället.

1 mars är det återigen match för Luleå Hockey i SDHL. De går in i uppehållet som serieledare, sex poäng före Linköping.

När serien återstartar återstår sex omgångar innan slutspelet tar vid.

– När vi kommer hem är det bara några dagar och sen är det match igen med klubblaget. Det gäller att kunna fokusera om då och ge allt i de sista omgångarna. Det kommer vara jämnt om poängen där i toppen ända in på slutet, så varje poäng är viktig, säger Stenberg.
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Tony Moore 2019-03-04, 22:04

NEJ! En av Sveriges bästa damspelare väljer att lägga av efter denna säsong för att satsa på sin civila karriär (vilket är förståligt med dagens ersättningsnivåer)   https://www.svt.se/sport/ishockey/avslojar-sdhl-stjarnan-rebecca-stenberg-lagger-av

Men först vinna ett 4e raka SM Guld Smile
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore 2019-03-08, 18:03

Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Jokerman 2019-03-21, 21:59

Rebecca "rebban" Stenberg Ca66ce10
Bild: Pär Bäckström / Frilans | Lagkaptenen Jenni Hiirikoski lämnade över SM-bucklan till Rebecca Stenberg som fick lyfta den först. Vilken magisk avslutning på karriären!

Älska
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Jokerman 2019-03-21, 23:09

22:36:56Rebecca "rebban" Stenberg 510c7d10
Rebecca Stenberg och Ida Boman jublar efter ett av Stenbergs två mål. 

Rebecca "rebban" Stenberg B460a810
Rebecca Stenberg Luleå Hockeyförening/Munksund-Skuthamns SK har tillhört de främsta damhockeyspelarna i Sverige under en lång tid.

Hon förtjänar alla hyllningar efter sin sista match som 26-åring. Här kommer en artikel om Stenberg skriven 2016 av PT:s Kennet Sandström:

2004/05 gjorde Munksund/SK premiär i division 2.

– Då var jag inte med, ­säger Rebecca Stenberg. Jag gjorde debut i A-laget säsongens efter. Då var jag 13 år och klubben hette Team Norr.

Namnbytet var för att understryka att det var hela Norrbottens lag. Men satsningen blev bara ettårig.

Säsongen 2008/09 gick MSSK upp i division 1 – och hade tuffa matcher mot ­Modos juniorlag.

MSSK var ändå med i några SM-slutspel som en av representanterna från den nordligaste division 1-serien.

– Då spelades slutspelet under några dagar, minns Rebecca.

Och ni fick ofta storstryk?
–Jo, det var inte så jämna matcher, säger hon med ett leende.

2009/10 förlorade MSSK kvalet till Riksserien mot Ormsta men fick en gratisplats sedan Hanhals hoppat av.

– Sedan har det bara gått uppåt, säger Rebecca.

I början var det mest en kamp för att hänga kvar i högsta serien men de senaste säsongerna har MSSK Piteå, nytt namn, gått till slutspel.

Och nu spelar MSSK Luleå SM-final mot Linköping (2016).

– Det hade jag svårt att tänka mig när vi för några år sedan förlorade mot Modos juniorer, menar Stenberg.

Inför den här säsongen tog Luleå Hockey över platsen men MSSK äger namnet – och samarbetet lär fortsätta.

Det blev alltså förlust i den första SM-finalen i Linköping, 0–2.

– Men läget är egentligen detsamma. Vi måste fortfarande vinna två matcher, förklarar Rebecca. Enda skillnaden är att vi gjort bort vår förlust.

Under slutspelet har Rebecca bildat lagets bästa kedja tillsammans med Melinda Olsson och Noora Tulus.

– Vi har hittat kemin, säger Rebecca Stenberg. Det har fungerat bra.

Melinda och Rebecca toppar interna poängligan i slutspelet. Stenberg har noll mål men fem pass.

Passen är viktiga – men det är kanske dags att spräcka målnollan?

– Jag har haft chanser så det borde vara dags för ett mål. Och visst är det kul att sätta puckarna men det spelar ingen större roll vem som gör målen bara vi vinner.

MSSK Luleå har lämnat rinken mållösa de två senaste matcherna: 0–0 mot AIK i andra semin (mål i avgörande straffläggningen) och 0–2 mot Linköping i första finalen.

– Vi har ställts mot två bra målvakter men vi måste gå tuffare på kassen, säger Rebecca.

Ni har 0–5 i matcher mot Linköping i Riks­serien och slutspelet?

– Nu är det dags att bryta sviten. Finalen kommer inte att ta slut i dag, säger Rebecca. Under fredagsträningen var det positiv stämning. Alla är revanschsugna.

Linköping saknar sin stora stjärna Jennifer Wakefild.

– Trist, det är ju skojigare om alla kan vara med. Men det är ingenting vi fokuserar på, vi saknar ju Emma Nordin som är skadad.

På vägen från division 2 till SM-finalen 2016 har 23-åriga Rebecca Stenberg också hunnit med att spela i landslaget. Inför kommande VM är hon ­reserv på hemmaplan.

Men nu är det bara guld­jakten som gäller.

– Jag är säker på att det blir tryck på läktarna, säger Rebecca Stenberg.

Ett stöd som kan räcka till SM-guld (vilket det också blev!)

Fyra raka SM-GULD!!!!

Vilken annan hockeyspelare har det på sin meritlista!?!?

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Jokerman 2019-03-22, 10:17

Martin Hallén Almroth Norrbottens Media:

Mitt bland alla selfies, bilder med familjen och autografskrivningar så fick Rebecca Stenberg en telefon och ett videosamtal till sig. Så fort hon såg vem det var började hon gråta av glädje och gick i väg. Det var hennes bror som ringde för att gratulera.

– De är så himla nära varandra och de har så mycket att tacka varandra för i livet. De är verkligen så tighta, säger pappa Ronny Stenberg och fortsätter beskriva syskonens relation:

– Sedan han tog med henne och spelade hockey så har det varit dem två och hockeyn. Första gången som hon följde med honom till ishallen så fick vi inte ta av skridskorna efteråt. Det gick inte att få av dem så hon somnade med dem på och på den vägen är det.

Hela familjen Stenberg var på plats under torsdagskvällen förutom brodern. Men han hade – minst sagt – rimliga anledningar att följa finalen via tv.

– Han bor i Umeå han har precis blivit pappa nu. Och Rebecca längtar så mycket för att komma ner och träffa pojken. Han är tre veckor nu och hon verkligen längtar att åka ner och träffa dem. "Han kommer ju nästan börja skolan innan jag får träffa honom" har hon sagt. Men nu när det här slutet antar jag att hon kommer åka ner direkt.

Rebecca "rebban" Stenberg 34791b10
BILD: Pär Bäckström / Frilans

Och visst är det ett speciellt ögonblick för familjen då detta är sista gången som Rebecca Stenberg står på skridskorna i en SDHL-match.

– En viss sorg är det över att hon slutar men jag förstår henne helt fullt ut. Det går inte att leva på hockeyn och så har hon en högskoleutbildning som hon inte kan utnyttja om hon satsar hundra procent vilket hon vill. Hon gör det som är rätt för henne och nu fick hon det avslut som hon ville med klubblaget och det var himla roligt.

Och det är inte vilket avslut som helst. Rebecca Stenberg är ensam i Sverige med fyra SM-guld i rad på damsidan. Något pappa Stenberg har svårt att ta in.

– Nej man förstår väl inte hur stort det är egentligen. Men det var någon annan som kom och påpekade det nu att det inte finns någon annan som ens är i närheten av fyra SM-guld i rad i SDHL. Så det är stort såklart, säger han och påpekar sedan:

– Men jag tror hon är som lyckligast över att få vinna med det här laget. Att få göra det med den här gruppen som verkar så himla tighta, det måste vara helt fantastiskt. Jag har aldrig sett henne så nöjd som hon är i år.

Tror du det är det här guldet som betyder mest för henne?

– Ja, på ett sätt med tanke på att hon slutar nu. Första guldet var också speciellt på ett sätt men att hon får avsluta så här och har varit så delaktig.

– Hon har verkligen varit så duktig hela slutspelet. Hon har varit bra under grundserien men nu när det har varit slutspel så har det synts i ögonen på henne.

Vad är det som gjort att hon blivit en vinnare?

– Hon har väl det här att hon hatar att förlora och sedan älskar hon sporten så oerhört mycket.
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Jokerman 2019-03-22, 11:37

Så här avslutar en mästare karriären!!!

Älska
Jokerman
Jokerman

Inlägg av Tony Moore 2019-03-22, 23:22

Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore 2019-03-22, 23:59

Rebecca "Första krysset är alltid ledigt" Stenberg - Waoww!
Rebecca "rebban" Stenberg Rebban10

Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: